►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
15 Mar 2023 ·
Știrea despre compania israeliană care asigura politicienilor din lumea întreagă servicii de hacking și de manipulare în masă a opiniei publice a trecut prea repede. Cel mai probabil, au acționat și în România.
Poate vă amintiți cum PSD-ul tot folosea “consultanți israelieni” în diverse campanii electorale din ultima perioadă. Yeah, pot să pun pariu că au fost și din aceștia.
Pe scurt, firma israeliană reprezentată de un anonim Jorge s-a lăudat unor jurnaliști sub acoperire care se dădeau drept clienți interesați serviciile lor de “influence ops”:
Conform israelienilor, s-au implicat în 33 de campanii prezidențiale în lume, dintre care 27 de succes, plus cine știe câte altele parlamentare și de alte tipuri. O mulțime de jurnaliști din diverse țări europene au început să verifice informațiile și au descoperit legături.
Una dintre metodele folosite era cea clasică: o armată de conturi false în social media propagau informații false, atât de mulți și susținându-se automat între ei, încât algoritmii din social media amplificau apoi conținutul respectiv.
Știți metodele și din România: informații false, zvonuri, porecle denigratoare, whataboutism și alte asemenea metode care în cel mai bun caz (pentru ei) convingeau oamenii să voteze cu altcineva sau în cel mai rău caz să nu se mai prezinte la vot, sictiriți de toată clasa politică și nesiguri cu cine ar putea vota.
Se pare că israelienii dezvoltaseră chiar un software care automatiza crearea de boți. Se numea Advanced Impact Media Solutions și putea, din câteva clickuri, să creeze sute de conturi noi, populate cu fotografii, informații bancare, mesaje inofensive pentru a simula activitate uzuală de social media șamd. Apoi, tot din câteva clickuri, puteau fi orientate într-o anumită direcție.
Jurnaliștii sub acoperire cer o demonstrație. Se alege ca țintă ca boții să lanseze pe Twitter zvonuri privind moartea unei păsări emu vedetă prin nu știu ce țară. Mii de tweet-uri, share-uri și like-uri au fost generate în câteva ore. Hashtag-ul respectiv a fost trending în Slovacia. În Africa, SUA și Europa, mii de persoane au scris pe net despre acea pasăre, regretându-i moartea.
A doua zi, proprietarul păsării a fost nevoit să dezmintă totul, ceea ce doar a amplificat campania. În total, 7 milioane de views.
Articolul sursă are o mulțime de alte exemple. Campanii împotriva autorităților mexicane, campanii împotriva unui guvernator american care nu reînnoia licența unei centrale nucleare, campanii împotriva unor companii din Germania, Elveția, UK și alte țări europene, campanii împotriva unor politicieni sau alegeri din Chad, Nigeria și multe alte țări. Compania a lucrat inclusiv cu și pentru Cambridge Analytica, poate vi-l amintiți din 2018.
Am zis pe scurt mai sus. Citiți materialele de amploare, cu exemple și tot ce-i nevoie, pe Haaretz și The Guardian.
Treaba cu boții era suficient de serioasă încât acum câteva zile Meta a declarat că a mai eliminat niște boți de-ai israelienilor din Facebook, după ce reporterii le-au dat o listă de conturi false. Se pare că erau mai de mult indicii privind proveniența lor.
Cam asta este social media acum. Majoritatea oamenilor găsesc acolo un loc unde să pună fotografii cu pisici sau găsesc alți oameni care să le valideze opiniile. În subteran, însă, este de fapt o distopie în care unii au intuit posibilități de business mult mai ample. Este o mașinărie de manipulare ce poate fi dusă la extrem în condițiile în care oamenii dau share doar după ce citesc un titlu și pe măsură ce se afundă și mai mult în paranoia, “sunt interese mari” și “sigur ne mint” și “să ne arate și nouă”.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
10 comentarii
15/03/2023 la 8:45 AM
Nu cred ca e nevoie de experti israelieni.
Romanii sunt destul de prosti ca sa-i poti duce de nas cu Antena 3.
mac gregor(Citează)
15/03/2023 la 9:11 AM
Tristul adevar. Pe de alta parte, cand te uiti la Iohannis……
Niles(Citează)
15/03/2023 la 9:25 AM
E bine ca am intrat in Schengen, altfel ar fi spus lumea ca in 8 ani nu a avut nici o realizare.
mac gregor(Citează)
15/03/2023 la 9:31 AM
fix asta demonstrezi “e interese mari “.
Din pacate cei susceptibili la aceste manipulari sunt votanti.
Partea mai rea e ca si televiziunile sunt partase la aceste otraviri prin subventionare directa. Practic au cuprins tot spectrul , de la Leana de pe sant la Ileana corporatista.
florin(Citează)
15/03/2023 la 9:31 AM
Toate campaniile astea sa realizeaza si cu acordul indirect al Meta, Twitter, etc.
Ei stiu ca au multi boti si ar avea si metodele sa ii identifice si sa le inchida conturile. Dar nu isi doresc asta, pentru ca atunci ar trebui sa raporteze un numar mai mic de utilizatori si automat ar scadea si banii din publicitate. In plus, botii astia sunt activi, creaza engagement pe platforma.
Cum ar fi ca toate platformele acestea sa modifice algoritmii astfel incat sa prioritizeze postarile userilor inregistrati oficial? Adica sa existe in continuare si conturi anonime, dar un mesaj venit de pe un cont inregistrat cu act de identitate sa ajunga la un numar de 3-4 ori mai mare de utilizatori.
Andrei G(Citează)
15/03/2023 la 12:05 PM
Pe Facebook cel putin, ar fi liniste. Din lista mea de 600 de prieteni (pe care ii stiu sau i-am stiut personal) nu mai posteaza decat 5-10 persoane, in rest reclame.
Lumea desi nu si-a sters oficial contul, pur si simplu nu mai intra, sau daca intra nu mai posteaza.
E folosit acum doar pentru marketplace, evenimente/festivaluri, chat
C(Citează)
15/03/2023 la 1:24 PM
Confirm, pe facebook cel putin par sa fi ramas doar botii. Daca ma uit la comentarii la stiri random, gen “au inflorit ciresii” 3/4 din comenturi sunt: e vina lui zelensky, asa ne trebuie daca dam arme ucrainienilor, e din cauza nato, etc.
Boris(Citează)
15/03/2023 la 11:55 AM
viNE r0tativa?
vin aLEGErile?
PS: ați observat cum s-a produs, din nou, in ultimul timp, rotația patronilor media (schimbarea direcției slujirii/culorii?) +noi canale de dat acușica în folosință colorată politic?
TheSame(Citează)
15/03/2023 la 1:20 PM
Nu simt nevoia sa ma uit la TV
Matilda(Citează)
15/03/2023 la 2:22 PM
Ei da.
Aici ar fi nevoie de o adaptarea a “serviciilor” la asemenea atacuri.
Si clar o legislatie ceva mai ferma cu gigantii social-media.
Interesant ar fi sa studiem unde si de ce nu au functionat aceste tactici
enzo(Citează)