►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
PSD pregătește un proiect de lege prin care să taxeze magazinele ce instalează case de marcat self-service, fără casier. Magazinul ar urma să plătească o taxă egală cu un salariu minim pe economie. Este cea mai hilară și naivă propunere pe care am auzit-o recent. (Sursa)
Altfel spus, este populism dus la extrem, cum face deseori PSD. Zilele acestea este ceva scandal legat de Auchan, care a decis să elimine casele cu casieri și să se bazeze doar pe case self-pay. PSD profită rapid de asta, cum ar fi amenință magazinele că oricum le va taxa ca de valoarea unui salariu de casier înlocuit de o casă self-pay.
Acum, sunt trei direcții de discutat aici.
1️⃣ Prima este despre cum PSD în general se opune oricărei încercări de modernizare a țării pentru că, în general vorbind, modernizarea sau tehnologia înseamnă mai puține joburi și ei pot câștiga voturi de la cei afectați. Nu vă gândiți că le pasă de oamenii respectivi, ci doar au văzut o oportunitate de creștere proprie.
PSD, care este la guvernare de vreo 30 de ani din cei 33 de la Revoluție până acum, s-a opus de fapt constant digitalizării administrației pentru că ar pierde voturi de la toți bugetarii din sistem. PSD se opune constant oricărei inițiative de a crește nivelul de educație al populației, de a încuraja antreprenoriatul, de a eficientiza statul, de a micșora birocrația, de a reduce din mulțimea de agenții și instituții care doar toacă bani publici fără rost.
De ce? Pentru că PSD preferă ca o mare parte din populație să trăiască pe salariu minim sau să fie angajată “la stat”, că acelor oameni le pot da periodic câte o sută de lei în plus “la salar”, cum zicea Ceaușescu de la balcon, în schimbul votului la urne. Și, într-un mod asemănător, PSD îi ține pe pensionari la limita existenței, ca să aibă cui promite o creștere de pensie la fiecare 2 sau 4 ani, depinde cum pică alegerile.
Populismul ca doctrină politică este extrem de ușor de aplicat și găsește mereu teren fertil, în special în haosul de astăzi cu social media care propagă orice clickbait sau fake news. Te opui oricărei inițiative care are un dezavantaj pe undeva. Condamni orice element de noutate, profiți maxim de teama firească de schimbare, introduci legi oricât de stupide pentru a prinde un vot în plus. Și funcționează, mai ales într-o țară în care vreo 40% din oameni au 8 clase și nu înțeleg mecanismele unei economii de succes.
Problema este că, uneori, schimbarea trebuie făcută cu forța, altfel țara nu ține pasul cu altele din jur și nu este competitivă într-o lume tot mai conectată. Ne place când vin știri despre investiții străine, fabrici de amploare, România ca potențial centru în diverse industrii. Întotdeauna există însă și un revers al medaliei, un dezavantaj pe undeva, că nimic nu poate fi “doar de bine”.
Mă întreb ce ar vrea PSD-ul să se întâmple, în timp ce mai-marii partidului își trăiesc viața bună în vile mari și mașini luxoase. Ar dori ca România să fie o țara agrară, cu toți oamenii trăgând pe câmp? Doamne-ferește să aducă cineva un tractor, chiar să le interzicem prin lege posibilitatea asta? Sună tot mai tare a comunism. Nu degeaba PSD este urmașul acelui partid.
2️⃣ A doua direcție. Să nu credeți că iau apărarea Auchan. Mi se pare o prostie să renunți la toate casele clasice în favoarea celor self-pay. Întotdeauna trebuie să fie sisteme legacy pentru cei ce nu știu sau nu vor să le folosească pe cele noi. Sunt o mulțime de bătrâni care nu s-ar pricepe să folosească acele case self-pay sau care nu pot plăti cu cardul sau care au diverse întrebări la care doar un casier poate răspunde.
Mai sunt o mulțime care pur și simplu nu au chef să muncească singuri la a-și taxa fiecare produs în parte, mai ales dacă au cumpărat două cărucioare de marfă. Nu e nimic în neregulă cu asta.
Mie îmi place, în general, echilibrul din prezent. Majoritatea magazinelor au case normale pentru cei care preferă sistemul clasic și case self-pay pentru cei care preferă să nu stea la coadă. Mi se pare un echilibru pentru că timpul petrecut la cozi s-a micșorat simțitor pentru mine de când sunt mai multe case self-pay instalate.
Un exemplu bun este magazinul Mega Image Norilor, care a fost renovat și, în loc de 3 case cu casier, există doar una (sau două, dar niciodată nu sunt doi casieri). Au adăugat în schimb trei case self-pay care sunt mai mereu libere.
Așa că eu unul nu am mai stat niciodată la coadă de atunci. Ocolesc coada celor care stau la casa normală, îmi scanez singur produsele, plătesc cu telefonul și plec în timp record din magazin. Și sunt case din acelea normale fără cântar de securitate, că s-a prins și Mega că nu toți vor să-i fure. All good.
Aș vrea însă să dispară și acea ultimă casă normală? Nu, sigur că nu. Mă uit la clienții care stau acolo la coada și majoritatea nu s-ar descurca la self pay, că acestea sunt în continuare complicate mai ales când intri în detalii precum cântărit legume, taxat panificație și alte asemenea probleme.
Așa că îmi place echilibrul din prezent. Am văzut și în Carrefour Băneasa că 80% din case sunt acum self-pay. Cam mult, mi s-a părut mie, dar poate că este un procent adaptat la tipologia clientului din acea zonă.
Sigur că un magazin poate spune “eu nu-mi doresc clienți care nu știu să folosească o casă self-pay, că oricum nu cumpără de mulți bani”. Sau poate că preferă să piardă acei clienți, dar economia de bani tot este mai mare prin trecerea la case self-pay.
Personal sunt împotriva acestei idei. Aș susține un proiect de lege care să oblige magazinele de anumite suprafețe să aibă măcar o casă clasică, cu casier, tocmai pentru a putea deservi orice tip de client. Nu vreau să aud că un bătrân este silit să meargă 500 de metri sau chiar mai mult în plus pentru a-și cumpăra alimente de la un magazin unde poate plăti cash la un casier. Asta este o idee poate pentru anul 2050, nu acum.
Să taxezi însă tehnologia modernă este o idee atât de retrogradă încât doar de la PSD putea veni.
3️⃣ A treia direcție: scandalul acesta reamintește însă tuturor că tehnologia modernă înlocuiește constant joburi clasice.
Îmi pare rău dacă cineva se baza pe o carieră de casier la supermarket, dar nu cred că este posibilă sau măcar nu este sigură. Sunt mulți ani, măcar 10 ani, de când au apărut case self-pay în România și asta ar fi trebuit să fie un semnal de alarmă pentru toți casierii.
Dacă trei case normale au putut fi înlocuite cu self-service, atunci era de prevăzut un viitor în care și celelalte 12 să fie înlocuite. Sau dacă nu toate, măcar o parte dintre ele, ceea ce tot o veste proastă este pentru o mulțime de oameni.
Nu știu dacă asta înseamnă automat și concedieri. Luând ca exemplu Mega Image, probabil ați observat că acolo orice angajat poate fi și casier, iar când nu este nevoie de el la casă (pentru ca sunt sub 45 de persoane la coadă sau ceva), angajatul respectiv pune marfă la raft, pune pui la rotisat, schimbă prețuri prin magazin, mută marfa care expiră în partea din față a raftului, face inventarul și alte activități prin magazin.
Inclusiv prin hipermarketuri există supraveghetori la casele self-pay. Nu mai este omul și casa, dar este cam un supraveghetor la patru case, gata să ofere asistență.
Așa că multe joburi nu dispar, ci se transformă. Iar unele dispar, desigur, dar asta se întâmplă constant, an de an.
Gândiți-vă la câte alte schimbări au fost de-a lungul timpului. Cândva existau telegrafiști care trimiteau în cod morse mesajele oamenilor, dar a apărut telefonia fixă, care întâi avea operatori telefoniști, dar apoi au fost înlocuiți de centrale automate. Cândva existau vizitii care mânau cai. Cândva existau fierari și potcovari și coșari. Cândva existau mai mulți poștași. Cândva existau mai mulți taxatori la podul de la Fetești, dar câteva case au fost eliminate pentru cei care plătesc prin SMS. Cândva existau o mulțime de funcționari bancari, dar au fost înlocuiți de computere și self-banking. Cândva existau agenții de unde se cumpărau bilete de avion, de tren, de vacanță.
Self-orice va înlocui joburi. Omenirea lucrează la roboți pentru depozite, roboți pentru scris știri, roboți pentru decizii de business, roboți pentru condus camioane de marfă. Încă 2-3 accidente feroviare și trenurile vor trece la control automat. Metrourile de la noi deja rulează în mod automat de mulți ani, iar mecanicul de tren doar supraveghează sistemul și deschide ușile în stație.
În lumea de astăzi, de fapt începând de la invenția microprocesorului încoace, nu mai este suficient ca un om să-și facă bine jobul. Acum este necesar, în plus, ca fiecare om să fie și atent la schimbările din domeniu, la ce-i amenință jobul și poate să se reorienteze din timp. Unele joburi nu au viitor! Ceea ce, în principiu, a fost de fapt valabil întotdeauna de-a lungul secolelor.
Lumea roboților este o serie de articole despre inteligență artificială, automatizări, tehnologie modernă și felul în care acestea vor schimba societatea. Am înlocuit primul articol planificat cu acest subiect de moment.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
54 comentarii
07/03/2023 la 6:33 AM
Practic HR se va transforma in RR?
Florian(Citează)
07/03/2023 la 7:13 AM
Nu, genul ăsta de posturi călduțe servind drept simulatoare de muncă dispar abia la final.
Peredhil(Citează)
07/03/2023 la 7:19 AM
Pastrarea masurii e lucru greu!
sfx(Citează)
07/03/2023 la 7:22 AM
Numai că toată aceasta mișcare nu are nimic legat de digitalizare ori modernizare, că nu s-a schimbat nimic, absolut nimic la proces. Este fix același, dar făcut de client, nu de un casier profesionist. Asta e tot, de asta e un bullshit din partea Auchan sa susțină că face asta pentru client, că e vorba despre modernizare. E doar economie de bani pentru ei.
Andrei Serbanescu(Citează)
08/03/2023 la 1:43 PM
E economie pt ei, clar. Însă nici nu prea se îngrămădesc oamenii sa aplice pe posturi de casieri. Mi se pare o evoluție normală și sănătoasă sa completezi echipa de casieri cu case self-serve. Sa o completezi, nu sa o înlocuiești.
Matilda(Citează)
07/03/2023 la 7:26 AM
Problema principala la casele șelf pay de cmeste ca nu poți sa plătești cu Cash(e bine ca ai ridicat problema). Și în caz ca ai poprire pe cont la multe bănci ai conturile blocate și doar acces la Cash. Deci practic ești obligat sa mori de foame.
Un alt caz e cel în care nu vrei sa ai cont la banca din motive personale și ești fix în aceeași situație.
Nicolae(Citează)
07/03/2023 la 8:07 AM
La casele din auchan esti sigur ca nu poti plati cash ? Sau doar presupui ?
Alin(Citează)
07/03/2023 la 8:51 AM
Păi cei care nu vor să aibă cont în bancă sunt liberi să se mute prin ceva sat unde să trăiască din munca pământului, cu sapa. Din motive personale, ar trebui să trăiască în rezervație, nu de alta dar cine știe ce alte idei din astea geniale mai au. Una e să nu ții pasul mereu cu avansurile tehnologice și alta e să te întorci încet spre primitivism.
GuestStar(Citează)
07/03/2023 la 9:47 AM
@Gueststar
si totusi Romania este o tara cu un grad f scazut de folosire a serviciilor bancare, doar aprox 50%-60% din oameni au cont bancar
https://www.g4media.ro/romania-este-tara-in-care-cash-ul-bate-cardul-aproape-jumatate-dintre-romani-nu-au-cont-la-banca-in-acest-club-select-se-regasesc-tari-ca-egipt-kazahstan-bulgaria-si-ucraina.html
Marean(Citează)
07/03/2023 la 9:49 AM
Ba se poate plati cu cash. Exista automate in care poti introduce si bancnote si monezi
kilroy(Citează)
07/03/2023 la 9:52 AM
La Carrefour exista case self-service care accepta plata cash, deci asta nu e o problema.
Claudiu(Citează)
07/03/2023 la 7:55 AM
Ar mai fi si a 4 concluzie care este o combinatie intre prima si a doua mentionate de tine. Si anume faptul ca ar fi frumos din partea Auchan sa ieftineasca produsele odata implementata aceasta optiune prin care inlocuiesc casierii. Iar asta este un aspect unde PSD are dreptate (desi ei urmaresc cu totul altceva). Insa nu poti sa te lauzi cat de mult digitalizezi tu si elimini din forta de munca fara a ieftini cat de cat produsele.
Si da, din punctul asta de vedere PSD face bine, de altfel statul din mai multe tari a luat pozitie similara. Ok, elimini forta de munca, insa o parte din banii pe care tu ii castigi eliminand forta de munca, ar trebui sa se intoarca in folosul cetateanului. Mai departe nu sunt de acord cu PSD cu tot felul de taxe impuse. Nu, ar trebui sa se revada in costul produselor, nu in taxe percepute. Pentru ca orice taxa perceputa se transforma in crestere de preturi, deci n-am facut nimic.
Cristi(Citează)
07/03/2023 la 8:08 AM
Ce forta de munca a fost eliminata ? Nimeni nu a fost concediat.
Alin(Citează)
07/03/2023 la 8:22 AM
Ikea – iti spune ceva?
sfx(Citează)
07/03/2023 la 9:59 AM
@Alin, casierii nu au fost dati afara, li s-au dat alte task-uri. Dar pe masura ce pleaca dintre angajatii existenti, acestia nu vor mai fi inlocuiti.
Andrei G(Citează)
07/03/2023 la 8:48 AM
O sa verific săptămâna asta. Știu ca România are o problema cu plata Cash din cauza felului în care sunt făcute bancnotele. În plus o casierie cu Cash costa mai mult decât una cu card.
Nicolae(Citează)
07/03/2023 la 9:53 AM
Nu mai verifica, sigur se plateste si cu cash (LEI) la majoritatea echipamentelor selfpay, vendomate, etx.
vladutz(Citează)
07/03/2023 la 8:50 AM
Sa nu ne mintim singuri, stim cum functioneaza asta. Sigur ca nu au dat pe nimeni afara, insa nici oamenii nu stau degeaba, nu? Li s-au dat alte lucruri de facut, lucruri pentru care in alte circumstante, ar fi trebuit sa angajeze oameni suplimentari.
Hai ca stim si noi cum functioneaza lucrurile…
cristi(Citează)
08/03/2023 la 1:47 PM
Și ar fi trebuit angajații sa stea degeaba în viziunea ta? Care e scenariul ideal aici?
Matilda(Citează)
07/03/2023 la 8:51 AM
Mie nu-mi spune nimic ikea, trec pe acolo o data la cativa ani, nu stiu ce se intampla cu ikea.
cristi(Citează)
07/03/2023 la 9:07 AM
Cred ca e prima data cand sunt de acord cu o initiativa PSD.
Auchan sub pretextul digitalizarii (de fapt pune clientul sa faca acelasi job) vrea sa scape de o parte de cheltuieli cu angajatii.
Daca reuseste Auchan azi, de maine urmeaza restul magazinelor, care sunt si cei mai mari angajatori privati din Romania. Intrarea lor pe piata (si dreptul de a realiza profituri sanatoase) a fost impulsionata prin diverse facilitati oferite in special pentru crearea locurilor de munca pentru o patura de populatie sensibila – oameni trecuti de o varsta, fara studii, in special femei, inclusiv cei cu diverse dizabilitati: alternative de angajare pentru ei nu exista in majoritatea localitatilor.
Reprofilarea nu este posibila, pentru ca Geta care de 20 ani e vanzatoare nu devine programator Python peste noapte si nici peste X ani de studii.
Nu lucreaza nimeni casier la Auchan pentru ca a visat asta in copilarie, oamenii si asa accepta salarii mizere pentru jobul prestat, dar acest venit face diferenta intre a depasi limita de saracie lucie, de a putea trimite maine copilul la scoala sau nu.
Asadar aici statul ar trebui sa intervina pentru protejarea locurilor de munca.
benea(Citează)
07/03/2023 la 4:54 PM
“Asadar aici statul ar trebui sa intervina pentru protejarea locurilor de munca.”
Banuiesc ca vorbiti de stat in general, nu de statul roman.
Ca, daca e sa vorbim de statul roman, am putea sa ne aducem aminte de un stat care impoziteaza salariul MINIM pe economie cu aproape 40%, record absolut in Uniunea Europeana! Asta e calea sa protejezi locurile de munca?
Vorbim de un statul care a alocat pentru educatie in 2023 doar 2,1% din PIB, record absolut al ultimilor 10 ani. Desi era obligat de lege sa aloce 6%. Statul care practic nu poate sa ofere niciun cea mai elementara educatie pentru aproape jumatate dintre copiii din tara – 45% dintre elevi sunt analfabeti functionali conform ultimelor teste PISA. Vorbim de statul care practic a lichidat scolile profesionale.
Sunt de acord ca pentru multi oameni pierderea locului de munca e o problema extrem de dureroasa. Dar solutiile ca sa fie bine sunt mai sus, nu in gargara lui Ciolacu. Pana la urma, in ce tara poate statul sa intre peste o firma privata si sa o oblige sa tina oameni angajati, cu forta? Poate doar intr-o tara comunista. Nu cred ca mai suntem in faza aia.
silicon_v(Citează)
07/03/2023 la 9:33 AM
Spor la taxat mizeriile nesatule de bani care au legaturi cu rusia.
Nu mergeam des la auchan….nici nu voi merge prea curand.
Este exact acelasi lucru ca chatbot-ul emag. Servicii din ce in ce mai proaste la acelasi pret sau mai scump.
Niles(Citează)
07/03/2023 la 9:58 AM
Un rezumat pertinent al “scandalului” asta. Bravo!
Catalin(Citează)
07/03/2023 la 10:00 AM
Nu pot sa cred ca citesc comentariile de mai sus. Auchan vrea mai multi bani pentru el?!? Vai…
Ce e grav este ca noi nu intelegem cum functioneaza economia si cum orice privat cauta sa faca optimizari in vederea cresterii profitului. Si mai ales e grav ca noi credem ca asta e ceva rau, ca dauneaza societatii, corporatistii care ne fac rau….
Astia suntem, cu astia defilam, fortza PSD!
Este o mutare a muncii de la casier la client? Poate ca o parte da. Dar tu faci asta odata la cateva zile pe cand un casier face 8h/zi.
Ah, la munca acelui casier nu v-ati gandit? Credeti ca este un job care te implineste ca om? Zicea cineva mai devreme ca e un job caldut… Nu, nu este. Este o munca repetitiva, care te indobitoceste si care iti ofera o recompensa extrem de mica (materiala ei emotionala). Si cata vreme exista un astfel de job, vor fi oameni care se vor strica in acest fel.
Da, sunt pentru self pay!
Si nu va faceti griji pentru acei batrani non-digitally enabled. Sunt destui asistenti prin jur care te ajuta sa iti rezolvi problema la casele selfpay, atunci cand nu te descurci.
vladutz(Citează)
07/03/2023 la 10:22 AM
Corporatiile au facut zeci de ani mult mai multi bani in Romania decat ar fi facut in tarile de origine, pentru ca taxele pe capital (profit + dividende) au fost si sunt in continuare mici, iar forta de munca a fost si este in continuare ieftina (vezi discutia recenta cu Ikea Ro vs Ikea Spania).
Dau un singur exemplu: rentabilitatea in sistemul bancar romanesc este cea mai mare din UE si asa a fost aproape in fiecare din ultimii 20 de ani
In 2022 de exemplu media UE era la 8%, in timp ce in Ro s-a facut 19.5%.
Sursa
https://www.statista.com/statistics/894915/return-on-equity-of-banks-in-european-countries/#:~:text=Return%20on%20equity%20is%20an,its%20assets%20to%20create%20profits.
Oare asta e din cauza ca cei mai destepti bancheri sunt cei din Romania sau sunt alte explicatii la mijloc? Ce zici?
Ei, treaba asta cu impozitele scazute a fost facuta pentru a stimula investitiile: veniti aici la noi, a zis statul catre corporatiile straine, ca faceti profituri bune si dati si de lucru la oameni. Si a fost ok.
Problema este ca acum corporatiile vor si mai mult profit, si vor sa faca asta renuntand la locurile de munca (care oricum sunt prost platite).
Moment in care stai si te intrebi care mai este rostul impozitarii scazute.
Intelegi de ce sa spui ca “nu intelegem cum functioneaza economia” este o afirmatie naiva si ignoranta?
Marean(Citează)
07/03/2023 la 11:05 AM
Poate nu am inteles eu bine, dar tu spui ca solutia ca sa-i ajutam pe acei casieri care nu se pricep la altceva si fac un job repetitiv este sa ii lasam fara locul ala de munca, nu?
Mai ai multe recomandari din astea?
Nu stiu, poate ca putem aplica aceeasi masura si in sistemul de invatamant de stat din Romania si sa-l desfiintam de tot. Asa, oamenii se vor motiva si isi vor trimite copiii la scoli private.
Andrei G(Citează)
07/03/2023 la 10:14 AM
In primul rand ideea de automatizare nu este noua si in fond adaptabilitatea ar trebui sa fie ceva de baza pentru orice om de pe planeta. Problema care apare este una destul de simpla, capitalismul asta bazat pe consum si care in esenta a adus un pic de bunastarea unora cum o sa se pozitioneze in aceasta problema?
Caci imi place inovatia si eficientizarea, insa daca aceste lucruri o sa se produca doar pe o parte va fi o chestiune de timp pana cand cealalta parte va reactiona violent. Concret Auchan a facut un calcul extrem de simplu, cat ne costa un sistem self-pay si ce ne beneficii ne aduce. Si probabil ca pe datele pe care le aveau a facut sens aceasta miscare, insa nici un geniu de acolo nu a luat in calcul impactul social al acestei masuri. Este aceeasi miscare pe care desteptii de la Ikea au facut-o si pe care nu stiu cum s-o repare, fara sa sufere un pic economic.
Ceea ce ne aduce fix la esenta problemei despre care nimeni nu vorbeste. Cat de pregatiti suntem in vederea acestui val si mai ales cum vrem sa ne pozitionam atat noi ca tara, cat si ca societate. Putem apela la populismul PSD care in esenta nu ne costa absolut nimic sau vrem sa avem o strategie inteligenta in care incorporam aceste servicii?
Personal nu mi se pare absolut nici o inovatie/eficientizare faptul ca eu imi iau produsele le pun carucior si la final le scanez. Este doar o prosteala din partea magazinului si cine vrea sa faca automatizari de acest gen din partea mea sa-l ajunga falimentul. Desigur daca imi dadea posibilitatea ca eu sa scanez produsele pe masura ce le cumpar eventual sa-mi aduc o punga si sa le aranjez, iar la final doar la plateam si mergeam la masina era cu totul alta discutie.
Fix rationamentul de mai sus o sa arate ce automatizare/inovatie este utila si ce nu. Iar asta o sa aibe un impact profund asupra multor lucruri, desi nimeni nu vrea s-o ia in serios.
Asdad2005(Citează)
07/03/2023 la 10:15 AM
PSD nu sunt singurii care au propus o astfel de initiativa. Cred ca la tine pe blog am citit despre o taxa similara introdusa de municipalitatea din Bruxelles.
Chiar si doi dintre cei mai bogati si mai influenti oameni din lume (Bill Gates si Bernie Sanders) au declarat de mai multe ori ca ar trebui adaugata o taxa pentru fiecare “robot” care inlocuieste un om pe piata muncii.
In plus, sistemul actual de taxare a corporatiilor se bazeaza inclusiv pe impozitele platite de angajati (asta si pentru ca toate firmele jongleaza cu profitul astfel incat sa plateasca impozite ce tind spre zero).
Daca renunti la forta de munca umana, se pierd niste bani de la buget, asta in conditiile in care tu ca firma ai nevoie de aceeasi infrastructura oferita de stat.
Andrei G(Citează)
07/03/2023 la 10:35 AM
Chiar ma asteptam, si ma astept in continuare la ofensiva hypermarketurilor pentru a convinge focile ca a-ti scana singur cumparaturile inseamna, de fapt, progres. Asa cum focile au fost convins ca producatorii de telefoane care nu-ti mai vand si incarcatorul in cutie, nu o fac pentru un profit in plus, ci pentru ca, sanchi, vor ei sa salveze planeta.
Altfel, trebuie sa fii un analfabet functional sa-ncerci sa-mi explici ca vorbim de digitalizare sau progres in momentul in care eu, efectiv, fac ceea ce pana mai ieri facea o casiera. Caci nu vorbim de magazine in care pun produsele in cos, ies pe usa, si ele se scaneaza automat, banii imi sunt luati direct de pe card, si primesc bonul pe mail. Nu, nu se-ntampla asta. E pur si simplu o incercare de maximizare a profitului, prin renuntarea la niste angajati, trecand treaba acestora in sarcina celui care cumpara.
Iar initiativa PSD nu e deloc populista, e logica si fireasca, si vine tocmai pentru a proteja acele locuri de munca ale femeilor trecute de 40 de ani, fara o prea buna pregatire, care daca maine raman fara job, s-ar putea sa ingroase randul somerilor. Caci legea nu e facuta pentru a taxa lanturile de supermarketuri, ci pentru a le descuraja in a renunta la casieri. Asadar legea vine tocmai pentru a proteja niste locuri de munca. Iar pentru tine asta-i populism. Pentru mine asta-i noima unui guvern.
Apropo, vezi ca suntem in 2023, au trecut anii de glorie 2012-2019 in care PSD-ul a fost raul absolut. Intre timp cetatenii, nu toti ce-i drept, s-au cam trezit.
Apropo, de-a lungul timpului, cati bani ti-ai luat de la Auchan pentru campanii desfasurate pentru ei?
zetu(Citează)
07/03/2023 la 11:09 AM
Lumea nu intelege ca a iti scana singur produsele nu inseamna progres tehnologic. Adica se folosesc aceleasi sisteme care exista de 30 de ani cel putin, nu a aparut nimic nou sau revolutionar.
Singurul lucru revolutionar este ca anumite corporatii ne-au convins ca este un lucru bun sa facem noi niste task-uri care pana acum erau incluse in pretul platit pentru produse.
Andrei G(Citează)
07/03/2023 la 11:17 AM
Pai aici e ticalosia, ca in discutia asta vorbest de digitalizare, vorbesc de progres tehnologic, cand de fapt nu e vorba de magazine precum am vazut prin Singapore, la nite vlogeri romani de calatorie, unde la intrare iti scanai telefonul, luai ce voiai de pe raft, ieseai linistit si-ti primeai bonul pe mail, banii fiindu-ti luati automat de pe card. Si da, intr-acolo ne indreptam, si da, asta inseamna digitalizare si avans tehnologic. Dar a ma pune pe mine sa-mi scanez produsele, recte sa fac munca acelui angajat auchan, pe care auchan acum il va disponibiliza pentru a-si mari profiturile, nu e decat o prosteala, o incercare de maximizare a profitului prin a ma pune pe mine la treaba. Ceea ce n-am cum sa accept. E simplu.
A, ca in anumite situatii, cand e aglomeratie, si sunt toate casele deschise, decat sa stai la coada te duci la o casa unde-ti scanezi tu produsele, pentru a castiga timp, mi se pare absolut in regula. Dar sa renunti complet la casieri si sa ma pui pe mine sa le fac treaba, mi se pare o insulta la adresa mea. Si n-am sa-mi fac cumparaturile ever din astfel de magazine. Prefer sa cumpar, mai scump, de la magazinul din colt.
zetu(Citează)
07/03/2023 la 11:33 AM
Dar si problema cu aglomeratia la case a fost generata tot de hipermarket-uri care au angajat din ce in ce mai putini casieri. Adica eu nu cred ca am vazut vreodata la Auchan situatia in care toate casele sa fie deschise.
Andrei G(Citează)
07/03/2023 la 5:07 PM
“Iar initiativa PSD nu e deloc populista, e logica si fireasca, si vine tocmai pentru a proteja acele locuri de munca ale femeilor trecute de 40 de ani”
Salariile care se dau pentru aceste job-uri se invart in jurul a 4000 de lei brut. Stii cat primeste angajatul in mana? 2370 de lei.
Pe scurt, PSD-ul asta care nu e populist deloc, o rupe la bani pe sarmana femeie de mai sus. Ii ia 42% din toti banii pe care compania ii pune pe masa ca salariu. Si vorbim de un salariu mizerabil. Asta in tara in care dividendele se impoziteaza cu 8%, castigurile din chirii cu 10%, iar castigurile din piata de capital cu 10%, indiferent de valoarea acelor castiguri (pot sa fie si zeci de mii si sute de mii si milioane de euro)
Dar jos palaria pentru Ciolacu pentru ce a reusit. A reusit sa convinga pe multi oameni normali la cap ca ii pasa de cei mai saraci si mai slabi calificati angajati. Ba mai mult, a reusit sa ii convinga pe unii ca el si partidul lui pot face ceva pentru ei, ca sa nu isi piarda locurile de munca. Raspuns: nu pot face.
silicon_v(Citează)
07/03/2023 la 6:17 PM
@silicon, de ce duci discuția în zona taxării pe muncă? Căci nu despre asta discutam. Discutam despre altceva.
Dar dacă vrei, discutăm și despre taxarea pe muncă, care da, e absolut uriașă. Și te invit să verifici pe google cine propune trecerea la taxare progresivă, astfel încă un casier cu 4.000 de lei, să nu mai plătească taxe în același procent cu un cetățean care câștigă 40.000 de lei. Și dacă tot ești pe google, ia vezi cine a propus și-a adus în discuție scutiri de taxe, ca în multe țări civilizate, pentru familiile cu copii, spre deosebire de taxarea pentru un tânăr care nu are nici familie nici copil. Dar tu ești mult prea prins în retorica “PSD ciuma roșie!”.
zetu(Citează)
08/03/2023 la 2:17 PM
Zetu – auzi, dar tu de unde ai venituri si/sau alte beneficii? Ca dacă vrei sa știi despre Radu, să știm și noi despre tine. Și ca să facem primul pas, îți și răspund- zero bani.
“”au trecut anii de glorie 2012-2019 in care PSD-ul a fost raul absolut.” – ah, pai dacă au trecut 4 ani, timpul le vindeca pe toate. Deci logica ar fi ca PSD nu mai e un partid plin de oameni care vor sa fure pe toate planurile pentru ca au trecut 4 ani? Și in timpul asta au avut o epifanie și și-au dat seama ca e rea corupția și acum lucrează în interesul cetățeanului?
Matilda(Citează)
07/03/2023 la 10:41 AM
E complet aiurea treaba cu PSD (eu am crezut că ăsta era de fapt subiectul postării). Nu-mi place politica și n-am avut vreo simpatie pentru ceva sau cineva din PSD dar, lăsând la o parte populismul, fix opusul a fost în realitate. În general fix asta s-a evitat: salariile mici la bugetari și la categoriile sărace – e normal să-i țintești pe ăia când mergi spre socialism, până și eu înțeleg asta, mai ales că „ăia care înțeleg economia de succes” le spune să se facă IT-ști dacă vor să câștige mai mult.
În ceea ce privește instituțiile statului, acolo e bine pentru toată lumea dacă se cresc salariile și performanța pentru că altfel multe lucruri se blochează. Tot pe aici e și educația, unde nu stăm deloc bine. Măsurile astea sunt menite să crească încrederea oamenilor în ceea ce înseamnă statul, mai ales că și pe aici tot văd că lumea vrea ca statul să facă ceva de câte ori e o problemă. Mai țineți minte aia cu cutremurele? parcă trebuia să facă statul ceva, gen oamenii ăia plătiți cu 3 mii de lei pe lună.
În mod normal ar trebui ca fiecare partid să-și realizeze agenda pentru care a fost votat la guvernare și să repare sau să îmbunătățească ceva, nu să se facă proști unii pe alții. E important să se discute pe lucruri complete, cum e taxa asta care îmi pare dubioasă, nu că e PSD și dacă e PSD e nașpa.
dam167(Citează)
07/03/2023 la 10:54 AM
Apropo, in perioada nenorocitului de PSD, care se opune digitalizarii, s-a implementat sistemul de plata din SMS la podul de la Cernavoda. In timpul perioadei PSD s-a introdus semnatura eletronica, si s-a organizat sa nu mai depui o suta de mii de declaratii, ci s-a implementat declaratie 112, pe care o poti semna electronic si-o depui online. Asta asa, pe fapte, nu pe lozinci si prosteli de doi lei care prind doar la focile lipsite de circumvolutiuni.
zetu(Citează)
07/03/2023 la 11:07 AM
Asa este, asa este! Acest organism impresionant, cu profesionisti desavarsiti al carui fost conducator ales democratic de membri a sustinut ca programatorii care lucrau pro-bono pe langa guvern pentru a accelera digitalizarea sunt acolo ca sa posteze pro-USR! Traiasca PSD-ul binar!
Bogdan(Citează)
07/03/2023 la 11:33 AM
Nici eu nu sunt cu PSD dar nici cu toti ceilalti nu imi e rusine. CInd aud asta cu psd mereu la conducere ma umplu de emotie. Pe orice verificari v-ati uita o sa vedeti ca psd a fost la conducere jumatate din timpul din 93 pina in zilele de azi. au fost toti la conducere. de ce nu au facut ceilalti ceva nemaivazut? ca sunt aceiasi oameni de fapt ..
si asta cu taxa pe roboti, la o simpla cautare pe net, e de mult timp discutia asta peste tot in lume. Citeodata mi se pare – si poate chiar asta e rostul – ca te bagi in niste discutii/teme doar pentru ca simti ca e loc de postari pe site. Teme pe care le iei din zbor si nu poti/apuci/vrei sa le verifici.
Altfel, urmaresc postarile tale, esti ok. Doar ca sunt momente care parca ori vrei sa fie cu discutii aprinse ori nu le stapinesti si le iei din graba. Asta e parerea mea buna/gresita…
toate bune.
cristian(Citează)
07/03/2023 la 12:18 PM
daca nu iese la cantitate.. nu pare ca e blogul e job :)
john2381(Citează)
08/03/2023 la 2:45 PM
Ce anume trebuia verificat și nu a fost? Daca discuția exista și altundeva în lume asta face ideea propunerii mai justa?
Eu de natura sunt mai socialistă. Însă asta nu e socialism, e populism- hai sa taxăm corporațiile, dar taxele alea nu le dam înapoi în dezvoltarea profesionala a categoriilor defavorizate. Nu le dam nici in educație. Și atunci cum am ajutat de fapt?
Matilda(Citează)
07/03/2023 la 12:29 PM
Cu Auchan exista o alta “mica problema” : are mainile patate de sange ucrainian , sunt printre cei foarte putini ce au ramas in rusia ter0rista …
https://www.lemonde.fr/en/investigations/article/2023/03/03/the-insider-provides-new-evidence-on-auchan-s-russian-activities-after-le-monde-investigation_6018043_231.html
https://endputinswar.com/no/Auchan/
George(Citează)
07/03/2023 la 12:50 PM
Cu punctul 2 nu sunt de acord. Au mereu oameni/casieri in zona si ajuta orice batran sau pe cel care nu vrea sa scaneze. Vine mai putin si noua abordare. Prin procesare de imagini, cosuri mai speciale si o mai buna organizare a marfii se va stii ce ai pus exact in cos si vei plati la iesire fara scanare. Deja am vazut simulari si treaba va fi reala in 5-10 ani. Binenteles ca in tara dosarului cu sina asa ceva va fi insasi Satana ! :)
Ciocanul(Citează)
07/03/2023 la 12:53 PM
Nu mi se pare corect transferul obligatoriu catre client al unei operatiuni care trebuia sa fie facuta de un angajat Auchan. Digitalizarea full a caseriilor dintr-un magazin se face pe tipul “Amazon Go” unde chiar este totul automatizat. Autoritatile nu stiu sa gestioneze astfel de situatii asa ca reactioneaza gresit. Corect ar fi sa ai in magazine cel putin 15% din case sa fie de tipul clasic deoarece avem astfel de societate in care nu s-a facut nimic din partea autoritatilor sa se educe populatia in domeniile noi care apar. Decat reclame proaste si venite prea tarziu mai bine campanii de informare si de preventie.
joe(Citează)
08/03/2023 la 2:47 PM
De acord
Matilda(Citează)
07/03/2023 la 1:47 PM
Digitalizarea e viitorul, la fel ca si chestia cu bani digitali (sa nu fiu inteles grresit ca ma refer la crypto) si mai putin in format de bancnota.
Eu sincer nu inteleg cum se “opareste” lumea de anumite miscari gen Auchan eliminat casieri. Ultima oara cand am verificat, traiam intr-o democratie, adica nu e o obligatie pentru nimeni sa cumpere de la Auchan.
Magazinele Auchan nu sunt in top ca si numar de magazine in RO (hello Kaufland, hello Lild, hello Mega, hello Cora, hello Penny, hello Profi), deci unde exista Auchan exista si alternative.
Nu-ti convine ceva de la Auchan, ii eviti. Tine de tine ca persoana. Punct.
Nu vrei cont IBAN, card bancar, plati digitale, cip 5G si altele – exista optiuni:
– te retragi mai la sat, dar sat din ala unde eventual nu ai nici energie electrica.
– emigrezi in tari unde vei fi “apreciat” – gen Korea de Nord, China. Te invata ei limba …
Eu de exemplu evit Dedeman, la mine sunt ultima, ultima solutie in caz ca nu gasesc altundeva. Asa mi-au picat mie oamenii aia. Daca nu gasesc altundeva, evident ca apelez la ei ca nu voi sta cu problema nerezolvata.
Ariel(Citează)
07/03/2023 la 2:12 PM
Pai si deci ce propui tu este sa pastram astfel de joburi pentru ca deh, daca sunt unii care nu se pricep la altceva? Vezi exemplul cu centralistele de acum 50 ani.
Sa oprim avansul tehnologic?
Da, este un avans tehnologic, chiar daca este o reducere de costuri pentru magazin si o mutare a muncii de la casier la mine. Este un pas intermediar pentru self check-out cu auto pay (vezi la Decathlon).
Si pe fostii casieri ii putem reprofila ca helperi la casele automate care acum sunt de 10 ori mai multe. Nu a fost dat nimeni afara.
Voua va placeau cozile alea imense sau… ca nu inteleg?
Exemplul cu invatamantul chiar nu il inteleg si m-am straduit, sorry.
vladutz(Citează)
07/03/2023 la 5:49 PM
Mutarea unei activitati de la un angajat la client nu este avans tehnologic, este pur si simplu reducere de costuri.
Inchiderea caselor normale nu reduce cu nimic cozile. Nu ii impiedica nimeni pe cei de la Auchan sa aiba 40 de case self check-out si 10 case normale. Nu ii impiedica nimeni sa aiba 40 de case normale care oricum merg mult mai repede decat cele de self check-in.
Legatura cu scolile:
– tu ai zis ca atata timp cat exista posturile de casieri, vor exista oameni care isi distrug viata prestand o munca ce te indobitoceste;
– la fel este si cu sistemul de invatamant public; atata timp cat exista scolile de stat, oamenii isi vor distruge tineretea si viitorul invatand lucruri neimportante;
Daca ne bazam pe logica ta, ar trebui sa eliminam tot ce nu este ideal, ca sa fortam oamenii sa evolueze.
Andrei G(Citează)
07/03/2023 la 2:20 PM
Inteleg foarte bine ce inseamna avantaje fiscale oferite in schimbul indeplinirii unor conditii de catre privati.
Insa sa afirmi ca de fapt hipermaketurile isi incalca agajamentele renuntand la unele locuri de munca, este doar la nivel de parere/declaratie.
vladutz(Citează)
07/03/2023 la 4:07 PM
Mi se rupe de auchan si de regulile lor si de faptu ca inca activeaza in rusia. E mai ieftin la ei, perfect, nu-mi cade cioaca sa scanez singur niste alea si nici nu-mi sta mancarea in gat ca mai au magazine la rusi. E mai scump? Atunci pa. Pa banii mei nu-mi permit boicoturi d-astea inepte.
Supararea mea e alta acu si anume ca un buboi biped, o pustulă puturoasa, o flegma bipeda, o tumoare maligna umblatoare, un artizan al mizeriilor petrecute in tara asta, a fost achitat de instanta.
Blackskull(Citează)
07/03/2023 la 8:04 PM
Faptul ca parte din profiturile grupului Auchan Holding care opereaza in Rusia se duc la guvernul rus care finanteaza razboiul impotriva Ucrainei, razboi care are un impact semnificativ pentru Europa, in special de est pe unde e si Romania, nu are nicio importanta?
vladutz(Citează)
08/03/2023 la 9:26 AM
Nu stiu cine si ce finanteaza, de fapt nu stiu nimic despre acest razboi. Care sint dedesubturile lui reale. Nici aia de lupta p-acolo nu cred ca au habar de mizele reale. Doar barosanii aia mari stiu care e scopu real al conflictului.
Asa ca evit subiectul cat pot. Desi vad o gramada de oameni foarte informati in jur, care stiu tot despre razboiul asta.
Pana si femeile de servici de la mine din ograda stiu exact cum sta treaba. Nu mai zic cand merg pe la tara, tot satu e format din specialisti in conflictul ruso-ucrainian.
Blackskull(Citează)
09/03/2023 la 9:26 AM
Sunt cateva lucruri care nu sunt intelese aici:
– schimbarea pe care o face Auchan nu este progres tehnologic, este o eficientizare a costurilor si o metoda de a putea tine mai multe case deschise
– cei care lucrau ca si casieri vor trebui acum sa asiste persoanele care nu se descurca (si eu sunt de acord ca trebuie păstrată 1-2 case normale pt cei care nu pot sau nu doresc sa scaneze singuri, cel putin o perioadă)
– o evolutie tehnologica ar fi posibilitatea de scanare din aplicatie si sa nu mai fii nevoit sa scanezi produsele la casa
– e corect sa texezi munca robotilor care inlocuiesc oameni pt ca daca la un moment dat majoritatea vor fi inlocuiti de unde mai iei taxe dar trebuie sa faci asta corect nu haotic, trebuie sa verifici daca si cati oameni au fost inlocuiti; problema e mai complexa decat hai sa taxam Auchan
Catalin(Citează)