un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► Ofertele continuă la: eMAGFashion DaysFinestoreDysonFlip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄

asus s5507

Sistemul de verificare ITP a mașinilor este prost gândit

2 Feb 2023  ·

AUTO  ·

32 comentarii

Inspectorii RAR au găsit în trafic o mașină BMW fără discuri de frână pe spate, zice Gadget. Nu le avea deloc. Erau demontate. Zero frâne pe spate.

Trebuie doar să ieșiți pe stradă ca să vedeți mașini care scot fum în spate de parcă ar fi propulsate cu rachetă SpaceX ce arde păcură. Cum trec ele ITP-ul nu știu. Și trebuie doar să vă uitați la știri ca să aflați cum, la câte o razie a RAR în trafic, se descoperă autoturism după autoturism cu probleme mari la direcție sau frâne, cu scânduri în loc de bielete, cu probleme la noxe sau cutii de șervețele pe bord.

Este o junglă. Și de fapt știu cum trec astfel de mașini ITP-ul: cu șpagă și relații și păcălit sistemul, care nu este foarte greu de trișat.

Problema principală este că verificările ITP se fac de particulari și ar trebui să fie făcute doar de către stat. Gândiți-vă un pic la alte sisteme ce țin de siguranța cetățeanului. Statul verifică dacă restaurantele stochează și gătesc în condiții bune mâncare. Statul verifică dacă spitalele respectă diversele standarde de curățenie și îngrijire a bolnavilor. Statul verifică dacă magazinele au sau nu șobolani și mâncare expirată.

Statul verifică inclusiv dacă magazinele fac sau nu promoții corecte, iar acolo vorbim doar despre potențiale pierderi de bani, nu despre un risc pentru sănătatea clientului. Și este foarte bine că se întâmplă așa și că autoritățile statului fac astfel de verificări.

În domeniul auto, însă, verificările tehnice au fost transferate către firme private. Vorbim de un domeniu în care există milioane de autoturisme pe străzi, un domeniu în care fiecare accident poate duce la rănirea gravă a unor oameni, vorbim despre România, țara cu cele mai multe decese în accidente auto.

ITP-ul ar trebui să fie făcut tot de stat. Statul este singurul care, în teorie, are interesul ca lucrurile să se desfășoare cât de cât corect în acest domeniu. Privații, în general, au interesul de a face profit. În general nu-i ceva în neregulă cu asta, este de fapt ceea ce avansează societatea și aduce inovații, dar nu este o idee bună în domenii cruciale pentru sănătatea oamenilor.

Probabil că știți cum se “rezolvă” ITP-ul. Sunt o mulțime de service-uri unde clienții știu deja că vor trece ITP-ul cu orice rablă, câtă vreme în cinstesc pe angajat. Se duc aproape de sfârșitul de program, când inspectorii RAR nu mai circulă pentru verificări surpriză. Se mai truchează un test de frâne sau chiar se pune cu totul altă mașină pe rampa de teste, una care trece cu siguranță noxele și frânele.

Service-ul respectiv și-a luat banii și la revedere. Nu-i pasă dacă respectiva mașină omoară doi oameni câteva zile mai târziu pentru că n-a avut frâne bune.

N-am auzit niciodată de trasabilitate în domeniu. N-am auzit niciodată ca RAR sau Poliția sau președintele să se ducă în inspecție la un service și să întrebe “cum a trecut X acum două zile ITP-ul aici? Că noi l-am oprit azi în trafic și scotea fum ca la Copșa Mică!” Tot ce trebuie să facă service-ul respectiv este să ridice din umeri și să spună “nu știu boss, când a venit la mine era perfect, s-o fi stricat în zilele următoare!”

Este încă un sistem care nu funcționează în România. Și culmea este că există soluții aduse de tehnologia modernă. Live streaming video din service către sediul RAR, unde un angajat să poată vedea că mașina venită la verificare chiar este testată. Camere video, senzori, analiză de imagini, detecție de culoare și formă ca să nu poți schimba mașina în mijlocul testelor. Program mai scurt pentru ITP în service-uri decât la RAR. Responsabilizarea service-urilor prin amenzi mai mari și retragerea licențelor în caz că sunt prinși cu nereguli la ITP, astfel încât să nu mai merite să trișeze și doar cele cinstite și serioase să rămână în piață.

Se găsesc metode. Lipsește voință, iar între timp oamenii mor în accidente. Accident = eveniment imprevizibil. Începe să nu se mai potrivească de fapt acest termen “accident”, nu?

asus s5507

    32 comentarii

  1. Nihil sine spaga.

    Si solutia este simpla: gasit ceva defect cu ITP-ul in termen, sanctionarea la comun a celor 2 proprietari (de automobil si de ITP)

      (Citează)

    • Aa tu zici sa se dea șpaga la angajații de la stat .
      Nu se înțelege că aici, ca si la medici e chestie de educație, moralitate si nu de cine o face

        (Citează)

    • Eu mereu umblu cu ITP in termen, ca majoritatea soferilor si, la fel ca ei, mi se intampla sa mi se mai strice cate ceva la masina. Cam atat despre solutia simpla.

        (Citează)

    • Ti se intampla sa se strice fix atunci vreun far. Dar noxele nu se duc naibii intr-o zi, planetara nu cade intr-o zi, franele nu dispar ca si cum n-ar fi fost samd.

        (Citează)

    • @Gaelex: sa vezi ce misto e cand intra un diesel in limp, sau, cum am patit eu cu masina cu ITP valid, sa crape un furtun de frana. Dar nu, nu se intampla decat pe stand.

        (Citează)

  2. Lucrez in domeniul automotive și există toate sancțiunile la care tu te-ai gândit. Că nu se pun in practică de STAT și ca STATUL primește șpagă să închidă ochii și sa nu mai anuleze licențele ITP asta e partea a 2a. Totul pleacă de la stat.
    Echipele de verificări ale stațiilor ITP și respectiv a mașinilor aflate pe “bancul de lucru” sunt filate mai ceva ca interlopii.

      (Citează)

  3. Dan:
    Aa tu zici sa se dea șpaga la angajații de la stat .Nu se înțelege că aici, ca si la medici e chestie de educație, moralitate si nu de cine o face

    Păi… Dan a s̶p̶u̶s̶ scris cam ce voiam să transmit și eu.

    Alfel… începi să te exprimi ca cei de o ”anumită” vârstă.
    Acum îi tragi cu statu’ (sper să nu-ncepi cu naționalizări și-alte de-astea), mai ieri-alatăieri combăteai ca sindicalist, în ”De ce concediază companiile de tehnologie atât de mulți oameni” (că dacă le-a fost bine în pandemie, acu` tre` să asigure rente angajaților, deși biznisu-i în jos… ai naibii ”azzholes”*)…
    Mda, în tinerețe cică toată lumea tre` să fie mai de stânga, ca apoi s-o ia pe drumul ăl bun**. La tine pare-a fi invers.
    Sau s-o fi schimbat ceva de când ești tată?

    Parcă nu te regăsesc în artcole ca astea….
    __________
    * Nu-i teoria mea, da` subscriu – asta-i o chestie subiectivă.
    ** Te-am citat, n-am plagiat.

      (Citează)

  4. Adică să se mute spaga de la privat la stat. Eu nu pricep de ce nu se fac astfel de controale zilnic. Ce oprește RAR sa angajeze mai multe astfel de echipe pt a face controale 24/7.

    Habar n-ai ce grupuri de WhatsApp există unde se anunță între ei patronii de stații ITP că le-a venit controlul (ca-s max. 2 pe județ) iar restul atunci se apuca și baga pe banda rulantă toate hârburile. Problema din nou, prea puțini angajați RAR și prea putini scoși în stradă la muncă

      (Citează)

    • Adică tu vrei ca inspectorii RAR să iasă pe teren, la muncă? Și dacă se duc pe acolo, chiar crezi că se pricep toți și nu se uită ca curca în lemne?
      Ca idee, golful meu avea 4 ani și m-au blocat rar-iștii pe rampă la ITP, să vină să-l vadă ”în direct”, iar un Opel dărîmat dinaintea mea a trecut fără să fie careva interesat.
      Notă – și azi, că are 15 ani, dacă-l iau din parcare și-l duc direct la ITP trece fără probleme.

        (Citează)

    • Marinel, nu ti-a blocat tie masina in mod special, e un soft ce alege aleator.

        (Citează)

  5. Esti pe langa subiect la “pus alta masina pe standul de testare”. Toate verificarile sunt filmate din mai multe unghiuri si se fac poze cu masina.

      (Citează)

    • MihaiDB:
      Esti pe langa subiect la “pus alta masina pe standul de testare”. Toate verificarile sunt filmate din mai multe unghiuri si se fac poze cu masina.

      Gata baieti, stie Mihai cum sta treaba. Nu se poate baga alta masina la ITP. Astia din Suceava prinsi ca faceau ITPu la camioane cand alea erau prin Europa e stire falsa, stie Mihai mai bine:

      “Polițiștii de la Biroul Rutier Suceava au acționat într-un caz care se află în cercetare de mai multă vreme, privind suspiciuni bazate pe un probatoriu destul de clar referitoare la efectuarea de inspecții tehnice periodice în cursul anilor 2019-2020 la vehicule pentru care nu se asigura prezența fizică a acestora în linia de inspecție tehnică. Cel mai grav este că e vorba în general de vehicule grele, de transport marfă, care, rezultă din cercetări, erau departe de România când figurau la inspecție într-o stație ITP de la ieșirea din Salcea spre Dumbrăveni.
      Primele percheziții din acest caz au fost efectuate în vara anului 2020, acțiunea concretizându-se marți, 11 octombrie, cu noi percheziții, dar și cu rețineri în arest de această dată. ”

        (Citează)

  6. “Statul verifică dacă restaurantele stochează și gătesc în condiții bune mâncare.”

    Eu cred ca glumesti. Din pacate in statul nostru coruptia este la cote inalte si de aici pleaca totul. Cum zicea cineva mai sus, daca statul ar anula licenta unui centru ITP, atunci toti ar fi mai atenti. Si asta ar fi foarte simplu de facut, doar ca sunt multi bani la mijloc si tentatia e mare. Controale in toate orasele, in prima faza iei masinile care scot fum si vezi unde au facut ITP-ul. Retragi licenta centrul ITP cu cele mai multe masini neconforme depistate

      (Citează)

    • Parca auzisem ca aia cu probleme la filtrul DPF il imprumuta de la cineva cat sa treaca verificarea, deci ce faci atunci?

        (Citează)

    • Iau roti cu imprumut doar pentru ITP. Iau faruri conforme cu imprumut pentru ITP. Ca daca nu facem noi o smecherie, o invarteala, ceva, nu mai suntem noi.

        (Citează)

  7. “ITP-ul ar trebui să fie făcut tot de stat.” Apoi vii cu exemple in care statul are rolul de control, nu prestat servicii.
    Dacă statul s-ar ocupa de ITP-uri nu ar avea interes să ajute clientul să facă rapid verificarea. Ce motiv ar avea să creeze suficiente statii de verificare să poată oferi servicii decente etc.

      (Citează)

  8. Despre ce vorbim… RAR – cei care nu zic NU șpăgii – să amendeze pe cei de la ITP pentru că iau șpagă? Corb la corb un scoate ochii.

      (Citează)

  9. A propus un reprezentant al școlilor de șoferi să se dea examenul pentru permis cu privați, și poliția să stea mai mult în trafic. Bine, cu a doua idee sunt se acord, dar cu prima… văleu.

      (Citează)

  10. Nu e prost gandit, doar ca l-a mancat coruptia.
    Daca mai stiti, a fost o vreme prin anii 2000 cand puteai lua ITP doar cu talonul, fara sa prezinti masina.
    Apoi au aparut reglementari si ITP-ul a devenit mai serios.
    Usor usor insa a putrezit din nou, lucrurile s-au aplatizat, inspectorii si ITPistii s-au “specializat”.

      (Citează)

  11. “Problema principală este că verificările ITP se fac de particulari și ar trebui să fie făcute doar de către stat”

    iegzact, ca pe aia de la ITP nu tt niste angajati coruptibili de la stat ii verifica. In ce lume traiesti? Statul e corup tot pana la presedinte (vezi cazul BMW). As fi vrut sa citesc restul articolului, dar m-ai pierdut la ideea asta.

    I lolled, statul ne vrea binele :))

      (Citează)

  12. Ce idee nastrusnica!

    Dupa aceeasi logica, statul ar trebui sa se ocupe si de constructii, ca si alea sunt varza in Romania. Si in general statul ar trebui sa se ocupe de tot, ca privatii fura.

    Sigur ca privatii sunt inclinati sa fure, dar ideea in capitalism e ca statul vegheaza, prin legi si controale, ca privatii sa nu fure (prea mult). Si desi e o idee buna in teorie, nu e perfecta, pentru ca desigur ca si statul e inclinat sa fure.

    Dar macar sunt 2 parti aici, una care face si una care se asigura ca face ce trebuie. Adica exista cadrul pentru “checks and balances”.

    Inchipuie-ti cum ar fi situatia in care ar exista doar o singura parte (statul) care ar trebui sa si faca si sa se si controleze pe sine insusi.

    Nu vreau sa zic de comunism, vreau doar sa amintesc de Companiile Municipale ale lui madam Firea – aka “jaf la drumul mare”.

    Dubios virajul asta inspre etatism, eu inteleg dezamagirea ca lucrurile nu functioneaza in tara, dar solutia nu are cum sa fie sa renuntam la principiile economiei de piata. Solutia e sa aplicam legea.

    E din aceeasi categorie cu “parlamentarii sunt varza” asa ca mai bine renuntam la parlament. Sau de ce nu, la democratie cu totul.

      (Citează)

  13. Problema principală este că verificările ITP se fac de particulari și ar trebui să fie făcute doar de către stat.

    Nu mai visați, plm, totul la stat. Ce , la stat nu se dă șpagă, sau cum?

    Se trece cu șpagă pentru că șpaga e încurajată in mai multe feluri și suntem toleranți ca nație.

    Se trece cu șpagă pentru că mecanismul de “corecție” Nr 1 e că RAR-ul blochează mașini în timpul testului și dacă rabla nu trece ai opțiuni.
    1) Le dai lor șpagă mai mare.
    2) Repeți testul după ce îți repari rabla.

    Mașinile ar trebui blocate după ce inspectorul a eliberat cartificatul cu calificativ de trecere.
    Orice încălcării flagrante să fie sancționate cu retragerea licenței de Ia efectua ITP.
    3) Condițiile de trecere a RAR-ului la litera legii sunt severe și lasă loc de arbitrar. Sunt mai severe decât în țări vestice.

    Prin urmare se impune cultura asta că “trebuie să dai, că altfel nu treci. ” Dacă tot dai pentru o chestie care este cerință exagerată, lasă că dai și pentru altele că tot bagi mâna în buzunar.

      (Citează)

  14. Pe privat îl interesează să îți găsească probleme ca apoi să îți vândă alte servicii. Mie așa mi-au făcut de fiecare dată. Că vezi că amortizorul, vezi că nu știu ce ar cam trebui schimbat, șamd.
    Apoi îmi mai zicea la un service cel de la ITP că a întâlnit multe cazuri când și mașini relativ noi (3-5) ani aveau probleme serioase și nu le-a putut da ITP-ul.
    Și cum am mai fost pe la ITP-uri cu două mașini pot să îți zic că cei de la RAR vin să controleze stațiile și blochează mașini în service, pe rampă, de fiecare dată când suspectează ceva.
    E chiar neplăcut că dacă ești la rând rămâi și stai degeaba până vine inspectorul RAR și validează rezultatele acolo la cel dinaintea ta…
    AH, că poate nu au suficienți oameni pe teren și că service-urile se anunță între ele care inspector RAR unde e și în timpul ăla trec mașinile care poate nu ar trebui să treacă ITP-ul e partea a doua.

      (Citează)

  15. O masina trebuie sa ti-o permiti. Asta include mentenanta facuta la timp si calificat etc. Daca statul nu te ‘lasa’ sa ai masina, trebuie sa iti puna la dispozitie o alternativa ca sa poti merge la produs de taxe. Treaba e ca lumea cumpara orice chestie pe 4 roti, cu motor si cu volan ca sa mearga la produs de taxe si pe buna dreptate masina e o chestie consumabila cand privim infrastructura care macina masinile. Ca orice sistem, si ITPul e hack-ubil, hackerii fiind aici unii patroni iresponsabili cu statii ITP. Ma mira ca pot fi atat de iresponsabili avand in vedere ca e o camera video care filmeaza masina pe rampa, ca se fac poze masinii etc. Adica sunt dovezi care pot sa iti faca viata grea daca faci ceva ilegal. Sau nu e deloc asa si camerele alea si pozele alea sunt pt fraieri ca mine?

      (Citează)

  16. Deci statul are toate posibilitățile sa verifice centrele ITP, sa verifice traseul unei mașini care e clar ca a trecut pe ochi frumoși de acum dar nu o face, pentru ca angajații au o mare durere undeva. Si tu spui ca angajații de la stat, care se vor teme de consecințe mult mai puțin, vor fi mai puțin coruptibili decât privații care știu ca daca sunt prinși rămân fără venit? Yeah, right, se vede cat de eficient e statul in mai toate companiile administrate de el…

      (Citează)

  17. speedy.gonzales

    02/02/2023 la 11:14 AM

    Radule, iar ai baut siropul de tuse al fiicei tale?
    ai scris articolul asta de parca la stat nu exista coruptie si totul merge struna

      (Citează)

  18. Articolul ăsta nu e bine documentat. ITP-ul îl faci odată la 2 ani (la mașini nu foarte vechi). În 2 ani ai tot timpul sa se strice o grămadă de chestii. Plus că în 2 ani ai tot timpul să faci INTENTIONAT modificări ilegale, cum era pe vremuri să umbli la carburator “să tragă mai tare”, și fix înaintea ITP-ului să revii la normal.

    Deci exemplul din articol cu frînele pe spate demontate este prost. Nu este vina ITP-ului, este ceva intenționat. Ce vrei să facă statul? să te oblige să faci ITP zilnic la ieșirea din garaj? In plus omul a fost prins, ceea ce dovedește că statul și-a făcut (în acest caz cel puțin) treaba

      (Citează)

  19. “ITP-ul ar trebui să fie făcut tot de stat. Statul este singurul care, în teorie, are interesul ca lucrurile să se desfășoare cât de cât corect în acest domeniu.”

    Conform acestei teorii, sistemele publice de sanate, educatie si administratie publica sunt cele mai transparente si mai lipsite de spaga din tara asta. Ca sunt de stat, iar statul are interesul ca lucrurile să se desfășoare cât de cât corect în acest domeniu.

    Incepi sa crezi ca statul asta e un fel de persoana buna la suflet, dar care are ghinionul ca e sef peste o companie unde angajatii cam au tendinta sa bage plicu-n buzunar. De la cei mai mici si pana la ai mai mari, sefii la ROMARM, de exemplu.

    Si strict la subiect, ca prea bat campii. Statul trebuie sa se ganeasca cum face controalele dure si neasteptate la centrele ITP. Se poate face. Legislatia trebuie reajustata. Dosar penal celui care matraseste testul ITP. Ridicarea licentei centrului pe 1 an la prima abatere. Definitiv la a doua. Dar cine sa faca asta? Aia de la varf? Pai aia….

      (Citează)

  20. Acum ceva timp erau situații în care mașini noi nu treceau ITP-ul dacă nu știai unde să te duci. Mi-am cam făcut probleme când am cumpărat mașina, dar mi-am dat seama că vânzătorul se ocupă de asta și are tot interesul să nu aibă clientul nici o problemă. Asta intră la “doar în România”. Umbla deunăzi un articol care spunea că Ungaria e pe primul loc în Europa la corupție, dar că Bulgaria și România sunt pe următoarele două locuri.

    Să fim serioși, probleme mari nu apar așa din senin și ITP-ul la doi ani îl fac doar mașinile mai noi de 12 ani. Pun pariu că marea majoritate a mașinilor cu probleme mari sunt cele mai vechi de 12 ani. Sau șansele să apară sunt mici și problema e justificabilă (gen s-a rupt sau s-a fisurat furtunul de frână). Ar trebui, așa cum a spus cineva care e în domeniu, ca statul să-și facă datoria și să verifice pe bune service-urile, iar la un anumit număr de abateri să se retragă autorizația de a efectua ITP.

    Radu a spus că statul verifică spitalele, dar s-a ajuns aici după zeci de ani de probleme grave. Încă văd mașini care n-ar avea loc nici în muzeu pentru că sunt praf din toate punctele de vedere și un pericol la adresa pietonilor și șoferilor. Am văzut și Dacii din alea vechi care funcționează bine pentru că au fost întreținute (în limite tehnologice relativ normale pentru o mașină veche). Îmi doresc doar să nu dau de o astfel de mașină. E nevoie de multe, multe probleme sau ca cineva să ia inițiativa pentru ca și aici să se regleze situația. Cred că mai avem de așteptat 30 de ani.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus