►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
15 Feb 2023 ·
GÂNDURI ·
Pentru că este foarte complicat! Am depus actele pentru preschimbarea cărții de identitate, care expiră, și am avut muuult noroc că am rezolvat în timp util.
Situația este următoarea: la sectorul 4 te duci cu actele doar în urma unui programări online, făcută pe site-ul DEPS4, iar în acest moment prima dată disponibilă este peste aproximativ o lună indiferent că alegeți sediul din Grand Arena sau cel din str Străduinței a Serviciului Evidența Populației 4. Mai exact, peste 30 de zile în primul și peste 28 de zile în al doilea.
Iar cum eliberarea buletinului durează încă 10 zile lucrătoare/14 calendaristice, rezultă că aveți nevoie de minim o lună și jumătate până intrați în posesia noii cărți de identitate. De unde și titlul articolului: faceți programare cu minim 2 luni înainte expirării.
De fapt, puteți face programare cu 6 luni înainte să expire buletinul. Depuneți actele, iar buletinul actual îl predați la ridicarea celui nou, dacă încă mai are valabilitate în el. Rețineți acest aspect și faceți deci din timp programare, când i se termină bateria buletinului curent.
În momentul scrierii articolului, linkuri utile sunt:
Eu, de exemplu, am început să mă gândesc la preschimbarea buletinului cu 20 de zile înainte ca acesta să expire. Am crezut că este timp suficient. Nu a fost. Prima programare online era la 10 zile după expirare, iar până îl primeam pe cel nou câteva bănci ar fi putut deci să-mi blocheze conturile. ING deja m-a amenințat că am doar câteva zile de grație, apoi trebuie să le zic datele noului buletin. Yey!
Mi-am făcut programare pe site-ul sectorului 4. Am plătit online și taxa de 7 lei.
M-am dus oricum cu toate actele în mână încă de acum, cu gândul că probabil se pot depune actele și fără programare online. De fapt, chiar dacă apreciez și insist pe digitalizarea relației cu administrația, nu susțin ideea ca aceasta să fie 100% digitală. Nu vreau ca o programare online să fie musai necesară, altfel nu te poți prezenta la ei. Avem o mulțime de cetățeni care pur și simplu nu au acces la net sau nu se pricep să-și facă o programare online, iar poarta instituțiilor trebuie să fie deschisă inclusiv pentru ei.
M-am dus cu actele în str Străduinței. Plecasem spre Grand Arena, dar Străduinței este în drum și am zis să opresc și acolo. Sediul acela a fost renovat, are aspect de open space, erau două camere deschise de primiri acte, câte 2-3 persoane care așteptau la fiecare și în general ordine și pace.
Toți aveau programare online, se pare. Am și întrebat. Mi s-a zis că prioritate au programările online și calendarul este plin, dar dacă vreau să-mi încerc norocul la coadă, că poate au timp și de mine, să fac asta.
La primul ghișeu la care am explicat problema mi s-a spus să vin la programare și că puteam să o fac cu 6 luni în avans. Am vrut să plec, că părea că nu am șanse. În drum spre ușă, însă, am avut noroc că al doilea ghișeu s-a eliberat. S-a dus un bărbat în fața mea și a spus că el nu are programare. Am oprit și eu să văd ce se întâmplă.
Omul nu avea nici cererea completată, așa că a luat o cerere și a plecat să o scrie. Eu aveam toate actele. Doamna de la ghișeu, auzind că am programare online, dar tocmai în martie, și întrucât nu avea alți “clienți” în acel moment, m-a ajutat cu buletinul meu.
A scos cererea mea din sistemul lor online (o completezi și digital la programarea online), mi-a analizat actele, am semnat unde era de semnat, am fost fotografiat după un “fiți un pic mai relaxat” și asta a fost totul. Am plecat de acolo cu actele depuse și mi s-a zis când să vin după noul buletin.
Mi s-a părut că s-a adeverit din nou faptul că, dacă ești politicos, dacă explici bine și mai ales calm ce problemă ai și cum ai încercat tu să o rezolvi, dar nu ai reușit, oamenii din “sistem” vor fi mai predispuși să te ajute.
Am văzut de foarte multe ori pe la administrația publică sau alte instituții scene de scandal pornit din nimic. Oameni care vin direct cu capsa pusă sau abordează problema vorbind agresiv, cu voce ridicată, de parcă de partea cealaltă a ghișeului n-ar fi un funcționar supra-muncit, care stă toată ziua într-un sediu vechi și nasol, și pe care toată lumea îl consideră dușman personal, deși doar aplică niște reguli (nu musai bune) făcute de alții.
Apoi veneam eu la acel ghișeu, salutam politicos, zâmbeam puțin și vorbeam clar. Să vedeți cum se schimbă imediat interacțiunea, iar de obicei ne despărțim cu urări de bine. Iar dacă merge Matilda la un astfel de ghișeu, de obicei află și câți copii are fiecare pe acasă și pleacă de acolo invitată și la nunta lor, dar așa este ea, mai prietenoasă.
Avem multe legi sau regulamente tâmpite. Nu se vor schimba țipând la funcționarul de la ghișeu, ci cerând asta oamenilor din posturile de decizie și eventual votându-i pe cei ce propun schimbări.
Anyway, faceți programare din timp.
Culmea este că în alte sectoare nu este aceeași situație. Îmi arăta cineva că la sectorul 3 poate face programare pentru ziua următoare. Nu știu ce se întâmplă în Sectorul 4, dar asta este situația.
Apropo de digitalizare în sectorul 4, ea este făcută, dar uneori pare făcută pe principiul “dosarele online se depun la etajul 2”. De exemplu:
📄 Îți faci programare online și completezi acolo toate datele tale, generându-se astfel și cererea în format PDF, direct precompletată. Sistemul îți recomandă apoi să descarci PDF-ul din site-ul DEPS4 și să-l tipărești, ca să vii cu cererea pe hârtie. Înțeleg principiul, se face un fel de “dosărel” al tău cu cererea, copii ale altor acte necesare șamd, pentru cei ce vor emite efectiv buletinul. Pare însă așa anticlimatic să completezi online cererea doar ca să o tipărești și să le-o duci la sediu.
În practică, doamna de la ghișeu n-a vrut cererea adusă de mine de acasă, ci a tipărit-o pe cea din sistemul lor. Se pare că trebuia să fie față-verso.
💰 Trebuie să plătești 7 lei. Poți face asta pe site-ul DEPS4. Peste tot ți se spune apoi să vii cu chitanța ce dovedește plata. Guess what, sistemul lor nu-ți generează și o chitanță.
Pe site, în emailurile primite cu confirmarea programării și în alte locuri scrie mare să aduci chitanța. Culmea este că în alt loc pe site scrie undeva mic că, dacă ai făcut plata pe site-ul instituției, nu mai trebuie chitanță, că văd ei deja în sistem plata. Dar dacă vii ca mine, în altă dată?
M-am dus cu log-ul plății generat de EuPlătesc.ro. Vine un email după plată, care are și un link prin care primiți mai multe date și identificatori pentru tranzacția de 7 lei. M-am dus cu asta. Probabil la ghișeu au văzut oricum plata în sistem sau ce le-am dus eu era suficient, dar de ce se mai cere chitanță?
Culmea este că aceeași taxă se poate plăti și prin Ghiseul.ro, iar acel sistem generează chitanțe. Sau puteți plăti la bănci sau la SelfPay cu cash și primiți chitanță. Faptul că ți se cere insistent una deși nu o primești la plata prin sistemul oficial sigur generează stres și întrebări și nemulțumiri.
📜 Parcă se votase o lege prin care ți se cere să nu mai duci copii după documente. Nu zic, toate ghișeele aveau copiator pe ele, dar în site zice să duci oricum copii după documente. Nu m-a deranjat asta, prefer să duc eu copia și să termin mai repede acolo, nu să aștepte alții după mine.
Nu înțeleg însă de ce, în procesul de digitalizare, mai trebuie acea copie. N-ar fi mai normal să duc actul original al casei, iar angajatul de la ghișeu să-l studieze și să bifeze în sistem “a venit cu originalul, adresa de domiciliu corespunde, este totul ok”, în loc să și atașeze fizic copia acestuia la “dosărel”? Eu zic că ar fi.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
26 comentarii
15/02/2023 la 7:14 AM
La S6 nu e cu “digitalizare” de-asta la misto. Te duci la ghiseu cand vrei, dai actele si copiile, dai 7 lei (“n-aveti marunt?”) si iti zice pe vorbe cand sa vii dupa buletin. A durat 10 zile de cand mi-am pus problema pana cand am ridicat CI, cu tot cu Anul Nou intre.
Din experienta de la pasapoarte, programarile alea online le permit leprelor din sistem sa o frece pe acolo pe la ghiseu, respingandu-i din varful buzelor pe cei veniti la ora gresita sau carora le lipseste un act (“mergeti acasa si faceti alta programare”). Apoi le raman 14 minute din alea 15 alocate unei singure programari sa stea la cafea. Daca cumva ai toate actele pregatite, le raman doar 13 minute, ca trebuie sa iti mai faca si poza.
In timpul asta, aia care vor/trebuie sa munceasca preiau pe banda rulanta oameni veniti fara programare.
Sorin(Citează)
15/02/2023 la 8:52 AM
Mie mi se pare normal să fie sloturi orare și o normă de timp. Dacă omul de la ghișeu este eficient și termină în 10 minute din cele 15, bravo lui. Nici un job nu ar trebui să fie pe principiul “fă cât mai mult, fără nici o pauză!!!!”
nwradu(Citează)
15/02/2023 la 9:42 AM
Toate job-urile din domeniul privat ca implica actiuni repetitive sunt pe criteriul “fa cat mai mult, respectand pauzele din contract”.
Cum ar fi sa mergem la supermarket, sa stam la coada la casa, iar angajata sa nu preia pe nimeni timp de 8 minute pe motiv ca are alocate cate 10 minute/client, iar cu cel dinainte a terminat in doar 2 minute?
Sunt de acord ca nu trebuie sa muncesti non-stop, dar in acelasi timp cred ca atunci cand sunt situatii ca cele prezentate de Sorin in care termini in 1-2 minute programarea de 15 minute, ar trebui sa preiei si oameni care nu au programare (sau pe cei cu programare, dar care au ajuns mai devreme).
Andrei G(Citează)
15/02/2023 la 11:07 AM
Eu n-am o problema cu alocarea de sloturi, am o problema cu faptul ca nu evalueaza nimeni in mod real cat ar trebui sa dureze acele sloturi. S-a zis la inceput “ar fi bine sa fie de x minute ca sa acopere situatiile y si z” (presupunand ca nu au scos din burta durata), dar nu verifica nimeni cat de frecvent apar situatiile y si z in practica.
Poate ai putea sa aloci x/2 minute pentru 95% din cazuri, si restul de 5% sa le redirectionezi la ghiseul de cazuri speciale cand apar. Ca sa nu mai ai situatia in care urmatoarea programare disponibila e peste o luna.
Sorin(Citează)
15/02/2023 la 7:53 AM
Digitalizare pe stil mioritic. Sa vezi la 3. Am fost cu duamna sa schimbe boletinu. Fara programare. Cum erau majoritatea. Si din cand in cand mai aparea cate 1 cu programare. Un singur ghiseu. Era aproape sa-l linseze gloata, desi omu avea programare. Am stat vreo ora si ceva pana mi-a venit randu, intr-un cotet de tabla si apoi o camera mica de 4×4 in care eram zeci de persoane.
Sectia 13 pe 1 decembrie.
Blackskull(Citează)
15/02/2023 la 8:53 AM
Heh, da, alea sunt genul de programări care îți permit să sari în față. Momentan este cel mai bun sistem.
Așa a fost și la permise auto. Eu aveam programare și m-am dus direct la ghișeul de programări online care stătea gol. Alte 30 de persoane stăteau la coadă la ghișeele normale, cu scandal.
nwradu(Citează)
15/02/2023 la 1:00 PM
Da, da…ala e cel mai bun sistem. Te duci si te milogesti de aia de la coada pe dreptul tau si asta daca eventual nu iti da cu flit chiar aia de la ghiseu. Sigur ca e bun, cand gandesti din perspectiva aluia care te-ai dus fara programare ca …pitong.
“Avem o mulțime de cetățeni care pur și simplu nu au acces la net sau nu se pricep să-și facă o programare online, iar poarta instituțiilor trebuie să fie deschisă inclusiv pentru ei.”, asa o fi, dar avem o multime si mai mare (din care faci parte si tu), care habar nu au sa isi programeze chestiile in viata si se duc la plezneala….ca merge si asa (le dau prezumtia de nevinovatie si nu zic ca sunt nesimtiti).
Din punctul meu de vedere nu trebuiau sa iti faca nici un buletin, nu e ca si cum iti lua banca banii din cont, sa stai putin cu ele blocate, ca asa tineai minte peste 10 ani cum sa iti faci programare.
Sau sa ai un singur ghiseu pe oras fara programare pentru astia ca tine (ca sunteti multi), cu program 9-12, si sa vii la 5 sa te treci pe lista daca vrei sa prinzi loc, ca data viitoare sa tii minte cu onlineul.
Asa ai scapat usor, la fel faci si peste 10 ani cand tre’ sa ti-l schimbi din nou.
Ce ne mai place sa nu vedem parul din ochiul nostru.
Boris(Citează)
16/02/2023 la 9:57 AM
@Boris, gresesti.
Sunt foarte bune sistemele cu programare, dar nu ar trebui sa existe situatii in care urmatorul slot este peste 2 luni. In afara situatiilor exceptionale, ar trebui sa poti face programare peste maxim 1-2 saptamani. Este clar ca aici avem o problema si cineva nu a alocat suficiente resurse.
Andrei G(Citează)
15/02/2023 la 8:10 AM
Nu zice daca trebuie puse in dosar cu șină.
ATENȚIE
Legislația prevede că deși ați completat toate datele necesare în modulul de programare online, în momentul în care vă prezentați la Direcția Generala de Evidență a Persoanelor Sector 4 pentru finalizarea procesului, trebuie să aveți cu dvs. cererile în format letric (hârtie) și documentele în original, precum și copii ale acestora.
Coco(Citează)
15/02/2023 la 8:55 AM
Ah da. Am văzut și eu asta. Dacă așa o fi legea sau vreo hotărâre a CG, nu le pot reproșa lor că cer și hârtiile. Și de fapt chiar înțeleg principiul, trebuie să ai niște acte în spate ca să emiți un buletin. Dar na, tot funny.
nwradu(Citează)
15/02/2023 la 8:22 AM
Da, dar ce pasaj frumos cu floricele si luminite v-a facut la sectoru 4?
Domle, a furat, dar uite ca a si facut.
Golanul ala de Nicusor ce a facut? Un ametit, nu stie nici sa vorbeasca! O floare nu a pus, un citric ceva, ati vazut cum arata parcurile din oras, o mizerie va spun! Ami pare rau k la-m votat!!
Morrissey(Citează)
15/02/2023 la 8:56 AM
Da, păcat că are tavanul cam jos.
nwradu(Citează)
15/02/2023 la 1:46 PM
Asa morissey, si ce ziceai ca a facut nicusor? In afara ca va prosteste cu exceluri pe facebook, propriu zis ceva pe care sa pui mana. Nu conteaza ca borduri, floricele sau integrale sau integrame de care aprecezi tu.
Boris(Citează)
15/02/2023 la 6:46 PM
Ce-ti mai place sa pui mana!!
N-a facut ma nimic, n-auzi? Un terchea-berchea, un coate-goale, un nimeni in drum cu palarie, un jeg de om cu care atatia oameni respectabili din mafia bucuresteana nu au avut cu cine sa vorbeasca omeneste. Ani irositi.
Da lasa ca vine Duamna inapoi si o sa fie iara bine, sa nu ne agitam.
Morrissey(Citează)
15/02/2023 la 8:43 AM
A picat la fix articolul asta :-)
Pyro(Citează)
15/02/2023 la 8:45 AM
Apropo, la ING e mai bine să-ți actualizezi noul CI la un office decât pe aplicația Home Bank. Așa nu riști să stai alte 2 luni cu contul blocat pe motiv de neactualizate date personale !
Ciupi(Citează)
15/02/2023 la 8:47 AM
Până acum mi-a mers bine cu Homebank, dar dacă aș avea probleme m-aș duce la ei la ușă rapid.
nwradu(Citează)
15/02/2023 la 9:47 AM
Am fost foarte impresionat cand mi am facut anul trecut cartea de identitate in sectorul 2. Programarea am putut sa o fac online de azi pe maine, am ajuns acolo nu erau cozi , chiar daca venisem cu 20 min mai devreme decat programarea am fost indrumat rapid catre un ghiseu liber …. si nenea de acolo desi reticient la inceput pentru ca nu ii conveneau actele fiind aparteament in complex nou a butonat rapid ceva si a facut rost de actele de intabulare si a zis hai ca rezolvam cumva desi parea chitit sa ma trimita acasa. Dar am vorbit frumos cu el, i-am explicat situatia si s-a gasit imediat o solutie.
PS. Impresionat si cand am schimbat pasaportul, totul in 5 min, la fel si la inmatriculari 5 minute rezolvat problema cu programare online. Pare ca se misca lucrurile cat de cat .
Ionut(Citează)
15/02/2023 la 10:33 AM
Ca sfat : ptr schimbari de acte mergeti in perioada concediilor. E mai lejer la ghisee.
Blackskull(Citează)
15/02/2023 la 11:58 AM
@Blackskull, serios? M-aș fi așteptat să fie invers, dar e bine de știut. :D
Ciuby(Citează)
15/02/2023 la 12:35 PM
pai ce faci.. schimbi buletinul acum cand apare cel mic in vara?
gabi(Citează)
15/02/2023 la 1:55 PM
Am facut procesul asta vara trecuta. Mi-a placut sloganul pe care il au “fara cozi”, citindu-l in timp ce stateam la coada.
Anyway, daca nu ai programare si mergi la Grand Arena se pot depune actele si in sistem “urgenta” dar trebuie justificata urgenta (merge cu un bilet de avion printat). Evident, daca ai/nu ai programare normala dureaza 10 zile, in regim urgenta dureaza….drum roll….10 zile.
Actzipild(Citează)
15/02/2023 la 2:13 PM
Întrebarea e: cartea de identitatea nouă va fi format mic sau tot din acela clasic?
aurel(Citează)
15/02/2023 la 7:51 PM
Buletinul meu expira in 30 august, oare cu cat timp inainte as putea face altul?
L-as face pana in vara, inaintea vacantelor, e posibil?
fabi(Citează)
16/02/2023 la 8:27 AM
Nu stiu cum se procedeaza acum, insa cu vreo 4-5 ani la Timisoara intai treceai pe la un ghiseu unde doar se verificau documentele necesare pt ceea ce ai nevoie, de acolo pürimeai un numar de ordine. Apoi aveau instalat un webcam si acolo erau instructiuni despre cum sa vezi online acel web cam pe telefonul tau. Webcamul filma un ecran mare unde erau afisate numerele de ordine, astfel ca nu era necesar sa stai la coada in incinta, daca aveai altceva de rezolvat in zona, puteai pleca si te puteai intoarce la timp.
Si legat de observatia cu tonul, respectul etc – in lumea de azi toti vrem sa iesim in evidenta si cel mai simplu e sa o facem cu genul asta de comportament: respect, vorbit cuvincios, salutat, zambit etc – asa iesi cel mai simplu din multime. Da, e greu, nu avem bani, in jurul nostru coruptie si prostie, dar astea nu se duc daca tu te comporti ca un mitocan sau daca nu zambsti, nu saluti, nu mai tii cuiva o usa deschisa din cand in cand.
Iar legat de interactiunea cu sistemul – daca pleci de la inceput in ofesiva e o lupta pierduta, timp pierdut. Vezi de la bun inceput ce acte sunt necesare, intelege de la inceput sa ei au painea si cutitul, intelege de la bun inceput ca un anume proces cere niste pasi, niste acte. Tu esti acolo sa rezolvi o problema, sa faci omul ala de la ghiseu sa te ajute. Am avut destule cu autoritatile si de cateva ori, cel de dinaintea mea de la coada amorsa functionarul si eu trebuia apoi sa colaborez cu omul de la ghiseu sa imi rezolv problema, grozav…
Cata Lin(Citează)
17/02/2023 la 4:46 PM
Multumesc de pont. Altfel as fi avut o surpriza cu schimbatul buletinului pentru ca acum 10 ani se facea la sectia de politie si banuiam ca asa e si acum.
Din punctul meu de vedere, pentru buletin ar trebui sa te prezinti doar ca sa demonstrezi ca esti inca in viata si ca sa iti faca o poza noua. Restul de foi, hartii, copii sunt total irelevante.
Bogdan(Citează)