un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► Ofertele continuă la: eMAGFashion DaysFinestoreDysonFlip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄

asus s5507

Industria petrolului trebuie să se adapteze rapid la a furniza energie electrică pentru noile legi din 2035

15 Feb 2023  ·

AUTO  ·

22 comentarii

Apropo de treaba asta cu toate mașinile noi vor trebui să fie electrice după 2035 în Uniunea Europeană, mă întreb dacă nu cumva este o lovitură fatală pentru industria petrolului.

Industria petrolului produce în principal carburant pentru automobile și secundar plastic. Deja se încearcă limitarea puternică a plasticului, iar în lume unele țări interzic plasticele single-use. Ați văzut și în România, de altfel, ca se observă o trecere spre paie de carton, ustensile de lemn, ambalaje de carton șamd.

Să revenim la carburant. Noua decizie a Parlamentului European interzice înmatricularea vehiculelor noi pe benzină sau motorină, după 2035. Sigur că industria carburanților nu se va opri de la acea dată, dar cum va arăta ea după 10 ani sau 20 de ani?

În 2022 s-au vândut 12,8 milioane de automobile noi în Uniunea Europeană. Există un număr mult mai mare de automobile în circulație care deja folosesc benzină sau motorină și vor fi în circulație și după 2035, gata să cumpere carburant de la o pompă.

Mai exact, statisticile pe 2020 spun că în Uniunea Europeană sunt înmatriculate:

  • 246,3 de milioane de autoturisme
  • 28,7 milioane de dube
  • 6,2 milioane de camioane
  • 684 de mii de autobuze.

Rezultă un total de vreo 285 de milioane de vehicule înregistrate în UE în 2020. (sursa: ACEA)

Hai să zicem că vor fi pe șosele 320 de milioane de vehicule în 2035. Pe de o parte mai mulți oameni vor avea mai mulți bani pentru a cumpăra mașini, pe de altă parte unii vor renunța la ele în favoare unor mijloace alternative de transport, dar să presupunem o creștere a numărului față de prezent.

După 2035, se vor adăuga anual 12-15 milioane de vehicule cu zero emisii de carbon. Acestea nu vor folosi carburant, ci electricitate sau hidrogen. În 2036, vor fi aproape 30 de milioane de astfel de vehicule practic noi în UE. În 2037, vor fi vreo 45 de milioane (pe lângă cele vândute pre-2035). În același timp, va scădea numărul celor pe carburant, pe măsură ce vor fi reciclate.

Altfel spus, balanța se va schimba încet, dar sigur, micșorând ponderea carburanților clasici.

Știu că industria petrolului este dușmanul public pentru că are prețuri mari la pompă și suntem dependenți de ea. Totuși, doar în România probabil că vreo 40.000 de oameni lucrează direct sau indirect pentru OMV Petrom și Rompetrol, cele două companii cu operațiuni foarte mari în țara noastră.

România este mică. Grupuri precum OMV, Eni, TotalEnergies, BP și alții au în total sute de mii de angajați în UE. Sunt probabil mult mai mulți dacă analizăm întreg lanțul de la extracție de țiței și trecând prin rafinare, transport, distribuție și vânzare efectivă, cu un număr mare de angajați implicați din tot felul de firme mari și mici în acest proces.

Ce se întâmplă cu ei pe termen lung?

Dacă aș fi în locul acestor companii, aș face urgent toate studiile necesare și toate previziunile posibile pentru a analiza business-ul până în 2035 și mai ales după aceea. Dacă aș fi în locul acestor companii, aș începe de astăzi investițiile în tot ce înseamnă producție și distribuție de energie electrică și hidrogen, altfel coloșii industriali ai viitorului vor fi alții.

asus s5507

    22 comentarii

  1. “Acestea nu vor folosi carburant, ci electricitate sau hidrogen”. Cum generam electricitatea?
    Eu zic ca fiecare benzinarie să instaleze generatoare cu care sa incarce masinile electrice.

      (Citează)

    • Cand spui generatoare te referi la parcurile lor fotovoltaice sau Eoline nu?

        (Citează)

    • valentinul: Eu zic ca fiecare benzinarie să instaleze generatoare cu care sa incarce masinile electrice.

      N-ar merge. Este scump să arzi benzină pentru a genera electricitate. Cei cu panouri solare ar avea prețuri mai mici la încărcare și lumea s-ar duce acolo.

        (Citează)

  2. Shell din câte știu deja e băgat de câțiva ani pe partea de încărcare EVs. A furat startul, spre deosebire de restul. Până la urmă nu e vorba de ceva global, folosirea combustibililor fosili o să aibă în continuare cautare și după 2035, cam peste tot in afara de UE și poate-poate SUA plus câteva tari mai progresiste, gen Noua Zeelanda, Japonia, Coreea de Sud, . Mă îndoiesc că o să renunțe cei din America de Sud, din Africa, Rusia și sateliții sau China.

      (Citează)

    • Scăderea cererii (de petrol și ICE-uri) duce la scăderea prețului care duce la scăderea producției care duce la creșterea prețului.

      Pe de cealaltă parte, creșterea cererii (de curent și EV-uri) duce la creșterea investițiilor care duce la creșterea dezvoltării și producției care duce la scăderea prețului.

      La un moment dat, probabil până în 2035, o mașină electrică va fi vizibil mai ieftină decât un ICE. Ăia care n-or să renunțe nu vor face asta pentru că e prea scump să treacă la electrice, ci din alte motive.

        (Citează)

    • Mack: folosirea combustibililor fosili o să aibă în continuare cautare și după 2035

      Nu este vorba de asta. Și caii se cresc în continuare. Business-ul petrolier nu va mai fi însa același. Companiile din domeniu au însă profituri record în prezent și pot folosi acești bani ca să dezvolte business-ul viitorului.

      SUA este progresistă în domeniul EV, la fel și Asia. Ce face UE vor face toți la un moment dat.

        (Citează)

    • @Radu: SUA nu e progresistă în domeniul EV, California e. Dar California dă direcția din punctul ăsta de vedere, de-aia pare cum zici tu.

        (Citează)

    • @Giani Mucea, asta cu cresterea cererii de curent care duce in final la scaderea pretului este o estimare teoretica. Pentru ca in practica s-a vazut ca in ultimii ani a crescut din ce in ce mai mult pretul la energie si niciun stat nu are solutia pentru a rezolva problema asta.

      Putem analiza pretul petrolului ca sa vedem ca premiza de la care ai pornit tu este gresita.
      – in 1990 barilul de petrol se vindea cu 18 dolari, fata de 80 in zilele noastre;
      – in 1990 galonul de benzina se vindea in SUA cu 1,15 dolari, fata de aproape 4 dolari in zilele noastre;
      * daca indexam acei 1,15 dolari din 1990 cu rata inflatiei, ajungem la 2,58 dolari, deci tot este o valoare semnificativ mai mica.

      Pe masura ce numarul masinilor electrice creste, trebuie sa ne asteptam la o crestere a pretului la energie.Deasemenea sunt convins ca vom vedea cresteri si in toate celelalte domenii anexe (panouri solare, acumulatori pentru inmagazinarea energiei, etc).

        (Citează)

    • @Andrei: da, teoretica. Dar nu m-as raporta la pretul petrolului, ca energia electrica si petrolul sunt genuri diferite de produse. Eu n-am nici o posibilitate de a-mi produce petrol acasa, dar am cateva variante de a produce curent, iar echipamentul pentru a produce curent e din ce in ce mai ieftin. Uita-te cat costau bateriile sau panourile solare acum cativa ani si cat costa acum. Tehnologia a evoluat pentru ca exista interes, liniile de productie in masa au fost construite, deci pretul a scazut. Sigur, exista si presiune pe pret din directia cealalta, dar in general curba S pentru orice tehnologie sau domeniu e clara: incepe scump si ineficient, cu cresterea interesului cresc si investitiile, care duc la scaderea pretului si la cresterea capabilitatilor.

      Nu-mi fac griji pentru EV-uri si pentru tranzitia de la hidrocarburi pe termen mediu sau lung.

        (Citează)

    • @Giani Mucea, problema este ca este foarte dificil sa poti produce in regim propriu toata energia electrica necesara pentru alimentarea masinii. Tot te vei baza pe energia produsa extern, in afara locuintei.

      In plus, ca sa produci tu acasa si ca sa poti sa si inmagazinezi energia pentru momentele in care vei avea nevoie de ea, o sa cheltui niste sume destul de importante. Ne bazam acum pe acumulatori care sunt construiti folosind niste minerale destul de rare. Cum crezi ca va varia pretul acestora cand cererea va creste de 3-4 ori?

      La fel ca si in cazul petrolului, nu vei putea sa minezi tu mineralele astea si sa contruiesti bateria in spatele curtii.

        (Citează)

    • Nu trebuie să produci toată energia în regim propriu, e suficient o parte, cât să nu fii 100% dependent de companii, în modul ăsta pui presiune pe ele. În general, cu cât există mai multe opțiuni, cu atât funcționează mai bine economia de piață. Una e să fii complet dependent de o companie, alta e să fie doar una din sursele tale de energie. Plm, dacă ne-a învățat ceva anul trecut, a fost să diversificăm sursele de energie.

      Dacă te uiți la prețul bateriilor și al panourilor solare, o să vezi că a scăzut dramatic în ultimii ani. Și o să continue să scadă. În plus, apar baterii care elimină mineralele rare și apar fabrici de reciclare a bateriilor. Curba S abia a început, nu are sens să faci calculele în funcție de caracteristicile actuale, trebuie să te raportezi la caracteristicile viitoare.

      Comparația nu prea merge, că în cazul petrolului ți-ar trebui echipamente să îl scoți din pământ, să îl transporți și să îl rafinezi. Așa, îți trebuie doar produse existente pe piață, al căror preț scade constant de câțiva ani.

        (Citează)

  3. Pana in 2035 o sa fie multe alegeri europene si nationale, o sa se schimbe legile.

      (Citează)

    • Imi aduc aminte de protestul vestelor galbene care a pornit de la creșterea prețului carburantului. Multi oameni fac naveta la oraș pentru muncă și ei au fost cei mai afectați. O să vedem ce se va intampla cu electricele.
      Si mie mi-ar place să fie totul electric, dar imi dau seama de cat de mare este efortul, probabil imposibil in termenul planificat.

        (Citează)

  4. Mi se pare funny cat de speriata e lumea ca in 2035 nu va mai fi voie sa se comercializeze masini noi ICE. Dar parerea mea este ca deja de prin 2030 ICE-urile or sa fie o minoritate aproape neglijabila. Motivul ar fi ca pretul masinilor electrice va fi mai mic (nu acum, ci in 7 ani) iar pretul cu incarcarea va fi mai mic sau aproape gratuit (daca ai panouri acasa de exemplu).
    Recomand seria The Great Transformation a lui Tony Seba care pana acum a cam avut dreptate cu predictiile. Asta e episodul cu transportul: https://youtu.be/Vqs0_3M-18c dar toate episoadele mi se par geniale si parca au sens…

      (Citează)

    • Cati dracu o sa aiba panouri acasa, terminati cu prostiile
      Ati vazut cat e pretul neplafonat al curentului? Intai sa ne permitem sa ne aprindem becurile fara sa ne ajute statul, dupa aia mai vorbim si de masini.

        (Citează)

  5. valentinul:
    Imi aduc aminte de protestul vestelor galbene care a pornit de la creșterea prețului carburantului. Multi oameni fac naveta la oraș pentru muncă și ei au fost cei mai afectați. O să vedem ce se va intampla cu electricele.
    Si mie mi-ar place să fie totul electric, dar imi dau seama de cat de mare este efortul, probabil imposibil in termenul planificat.

    Si mie mi-ar placea, dar sa fie ieftin ca hidrocarburile, nu doar pentru elite. Mi-ar placea si ca transportul in comun sa fie foarte dezvoltat si folosit, dar nu cu forta, adica nu din cauza ca preturile masinilor si alimentarii lor vor fi prea mari pentru multi.

      (Citează)

  6. Si Litiu. Noroc ca se gaseste mai peste tot. Nasol ca e greu de procesat. Si ca e un metal alkali.

      (Citează)

  7. La milioanele de masini calculate pe Europa ar trebui sa pui si un mic calcul de cate milioane de kwh e nevoie zilnic sa se miste masinile acelea. Cred ca vor iesi ceva centrale nucleare cu reactoare ambalate la maxim.
    Si asta fara a socoti transportul acelor kwh, ca tot viseaza unii wirelessuri peste tot, desi as paria ca asta va fi de fapt problema majora. Ori pierderi uriase ori statii de transformare serioase cu linii de inalta tensiune.
    Pentru cei cu panouri solare, in ro nu obtii mai mult de 5mwh/an din 20mp de panouri (adica nici 50 de baterii de tesla pe an – evident daca circuli doar noaptea) . Iarna iti trebuie doua saptamani sa incarci bateria din aia 20mp de panouri. Bine, pui 100mp si incarci in trei zile de ianuarie. Aha..

      (Citează)

  8. Industria petrolului o sa fie mereu pe val. Ptr ca razboaie, transporturi, razboaie….
    Vb cu-n tovaras care presteaza in domeniu, momentan e prin europa pe la sonde si zicea gagiu’ ca se roaga sa tina treaba cu ucraina cat mai mult ca iese banu la greu. In pandemie o lasasera moale de tot, îi tremura kuru ca ramane fara job si acu nu mai fac fata.

      (Citează)

  9. totusi, daca ai casa si panouri solare incarci masina gratis, fara sa mai conteze care este pretul energiei , pe langa asta pana atunci bateriile vor fi mult mai eficiente, deci vom ajunge probabil la 700-800km range cu o incarcare la o masina normala si mai mult de atat, considerand ca doar anul trecut in Romania 40000 de lucuinte au fost aprobate pentru montare de panouri electrice cu beneficii de la STAT, iar cererea este clar in crestere, toata energia asta intra in retea la preturi mici, deci trendul e ca energia sa fie mai ieftina, sigur ca asta o sa dureze, poate 15/20 de ani dar atata timp cat tot mai multi oameni vor deveni independenti energetic cam acolo cred ca se va ajunge

      (Citează)

    • Hande sa facem un calcul estimativ… de exemplu bazat pe situatia mea personala.

      – am o familie formata din 3 membri;
      – avem o singura masina cu care ma deplasez in jur de 12000 km/an;
      – daca ar fi electrica, la un consum mediu de 20 kWh / 100 km rezulta 2400 kWh anual;
      – consumul de energie electrica acasa este de maxim 220 kWh/luna, adica sub 2700 kWh anual;

      Concluzie:
      – in cazul unei familii de 3 persoane care detine o singura masina (adica sub media din Romania), trecerea la masini electrice va creste consumul de electricitate cu 90%.

      Crezi ca in urmatorii 15/20 de ani avem vreo sansa sa se dubleze cantitate de energie electrica produsa in Romania, astfel incat sa acopere cerere suplimentara si sa ramana si un buffer care sa determine scaderea preturilor?

        (Citează)

  10. Ce ma amuza rationamentul asta cu incarcatul gratis. Nu incarci gratis, incarci cu curentul generat de instalatia ta cumparata cu 20-30k lei. Doar cand e vreme frumoasa si cand faci putini km pe zi. Daca ai plecat in concediu nu mai incarci gratis, iarna nu mai incarci gratis, iar panourile costa o gramada de bani.

    Intr-adevar panourile vor fi din ce in ce mai ieftine si usor usor vor deveni din ce in ce mai rentabile, dar nu prea sunt inca.

    ADi:
    totusi, daca ai casa si panouri solare incarci masina gratis

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus