►► Black Friday la: Fashion Days・Finestore・PC Garage・evoMAG・Altex・Flanco・Vodafone・Orange・ Sevensins ◄◄
« Știrile zilei despre tehnologie – 16 ianuarie 2023
Ce rost mai au zilele nebancare în lumea computerelor și a transferurilor instant de bani? »
Am fost cu Matilda la restaurantul 5ensi din Piata Victoriei, unul dintre localurile noastre preferate. La final, când am cerut nota cu cardul, mi-am adus aminte că acum există o lege în acest sens.
Am întrebat dacă pot lăsa ceva în plus cu cardul. Mi s-a zis că da. Am lăsat. Simplu și eficient.
Ce-i drept, nu a venit nimeni întâi cu o notă de plată pe care să pot bifa dacă vreau să las ceva în plus, ci direct cu POS-ul. Dar prefer să nu pierdem timp oricum.
Cu câteva zile înainte, am luat două cafele de la o cafenea din cartier, Erbario. Matilda a lăsat 2 lei în borcan. Domnișoara a întrebat-o cât a lăsat, că nu a fost pe fază, pentru că trebuie să bată banii în casă. A bătut cei 2 lei în casă.
Atât de rapide pot fi schimbările.
« Știrile zilei despre tehnologie – 16 ianuarie 2023
Ce rost mai au zilele nebancare în lumea computerelor și a transferurilor instant de bani? »
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
54 comentarii
16/01/2023 la 11:51 AM
am mancat la restaurant si am dat bacsis statului, sunt mandru.
xixache(Citează)
16/01/2023 la 11:54 AM
True!
Carturaru(Citează)
16/01/2023 la 11:58 AM
Bai Radule… esti la baza inginer. Vazand directia in care o iei cu postarile si ideile pe care le expui, dar mai ales modul in care faci asta imi da impresia ca IQ-ul blogului scade binisor.
Am mai citit comentarii razlet si nu pare sa fiu singurul care are parerea asta.
Carturaru(Citează)
16/01/2023 la 12:18 PM
Just say you’re cheap bro 😅😅
Dragos(Citează)
16/01/2023 la 2:05 PM
confirm
Andrei M(Citează)
16/01/2023 la 3:13 PM
Confirm și eu, din păcate…
Tano(Citează)
16/01/2023 la 7:37 PM
Confirm!
Adrian(Citează)
16/01/2023 la 12:04 PM
Da-le bah bani lor, nu statului.
Corcoran(Citează)
16/01/2023 la 12:11 PM
Deci ai exemplu acolo in care banii le-au fost dati direct lor, dar tu nimic.
Andrei I(Citează)
16/01/2023 la 3:24 PM
Deci eu zic ca e stupid da dea bacsis cu cardul, tu zici ca a dat si 2 lei in borcan la alt comerciant. Face sens.
Stai jos
Corcoran(Citează)
17/01/2023 la 11:07 AM
Face sens? Stii sa vorbesti corect? Sau e bine doar cu atac la persoana?
Tu ai zis sa dea bacsisul direct lor, eu iti zic ca le-au dat si lor si ca si atunci tot l-au bagat in casa, adica fix la fel ca atunci cand plateste cu cardul.
Face sens? Ca sa vorbesc pe limba ta.
Andrei I(Citează)
16/01/2023 la 12:26 PM
Nu cred ca sunt singurul care ar dori articole mai elocvente tehnologiei sau ingineriei. Dar daca lumea doreste lifestyle, aia e…
Sambu(Citează)
17/01/2023 la 7:11 AM
Wow, e ca și cum ar fi un blog personal.
Matilda(Citează)
16/01/2023 la 12:28 PM
Un semn de normalitate. Am facut asta in 2004 in Belgia si de atunci pe ici pe colo chiar si in Romania. De acum la mai des si la mai multe.
Directia asta ma face sa ma simt si mai putin vinovat ca nu am bani fizic in buzunar.
Astept plata cu cardul generalizata la cabinetele stomatologice!!!
un om(Citează)
16/01/2023 la 12:29 PM
“Bro”, nu e vorba despre bacsis aici, ca si eu las, dar prefer sa-l las ospatarului, nu statului.
Comentariul asta era mai degraba legat de activitatea din ultima perioada…
Carturaru(Citează)
16/01/2023 la 10:41 PM
@Carturaru
Repeți chestia asta stupidă cu lăsat bacșiș statului.
Nu, nu lași bacșiș statului, ci omului, iar omul va plati impozit pe acel bacșiș așa cum face orice om normal care realizează venituri (din orice).
Pe logica ta, angajatorul tău plătește salariu statului, nu tie, si asta doar pt că o parte din acel salariu se duce la stat prin taxe si impozite.
Hai să gandim puțin.
Ovidiu(Citează)
16/01/2023 la 12:57 PM
Cred ca nu vedem padurea de pomi.
Ce ar fi ca personalul din industria serviciilor sa fie platit corect si costul sa fie introdus in pretul produsului achizitionat sau ca linie separata cu un pret/cost clar?
CristiX(Citează)
16/01/2023 la 1:01 PM
Il lasi patronului care cel mai probabil nu va imparti adaosul, iar dupa statului, pentru ca se plateste impozit pe ce e in casa.
Daca tot vrem sa fim legali trebuia scos de tot acest concept de bacsis. Pune preturile cum trebuie pe produse si plateste angajatul cum se cuvine. Nu angaja pe 1500 lei ca dupa sa stea angajatul sa astepte mila clientilor.
Ideea de bacsis in sine e o tampenie. Ca de obicei daca mergi la kaufland la mici nu lasi nimic in plus, unde femeile alea muncesc pe bani putini si in fum ca in mina. Daca mergi in piata te socotesti la 50 bani. Dar la un restaurant de lux, da tata, lasam inca 10% ca asa se face.
Robert(Citează)
17/01/2023 la 7:14 AM
Sunt de acord cu ideea ca salariile lor sa fie mai mari, încât sa nu mai fie nevoie de bacșiș. Cum ajungem acolo?
Matilda(Citează)
17/01/2023 la 9:58 AM
Industria ospitalității nu e producție la bandă. Într-un restaurant poți avea multe ore din zi când nu sunt clienți, cum plătești un ospătar, la masă servită? fel servit? client servit?
Știu că mulți ar vrea ca lumea să funcționeze după if / else, dar nu merge chiar așa. Până la urmă bacșișul reflectă satisfacția clientului și se referă strict la servire sau la serviciile oferite de local în ansamblu. Nu e obligatoriu și variază în funcție de cât plătești. Dacă se uită urât la tine chelnerul (că lași prea puțin sau nu lași nimic) înseamnă că te face să te simți prost și e evident că dacă te mai duci acolo n-o fii tentat să lași prea mult ciubuc.
dam167(Citează)
16/01/2023 la 1:23 PM
bine ca s-au gasit sa puna impozite pe bacsis, sigur va dudui economia de acum inainte!
Despre saloanele clandestine de prin blocuri sau profesorii care dau meditatii pe banda rulanta nu spune nimeni nimic.
Mihai(Citează)
16/01/2023 la 1:33 PM
Astept cu interes mesele mari cu consumatii frumusele unde vom sta 15 minute sa luam bacsisul de la fiecare, sa-l adunam si sa-i spunem domnisoarei cat trebuie sa bata pe bon. O mizerie, noroc ca dam bacsisul la final ca ne si scuipau in mancare altfel, o sa te simti obligat sa lasi ceva.
Mizez ca in maxim 2 saptamani apare primul articol cu o bataie pornita de la bacsis.
PaulT(Citează)
16/01/2023 la 1:45 PM
Eu pot sa pun pariu ca in cateva luni o sa apara notele de plata cu bacsisul notat direct, fara sa ai optiunea de a alege tu valoarea acestuia.
Andrei G(Citează)
16/01/2023 la 3:18 PM
Cum adică bacșiș de la fiecare? La o masă mare fiecare plătește separat? Tocmai, când consumația e mare e mai ușor să faci o medie și gata, iar bacșișul e procent din suma totală. Doar n-o să plătească fiecare separat și să dea ciubuc doar pentru consumația lui.
@Andrei G: nu e neapărat ceva rău, dar dacă nu-ți convine prcatica poți evita localurile respective.
dam167(Citează)
16/01/2023 la 5:03 PM
@dam167, asta cu “daca nu iti convine, nu te mai duci acolo” este o tampenie.
Daca peste tot s-ar proceda asa, ce sens ar mai avea legile pentru protectia consumatorului?
– daca nu iti convine ca magazinul X nu respecta garantia produselor, data viitoare nu mai cumperi de la ei;
– daca nu iti convine ca firma de curierat ti-a mai cerut 20 de lei in plus pentru livrare, nu mai apelezi la ei pe viitor;
– daca nu iti convine ca ai castigat la cazino si patronul refuza sa iti dea banii, data viitoare nu te mai duci la ei.
Andrei G(Citează)
16/01/2023 la 5:36 PM
@Andrei G: nu încalcă nici o lege dacă îți pune bacșiș pe notă. Unora le convine, altora nu, iar cum concurența e mare între baruri și restaurante fiecare merge unde-i place. La cum pun problema unii pe aici eu unul mă întreb de ce mai merg la restaurante.
dam167(Citează)
17/01/2023 la 9:10 AM
Eu zic ca pare putin ilegal ca restaurantul sa impuna plata unui bacsis.
“(3) Operatorii economici prevăzuţi la alin. (1) au obligaţia de a înmâna clientului o notă de plată, în prealabil emiterii bonului fiscal, în care sunt prevăzute rubrici destinate alegerii de către client a nivelului bacşişului oferit, între 0% şi 15% din valoarea consumaţiei. Nota de plată trebuie să conţină şi o altă rubrică în care clientul să poată înscrie suma oferită drept bacşiş, în valoare absolută, dacă acesta optează pentru acest mod de stabilire a valorii bacşişului acordat.
(4) Este interzis operatorilor economici să condiţioneze, sub orice formă, livrarea de bunuri sau prestarea de servicii de acordare a bacşişului.”
PS: zeci de ani bacsisul a fost modalitatea prin care iti aratai aprecierea fata de ospatar, iar acesta pentru a se asigura ca primeste bacsisul se straduia sa te serveasca cat mai bine, cat mai rapid, etc.
Acum mentalitatea asta cu dat bacsis indiferent de calitatea servirii nu mai ajuta pe nimeni. Cei care sunt lepre continua sa te serveasca in bataie de joc, iar cei care inainte erau implicati vad ca nu are sens sa se agite mai tare.
Andrei G(Citează)
24/01/2023 la 12:29 PM
Nu inteleg ce anume e neclar?
Daca suntem 10 insi la o masa nu inseamna ca fiecare vrea sa lase 10%, fiecare are dreptul lui de a lasa 2 lei sau 20 lei, prin urmare va trebui sa adun, sa-i numar si sa-i spun cat sa treaca pe bon ca bacsis.
Adica tu daca mergi si bei un suc 10 minute si prietenii tai stau de 2 ore si au 1000 lei nota, tu participi egal ca ceilalti la cei 10% din 1000 ?
PaulT(Citează)
16/01/2023 la 1:49 PM
Pff. Nimic nu va convine ba. Puteti lasa in continuare cash, nu va juleste nimeni cardul sa va ia bacsis in plm.
Jesus.
La hard rock creca au implementat bacsisul pe nota a doua zi dupa ce a fost promulgata legea.
E UN LUCRU BUN. Venituri fiscalizate, nu voi va plangeati ca evaziune? Zici c-au inventat romanii miezul din fanta. Se practica cu succes de multa vreme in multe locuri. Sa mor daca inteleg ce va revolta.
add(Citează)
16/01/2023 la 4:08 PM
E o diferenta intre evaziunea la taxele si impozitele existente si a inventa alte venituri impozitabile. Sau cum ti-ar placea ca maine sa zica ca impozitul e de 30% in loc de 10%. Tot mare aparator al fiscalitatii ai fi?
S(Citează)
16/01/2023 la 1:53 PM
Niciodată! Las tipsul doar cash, fara bon. Nu vreau sa las bacșiș statului, bugetarilor. Nu mi se pare nici măcar hipstereala ca ai făcut asa.
Coco(Citează)
16/01/2023 la 2:33 PM
Te spargi de ras cand vezi cati revoltati pe fiscalitate bantuie p-aici. Si cati scartari, Mr Pink, nu alta. Eu am lasat bacsis cu cardul luna asta la Quantic, am trecut un procent, mi-a adus POS-ul, am platit si am plecat.
ipo(Citează)
16/01/2023 la 4:05 PM
Daca as putea bifa si pe ce sa se duca tva-ul care se colecteaza de la mine :)…
S(Citează)
16/01/2023 la 2:45 PM
Oare nu ar putea exista o taxa fixa pentru servitul la masa ? Cum e prin alte tari. Si “lasi bacsis” ceva nesemnificativ. Nu inteleg cum daca azi mananc doar o supa la un restaurant si maine mananc ceva mult mai scump(acelais loc) difera bacsisul..
Alin(Citează)
16/01/2023 la 3:22 PM
Dacă bacșișul se lasă pentru local cred că e evident că supa e una, beef wellington e alta. Poți lăsa ceva nesemnificativ – am văzut 5 lei la o consumație de 500 -, dar de ai vrea să facă toată lumea la fel? Localurile cu angajați agresivi pot fi evitate, nu e ca și cum peste tot e așa.
dam167(Citează)
16/01/2023 la 2:51 PM
Am dat si eu… interesant ca la finalul bonului ai 3 casute cu procent de bacsis. Am bifat, am achitat, sanatate si virtute.
eBogdan(Citează)
16/01/2023 la 3:50 PM
2 lei bacsis. Tare!
Kopa_Kopan(Citează)
17/01/2023 la 9:35 AM
Este o suma rezonabila daca ai luat 2 cafele de 10-20 de lei.
Andrei G(Citează)
16/01/2023 la 4:04 PM
Cash is king
S(Citează)
16/01/2023 la 4:25 PM
chiar asa!
ovidiu(Citează)
16/01/2023 la 4:59 PM
La 5ensi mergea si inainte sa lasi bacsis cu cardul …
Andrei(Citează)
16/01/2023 la 5:40 PM
În multe locuri mergea, doar că te rugau oamenii să nu, că plăteau impozit. Sunt curios care va fi gradul de indignare al unora când o să descopere la restaurantele italiene taxa de stat pe scaun.
dam167(Citează)
16/01/2023 la 6:34 PM
Mai bine in Japonia ca aia nu accepta bacsis deloc….se supara si daca le dai sau iei banii direct din mana, trebuie sa folosesti o farfurioara care sta pe masa…
Iuli(Citează)
16/01/2023 la 8:53 PM
Am văzut și eu că multe din localurile prin care am fost anul ăsta se conformează legii și înregistrează cumva bacșișul.
Printre moduri de rezolvare a problemei: desființarea borcanului de bacșiș și înlocuirea unui afiș cu „menționați și bacșișul cînd faceți plata” (ca să îl bată pe bon), golirea periodică a borcanului și băgarea banilor în casă (sau în buzunar), întrebarea directă a ospătarului despre plata bacșișului cash sau cu cardul, aducerea notei (dar fără pix) cu rubrică pentru bacșiș.
Am lăsat bacșiș și cu cardul, și cash. Prefer cash, dar e bine că se poate și cu cardul pentru cînd nu am cash.
Mult mai ușor ar fi dacă se implementează și la noi alegerea bacșișului direct pe POS. Clientul tastează el singur suma pe care dorește să o plătească. Cum e prin alte țări, nu tre să inventăm noi nimic.
Emil Ion(Citează)
16/01/2023 la 10:00 PM
As prefera o lume ideala unde nu se lasa bacsis. Sa imi zica cat e pretul pentru serviciu sau produs, sa platesc cat face si la revedere. Sa nu ma simt stanjenit ca trebuie sa las bacsis. Stiu ca se poate asta, dar ma refer sa dispara bacsis-ul de tot. Sa scrie la intrare ca preturile sunt calculate in asa fel incat nu au nevoie de bacsis, castiga si ei bine, platesc si muncitorii corect, ofere si servicii de calitate si toate lumea fericita.
Alexje(Citează)
16/01/2023 la 11:46 PM
Pana sa schimbi lumea, te poti schimba pr tine, sa nu mai fii stanjenit.
S(Citează)
16/01/2023 la 11:57 PM
Corect !
Alexje(Citează)
17/01/2023 la 7:39 AM
Aștept să se impoziteze dedicațiile lautarilor nu bacșiș-ul de 2 lei al unui ospătar plătit de patron cu minimul pe economie, impozitat și ăla.
Bogdan(Citează)
17/01/2023 la 11:14 PM
Alea s cadouri.
S(Citează)
17/01/2023 la 9:19 AM
Am fost la caru cu bere…bacsisul a fost 10% pe bon fara sa ma intrebe nimic de el
Andrei(Citează)
17/01/2023 la 9:40 AM
Exact ce spuneam mai sus… pare ca s-au “miscat” mai repede decat ma asteptam cu aberatia asta.
Andrei G(Citează)
17/01/2023 la 9:55 AM
Pai, nu am vrut o tara ca afara? Sau nu ne place cand prin afara ni se pune 12.5% (anglia/londra de ex) service tax la mai toate restaurantele?
lrpx(Citează)
17/01/2023 la 2:22 PM
Asta fac eu, nu las bacsis niciodata si nu ma simt stanjenit, dimpotriva, mi se pare ca fac un bine si ospatarului, ca are un job, si patronului, ca i-am calcat pragul. Mai departe e bucataria lor interna cum isi platesc salariile, furnizorii etc.
Toma(Citează)
17/01/2023 la 2:28 PM
In Anglia nu am fost, dar in multe alte tari europene, da. Foarte rare au fost cazurile cand in meniu am vazut ca scria in mod expres taxa de servire de x %. Si in acele cazuri am luat la pachet sau m-am ridicat de la masa. E atat de simplu. Le urez faliment placut, daca nu se adapteaza sau incearca sa si impuna politica de taxare obligatorie.
Toma(Citează)