►► Black Friday: eMAG・Otter・MABO・Flip・Finestore・Best Value・Fashion Days・PC Garage・Dyson・AVstore・evoMAG・Libris・F64・Photosetup・Altex・Flanco・Vodafone・Orange・Digi・Sevensins ◄◄
Sincer să fiu, când am plecat cu acest articol la drum nu știam dacă voi găsi tehnologii pe care am început să le utilizez cu adevărat în 2022. Și totuși, când am început să fac lista, au ieșit mai multe în față. Uite că și în 2022 am găsit însă destule lucruri noi care să-mi intre permanent în viață și obișnuință.
Știam că se poate plăti direct cu cardul și cu telefonul la porțile de acces în metrou și chiar am făcut asta de 2-3 ori în total în ultimii 5 ani.
În 2022, însă, nu am mai cumpărat niciodată cartelă de metrou. Am început să plătesc direct cu telefonul la poarta de acces. Costul este același ca la cartela cu două călătorii, adică 3 lei per acces. Poți plăti inclusiv pentru mai multe persoane dacă te joci cu butonul + de pe ecranul porții de acces.
N-am mai stat la vendomatul de cartele, nu m-am mai întrebat în ce buzunar mi-o fi cartela de metrou, nu a trebuit să mai am grijă de o cartelă magnetică. Pentru a călători din când în când cu metroul, mi se pare mai simplă plata direct cu cardul la poarta de acces. Dacă aș călători zilnic, tot la abonament standard m-aș duce, desigur, pentru reducerea de costuri.
2022 a fost anul în care ne-am mutat aproape complet comenzile de mâncare în Tazz. Genius a avut un mic merit aici, dar mai mult a contribuit faptul că Bolt Food a întârziat mult introducerea posibilității de a lăsa bacșiș direct din aplicație.
În Tazz am descoperit practic aceleași restaurante de la care comandam deseori, tot felul de oferte, periodic bagă și produse speciale făcute special pentru ei (am comandat sandvișul Popeyes x Food of Bucharest și a fost foarte bun), interfața este bună.
N-a fost musai intenția noastră, dar pe principiul “îl vede azi, îl vede mâine, astfel dorința-i gata”, am început să deschidem mai mult aplicația Tazz decât Bolt Food atunci când ne gândeam să comandăm ceva. Și nu regret deloc alegerea, prețurile și livrarea au decurs destul de similar, dar acum banii mei se duc în întregime la o companie românească.
2022 a fost anul în care Disney+ a intrat în România și mi-am făcut cont încă din prima zi. Ne-am uitat la multe filme și seriale acolo. Dincolo de cele Marvel și Star Wars, vreau să amintesc musai de Only Murders in the Building, care-i un serial polițist foarte bine făcut, plus de tot felul de filme clasice disponibile în platformă.
Anul acesta am cumpărat și returnat de zor la easybox, în special haine. Știu că posibilitatea există de mai multă vreme, dar eu nu o utilizam din câteva motive:
Așa că 2022 a fost anul în care mi-am schimbat de fapt obiceiurile de achiziție, în special pe haine. Am început să comand direct 2-3 mărimi diferite pe Fashion Days sau eMAG și să fac retur la easybox la ce nu-mi place sau nu mi se potrivește. Din nou, sună ca și cum aș fi descoperit că roata este rotundă. Știu că mulți făceau ceva similar de mulți ani, dar 2022 este anul în care am început să o fac și eu.
Îmi aduc aminte de un episod amuzant înainte de plecarea în vacanță în Bulgaria. Voiam să luăm niște sandale pentru Alice. Am comandat o mărime de pe eMAG și îi erau foarte mari. Cumva diverși producători fac diverse dimensiuni de pantofi, deși pe ei poate că scrie aceeași mărime. La o oră după ce le-am primit și probat pe piciorul ei, le-am dat retur la easybox, le-am depus în dulap, am primit pe loc banii înapoi și am comandat o mărime mai mică. Nici mărimea mai mică nu-i venea bine, așa că a doua zi, când ne-au fost livrate, am făcut recepția, proba, cererea de retur și depunerea lor în easybox tot în decurs de vreo 2 ore. Am primit banii înapoi. Am comandat mărimea și mai mică, a treia mărime în a treia zi la rând. Ziua următoare plecam în Bulgaria, dar am comandat la easybox pentru că știam că acolo sunt livrate pe la 6 dimineața, iar noi plecam pe la ora 8 de acasă. Le-am ridicat pe când plecam și au fost și bune. Genius și retur cu banii înapoi rapid ftw!
Asta este cea mai nouă, am început să o folosesc în decembrie. Pe scurt, am văzut pe unul dintre ecranele McDonald’s dintr-un mall că există opțiunea “MOP”, mobile order & pay, adică poți lansa o comandă direct din aplicația de mobil McDonald’s, pe care o aveam oricum instalată. Plătești în aplicație, iar în restaurant doar o ridici, ambalată de takeaway sau pusă în tavă.
Poate țineți minte o problemă de-a mea cu unele McDonald’s. Din fast-food devine slow-food, că uneori aștepți 20 de minute după comandă în localurile aglomerate. Treaba asta cu MOP a venit perfect pentru că acum pot da comanda cu ceva timp înainte, o și plătesc cu cardul, iar apoi doar mă duc să o ridic, ca un curier Glovo/Tazz.
Am folosit de două ori opțiunea aceasta. A doua oară am comandat din telefon pe când eram între Galați și Brăila, cu ridicare de la McDonald’s-ul din Brăila. Când am ajuns acolo mi-am dat seama că bine am făcut, erau cozi mari la case, coadă la drive-through, pe când eu doar am intrat și mi-am ridicat cafelele și puișorul.
Treaba asta cu MOP nu-i chiar bine pusă la punct, are nevoie de niște îmbunătățiri, dar este un început bun. Țin minte când vedeam pe net despre astfel de posibilități în aplicația Starbucks din SUA și mă gândeam ce mișto că poți sări peste toată coada și doar îți ridici produsul și mă gândeam cum probabil că la noi nu vor ajunge astfel de tehnologii. Uite că au ajuns.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
26 comentarii
03/01/2023 la 9:05 AM
Cum se procedează, mai exact, cu plata pentru mai multe persoane la porțile de metrou? Ok, apeși pe +, îți ia 3*x lei, dar cum se face trecerea prin porți? Se deschid de x ori?
Mi-am făcut și eu abonament pe un an la Disney+ dar acum aștept să expire căci l-am anulat după ce i-am prins cu traduceri făcute pe Google Translate.
ov1d1u(Citează)
03/01/2023 la 9:32 AM
Hehe! Bravo! Și eu am.abonament plătit lunar la D+ și chiar mă gândeam: ce dracu au traducerile astea că parca sunt făcute automat că prea nașpa sunt…
G(Citează)
03/01/2023 la 5:10 PM
Scanezi prima oara (fara plus) se deschide o data. Dai plus scanzi se mai deschide o data. Mai dai un plus, mai scanezi, se mai deschide o data. Si tot asa. Sau sari ca oricum nu fug paznicii aia dupa tine.
boris(Citează)
03/01/2023 la 9:56 AM
Cum e Tazz companie romaneasca? Ah ca e fondata in romania e altceva dar din moment ce Dante International detine Tazz iar Naspers detine vreo 70% (sau cat era) din Dante, cum mai e Tazz companie romaneasca?
Deci tu preferi Tazz ca “poti lasa bacsis in aplicatie” ignorand toate mizeriile facute cum ar fi, ai genius acum ai comanda gratuita la orice restaurant, peste 3 luni tre sa dai comanda de minim x lei ca sa ai livrarea libera.
Sa nu mai zic ca la Tazz e regula ca curieru sa “stea” dupa mai multe comenzi(deci vine mult mai greu decat bolt), nu de putine ori am fost intrebat numele comenzii.
In plus pe partea de “promotii” tazz suge grav, nu stiu daca fac ei sau restaurantul dar majoritatea ofertelor lor sunt -40% dupa ce au marit pretul cu 40% sau 1+1 dar de fapt platesti 2 produse (ca le-au crescut pretu inainte).
lrpx(Citează)
03/01/2023 la 10:37 AM
Asta nu-mi place nici mie la Tazz, de cele mai multe ori vine mancarea rece pentru ca preiau cate 3-4 comenzi si apoi dureaza destul de mult livrarea.
PS: poate stie Radu ceva si Napster s-a retras din actionariatul Dante. Altfel nu cred ca ar fi afirmat ca banii lui se duc in intregime la o companie romaneasca.
Andrei G(Citează)
03/01/2023 la 12:07 PM
Tazz e o mizerie, bacșiș in aplicație nu las niciodată oricum, că le intra peste 2 zile. Prefer sa dau cash, doar daca sunt mulțumit de el.
Sistemul de rating e mizerabil, chatul e mizerabil, muuuulte din restaurante nu le gasesc acolo. Interfața e la pământ fata de concurenta.
Comand și prin tazz că am Genius, dar mereu regret după. Nu mai zic că promoțiile sunt o glumă proasta, la început chiar erau promoții, acum pix. Totul e de la o suma în plus sau sunt la mișto.
Fix ca la eMag și freshful. Înainte transport moka daca aveai genius, acum peste 30 leim. Înainte nu aveqi limita de baxuri de apa, acum sunt max 2. Încep bine și apoi se duc naibii. No thx.
Tano(Citează)
03/01/2023 la 10:32 AM
Eu nu mai folosesc Tazz.
Desi au inceput bine, calitatea a scazut mult si preturile au crescut mult.
Nu-mi place ca, curierii asteapta pana isi umplu geanta cu comenzi si apoi incep sa se plimbe prin oras, astfel ca livrarea dureaza extrem de mult.
De multe ori au taxa de vreme rea, desi e soare afara.
Recent au introdus taxa “Servicii operationale” pt infrastructura/servere etc, practic vor tot profitul sa le ramana lor, tot clientu sa plateasca si pt aplicatie si pt livrare si pt vreme rea etc…
Daca nu esti multumit de livrator, nu poti retrage bacsisul.
Sunt curios daca taxa de livrare/ taxa de vreme rea/ bacsisul il primeste curierul 100% sau doar o parte.
Calin(Citează)
03/01/2023 la 10:48 AM
Nu are neaparat legatura cu subiectul articolului, dar sunt curios cat o sa mai permita ANAF ca angajatii acestor companii de livrari sa lucreze pe contract de munca de 2 ore pe zi? Adica aici este destul de simplu sa ceri din aplicatie un raport cu timpul efectiv de munca.
Andrei G(Citează)
03/01/2023 la 12:32 PM
se poate cu 2 ore/zi daca nu este locul de munca principal.
s-a modificat codul fiscal, bugetarimea lui dabija poate dormi linistita.
daddy(Citează)
03/01/2023 la 1:15 PM
Cred ca majoritatea livratorilor nu au si alt loc de munca permanent.
Andrei G(Citează)
03/01/2023 la 11:22 AM
eu inca sunt in epoca de piatra si verific cu mare atentie marime, culoare, tot ce se poate inainte de a comanda haine pe net (desi o fac rar de tot) pentru a nu returna (inca sunt in starea de uimire legat de posiblitatea returului).
dar am si eu o intrebare pentru toti vitejii comandatori en-gros pe strategia comandam 3 culori si 5 marimi si vedem noi apoi ce pastram, curierul tot se misca : ce credeti voi ca se intampla cu hainele (si obiectele, in general) returnate? se arunca? se doneaza celor fara posibilitati?! aaa, se vand din nou la altii! si, daca la aparatura desigilata sau la diverse obiecte ce poti fi dezinfectate cu spirt n-ar fi problema, la haine eu cred ca e problema. mai ales la hainele de copii! o sa ziceti “dar le spalam inainte de prima purtare”.
OK, bine faceti, dar stiti voi ce boli (si nu doar de piele) o fi avand cel/cea/cei care au returnat acele produse?! stiu ca si cele din magazin se pot proba, exceptand lenjeria intima, si stiu ca multa lume cumpara din SH, dar totusi, mi se pare o practica destul de ne-sanatoasa.
sper sa fie doar paranoia la mine. sper sa fie totul sigur si modern…
WhiteLion(Citează)
03/01/2023 la 11:33 AM
Normal ca e doar paranoia din tine, altfel toate hainele tale ar fi fost contaminate cu X boli de fiecare data cand iti pui curu pe un scaun dintr-un mijloc de transport in comun sau pe vreo banca dintr-un parc.
De exemplu tu iti pui blugii la spalat dupa fiecare purtare?
lrpx(Citează)
03/01/2023 la 1:27 PM
Nu este nici o diferenta intre hainele comandate online si cele cumparate din magazin, Ba chiar cred ca la cele din magazin sunt mai multe sanse sa fi fost probate de alta persoana inainte sa le cumperi tu.
Andrei G(Citează)
03/01/2023 la 11:46 AM
In primul rand ca astea din articol nu-s tehnologii, ci servicii.
In al doilea rand, ma ingrozeste acest comportament in care lumea comanda haine/incaltari si apoi le returneaza. Nu din cauza microbilor etc, ci pentru ca ma gandesc cata risipa de resurse si poluare genereaza.
Adica, pentru o pereche de sandale pentru Alice curierul a facut 5 drumuri (!) in loc de 1 cat ar fi facut parintii pana la magazin. Ok, o sa ziceti ca masina nu a facut drumurile astea doar pt sandalele respective, dar daca toata lumea face la fel ca Radu, respectiv comanda acelasi lucru de 3 ori si-l returneaza de 2 ori, e probabil ca numarul de drumuri nenecesare a crescut semnificativ.
Si repet, nu ma intereseaza ca pentru vanzator acest model de business este in continuare profitabil chiar si cu o rata mare de retur. Pe mine ma intereseaza ca acest comportament de consum genereaza externalitati negative importrante, adica pentru confortul unora (ca sa nu zic lenea unora) sufera toti locuitorii unui oras.
Oricum modelul asta de busines in care comandam orice porcarie pt ca ne e lene sa mergem la magazin este nesustenabil, dar na, macar zici ca de multe ori nu gasesti marfa aia sau mai stiu eu ce motive cat de cat valide. Insa treaba asta cand vine cabina de proba la tine in loc sa te duci tu la ea mi se pare ingrozitoare.
Marean(Citează)
03/01/2023 la 12:22 PM
Total de acord
In schimb reducem poluarea stand pe intuneric o zi pe an si reciclam plastic pentru ca ne pasa de planeta :)
corneli(Citează)
03/01/2023 la 12:44 PM
mareane, ai luat-o razna, numai la poluare si risipa te gandesti. Te-ai fanatizat, cred ca esti o placere pe la petreceri sau cand atarni pe langa vreun grup, genu’ care la fiecare fraza spune ca salveaza planeta, face economie, e vegan, etc…
plm, erai mai simpatic cand erai doar meltean si te laudai cu esspresoru tau scump.
Kopa_Kopan(Citează)
03/01/2023 la 1:02 PM
Eu am ajuns să comand încălțăminte online pentru că mărimea mea nu se găsește niciodată în magazine. Macar acum mai am de unde să aleg. Totuși am returnat chestii de mai multe ori pentru că măsurile la diferiți producători diferă foarte mult, și uite așa am pantofi pe care scrie trei măsuri diferite în dulap. Dar aș prefera sa pot face asta la magazin.
Em(Citează)
03/01/2023 la 1:17 PM
@Kopa_Kopan, tu esti un analfabet functional care nu plateste bilet la RATB, asa ca nu sunt multe de discutat cu tine. Iar un espressor de 2000 de lei este unul mediu-ieftin, deci in nici un caz motiv de lauda – ba din contra.
In speranta ca mai citesc pe aici si oameni care nu sunt analfabeti functionali, ideea e ca in anii care urmeaza va trebui sa fim cu totii mai preocupati de mediu, mai ales daca ne pasa de copiii nostri.
Nu stiu daca ati observat, dar iarnă nu prea mai avem in mare parte din Europa.
Bucurestiul este deja o hazna in care te sufoci de la gazele de esapament, inchipuiti-va insa cum ar fi aceeasi hazna dar cu temperaturi de peste 40 de grade in mod obisnuit.
Nu e vorba sa fii fanatic, in nici un caz nu trebuie sa devenim vegani samd, trebuie doar sa iti scoti un pic capul din fund.
PS o persoana care e vegana de fapt se pare ca polueaza mai mult decat una non-vegana, pur si simplu pentru ca e nevoie de mai multe input-uri poluante pentru a produce aceleasi calorii din plante fata de animale si in plus plantele alea mai trebuie si transportate pe distante mari. Deci este complet nesustenabil sa devenim vegani in proportie mare, ceea ce inseamna ca veganismul public este doar virtue-signalling.
Marean(Citează)
03/01/2023 la 1:37 PM
@Marean, in mare parte iti dau dreptate, sunt multe drumuri aiurea facute de catre curieri dar (parerea mea) intr-un fel e mai bine asa totusi.
Daca 100 de oameni se duc fiecare cu masina prin oras sa-si cumpere diverse chestii, nu e mai multa poluare decat daca ar comanda toti de pe net si s-ar plimba o singura masina prin oras sa livreze? (ca sa nu mai zic de aglomeratie)
Legat strict de haine, da unii comanda si fac retur fara numar dar ideea e ca, curierul oricum face drumul respectiv pt a livra ceva, altcuiva, deci nu face neaparat drumuri in plus doar pt retururi.
Deci strict la poluare de la masini nu cred ca e mai rau cu comandatul de pe net, eventual cu o tona de ambalaje plastic/carton pt fiecare produs in parte, aici cu siguranta da.
Calin(Citează)
04/01/2023 la 11:00 PM
@Calin, nu este neaparat asa cum spui tu. Majoritatea nu se duc pana la Mall doar ca sa cumpere o pereche de sandale pentru copil.
Gandeste-te ca pe langa comanda aia de sandale la Emag, mai exista si o comanda de mancare la Tazz si inca una de apa plata la Freshful. Deja se ajunge la 3 transporturi pentru ceva ce ar fi achizitionat la un singur drum facut cu masina personala.
Andrei G(Citează)
03/01/2023 la 2:21 PM
https://www.reddit.com/r/Romania/comments/101cd64/ambalajul_de_45_lei_de_la_tazz/
Ambalaj 4.5 lei, frumos tazz
Tano(Citează)
03/01/2023 la 2:52 PM
Am incercat in diverse statii, in diverse zile, la diverse ore plata accesului la metrou cu telefonul S20 FE 5G cu aplicatia ING instalata, NFC activat etc. Nu a mers *deloc*, absolut niciodata, refuz si esec complet pe toata linia.
La Mega Image si in alte locuri am reusit sa platesc cu telefonul, dar la metrou in Bucresti, nu si nu. Prefer sa scot cardul contactless, si chiar si cu el a dat rateu de cateva ori, refuza tranzactia.
O data am returnat la easybox si procesarea a ramas agatata cu lunile, pana nu am dat mail si telefon nu au terminat returul, sa imi dea banii.
Tazz nu am prea folosit, am avut alternative la cateva minute de mers pe jos si nu a fost nevoie. S-a mai adaugat si faptul ca Tazz a inceput sa aiba momente cand e mai scump decat luat direct de la restaurant.
Gaelex(Citează)
03/01/2023 la 5:46 PM
Lasa telefonul lipit de cititor 2-3 secunde in plus. Se inregistreaza plata, dar diferenta este ca sistemul de la metrou este ceva mai lent decat un cititor clasic de carduri.
Andrei G(Citează)
03/01/2023 la 10:36 PM
Cât îl mai las după ce zice “eroare tranzacție”?
Gaelex(Citează)
09/01/2023 la 5:22 PM
Tehnologii care nu fac decât să încurajeze consumerismul, în continuare… Fix asta mai lipsea în Ro, să poți să-ți ridici comanda de la Mc sau mai știu eu unde, fără să mai stai la coadă… Ok, e util, o voi incerca și eu, dar nu mă excit și sar în sus de parcă am descoperit leacul la nu știu ce.
Vlad(Citează)
12/01/2023 la 1:24 PM
Chestia de la Mec e o sabie cu 2 taisuri. Fie comanzi si te duci zmeu sa-ti ridici comanda ca esti smecher si ai fentat cozile, dar surpriza, astepti sa ti-o faca pentru ca sunt alte 20 inaintea ta si ajungi sa astepti la fel ca ceilalti, fie o comanzi cu mult timp inainte si ti se raceste in tava pana o ridici.
De fiecare data vad curieri care asteapta comenzile sa fie gata si ajung sa plec inaintea lor (practic eu vs tu cu serviciul nou al lor).
PaulT(Citează)