►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Apple n-a avut cel mai bun an. Sunt sigur că pe 2 februarie vor anunța din nou profit de miliarde de dolari și pe merit, produsele lor se vând și prețurile lor includ o marjă sănătoasă pentru Apple. În plus, eu mi-am cumpărat MacBook Pro. Cu toate acestea, nu a fost un an bun.
Aș vrea mai degrabă sa remarcăm că 2022 a fost un an slab dpdv al strategiei de produs. Ideile nu s-au mai legat așa bine în Cupertino, fiind un an în care au fost mai multe concluzii de “meh” decât de entuziasm pentru noile produse. Cine știe, poate de asta cei de la Apple insistau pe revenirea la birou. Poate că din work from home nu se leagă așa bine lucrurile.
Să o luăm pe rând.
iPhone 14 Pro și Pro Max au fost bine primite de piață. Noile camere foto sunt bune, zoom-ul digital are rezultate excelente, telefoanele sunt performante și Dynamic Island a fost universal lăudat.
Always-on display? Not so much, probabil și pentru că inițial ecranul nu se stingea de tot, ci afișa în continuare wallpaper-ul la luminozitate mică. Oamenii voiau doar un ceas pe ecran. S-a rezolvat după aceea, dar plângerile despre battery drain au rămas.
Problema este la celelalte iPhone, care nu sunt dorite. Diferența între iPhone 14 și 14 Pro este de 200 de dolari, dar merită. Seria Pro s-a comandat peste așteptări. Apple a micșorat până la urmă comenzile către fabrici pentru modelul 14.
Apoi, iPhone 14 Plus nu are succes. Apple a renunțat la Mini în favoarea unui model “maxi”, dar cererea de Plus este sub cea de Mini.
O să spuneți că de ce este asta o problemă. Dacă lumea se îndreaptă și mai mult către Pro și Pro Max, este mai bine pentru Apple, nu?
Nu musai. Apple a dat niște comenzi în prealabil către furnizorii și către fabricile contractate pe baza unor estimări. Fabricile au produs modele iPhone 14 și 14 Plus care stau nevândute, în timp ce oamenii așteaptă modele Pro. Banii sunt în buzunarul clienților, nu al Apple. În plus, în China au venit noi valuri de covid care au introdus întârzieri mari în producție, ceea ce înseamnă per total vânzări mai mici.
Apple vinde mai puțin decât ar putea să o facă și o parte din vină le aparține prin strategia greșită de diferențe de preț între modelele iPhone și din estimările eronate pre-lansare.
Nici aici lucrurile nu stau bine.
iPad 10 a fost cam peste tot privit ca o tabletă greșit gândită. Are preț prea mare, mult mai mare decât al generației anterioare, plus limitări ridicole precum compatibilitatea doar cu Pencil 1, cel lansat acum vreo 5 ani. Adaugă-i și husa-tastatură oficială și în total costă cât un MacBook Air.
iPad 9 este încă pe piață, dar la același preț ca la lansarea sa. Unul foarte atractiv, nu neg asta, dar nici măcar cu 10 dolari nu s-a ieftinit producția sau nu are chef Apple să-și micșoreze profitul? Nope!
Noul iPad Pro a venit cu noul procesor M2, care oferă un spor de performanță, dar nu unul care să justifice diferența de preț față de generația anterioară.
În plus, iPad Pro de 11 inci are un ecran inferior ca tehnologie modelului de 12,5 inci, iar camerele foto de pe spate sunt aceleași ca acum 5 ani de zile. Pentru o tabletă vândută și ca unitate de mapare, fotografiere, editare și alte funcții ce folosesc camerele ei, lipsa unui upgrade al camerelor de pe spate a dezamăgit pe mulți.
iPad Air 5, lansat în primăvara cu chipset M1, este un model bun. Arată bine, este performant, nu prea ai ce-i reproșa, în afara de prețul său, la care mai adaugi niște dolari și ai luat direct iPad Pro (749 vs 899 dolari pentru 256 GB).
Apple are în oferta curentă 5 tablete—iPad 9, iPad 10, iPad Air 5, două modele iPad Pro—plus diverse oferte refurbished în piață, și doar vreo două dintre ele sunt best-buy. La restul, laitmotivul este mai degrabă un “nu merită, mai bine iei…”
MacBook Air a venit cu noul chipset M2, dar diferența de preț față de modelul cu M1 este de 200 de dolari. Modelul cu M1 este în continuare atât de performant și are o autonomie atât de bună încât este în general văzut ca un model best-buy.
Noul MacBook Pro de 13 inci pare un eșec. Are procesor M2, ca Air-ul, și folosește o carcasa veche de 5 ani, de parcă Apple ar fi avut stocuri mari în magazie.
MacBook Pro-urile de 14 și 16 inci de pe final de 2021 au venit cu procesoare M1 Pro și M1 Max și, mai important, cu o conectică bine pusă la punct. Au slot de card SD, au port HDMI, au trei Thundebolt 4 pe USB-C.
Noul MacBook Pro 13 folosește carcasa veche, cu doar două porturi Thunderbolt. Nu găsesc nici un motiv pentru a-l cumpăra. Mai bine te duci pe MacBook Air cu M2 sau pe MacBook Pro 14 cu procesor M1 Pro, care este mult mai performant și are toate acele porturi în plus.
De fapt, la final de 2022 am analizat și eu toate acestea și am dat banii pe un MacBook Pro 14 cu M1 Pro. Îmi place tot mai mult. Simt că orice i-aș solicita în workflow-ul meu curent nu îl duce niciodată în maxim. Procesorul chiar pare foarte performant, autonomia este imensă și, dacă adaug și GeForce Now în ecuație sau mă uit pe jocurile deținute de mine și care sunt direct compatibile cu MacOS, nu mai am multe motive să deschid desktop-ul. Recent l-am conectat la un monitor extern, funcționează excelent și multi-monitor cu autonomie pe toată ziua.
MacBook-ul de 13 inci? Nu știu de ce l-ar cumpăra cineva.
Ar mai fi de notat că este prima oară in 20 de ani când Apple nu lansează computere noi în trimestrul 4 al anului. Lumea aștepta MacBook Pro cu M2 Pro și M2 Max. Poate apar prin martie, iar motivul întârzierii nu este clar.
Pe partea de desktop, Apple stă bine. Noul Mac Studio este un computer micuț și foarte performant.
Revin însă la ideea de mai sus. Lumea aștepta în trimestrul 4 un nou MacPro, unul bazat pe Apple Silicon, poate cu unul, două sau mai multe chipset-uri M1 Max, M1 Ultra și chiar M2 Max sau Ultra.
Nu au fost lansate. De fapt, nici măcar un M2 Pro nu a apărut până acum, iar zvonurile zic că Apple anulează planurile pentru ceva numit M2 Ultimate. Nu este clar motivul, poate nu funcționează cum trebuie sau poate sunt probleme de producție.
În divizia de wearables lucrurile stau cel mai bine. Noile Airpods Pro sunt peste tot lăudate pentru calitatea sunetului și a anulării de zgomot.
Watch Ultra este un succes. Noile stocuri se duc imediat. Are succes și în rândul non-sportivilor, deși costă aproape 900 de dolari în SUA și 1.000 de euro la noi.
Noul Watch 8 este și el bun. More of the same.
Noul Watch SE, însă, pare intenționat limitat în funcții pentru a te face să cumperi mai degrabă un Watch 7, dacă mai găsești. Nu are always-on display, nu are monitorizare SpO2 și alte funcții care deja sunt uzuale pe ceasuri de mai mulți ani. O fi modelul ieftin al gamei, dar unele funcții sunt atât de banale în acest moment încât te aștepți ca și cea mai ieftină brățară de fitness să le aibă.
Apple vinde ceasuri premium. Chiar și modelul entry-level din gama premium ar trebui să fie superior altor ceasuri uzuale din piață, mai ales că este de 2 ori mai scump decât ele.
Ca să tragem linie, în 2022 Apple a lansat câteva produse bune, dar și produse neinspirate sau prea scumpe sau cu lipsuri atât de mari încât concluzia generală a fost “mai bine iei generația anterioară sau altceva”.
În plus, când sunt atât de multe astfel de produse într-o zonă de incertitudine, începe să pară că Apple are o strategie axată pe a ghida oamenii către un upsell.
Asta nu place cumpărătorilor. Decizia de a mai găsi niște bani în plus ca să cumperi un produs mai bun decât cel la care te gândeai inițial este una personală. O iei ca o favoare pentru tine, ca un impulse buying. Simți că faci un sacrificiu cheltuind mai mulți bani, dar ești încântat că a venit curierul cu un produs mai bun decât cel planificat inițial.
Cu Apple, în 2022 mulți au avut senzația că au fost lansate produse în mod special fără funcții disponibile de ani de zile în piață sau chiar și pe alte modele Apple, produse parcă special gândite să fie indezirabile, tocmai pentru a te împinge spre cele 2-3 produse care sunt bune.
Asta s-a cunoscut și pe bursă. Capitalizarea de piață a Apple a fost la final de 2022 de 2,066 mii de miliarde de dolari, în scădere cu 28% față de capitalizarea de la final de 2021, care a fost de 2,9 mii de miliarde de dolari. Zilele trecute chiar a scăzut sub 2 mii de miliarde pentru scurt timp.
Dacă vă uitați pe cotația de la bursă, Apple a scăzut încet și constant în ultimele 6 luni:
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
13 comentarii
09/01/2023 la 6:50 AM
De obicei Apple se pricepe foarte bine la marketing si stie ca are o mare majoritate de clienti limitati intelectual ce trebuie despartiti de banii lor si face asta cu succes vanzandu-le produse proaste, invechite, cu tehnologii furate de la altii.
Anul acesta a facut oamenii sa fie mai atenti la banii lor si nu a mai functionat upselling-ul traditional, in care mai puneai 50$, pentru ca ce inseamna 50$?, si luai modelul superior. Sau mai multa stocare, sau procesor mai tare, sau ecran mai mare.
Economia se indreapta spre o criza, costurile la utilitati sunt mai mari, asta face clientii sa se gandeasca de mai multe ori daca isi permit sa arunce 1000$ sau de euro pe un presspapier glorificat.
Ma cam astept ca 2023 sa fie anul lui flip.ro si al altor asemenea servicii, vanzarea de sh creste tot mai mult de cativa ani, cel putin pe partea de PC si laptop vad asta constant.
Gaelex(Citează)
09/01/2023 la 8:33 AM
La modelul Pro a cam funcționat.
Da, sunt mai multe elemente aici care fac momentul potrivit. Unul este că tehnologia a evoluat mai greu. Un flagship de acum 3-4 ani este foarte bun și acum. Un laptop de 3 ani cu bateria schimbată este suficient pentru mulți oameni. Și la telefoane se cam trece la un ciclu de upgrade chiar de 3 ani în rândul celor care înainte aveau de 2 ani.
nwradu(Citează)
09/01/2023 la 11:19 AM
La telefoane problema este bateria. După fix 2 ani bateria tine câteva ore și e imposibil să găsești o baterie originala. Iar chinezăriile țin 2h maxim :)))
Și eu țin telefoanele tot 3 ani dar în anul 3 îl încarc de 2 ori pe zi.
Tano(Citează)
09/01/2023 la 11:52 AM
@Tano: eu încă n-am văzut în jurul meu iPhone cu probleme la baterie după 2 sau 3 ani. Sigur or fi, dar aș spune că un terminal fără defect, folosit normal, n-ar trebui să aibă probleme. La al meu dupa un an bateria e la 100% cică – sunt convins că nu e chiar așa, dar nici prea rău nu poate să fie.
Ce zici tu am pățit cu un SE, care are bateria sub 2000 mAh și pentru că era actualizat la zi cu SO foloseam mult mai multe chestii decât ce era disponibil la lansare.
dam167(Citează)
09/01/2023 la 10:33 AM
Apple este inca un exemplu de companie care nu asculta de cei care stiu mai bine decat o companie de 2 trilioane ce sa faca cu banii, produsele si in general cum trebuie condusa. Apple e scump? Baga un Oppo asa de razbunare sa le arati tu cine e boss-ul. Produsele astea au fost scumpe de cand au aparut, doar ca gusterimea nu a retinut decat ca un Iphone era 300 can s-a lansat si acum e 1200, pai ia vere primul model de iphone si nu mai sta sa marai, sau pune mana si vezi cat costa o casa, benzina, ipoteca si alte alea cand era ‘ieftin’ un Iphone, pe vremea aia. Am Iphone si e ok asa cum e, scump, sa vad cum comenteaza toti aia care cred ca telefonul e bun sa fie ca dulapul, sa intre cat mai multe boarfe in el. Undeva in nov. estimare de 20 milione unitati intarziere in livrari(Reuters), daca nici asta nu inseamna cerere pentru un articol de 1200euroi, atunci nu mai stiu. Si nu sariti la bataie, e doar parerea mea.
xixache(Citează)
09/01/2023 la 11:21 AM
“Apple este inca un exemplu de companie care nu asculta de cei care stiu mai bine decat o companie de 2 trilioane ce sa faca cu banii, produsele si in general cum trebuie condusa.”
Hahaha, buna remarcă. Dar vezi ce se întâmplă cu IT, toți au estimat creșteri imense, iar acum dau toți afara cu miile. Nu sunt dumnezei nici conducătorii companiilor mari…
Tano(Citează)
09/01/2023 la 11:46 AM
2022 n-a fost un an bun pentru cei care mulg produsele Apple – there, fixed it for you.
iPhone – 14 e un fel de 13S, nu aduce prea multe în plus față de generația anterioară și e ok, tot timpul s-a întâmplat așa. Strategia lor e destul de simplă, îi țintesc preponderent pe ăia care fac upgrade o dată la 3-4 ani. Treaba cu mini și SE e simplă: puțină lume caută alte variante de iPhone decât 14 sau seria Pro. Sunt unii care se plâng în fiecare an că ei vor mai mic, mai ieftin, mai nu știu cum, acum pot vedea în cifre: nu se caută modelele care cred ei că ar fi de succes.
iPad – aici e chiar mai simplu, modelele care consideră unii că nu merită sunt alea populare, mai ieftine și care se vând. Puțini stau să analizeze o săptămână specs. Iar gama Pro se știe pentru cine e.
MacBook – ăla de 13 pare un eșec. Când vezi că anumite produse sunt încă în ofertă înseamnă că sunt unii care le cumpără. Nici eu nu știu de ce ar cumpăra cineva care lucrează de pe laptop ceva mai mic de 16 inchi dacă e să mă raportez doar la ce fac eu dar ghici ce, fiecare are nevoie lui. Acum un an ridica toată lumea în slăvi toată gama de laptopuri, de ce s-ar grăbi să schimbe ceva? MacBook-ul Pro de 13 cu M1 a fost mai tare ca apa caldă, iar un 1-2 ani mai tarziu nu mai înțelege nimeni de ce l-ai cumpăra – lol
E bine ce fac, nu trebuie să lanseze 5 laptopuri pe an că e stresată lumea de fomo.
Desktopuri – Mac Studio e echivalentul lui iMac Pro, adică e ceva până ajunge Mac Pro. Și cum numai ce au lansat Studio, n-au de ce să se grăbească cu Mac Pro – că n-au unii despre ce să scrie e altă problemă. Dacă ai dat anul trecut zeci de mii de dolari să echipezi un birou cu Stdusio oricum nu schimbi totul peste 12 luni, ce naiba.
Legat de accesorii, iarăși găuri de logică – adică e limitat ceasul mai ieftin…, ar trebui să fie invers, ăla mai ieftin să le aibă pe toate, că de-aia e mai ieftin.
E ok ce au făcut. Se concentrează pe servicii, că au înțeles că nu cumpără nimeni an de an hardware nou. Pentru presă n-o fi bine, dar nu văd ce ar reproșa clienții – au o linie de produse bune, iar prețurile doar pe alocuri sunt mai mari – la monitor de exemplu. În rest, fie costă cât echivalentul de pe piață, fie nu au echivalent, așa că dacă vrei/ai nevoie un anume produs va trebui să investești.
dam167(Citează)
11/01/2023 la 6:42 PM
Si eu am zis mereu ca telefoanele mici nu se cauta. Asta in pofida celor cativa utilizatori foarte vocali.
Andrei G(Citează)
09/01/2023 la 12:51 PM
Pe mine mă amuză cei care spun că produsele lor sunt scumpe.
Ne uităm la concurență puțin? Dacă da, vedem că prețul este la fel sau chiar mai mare — având produse inferioare și o calitate care nu depășește produsele Apple.
Apple, față de producătorii de Android (exceptând Google cu Pixel) nu au costuri cu dezvoltarea sistemului de operare și tot ce ține de el (App Store, securitate, iCloud, data centere) și așa mai departe — pe când ceilalți nu aceste costuri de miliarde de dolari și totuși, prețul lor la produse este asemănător. Asta numesc eu scam.
Claudiu(Citează)
09/01/2023 la 1:55 PM
Atunci de ce n-or avea toti apple? Daca au produse mai bune la pret identic sau chiar mai mic.
Inseamna ca astia de au altceva sint masochisti.
Blackskull(Citează)
11/01/2023 la 6:45 PM
@Claudiu, Apple castiga bani din ecosistem (iOS + AppStore + iCloud). Procentul ala de 30% pe care il incaseaza din fiecare plata facuta in AppStore sau aia 20 de lei pe care ii platesc lunar utilizatorii de iCloud reprezinta o parte semnificativa din veniturile lor.
Gandeste-te la Google care dezvolta sistemul de operare Android desi vanzarile de Pixel sunt sub 1% din piata totala. Chiar crezi ca sunt ei asa dispusi sa chetuie miliarde in fiecare an fara niciun beneficiu?
Apple isi permite sa vanda telefoanele cu un adaos mai mic decat ceilalti producatori si sa castige bani din servicii.
Asta in teorie… fiindca in practica ei castiga foarte mult si din vanzarea telefoanelor.
Andrei G(Citează)
09/01/2023 la 12:56 PM
deci, scurtam Apple?
Marean(Citează)
09/01/2023 la 4:36 PM
„În plus, iPad Pro de 11 inci are un ecran inferior ca tehnologie modelului de 12,5 inci, iar camerele foto de pe spate sunt aceleași ca acum 5 ani de zile. Pentru o tabletă vândută și ca unitate de mapare, fotografiere, editare și alte funcții ce folosesc camerele ei, lipsa unui upgrade al camerelor de pe spate a dezamăgit pe mulți.”
Crede-mă că nu ai nevoie de varianta 12.9 inch cu miniLED. Dacă îți dorești o astfel de dimensiune mai bine îți cumperi un MacBook 14 sau 16 inch care este mult mai practic decât tableta.
Opțiunea 11 inch cu Liquid Retina LCD este ceea ce trebuie, sincer diferențele sunt nesesizabile cu ochiul liber dacă le pui una lângă alta exceptând dimensiunea ecranului. Camerele foto de pe iPad Pro 11 M1 sunt cele puse și pe iPhone 13 Pro.
ionică(Citează)