►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
« Știrile zilei despre tehnologie – 5 decembrie 2022
CFR în 2022: nu poți cumpăra online bilete reduse pentru pensionari, dar poți cumpăra pentru câini »
5 Dec 2022 ·
Comisia Europeană a luat recent o decizie privind utilizarea spectrului de comunicații telecom în interiorul avioanelor, în sensul că va fi permisă utilizarea telefoanelor mobile în zbor.
Mă aștept ca Airplane Mode să rămână obligatoriu la decolare și la aterizare. Nu musai pentru că ar interfera cu sistemele avionului, sunt practic zero șanse să se întâmple asta, dar mai degrabă pentru a face pasagerii atenți la ce se întâmplă în jurul lor. Ideea este să-i ții calmi și cu centura pusă, nu să fie toți pe WhatsApp cu “aterizez acum, văd deja orașul sub mine”.
Mesajul Comisiei Europene de pe Instagram vorbește despre utilizarea rețelelor 5G la bordul avioanelor, dar și a generațiilor anterioare de comunicații mobile.
Passengers aboard flights in the EU will be able to use their mobile phones to the maximum of their capacity and features, just like with a ground-based 5G mobile network.
Decizia aceasta înseamnă rezolvarea doar a jumătate din problemă. Cealaltă jumătate este că rețelele telecom nu “bat” la altitudinea uzuală la care zboară avioanele. Antenele de comunicații au o acoperire similară cu a unei umbrele, întinsă pe orizontală, dar foarte puțin pe verticală. Emisia pe verticală, până la o altitudine mai mare, ar însemna de fapt energie pierdută, așa că antenele sunt bine reglate și practic planare ca acoperire.
Dacă lăsați telefonul mobil pornit la decolare, veți observa că semnalul se pierde la o altitudine destul de mică după decolare. De asta este și stupid să nu activați Airplane Mode în timpul unui zbor. Fără Airplane Mode, telefonul va petrece întreg zborul căutând semnalul unui operator telecom, ceea ce îi va consuma bateria fără nici un rost.
Așa că a doua jumătate a problemei trebuie rezolvată de companiile aeriene. Pentru a avea acoperire telecom la bordul avioanelor, companiile aeriene trebuie să instaleze la bord un soi de pico-celule de comunicație (orice operator are astfel de echipamente de obicei folosite pentru amplifica semnalul telecom în interiorul unei clădiri mari). Această pico-celulă tot nu are cum să comunice direct cu rețeaua mare de la sol, așa că va transmite via satelit apelurile și traficul de date al telefoanelor mobile din interiorul avionului.
Viteza nu va fi foarte mare, dar conectivitatea ar trebui să imediată și transparentă pentru utilizator, adică acesta nu trebuie să ia măsuri speciale dincolo probabil de activarea roamingului. Iar cum roamingul în UE este practic gratuit (roam like at home sau cum se numește principiul prin care avem același cost în roaming precum în țară), nici treaba asta nu contează.
Pe scurt, dacă o companie aeriană este de acord să instaleze o astfel de pico-celulă la bordul aeronavei, vei avea semnal telecom ca și cum ai fi la sol. Va fi de viteză mai mică și cu un lag ceva mai mare, dar probabil că va fi suficient pentru browsing, muncă, mesagerie, poate chiar și streaming video la calitate joasă. Depinde de câți pasageri fac asta simultan și ce “țeavă” cu satelitul are aeronava respectivă.
Practic, însă, UE omoară wifi-ul la bordul avioanelor. Unele companii aeriene ofereau conectivitate wireless contra cost. De ce ar monta atunci companiile aeriene pico-celule de telefonie în loc de routere wireless de pe urma cărora să ia bani? Not sure. Pot fi multe motive. Le-ar poate solicita chiar UE asta. Ar putea face contracte cu operatorii telecom pentru acoperire la bordul aeronavelor. Ar fi un motiv în plus să zbori cu o companie aeriană ce-ți oferă astfel de servicii la bord decât cu una care nu oferă acces la telefonie. Ar putea, până la urmă, să ceară și bani în plus pe asta, găsesc operatorii o metodă să taxeze totuși aceste servicii, că și satelitul acela trebuie plătit cumva. Vom vedea.
« Știrile zilei despre tehnologie – 5 decembrie 2022
CFR în 2022: nu poți cumpăra online bilete reduse pentru pensionari, dar poți cumpăra pentru câini »
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
20 comentarii
05/12/2022 la 11:58 AM
Am zburat acum o saptamana cu Turkish Airlines, am avut semnal tot timpul zborului.
Turkish Airlines inflight mobile roaming service is now available. Please refer to the seatback card for more information about this service.
Bun venit in Roaming in avion! Tarifele standard de roaming in EUR, cu TVA, sunt: apel local 2.642/min, catre RO 2.642/min, catre alte tari 2.642/min, primit 1.904/min, SMS 0.452, MMS 1.428, internet 13.09/MB. Pentru a apela in Romania formeaza inaintea numarului prefixul tarii +4 sau 004. Pentru a apela Serviciul Clienti Orange Romania formeaza +40374300300 (tarif standard catre RO).
Acu depinde daca vrei 13.09 eur/MB sau vrei sa vezi la cat ti-l da direct turkish. S-ar putea sa conteze totusi.
Lucian(Citează)
05/12/2022 la 12:13 PM
La o mică cautare,am gasit ca
AeroMobile e operator telecom care are partenere mai multe companii aeriene https://www.aeromobile.net/
Cumva puteai sa cumperi net separat de la Turkish?
SirNeo(Citează)
05/12/2022 la 12:58 PM
13.09 Euro pe mega de net?! Nu era asemenea jaf la drumul mare nici acum 14~15 ani in roaming in Germania sau Grecia.
Iar cand am fost la Istanbul acum cativa ani, deja era Vodafone si costa ca acasa, adica mai deloc.
Gaelex(Citează)
05/12/2022 la 1:45 PM
Nu este vorba de jaf, pur si simplu sunt tarife de conectare prin satelit.
Andrei G(Citează)
05/12/2022 la 12:02 PM
Starlink + Router Wireless in avioane iar utilizatorii o sa cumpere access WiFiv (cum cumperi bagaj de cala la Lowcost) si cine are VoWiFi o sa vorbeasca la telefon, cine nu doar WhatsApp
SirNeo(Citează)
05/12/2022 la 1:46 PM
Se pare ca deja au anuntat serviciul:
https://www.freethink.com/internet/starlink-aviation
Andrei G(Citează)
05/12/2022 la 12:33 PM
Jesus, s-a dus pe pla linistea in avioane,
Sa vezi live uri de bombardieri si galagie
dny(Citează)
05/12/2022 la 8:00 PM
subscriu! Comentariul zilei! :))) (cu mentiunea ca nici pana acum nu era chiar liniste pe cursele folosite frecvent de acea categorie de persoane)
cata_nv(Citează)
05/12/2022 la 9:25 PM
Sorinele, mancamiai plua, ghici de unde te suna fratele tau?? Da pa avion, mancatiash plua, din aer, ba baiatule. Daa, pa Anglia, pa Anglia merge baiatu. Da, ma nebunule, cu lovelele alea, sa moara mama daca te mint! Stai asa, sa ti-o dau si pe Danuta sa vorbiti, hai te pupa fratelo!!
Morrissey(Citează)
06/12/2022 la 11:58 AM
Asta voiam sa zic si eu, o fi ok pe Turkish Airlines, dar sa vezi pe Ryanair si Wizz ce nebunie o sa fie.
Acuma na, e pe tren, e pe autobuz, dar acolo parca te mai pierzi in peisaj ca sa-i ignori pe ceilalti, ceea ce la avion e mai greu, fie din cauza locurilor pe care le ai, fie ca norii sunt mai monotoni decat ce vezi de pe sosea.
Asta e, mai blochezi cu castile…
S(Citează)
05/12/2022 la 12:39 PM
Comentariul zilei :)) fix la acelasi lucru m-am gandit…
Abi(Citează)
05/12/2022 la 2:49 PM
Si eu.
Niles(Citează)
05/12/2022 la 12:52 PM
Asta ne mai lipsea. Macar in avion era relativa liniste.
Cei din fruntea UE sunt mai prosti decat prevede legea. Sunt mai prosti ca limba rusa.
Dan.S(Citează)
05/12/2022 la 1:48 PM
Am inteles ca la Clasa Business este liniste in continuare pentru cei care apreciaza astfel de momente.
Andrei G(Citează)
05/12/2022 la 2:58 PM
Ocazional mai zbor la business, pe zboruri in europa(Austrian si Lufthansa) daca crezi ca perdeluta aia ajuta prea mult, te inseli amarnic.
Alin(Citează)
05/12/2022 la 1:53 PM
“Dacă lăsați telefonul mobil pornit la decolare, veți observa că semnalul se pierde la o altitudine destul de mică după decolare.” Da frate, mereu ma enerveaza ca imi taie liveul pe facebook cam cand trec de buftea.
Boris(Citează)
05/12/2022 la 8:29 PM
Care va fi politica de roaming in avion totusi? E tara de plecare/sosire, tara peste care zbori, tara in care e inregistrata compania aviatica?
Ideea e ca din romania bu zburam doar peste ue.
mikel(Citează)
05/12/2022 la 10:54 PM
Probabil se va calcula la tarifele retelelor de satelit. Asa cum se intampla acum pe vasele de croaziera.
Andrei G(Citează)
06/12/2022 la 9:45 AM
Nu confundati “Roaming in SEE” (cel reglementat de UE) cu “Roaming in avion”.
E rubrica separata, nu intra la SEE si se taxeaza ca atare.
https://www.orange.ro/roaming/turcia#modal-tarife-abonament
vladutz(Citează)
06/12/2022 la 12:02 PM
In avioane care au clasa business nu cred ca e problema de galagie nici la celelalte clase.
Dar in astea pe care le folosim mai des, mai cu talent, low costurile, mama-mama ce-o sa fie…si nu ma apuc sa zic de romani, toate natiile o sa faca paranghelie :)
S(Citează)