►► Black Friday la: Fashion Days・Finestore・PC Garage・evoMAG・Altex・Flanco・Vodafone・Orange・ Sevensins ◄◄
« Știrile zilei despre tehnologie – 20 decembrie 2022
Spotify are un playlist cu toate melodiile cu peste un miliard de ascultări »
Mă bucur să văd că ne îndreptăm spre modernizare prin noua lege a bacșișului. Legea are mai multe prevederi. Cea care mă interesează și avantajează pe mine în postura de client este posibilitatea de a lăsa bacșiș cu cardul.
Am zis de mai multe ori că practic singura dată când folosesc cash este când ieșim în oraș și trebuie să las bacșiș/tips. În rest, plătesc oriunde cu cardul. La aprozar plătesc cu cardul. La metrou plătesc cu cardul. Întreținerea o plătesc prin transfer bancar. Lui Alice, când îmi cere bani de buzunar, îi dau direct pe cardul ei de bebeluș. La livratorii de mâncare las bacșiș din aplicație.
(Știu că mulți considerați că nu este o idee bună să lași bacșiș livratorului încă de când dai comanda. Adevărul este că, dacă vrei banii înapoi, poți apela la suport și să le spui că vrei bacșișul înapoi pentru că livratorul nu l-a meritat. În practică, însă, nu mi s-a întâmplat să fiu nevoit să apelez la asta.)
Există deja localuri unde poți lăsa ceva cu cardul. Am făcut asta cu succes la Pâine și Vin, Kanpai și altele.
Anyway, în curând se va putea lăsa oriunde bacșiș cu cardul, direct pe nota de plată. Localurile vor fi obligate să accepte asta.
Legea prevede ce se va întâmpla cu acești bani și probabil că personalului nu-i va conveni asta. Vor fi impozitați ca venituri, dar cu reținere la sursă. Restaurantul le va da direct suma finală în mână, din ce înțeleg eu. Să sperăm că va merge cum trebuie. La ce criză de personal este în domeniul HoReCa, ar fi culmea ca patronii să fie mârlani și să nu repartizeze corect banii angajaților lor. Genul acela de localuri oricum nu rezistă mult.
sursa: Biziday.
« Știrile zilei despre tehnologie – 20 decembrie 2022
Spotify are un playlist cu toate melodiile cu peste un miliard de ascultări »
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
102 comentarii
20/12/2022 la 11:32 AM
poarta si CAS si CASS si tot? or sa pufneasca cand le zici de bacsis cu cardul..
add(Citează)
20/12/2022 la 12:51 PM
Bacșișul nu intră în baza de calcul a contribuțiilor sociale obligatorii (CAS și CASS) și nu poate fi asimilat salariilor.
Probabil doar impozit pe venit, 10%.
mario(Citează)
20/12/2022 la 11:43 AM
Mi se pare stupid rationamentul tau.
Daca “nu te intereseaza” ce se intampla cu banii aia, la ce ii mai dai? Sa te simti bine ca ai lasat ceva?
Eu daca las bacsis, il las din apreciere pentru cum am fost servit si cu gandul ca banii aia il ajuta pe omul ala.
De aia as prefera sa ii dau tot cash si sa stiu ca se bucura de ei decat sa ii dau cu cardul si sa ia doar jumate, ca sa imi fie mie mai usor.
Corcoran(Citează)
20/12/2022 la 11:57 AM
Nici eu nu inteleg de ce as da un bacsis pentru care nu am convingerea ca va ajunge la ospatarul care m-a servit. Nu ma incanta cu nimic daca patronul aduna banii si ii imparte in mod egal la toti angajatii.
Vreau sa stiu cu siguranta ca cel care m-a servit rapid sau cu zambetul pe buze primeste banii si nu vreun nesuferit plictisit de slujba asta.
Andrei G(Citează)
20/12/2022 la 12:12 PM
S-ar putea să mai poți lăsa tot așa cash, dar depinde de cum se va aplica legea – mă gândesc că restaurantele serioase nu vor accepta pe sub mână de frica amenzilor. Sau poți cere să treacă o sumă mică pe bon și să lași mai mult. Oricum ar fi, ca să lași același bacșiș ca până acum vei plăti mai mult.
dam167(Citează)
20/12/2022 la 5:04 PM
Lasatul bacsisului a devenit o regula sociala, se lasa by default in zilele noastre, de aceea celor mai multi clienti nici nu le pasa ce se intampla cu banii lasati. Lasi pentru ca “trebuie sa lasi”, o sa ajungem ca la americani, unde nu poti lua un covrig fara tips.
Kopa_Kopan(Citează)
20/12/2022 la 5:50 PM
@Kopa_Kopan, ai dreptate. Majoritatea cunostintelor mele asa procedeaza, adica lasa acelasi bacsis de aproximativ 15% indiferent de calitatea servirii. Iar lucrul acesta mi se pare fundamental gresit. Bine, mie mi se pare aiurea si sa dai bacsis in avand livratorului inainte sa primesti comanda.
Daca toata lumea procedeaza la fel, pur si simplu se incurajeaza lipsa de interes.
– ospatarii care te servesc in sictir si isi bat jos vad ca merge in continuare si nu au niciun interes sa schimbe ceva;
– iar ospatarii care chiar isi dau interesul, vad ca la finalul lunii au la fel de multi bani precum colegul care nu s-a agitat deloc si se gandesc daca mai merita ca ei sa se chinuie.
Andrei G(Citează)
20/12/2022 la 12:17 PM
nu am fost niciodata adept la acestui obicei. nu simt deloc sa “las ceva” pe masa, deseori trebuind sa suport presiunea sociala din jurul meu :) si “criticile” celor din jur.
(nu intru si cu voi in polemici)
mai greu e si acum, de cand umblu cu un card sau uneori nici ala dupa mine, platind tot cu telefonul.
gabi(Citează)
20/12/2022 la 12:43 PM
subscriu. fiecare angajat e platit de angajator, nu de client.
ce nu se intelege e ca indirect dai de fapt angajatorului, nu celui care te serveste.
patronul plateste cu mai putini bani ospatarul, acesta accepta situatia cu gandul la bacsis, iar tu compensezi cu bacsisul ce ar trebui sa primeasca de la patron.
CatalinR(Citează)
20/12/2022 la 1:54 PM
Hai ca sunteți chitroși.
Matilda(Citează)
20/12/2022 la 4:37 PM
de obicei, asta e singurul raspuns primit :)
credeam ca lumea are imaginatie sau gandeste
gabi(Citează)
20/12/2022 la 5:22 PM
Sa mergi la restaurant este un “ritual” social, care presupune si niste “obiceiuri” universal acceptate si folosite. Daca nu iti plac acele obiceiuri, nu participa la ritual. Mancare gatita de toate neamurile gasesti si la food court la orice magazin mai mare sau mall, nu e musai sa participi la ritualul de restaurant daca nu esti de acord cu “obiceiurile” adiacente.
Walter White(Citează)
20/12/2022 la 5:56 PM
@gabi, culmea este ca oamenii astia care te numesc chitros ca nu vrei sa dai 15-20% in plus la mancare doar asa, ca este traditia, sunt aceiasi care se bat sa prinda o reducere de 10-15-20% la Black Friday.
Andrei G(Citează)
20/12/2022 la 9:52 PM
Nici eu nu las bacsis, nu sint de acord cu chestia asta. 10-15%? Pai ia mai mult decît camatarii. Ce, restaurantul nu pune adaos comercial sau hoțpatarul nu primeste salariu? Sa se recalifice, sa caute un job mai bun.
Marinel(Citează)
20/12/2022 la 11:10 PM
@Marinel: dacă ne facem toți programatori (ca să câștigăm mai mult) cine te mai servește la restaurant? Unii ospătari chiar trag în piept localul (vând marfa lor), așa că tu personal poți pedepsi lumea cum consideri, că sunt banii tăi.
dam167(Citează)
20/12/2022 la 12:29 PM
Eu platesc cu telefonul zi de zi. Ma bate un gand sa trec pe bratara/ceas dar inca n-am gasit nimic care sa-mi placa.
Totusi, sa nu uitam zicala romaneasca: “N-ai bani la tine, mirosi a prost.”
S-a intamplat chiar si la magazine mari sa nu merga plata cu cardul, nu mai zic de viata de zi cu zi.
Dan.S(Citează)
21/12/2022 la 12:09 AM
Mr Pink
ipo(Citează)
20/12/2022 la 1:11 PM
Stii ca bacsisul se imparte “la oala”, nu?
ipo(Citează)
20/12/2022 la 4:14 PM
Exact. Si asa mi se pare și corect.
Matilda(Citează)
20/12/2022 la 6:01 PM
@ipo, bacsisul se imparte “la oala” doar la restaurantele alea de hispteri care au angajati fara experienta. In schimb, la restaurantele serioase, fiecare ospatar isi pastreaza bacsisul lui si imparte in functie de cum considera cu bucatarul/barmanul.
Iar bucatarii/barmanii prioritizeaza comenzile in functie de cat de generos este fiecare ospatar in parte.
Adica ospatarul care imparte bacsisul cu bucatarul este cel care va primi comanda mai rapid, adica cel care va servi mai rapid clientul. Iar clientul, drept multumire, ii va lasa mai multi bani.
Asa merg lucrurile si asa trebuie sa fie… sa-i motivezi pe cei care isi dau interesul si lucreaza mai intens.
Nu mai vizati la comunism (impartire la oala) ca s-a dovedit deja ca nu merge prea bine.
Andrei G(Citează)
20/12/2022 la 1:16 PM
În țările alea prin care se filmează Narcos au bacșișul opțional trecut pe notă. Și poți să spui dacă vrei sau nu vrei să îl plătești când achiți nota. E de 10% din valoarea fără TVA.
Apoi, bacșișul se împarte cu toată lumea. Nu rămâne doar la chelner. Se duce și la bucătărie, și la ăla ce spală vasele și la cel ce da cu mopul în WC. Așa e peste tot că în final toți contribuie la experiența clientului într-un fel sau altul. Și șeful de tură îi distribuie la final de zi.
Nu înțeleg de unde grija că banii nu ajung unde trebuie. Ne gândim direct la furt. De obicei omul se gândește la ce ar face el dacă ar putea :)
Iulian(Citează)
20/12/2022 la 1:31 PM
Niciodată. Practic, prin aia 10% impozit, sau tips bugetarului să-și umple burta mai tare.
Coco(Citează)
20/12/2022 la 1:32 PM
In prima faza, probabil ca ospatarul se va uita un pic chioras la tine daca alegi optiunea asta.
Voi ce ati alege intre bani cash primiti direct la sfarsitul zilei de lucru, si bani trecuti prin contul bancar al patronului, contabilitate etc si primiti pe cardul de salariu undeva luna viitoare sau cand are patronul chef?
In timp va deveni ceva uzual, asa cum a devenit la uber sau la glovo
Sorin(Citează)
20/12/2022 la 1:56 PM
Dacă ai un angajator normal nu ar trebui sa fie problema asta.
Matilda(Citează)
20/12/2022 la 4:51 PM
Daca. In Romania patroni de restaurante sunt indivizi ca Mugur Mihaescu sau Nicu Gheara (pentru nostalgici).
Sorin(Citează)
20/12/2022 la 9:56 PM
Cind voi primi bonus de la patron iti voi spune si eu cum las…
Marinel(Citează)
20/12/2022 la 2:08 PM
Si cum decurg lucrurile concret ? Chemi chelnerul, ii spui ca vrei nota, el te intreaba cash sau card, tu zici card, apoi te intreaba daca si cat vrei sa lasi bacsis ?
Exista vreo prevedere legala care imi interzice sa dau bacsis cash ?
mArius(Citează)
20/12/2022 la 2:33 PM
În mod normal îți va trece direct 10 sau 15%, iar tu accepți, refuzi sau modifici suma. Plătești cash sau card, cum vrei. Prin EU funcționează de mult timp treaba asta, pare mai complicat decât e de fapt, cel puțin pentru client.
Nu îți interzice nimeni să lași cash cât consideri, doar că acum vor trebui impozitați banii ăia. Cred că e clar cum se numește când bagi direct banii în buzunar, unii poate vor alege direcția aia dar e treaba lor.
dam167(Citează)
20/12/2022 la 2:42 PM
Am prieteni care au fost informați ca dacă noua lege implică costuri suplimentare ele vor fi suportate de către angajați. O altă chestie la care mă aștept e că localurile din zonele turistice să practice aceași politica că omologii lor de mai la Vest. Vrei nu vrei pe nota de plată ai bacșișul inclus la un procent stabilit de restaurant.
Doru Vlad(Citează)
20/12/2022 la 3:02 PM
du-te in SUA sa vezi cum e: chelnerii sunt platiti prost chiar sub salariul minim pe economie in ideea ca isi completeaza veniturile cu bacsisul incasat, asa ca daca nu lasi 20% bacsis toti chelnerii se uita urat la tine
speedy.gonzales(Citează)
20/12/2022 la 4:17 PM
Exact. La noi cu 10% e chiar decent.
Matilda(Citează)
20/12/2022 la 4:38 PM
cine a decis acest procent?
de ce nu este 1% sau 80%?
sau cum vreau eu, 0%?
gabi(Citează)
20/12/2022 la 5:04 PM
@gabi: e o practică uzuală acel 10%. Nu te obligă nimeni să lași bacșiș dacă nu vrei.
dam167(Citează)
20/12/2022 la 3:04 PM
Perfect de acord. In pretul platit trebuie sa se regaseasca si costurile cu salariile. Faza cu lasatul la chelner e noaptea mintii si nu o inteleg. Sa ii lasi ca a adus ce ai comandat? ca nu a scuipat in mancare? De ce nu se lasa la toti? De exemplu sa lasam si la stomato ca nu a scos masaua gresita, la casierita ca a dat restul corect, etc. As intelege daca nu ar avea salariu si ar trebui platit separat serviciul prestat. Prin lasat o atentie, se sprijina patronii care dau salarii de mizerie, ca daca nu s-ar lasa nimic (cum e normal), ori ar mari salariile ori as servi ei.
david(Citează)
20/12/2022 la 4:48 PM
Sunt țări unde se lasă la toți. La noi se lasă la cine vrei, dacă vrei. Poate ți-a adus mai multe decât ai comandat, poate ți-a făcut niște recomandări, poate te-a ajutat cu ceva. Poate te-a ținut minte și a ținut cont de preferințele tale sau alte chestii de genul, știi tu, cum mai fac oamenii.
Ce nu înțeleg eu e modul în care treci așa ușor peste niște oameni care te servesc și despre care știi că nu pleacă cu sagi de bani acasă, dar te preocupă patronii despre care presupui niște lucruri. Am fost în restaurante unde am primit chestii care nu erau în meniu dar da, și-o fi luat patronul nu știu ce mașină.
dam167(Citează)
20/12/2022 la 4:08 PM
În loc să facem pași pentru a scăpa de prostia asta cu bacșișurile, nu facem decât să o transformăm în aproape o obligație. Plătim și așa niște prețuri umflate la servicii, patronii își plătesc angajații mizerabil pe principiul “lasă că primești tu bacșiș” iar în final ajungem să plătim de două ori pentru același serviciu în timp ce patronașul își mai ia un X5 de diferența de bani.
ov1d1u(Citează)
20/12/2022 la 5:12 PM
Majoritatea celor care au restaurante lucrează chiar ei în ele, iar veniturile lor sunt de obicei suficiente cât sa tina businessul pe linia de plutire. Nu-i dau banii afara din casa, nici BMWurile. Mulți dau faliment, cu atât mai mult în perioadele de criza sau pandemie. Discurs din asta populist cu “burghezii care se îmbogățesc pe spatele nostru” vine dintr-o epoca apusă, sper, a neamului nostru.
Matilda(Citează)
20/12/2022 la 5:24 PM
Eu o sa bifez zero pe hartie si o sa las cash-ul cu nota de plata. Asa e frumos. Fuck the state.
S(Citează)
20/12/2022 la 4:27 PM
Numai naivii introvertiti mai lasa bacsis livratorilor sau curierilor, dupa ce ca au preturi imense, auzi sa le mai lasi si bacsis..da, daca te-a asteptat curierul undeva, daca a stat dupa tine, poate merita ceva…
Si la restaurant, da, e altceva, daca a fost ok serviciul, sa zicem, dar nu e obligatoriu
Fur(Citează)
20/12/2022 la 5:21 PM
Eu am renuntat la livrari de mancare, nu ca nu las bacsis
Ma duc pana acolo si -mi iau singur mancarea.
S(Citează)
20/12/2022 la 10:05 PM
De ce ar face servirea in restaurant exceptie? Nu e asta meseria ospatarului sa serveasca clientii? Sau vine vreun director de la Opera sa-mi aduca friptura?
Marinel(Citează)
21/12/2022 la 11:02 AM
La restaurant consideram ca e exceptie, in caz ca servirea a fost exemplara, mancarea foarte buna – de obicei in multe restaurante se impart bacsisurile si cu bucatarii..
fur(Citează)
20/12/2022 la 4:31 PM
De ce?
bbw(Citează)
20/12/2022 la 4:42 PM
eu sper ca era sarcastica :)
gabi(Citează)
20/12/2022 la 5:17 PM
Nu era sarcasm, chiar sunteți chitroși. De ce? Nu știu, nu va cunosc. Dar din punctul meu de vedere prețul iesitului în oraș include 10% in plus fata de prețul din meniu. Nu ți-l permiți, nu ieși.
Un prieten chelner îmi povestea ca unde lucra el, ca în majoritatea locurilor, se împărțea bacșișul cu toată lumea, inclusiv bucătari etc. Și nu stătea nimeni sa te verifice dacă ai primit 5% sau 20%. Se presupunea ca toți primesc 10% peste suma taxata în seara aia și suma aia se împărțea la toți. Dacă nu primise 10%, ghinion. Mâine fii mai bun, sau vii cu bani de acasă. Nu știu dacă asta e o practica uzuala sau nu, dar nici nu contează. Dacă sunt mulțumită de serviciu, las 10%.
Matilda(Citează)
21/12/2022 la 12:59 AM
eh.. atunci e doar o jignire gratuita :)
mai ales ca nici nu ne cunosti, asa cum ai spus
—
cum adica sa fie mai bun? sa faca pe maimuta in fata clientilor? sa aduca mancarea intr-un picior? pai daca da de 3 ca mine care considera ca pretul e ala cerut .. ce o sa faca?
gabi(Citează)
21/12/2022 la 10:36 AM
@gabi: să înțeleg că tu n-ai primit niciodată nimic din partea casei într-un restaurant? sau n-au încercat oamenii ăia cumva să-ți facă pe plac? fie să-ți aducă ceva, fie să te întrebe ce mai faci, să-ți facă recomandări, să-ți explice chestii, să aducă ceva la copii? La un restaurant care îmi plăcea a venit bucătarul la o masă să le explice oamenilor care-i faza cu carnea în sânge.
Prin vară am fost la un pub și au observat că era ziua unui prieten, că i-am adus un cadou. Au adus ei o prăjitură mică cu o lumânare că cică la mulți ani. Chiar n-ai întâlnit cazuri de-astea în care oamenii nu erau roboți?
dam167(Citează)
21/12/2022 la 4:48 PM
ce este “din partea casei” este inclus in pret. de fapt in toate preturile din menu.
cumva ar trebui sa multumesc unor oameni ca se comporta decent fata de mine, nu? o fac, vizitand acea locatie. de mai multe ori daca sunt multumit de calitatea produselor si calitatea oamenilor.
nu sunt acolo sa ii platesc direct pe ei. ii platesc consumand in locatia lor.
faptul ca vine bucatarul la tine, ca te sufla in fund chelnerii, tine de comportamentul lor fata de clienti, un fel de “politica clienti” a localului, pe care patronul ar trebui sa o comunice angajatilor. Poate exista sau nu poate exista, pot zice ca mi-e indiferent.
La fel cum eu sau tu avem o conduita profesionala cu partenerii nostri de business, si nu ne da nimeni 10 lei pentru asta, la fel si ei ar trebui sa aibe aceasta conduita, de business. Ca e o afacere. El vinde mancare, eu vin sa o cumpar.
gabi(Citează)
21/12/2022 la 5:11 PM
@gabi: tu vezi lucrurile foarte tehnic, în alb și negru, iar lumea serviciilor nu e așa. Nu plătești pe nimeni, oferi un semn de apreciere: fie prin bani, fie prin vorba bună, că am stabilit că nu e obligatori să lași ciubuc. Cu toate astea, e ciudat să spui că ăla vinde și tu cumperi. Magazinul și restaurantul nu sunt tot una, un chelner face mai multe și trebuie să înghită mai multe. La un restaurant te duci să te simți bine, nu să cumperi, așa că e important cum se comportă personalul.
Cu tot cu conduita profesională o să primești câte o atenție atunci când ai ajutat pe cineva. Exact cum zicea Matilda, o bomboană, o cafea, o sticlă de băutură, ăla pe care l-ai ajutat probabil că o să vrea să-ți dea un fel de ciubuc. Poate nu în mediul corporatist, dar în rest cam așa merg lucrurile.
Ca idee, nu mi se pare greșit sau imoral ce spui tu, ci doar o atitudine bățoasă căreia nu-i văd rostul. Dar dacă așa vrei să se poarte lumea și cu tine e ok, cum spuneam mai jos, suntem adulți, fiecare face ce consideră.
dam167(Citează)
20/12/2022 la 4:46 PM
Chiar esti zgarcit, dincolo de orice explicatie.
De aia intelegem ce nu vrei tu sa recunosti, ca gandim.
Corcoran(Citează)
21/12/2022 la 1:00 AM
yes boss, asa este :)
m-ai nimerit.
faptul ca nu vreau sa fac ceva, ce e contrat cutumei si turmei, ma descalifica. gg
gabi(Citează)
20/12/2022 la 4:47 PM
pe vremuri nu deschideai nicio usa fara un kent sau un ness.
apropo, cand mergeti cu fetita la medic, dati si voi o atentie sau sunteti chitrosi?
CatalinR(Citează)
20/12/2022 la 5:18 PM
Eu o sa las ca pana acum nu vreau sa fie impozitate cadourile pe care le dau
S(Citează)
20/12/2022 la 5:19 PM
Sa știi ca de 8 martie duc o floare, sau dacă ma nimeresc de Crăciun pe acolo. Pentru ca am maniere. Într-un an am dus bomboane de Crăciun și tipei de la McCafeul de vis a vis de muncă. E frumos sa faci o bucurie altora.
Dacă tu faci bucurii cu Kent, cam ciudat, dar na.
Matilda(Citează)
20/12/2022 la 6:10 PM
Dar ii dai si tipei de la McCafe cu 10% in plus cand platesti? Sau oamenii astia nu merita ca au deja salarii foarte mari raportat la angajatii din resturantele traditionale?
Andrei G(Citează)
20/12/2022 la 6:21 PM
@Andrei G: dai unde consideri, dacă consideri. Eu nu dau la curieri, la frizer dau uneori, dar dau la baruri sau restaurante tot timpul. Chiar și la cafenele și foodcourt ai cutii cu tips, dacă te simți generos. Suntem adulți, cine nu vrea să lase să n-o facă, ne tot învârtim degeaba aici în justificări inutile.
dam167(Citează)
20/12/2022 la 6:40 PM
@dam167, eu doar am intrebat daca da bacsis la toti angajatii din restaurante sau este un bonus pe care alege sa il dea selectiv.
Din cate ai scris mai sus, tu dai intotdeauna bacsis la baruri si restaurante. Doar de curiozitate, in categoria asta intra si restaurantele/cafenelele de tip fast food?
Andrei G(Citează)
20/12/2022 la 5:15 PM
Pe-afara fie vine nota de plata cu un pix si o casuta pt tips, fie ii zici ospatarului direct cat sa incaseze pe POS. Nu e complicat, trebuie doar sa se obisnuiasca toata lumea cu ideea.
add(Citează)
20/12/2022 la 5:19 PM
Unde pe afara ?
Sa stiu sa evit tara aia
S(Citează)
20/12/2022 la 5:55 PM
@S: cred că mai bine îți faci o listă cu țările unde nu se practică asta, că e mai simplu. Chiar și la noi se putea face asta, doar că era de preferat să nu. O dată am vrut și eu să las așa bacșiș și mi s-a spus că se poate, doar că ar fi vrut să nu – nu mai știu dacă am mers până la capăt sau a avut altcineva de la masă cash.
dam167(Citează)
20/12/2022 la 5:51 PM
te eschivezi. intrebarea era clara.
am dat exemplul cu kentul pentru ca se pare ca avem spaga in sange. si asta nu tine de maniere. nu ne mai facem bine…
CatalinR(Citează)
20/12/2022 la 6:43 PM
Eu cred ca am fost clară. Asa cum am spus mai sus dacă e vreo sărbătoare duc ceva. Dacă nu, nu. Ce nu e clar?
Matilda(Citează)
20/12/2022 la 6:19 PM
Nu iau bacșiș la serviciu și nici nu dau .
conspicuous(Citează)
21/12/2022 la 11:56 AM
Pai daca nu esti in domeniu in care e traditie sa lasi bacsis…
S(Citează)
20/12/2022 la 7:36 PM
McDonalds nu e restaurant-restaurant, pentru Dumnezeu :)))
Unii zici ca traiti pe alta lume sau ati iesit de 5 minute din padure.
E o practica normala si civilizata in toata lumea sa lasi bacsis la restaurante si sa nu lasi la dughene care vand mancare.
S(Citează)
20/12/2022 la 7:44 PM
Te enervezi degeaba. Eu am intrebat de fast-food atunci cand a fost adus in discutie un local de tip McCafe. Si nu zic ca trebuie sau nu bacsis, doar am intrebat daca oamenii care dau peste tot indiferent de calitatea serviciilor, aleg sa dea si acolo.
Putem sa presupunem ca vreau sa ma civilizez si sa stiu cum trebuie sa procedez pe viitor. Este suficient un raspuns cu da sau nu.
Andrei G(Citează)
20/12/2022 la 7:49 PM
Lol @dughene care vand mancarea.
kfc/mcdonalds/burgerking erau dughenele alea care serveau cu manusi si dezinfectau totul la fiecare ora, pe cand la restaurante mai ca nu se stergeau la nas cu fata de masa.
Si sa raspund la articol, nu, nu las baccis la restaurante decat daca e serviciul exceptional.
Baltha Zerus(Citează)
20/12/2022 la 8:46 PM
Voi chiar lasati mereu bacsis indiferent de calitatea serviciilor? Si la uber/bolt si la cafeneau de la colt, etc? Sau lasati doar la restaurante ? Eu nu vad de ce as plati in plus pentru ceva care nu a fost macar putin peste medie.
Alin(Citează)
20/12/2022 la 9:29 PM
Da, uneori dau bacșiș și la McCafe sau alte locuri de unde iau o cafea.
Matilda(Citează)
20/12/2022 la 11:01 PM
Eu nu las bacșiș la fast food – la McDonald’s comand la aparatele alea, de la McCafe foarte rar iau ceva. Nici la cafenele când iau cafea to go nu las nimic, astea le văd ca pe un magazin de unde cumperi ceva – nu zic că n-ar trebui să lase nimeni nimic, eu unul n-am făcut-o până acum.
Legat de calitatea serviciilor, rar am pățit să am parte de servicii mai proaste pentru că de obicei am grijă în ce localuri merg – merg destul de rar, așa că prefer să merg la alea care chiar îmi plac. Când ceva nu merge bine (aștepți prea mult, vine mâncarea rece etc.) mă mai gândesc și la faptul că nu sunt servit de roboți și cineva poate are o zi proastă, așa că nu e sfârșitul lumii. Dacă pățesc însă de 2-3 ori evit localul și aia e.
Nu mă interesează serviciul excepțional, orice ar trebui să însemne asta. Îmi plac localurile cu oameni relaxați, cu mâncare și băutură bună – bucătăria se vede imediat după atenția la detalii și gustul mâncării.
dam167(Citează)
21/12/2022 la 1:01 PM
Deci pe scurt este in regula ca uneori sa lasi bacsis daca esti multumit de servicii. Dar nu trebuie sa faci asta intotdeauna si aparent nimeni nu da bacsis peste tot. Multumesc pentru clarificari.
Andrei G(Citează)
21/12/2022 la 9:26 PM
Asa pe scurt, mancarea buna la restaurant o iau ca implicit. Nu imi afecteaza baccisul nici daca nu e pe gustul meu, nici daca imi place.
Serviciul exceptional se refera la om care nu arunca meniul pe masa dupa juma de ora si se cara instant, care intreaba dupa ce aduce meniul ce vrem sa bem, om care e atent la masa si cand imi termin bautura vine si ma intreaba daca mai vreau alta, care in caz ca unul vrea o ciorba vs ceilalti cu felul 2 ii intreaba daca sa aduca felul 2 dupa ce termina omul ciorba sau cand e totul gata impreuna.
As vrea sa vad zambete/atitudine prietenoasa la omul care se ocupa de noi. Ca ii face placere ce face. Cand intru intr-o locatia vreau sa fie cineva care sa ma indrume la o masa cu un numar de locuri corespunzator grupului, nu sa colind eu prin sala sa vad ce mese sunt, care sunt rezervate sau nu.
Practic, mancare decenta gasesc peste tot. Atitudinea personalului ma determina sa revin sau nu intr-un restaurant si cati bani las extra la nota. In nici un caz nu o sa merg intr-o locatie cu mancare foarte buna, dar care o sa imi stea in gat ca ii doare pe angajati in cot de clienti.
Baltha Zerus(Citează)
20/12/2022 la 9:49 PM
Nu ma intereseaza, mcdonalds e o dugheana, nu e restaurant. Nu te pui la masa sa ti se aduca meniul, nu ti se aduce comanda la masa. Aia inseamna restaurant.
S(Citează)
21/12/2022 la 11:38 AM
https://dexonline.ro/definitie/restaurant
https://dexonline.ro/definitie/dughean%C4%83
Right.
Baltha Zerus(Citează)
21/12/2022 la 1:15 PM
@S, nu ai mai trecut de mult pe la McDonald’s.
Mai nou, in majoritatea restaurantelor, ai si optiunea de a te aseza la masa si sa primesti mancarea. Comanda o faci la aparate sau, mai simplu, direct din aplicatia mobila.
Iar daca ne referim la curatenie, asa cum spune @Baltha Zerus, dughenele astea sunt printre cele mai curate restaurante. Chiar si cand au fost hotarati cei de la ANPC sa dea amenzi, nu au reusit sa gaseasca nimic in afara de probleme la masina de gheata.
Andrei G(Citează)
20/12/2022 la 9:52 PM
Pai eu am fost in 11 tari si nu am vazut nicaieri minunea asta. Spania, Italia, Franta, Anglia, Germania, Austria, Slovacia, Grecia, Ungaria, Malta, Monaco.
Iar daca era intr-una sau alta dintre ele, eu nu am observat si am lasat bacsis asa, ca in Romania. Si nu au fugit dupa mine sa mi-l dea inapoi sau sa completez formularul sau ce dracu de birocratie vreti sa se implementeze cand iesiti in oras.
S(Citează)
20/12/2022 la 10:49 PM
În Slovacia am avut 10% (parcă) inclus în nota de plată – era clar trecut separat, dar adunat la total și presupun că puteam refuza. Era ceva steakhouse prin centrul Bratislavei, probabil că nu e bătut în piatră că în fiecare restaurant asta trebuie să fie practica. Poate ai plătit cu tot cu bacșiș, mi-e greu să cred că ai trecut așa prin EU fără să dai de asta.
dam167(Citează)
21/12/2022 la 12:02 AM
M-am lămurit. Credeam ca noi suntem singurii chitrosi.
CatalinR(Citează)
21/12/2022 la 8:51 AM
Dacă trebuie sa îți explice cineva diferența între un chelner și un doctor, cred ca ai probleme mai mari.
Matilda(Citează)
22/12/2022 la 1:28 PM
Un medic a facut 6 ani de facultate plus cativa ani de rezidentiat si apelezi la el atunci cand ai o problema de sanatate (poate chiar face diferenta intre viata si moarte).
In schimb, pentru a fi ospatar este suficient sa ai 8 clase (poate si liceu) si apelezi la el atunci cand nu ai chef sa gatesti acasa.
Daca analizam efortul depus si importanta fiecaruia, nu stiu cum de nu devine obligatoriu bacsisul pentru medici.
Andrei G(Citează)
21/12/2022 la 12:13 AM
Eu știu asta cu oala din bătrâni, de la Hotel București, poate îl cunoști după numele contemporan. Sau poate nu mai țin eu minte ce înseamnă, o fi de pa hipsterii ăia de anii 2000-2001.
ipo(Citează)
21/12/2022 la 1:24 PM
Eu tot de la ospatari batrani stiu asta cum fiecare imparte bacsisul cu ce bucatar/barman vrea. Asa se explica de ce unii iti aduc manacrea imediat si la altii astepti cate 20-30 de minute.
Nu neg ca asa ti-a zis cineva de la Hotel Bucuresti, dar am chiar si acum cativa prieteni ospatari (dintre care unul este sef de sala) si fiecare isi pastreaza bacsisul lui.
De curiozitate, cum se asigura ceilalti colegi ca toti ospatarii pun in oala tot bacsisul? Nu exista riscul ca 1-2 sa isi pastreze jumatate din ce primesc?
Andrei G(Citează)
22/12/2022 la 12:21 AM
Există riscul, dar e… Riscant pentru cel ce sare oala.
ipo(Citează)
21/12/2022 la 8:06 AM
De ce sa nu ies? Pot sa merg la restaurant, apoi sa gasesc ceva ce nu-mi convine (de ex ca mancarea a fost cam rece pentru gustul meu) si sa atrag atentia chelnerului intr-un mod lejer. Asta ma scuteste de a da bacsis, deoarece el crede ca nu am fost multumit de serviciu in general. Astfel eu raman cu banii, iar el nu are de ce se oftica.
Kopa_Kopan(Citează)
21/12/2022 la 11:53 AM
Nu mai bine nu lași pentru că așa vrei tu, în loc să cauți scuze? Nu te scutește de nimic pentru că nu e obligatoriu să lași ciubuc.
dam167(Citează)
21/12/2022 la 11:47 AM
Nu scria nicaieri de nici un bacsis, la cele mai recente, de vara si toamna asta, chiar am si note de plata pastrate (din Italia). Nimic in plus fata de pretul fiecarei chestii comandate. In afara de faimoasa coperta, care nu a fost peste tot.
S(Citează)
21/12/2022 la 11:54 AM
Tu ma iei cu dex-ul?! Ala incearca sa explice, nu defineste.
“Restaurantele” de fast food nu sunt restaurante clasice, daca vrei sa fiu mai exact. Deci , doar la restaurantele clasice se lasa bacsis. Care se definesc prin ce am zis: servire la masa, cu meniu adus la masa.
S(Citează)
21/12/2022 la 12:20 PM
Posibil ca fiecare sa aiba problemele lui.
Insa cu siguranta nu eu sunt cel care sufera de grandomanie.
CatalinR(Citează)
21/12/2022 la 1:01 PM
Cel mai misto o sa fie atunci cand ii spui chelnerului cat sa treaca bacsisul, in mod sigur o sa fie unii care se uita urat la tine si te injura dupa ce iesi din restaurant.
off-topic – imi place ca Matilda e mai acida ca Radu :))
PaulT(Citează)
21/12/2022 la 1:35 PM
Și până acum nu te putea înjura dacă nu i-ai lăsat nimic sau avea impresia că e prea puțin? În mod sigur cineva te înjură pentru ceva la un moment dat, indiferent dacă se taxează sau nu bacșișul.
Nu-mi dau seama dacă unii au avut numai experiențe negative, sau sunt doar împinși de cinism să le inventeze.
dam167(Citează)
21/12/2022 la 1:41 PM
Un bila alba pentru Radu este ca intotdeauna a fost foarte calm. Chiar si cand lumea l-a jignit direct, a incercat sa aplaneze conflictul.
Andrei G(Citează)
21/12/2022 la 4:57 PM
oamenii astia care “te injura ca nu le-ai lasat bacsis” ar trebui totusi sa iti multumeasca ca ai ales sa mananci acolo.
tu prin prezenta ta, ai contribuit la cresterea veniturilor acelui local.
daca nu te duci acolo, nu se duc nici altii, acel local are venituri 0, deci 0 lei de dat la angajati.
nu e problema mea cu cat e platit acel chelner, nu e problema mea cu cat e platit frizerul, soferul de taxi samd, cum nu e nici a lor cu cat sunt platit eu.
gabi(Citează)
21/12/2022 la 4:59 PM
Bre, mecdonalt nu e restaurant nu doar pentru ca nu au chelneri (Au eventual livratori la masa) ci pentru ca acolo nu gateste nimeni. Acolo exista doar persoane care asambleaza mancare. Pana si la shaormerie ai parte de gatit; chiar si alea cu de toate pot fi gatite cum vrei, poate vrei amestecat, poate vrei straturi.
Ce e de tipsuit la mec, faptul ca ti-au dat o mancare fix la fel ca in orice alt loc similar din Europa?
nashu_mare(Citează)
21/12/2022 la 7:03 PM
Ai grijă să nu îți zică finuța că ești chitros.
CatalinR(Citează)
21/12/2022 la 7:12 PM
Ma îndoiesc
nashu_mare(Citează)
21/12/2022 la 9:08 PM
Dar daca ma duc la un restaurant si primesc o apa plata sau o bere care este la fel ca oriunde in lume, ce este de tipsuit?
Andrei G(Citează)
21/12/2022 la 9:18 PM
Nimic, dacă le comanzi la bar.
In rest, cel care te întreabă nu știe dinainte ce vrei. Poate vrei un cocktail.
nashu_mare(Citează)
22/12/2022 la 12:13 AM
Ma scuzi, nashu mare, daca le aduce la masa e superman sau ceva asa? Ala e jobul lui, aduce la masa de la bar/bucatarie
Marian(Citează)
22/12/2022 la 7:12 AM
Nu, nu ăla e jobul lui. încearcă să urmărești discuția!
nashu_mare(Citează)
22/12/2022 la 7:43 AM
Nu e singura parte a jobului lui, inteleg asta, nu sunt complet idiot. In fine..
Marian(Citează)
22/12/2022 la 12:17 AM
In alta ordine de idei sa ma faca cineva chitros ca nu arunc cu banii, vorba cantecului, chiar e ceva special
Marian(Citează)
22/12/2022 la 1:23 PM
In Australia bacsisul uzual e 0%, daca tot facem comparatii random.
Sol(Citează)