►► Black Friday la: Fashion Days・Finestore・PC Garage・evoMAG・Altex・Flanco・Vodafone・Orange・ Sevensins ◄◄
6 Dec 2022 ·
GÂNDURI ·
Am încercat să le cumpăr părinților mei bilete de tren pentru Galați. Fiind pensionari amândoi, au zis să folosească și ei câte una dintre cele 6 călătorii reduse 50% la care au dreptul în fiecare an. M-am amuzat copios încercând să fac asta online, dar de fapt este de plâns pentru că România anului 2022, ba chiar 2023, pur și simplu dezamăgește orice așteptare.
Cum credeam eu că va fi: credeam că voi intra pe site-ul de bilete online al CFR, că voi cumpăra două bilete cu reducere de preț, bifând că sunt pentru pensionari. Apoi, în tren, când vine controlorul la controlat, credeam că ai mei vor arăta biletul de tren cu preț redus și talonul de pensie, ca justificare pentru faptul că au avut acea reducere.
Cum este în realitate: păi nu este. Nu poți cumpăra online bilete de tren pentru pensionari, cu reducerea de rigoare conform legii. Poți cumpăra online bilete reduse pentru elevi sau studenți, acolo se poate. Poți cumpăra online inclusiv bilet online pentru câine!
Pensionarii, însă, trebuie să meargă la Gară și să stea acolo în frig și miros de urină la coadă la bilete pentru a cumpăra unul redus.
Ca și context, la CFR se pot cumpăra online bilete încă din 2011, mai mult de 11 ani deja. Recent sistemul a fost chiar extins, înțeleg că acum toate trenurile au terminale cu POS și NFC pentru plată sau validare pe lot, chestii din acestea moderne.
Pentru pensionari, însă, nu a existat niciodată un sistem de cumpărare online. Iată mai jos un screenshot de pe site-ul CFR, pot cumpăra fără probleme bilet pentru câine, dar nu pentru 5 milioane de pensionari sau câți mai sunt prin România.
Motivul l-am găsit într-un articol de pe Știrile ProTV de anul trecut. Întrucât Ministerul Transporturilor trebuie să recupereze diferența de preț de la Ministerul Muncii, de câte ori un pensionar cumpără un bilet de tren redus în schimbul unui tichet de reducere (primește 6 hârtiuțe de reducere pe an), casierul din gară trece cu mare atenție câteva cifre de pe tichet într-un registru. Am văzut un astfel de tichet de reducere, are un număr “CTP”, apoi numărul dosarului de pensie, CNP-ul persoanei și alte cifre pe acolo. Aceste numere/cifre/serii sunt apoi verificate de altcineva din gară, apoi întreg registrul este sigilat și trimis la Ministerul Muncii.
Acolo îmi închipui că se strâng deci sute de registre de la fiecare gară din țară, poate pentru fiecare lună sau chiar zi în particular. Un funcționar sau mai mulți din Ministerul Muncii verifică și ei seriile din aceste registre și, dacă sunt valide, se va face o dispoziție de plată între ministere. Dacă o serie din cele multe nu este validă, bănuiesc că se dă refuz pe acel registru, se sigilează din nou, este trimis înapoi la gara de unde a venit și casierul de acolo trebuie să ghicească seria corectă sau plătește din buzunar cei 27 de lei diferență sau cât o fi.
Vă dați seama câți bani se irosesc pe astfel de activități din lipsa digitalizării? În lipsa unui computer care să facă automat verificarea că X este pensionar și deci MM datorează bani către MT?
Pentru că, ok, mi-am dat seama că imaginația mea era prea optimistă. Nu poți doar să arăți în tren talonul de pensie, trebuie un sistem prin care să fie ținută contabilitatea astfel încât statul român să-și mute banii dintr-un buzunar în altul în acest sistem falimentar ce este CFR, o gaură neagră în care oricum o mulțime de oameni circulă fără bilet.
Dar se poate face banal de simplu un sistem! Controlorii din tren ar putea, după validarea biletului, să treacă în PDA-ul lor CNP-ul pensionarului pe care-l au în față și gata, totul este validat. Sau să își treacă chiar pensionarul CNP-ul pe site-ul CFR, atunci când cumpără bilet online, iar controlorul doar să valideze că n-a folosit cineva ilegal acel CNP.
Știm deja că există baze de date ale statului român cu cine este pensionar sau nu. De asta pensionarii și-au putut face programare la vaccin covid înainte non-pensionarilor, pentru că sistemul știa cine este pensionar și cine nu.
Ce vrea să facă în schimb statul român? Păi am aflat tot online.
Vina o poartă două ministere: Ministerul Transporturilor și Ministerul Muncii. Instituții cheie ale statului care nu au fost în stare din 2011 și până astăzi să digitalizeze cupoanele de călătorie. Asta deși un proiect de ordonanță de guvern există. Ministerul Transporturilor ar fi trebuit să facă un card de călătorii pentru pensionari și ar fi trebuit să doteze trenurile cu cititoare. Iar Ministerul Muncii, prin Casa Națională de Pensii, ar fi putut să emită în format electronic taloanele de pensie și de călătorie.
That’s right. În loc să bagi tu CNP-ul pe un site și sistemul să spună “da, ai voie la bilet de tren redus” sau în loc să valideze controlorul că omul din tren chiar are pensie, statul vrea să digitalizeze cupoanele de călătorie, să emită carduri de călătorii, să doteze trenurile cu cititoare speciale pentru ele și cine știe ce să mai facă. O mulțime de bani ce se vor a fi cheltuiți pe soluția complexă, în loc să fie utilizată cea simplă.
Până atunci, însă, dacă ești pensionar și vrei să călătorești undeva, la coadă cu tine!
Știți care este partea rea? Pensionarii din prezent oricum nu prea erau obișnuiți cu online-ul și digital-ul și deci nu a fost o presiune mare pentru a dezvolta astfel de soluții. Dar în curând vine un nou val de pensionari. Cei care aveau 35 de ani la Revoluția din 89 ies în acest an la pensie și de obicei sunt oameni obișnuiți cu computere, carduri, online sau măcar dezobișnuiți de cozi și ploconit la ghișeu în fața unui funcționar care te repede cu vorba. Și totuși, în atât de multe aspecte statul român nu a făcut nimic pentru a se moderniza pe măsura acestor oameni.
(Aici niște angajați ai Gării de Nord spălau mașina șefului sau poate pe a lor pe un peron.)
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
38 comentarii
06/12/2022 la 8:06 AM
Nici pt elevi nu se pot cumpara direct, trebuie facut Student Id fizic la gara si abia dupa aia cumparat biletul. In coditiile in care elevii au gratuitate la tren
Alin(Citează)
06/12/2022 la 8:56 AM
Exact. Am incercat sa-i iau bilet redus lu fimiu, ca e elev. Da’ nici macar nu are carnet.
add(Citează)
06/12/2022 la 9:32 AM
Alin este StudentId sau student_id ?
😁
On topic, din pacate, asta e procedura. Nu e nici o presiune si nici nu va fi.
Niles(Citează)
06/12/2022 la 9:39 AM
Ce digitalizare ❗❓ Păi câți din cei care cară hârtii și-ar lua un șut în fund ? Iar bugetarul român e bugetar pe viață.
Doc(Citează)
06/12/2022 la 10:25 AM
Cati pensionari stii in stare sa isi comande online ceva, orice? De ce ar baga optiunea asta CFR pentru un public tinta practic 0?
Sunt cativa copii si nepoti care ar lua parintilor si bunicilor aceste bilete reduse online, dar numarul lor e foarte mic.
Gaelex(Citează)
06/12/2022 la 10:47 AM
pai o spui chiar tu.. un pensionar are 6 tichete (vouchere ca sa le numim in termeni emag).
emag te lasa sa cumperi fara sa ii dai codul de voucher?
cum si-ar da seama ca vrei sa folosesti acel voucher pentru exact acea cumparatura si cum si-ar da seama cand s-a atins limita de 6?
cupoanele alea sunt instrmente de plata si trebuie folosite la momentul platii, nu al validarii in tren.
evident, ar putea fi altfel (si mi-as dori sa fie altfel), dar intrebarea la care nu gasesc raspuns in articolul tau “e doua” de fapt:
– putem schimba noi situatia?
– cum?
john2381(Citează)
06/12/2022 la 11:02 AM
Exact. Adica sigur ca se putea face, dar ce imi place mie de astia care explica cat de simplu ar fi de facut, dar omitand detalii de genul, cum dai codurile si unde tii informatia ca un voucher mai este sau nu valid. Asta ca sa nu mai vorbim ca instiutiile statului sunt stat in stat, chiar daca tu begetar de la institutia X vrei sa faci o chestie, daca instiutia Y nu vrea, nu e ca si cum cineva se duce si zice “vezi ca avem acelasi sef si el ne-a zis sa facem asta”. De multe ori departamentele, ministerele si institutiile se urasc intre ele mai ceva ca emag si altex.
Boris(Citează)
06/12/2022 la 11:44 AM
Și de ce e greu să ai o bază de date interconectată MT-MM cu CNP-serii de cupoane? Iei bilet, bagi CNP si seria cuponului. Se valideaza combinatia in timp real si iti emite biletul.
alunelu(Citează)
06/12/2022 la 1:10 PM
e la fel cum iei orice si bagi seria cardului.
ai incercat sa implementezi asa ceva?
ai idee de ce exista foarte putini care fac asta (restul inchiriind serviciile de la ei)?
in plus, sistemele de cupoane se tot schimba si pana se ia decizia.. pana se face studiul.. pana se face licitatia.. pana se implementeaza, testeaza etc.. nu mai e valabil sistemul si trebie facut in alt fel.
repet, nu scuz faptul ca nu exista posibilitatea de online, insa inteleg de ce e asa.. si chiar as vrea sa aud solutii, nu “e simplu sa..”
iar pe cei care cred ca e simplu.. ii invit sa faca (stiu, e simplu cnad e treaba altora.. ei nu vor face asta pentru ca nu e treaba lor.. si evident ca a lor e mai importanta).
john2381(Citează)
06/12/2022 la 3:22 PM
Cred ca glumesti cand compari implementarea de la zero a platii cu cardul cu cautatul intr-o baza de date a unui CNP, a unei serii de cupon, a starii folosit/nefolosit si a intervalului de valabilitate a cuponului. E treaba de proiect de semestru pentru nepotul sefului CFR, daca ar fi student la calculatoare.
Exact asta faci. Cauti scuze. Si gasesti scuze proaste.
Nu incepi implementarea pana nu bati in cuie sistemul de cupoane.
La ce valoare ar avea nici licitatia nu ar fi necesara.
Te-as invita eu sa faci ceva, dar mi-e ca intru in gaura neagra a comentariilor in moderare. Treaba mea e sa imi platesc impozitele catre stat si treaba statului e sa livreze ceva de banii aia.
alunelu(Citează)
06/12/2022 la 6:22 PM
si implicatiile juridice ale fraudarii sistemului?
dar ale blocarii lui?
de protectia datelor personale ne intereseaza?
uite intrebare concreta..
cum face nepotul autentificarea in sistem a titularului voucherului?
cum isi da seama ca utilizatorul e chiar proprietarul de drept al voucherului?
si nu, faptul ca stie cnpul nu e o garantie.
pai asta au facut si ei.. nu au inceput impleentarea pentru ca nu au batut in suruburi sistemul.
deci despre ce vorbim aici?
john2381(Citează)
06/12/2022 la 6:24 PM
pai statul iti livreaza de banii aia.
intrebare e daca iti place ce iti livreaza.
si daca vrei sa faci ceva pentru a schimba asta (sau te plangi si atat).
john2381(Citează)
06/12/2022 la 7:31 PM
Ca stie CNP-ul nu, ca stie combinatia CNP+seriile corecte de cupon da, evident presupunand ca ministerele au aceasta informatie in format digital.
alunelu(Citează)
06/12/2022 la 10:31 PM
esti naiv.
repet, cupoanele astea functioneaza ca niste instrumente de plata, similar cecurilor.
crezi ca banca o sa fie multumita daca ii trimiti pe whatsapp seria cecului si cnpul tau si o sa iti transfere banii?
apoi, considera si ca dupa “inactivarea” unei serii de cupon.. cineva se duce cu el fizic la o gara din capatul tarii unde nu merge internetul.
ce ar trebui sa se intample in cazul asta?
dar daca pensionarul alege un tren al unui operator privat?
dar daca alege o ruta de maxi-taxi (cupoanele astea sunt valabile si pt auto si pt naval)?
nici nu mai zic de cum ar functiona asta pt un traseu naval in delta.
si tocmai pentru ca banii se platesc din bugetul statului, in timp ce executantul poate fi inclusiv privat, iar gestionarul e ministerul care se ocupa si cu pensionarii (care are alte bugete pt pensii).. sistemul asta functioneaza ca unul pt cecuri.
si apoi mai e problema fraudarii.
banii se dau pt calatoriile efectuate.
cum ar fi ca pensionarii care nu prea se plimba (din diferite motive) sa dea cupoanele unui afacerist din oras care are ruta de maxi-taxi si sa ii plimbe virtual de la constanta la oradea, iar statul sa il plateasca pt asta (inclusiv din banii tai pe care zici ca ii platesti prin taxe si impozite)?
am fi mai multumiti cu asta stiind ca nepotul a facut un proiect de semestru prin care ne-a adus in secolul in care putem cumpara online?
john2381(Citează)
06/12/2022 la 11:11 PM
Privatul vrea banii de la stat? Pai o sa fie primul care o sa investeasca in conexiunea cu sistemul de la ministerul muncii daca aia e conditia pentru a primi banii. La stat e problema ca “nu se poate”, acolo banii vin oricum. Ce interes are privatul sa tina 2-3-10 oameni in plus care sa scrie registre, sa primeasca banii dupa 2 luni cand se trezeste ministerul transporturilor sa valideze registrele? Cand online e totul in timp real si poate primi banii a doua zi dupa calatorie.
Am ras la aia cu gara fara internet. Are telefon fix? Are POS? Are net.
In tren controlorul verifica, pe langa bilet, buletinul (pentru CNP) si cuponul si il poate composta. Gata problema.
Gandire tipica de bugetar roman: prezumtia de vinovatie. Pentru ala unul care fraudeaza sa sufere toti. O fi greu sa faci o analiza si sa vezi ca dintr-o data operatorul de maxi-taxi cutarescu a ajuns de la 15% clienti pensionari la 25-30% si sa organizezi niste controale pe traseul lui, sa vezi ca a bifat 10 pensionari si in masina are 2. L-ai prins, l-ai linistit si pe el si pe pensionarii donatori de cupoane, se duce vestea, problema rezolvata.
alunelu(Citează)
06/12/2022 la 11:29 PM
Alunelu, nu e nici o prezumtie de vinovatie, un proiect il faci cap coada si gandesti toate scenariile. Nu zice nimeni ca e imposibil tehnic (desi daca vreunul din minister nu are datele in format digital, sau daca nu au toti actorii acces la internet 100% din timp, chiar e imposbil), dar de aici pana la: iei cnpul, faci un search in baza de date si udpatezi un camp ca a fost folosit e cale mai lunga.
Boris(Citează)
07/12/2022 la 12:41 AM
vezi, iar esti superficial (ca sa nu spun ignorant).
privatul poate sa nu vrea bani de la stat, dar e obligat prin lege sa accepte cupoanele alea.
si poate are o ruta de maxi lunga de 100km, cu 5 opriri (2 capete si 3 intermediare).. dintre care 2 sunt in mijlocul campului (iesirea unor sate la “drum”).
cam ce fel de investitii ar trebui sa faca pentru sistemul asta “simplu” in conditiile in care poate nu are nici un client cu reducere tot anul (pensionarii prefera sa foloseasca reducerea pentru drumuri mai lungi) si cine le plateste?
john2381(Citează)
07/12/2022 la 12:45 AM
@Boris: Tocmai ți-am arătat scenariul: sesizezi anomalii în date, te duci țintit pe ei.
alunelu(Citează)
07/12/2022 la 12:52 AM
gandire tipica de superficial :)
in primul rand.. e nevoie de oameni pentru analiza si pentru control.
deci sistemul asta simplu si ieftin.. da de treaba in alte locuri, deci nu prea mai e nici simplu si nici ieftin.
in al doilea rand.. de ce crezi ca bifeaza reducerile inainte cursei si nu dupa?
deci nu e ai simplu ca in loc de “proiectu’ lu’ nepotu'” sa implementezi un sistem solid in care cupoanele astea chiar sunt instrumente moderne de plata (in loc de cecurile de azi)?
cu voucherele de vacanta s-a putut card, deci nu e imposibil.
daca mai consideram ca reducerile astea cfr sunt destul de vechi (deci tehnologia era altfel atunci).. poate ca o sa le vina si lor randul la modernizare.
si aici ar trebui sa ne intoarcem la ce am zis initial:
– vrem modernizare?
– daca da.. putem face noi ceva pentru a o determina?
– daca da.. ce putem face?
(in afara de a plati taxe si a ne mandri ca asta e tot – pentru ca aparent asta n-a functionat).
john2381(Citează)
07/12/2022 la 12:57 AM
E obligat sa le accepte, nu sa vândă bilete online.
Daca nu vrea sa vanda online investitia e doar o aplicație de scanat un cod QR de pe cupon care sa verifice validitatea cand ii emite biletul fizic si care invalidează cuponul pt. folosiri viitoare.
alunelu(Citează)
07/12/2022 la 1:28 AM
glumesti, nu?
adica “ne zgarcim” la timp si bani si mergem pe varianta “nepotu'” pentru aplicatia initiala..
pentru ca apoi sa dotam toate garile, autogarile, trenurile, microbuzele, vapoarele, etc.. cu hardware suplimentar, cu internet si cu o aplicatie care verifica / invalideaza /etc.
si mai dotam si “forta de analiza si control” cu oameni / softuri de analiza (tot de la nepotu’?) / alti oameni pentru verificare in teren / masini / tot felul de alta tehnica / etc.
si mai si limitam aria doar in zonele cu internet.
sper ca nu propui ca soferii sa isi foloseasca propriul telefon pt a instala aplicatia de verificare si invalidare + propriul abonament de internet pentru asta.
deci de ce nu facem un sistem solid de prima data?
john2381(Citează)
07/12/2022 la 8:30 AM
Forta de analiza a registrelor scrise de mana ai uitat-o?
Softuri de BI gratis/open source se gasesc.
Controale pe traseu se fac deja, sper ca stii, deci oameni si masini exista.
Eu nu propun nimic, e treaba patronului cum implementeaza in firma lui solutia. Aplicatia nu prelucreaza date personale, deci nu e problema de privacy.
Cand te aud ma apuca rasul. “Ne pare rau, nu va putem elibera bilet de pensionar pe traseul Varful Suru – Varful Negoiu, nu e net”.
alunelu(Citează)
07/12/2022 la 1:54 PM
zicea cineva pe aici de gandire de bugetar..
john2381(Citează)
07/12/2022 la 6:17 PM
Mă acuzi de gândire de bugetar pentru că zic că patronul are libertatea de a proceda cum vrea? Adică practic opusul a tot ce e bugetar? 🤦♂️
alunelu(Citează)
08/12/2022 la 10:10 AM
poate nu ai inteles inca, dar patronul are obligatia de a accepta acele cupoane, nu optiunea.
si prin faptul ca tu faci cu nepotu’ un soft simplu pe partea ta (stat) si apoi transferi costurile si obligatia de a se “lupta” cu el catre privat..
da, este EXACT gandire de bugetar.
john2381(Citează)
06/12/2022 la 11:51 AM
Ministerul Transporturilor si cel al Economiei (sau care e actionar la Hidroelectrica) nu se pot intelege de zeci de ani sa refaca un pod de cale ferata din cauza caruia o hidrocentrala de pe Olt nu poate functiona la intreaga capacitate, ca apa venita cu viteza ar sapa la baza podului. Zeci de milioane de euro investiti fara o finalitate, statul nu se poate intelege cu el insusi.
alunelu(Citează)
06/12/2022 la 12:01 PM
ministru la munca fiind de cativa ani neterminatul functional care are ticul verbal cu ”buneii”!
daddy(Citează)
06/12/2022 la 12:07 PM
@daddy – se stie ca doar cei din privat sunt terminati functional. De la atata munca platita extrem de bine.
IonP(Citează)
06/12/2022 la 6:33 PM
Se pot lua unele bilete cu discount nu si cele cu gratuitate..
-Bilete de adult, în baza cardului TrenPlus, copil, elev, student, câine, bicicletă
✔ 5/10% reducere la cumpărarea cu 6/11 zile anticipație*
✔ 10/15/20% reducere la utilizarea a 2/3/4 trenuri consecutive*
✔ Posibile reduceri pe anumite trenuri și relații
Nu se pot lua cele cu gratuitate tip veteran de război sau persoana cu handicap etc.
3 lei reducere pentru achiziționarea online.
Petronius(Citează)
06/12/2022 la 11:58 PM
Sa faci un sistem pur online nu cred ca este posibil pentru acele cupoane se folosesc in diverse locuri inclusiv auto si naval (adica pensionarii pot cumpara bilet de trec direct din autobuz). Daca soferul de autobuz este cel care vinde bilete, este evident ca folosirea stricta a unui sistem online este o aberatie.
Dar se poate face un sistem hibrid. Cine vrea sa-l foloseasca fizic, nu va fi limitat pentru a-l folosi nici in cel mai indepartat catun din tara. Dar daca vrei sa-l folosesti online, bagi combinatia CNP, serie de voucher pe site-ul operatorului de transport, se verifica instant intr-o baza de date ca aceasta combinatie este valida si se marcheaza in sistem ca pensionarul a folosit acel voucher.
Exista unele riscuri asociate acestei variante si le voi expune pe cele identificate rapid de catre mine:
1. pe voucher trebuie trecuta de mana ruta pe care folosesti voucherul ca sa nu-l deconteze operatoul de transport pe o ruta mult mai lunga si mai scumpa
2. seriile voucherelor utilizate in format fizic trebuie introduse manual intr-o baza de date si cred ca 99% din utilizarea lor s-ar face in sistem fizic pentru a verifica ca un pensionar nu foloseste 6 vouchere fizic si pe aceleasi 6 vouchere online. Dar avand in vedere ca ele nu au o valoare fixa, probabil cineva face un registru cu numarul voucherului, ruta pe care a fost folosit si valoarea reducerii oferite. Mi se pare ca riscul de frauda este mic si poti sa-l asumi ca eventuala pierdere. Important este ca operatorul de transport sa nu poata sa aiba acces la combinatia serie voucher cnp ca altfel ar cumpara el singur bilete online pentru toti cei care le-au folosit fizic.
3. sa presupunem ca se introduc intr-o baza de date atat seriile folosite fizic cat si cele folosite online si un pensionar desi a folosit doar doua vouchere din cele 6, dar l-a folosit pe primul si fizic si online cand i-a spus nepotului seria. Ce faci cu pensionarul? Il fugaresti pentru frauda? Ai putea sa astepti pana la sfarsitul anului sa vezi daca a folosit mai multe si daca a folosit mai mult de 6, ii dai anul viitor mai putine. Exista riscul sa moara, dar este neglijabil. Dar vine curtea de conturi si iti trage peste ochi un ditamai dosarul cu sina pentru proasta gestiune financiara sau cum or numi-o ei, ca aia sunt badalai, nu pricep ei prea multe.
Concluzie: pentru cati pensionari sunt dornici de bilete online, nu merita deranjul
ion(Citează)
07/12/2022 la 1:15 AM
problema e ca nu poti folosi acelasi cupon si pentru online si pentru fizic.
cum nici o bancnota nu o poti folosi pt plata online (fie comanzi online si platesti la livrare, fie pui bancnota pe card si apoi platesti cu cardul bancar).
spre deosebire de niste vouchere emag (care sunt date de emag si folosite tot la emag).. cupoanele astea sunt emise de unii, acceptate si multi si decontate de altii (bugetul de stat), deci evidenta e ceva mai complicata.
eu vad real posibile doua sisteme:
– cel actual, cupoanele sunt niste cecuri fizice, folosirea online fiind imposibila
(cu mentiunea ca ar putea fi facute rezervari de bilete pe care sa le “achiti” la gara)
– cel pe baza de card in care inclusiv plata fizica sa fie facuta cu un card de cupoane (cum sunt bonurile de masa, voucherele de vacanta, etc – tot pe card).
problema aici e ca trebuie posuri care sa stie de cupoanele astea si mai trebuie ca ele sa existe inclusiv in dotarea soferului (daca el e cel care “taie bilete”).
john2381(Citează)
07/12/2022 la 9:05 AM
Voucherul Rabla pentru electrocasnice: folosibil online sau offline, emis de unii, acceptat de multi si decontat de stat. Complicat rau, nu stiu cum s-au descurcat.
alunelu(Citează)
07/12/2022 la 2:05 PM
cum arata voucherul asta si cum se foloseste el concret si online si offline?
eu stiu altfel si chiar as fi bucuros sa fiu corectat daca sunt in eroare.
john2381(Citează)
07/12/2022 la 6:14 PM
E un cod de bare
alunelu(Citează)
08/12/2022 la 10:07 AM
adica se foloseste online in magazinul fizic, nu offline ca un cec care poate ajunge la decont fara a fi vazut de un calculator.
deci e cum am zis.. ori sistem online, ori sistem offline.
nu poti avea si bancnota si sa si platesti cu seria ei la magazinul online.
ori o pastrezi offline, ori o “pui pe card” si o faci online.
john2381(Citează)
08/12/2022 la 10:15 AM
cat despre diferenta dintre rabla si cupoanele de transport..
“e” cel putin doua mari:
– la rabla se inscriu furnizorii care pot si VOR sa la accepte, in timp sa la transport e OBLIGATORIU sa fie acceptate.
– la rabla sistemul este exclusiv online (chiar daca te poti duce in magazinul fizic “sa faci onlineul” acolo), in timp ce la transport trebuie sa se poata incheia tranzactia si complet offline.
asa ca pana nu se iau decizii de schimbare a sistemului.. implementare nu prea merge facuta de nepotu’ la final de semestru.
john2381(Citează)
08/07/2024 la 2:36 PM
Update: In iulie 2024 e la fel, pensionarii la coada
mirela(Citează)
11/07/2024 la 12:55 PM
Nașpa.
nwradu(Citează)