►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
12 Dec 2022 ·
AUTO ·
M-am uitat la rezumatul lansării camionului electric Tesla Semi și camionul acela pare extraordinar. Ar putea schimba lumea transportului de marfă în același fel în care mașinile Tesla au fost un disruptor puternic pentru automobilele clasice.
Pe scurt, camionul Tesla are o autonomie de peste 500 de mile cu remorca încărcată cu 40 de tone de marfă. La lansarea a fost prezentat un timelapse cu Semi parcurgând distanța Fremont-San Diego, care pe Google Maps este de 806 kilometri, deci se verifică acele 500 de mile fără încărcare.
Probabil ați ghicit deci că Semi are niște baterii foarte mari la bord. Și totuși, Musk a spus că Semi poate fi încărcat până la 70% în 30 de minute la un nou tip de stații de încărcare numite MegaCharger. Există deja un Megacharger în Nevada, la fabrica Tesla, și un altul a fost construit la sediul Pepsi din California. Pepsi este primul client Tesla ce a cumpărat o flotă de Semi, deci aveau nevoie de un astfel de punct de încărcare.
Și pentru că motoarele electrice au un cuplu și o putere mare, camionul Semi accelerează în 20 de secunde de la 0 la 100 km/h – în timp ce transportă 40 de tone de marfă în spate. Avantajul mare este de fapt la urcarea dealurilor și a munților, unde Semi poate menține viteza legală fără probleme. Știți cât de lente sunt TIR-urile la deal (și cât combustibil consumă în acele momente). Semi elimină complet această problemă și ajunge mult mai rapid la destinație.
Mă gândesc ce avantaj extraordinar va fi acest lucru în țările cu dealuri sau munți. Americanii au ditamai lanțul muntos de la nord la sud, aproape de coasta de vest, separând statele de coastă de restul țării și sunt sigur că o mulțime de camioane de marfă trec acești munți în fiecare zi. O mare parte din Europa este muntoasă, aș zice chiar în zona puternic industrializată dintre Germania, Austria, nordul Italiei și Franța. Aici multe companii își vor face niște calcule simple și vor vedea că probabil economisesc bani prin Semi.
Acum, problema este încărcarea. Ce-i drept, legile spun că șoferul trebuie oricum să conducă maxim 8 sau 10 ore într-o zi, deci dacă poarte parcurge această durată fără să încarce, poate apoi să tragă la o stație de încărcare. În practică, Semi pare gândit de fapt pentru deplasări de o zi, nu pentru parcurs continentul de la un capăt la altul, pentru că nu are cabină cu pat.
Există însă acele Megachargere dezvoltate de Tesla pentru camioane. Tesla are tot lanțul necesar unor stații de încărcare electrică de amploare pentru că tot ei produc panouri solare și baterii de înmagazinare a energiei. Practic, Megachargerele sunt stații solare de amploare, plus ce mai trag de la rețeaua tradițională.
Tot pentru semi, Musk a arătat un cablu electric de peste 1 MW. Un megawatt! Așa zice acolo, un charger capabil să încarce la 1 MW DC. Ca idee, asta ar putea însemna 1.000 de amperi la 1.000 de volți sau 100 de amperi la 10.000 de volți în curent continuu. Sau, tot ca ordin de mărime, un reactor de la Cernavodă scoate 700 MW.
Musk a arătat și un cablu de încărcare pentru astfel de puteri. Mă așteptam la o tulumbă groasă, dar în practică a spus că va fi un cablu ușor de manipulat pentru că are răcire integrată. În jurul firelor conductoare din interior se află apă, o “cămașă” prin care circulă apă, iar aceasta va răci constant cablurile respective pentru a permite o astfel de putere.
Mi se pare SF, dar am noțiuni de electrotehnică doar cât să știu că pentru curenți și tensiuni mari se folosesc tot felul de ciudățenii față de curenții joși cu care suntem noi obișnuiți prin casă.
Camionul în sine este un pic ciudățel pentru că are un singur scaun pentru șofer, pe centru. Cum îți mai iei soția la drum? Cum agăți ceva într-o parcare? Tesla nu pare să se gândească la astfel de lucruri.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
28 comentarii
12/12/2022 la 12:37 PM
Radule, înțeleg că ești mare fan Tesla, dar de unde mama dreaq ai scos alea 40j de tone de marfă cu care au făcut testul? Că dacă te uiți la video sunt niște despărțitoare din ciment cărate de colo-colo, când vreodată fac alea 40 de tone?
Ciuby(Citează)
12/12/2022 la 12:44 PM
40 tone cu totul (inclusiv camionul).
Marinel(Citează)
12/12/2022 la 1:14 PM
40 de tone au doar bateriile :)))
Octav(Citează)
12/12/2022 la 3:19 PM
@Marinel: Radu a scris fix asta „în timp ce transportă 40 de tone de marfă în spate”.
Camionul ăla nu transporta mai mult de 6 tone de marfă, ceea ce e extrem de puțin.
Ciuby(Citează)
12/12/2022 la 5:54 PM
@ciuby am cautat pentru tine: https://abko.ro/produs/separatoare-de-benzi-200x54x90-jb/
Un separator de beton are cam 1.5 tone. 6-7 din alea ajung pe la 10 tone. Cred ca sunt relevante.
Ca idee, vezi macaralele care au contragreutati tot din beton. Am frunzarit filmul insa nu am vazut cate aveau acolo.
edit: am numarat 9 bucati. 14 tone.
jules(Citează)
12/12/2022 la 6:40 PM
S-a dus după fentă…
Radu M.(Citează)
16/12/2022 la 12:10 PM
Ba baieti, toti dati cu sutu-n cur la ce scrie altul. De ce ?
TESLA desi are deja o paleta larga de bateriile de la mai multi producatori 3 formate de baterii sunt de notorietate. Iata datele :
1. Bateria 18650, producator Panasonic, din 2013, pe model S si model X, densitate de putere 166 Wh / kg. (deci pentru 100 Kwh, cat are o masina, cantareste cam 600 kg)
2. Bateria 2170, producator Panasonic, din 2017, folosita pe model 3 si model Y, densitate 244 W/ kg ( deci pentru 80 kwh cat are un dual motor , canteresc cam 320 kg)
3. Bateria 4680 , noutate Tesla, singurele info tehnice au fost anuntate la Batery Day din 22. Sep. 2020. Desi nu a fost specificata clar densitatea de putere,, a fost aruncata informatia ca ar avea o autonomie cu 16% mai mare decât 2170, care desi nu este exact acelasi lucru cu densitatea de putere, putem aproxima, asa inginereste ca ar fi. Deci cam 285 Wh/ kg, ( asta inseamna ca la o capacitate de 1000 kwh cat ar fi nevoie pentru o autonomie de 800 km, greutatea bateriilor ar fi de aproximativ 3500 kg. ) .
La un cap treactor clasic de 8 tone la gol , cu reservoir de motorina de aproximativ. 1000 litre, avem o masa de calcul de 9 tone. . In comparatie un Tesla Semi, ar avea aproximativ. 2 tone in plus. Deci cam 11 tone avand in vedere ca legea permite suplimentarea mamei maxime admisibile cu 1 tona pentru electrice, atunci rezulta ca incarcatura maxima legala pentru un camion electric Tesla este cu doar 1 tona mai putin decât pentru un camion clasic..
Constantin Nescu(Citează)
16/12/2022 la 12:24 PM
Zic ăia în prezentare și scrie și în specificațiile oficiale. 82k lbs fully loaded pentru 500 mile și 20 secunde accelerația. Vine cam 37 de tone de fapt cu totul. Eu am calculat în cap cu 0,5 kg per pound, n-am stat la precizia maximă.
Părerea voastră care este de fapt? Că Tesla vinde camioane cu asterisc, de parcă companiile cărora le vinde n-ar face întâi teste și nu știu ce le trebuie? Cui din domeniul acesta i-ar păsa de autonomia unui camion gol?
nwradu(Citează)
12/12/2022 la 12:49 PM
In clip am vazut ca are si un scaun rabatabil pentru pasager. Dar intr-adevar versiunea actuala nu are cabina pentru dormit.
Probabil se gandesc ca momentan se vor crea spatii de dormit pentru soferi in jurul Mega Chargerelor. Oricum esti obligat sa opresti acolo pentru nu ai cum sa incarci in alta parte in timp util.
Andrei G(Citează)
12/12/2022 la 1:02 PM
E uimitor că au reușit să scoată unul de pe linia de producție. Și între timp nimeni nu e foarte sigur cum au testat alea 40t.
Em(Citează)
12/12/2022 la 12:55 PM
In toate comunicarile Tesla despre camionul asta se mentioneaza 40 de tone greutatea totala, care este si greutatea maxim admisa a unul vehicul (in US).
Ce se evita elegant este greutatea camionului gol sau cate din cele 40 de tone sunt “consumate” de baterii si cate tone *de marfa* poate cara
C(Citează)
12/12/2022 la 1:36 PM
În prezent e cam 500kg/100kWh deci cam 5 tone extra pentru 900kWh.
Cap tractor ICE ~7tone, remorcă ~7 tone, diesel 1 tonă. Rezultă sarcină utilă ~25 tone. Deci Semi fură cel puțin 5 tone din sarcina utilă.
La mașini mici merită tranziția la electric pentru că sari de la ~20% eficiență combustibil->mișcare la 40…60% cât are termocentrala. Dar camioanele au deja peste 40% eficiență așa că depinde mult de zonă și de tipul de electricitate dacă un camion electric merită. Mai ales dacă mai și pierzi din sarcina maximă.
Semi merită definitiv în zonele muntoase unde ar recupera multă energie la vale.
nea_caisă(Citează)
13/12/2022 la 7:28 AM
@nea_caisa: avantajul în zonele muntoase este doar ca urca redepe. Atât. Pentru ca ce recuperează la vale a consumat în plus pt urcare.
EGO(Citează)
13/12/2022 la 8:25 AM
in plus fata de ce anume?
un diesel nu consuma in plus la deal (si probabil ca o face mai putin eficient, deci plusul de chiar mai mare acolo)?
da, in plus fata de linie dreapta, dar nu asta era comparatia, nu?
john2381(Citează)
15/12/2022 la 8:38 AM
Pai la ce avantaj se referea nea_caisa? Orice automobil va consuma mai mult la deplasare cu urcare fata de deplasare în plan orizontal. Nu exista sa urci și sa cobori munți cu un consum total mai mic fata de deplasarea pe aceeași distanta în linie dreapta, indiferent de modul de propulsie.
EGO(Citează)
12/12/2022 la 1:18 PM
Tesla se lauda ca la gol are doar cu 1-2 tone mai mult decat echivalentul clasic, desi cam evita discutiile pe subiectul greutatii. Acu avand in vedere ca o simpla masina electrica are cu cateva sute de kile in plus fata de omologu cu motor termic, ori tesla manaca rahat ori au inventat un nou tip de acumulatori care cantaresc mult mai putin.
Blackskull(Citează)
12/12/2022 la 1:27 PM
https://www.youtube.com/watch?v=Uv44W7xa4IU
Calculeaza ala toate cifrele
add(Citează)
12/12/2022 la 2:04 PM
Din calculele acelui baiet, daca Tesla nu a mintit cu nimic in legatura cu performanta, rezulta ca se respecta si afirmatiile legate de greutate.
Andrei G(Citează)
12/12/2022 la 2:57 PM
Aham: https://twitter.com/TOrynski/status/1600968577246711808?s=20&t=1WMFonM6ngkAMJHnqdpolw
Aham 2: https://twitter.com/TOrynski/status/1600970796159336449?s=20&t=1WMFonM6ngkAMJHnqdpolw
Aham 3: https://twitter.com/TOrynski/status/1600978542891630592?s=20&t=mXtxfq_v-PnVTgn-iY4-GQ
Ia pune tu burta pe thread-ul ăla de pe twitter și analizeaza ca un mare inginer ce zice nenea ăla care conduce tiruri non stop
Nico(Citează)
12/12/2022 la 7:51 PM
Da, si problema ta este ca nu-ti dai seama ca este facut pentru piata americana.
La ei fix asa arata un cap de tractor din asta, nu e un dreptunghi ca la noi.
Daniel(Citează)
12/12/2022 la 9:41 PM
Ce zice nenea ala pe Twitter e aur fata de ce putem noi sa comentam pe subiect. Daca e vreun sofer de profesie pe blog sunt curios ce parere are.
SirNeo(Citează)
12/12/2022 la 3:18 PM
Doar mie îmi scapă din vedere faptul că îți trebuie o centrala ca la Cernavodă ca să încarci 700 de camioane din astea? Sau greșesc eu …
Mihai(Citează)
12/12/2022 la 3:40 PM
Centrala de la Cernavoda este o chestie dimensionata pe nevoile de acum 40 de ani, si apoi construita doar pe jumatate.
Pe de alta parte, daca poti sa incarci camionul intr-o ora si sa mergi cu el 800km, deci vreo 8 ore, inseamna ca centrala de la Cernavoda ajunge totusi pentru 5600 de camioane care circula non-stop. Sau 16800 pe zi, daca luam schimburi de 8 ore.
Sorin(Citează)
12/12/2022 la 4:59 PM
Numai un reactor asigura incarcarea pentru 700 de camioane. Momentan, functioneaza doua. Dar tot e un consum mare. Cam atat e si puterea instalata pe eolian. (sau era ultima data cand am verificat acum cativa ani).
Sunt curios cum ar arata reteau de distributie pentru 700 de camioane. :)
nashu_mare(Citează)
12/12/2022 la 9:44 PM
Logica totală să facă un produs doar pentru piața americană dar na your lord and saviour nu face mimic greșit
Aia in America nu au gates, booths etc nu?
Nico(Citează)
12/12/2022 la 11:07 PM
Pe eolian erau cam 2800 mw instalati la noi fata de 1400 mw la 2 reactoare.
Fuzz(Citează)
13/12/2022 la 3:20 PM
Nu e loc in cabina de nevasta sau de agatat prin parcare pt ca acest camion e doar o etapa intermediara in care se aduna date pt AI si ML. Dupa aceasta etapa, se spera ca se ajunge la nivel de autonomie si ca totul va fi pe pilot automat, fara sofer. Asa ca de ce sa strici orzul pe gaste? Timpul ne va lamuri daca viitorul va fi electric sau nu (hidrogen?)
Cata Lin(Citează)
16/12/2022 la 1:17 PM
Ba baieti, daca imi permiteti, Hai ca sa vorbim serios Uite cum sta treaba:
TESLA desi are deja o paleta larga de bateriile de la mai multi producatori 3 formate de baterii sunt de notorietate. Iata datele :
1. Bateria 18650, producator Panasonic, din 2013, pe model S si model X, densitate de putere 166 Wh / kg. (deci pentru 100 Kwh, cat are o masina, cantareste cam 600 kg)
2. Bateria 2170, producator Panasonic, din 2017, folosita pe model 3 si model Y, densitate 244 W/ kg ( deci pentru 80 kwh cat are un dual motor , canteresc cam 320 kg)
3. Bateria 4680 , noutate Tesla, singurele info tehnice au fost anuntate la Batery Day din 22. Sep. 2020. Acest tip de baterie se afla inca in faza de dezvoltare la Gigafactory Texas, si desi nu a fost inca lansata oficial, exista zvonuri ca ar echipa deja model Y produs la Giga Texas. Desi nu a fost specificata clar densitatea de putere,, a fost aruncata informatia ca ar avea o autonomie cu 16% mai mare decât 2170, care desi nu este exact acelasi lucru cu densitatea de putere, putem aproxima, asa inginereste ca ar fi. Deci cam 285 Wh/ kg, Tipul asta de baterie este destinata sa echipeze modelele Cybertruck si Semi ( si, vorbind de Semi, asta inseamna ca la o capacitate de 1000 kwh cat ar fi nevoie pentru o autonomie de 800 km, greutatea bateriilor ar fi de aproximativ 3500 kg. ) .
Vreau sa subliniez faptul ca valorile de densitate de putere obtinute de Panasonic sunt de departe cele mai mari la nivel mondial. Apoi vin coreeni de la LG si Samsung care folosesc aceeasi formula NMC (litiu, nickel, manganese, cobalt) , adica materiale rare si scumpe, cu care scot aprox. 180-210 Wh/ kg, apoi vin chinezii ( CATL, care este numarul 1 mondial la productie, dar si BYD, CALB) care folosesc formula LFP (litiu, fier, phosfat) , care sunt materiale ieftine si usor de procurat si care scot cam 130 -150 Wh/Kg. Deci toate marcile , inclusiv cele premium , au baterii ” grele” Grupul VW , merge pe LG, Mercedes merge pe CATL , cu mase enorme, de exemplu
@ Un Suv Mercedes EQC (4,76 m lung)., cu baterie de 93 KWH, cantareste 2680 kg, iar o Tesla model Y ( 4,75 m lung ) cu baterie de 82 KWH cantareste 2100 de kg.
@ Un BMW I4M50 84 Kwh 2300 kg , o Tesla M3Performance , 82 Kw, 1950 kg
Deci ca si comentariu, nimeni nu scoate cat scoate Panasonic, de aceea nimeni nu a crezut ca un cap tractor este un proiect posibil pentru ca mergand pe formula de materiale ieftine LFP, bateria ar fi cantarit 7 tone si ar fi taiat 6 tone din incarcatura.maxima. Adica 18 tone in loc de 24 de tone cat e valoarea clasica la camioanele articulate diesel. Hai sa vedem :
La un cap tractor clasic de 8 tone la gol , cu rezervor de motorina de aproximativ. 1000 litre, avem o masa de calcul de 9 tone. . In comparatie, un Tesla Semi, ar avea aproximativ 2 tone in plus. Deci cam 11 tone avand in vedere ca legea permite suplimentarea masei maxime admisibile cu 1 tona pentru electrice, atunci rezulta ca incarcatura maxima legala pentru un camion electric Tesla este cu doar 1 tona mai putin decât pentru un camion clasic.
Constantin Nescu(Citează)