un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► Black Friday la: Fashion DaysFinestorePC GarageevoMAGAltexFlancoVodafoneOrangeSevensins ◄◄

asus s5507

Singurul motiv bun pentru care nu suntem primiți în Schengen (și de ce nu este legat de portul Constanța)

14 Nov 2022  ·

GÂNDURI  ·

70 comentarii

Articolul acesta este scris în octombrie 2019, dar mi se pare valabil în continuare, așa că l-am pus aici pe homepage.

Este unul principal. Nu, nu-i vorba că le facem concurență olandezilor la porturi.

Motivul principal este că străinii nu au încredere în noi pentru a asigura frontiera Uniunii Europene. Dacă intrăm în Spațiul Schengen, frontiera de facto a Uniunii Europene se mută pe granița României cu Ucraina, Moldova și Serbia, iar românii trebuie să fie cei ce păzesc Uniunea Europeană de contrabandă, imigranți, teroriști, arme, droguri, infractori și toate alte lucruri pe care legea spune că trebuie să le oprești la frontieră.

Și majoritatea celorlalte țări nu au încredere că noi (și prin noi mă refer la conducerea țării, ministere și Poliția de Frontieră, nu la mine și la tine) putem face asta. Nu când despre vameșii români se spune că le dai 50 de euro ca să intri cu ce vrei tu în țară.

Nu când știrile arată că vameșii au tot felul de vile și limuzine din salariul de polițist de frontieră, dar măsuri nu se iau pentru a-i controla la conturi. Nu când apar înregistrări despre cum șpaga se duce și în sus până la cel mai înalt nivel.

Nu când vezi la știri cum pe plaja din Sf Gheorghe ajung 800 de kilograme de cocaină pentru că barca contrabandiștilor s-a răsturnat de la valuri prea puternice și te întrebi “ok, dar la câte alte drumuri nu s-o fi răsturnat?”

Nu când aproape săptămânal auzi de țigări introduse ilegal în țară inclusiv cu drone sau avioane ce zboară pe ascuns peste frontieră, iar piața neagră de țigarete este la cel mai înalt nivel din ultimii 10 ani.

Și se mai adaugă și alte probleme. Au fost ani în care eram pe traseul unor adepți ISIS ce mergeau spre țări din vest șamd. Dacă-i poți da unui vameș 50 de euro ca să te lase cu câteva cartușe de țigări în plus, cu ce te lasă să intri dacă-i dai 3.000 de euro? Sau 30.000 de euro?

Am fost cândva în vama cu Moldova de lângă Galați. Acolo toată lumea știe care-i zona neacoperită de camere video, acel unghi mort în care trebuie să parchezi mașina ca să nu se înregistreze ce “discuți” acolo. Cum să ai încredere că se va asigura securitatea întregii Uniuni Europene în astfel de puncte de graniță, mai ales când cel mai recent raport MCV spune că România a dat înapoi, nu înainte, în lupta împotriva corupției?

Sau alt exemplu: Poliția de Frontieră are niște mașini de teren bune pentru a patrula frontiera, de la Duster și până la Iveco și Land Rover, unele cu periscop și camere cu termoviziune montate pe ele. Le știu, cândva am văzut și eu un caiet de sarcini pentru unele. Pe lângă ele, însă, are și niște dube Volkswagen Transporter echipate tot așa, cu periscop și camere în vârf.

Am văzut acum câțiva ani un reportaj la TV despre contrabanda dinspre Ucraina și Moldova și imaginile arătau o astfel de dubă mergând pe niște hârtoape cât toate zilele, niște drumuri de pământ foarte vălurite, pe care duba înainta cu 3 km/h. Că na, e dubă, nu-i făcută pentru asta.

M-am întrebat atunci cine o fi fost geniul din Poliție care s-a gândit că o astfel de frontieră din zonă deluroasă sau muntoasă poate fi patrulată cu o dubă făcută să cari Coca-Cola la butic. Nu știu cine a fost, dar cum să ai încredere în el?

Acesta este motivul. E simplu, țările europene ne spun, pentru cine vrea să înțeleagă, că nu au încredere să ne lase cheile casei pe mână, că le pierdem des și de obicei alții trag ponoasele, nu noi. România e doar țară de tranzit pentru toate aceste probleme.


Știu că mulți cred tot felul de teorii conspirative despre cum olandezii nu ne vor în Schengen pentru că, vezi Doamne, vapoarele de marfă ar veni atunci în portul Constanța, nu în portul Rotterdam, și ar pierde mulți bani din acest motiv.

Unu la mână, e mai ușor să crezi în conspirații oculte și interese ale iluminaților decât să înțelegi tot felul de probleme reale mai greu de explicat. De asta apare teoria conspirației la orice tragedie sau dezamăgire, de la “ne-a furat arbitrul” și până la “a fost mână criminală”. E mai simplu să zici că alții sunt de vină, unii neidentificați care-ți vor din umbră răul, decât să accepți că incompetența și corupția dintre noi sunt de fapt vinovate.

Doi la mână, asta cu porturile o zic doar cei care n-au fost în portul Rotterdam niciodată și cumva cred că portul Constanța ar putea concura cu acesta. Eu am fost în Rotterdam în port. Am fost și în cel din Constanța.

Ca să zic în cifre, portul Rotterdam ocupă 105 kilometri pătrați, adică o suprafață cât a întregului oraș Constanța. Are 42 de kilometri de canale și dane de ancorare. Pe uscat ocupă 79 km pătrați; portul Constanța ocupă 12 km pătrați.

În primele 6 luni din 2019, prin portul Rotterdam au trecut 240 de milioane de tone de marfă, de șase ori mai mult decât au trecut prin Constanța în întreg anul anterior. În 2018, au manevrat prin Rotterdam 8.635.782 de containere sau în total 14.512.661 TEU (adică echivalentul în containere de 20 de picioare, cele standard de transport). Au trecut pe acolo 29.476 de nave maritime și peste 100.000 de vapoare de dimensiuni mai mici. Găsiți statisticile aici.

Prin portul Constanța, tot în 2018, au trecut în total 400.832 de containere sau 668.016 echivalent TEU. De vreo 22 de ori mai puține. În total, 4.139 de nave maritime, de 7 ori mai puține decât prin Rotterdam. Să zici că olandezii se tem că le-am putea fura noi traficul este foarte tras de păr, că și dacă dublăm traficul prin portul Constanța și tot n-ar fi un mare impact.

Și în fond, există un motiv bun pentru care navele maritime preferă să meargă câteva mii de mile în plus până la Rotterdam, chiar și venind prin canalul Suez, decât să descarce în Constanța: clienții acelor mărfuri sunt în vestul Europei, nu în estul ei. Milioane de containere cu marfă de toate felurile, plus mașini, produse lichide și materii prime sunt descărcate în Olanda pentru că acolo se consumă, iar din Olanda există o rețea foarte bună de autostrăzi ce duc acea marfă spre Franța, Germania, Austria șamd.

Vă puteți închipui milioane de containere ieșind din Constanța pe A2 spre București și stând blocate pe centură sau la trecerea de pietoni de la Bușteni sau la intrarea în Sibiu? Sau luând-o spre Moldova prin Tulcea, Isaccea, Galați și poate pe E85 spre Focșani? Eu nu.

Și nu-i doar Rotterdam singurul port din Europa. Aceleași vapoare pot descărca în Croația, Italia, Franța (că nu mi-e rușine nici cu Marsilia), Spania și în alte locuri pentru a duce rapid marfa pe sistemul de autostrăzi din vestul Europei.

Da, sunt și alte interese în joc. Unele țin de dreptul de muncă, altele de protecție economică, altele sunt de nivel foarte mic, că de exemplu nici vameșii de la actualele frontiere cu zona non-Schengen nu vor să-și piardă locul de muncă dacă zona se extinde. Majoritatea acestor motive dispar însă treptat și au tot dispărut în ultimii ani, pe măsură ce Europa a devenit tot mai deschisă.

Nu-i nici o conspirație monstruoasă, ci pur și simplu vesticii sunt mai dezvoltați și mai eficienți decât noi, plus că noi suntem aproape de Istanbul, care-i suficient. România ar fi putut fi o alternativă, un alt punct bun de intrare în Europa dinspre Est, dar am fost conduși de PSD timp de 21 de ani de la Revoluție încoace așa că nu suntem asta. Cine știe, poate peste 30 de ani vor fi altfel lucrurile… Poate inventăm teleportorul aici în România și navele maritime dau faliment cu totul, iar portul Rotterdam devine prima arenă de Hunger Games în realitate.

Până atunci, însă, asta este ideea: incompetența și corupția sunt principalele motive care ne țin departe de Schengen, nu conspirații oculte.

asus s5507

    70 comentarii

  1. Cred ca motivul real pentru care nu suntem primiti in Schengen este ca suntem cetateni de mana a doua, condusi de politicieni corupti. Nu ne primesc fiindca pot si fiindca ei, vesticii, sunt mai egali decat noi, esticii – vezi cum sunt tratate si celelalte tari est europene sau vezi exemplul Greciei.
    Vezi de asemenea si diferentele calitative in ceea ce priveste produsele pe care le arunca la noi si cum sunt tratati est-europenii in vest (stiu multe exemple de oameni pregatiti, in functii cheie, si care nu pot accede pozitii de top deoarece sunt est-europeni si nu au pedigree).
    Si da, fara sa fiu in vreun fel implicat politic (ba chiar sunt scarbit de toata sfera politica) sunt eurosceptic.

      (Citează)

    • Cătălin Tănase

      23/10/2019 la 8:25 AM

      Dar ce părere ai de faptul că PIB-ul ne-a crescut considerabil după aderarea la UE?

        (Citează)

    • da te-ai grabit sa fii primul la condica!

        (Citează)

    • Cum se face boss ca grecii care sunt asa nedreptatiti nu reuseau in nici un an sa incaseze taxe la buget?

      Cum se face boss ca grecii asa nedreptatiti nu au fost niciodata in stare sa plateasca imprumuturile externe cu care umpleau bugetul?

      iti zic io:
      – fiindca erau pesedisti la creier si credeau ca merge si-asa.

        (Citează)

    • Mihai: Nu ne primesc fiindca pot si fiindca ei, vesticii, sunt mai egali decat noi, esticii – vezi cum sunt tratate si celelalte tari est europene sau vezi exemplul Greciei.

      Păi sunt, că de acolo au venit fondurile europene cu care s-a dezvoltat țara și acolo se află motoarele UE, nu în Est.

      Mihai: Vezi de asemenea si diferentele calitative in ceea ce priveste produsele pe care le arunca la noi si cum sunt tratati est-europenii in vest (stiu multe exemple de oameni pregatiti, in functii cheie, si care nu pot accede pozitii de top deoarece sunt est-europeni si nu au pedigree).

      Astea sunt doar teorii conspirative pentru a căuta o explicație simplă pentru de ce altora le merge bine și ție nu. Uiți însă cei 50 de ani de comunism, poziția geografică, faptul că n-am fost mari imperii nici anterior comunismului, precum alte țări, plus corupția de aici. Nu cred că te-a împiedicat “vestul” să construiești autostrăzi, ci doar corupția locală.

        (Citează)

    • Articolul e scris tocmai pentru a combate idei tampite ca ale tale.

        (Citează)

    • Mi se pare un articol slab, acoperit doar dintr-un punct de vedere: cat de nasoala e Romania si cat de profi si seriosi sunt olandezii. Doar ca acesti olandezi au aproape in fiecare an scandaluri uriase de coruptie la nivelul guvenului. Alianta de la putere contine partide extremiste. Idioteniile lor sunt deja cunoscute peste tot (gen limitarea numarului de vite pentru ca acestea se basesc si polueaza).

      E un articol provincial, in care se simte aerul de inferioritate pe care romanii si-l impun de fiecare data cand vine vorba de Occident. Atata timp cat gandim astfel, vom fi tratati ca niste servitori.

        (Citează)

    • nwradu:
      Astea sunt doar teorii conspirative pentru a căuta o explicație simplă pentru de ce altora le merge bine și ție nu. Uiți însă cei 50 de ani de comunism, poziția geografică, faptul că n-am fost mari imperii nici anterior comunismului, precum alte țări, plus corupția de aici. Nu cred că te-a împiedicat “vestul” să construiești autostrăzi, ci doar corupția locală.

      Nu sunt deloc teorii conspirative. Sunt multe investigatii facute si comparatii intre produse din Europa de Est fata de cele din Europa de Vest.
      Inclusiv Comisia Europeana a publicat un studiu in 2019 din care reiesea ca doar 23% din produsele analizate sunt identice in toate tarile Uniunii.
      https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_19_3332

      Asta desigur nu inseamna ca Romania ar fi fost la un nivel mai ridicat daca nu ar fi aderat la UE. Dimpotriva, probabil ca ne-am fi scufundat si mai tare in mocirla.

        (Citează)

    • Daca nu eram in UE acum, primeam ajutoare de la Republica Moldova.

        (Citează)

    • Si e absolut firesc. Oamenii se nasc egali dar natiunile, nu.

        (Citează)

    • esti eurosceptic am inteles

      banuiesc ca esti si pro rus, ca bonus, nu?

        (Citează)

  2. In fine ai inteles care e problema reala cu portul Constanta :)

    Nu avem infrastructura sa transportam repede si eficient ce se descarca acum, daramite ce ar veni in plus dupa Schengen. Timpul de tranzit pana in Constanta este mult mai scurt. Daca am avea autostrada si cale ferata sa lege repede portul cu Ungaria, marfurile ar ajunge mai rapid la destinatia lor finala daca le-ar descarca in Constanta.

    Sa faci toata Mediterana si sa urci in nord pana in Rotterdam iti ia macar inca o saptamana in plus fata de cat dureaza tranzitul pana in Constanta. Realist vorbind, daca are si transbord se mai adauga o saptamana. Iar daca ai ghinion sa fie aglomeratie in portul de plecare sau de transbord si ratezi incarcarea e inca o saptamana de fiecare problema…

    In mod normal in ~3 zile ar tebui sa poti duce marfa din port oriunde in UE, dar cu portul Constanta si vamesii nostri dureaza atat sa il scoti din port. Nu avem vamesii care sa nu fie cretini si care sa nu se agite cand vad preturi de China care nu se potrivesc cu cataloagele lor de pe vremea lui Ceausescu. Sau care sa fie in secolul 21 si sa fi descoperit ca facturile sunt foarte legale si fara stampila si semnatura. Iar ca sa il scoti din tara, mai dureaza 2 zile cu drumurile noastre.

    5 zile lucratoare inseamna o saptamana, de asta Rotterdam castiga in calculele celor care importa marfa. Costa probabil mai mult transportul pana acolo, dar vama e facuta de olandezi si infrastructura de transport le recupereaza timpul de tranzit mai lung.

      (Citează)

    • Daca infrastructura rutiera e problema, s-ar putea duce toti in Marsilia in loc sa dea la vasle pana in Rotterdam. Numai ca nu doar infrastructura rutiera e problema.

        (Citează)

    • La noi infrastructura rutiera este problema.

        (Citează)

    • stramtoarea bosfor-dardanele nu permite pentru constanta un trafic similar cu rotterdamul

        (Citează)

    • “stramtoarea bosfor-dardanele nu permite pentru constanta un trafic similar cu rotterdamul”

      Gresit! sau mai bine zis incomplet…
      Stramtorile turcesti permit trafic foarte mare de continere fara probleme. Ce sti tu este defapt legat de marfurile periculoase care se aplica in totate stramtorile si la care turcii nu vor sa faca compromisuri. Ei permit un trafic foarte redus de marfuri periculoase pe zi. Au si ei motive bune dar si motive politico-strategice.
      Asta incurca cu adevarat Constanta. Nu se poate aduce pe acolo petrol si gaz. Dupa ce rusii au oprit conducta Novorossiisk-Tengiz, singurul culoar pentru petrol ramane cel din Kazahstan prin Supsa(Georgia). La gaz situatia e si mai nasoala… Aici e defapt marea pierdere pentru Constanta/Romania. Infrastructura rutiera ar fi crescut mult mai rapid daca nu erau aceaste impedimente: Schengen si marfurile periculoase prin stramtorile turcesti.

        (Citează)

  3. Oare daca ne-ar primi astia in Schengen si multe nave ar alege portul Constanta, in cat timp credeti ca s-ar bloca portul asta? Fix ca ghencea la ore de varf.
    Nici portul rotterdam n-a fost asa mare, dar s-a dezvoltat rapid pe masura traficului. Ca a avut cine s-o faca. Ii vedeti p-ai nostri marind portul constanta? Noi nu putem sa terminam cateva statii de metrou in plm de 10 ani de zile. Sau sa facem ceva sa usuram transferul intre oras si un kkt de aeroport.

      (Citează)

    • Pe lîngă asta ia în calcul că 90% din containerele acelea vor trebui să treacă Carpații pe autostrada Vâlcea-Sibiu :))))

        (Citează)

    • S-a calculat ca viteza medie a vagoanelor de marfa in Romania e mai mica decat viteza unui om obisnuit, care merge la pas. SNCFR mai mult le tine pe margine, decat le misca.

        (Citează)

    • Portul Constanta e foarte mare, probabil acum nu lucreaza nici la 25% din capacitate. Si are posibilitatea transferului de marfa din vapoare direct in barje si trimise pe fluviu deoarece o asemenea cantitate de marfa nu poate fi transferata pe CF, s-ar ”colmata” podurile de la Cernavoda. Problema este ca porturile dunarene sint distruse la fel ca restul indusctriei si nu ai marfa. Acum doar cerealele, cimentul, clincher, ceva fier vechi (ce a mai ramas sporadic prin tara de darimat) si lemn. Produse industriale foarte putin, doar role si țagle de fier de la Galati dar alea sint practic materie prima, nu produs finit. Si multe nimicuri din China, desi nu foarte multe containere cum ati crede. Intrati pe marinetraffic.com sa vedeti ce rîciuri sînt in portul CT comparativ cu altele.

        (Citează)

  4. Mihai:
    Cred ca motivul real pentru care nu suntem primiti in Schengen este ca suntem cetateni de mana a doua, condusi de politicieni corupti. Nu ne primesc fiindca pot si fiindca ei, vesticii, sunt mai egali decat noi, esticii – vezi cum sunt tratate si celelalte tari est europene sau vezi exemplul Greciei.
    Vezi de asemenea si diferentele calitative in ceea ce priveste produsele pe care le arunca la noi si cum sunt tratati est-europenii in vest (stiu multe exemple de oameni pregatiti, in functii cheie, si care nu pot accede pozitii de top deoarece sunt est-europeni si nu au pedigree).
    Si da, fara sa fiu in vreun fel implicat politic (ba chiar sunt scarbit de toata sfera politica) sunt eurosceptic.

    Uite și dovada că nu ne lasă ăia din vest să construim.

      (Citează)

    • Exact, in viziunea unora fix aia din Vest care ne dau bani pentru infrastructura nu ne lasa sa contruim.

        (Citează)

  5. Deschideti harta si imaginati un traseu al marfurilor din china pana in europa. Tineti cont de toate elementele gen Bosfor, Suez, golful Aden. Daca tot nu vrei sa te mai duci in Olanda, de ce ai veni in Romania? Spania, Italia, Franta, Croatia nu au si ele iesire la mare si sunt mai aproape de pietele unde se vor consuma marfurile? Cu incalzirea globala poate vor deschide rusii o ruta de vara prin nordul continentului care evita toate obstacolele actualei rute.
    Revenond la Schengen, luati in calcul absenta a 3 granite in calea imigrantilor si traficului de stupefiante care ajung pe una din nenumaratele insule grecesti. Ca doar nu credeti ca europenii au incredere in seriozitatea grecilor care sunt in Schenghen de facto doar cu aeroporturile ca nu au vreo granita terestra cu UE. Cum ar fi circulat valul de imigranti sirieni si de alte natii daca nu ar fi fost nici o granita din grecia pana in germania? De regula traficantii iti iau banii si te trec doar de prima granita, adica te baga in Grecia si de acolo ar trebui sa mai treci inca 3 frontiere pazite dar nu mai ai bani.

      (Citează)

    • Acum m-am prins, daca ne primesc pe noi si pe bulgari in Schengen, problema e ca Grecia ajunge sa fie conectata pe uscat la Schengen-ul de acum. E posibil sa fie si asta un motiv.
      Ca Radu zice de granite cu Serbia, Ucraina…aia nu e nimic nou pt Schengen, Ungaria, Slovacia si Polonia au granite cu una sau doua din tarile astea. Dar cu Grecia…nimeni.

        (Citează)

  6. 1. Portul Roterdam are suprafata mare deoarece are si fabrici in interior, Constanta are numai depozite. Constanta are 64km de cheu, deci mai mult, adincimea apei mai mare, 21 metri la danele din Agigea (125-135) deci pot intra nave cu pescaj si deplasament mult mai mare. Roterdam are intrarea pe un canal ce gîtuie traficul, CT nu. Ambele au debusee pe canale interioare, dar Dunarea are o lungime si un ”bazin” de comert mult mai mare. Diferenta o face cantitatea de marfuri.
    2. Problema FOARTE MARE a fost cu impunerea cumpararii echipamentelor necesare vamilor (bariere, monitoare, scanere, etc) de la o anumita firma inaintea intrarii in Schengen.

      (Citează)

  7. Olanda e singura tara care continua sa se opuna intrarii Romaniei in Schengen de unde rezulta ca fix portul e cauza.

      (Citează)

  8. Cel mai eficient mod sa transporți marfa din port este pe calea ferata, nu pe sosea. În următorii 50 de ani, ro nu va fi capabila sa pună la punct infrastructura caii ferate și sa rezolve problemele care au mâncat sistemul din interior.
    Mama lor de olandezi, le e frica ca le furam pâinea de la gura…

      (Citează)

  9. Ne-au luat-o inainte bulgarii si cu Schengen si cu raportul MCV, multumim PSD, Liviu Dragnea, Viorica Dancila si Klaus Iohannis.

      (Citează)

  10. nwradu: Păi sunt, că de acolo au venit fondurile europene cu care s-a dezvoltat țara și acolo se află motoarele UE, nu în Est.

    Astea sunt doar teorii conspirative pentru a căuta o explicație simplă pentru de ce altora le merge bine și ție nu. Uiți însă cei 50 de ani de comunism, poziția geografică, faptul că n-am fost mari imperii nici anterior comunismului, precum alte țări, plus corupția de aici. Nu cred că te-a împiedicat “vestul” să construiești autostrăzi, ci doar corupția locală.

    Usor cu pianul boss, uite aici de ‘teorii conspirative’. Nu iese fum fara foc.

    https://www.european-views.com/2019/04/new-eu-deal-marks-the-end-of-double-food-standards-in-europe/

      (Citează)

    • Asta e o dovada ca vestul te-a impiedicat sa construiesti autostrazi?

        (Citează)

    • @ citizen: Tu ai citit acel articol ? Uite ce zice acolo:

      There is no consistent geographical pattern in the use of the same or similar packaging for products with different compositions. Moreover, the difference in the composition found in the products tested do not necessarily constitute a difference in product quality.

        (Citează)

  11. Radu, sunt de aceeasi parere cu tine. Nici eu nu cred in teoriile conspiratiei, sunt pro-UE. Am avut discutia asta cu diversi prieteni de-a lungul timpului, le-am dat acum si articolul tau. Raspunsul a fost: “OK, stim ca avem o problema cu coruptia . Dar de ce singura tara care se opune intrarii Ro in Schengen e doar Olanda? De ce nu si altele? Ceilalti nu stiu ca suntem corupti?” Evident, nu am avut un raspuns la intrebarea asta.
    Pe de alta parte, daca compari, da, Portul Constanta are o capacitate mult mai mica, dar cum s-ar schimba asta in 5-10-20 de ani daca am intra in Schengen?

      (Citează)

  12. gigi:
    Olanda e singura tara care continua sa se opuna intrarii Romaniei in Schengen de unde rezulta ca fix portul e cauza.

    Porturile… ca ”este” mai multe… si pe care vor sa le cumpere la pret mic. Vezi pe unde s-a infiltrat Damen de curind, Pont – fostul Daewoo Mangalia.

      (Citează)

  13. nwradu: Păi sunt, că de acolo au venit fondurile europene cu care s-a dezvoltat țara și acolo se află motoarele UE, nu în Est.

    Astea sunt doar teorii conspirative pentru a căuta o explicație simplă pentru de ce altora le merge bine și ție nu. Uiți însă cei 50 de ani de comunism, poziția geografică, faptul că n-am fost mari imperii nici anterior comunismului, precum alte țări, plus corupția de aici. Nu cred că te-a împiedicat “vestul” să construiești autostrăzi, ci doar corupția locală.

    Radu, chiar CE a realizat ca exista aceste diferente, nu a fost o teorie a conspiratiei.
    Cat despre fonduri, teama imi este ca acestea vor deveni sursa de santaj (faceti ca noi sau nu va dam – vezi de exemplu cum a fost “imbunata” Austria sa spuna Da aderarii Romaniei. Faptul ca si alte tari ( vezi grupul Visegrad) incep sa aiba aceeasi parere, nu face decat sa confirme! Din punctul meu de vedere am fost primiti in UE si suntem pastrati in aceasta uniune “cu doua viteze” in curand doar pentru resursele minerale si demografice pe care le detinem! Cum putem noi sa ne dezvoltam intr-o piata dominata de doi mari exportatori: Germania si Franta? Si pentru cei care tind sa politizeze discutia – va rog sa nu o faceti, nu toti suntem afiliati politic si daca avem pareri diverse nu inseamna ca suntem spalati pe creier! Nu stiu de unde tendinta asta in Romania: “aaaa nu esti de aceeasi parere cu noi, atunci esti de la Ț partid!” Fratilor, vremurile alea au apus demult! Mi-am format parerile dupa ce am ocupat ceva pozitii prin companii pe afara unde am avut ocazia sa cunosc mai bine ” corectitudinea politica si egalitarismul cu dubla masura” cand venea vorba de romani, unguri, polonezi sau bulgari.

      (Citează)

  14. Despre ce vorbim aici? Portul Constanta are ca iesire o singura cale ferata catre Bucuresti (rapida ce-i drept dar aglomerata) si o autostrada plina de gropi si mereu aglomerata. Si niste poduri peste Dunare foarte expirate care la un moment dat vor fi inchise. Pe aici vreti sa intre marfa in Europa? In Rotterdam am vazut zeci de linii de cai ferate care merg in toate directiile si uneori in paralel (fiind vorba de regim de viteza diferit). Calea ferata de la Constanta trece prin Bucuresti (in slow motion pana se schimba macazele) si apoi se gatuieste la Ploiesti (unde se lucreaza la nu stiu ce poduri) sau pe Valea Prahovei. Autostrada de la Constanta se infunda la Bucuresti si apoi la Pitesti sau Ploiesti (depinde pe unde o iei). Orice surplus de trafic ar bloca complet aceste rute (inclusiv Bucurestiul care nu are o centura adevarata)! Apoi argumentul final, transportul marfurilor pe vapor e mult mai ieftin decat pe sosea sau cale ferata (chiar daca distanta e mai mare). Bine, ar mai fi niste detalii. Un vapor se deplaseaza cu o viteza intre 30 si 45 km/h in timp ce un “tren marfar” in Romania nu stiu daca atinge o viteza medie mai mare de 45 km/h in traversarea tarii de la est la vest. Vaporul merge non-stop in timp ce trenurile sau tirurile stationeaza cel putin pentru odihna conducatorilor.

      (Citează)

  15. :) usor cu pianu pe scari: prin Busteni nu trec TIR-uri cu marfa!

      (Citează)

    • De ce nu trec tiruri de marfa prin Busteni? Ai iesit pe afara dupa ora 00:00 in timpul saptamanii? Oricum , eu ma gandeam la viitoarea autostrada Ploiesti – Brasov.

        (Citează)

  16. se omite destul de mult si in comentarii si in articol faptul ca din Constanta ajungi pe Dunare pana in centrul Europei, fara autostrazi sau cale ferata. Acelasi avantaj il are si Rotterdamul prin Rin.

      (Citează)

  17. Nu-s expert, dar imi pun doua probleme:
    1. Ce crestere de trafic ar suporta Bosforul, presupunand ca in Constanta ar ajunge toate autostrazile si toate caile ferate necesare pentru tranzit? Citesc ca ” No more than a single vessel carrying materials deemed hazardous will be allowed to pass at the same time, all ships must notify Turkish authorities 24 hours in advance of intention to pass through straits, all commercial ships longer than 200 meters can pass only in daytime, passage requires favorable weather.” In articolul de unde e citatul scrie ca prin stramtoare trec zilnic 127 de vase. Banuiesc ca proportia dus-intors e jumatate-jumatate :) Deci ca sa vina 10 vase pe zi in plus in Constanta (aproape dublare, cum zice Radu), prin Bosfor ar fi o crestere cu 20 de vase zilnic. Destul de mult, daca ma intrebi pe mine.
    2. Nu stiu cum e la transportul naval, dar la auto stiu ca se prefera sa fii plin si la dus, si la intors. Banuiesc ca e cam la fel si la naval. Inca 3-4000 de nave care descarca ar trebui sa fie si incarcate cu ceva. Cu ce anume?

      (Citează)

  18. Dacă ar intra România în Schengen probabil pentru mare parte a țării ar fi mai rapid să aduci marfă prin Trieste decât prin Constanța. :D

      (Citează)

  19. Masinile Politiei de frontiera sunt neintretinute pentru ca nu exista bani pentru reparatii,cand se defecteaza stau cu lunile pe dreapta pana se gasesc bani de reparatii,aparatura e veche si neintretinuta pt ca nu exista contract de mentenanta.
    Aparatura de vedere pe timp de noapte e veche, ineficienta si cumparata la suprapret.
    Cat despre drone nu prea ai ce sa le faci.Nu exista sisteme de bruiaj pt asa ceva la frontiera.
    La cati bani s-au bagat in contractul cu Eads te-ai astepta ca frontiera sa fie supravegheata cu camere si senzori.
    Realitatea e alta.Supravegherea frontierei se face in mare parte tot ca pe vremea granicerilor, adica patrularea pe jos.Vorbesc in cunostinta de cauza.

      (Citează)

  20. Articol scris de ambasada Olandei in Romania. Coruptia este masurata oficial la nivelul Europei iar noi nu suntem pe o pozitie fruntasa in acel clasament. Alt motiv pentru care nu ne vrea Olanda in Schengen?

      (Citează)

    • Cum e masurata oficial coruptia, boss?

        (Citează)

    • Prin Eurostat.

      Giani Mucea:
      Cum e masurata oficial coruptia, boss?

        (Citează)

    • Aia e perceptia coruptiei, boss. Cum e masurata coruptia inclusiv aia care nu a fost descoperita legal? Ca problema principala acolo e. Nu daca mi-a cerut mie doctorul spaga in ultimele 12 luni ci daca Teleormanul e proprietatea lui Dragnea si cum a ajuns sa fie proprietatea lui Dragnea.

        (Citează)

  21. Eu nu inteleg de ce, daca suntem in UE, nu se face o echipa comuna a vamesilor si se lasa doar romanii sa pazeasca granita?

    Pana la urma e granita UE, nu a romaniei, ar trebui sa fie si francezi, si nemti, si tot felul detasati aici sa pazeasca frontiera. Asa ar scadea coruptia (teoretic) dar s-ar si uniformiza un pic lucrurile, si poate s-ar mai destupa la minte si cetatenii europeni. Ca la fel cum noi romanii suntem rasisti si plini de prejudecati, la fel sunt si ei, si poate daca ar lucra in echipe mixte, s-ar mai schimba lucrurile.

    Vad de exemplu la granita cu ungaria de cand se lucreaza roman si ungur in acelasi loc, s-au schimbat mult lucrurile, e total altceva. Toata lumea e politicoasa, se misca, e complet diferit. A disparut (din ce vad eu, poate ma-nsel) aroganta aia tipica ce o au vamesii care se cred stapani pe plantatie.

    Plus ca s-ar mai si roti echipele, s-ar minimiza posibilitatea dezvoltarii retelelor de coruptie, si totul ar fi ok.

    Doar ca restul europenilor vor sa fie vamesi din birouri, nu din teren, mai ales intr-o tara ca romania, inteleg asta, dar daca s-ar vrea, s-ar putea rezolva.

    Doar ca asa e mai simplu. Nu e nici o conspiratie, e doar lene si birocratie.

      (Citează)

  22. La ultimul vot din 26 de tari, 1 s-a opus.
    Au mai fost nu stiu cate alte voturi si recomandari de la diverse institutii europene care ne erau favorabile. Astia de lingeti talpile vesticilor in orice situatie, putem macar sa zicem ca restul de 25 care au votat pentru sunt niste habranisti toti, vai mama lor?

      (Citează)

  23. Bănene, poate că în 2019 eram de acord că România ar trebui să stea pe bară încă puțin, dar acum nu. Au existat niște schimbări, nu poți zice că lucrurile au stagnat sau regresat. E perfect? Nu, dar nicăieri nu e.

    Oricare ar fi motivul, cred că Olanda nu are dreptate să se împotrivească și că România ar trebui să folosească niște presiune să schimbe situația.

      (Citează)

  24. Articolul tau este corect din perspectiva perceptiei de acum cativa ani. Perceptie care ne arata tara noastra ca fiind una dintre cele mai corupte, cele mai proaste si poti sa inserezi orice injectiv. Cu toate acestea in ultimii 3 ani s-au intamplat niste chestii care au nivelat un pic lucrurile.
    Primul si cel mai important este cel al coruptiei. A trebuit sa inceapa un razboi in Ucraina pentru a vedea ca o mare parte din vestul Europei era profund corupt si pentrat de rusi. Coruptia din Romania este de nivelul ligii judetene de fotbal, fata de coruptia din Germania,Franta,Olanda,Belgia ca sa dau niste exemple. Si spun asta pentru ca granitele acestor state sunt atat de sigure incat o mare parte din tot ce inseamna contrabanda cu droguri vine fix pe acolo(foarte misto documentarul ala din the Economist cu Antwerpen). Asta pe langa faptul ca problema criminalitatii si a migratiei in acele state este o problema care nu a aparut din cauza Romaniei sau a Bulgariei ci fix din cauza politicii acelor state. Pe langa asta ar fi bine sa privim spre Olanda o tara unde jurnalistii de investigatie sunt omorati pe strada, sau Suedia unde in Skane criminalitatea este la un nivel ridicat pentru ei. Aceste tari au aceste probleme datorita faptului ca au ales sa le aiba.
    A doua problema este perceptia sigurantei granitelor statului roman. Nu stiu pe ce lume traiti, dar nu exista granita sigura in nici un stat din aceasta lume. Se poate cel mult controla ce se intampla la granita, dar cam atat. Ca ne place noua sa ne dorim mai mult este perfect normal, dar hai sa vedem cat din ce se intampla este vrajeala si cat nu.
    Ca sa n-o lungesc foarte mult, Romania si-a castigat dreptul de a fi in Schengen. Mai mult societatea romaneasca in tot ansamblul ei a demonstrat intregii lume ca-si merita locul acolo. Problema reala sta in faptul ca actuala clasa politica nu intelege miza, respectiv nu a existat o dorinta reala de a fi in Schengen. Cu cat o sa intelegem lucrurile astea cu atat o sa intelegem ce trebuie sa facem noi ca tara,recte ca si societate. Cat timp cu portul Constanta si alte labareli, vom ramane aici…

      (Citează)

    • Asdad2005: Cu toate acestea in ultimii 3 ani s-au intamplat niste chestii care au nivelat un pic lucrurile.
      Primul si cel mai important este cel al coruptiei. A trebuit sa inceapa un razboi in Ucraina pentru a vedea ca o mare parte din vestul Europei era profund corupt si penetrat de rusi.

      Amin.

        (Citează)

    • @Asdad: ce uiți este că nu contează așa mult situația olandezilor. Contează faptul că ei sunt deja înăuntru și au dreptul de a bloca accesul altora.

        (Citează)

  25. Suedia mai are un motiv.
    –20.000 de monede falsificate în Evul Mediu au fost descoperite la Tecuci, în județul Galați. Este vorba despre monede *suedeze*, prusace și poloneze falsificate la Suceava, care ulterior au fost îngropate în sudul Moldovei.–
    https://adevarul.ro/stiri-interne/evenimente/video-descoperire-unica-tezaur-cu-20000-de-2219334.html

      (Citează)

    • @Adrian
      Oricine poate gasi un motiv. Cred ca in cazul Suediei, Romania a gresit profund in sensul ca imediat ne-am grabit sa ratificam intrarea in NATO. Sunt destul de sigur ca daca am fi negociat mai dur precum Erdogan, Suedia lucrurile ar fi fost altele.
      In fond asta este o problema de generatii la noi si mai ales de mentalitate.

        (Citează)

  26. Dar populismul ca motiv de respingere? Multe partide isi fac platforma electorala pe excluderea tarilor est europene de la ‘masa’. Se vede asta in cateva tari din Europa.

      (Citează)

  27. “Hai ba lasati-ne si pe noi in Schengen, nu fiti bulangii” – asa le zic olandezilor pe care ii intalnesc pe strada. Sa nu zica nimeni ca nu fac nimic pt tara mea.

    Nu o sa vin eu niciodata in tara de sarbatori cu masina, dar recunosc ca ar fi misto sa nu mai stau la control in Otopeni.

      (Citează)

  28. Lucrurile sunt simple, sunt niste criterii clare pentru Schengen si ele sunt indeplinite de mult timp. Voi ce credeti ca ar spune olandezii daca nu le-ar conveni concurenta la porturi? Ca nu vor concurenta??? Evident ca o baga pe asta cu coruptia pentru ca plavanul le-a dat apa la moara ani intregi cat timp nu a fost “partidul meu” la butoane. In Olanda membri familiei regale au protectie permanenta de frica mafiei si ei ne arata pe noi cu degetul.

      (Citează)

  29. Nu e vorba doar de portul Constanta, ci si de portul Bulgaresc + porturile grecesti. Grecia este deja in schenghen dar are langa tari non schenghen, ceea ce ii infraneaza.
    Eu cred ca cele 3 tari impreuna pot crea scaderi Olandei, fara niciun fel de conspiratie.
    Ca in rest ii doare pe ei in fund de ce se intampla la granita noastra, avand in vedere ca ei sunt in capatul celalalt (1800km mai exact).

      (Citează)

    • O ții langa și tu cu porturile … cum că noi și bulgarii le-am face concurență. Suntem varză și dacă era pe bune nici în UE nu aveam ce căuta. Capra râioasă asta suntem !

        (Citează)

    • Cred că situația porturilor românești s-a văzut acum cu Ucraina, când o mică creștere de trafic nu poate fi preluată de infrastructura de acolo.

        (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus