►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Să împărțim acest articol în două secțiuni: cum mi s-a părut mie personal Black Friday 2022 și cum cred că a mers pentru magazinele implicate. Sunt două lucruri foarte distincte.
În plan personal, a fost bine. Am mai spus asta când am făcut lista de cumpărături care s-a mai și mărit de atunci, de altfel.
Am cheltuit mulți bani, ceea ce de fapt înseamnă că am găsit produsele căutate, că la impuls nu cumpăr decât mărunțișuri. Am luat o nouă cameră video cu 1000 de lei mai ieftină decât prețul ei uzual. Am luat MacBook Pro la 8.700 și acum cel mai ieftin este din nou la 9.500 lei la PC Garage. Am luat vinuri cât să ne ajungă pana la Paști, plus cadouri. Am luat haine și s-au și potrivit toate. Am luat ghete de pe Otter pentru ai mei. Am luat și PS Plus de la PlayStation BF și mă gândesc la Sifu. Am luat cărți și jucării pentru Alice, plus necesare “la bax” pentru casă.
Au fost mult mai ieftine? Păi, da. Tot ce-am luat a fost la cel mai bun preț din an, că le urmăream de mult și le așteptam de mult în Black Friday. Inclusiv la vinuri, unde Finestore are deseori reduceri de – 10%, prețurile au fost mai bune ca altădată. De exemplu, Petru Vaselo Otarnita a fost 58 lei față de un uzual 63-65 lei. Nu-i mare diferență, dar este în favoarea mea.
Așa că mie mi-a plăcut, a fost un an bun. Probabil că sunt mulți cei care spun că n-au fost oferte și că Black Friday a ajuns o glumă proastă. La asta aș răspunde că este o diferență între “n-au fost oferte” și “n-au fost oferte la ce căutam eu” și “n-a fost iPhone 14 la 150 de lei, că eu asta cred că trebuie să fie de BF”.
În ce privește afilierea, a mers bine. Mulțumesc tuturor celor care au cumpărat ceva prin linkurile de aici. Sper că v-am și inspirat bine.
Pentru magazine, însă, treburile au stat altfel. Impresia mea este că puține magazine au avut rezultate mai bune decât anul trecut, iar majoritatea au fost sub anul trecut.
Un pic de preambul ca să fie mai clar contextul Black Friday 2022:
2022 a adus inflație, război la granițe, incertitudine privind viitorul și deci decizia de a mai ține de bani. În plus, foarte multe achiziții s-au făcut în anii anteriori. N-am mai rămas așa multe de cumpărat. Se spera însă la vânzări mari pe fashion, deoarece revine ideea de mers la muncă și, după doi ani de garderobe înghețate sau axate doar pe “haine de stat în casă” (și poate niște schimbări de mărimi, în sus sau în jos), se spera la o revenire de vânzări.
Home & deco, în schimb, se știa că este înghețat. Unele magazine chiar au rămas cu stocuri mari în această privință (inerție mare în domeniu, comanzi mobila cu 6-8 luni în avans și apoi o primești pentru vânzare), iar cu Vivre, cândva noul star al comerțului românesc și al țărilor din jur, probabil știți ce s-a întâmplat (concordat preventiv, retragere de pe bursă, se încearcă evitarea falimentului).
Și a venit Black Friday în România. Uneori poți măsura succesul după numărul magazinelor care trimit comunicate prin care se laudă cu rezultatele financiare ale vânzărilor.
În acest an, singurii care s-au lăudat cu adevărat au fost cei de la eMAG. 610 milioane lei în 2021, 635 milioane lei estimate pentru 2022, 644 milioane lei realizate. Să zicem deci că eMAG a crescut cu fix 5% YoY de Black Friday, de la 610 la 644 milioane lei. Pun pariu că este una dintre cele mai mari creșteri ce vor fi anunțate în România pentru acest Black Friday.
Paranteză #1, că am văzut multe comentarii pe această idee: Din această sumă se vor scădea niște retururi. eMAG are o medie de 7% retur, dar de fapt depinde de gamă, că e 1% la frigidere și 25% la fashion, deci greu de calculat valoarea în lei a retururilor, iar produsele returnate oricum intră la revânzare. S-ar putea chiar să fie revândute cu preț mai mare decât au avut de Black Friday, că au niște algoritmi ce decid prețul “resigilatelor” în funcție de prețul curent al unui produs nou și de perioada de timp petrecută în depozit.
Concluzia este că e greu de calculat ce se întâmplă exact cu retururile, iar acestea oricum apar în fiecare an, nu doar acum, deci să mergem înainte cu calculele făcute pe cifre de vânzări realizate în acea zi, așa cum nu luăm în ecuație nici amortizări, deprecieri, costuri de operare crescute șamd.
Paranteză #2: Unii vor spune că 5% este sub inflația din România. Din nou este practic imposibil de calculat din afara magazinului, fără acces la datele efective de vânzări. Unele produse s-au scumpit față de anii trecuți (exemplu: băutura), altele s-au ieftinit. Bormașina aceea Bosch vândută în fiecare an 199 de lei probabil nu mai are același cost de producție ca în 2017.
Mai important, însă, este că inflația este ceva resimțit preponderent de cumpărătorul final. eMAG cumpără de la producători un televizor cu X lei și îl revine cu o marjă adăugată. Este problema clientului eMAG dacă își permite sau nu acel televizor, având în vedere că puterea de cumpărare a salariului său i-a scăzut în ultimul an. Practic inflația din economie diminuează vânzările (oamenii nu-și mai permit la fel de multe produse, că salariul lor are putere mai mică de cumpărare), dar pe acele vânzări care se realizează magazinele au un profit similar cu cel din anii trecuți.
Un plus de vânzări este la fel de valoros pentru magazine ca și acum un an sau trei ani. Ba chiar, aș putea spune, să faci vânzări mai multe în perioadă cu inflație mare și deci putere de cumpărare diminuată pentru clientul tău este chiar un motiv de laudă. Un +5% în această perioadă probabil că ar fi echivalent cu un +15% într-un an cu inflație mică.
Anyway, eMAG creștere de 5% față de anul anterior. Ca să rezum ce-au făcut magazinele, o să parafrazez ce mi-a spus un proprietar de alt magazin online apropo de asta: “dacă eMAG, care este top în România și vinde de toate, crește doar 5%, îți dai seama ce-au făcut alte magazine mult mai nișate pe electroIT sau fashion?”.
Alții care au anunțat rezultate sunt cei de la Fashion Days. Nu au anunțat încasări totale, dar se pot deduce din următoarea frază: “au fost plasate peste 280.000 de comenzi” și “valoarea medie a unei comenzi a fost de 430 de lei (valoare TVA inclusă)”. Dacă facem înmulțirea și scădem TVA-ul, rezultă vânzări de 100 de milioane de lei pentru Fashion Days.
Anul trecut au avut 90 de milioane de lei vânzări fără TVA. Acum au crescut la 100 de milioane. Ei estimau 110 milioane lei.
O fi sub așteptări, dar aș spune că este un rezultat bun, având în vedere totuși că există mult mai multă concurență în domeniu după intrarea Zalando, care este huge în Europa, plus cât or mai fi crescut și ABOUT YOU și Answear în România, dar mai ales mutarea achizițiilor în offline, că merge iar lumea prin malluri.
Și în rest nimic. Nu a mai anunțat nimeni ceva semnificativ sau nu am primit eu comunicatele. Cei de la Otter au trimis următoarele către afiliații lor: “In ce ne priveste, in ciuda unor probleme tehnice in prima parte a zilei, am reusit sa terminam ziua cu crestere fata de anul trecut. Am avut aprox acelasi numar de comenzi (0.4% diferenta), insa cresterea pe valoare totala e de 15%. Azi si maine ne asteptam la o crestere de 20% fata de anul trecut, avand in vedere stocul mare ramas pe anumite Best Deals.”
Să presupunem deci că le-a mers bine și lor.
Iată un alt comunicat de la MerchantPro:
Black Friday 2022 a adus creșteri temperate față de anul trecut, semn că publicul adoptă un comportament de consum prudent și renunță tot mai mult la achizițiile impulsive.
Analiza realizată de MerchantPro – platformă de soluții Saas pentru e-Commerce – pe datele înregistrate de peste 1500 de magazine online locale arată o creștere de 8,5% în numărul de comenzi și de 12,5% ca valoare a acestora, în intervalul 11-14 noiembrie, față de perioada echivalentă a anului precedent (12-15 noiembrie).
Creșteri mai spectaculoase în valoarea comenzilor s-au înregistrat de Cyber Monday, de + 23%, în condițiile unui număr de comenzi cu doar 8% mai mare față de 2021.
Un comunicat amuzant a trimis Limitless Agency:
”În weekendul 11-13 noiembrie, în care au avut loc cele mai intense campanii de Black Friday 2022, magazinele online au înregistrat venituri în valoare de aproape 21 milioane de euro, în uşoară creştere, cu 1,5%, faţă de perioada similară de anul trecut”
Nu “magazinele monitorizate de noi”. Magazinele online în general, pare că zice comunicatul în condițiile în care doar eMAG a făcut în acea zi vreo 120 de milioane de euro. Pe scurt, însă, magazinele neprecizate cu care a colaborat Limitless au avut o creștere de 1,5% față de anul trecut.
Dar ce fac ceilalți din piață? Păi PC Garage și evoMAG nu au anunțat nimic legat de venituri. Altex și Flanco, care sunt jucători mari, au în continuare Black Friday activ, că este luna BF acolo.
Părerea mea este că se va dovedi din nou că Black Friday prea lung nu este o strategie bună. O înțeleg la Altex și Flanco, care au magazine brick & mortar și poate decizia de achiziție este mai greoaie, întâi lumea măsoară aragazul din ofertă, apoi se mai uită pe acasă șamd.
Chiar și așa, însă, am impresia că asistăm la următorul comportament în piață:
Altfel spus, mi s-a părut un an de consolidare în jurul magazinelor mari. Probabil că și Altex va avea un an bun. Pentru restul aș recomanda să mai scurteze din BF, poate maxim o săptămână sau două. Prea mult timp strică, nu sunt nici vânzările mai mari, ba chiar costă și comunicarea în plus.
Și atunci de ce fac alte magazine Black Friday de durată, mai ales dacă vânzările nu cresc mult? Pentru că totuși se vând niște stocuri. Poate nu cu profit pentru magazin, dar măcar se vând stocuri și crește o cifră de afaceri. Asta are totuși importantă. Dacă ai vândut în acest an de X milioane produsele brandului Cutare, în anul următor te duci la ei și le zici “băi, eu am vândut de X pentru voi, dați-mi prețuri mai bune și hai să vindem de X+10% în anul următor”. Și nu contează așa mult ca poate nu ai vândut cu profit acele X milioane. Poate ca vei face profit în anul următor, din volumele mai mari.
Mi s-a părut și că niște magazine au fost ușor debusolate. De exemplu, Fashion Days a anunțat într-o joi că începe luni. În acea dimineață am aflat de la radio, în mașină, că au început reducerile și pe Zalando și Answear. Nu știam de această intenție din partea lor și nu au comunicat bine ce planuri au, totul părând mai degrabă o reacție la decizia Fashion Days.
N-am mai văzut site-uri picate. Traficul de Internet a crescut, zic informațiile din mai multe părți, dar toate magazinele au funcționat normal. Ce-i drept, n-am deschis Elefant.ro, care tradițional pica pentru câteva ore de Black Friday, dar bănuiesc că n-au fost probleme nici acolo.
Dacă vreți să vedeți ce înseamnă afiliați profesioniști, citiți la Dragoș Bunea și la Ciprian Drăgoi. Mi se pare că afiliatul pro din prezent trebuie să știe servere, cloud, hosting și mecanisme de caching, nu doar PPC la nivel de profesionist.
Mi se pare imposibil de zis ce va fi la anul pentru că de fapt totul depinde de evoluția războiului. Dacă se rezolvă situația pe acolo și oamenii prind încredere că urmează o perioadă de stabilitate, s-ar rezolva multe. Ar mai scădea prețuri utilităților, s-ar relansa cumpărarea șamd.
România va avea o creștere economică dacă încep să vină banii din PNRR. Posibil să contribuie și acest factor.
Altfel spus, eu mă aștept ca BF 2023 să fie mai bun decât BF 2022. Aș putea pune pariu însă că, dacă nu în 2023, sigur în anii următori, eMAG va trece la Black Friday de două zile. Motivul este creșterea marketplace-ului și lista foarte mare de comercianți și oferte.
În acest an mi s-a părut o bogăție de oferte în landing page-ul eMAG. În alți ani aveau 6 modele de căști la ofertă, acum erau 40. În alți ani erau 10 monitoare de PC, acum erau 2 ecrane de astfel de produse. Pe măsură ce gama de produse crește, cumpărătorii au nevoie de mai mult timp de analiză și discuție în familie. Uitați-vă la Amazon, fac de mult un Black Friday de vreo săptămână, de fapt, chit că-l împart în etape.
Am întrebat chiar la eMAG de ce au fost atât de multe produse în landing page. Ziceau că acum au un algoritm care face automat asta. Adică ei pregătesc vreo 20 de oferte și, pe măsură ce se termină din produsele vedetă, algoritmul ia următoarea cea mai bună reducere din site și o adaugă în lista mare.
Anul acesta ziceau că au rulat algoritmul într-un mod supervised, dar de la anul îi dau drumul de capul lui. Treaba asta contează mult la impresia artistică. Intri pe site la eMAG și găsești mereu oferte. Bune, rele, este ceva de analizat și de comparat și deci șanse mai mari ca acel client să ia tot de la ei.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
22 comentarii
24/11/2022 la 7:38 AM
Strict pe ce cautam eu, au fost reduceri mai bune zilele astea, decat de blecfraidei. Vorbesc de emag. Partea proasta e ca au pus limita ptr livrarea la easybox.
Vanzari au avut, nu-i banui de vrajeala. Si zic asta strict prin prisma faptului c-am vazut ce era prin magazinele fizice. Nu ma asteptam la vanzoleala asta prin malluri si alte centre comerciale, mai ales in contextul economic actual. Cumparau toti ca de frica mortii. Efectiv termite. De la conserve la chiloti la frigidere.
Nujtu daca se cumpara de frica scumpirilor, sau poate in situatii d-astea de criza se declanseaza ceva in creieru omului si cumpara ca sa se linisteasca sau poate pe principiu ” sa lom acu ca maine dau astia cu nucleara si nu mai apucam”. Da ideea e ca se cumpara in draci.
Blackskull(Citează)
24/11/2022 la 7:46 AM
Au inceput probleme cu easyboxurile… am selectat un anume easybox, mi-au trimis pachetul la altul, aflat pe alta strada. Au crescut mult livrarile la easybox si acum nu au destule sertare…
Kopa_Kopan(Citează)
24/11/2022 la 9:14 AM
Mie mi-au trimis vreo 3 comenzi la alt easybox, la dracu in praznic. Si sunt sigur 100% ca nu l-am selectat pe ala la comanda. Era frumos un email cu atentionare.
rdb(Citează)
30/11/2022 la 1:54 PM
Oamenii au preferat sa ai produsul mai repede in dauna unei plimbari de 500m in plus, in loc sa te plangi ca trec zile si nu ti-l livreaza. Asa mi-au plasat si mie 2 colete la alt easy box si am mers cu drag sa le iau stiind ca urma sa plec din Bucuresti.
PaulT(Citează)
24/11/2022 la 8:15 AM
Daca ma uit pe la produsele care m-au interesat de BF la emag, cam toate au crescut aproximativ cu reducerile de atunci. Ca sa isi scoata “parleala”.
Anda(Citează)
24/11/2022 la 9:54 AM
Cred ca au ajutat mult la vanzari si banii aia din wallet pe cei de la eMAG. Cred ca a prin la popor. :)
radu(Citează)
24/11/2022 la 10:31 AM
Intrebarea este: vanzarile declarate ca fiind ale emag sunt doar ale emag sau sunt ale emag+marketplace-ul de pe emag?
Mi se pare comparatie mere cu pere sa compari suma totala de vanzari de anu asta cand e plin de third party selleri pe emag, cu anii trecuti cand fie erau putini fie nu existau deloc.
john(Citează)
24/11/2022 la 10:58 AM
Sunt aproape sigur ca sunt toate vanzarile de pe site-ul emag. E prea mare suma ca sa fie doar vanzarile emag.
Alin(Citează)
24/11/2022 la 11:09 AM
“Bormașina aceea Bosch vândută în fiecare an 199 de lei probabil nu mai are același cost de producție ca în 2017 […] Mai important, însă, este că inflația este ceva resimțit preponderent de cumpărătorul final. eMAG cumpără de la producători un televizor cu X lei și îl revine cu o marjă adăugată. ”
Atunci cand ai inflatie, vrei nu vrei tre sa majorezi si veniturile populatiei (da, sub nivelul inflatie, dar se majoreaza).
Daca aia care fac bormasina vietii castigau 100 eur/ luna in 2017 acu’ castiga 130 eur/luna, fara sa faca mai multe bormasini, asa ca pretul de productie a crescut si el.
D-aia si glume gen…p-aici sunt doar d-aia de castiga 3000-4000 eur / luna sunt expirate de vreo 5 ani, cand cifrele alea reprezentau ceva.
Boris(Citează)
24/11/2022 la 11:10 AM
Am fazut si eu algoritmul ala pentru resigilate despre care vorbeste Radu. Acum 5-6 ani am cumparat un laptop 2100 de lei, redus de la 3100 de lei fiindca era ultimul in stoc si model end-of-life. Dupa cateva zile am vazut ca a mai aparut o bucata, dar la resigilate. Asta era redus cu 20%, dar din pretul de lista, adica se vindea la aproape 2500 de lei.
Andrei G(Citează)
24/11/2022 la 11:16 AM
Inginerii ar trebui sa lase chestiile economice in pace, eMAG a scazut ~8% in valoare reala ajustata cu inflatia sau cursul de schimb $ fata de anul trecut. Deci BF-ul din acest an a fost foarte prost pentru magazine online.
Nu exista protectii impotriva inflatiei, nu se opreste la usa depozitului ca asa vrea Stanciu. Toate cresterile se propaga in lant, nu exista bariere, toti au de platit curent electric, apa calda, benzina, mancare, chirii samd.
Gaelex(Citează)
24/11/2022 la 11:54 AM
Referitor la EMAG, am mai lăsat comentariul acesta la tine pe blog:
Problema este că nu „EMAG a vândut de”, ci mai exact „PE EMAG S-A vândut de”. În acest an s-a pus foarte mult accentul pe vânzătorii 3rd party. Erau pline toate paginile de produse vândute ba de EMAG, ba de Gogu SRL. S-au vândut și mai multe produse de valoare foarte mare (mașini, case) decât în anii precedenți, produse pentru care EMAG primește doar un mic comision, dar al căror preț este inclus în suma totală.
Asta pe locul 1. Pe locul 2, EMAG ar trebui să raporteze pe 11 ianuarie care sunt cifrele reale pentru încasările care au rămas din urma BF, după ce expiră termenul pentru retururi și după ce analizează și câte comenzi au fost ridicate și păstrate. Din ce am auzit, în cercul meu, nu există persoană care să spună că da, domnule, eu ridic și păstrez tot. Toți au comandat din impuls și nu sunt siguri dacă o să păstreze/ridice toate comenzile.
Iar pe locul 3, trebuie să iei și inflația în calcul. Creștere de 5% când inflația e peste 15%? Nu sună bine. Plus că încă nu suntem în „plină criză”, pe la noi oamenii încă nu au început să-și piardă locurile de muncă (așa cum începe deja prin America), la stat încă n-au scăzut salariile, dacă urmează o criză comparabilă cu cea din 2008, noi încă suntem la începutul lui 2008, cronologic vorbind. Adevâratul test pentru EMAG va fi perioada 2023-2024.
Lucian(Citează)
24/11/2022 la 12:27 PM
Si stii cat e comisonul la marketplace, daca tot zici ca e mic? Esti convins ca emag castiga mai putin (vs costuri) la o vanzare de pe marketplace vs. una “a lor”? Stii cat a fost procentul de marketplace anul trecut, de ti se pare asa marea cresterea anul asta?
Boris(Citează)
24/11/2022 la 7:50 PM
Eu zic ca la vanzarile din Marketplace s-ar putea ca Emag sa castige mai bine. Adica da, comisionul este mai mic, dar si costurile sunt mai mici. O mare parte din logistica intra in sarcina partenerului.
Andrei G(Citează)
24/11/2022 la 3:00 PM
Eu una am găsit o reducere reală la 1 din chestiile pe care le urmăream. Reducerile nu s-au părut mai mici și nu prea grozave. Mă uit acum la alte magazine internaționale.
Em(Citează)
24/11/2022 la 4:03 PM
Am luat ce era in lista de favorite, imi trebuia si s-a ieftinit sau nu. Mai degraba nu. Si multa bautura.
Sa le zici la pretenii tai de la Finestore ca e de cacat sa mai bage un -10% dupa ce am dat toti banii pe o comanda cu o zi in urma. Nimanui nu-i place sa vada ca s-a tepuit. Mai ales clientilor fideli, stii ce zic?
add(Citează)
24/11/2022 la 8:46 PM
Anulare si comanda data iar, la preturile mai mici. Asa ar merita.
Kopa_Kopan(Citează)
25/11/2022 la 11:47 AM
he he, daca n-ar fi fost voluminoase si incepute… :D
add(Citează)
24/11/2022 la 4:11 PM
Problema cu reducerile de BF de anul asta nu e ca nu au existat sau ca au fost false, ci ca au fost foarte mici, in jur de 10%, poate chiar mai mici. Ori, pt un eveniment de nivelul BF, clientii se asteapta la reduceri serioase, de 30-40% (la majoritatea produselor, nu doar la cateva produse vedeta), pt ca 10% ai la o sesiune obisnuita de reduceri.
A.(Citează)
27/11/2022 la 12:24 PM
Eu nu am auzit de comision mai mic de 15% din valoarea cu tot cu TVA a vanzarii facuta pe marketplace. Adica scarbele eMAG isi trag 15% din 19%, care nu ramane la vanzatori, pentru ca TVA-ul se duce la stat.
Gaelex(Citează)
30/11/2022 la 1:40 AM
Black Friday este asociat cu eMAG si cred ca asa va ramane. Restul nu mai conteaza cand vorbim de BF. Ba mai mult, oamenii au inceput sa fie mai atenti la ce cumpara si urmaresc preturile pe ultimele 3 luni, cel putin. Daca in urma cu 10 ani – 11 ani, Black Friday a fost un catalizator in a aduce oamenii in online, astazi este deja la maturitate si practic slefuieste comportamentul oamenilor in a face shopping in online. Creste numarul celor ce platesc cu cardul, oamenii sunt mai cumpatati si multi au deja o lista de produse si asteapta ziua cea mare. Abia apoi incep sa cumpere din lista respectiva. Ok, daca nu gasesc la eMAG, cauta in alta parte. Cel putin asa fac eu si, asa cum ai zis si tu, rar mai cumpar la impuls. In rest, caut strictul necesar, stiu preturile si actionez atunci cand consider ca pretul este bun. Fac asta si in decursul anului, nu doar de BF. Aaaa, si nu doar la eMAG. Apropo, niciodata nu cumpar cand vad reducerile procentuale. Sunt atent la pretul scriptic. Nu de putine ori mi s-a demonstrat ca preturile de BF sunt crescute si apoi taiate ca sa para procentul mai mare. Chiar zilele trecute ma uitam la o pereche de casti care de BF erau 320 de lei, reduse de la 449 lei, iar acum sunt 220 de lei reduse de la 349 lei. Deci, atentie la pret, ignorati procentele!
sorin(Citează)
30/11/2022 la 1:57 PM
Am luat si eu diferite chestii, dar mult maruntis (bautura cred ca a fost vedeta anul asta la BF in multe locuri, s-a comandat in draci).
N-am inteles neaparat de ce a fost limita de 2 produse per client, speram sa fie per comanda, dar ma atentiona continuu ca am deja o comanda efectuata pentru acelasi produs si nu puteam trece mai departe. Sunt chestii care se cumpara en gros, cum sunt scutecele.
PaulT(Citează)