►► Black Friday la: Fashion Days・Finestore・PC Garage・evoMAG・Altex・Flanco・Vodafone・Orange・ Sevensins ◄◄
10 Nov 2022 ·
Dacă vreți să observați un crash cu încetinitorul, citiți despre FTX, care în aceste zile se duce pe copcă. Iată mesajul de pe site-ul FTX.com:
Situația în piața cripto era următoarea: Binance este cel mai mare exchange. FTX era al doilea, zic diverse surse, al treilea exchange ca mărime după alții. Poate i-ați văzut în Formula 1, sunt sponsori mari ai echipei Mercedes, sigla lor este foarte vizibilă pe camera din cockpit în timpul curselor.
Fondatorul Binance, numit Zhao, și fondatorul FTX, numit Bankman-Fried, se certau de ceva vreme pe Twitter. Schimburile de replici, cu diverse detalii privind strategiile de viitor din zona cripto, au dus chiar la o scădere a valorii unor monede pentru că lumea a rămas cu impresia că pare cam șubredă situația (no shit, right?).
Binance a anunțat marți că a semnat un letter-of-intent pentru a cumpăra FTX, după ce FTX le-a cerut ajutorul pentru că nu mai aveau bani lichizi. Oamenii își retrăgeau criptomonedele din FTX, așa că exchange-ul trebuia să le dea bani fiat în schimbul lor și avea o problemă de lichiditate. Binance s-a oferit să-i cumpere contra unei infuzii de capital.
O singură zi mai târziu, adică ieri, Binance a anunțat că nu va mai cumpăra FTX. Motivul invocat? Au primit acces la datele reale ale FTX și s-au speriat de ce au văzut acolo, precum gestiunea proastă a banilor și câteva investigații pornite de statul american împotriva FTX. Iată Tweet-urile.
Este clar că FTX se duce în jos. Inclusiv într-un tweet de mai sus, Binance spune “every time a major player in an industry fails”. That’s… major burn. Tot în jos se duce și o companie numită Alameda Trading. Este un fel de companie-soră a FTX. Alameda deține multe tokenuri emise de FTX, iar Bankman-Fried deține o mare parte și din Alameda. Zic asta în caz că citiți știri pe subiect și apare și acest nume pe acolo.
Fondatorul și CEO-ul FTX, acel Bankman-Fried, și-a pierdut 94% din avere într-o singură zi. Avea o avere estimată la 16 miliarde. A rămas peste noapte cu una estimată la 1 miliard de dolari. Sărmanul om este aproape să nu mai fie considerat miliardar, de fapt. I feel for him, nici eu nu sunt considerat miliardar și știu cum este, parcă se uită altfel oamenii la tine pe stradă.
Anyway, valoarea de piață a FTX a căzut inițial după ce Binance a anunțat intenția de cumpărare (pe puțini bani față de evaluarea de până atunci a companiei), de unde și scăderea averii lui Bankman-Fried. Acum că Binance nu mai cumpără FTX, nu vă așteptați totuși la o revenire. Vedeți cuvintele din tweetul de mai sus. Practic au zis “FTX stă atât de rău că nici noi nu-i vrem”.
Astăzi, de altfel, Sequoia Capital, care-i o firmă mare de investiții, și-a anunțat partenerii că de acum consideră că investiția lor în FTX valorează zero dolari. Un fel de “daună totală” pentru cei 210 milioane de dolari investiți în FTX anul trecut.
Sequoia a investit în FTX prin iulie 2021, când exchange-ul era evaluat la 18 miliarde de dolari. În septembrie, compania FTX era evaluată la 25 de miliarde de dolari, iar în ianuarie, după o altă rundă de investiții, FTX era evaluată la 32 de miliarde de dolari. Apoi Putin a decis să omoare niște oameni nevinovați și bursa și cripto și multe altele s-au dus în jos.
Și alte firme de investiții probabil își anunță clienții că nu se așteaptă la profit din FTX. Treaba asta va duce chiar și la o scădere a bursei normale, nu doar a pieței crypto, în aceste zile.
Bitcoin a scăzut deja spre 16.000 de dolari de la 20.000 de dolari și apoi a urcat ușor spre 16.500 de dolari. JP Morgan estimează că ar putea scădea sub 13.000 de dolari, alții că sub 10.000 de dolari după crash-ul FTX și neîncrederea generală în sistem.
Destul de rău stă și moneda numită Solana. De fapt, cele mai mari scăderi în ultimele 24 de ore le au tokenul FTX, cel legat de FTX și Alameda Trading, și Solana, cu peste 20% în condițiile în care Bitcoin a scăzut 9% în aceeași perioadă.
Scăderea Solana este cauzată de faptul că fondatorul FTX s-a arătat mereu încrezător în această monedă, susținând-o puternic. Asta îi face pe mulți să creadă că atât FTX cât și Alameda Trading dețin multe monede Solana pe care probabil le vor vinde acum în criză, deci prețul Solana va scădea. Prin urmare, unii vând încă de acum.
Solana este o monedă destul de asemănătoare cu Ether și tehnologia Ethereum, fiind considerată un soi de rival pentru aceasta deoarece Solana necesita mai puține resurse decât Ethereum. De fapt, o mulțime de NFT-uri (ce este un NFT?) sunt bazate pe blockchain-ul Solana, nu pe cel Ethereum. Așa că o consecință indirectă va fi că încă o lopată de pământ va fi aruncată în mormântul NFT-urilor.
TLDR:
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
37 comentarii
10/11/2022 la 11:43 AM
Nici nu mai stii in ce sa bagi banii.
Pentru imobiliare iti trebuie bani multi, Crypto e in jos, Bursa e in jos, Fondurile de investitii tot in jos.
Singurul loc unde sunt pe plus e la depozite, mult, putin, macar sunt pe plus.
La bani, decat sa le duci grija, mai bine le duci dorul. :)
Dan.S(Citează)
10/11/2022 la 11:51 AM
Adică nu e nici un loc unde să faci bani din munca altora și tu să freci menta? Ce surpriză.
nea_caisă(Citează)
10/11/2022 la 12:30 PM
@nea_caisă, exact la asta ma gandeam si eu. Toata lumea se plange ca este din ce in ce mai greu sa faci bani din specula.
Andrei G(Citează)
10/11/2022 la 12:39 PM
Pai daca ai bani de bagat, ce e rau in faptul ca si bursa si crypto sunt jos?
PHNC(Citează)
10/11/2022 la 1:24 PM
În practică, fix pe asta se bazează o mare parte din societatea noastră. Investitorii dau bani unor alți oameni pentru ca aceia să muncească și să le aducă niște profit și primilor.
S-au dus vremurile când fiecare cultiva altceva în grădină și apoi le schimbau în piață, același tip de muncă pentru același tip de muncă.
nwradu(Citează)
10/11/2022 la 2:45 PM
Nu, nu confunda moneda ca înlocuitor de troc cu specula fără minte. În lumea normală oamenii (cu cap) investesc verificând în prealabil la sânge și controlând pe parcurs firma în care au investit. Sau investesc în firme gen a lui Buffet care par a fi sigure și nu trebuie verificate la greu dar aduc și profit mic.
Ăia care investesc orb fără să înțeleagă, să verifice și controleze (în orice fel de investiție) pierd titlul de investitor foarte repede, simultan cu investițiile.
Dacă dormi liniștit ca la FNI o să ai parte de o trezire rapidă.
nea_caisă(Citează)
10/11/2022 la 11:45 AM
ia te uita, se naruiesc schemele ponzi, cine-ar fi crezut?
add(Citează)
10/11/2022 la 12:13 PM
in perioade de criza dispar banii facut din pix. sa nu iti vina sa crezi.
Robert(Citează)
10/11/2022 la 1:24 PM
Este o bursă clasică, nu o schemă Ponzi. Aia este altceva.
nwradu(Citează)
10/11/2022 la 2:56 PM
Cumperi criptomonede si te bazezi pe faptul ca maine (sau la anul) vor fi si altii care vor cumpara si a astfel pretul va creste si vei avea niste castiguri fabuloase (ca doar nu a investit nimeni in crypto in speranta unor castiguri de 5% pe an). Daca dispar investitorii, pretul scade.
Cred ca in proportie de 90% cam asta este definitia unei scheme Ponzi.
Andrei G(Citează)
10/11/2022 la 3:10 PM
Ba chiar este. E definiția schemei Ponzi. O acțiune normală poate să se umfle din cauza speculei dar de picat pică până la valoarea actuală a firmei. Valoare care se poate deduce cât de cât din cifră de afaceri, profit și la sfârșit cât îți aduce ca dividende față de dobânda clasică, dobândă care e parte inflație și parte profit generalizat din împrumuturile altora luate pentru a face ceva productiv. Tot sistemul ăsta e limitat până la urmă de băncile centrale (imperfect dar limitat) ca să nu o ia razna.
Crypto e o monedă virtuală (un fel de Paypal mai fițos) care ar avea o valoare de bază (mult mai mică ca actuală) dacă ar fi folosită așa cum e intenționat ca monedă gen Bitcoin care chiar ar fi folosit să zicem pentru plăți și aduce o valoare reală. Restul de jdemii de shitcoini au zero valoare reală dar cresc în valoare pe măsură ce lumea le cumpără. De aia pot să se umfla infinit și să pice la zero. De aia Ponzi. Normal nu e ca la Caritas, e mai șlefuită un pic metoda. Dar tot un sistem care nu aduce nici o valoare în sine și care se bazează pe fraieri care cumpără la un preț și speră să vândă mai scump până nu mai sunt oameni care să aibă bani de băgat și totul se prăbușește.
nea_caisă(Citează)
10/11/2022 la 11:47 AM
Fascinant cum toate shitcoinurile (inclusiv bitcoin însuși) oscilează sincron pe “piață”. Chiar dacă teoretic au în spate algoritmi și concepte total diferite. Bernie Madoff probabil face ca titirezul în mormânt că nu e și ei aici să ia caimacul de la fraieri.
nea_caisă(Citează)
10/11/2022 la 12:42 PM
Nu e mai fascinant decat faptul ca majoritatea covarsitoare a actiunilor oscileaza si ele sincron pe piata (mai ales in ultimii ani) desi au in spate business-uri total diferite.
Marean(Citează)
10/11/2022 la 12:47 PM
Daca oricare dintre aceste criptomonede ar avea vreo valoarea reala, atunci am avea variatii de crestere/scadere. Dar cand singura valoare este cea speculativ, este normal sa fie vazute la comun.
La fel cum este si cu metalele pretioase care cresc/scad in acelasi timp. Desi acolo totusi exista si o utilitate pentru acestea.
Andrei G(Citează)
10/11/2022 la 12:52 PM
@Marean, si bursa (actiunile) functioneaza in mare parte tot pe sistem speculativ, numanui nu ii pasa de business-ul din spate. Adica majoritatea cumpara actiuni la compania X in speranta ca le va creste valoarea si vor vinde in profit peste 2-3-10 ani.
Sunt foarte putine cazurile in care cineva se gandeste ca acea companie este profitabila si ca isi va recupera banii din dividende.
Andrei G(Citează)
10/11/2022 la 1:23 PM
Total fals. Doar alea din tehnologie sunt masiv speculate și cam arată la fel dar nici pe de departe la fel de sincronizate ca shitcoinurile. Restul sunt complet diferite gen petrol, medicină, alimente și altele de care lumea chiar are nevoie.
nea_caisă(Citează)
10/11/2022 la 1:23 PM
@AndreiG pai asta ziceam si eu
Deci nu e nimic special la crypto.
Cand pretul unei companii cum e facebook scade 70% de la inceputul anului, practic poti sa zici ca bursa e tot o schema piramidala, la fel ca piata crypto
Marean(Citează)
10/11/2022 la 1:26 PM
Oscilează la fel pentru că piața este imatură și valoarea monedelor încă este legată de a altora din jur. Dacă ar fi mult mai bine dezvoltate și fiecare cu scenariul ei clar stabilit de utilizare, ar fi mai independente.
Se întâmplă la fel și pe bursa normală, de altfel. Dacă mâine Meta scade puternic, scad și alte companii de tehnologie pentru că se pierde încrederea în domeniu. Sunt mereu unii care vor spune “hai ca am făcut destui bani, vând acum și mă duc să învestesc în altceva”.
nwradu(Citează)
10/11/2022 la 1:44 PM
Mareane, nu prea e nicio legatura intre astea. Companiile, desi activeaza in domenii total diferite sunt acum interconectate mai mult ca niciodata.
Sa luam exemplu industria auto. Daca scad actiunile, asta inseamna ca in final se vor produce mai putine masini, ca nu mai au bani.
Daca nu se mai produc masini se intampla urmatoarele. Industria otelului si extractiva are de suferit ca nu mai e cerere, chiar si industria textila are de pierdut, ca nu mai face scaune plafoane si alte lucruri, apoi vine si ITu, ca nu mai cerere de soft pt masini, si asa mai departe.
Vezi legatura?
Asa, daca scade Bitcoin, de ce scade si Ethererum si orice alta moneda? care e legatura intre aceste “proiecte”?
lrpx(Citează)
10/11/2022 la 1:55 PM
@Irpx
Legatura este “increderea investitorilor”, adica un cuvant frumos pentru binomul “lacomie-frica”.
Acestea actioneaza exact la fel indiferent ca e vorba de crypto sau piata auto. E amuzant de altfel ca ai adus vorba de auto, unde avem exemplul Tesla, o actiune umflata cu aer cald.
Iar ce ai zis tu acolo cu industria auto care afecteaza otelul etc sunt prostii.
Niciodata bursa nu a functionat doar pe baza de “fundamentals”. A fost o vreme in care fundamentals contau, dar vremea aia a trecut incepand cu 2008.
10 ani de zile s-a cumparat tot si a crescut tot.
Acum scade tot pt ca frica. Iar frica are motive pe care nu am timp sa le detaliez.
Marean(Citează)
10/11/2022 la 12:26 PM
Hopa, s-a stricat masinaria de bani infiniti. Un clip de acum 6 luni:
https://youtu.be/C6nAxiym9oc
Sol(Citează)
10/11/2022 la 12:51 PM
Articolul are nevoie de proof-reading mai bun, multe greseli de ortografie.
Gaelex(Citează)
10/11/2022 la 1:26 PM
L-am scris pe fast-forward. L-am recitit acum, am corectat niște typos, am reformulat câteva propoziții.
nwradu(Citează)
10/11/2022 la 2:47 PM
Poate o fi “confuzat” programul de atâta romgleză.
nea_caisă(Citează)
10/11/2022 la 12:54 PM
Nimic surprinzător pentru niște monede a căror valoare e dată doar de specula din jurul lor
Cătălin Tănase(Citează)
10/11/2022 la 12:57 PM
“Solana se bazează pe idei solide”
Care ? Idei piramidale? Ca nu mai suport pe astia care le denumesc “proiecte”
Kaspian(Citează)
10/11/2022 la 12:57 PM
Asta se întâmplă doar fraierilor care aveau bani acolo. Crypto e in general ok, eu am banii la OneCoin, sistem închis, nu depinzi de speculatori, primesc periodic updateuri cu cât mi-au crescut valorile monedelor…
Ion(Citează)
10/11/2022 la 1:27 PM
N-aș zice că sa ai banii pe al doilea sau al treilea exchange din lume înseamnă că ești fraier. Din contră, te-ai dus unde teoretic este sigur, nu pe la site-uri mai dubioase.
nwradu(Citează)
10/11/2022 la 1:41 PM
@Ion. Sper că trolezi.
OneCoin, firma bulgărescă fondată de Ruja Ignatova, care este pe lista Most Wanted a FBI și Europol pentru fraudă cu OneCoin?
Eu… gen(Citează)
10/11/2022 la 3:00 PM
El poate are banii acolo si valoarea OneCoin creste in fiecare zi. Doar ca nu are voie sa ii scoata.
PS: este clar ca troleaza.
Andrei G(Citează)
10/11/2022 la 5:00 PM
Clar omul trolleaza, dar eu cunosc caz REAL in care cineva a bagat 50.000 Euro in One Coin.
Si INCA o suna baietii, inca le da bani, desi i-a zis toata lumea ca e teapa.
Corcoran(Citează)
10/11/2022 la 1:24 PM
nu ma mira ca pica piata crypto, ca intre ea si bucatile de hartie pe care scriam noi 100, 1000, 10000 cand eram copii si ii schimbam intre noi nu e nici o diferenta
speedy.gonzales(Citează)
10/11/2022 la 1:28 PM
Parca la acțiunile normale este? Poți demonstra că o acțiune Tesla valorează 300 de dolari și nu 20 sau 2000? Mie mi se pare o piață ca oricare alta, doar că este nouă și nu are stabilitate.
nwradu(Citează)
10/11/2022 la 2:11 PM
pretul actiunilor e tot speculativ dar macar sunt e indirect legat de performantele unei companii. pretul crypto e pur si simplu speculativ, nu au nimic in spate. adica oricine poate sa vina sa creeze o moneda noua si sa zica ca valoreaza atat. daca restul sunt de acord cu el si cumpara, pretul monedei creste, altfel ramane jos
speedy.gonzales(Citează)
10/11/2022 la 2:14 PM
Da, pur speculativ, ca la aur.
Marean(Citează)
10/11/2022 la 2:33 PM
Mai lasă Tesla ca exemplu de acțiune “normală”. E pompată de Musk cu minciuni gen self driving, roadster și cybertruck și toți o parazitează la greu. O acțiune normală e aia care cel puțin dă dividende.
nea_caisă(Citează)
10/11/2022 la 2:56 PM
Cea mai buna investitie acum este sa cumperi cursul meu de tranzactionare, unde o sa inveti cum sa faci bani din crypto. Va pupa jon.
ionut(Citează)