►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Se tot vorbește despre intenția Chinei de a ataca Taiwanul pentru a-l anexa. Dacă se va întâmpla un atac militar, să vezi acolo înfruntări cu arme moderne și război în toată regula.
Ca o paranteză, istoria Taiwanului pe scurt este următoarea: mulți chinezi s-au stabilit acolo, că era aproape de continent. Prin secolul 17, insula numită pe atunci Formosa a fost de fapt colonie spaniolă și apoi olandeză, că europenii au venit cu vapoare mari, dotate cu tunuri și mai mari și au cucerit zona. În 1668, olandezii s-au retras și Taiwanul a devenit oficial teritoriu chinez.
Imperiul chinez a picat pe la începutul secolului trecut, țara devenind oficial Republica Chineză. Împărații nu mai erau la modă, similar cu restul lumii. Problema este că prin 1927 au crescut atât de mult comuniștii în China încât țara a intrat într-un război civil de amploare. Guvernul non-comunist al Republicii Chineze a pierdut acest război civil și în 1949 s-a refugiat în Taiwan, stabilind acolo capitala temporară a Republicii Chineze “în exil”.
Și “temporară” a rămas de atunci. Taiwan își spune oficial Republica Chineză (ROC), în timp ce China pe care o știm noi este oficial Republica Populară Chineză (PRC). Liniile aeriene de stat ale Taiwanului se numesc China Airlines, pe când chinezii “de pe continent” au companii precum China Southern Airlines, China Eastern Airlines șamd. Practic Taiwan spune că ei sunt democrația chineză, refugiată în insulă din cauza comuniștilor care au cucerit partea continentală.
Între timp, Taiwan a devenit o mare putere economică în special în domeniul tehnologiei și au câțiva aliați de seamă, precum SUA.
Înapoi la armata taiwaneză. M-am uitat pe o listă și este foarte lungă. Dacă luați în considerare suprafața Taiwanului (~36.000 kilometri pătrați, de două ori cât Dobrogea; cam cât Republica Moldova), din care o treime este formată din munți înalți (peste 3.500 metri în multe locuri) până în coastă, este chiar impresionantă pentru un stat atât de mic.
De exemplu, taiwanezii au comandat 108 tancuri americane M1A2T Abrams, pe care le vor primi începând cu anul următor. Între timp, au aproape 900 de tancuri grele americane și taiwaneze în dotarea curentă.
Mai au 100 de tancuri medii, peste 400 de blindate ușoare și transportoare blindate de infanterie moderne, peste 1.000 de blindate de alte tipuri (transportoare, mortiere șamd) și 7.000 de vehicule Humvee americane, echipate cu diverse tipuri de mitraliere sau lansatoare. Șapte mii!
Mai au vreo 200 de bucăți artilerie autopropulsată de 155 mm și aproape 1.000 de tunuri de artilerie tractată, toate de origine americană, plus muniție ghidată. Ca idee, Ucraina se bucură acum că primește de la nemți câteva unități de artilerie autopropulsată de 155 mm. Chiar și câteva bucăți sunt foarte importante în efortul de război, că pot bombarda de la zeci de kilometri țința.
Taiwan a cumpărat și aviație de la americani, au 29 de elicoptere Apache, 62 de SuperCobra și 37 elicoptere de recunoaștere Kiowa, plus 35 de Black Hawk și câteva zeci de drone.
Aviația Taiwaneză mai are 112 avioane de vânătoare F-16 și alte câteva zeci comandate, 46 de Mirage 2000 de origine franceză și 103 avioane de vânătoare de producție proprie numite F-CK-1 (bănuiesc că numele fuck off era luat sau ceva așa), destul de noi și ele.
Au mii de rachete aer-aer pentru ele, plus rachete anti-tanc Hellfire de lansat de pe elicoptere. Lista crește 250 de rachete anti-navă, plus câteva sisteme Patriot americane și rachete pentru ele, plus rachete de croazieră subsonice și supersonice.
Războiul din Ucraina a arătat că un grup de soldați înarmați cu Stinger și Javelin pot distruge avioane și tancuri inamice. Taiwan are câteva mii de Stinger, Javelin, TOW și alte echivalente de-ale lor produse de alte țări în depozit.
Mai sunt înarmați până în dinți și cu arme de asalt, sniper, pistoale, lansatoare de grenade și alte arme de infanterie.
De marina taiwaneză nu zic multe, că aici China cred că le este net superioară. Au și taiwanezii câteva distrugătoare, două submarine, 22 de fregate și alte nave auxiliare, majoritatea de proveniență americană.
Taiwanul are 23 de milioane de locuitori. Serviciul militar este obligatoriu, 12 luni, iar forțele armate au în total vreo 300.000 de oameni în prezent. Este ditamai armata pentru un teritoriu atât de mic, dar trăiesc de decenii cu teama invaziei chineze, așa că este de înțeles.
Altfel spus, dacă îi atacă China, iese un război de amploare, cu arme moderne și numeroase. Și s-ar putea ca chinezii să aibă o surpriză așa cum și rușii au avut una în Ucraina.
Problema este că, dacă îi atacă China, intrăm în cea mai mare criză economică de până acum. Taiwanul este a 20-a economie a lumii după PIB și țara de origine pentru o mulțime de mari companii internaționale, în special din tehnologie, de la TSMC și UMC și Foxconn care fabrică probabil jumătate din electronicele lumii și până la companii populare precum Asus, TP-Link, Mediatek, Acer, AU Optronics, ADATA, BenQ, D-Link, MSI, Realtek, Gigabyte și alții.
China are tot interesul să pună mână pe acestea și pe fabricile din Taiwan. Probabil că un calcul le spune că, pe termen lung, ar ieși în profit după criza mondială produsă de un conflict acolo. Dacă mă uit la cum au tratat autoritățile chineze cazurile de covid din propria țară sau la cum dau rapid în cap oricărei încercări de protest, nu mi se pare că sunt oameni rezonabili care nu-și doresc un conflict. Mă aștept la unul. Dacă nu acum, poate în anii următori. Cred că s-au dus vremurile când China’s final warning nu însemna mare lucru.
Se va băga SUA în conflict pentru taiwanezi? Rămâne de văzut, sunt multe elemente care pot influența această decizie, în special dacă prin 2024 recâștigă Trump alegerile.
Ieri s-a atins un nou punct culminant în bătutul în tobe de război:
Găsiți știri pe TaiwanNews.com.tw și TaipeiTimes.com, pe lângă sursele uzuale internaționale.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
48 comentarii
03/08/2022 la 8:43 AM
Problema majora a Taiwanului dpdv al apararii e marimea (un pic mai mare decat Crimea) in sensul ca la inceperea unui eventual atac chinez majoritatea depozitelor de armament, aeroporturilor, bazelor militare or sa fie distruse inainte de conflictul propriu zis.
alexEAT(Citează)
03/08/2022 la 8:56 AM
De acord cu tine, dar sa nu uitam ca au avantajul natural al reliefului(muntos).
Cred ca știu sa nu își tina toate ouăle într-un cos, la cât de avansați sunt.
Oricum ar fi, sper sa nu se întâmple acest război prea curând.
luci(Citează)
03/08/2022 la 11:06 AM
ctp tu esti tata?
acum avem instant experti si in china si taiwan. asta e full time job
mihnea(Citează)
03/08/2022 la 11:20 PM
Oare s-o fi gandit si ei la asta?
S(Citează)
05/08/2022 la 2:59 PM
Cred că s-au gândit și ei la asta. Adică probabil nu țin munitia pe plajă :P
nwradu(Citează)
03/08/2022 la 8:54 AM
Tot aici de menționat e că China e un imperiu nu o țară. Doar 800M vorbesc mandarina. Restul vorbesc nativ limbi înrudite dar destul de diferite (de ex. Cantoneza care e pentru Mandarină cum e Franceza față de Italiană). Mai mult, așa cum există niște nemți care vor să trăiască într-o altă țară gen Austria în loc de Germania sau niște Români în Moldova, așa pot și Taiwanezii să aibă țara lor separată. One China Policy e o stupizenie ca principiu. Dar na, era timpul să pice și ultimele imperii rămase.
nea_caisă(Citează)
03/08/2022 la 9:02 AM
Daca ataca, China si-a dat foc la valiza. Economia o sa se duca rapid in cap. Ce sanctiuni a vazut Rusia, dar ce vor vedea astia.
Anda(Citează)
03/08/2022 la 9:07 AM
Depinde ce chef vor avea europenii si americanii să impună sancțiuni
Kilroy(Citează)
03/08/2022 la 9:22 AM
Adevărul este că i-am nenorocit pe ruși cu sancțiunile. Așa i-am nenorocit de urlă toată Europa că Rusia opresc gazele și aruncă cetățenii în frig și economiile în recesiune cruntă.
zetuc(Citează)
03/08/2022 la 9:25 AM
@Anda – nu e chiar asa. Cate companii din vest au chef sa renunte la munca ieftina din China? Mai ales cate companii americane? Ca dacs americanii nu vor … nu se face.
Garm(Citează)
03/08/2022 la 11:01 AM
Intrebarea se pune altfel: “Cate fabrici (din China, SUA sau Europa) vor mai avea cu ce sa produca fara procesoarele provenite din Taiwan?”.
Andrei G(Citează)
05/08/2022 la 3:00 PM
N-aș paria pe asta. Totul se fabrică în China. Când nu mai găsești să-ți iei un filtru de cafea, o să votezi cu ăia care promit scoaterea sancțiunilor împotriva Chinei, că nu-ți pasă așa mult de taiwanezi până la urmă.
nwradu(Citează)
05/08/2022 la 3:03 PM
Chiar i-au nenorocit. Fac și rușii ce pot ca retaliere, taie și ei robinetul și bat în țeavă, dar Europa va găsi soluții după un an.
Rusia, în schimb, e pe butuci. Uite aici un articol despre asta https://foreignpolicy.com/2022/07/22/russia-economy-sanctions-myths-ruble-business/
Și am mai scris la începutul conflictului cu Ucraina despre altele. De exemplu, tancurile alea șmechere T-14 Armata cu care se laudă Rusia la parade n-au putut fi produse niciodată pentru că blindajul lor se face pe echipamente europene, iar europenii au refuzat să le mai vândă rușilor acum câțiva ani, după momentul 2014. Elemente din acestea mici pun bețe în roate multor planuri.
nwradu(Citează)
03/08/2022 la 9:53 AM
Un articol foarte frumos! Felicitari!
Bizutz(Citează)
03/08/2022 la 10:30 AM
Nu intelegi cum functioneaza sanctiunile. Nu pot avea efect peste noapte. Dar pe termen lung sunt devastatoare. In Rusia dezastrul abia incepe. Cineva din domeniul medical spunea ca deja nu se mai gasesc medicamente din occident si se incearca inlocuirea cu medicamente rusesti, netestate in realitate. E doar un aspect, care va avea efecte cumplite asupra bolnavilor.
Cat despre Europa, aici e invers. Pe termen scurt da, sufera economiile care duduiau, dar se va regla problema, se vor gasi inlocuitori. Important e ca aici in UE e cu munca, deci va fi ok.
Dr Love(Citează)
03/08/2022 la 12:52 PM
Noroc ca mai apare cate o eminenta ca tine si ne explica cum de fapt asa era planul initial, sa murim noi putin de frig si de foame pentru ca pe termen lung se va schimba situatia si va fi mai nasol pentru rusi. Acum ca stiu ca planul isi urmeaza cursul ceas m-am mai linistit.
Marius(Citează)
03/08/2022 la 3:05 PM
@Marius, pari a fi un mic postac putinist. Cine moare de foame si de frig? Tu? A, nu, stai ca stii tu niste unii, dar inca nu ii divulgi.
Dr Love(Citează)
03/08/2022 la 7:21 PM
Sigur, cine se vaita e putinist, totul este roz…. pe ce lume traiesi?
Marius(Citează)
03/08/2022 la 7:51 PM
În general antivaxxerii de soi sunt și pro putiniști, nu-i de mirare ținând cont de cine fabrică majoritatea „adevărurilor alternative”. Nu zic de un pic de istorie, dar dacă, după cinci luni de război și declarații peste declarații de la muscali, cineva o mai ține langa cu ideea „nu-i treaba mea, de ce aș face sacrificii pentru Ucraina ?” și locuiește în estul Europei, e un mic pupinputin, plătit sau doar fraier gratis. Alternativa la faptul că pretinde că nu înțelege că rușii nu s-ar opri la Ucraina, în circumstanțe favorabile nici măcar la Moldova, ar fi ceva mai jignitoare și ar implica dubii legate de statutul de ființă rațională.
Peredhil(Citează)
03/08/2022 la 10:03 AM
Contrar la ce crede lumea, China NU mai e o tara ieftina la produs (poate e ieftina la materie prima care nu are sens sa o transporti pentru a o procesa). Acum 3 ani toata productia unor aparate electronice de mare precizie a fost mutata de o companie americana in RO si Mexic. Spuneau ca dpdv costuri cu manopera RO < China, iar calitatea net superioara in RO.
Ariel(Citează)
05/08/2022 la 3:05 PM
Nu știu ce să zic. Mie oameni din industrie îmi spun că în China găsești mereu cine să-ți producă ce ai tu nevoie, iar în plus chinezii sunt foarte muncitori, dovadă că acceptă să doarmă în fabrici. Este o mașinărie de producție care poate ca nu mai este ieftină ca acum 15 ani, dar tot este foarte puternică.
nwradu(Citează)
03/08/2022 la 10:07 AM
Asa cum dieselgate a fortat trecerea la tehnologii noi, la fel si embargoul asupra rusiei am scris cu litera mica intentionat, va duce la schimbari in industrie cu rezultate peste ceva timp. Pupincurismul la adresa tarii cu petrol si gaze si la adresa tarii cu huse de telefon de doi lei, si la propriu si la figurat, sunt daunatoare.
xixache(Citează)
03/08/2022 la 10:46 AM
Problema cu China este ca daca ataca ai 2 optiuni doar: intervii militar (si un razboi cu CN e teritoriu necunoscut, poate iesi distractie mare pt planeta) sau nu faci nimic, o lasi sa isi faca de cap.
Nu poti sa impui sanctiuni economice unei tari atat de importante in lantul global economic. Cu RU se poate pt ca in economia globala a lumii ei sunt de fapt un sat de mujici izolati, nu sunt conectati la planeta. Doar vand gaz, petrol, carbune, aluminiu si alte cateva metale. Fara astea, zero.
Dar cu CN e alta treaba. Sa vorbesti de sanctiuni economice aici, e o gluma proasta.
Morrissey(Citează)
03/08/2022 la 12:36 PM
Mai este si diferenta de la care a pornit articolul. Taiwan, fata de Ucraina, are o armata foarte moderna, dotata cu armament de ultima generatie. Este clar ca nu va face fata unui razboi direct cu China, dar cu siguranta daca va fi cazul vor primi ajutoare substantiale din parte SUA si a Japoniei cel putin. Si atunci razboiul va fi mult mai dificil decat cel din Ucraina.
Andrei G(Citează)
05/08/2022 la 3:07 PM
Chinezii sunt suficienți de mari și de puternici să-și producă intern totul, ceea ce și făceau până acum niște ani. Nu sunt dependenți de alte țări precum sunt rușii. Au mai prins și ei gust de Starbucks și de iPhone, dar în același timp sunt și inundați de propagandă despre China number one și ar renunța rapid la ce le dă vestul, dar nivelul lor de trai n-ar avea mult de suferit.
nwradu(Citează)
03/08/2022 la 10:42 AM
f bun si documentat textul, poate cand ai ceva timp, postezi ceva similar (context, cauze, istorie) și despre Ucraina ( avem un război și mulți nu prea știm de ce a început)
Ovidiu(Citează)
05/08/2022 la 3:09 PM
Nu sunt multe de spus. A început deoarece Putin se visa un campion al Rusiei, primul președinte care readuce ceva glorie țării care a început să o piardă prin anii 80, și Ucraina era o țintă la îndemână. Va rămâne în istorie ca al doilea Stalin, un ucigaș de civili.
nwradu(Citează)
03/08/2022 la 10:59 AM
Daca China va ataca Taiwan vom avea practic al 3-lea Razboi Mondial. Cele 2 armate sunt comparabile ca dotari tehnice: China are volumetrie buna, Taiwan are calitate si sustinere internationala (in special SUA). Vorbim de cel mai mare producator de cipuri si semiconductori (Taiwan), o resursa strategica pt toata economiile lumii (ma rog, din cauza asta au si aparut problemele, nu bazaconii gen “o singura China”). SUA chiar le-au recomandat sa-si distruga fabricile de tehnologie daca vor fi atacati de China astfel incat sa nu ajunga in posesia Chinei. Apoi, despre ce sanctiuni sa vorbim impotriva Chinei? Daca opresc aia exporturile cade jumatate din economia lumii. Iar cealalta jumatate se opreste din cauza lipsei cipurilor (o sa fim mandri ca noi, in Romania, facem agricultura precum in urma cu 50-60 de ani). Deci nu, nu vor fi sanctiuni! Ci direct razboi pentru resurse!
Danyzus(Citează)
03/08/2022 la 12:40 PM
Asta cu distrugerea fabricilor de cipuri si semiconductori este mai mult o masura de descurajare a unei invazii chineze. Daca ei stiu ca Taiwan va distruge toate fabricile, nu mai au o motivatie atat de mare sa ii cucereasca.
Adica vor avea numai de pierdut:
1. Din cauza cheltuielilor directe cu razboiul;
2. Din cauza lipsei de cipuri pentru toate echipamentele care se produc la ei in tara.
Daca Taiwan iese din schema, raman doar producatorii din Coreea de Sud si SUA.
Andrei G(Citează)
03/08/2022 la 11:17 AM
Hai ca din 2020 o ducem tot mai bine, nici nu vreau sa ma gândesc la ce o sa fie prin 2024-2025
Ady94(Citează)
05/08/2022 la 3:10 PM
Euro 2024!
nwradu(Citează)
03/08/2022 la 11:51 AM
Eu tot n-am înțeles. Dacă va câștiga Trump în 2024 e de bine sau de rău pentru Taiwan? Că între 2016-2020 a fost foarte rău că a desființat NATO și a abandonat Europa în ghearele Rusiei. Noroc că a câștigat biden acum…
PartidulSpecialiiRomania(Citează)
03/08/2022 la 12:22 PM
Intradevar, pari special.
Dr Love(Citează)
03/08/2022 la 1:32 PM
@Dr Love, haide sa vedem daca are dreptate sau nu.
1. Mandatul lui Trump
Declaratie: daca nu va asumati cresterea cheltuielilor militare la cel putin 2% din PIB, SUA nu va mai continua sa apere Europa (sau va face asta intr-o masura mai mica);
Desfasurare evenimente: tarile importante (a.k.a. Germania) au refuzat cresterea bugetului militar;
Rezultat: in ciuda declaratiilor lui Trump, SUA nu si-au redus prezenta militara in Europa.
2. Mandatul lui Biden:
Declaratie: SUA va continua sa apere tarile NATO, indiferent de situatie;
Desfasurare evenimente: Rusia invadeaza Ucraina, tara aflata in negocieri pentru intrarea in NATO;
Rezultat: tarile membre NATO si-au marit cheltuielile militare pana la cel putin 2% din PIB.
Pe scurt, in mandatul lui Biden s-a intamplat ceea ce a cerut Trump. In plus, Europa este in cea mai mare criza energetica din ultimii 30 de ani.
Andrei G(Citează)
05/08/2022 la 3:12 PM
Pentru că a câștigat Biden.
În practică, eu cred că războiul din Ucraina are loc și pentru că Trump i-a dat nas lui Putin și i-a aprobat toate mișcările și îl lăuda pe unde putea. În loc de niște amenințări voalate încă de atunci și sancțiuni mari, Trump era cel mai mare admirator al lui Putin și de fapt a avut declarații similare și după invazia Ucrainei.
Dar nu e de mirare, Putin l-a făcut președinte pe Trump, probabil simțea că-i datorează ceva. Parcă și prin campania din 2020 invita Rusia să-l hackuiască pe Biden, nu?
nwradu(Citează)
03/08/2022 la 1:00 PM
Si taiwanezul de rand ce face daca totusi va fi ocupat de chinezi dupa ce si-a dat foc la industrie? SUA normal ca doreste ca sa prajeasca tot ca devine resursa chineza si noua fabrica TSMC din SUA nu va prelua toate contractele din Taiwan.
Marius(Citează)
03/08/2022 la 1:46 PM
Am zis deja ca asta este o masura de descurajare, nu ceva ce isi doresc sa faca taiwanezii. Daca mergem pe aceeasi idee, ajungem la concluzia ca nici nu ar trebui sa se opuna unei eventuale invazii a Chinei.
Adica cu ce il ajuta pe taiwanezul de rand daca armata lupta si in urma acestor lupte mor cateva mii de oameni si au loc atat distrugeri ale obiectivelor militare cat si civile, daca pana la urma tot sunt cuceriti?
Andrei G(Citează)
03/08/2022 la 2:11 PM
Doar la nivel de gâgă poti pune problema asa. Aici si unul si celalalt nu sunt niste fraieri si inteleg bine ca trebuie sa se gandeasca atat pentru prezent cat si pentru viitor. Daca mergea cu prostii de genul asta amenintau direct cu contaminarea radioactiva a intregii insule fapt ca o facea clar de nedorit intreg teritoriul.
Marius(Citează)
03/08/2022 la 2:56 PM
Exact, toata lumea se gandeste pentru viitor.
Un viitor care arata destul de sumbru pentru industria din China daca Taiwan nu va mai produce microprocesoare. Si destul de bine pentru companiile mari din SUA care au inceput investitii masive in facilitati de productie pe teritorul american. Adica cineva trebuie sa acopere golul respectiv.
Iar pentru Taiwan, un viitor sub dominatia chineza arata la fel de sumbru. Mai ales pentru conducatorii tarii, care probabil vor fi cu totii arestati (si posibil torturati).
Andrei G(Citează)
05/08/2022 la 3:16 PM
Taiwanezul de rând deja tremură. În prezent îi place să-și poată înjura președintele și parlamentarii fără a se teme că va fi săltat și va dispărea peste noapte. Îi mai place și să nu fie sudat în casa la covid. Se uită la Hong Kong și cum s-au dus pe apa sâmbetei toate promisiunile Chinei de a oferi tratament special regiunii.
Se mai gândește și la o criză economică. Taiwan este o putere economică pentru că este independentă. Dacă devine teritoriu chinez, atunci nu mai are forță economică, că aceasta se mută la Beijing sau Shanghai.
nwradu(Citează)
03/08/2022 la 6:05 PM
Din pacate cam este da, mereu comenteaza voalat pro rusia, anti ue, nato samd… daca atat se poate, atat face…
Silvanus(Citează)
03/08/2022 la 11:19 PM
S-ar opri, nu vor sa se bata cu NATO.
Antivaccinistii cei mai multi sunt in Ucraina, rusii si europenii sunt mai vaccinati. De aia si tin cu Ucraina, printre altele (pe langa ca nu am cum sa tin vreodata cu Rusia, cu exceptia situatiei in care ne-ar ataca niste non europeni si rusii ar fi de partea noastra).
S(Citează)
04/08/2022 la 8:23 AM
esti mai special ca marius, macar ala nu stie cu atata precizie ce vor face rusii!
daddy(Citează)
05/08/2022 la 3:17 PM
Dar… n-a zis nimic despre ruși.
nwradu(Citează)
03/08/2022 la 11:43 PM
Bai Marusica, lucrurile sunt al naibii de roz aici tati, pentru vremile pe care le traim.
Zic sa sugi burta, strangi cureaua, si cand bagi o ceafa de porc cu shpritz sa te gandesti la aia de mor ca mustele si ca sa nu-ti murdareasca tie cieliovekul persanu din sufrajarie cu namol si sange din familie.
Asa ca daca o sa fie frig o sa mai pui un surtuc pe matale, daca o sa fie cu nasuleala o sa te duci sa-ti aperi locul unde nu te vede soarele de stremelagul lui ivan ca ala te dezvirgineaza mintenas, fara preludii cu amandina si cola.
Tom(Citează)
04/08/2022 la 11:02 AM
Prin stransul curelei castiga rusii. Daca noua ne e rau, castiga rusii. Pe ei nu-i intereseaza ca le e rau lor cat timp si noi suferim. Mai bine le-am da, noi NATO, arme nucleare ucrainenilor decat sa o tot scaldam.
S(Citează)
05/08/2022 la 3:19 PM
Not really. Noi putem găsi soluții. Ți-e rău un an sau doi, cum se întâmplă oricum la orice criză economică sau conflict. UK a avut cerealele raționalizate până prin 1965 după WW2, de exemplu, nu le-a fost bine de a doua zi.
Rușii, însă, dacă sunt izolați, nu prea au soluții decât să-și producă intern totul.
nwradu(Citează)
04/08/2022 la 11:00 AM
Nu mai fiti atat de ingusti la gandire, lumea nu se misca in parametrii din capul vostru.
S(Citează)