►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
« Nu mai folosiți browserele in-app: nu doar că sunt proaste, dar pot monitoriza și ce tastați în ele
Despre cafeneaua Origo se spune că a adus cafeaua de specialitate la noi. Eu sunt de acord cu această afirmație. Acolo am băut pentru prima oară un cappuccino perfect făcut, acolo am învățat că o cafea bine făcută nu are nevoie de zahăr, pentru că este ea dulce de la natură, nu prăjită până la carbonizare. Tot de atunci am început să investesc serios în aparatură de cafea și acasă
Origo împlinește 10 ani de la deschidere. Am mers de mai mult de o sută de ori la ei în acești ani, cu Matilda, și o facem în continuare cu plăcere.
Recent au deschis încă o cafenea în zona Dorobanți, pe Calea Dorobanți 186. Este doar a doua a lor, după cea de pe Lipscani de lângă Energiea. Abia a doua!
O să folosesc Origo pentru a exemplifica o idee pe care o am notată în lista de subiecte de mai multă vreme, de când s-a deschis primul Popeyes în România. Am ajuns la concluzia că românilor nu le plac francizele și ideea de francizare. Un business de succes se poate extinde prin francizare, adică dai și altora soluția și know-how-ul tău, le vinzi ingredientele și rețetele și mai iei și lunar un comision și așa creezi un lanț mare.
M-am uitat de câteva ori la emisiunea Sharktank de la americani, care-i un soi de Imperiul Leilor de la noi, dar făcută serios. Tineri antreprenori vin în fața a trei investitori ca să-și prezinte planul de afaceri, cerându-le bani. Aproape mereu pentru diverse produse alimentare, indiferent de tipul lor, se punea întrebarea “cât de ușor este de extins prin francizare?”
Practic, la americani, dacă ai un local care merge bine, indiferent că face burgeri sau mititei la grătar sau vinde bere în ambianță de muzică jazz, scopul este să-l vinzi mai departe ca franciză. Nu-i de mirare că toți vor să se francizeze: altcineva preia riscul business-ului în sine, pe când tu îi vinzi doar ingredientele, brandingul și ideea din spate. Sigur că și tu ai interes să reușească, ca să primești lunar bani de acolo și să nu-ți facă imaginea de rușine, așa că nu împarți francize în toate direcțiile, dar în principiu este cea mai simplă și rapidă metodă de a te extinde cu banii altuia.
Știți de ce mi-a pornit ideea asta de la Popeyes? Pentru că la lansarea Popeyes în România am citit istoria restaurantelor pe Wikipedia. Istoria este următoarea:
Primul restaurant s-a deschis în 1972 în New Orleans cu numele Chicken on the Run și voia să concureze cu KFC.
N-a mers bine. După câteva luni de vânzări slabe, proprietarul a schimbat rețeta de pui într-una mai picantă și l-a redenumit în Popeyes.
În 1976, adică patru ani mai târziu, proprietarul a început să-l francizeze doritorilor.
În 1985, la 9 ani după prima franciză și la 13 ani de la lansarea sa când era să dea și faliment, Popeyes avea deja 500 de restaurante în lume.
Astăzi au 3.451 de restaurante în toată lumea, din care doar 50 aparțin de fapt companiei. Toate celelalte sunt francize, iar compania le vinde acestora puiul, brandingul, rețetele, ingredientele și le mai ia și o taxă lunară, ca la orice franciză.
Ce-am reținut eu acolo a fost asta: franciză după 4 ani, 500 de localuri după alți 9 ani. Mi se pare exemplul perfect de “the American business model”. Și cifre asemănătoare se pot regăsi și la McDonald’s și alte lanțuri mari.
(Inclusiv Popeyes din România este franciză, luată de firma Sterling Cruise, care operează aici și Pep and Pepper, Taksim, Salad Box și altele)
Mă uit la alte business-uri românești care au produse foarte bune și mă întreb de ce nu se extind chiar ei, că băncile s-ar bate să dea credit unor afaceri care dovedesc că pot, sau măcar extindere prin francizare. Origo este un exemplu bun. La americani ar fi avut zeci de cafenele până acum. Trofic, care-i un local pornit tot din Origo, dar are și mâncare, este într-o situație asemănătoare. Ani de zile a fost foarte dificil să găsești o masă liberă acolo, dar nu s-au extins dincolo de micuțul local din str Ion Neculce până acum vreo trei ani, când au mai deschis unul la Timpuri Noi.
Energiea. Zăganu Craft Beer. Pâine și Vin. Simbio. Switch.eat și Vivo. Latin Pizza. Sunt o mulțime de localuri care sunt mereu pline și s-ar putea extinde cu banii altora, dacă nu vor musai cu ai lor, dar sistemul acesta parcă nu este popular în România, nu este privit ca o posibilitate.
Știți cine face în schimb francize cu succes? Shaormăria Băneasa. 12 localuri deschise în acest an, se apropie de 30 număr total și vor să mai deschidă multe altele în curând. Majoritatea sunt în franciză. Business-ul a fost început de un tip care a lucrat ca shaormar și și-a deschis propria afacere. Este una nouă și pe la Piața Coșbuc, am comandat zilele trecute, a fost bună, iar cartofii lor prăjiți par făcuți manual.
« Nu mai folosiți browserele in-app: nu doar că sunt proaste, dar pot monitoriza și ce tastați în ele
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
25 comentarii
23/08/2022 la 7:19 AM
Apropo de saormerii, saormeria La Turcu ofera viermi in carne, la pachet. FYI.
Deea(Citează)
23/08/2022 la 9:13 PM
Wow, oribil. Bine, ma bucur ca nici nu știu cine sunt.
Matilda(Citează)
23/08/2022 la 7:24 AM
Cel putin in cazul unei afaceri din lista ta, patronul nu vrea stres. Face destui banii incat sa o duca foarte, foarte bine si vrea sa doarma linistit noaptea.
Alin(Citează)
23/08/2022 la 7:48 AM
Corect si de acord. Pentru unii nu este importanta extinderea, fiindca proiectul/afacerea este “copilul” lor si nu vor sa riste ca odata cu deschiderea unei alte locatii sub forma de franciza (deci alt proprietar) sa scada calitatea, implicit experienta. Fiindca your average client nu va fi interesat de faptul ca este o franciza/alt patron, el va spune ca a fost la alta locatie a firmei “X” si nu i-a placut ce a gasit acolo, deci ca nu-i place produsul firmei “X”.
Un exemplu bun ar fi si Balls, care au locatia “mama” pe Regina Elisabeta (mutata de pe Dorobanti), unde mancarea este exceptionala (din punctul meu de vedere, pentru ca in mod cert vor veni altii in comment-uri mai jos cu alta parere, si este dreptul lor sa o faca :) ), iar pe de alta parte avem franciza Balls (cum ar fi Apaca), care are doar aceleasi produse, dar calitatea mancarii este mult sub ce ofera restaurantul. Le-am si comunicat asta sub forma de feedback, si mi-au spus ca sunt constienti si ca din pacate nu pot face mare lucru fiindca nu au un control asupra ingredientelor si a metodelor de gatire, ei au vandut numele, retetele, etc.
Tudor(Citează)
23/08/2022 la 9:17 PM
Tudor mi se pare ca modelul de francizare în acel caz e unul foarte greșit. Dacă nu poți asigura același produs la aceeași calitate în toate locațiile, you’re def doing it wrong.
Matilda(Citează)
23/08/2022 la 7:43 AM
Energiea nu mai este ce a fost, portiile sunt mici, scumpe si servirea execrabila. Cel putin ultima data cand am fost ni s-a turnat Pepsi din sticla in pahar si ce ramane nu se lasa pe masa, il ia inapoi….
Alex(Citează)
23/08/2022 la 9:18 PM
Cartofii prăjiți pt care mergeam acolo au fost schimbați cu unii congelați și mult mai nașpa.
Matilda(Citează)
23/08/2022 la 8:24 AM
Doua ipoteze:
Cine își deschide un business o face și pentru ideea de libertate și a lua propriile decizii. Să iei o franciză înseamnă fix opusul și să mai și plătești comision pentru asta. Mai
A doua, tot cu shaormeria Băneasa. Aveau renume ok, dar acum daca te uiți pe tazz vezi o mulțime de plângeri fata de calitatea produselor.
Chiar eu am dat mail la ‘HQ’ sa le zic că francizatul din Fundeni își bate joc de brandul lor: Comandat o shaorma mare și una mică, marcate cu x, dar aceeași dimensiune. Sau toate ingredientele reci din frigider și cartofii calzi. E clar că nu e proaspătă.
In calitate de ‘patron’ nu cred că vrei să își bată joc de ce ai construit niste francizați și nici să stai sa faci poliție.
Andrei(Citează)
23/08/2022 la 8:57 AM
De ce e asa? Pentru ca oamenii se uita la detalii nu spun doar ca e ceva fain. Nu pot sa arunci bani in ceva ce are sanse 25% sa mearga pe termen mai lung sau care nu o sa fie prea profitabil niciodata (sau dupa extrem de multi ani).
Chestii de genul costurilor de amenajare, chirii, unde gasesti barista bun ca fara el cafeaua de specialitate e facut naspa (ai vazut cat cstiga un barista?), de unde dai taxe lunare de marketing cand tu nu vinzi prea mult, lipsa de cultura pe cafea, faptul ca sunt 1 milion de alte cafenele peste tot, concurenta ieftina gen 5togo, concurenta cu branduri mari gen Starbucks, faptul ca ai mult lapte perisabil si il cam arunci (lapte normal, lapte fara lactozade vaca, vegetal, vegetal fara gluten…) etc.
Eu zic ca daca iti place tie un produs sau un business nu e un argument ca el sa fie francizat, sa fie profitabil sau sa fie interesant pentru altii.
Mofo(Citează)
23/08/2022 la 9:04 AM
Poate inteleg de ce unii ar vrea sa investeasca in asa ceva si sa cumpere o licenta: ar vrea sa fie antreprenori dar nu stiu cum.
Inteleg si de ce unii ar vrea sa vanda asa ceva: dăăă
Ce nu inteleg: de ce ai vrea tu, ca client care aparent merge in locuri bune/deosebite, sa mananci in astfel de loc? De ce ai vrea sa mananci intr-un loc cu mancare procesata, gatita de niste robotei, cu ingrediente livrate centralizat de o alta unica entitate, probabil de la mare distanta, inghetate/dezghetate si unde, la sfarsit, prin adaosul pe care il platesti nu rasplatesti maestria unui bucatar care stie cum sa gateasca diferite bucati ci costul lantului de distributie si al controlului repetabilitatii ca totul sa iasa mediocru?
De cate ori ai simtit nevoia sa manani la Mec in loc sa mergi la alte localuri de burgeri din Bucuresti?
Si da, confirm si eu, shaormeria Baneasa din Fundeni sax in ultimul timp. Si ultimile dati cand m-am uitat nici nu mai era disponibila la comanda.
nashu_mare(Citează)
23/08/2022 la 9:10 AM
Da. Și e foarte bine, nu trebuie să luăm toate căcaturile de la americani.
Prefer să merg la o cârciumă, restaurant care e mică afacere sau un lanț cât mai mic dacă altfel nu se poate.
Franșizele omoară diversitatea, pasiunea și, ca avantaj consumatorului, pot oferi maxim ceva norme de calitate standardizată.
La unele servicii are mai mult sens să ai franșize.
Catalinx(Citează)
23/08/2022 la 1:09 PM
Exact, de ce mi-as dori modelul american? E suficient ca am doar mega image (era sa scriu emag la primul cuvant), profi si cam atat pe partea de supermarketuri de cartier. La fel de suficient e ca daca ma teleportezi in foodcourturi din mall nu stiu in care sunt ca e fix la fel ca marci, etc.
Uite la cafenele de nespecialitate, inainte mai gaseai una, alta decente….acum doar 5 to go peste tot.
Pe langa lipsa de diversitate (prefer oricand sa am o suta de cafenele de specialitate diverite, decat o suta de origo desi origo sunt ok), francizele creaza si un monopol riscant pentru consumatori.
Boris(Citează)
23/08/2022 la 9:28 AM
Sa conduci o franciza nu e același lucru cu a conduce o afacere mică, și skill-urile nu trec neapărat ușor de la una la alta. In plus nu toată lumea vrea să se extindă așa de mult.
Em(Citează)
23/08/2022 la 10:01 AM
business in care sa vinzi apa intinsa overpriced. tu si inca 1000 cu aceasi idee brilianta
plan de business excelent, din 15 lei apa colorata cam greu sa scoti aia 20k eur de franciza.
mihnea(Citează)
23/08/2022 la 10:16 AM
Shaormeria Baneasa a deschis luna trecut un local pe bulevardul Basarabia. E lipita de o spalatorie auto, cred ca proprietarul spalatoriei auto a preluat franciza shaormeriei.
O idee buna. Cat timp asteapta sa le vina randul la spalat masina, soferii “baga'” o shaorma.
Inca nu am mancat, nu prea consum fast food, asa ca nu stiu daca e buna.
Constantin(Citează)
23/08/2022 la 10:17 AM
Popeyes, o franciza de succes unde primesti carnea maro de veche ce este si re-re-re-re-reincalzita LA LANSARE cand ar fi trebuit sa fie rulajul maxim si totul proaspat.
Gaelex(Citează)
23/08/2022 la 10:17 AM
Eu unul nu mai mananc la shaormeria Baneasa si francizele lor din momentul in care shaormarii au inceput sa ne faca analfati pe noi, clientii, ca nu am vazut mesajul “POS DEFECT” scris cu font de 12. Pe langa asta, dadeau cu pumnii in masa ca maimutele. Am scris la baneasa si niciun raspuns primit. Asta arata cat de mult le pasa de afacerea de succes.
Nu incurajez nesimtitii si merg pe principiul: nu dau bani la ghiolbani; asa ca adio shaormeria Baneasa.
Kaspian(Citează)
23/08/2022 la 11:51 AM
Principalul motiv pentru care nu o sa vezi prea multe francize romanesti asemanatoare cu cele americane este lipsa de incredere intre partenerii de afaceri. Lipsa de incredere care pleaca din modul in care lucrurile se misca in Romania. Ne place sau nu aplicarea, respectarea legilor si mai ales a contractelor este ceva profund facultativ si efectiv esti legat de maini si de picioare daca ajungi intr-o situatie de genul asta.
Si acum hai sa ne punem in pielea proprietarului Origo. Ai muncit X ani ca sa-ti faci un brand, renume si esti multumit cu ceea ce ai. De ce sa-ti bati capul cu realitatile romanesti de a face o franciza? Categoric in alta tara franciza ar fi fost urmatorul pas in afacere, doar ca aici franciza inseamna pentru multi o potentiala pierdere sau de ce nu falimentul….
Asdad2005(Citează)
23/08/2022 la 11:54 AM
recomand filmul “The Founder” despre istoria McDonalds cu accent pe lupta pt extinderea francizei și rezistența opusă de frații McDonalds, cei cu ideea inițială.
alias(Citează)
23/08/2022 la 12:14 PM
Vad ca Dabo Doner nu au ajuns in Bucuresti, au ajuns la 52 de locatii in tara.
alunelu(Citează)
23/08/2022 la 12:17 PM
Mi se pare ca pe franciza poti face chestii misto vanzand produse mediocre sau un produs inovativ ce poate fi clonat. Daca in schimb vinzi ceva “mai altfel” e greu sa faci acelasi lucru in alta locatie.
5togo au bubuit pe aceeasi piata. Dar ei nu vand “the ultimate coffee experience” ci o cafea ok, baubila (sau nu in anumite locatii). Ceva cu un pret competitiv, ce poate fi replicat. La o cafenea super specializata e greu. Deja daca tipa ce prepara pune 3 grame in plus sau nu curata aparatul cum trebuie s-a dus reteta minune. + conditii de pastrare si alte secrete.
Spartan? Shaorma cu inca 2 sosuri si o pita calda. Nimic wow.
Mai sunt exemple de francize la noi. Timide, dar sunt. In plus cred ca ai nevoie de un buget substantial mai mare sa creezi o franciza (oameni dedicati, bani investiti pe care nu stii cand ii vezi inapoi sau daca ii vezi) fata de 2-3 locatii la sigur. Daca ala e main business-ul tau e greu sa risti doar pentru a incerca marea cu degetul.
Robert(Citează)
23/08/2022 la 2:14 PM
1 pentru ca e destul de greu drumul spre francizare
2 pentru ca trebuie sa ai niste pasi tehnologici foarte bine stabiliti, de obicei vine alta firam care sa iti optimizeze fluxul tehnologic, iar asta costa, plus ca nu mai faci cum vrei tu si cum te-ai gandit tu, iar asta e neplacut pentru patronul roman
3 in romania dupa ce iei o franciza romaneasca si faci vad si publicitate locului, dupa 3 luni renunti la franciza si faci acelasi produs sub nume propriu si cam aia e.
Vezi ca desi sunt foarte multe marci de franciza, ele sunt detinute de cam aceeasi oameni. gen spartan, este franciza, dar mandachi are 70% din ele, apoi inca unu de prin timis mai are vreo 20% si doar cateva sunt cu adeavrat franciza deschisa de tine si mine. mc donalds este franciza, dar toate sunt ale unuia, exceptie face cel de la Galati parca. iar astfel de exemple pot continua.
Taxele pe care ti le cere o franciza sunt atat de mari incat tu ca patron e maxim un simple manager, dar cu responsabilitatea banilor incestiti de tine, ceea ce e foarte riscant.
mihai(Citează)
23/08/2022 la 4:27 PM
Confirm faza cu Balls. Am comandat prin Bolt de la Vitan. Balls Express. Incantata ca vin si la mine in zona cu meniul lor de pranz. Alta supa decat cea comandata, iar chiftelele nu se apropiau deloc cu ce stiam de la ei. Nici sosul marinat. Credeam ca uitasem eu cum erau de pe Dorobanti. Trebuia sa imi dau seama ca nu e acelasi lucru cand a venit curierul sa se scuze ca a stat mult la ei dupa comanda.
Anda(Citează)
23/08/2022 la 9:20 PM
A fi francizat este echivalent cu a munci ca un angajat cu norma 10-12 ore pe zi, cu mult mai multe responsabilitati, cu ceva mai putine drepturi si cu potentialul pe termen lung de a face mai multi bani decat un angajat dar asta dupa ce ai pus jos un capital de start considerabil.
Cum munca, responsabilitatea, sistemele standardizate si romanul sunt notiuni paralele ai si explicatia principala pentru care modelul nu prinde.
Plus ca in cultura noastra bazata pe inselaciune si lipsa de incredere franciza nu e un concept prea popular.
Din franciza, bani adevarati face doar francizorul, restul, francizatii, vin cu munca si cu riscul. Care uneori pays off.
Aa, daca iei franciza pe o regiune geografica, o tara, e altceva.
Tom(Citează)
02/11/2022 la 4:02 PM
Shaormerua Băneasa este cel mult medie, carnea este cam uscată și fără gust
Alex(Citează)