►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
« Articole interesante de citit astăzi – 28 august 2022
Apple, forțați de lege să permită service-ul laptopurilor, face cel mai complicat sistem cu putință »
Mi-am ridicat săptămâna trecută pastilele de iod de la farmacie. Nu pot să zic cât de dezamăgit și deprimat m-a lăsat toată această operațiune.
Dezamăgit pentru că nu credeam că vor mai fi vremuri în care să se împartă populației iodură de potasiu. Credeam că, odată încheiat Războiul Rece, europenii au decis că vor să trăiască bine, să se preocupe de muncă, vin bun, călătorii în Cinque Terre, reducerea poluării și alte asemenea lucruri.
Și o vreme s-a trăit bine, trebuie să recunoaștem. Întreaga omenirea a urcat una-două trepte în sus după 1990. Circulație liberă, bani mai mulți, tehnologie medicală nouă, concepte noi despre cum trebuie să arate o viață împlinită, fericită, una în care nu te mai gândești la tancuri și război la granițe și atacuri nucleare. Acum niște ani se dezbătea intens interzicerea olivierelor nesigilate, în fond.
Dar na, n-a fost să fie. La ruși a venit la putere un criminal cu tendințe megalomanice. Putin poate că voia să rămână în istorie ca un reformator al Rusiei. Va rămâne doar ca un criminal de copii. Inclusiv rușii îl vor vedea așa în viitor, când va dispărea din scena lor politică, la fel cum și de Stalin s-au dezis rapid cei ce i-au urmat.
Până atunci, însă, asta este viața. Rușii se joacă periculos pe la centrale nucleare. Bombardamente nucleare, mari sau mici, nu pot fi excluse, că nu știi niciodată cum îl duce mintea pe marele călăreț la bustul gol. Așa că între timp în România se repartizează pastile de iod, de iodură de potasiu mai exact, singurul tratament în caz de expunere la radiații.
A fost simplu să le iau. Am mers la medicul de familie, care este același pentru mine, Matilda și Alice, ca să-i facem niște vaccinuri lui Alice. Ne-a dat și rețetele de iodură de potasiu cu această ocazie.
Am intrat apoi pe lista farmaciilor ce au pastilele respective, este pe site-ul Ministerului Sănătății. Sunt multe. Aici în cartier aveam trei. M-am dus la Catena, am plecat de acolo cu 5 pastile: câte 2 pentru mine și Matilda și una pentru Alice, dar doza ei este de jumătate de pastilă, în caz că este nevoie de asta.
Am primit și un document oficial de informare în care am observat cu amuzament că fix dozele sunt scrise cu fontul cel mai mic. În caz de nevoie, însă, sunt sigur că informațiile necesare vor fi pe toate canalele de știri.
Acum ce să zic, sper ca pastilele să expire (în 2025) neutilizate. Nu cred cu adevărat că va fi nevoie de ele, deși un accident nu poate fi exclus niciodată. Le-am luat de acum pentru că stau mai bine la mine în casă decât în farmacie.
Vorbeam cu cineva care spunea că se va duce să le ridice în caz de probleme, când zic autoritățile că trebuie luate. Oh nu. Cred că, într-o astfel de situație, România va arăta ca în invaziile de zombie. Medicii de familie nu vor putea fi găsiți. Milioane de oameni vor lua cu asalt direct farmaciile, fiecare va fura câte pastile poate, deși ca adult n-ai nevoie de mai mult de două (că mori sau ceva așa), o să fie haos mare dacă vine vreo știre despre un nor radioactiv care se îndreptă spre noi sau altceva care să necesite luarea dozelor.
Acum, am mai scris anterior de ce iodul aflat normal din farmacii nu este potrivit în caz de probleme nucleare. Pastilele uzuale cu iod din farmacii au o doză de sute de ori mai mică decât a acestora fabricate special pentru urgențe nucleare. Rolul acestora speciale este de a da o doză atât de mare de iod glandei tiroide, încât aceasta nu va mai absorbi iod radioactiv din mediul înconjurător. Situația este un compromis, o doză curată de iod în tiroidă oricum duce la apariția altor probleme, dar considerate preferabile celor induse de materiale radioactive.
Culmea este că aceste pastile se repartizează doar celor sub 40 de ani, după cum probabil știți. După vârsta de 40 de ani, tiroida absoarbe mai puțin iod, deci riscul în caz de contaminare nucleară este mai mic, în timp ce o astfel de pastilă de iodură de potasiu ar putea provoca probleme serioase tiroidei.
Și acum întrebarea este: dacă ai aproape 40 de ani, ce este mai bine? Să zicem că ai 39 de ani, ești la limita cut-off-ului de pastilare. Ce faci, mai iei sau nu iod? Am întrebat și farmacista asta, a zis că nu știe, o depășește problema, facem ce zic autoritățile și sperăm la mai bine.
Da, m-am gândit. Sperăm la mai bine de multe luni, chiar de vreo 2 ani și ceva…
« Articole interesante de citit astăzi – 28 august 2022
Apple, forțați de lege să permită service-ul laptopurilor, face cel mai complicat sistem cu putință »
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
34 comentarii
29/08/2022 la 6:46 AM
Ce te faci dacă ai peste 40 de ani și corpul tău nu știe ca trebuie sa absoarbă mai puțin iod, pentru ca nu ai îmbătrânit ca alții?
Și dacă după 40 de ani se absoarbe mai puțin iod, de ce nu se da doza corespunzătoare? Nu toate metabolismele sunt la fel, ar trebui verificat dacă și cât iod este necesar dacă ai peste 40 de ani.
Desigur sunt cazurile la limită, mâine faci 40 de ani și brusc nu mai ai dreptul la un medicament care ți-ar putea salva viața.
Gaelex(Citează)
29/08/2022 la 9:08 AM
Ref la varsta de cutoff 39/40: scopul pastilelor nu este sa protejeze fiecare om in parte, scopul pastilelor este sa protejeze majoritatea populatiei, adica sa reduca pe cat posibil pierderile de vieti omenesti.
Trebuie privite lucrurile din perspectiva macro, din pct de vedere statistic. Nu intereseaza pe nimeni si nici nu are cum sa intereseze ca niste oameni peste 40 ar fi avut nevoie de pastile iar niste oameni sub 40 nu ar fi avut de pastile in caz de nor radioactiv.
Asta e logica catastrofelor si a razboiului: incerci sa salvezi cat mai multi oameni, dar nu pe toata lumea, ca e imposibil sau prea costositor.
E interesant cum avem un razboi langa Romania dar nu intelegem de fapt ce inseamna asta. Nu stim sa gandim decat strict individual.
Marean(Citează)
29/08/2022 la 12:37 PM
Informatia e cam gresita, dupa 40 de ani nu absorbi mai putin iod, absorbi la fel. Ideea e ca, in caz de accident sau razboi nucleare, dozele de materiale iradiante inghitite iti vor produce cancer de tiroida peste niste zeci de ani, nu a doua zi, sau intr-un an. Iar dupa 40 de ani nu prea mai conteaza, statistic ai sanse sa mori din alte cauze mai devreme decat din cauza de cancer de tiroida.
La fel cum nu e bine sa faci multe radiografii sau CTuri in tinerete, pentru ca au efect cumulativ si iti creste usor sansa de a face cancer zeci de ani mai tarziu (la un CT full body, sansele de a face cancer iti cresc cam cu 0.5%. Nu ca ai sanse de 0.5%, ci sansele tale de 20% – cam astea sunt sansele unui individ standard de a suferi de orice forma de cancer pe timpul vietii – iti cresc cu 0.5%); in schimb, daca esti batran, poti sa iti faci CTuri si la cateva luni ca oricum nu mai conteaza.
Ion(Citează)
29/08/2022 la 7:19 AM
40 e o cifra atât de arbitrara… Dar ce voiai sa zica? Ce alt coeficient universal, inteles de toată lumea sa gaseasca.
add(Citează)
29/08/2022 la 7:42 AM
Sunt complet inutile. In caz de atac nuclear, altele vor fi problemele…
Kopa_Kopan(Citează)
29/08/2022 la 8:25 AM
Exact, sunt f inutile. Nu am auzit ca Polonia sau Slovacia, alte tari direct invecinate cu Ucraina sa ia masuri cu iodul p-lii. Numai la noi cred ca s-a facut atata tam-tam cu iodul. Eu nu o sa iau. (Ma simt ca un antivaxxer :)))) )
zedicus(Citează)
29/08/2022 la 7:45 AM
iar in caz de ceva, armata va mobiliza rezervistii, care au toti peste 40 de ani, n-are rost sa mai strice bunatate de iod pe carnea de tun.
bineinteles, rafila, ciolacu, iohanis, sosoaca au sub 40 de ani, in sufletul lor.
daddy(Citează)
29/08/2022 la 8:52 AM
1. Nu inteleg depresia asta pe care o descrii. E ca si cum ai fi dezamagit si depresiv ca ar putea veni un cutremur mare. Nu am inteles niciodata ingrijorarile legate e evrnimente catastrofice pe care nu le poti prezice, controla si da, nu vei fi niciodata pregatit cum se cuvine pentru ele.
2. Daca sare in aer centrala nucleara de la Zaporojie, pastilele alea vor fi o frectie la piciorul de lemn. Tu iti imaginezi un zombie run pentru pastile de iod? Sfanta Inocenta, o sa fie un zombie run pentru MANCARE.
Morrissey(Citează)
29/08/2022 la 9:06 AM
De ce? N-am mai trait din astea?
S(Citează)
29/08/2022 la 9:22 AM
A nu, clar o sa fie un zombie run pentru pastile, pentru ca lumea nu e capabila sa se gandeasca la etapa 2, adica problemele cu mancarea etc. S-a vazut la ucraineni, care fix in ziua invaziei s-au gandit sa scoata bani si sa puna benzina.
Capacitatea de negare a psihicului uman este uriasa.
Zombie run pentru mancare o sa fie cand o sa inceapa sa lipseasca mancarea, deci mai tarziu.
Marean(Citează)
29/08/2022 la 9:05 AM
Polonia si Slovacia sunt mult
mai departe de Zaporoje decat Romania.
S(Citează)
29/08/2022 la 9:25 AM
Lublin, Kosice, Bucuresti, vreo 900, 1100 si respectiv 800 km, in linie dreapta. In termeni de deplasare mase de aer, astea nu sunt diferente majore.
Morrissey(Citează)
29/08/2022 la 9:15 AM
Nu, in 86′, multe zeci de milioane de est-europeni NU AU stiut ce s-a intamplat la Cernobil mai exact.
Si asta e o mare diferenta
Morrissey(Citează)
29/08/2022 la 11:14 AM
@Morrissey29: Au aflat, cu ceva intarziere, dar au aflat. Si s-a distribuit iod – cam tarziu, si cam nu ce trebuia, din pacate. Dar a fost bun si ala, decat nimic. Aveam 3 ani si am primit. Intr-o comuna din mijlocul nicaieriului. Si au fost mesaje clare de stat in casa – unde s-a putut. Trebuie ca a ajutat, cat de cat, insa a crescut negresit numarul leucemiilor si un numar crescut (fata de alti ani) de nou-nascuti au murit in Romania in acel an si urmatorul. Pana sa se faca si sa apara statistici oficiale, trendurile astea au fost observate de oamenii de rand si la mine in sat.
Doar ca s-a pus praful peste chestia asta si au ramas datele ingropate in legende urbane si in discutii si panseuri de radio-sant.
Catalinx(Citează)
29/08/2022 la 11:15 AM
Cu cateva zile diferenta nu au stiut. Eu imi amintesc panica de la sfarsitul lui aprilie ’86, cand s-a aflat la noi. Cum ne faceam probleme ca uite cat lapte am baut (noroc ca nu mult, fiind ’86 :)) intre data la care s-a intamplat si ziua respectiva. Ca era vorba ca in lapte se pastreaza radioactivitatea sau ceva de genul.
S(Citează)
29/08/2022 la 9:55 AM
a zis bine macron acu’ cateva zile: fin de l’abondance, gata cu cafeaua de specialitate, turul burgerilor si black friday. altele o sa fie problemele de acum incolo.
boris(Citează)
29/08/2022 la 11:16 AM
Aia-i abundenta in viziunea saracilor.
S(Citează)
29/08/2022 la 12:14 PM
Da S, stiu ca abundenta, dezmatul si discrepantele sociale incep de la cat castigi tu + 1eur.
Doar ca nu e chiar asa, +90% din populatia lumii nu bea nici cafea de specialitate, nici nu mananca burgeri de 20 de euro si nici nu isi comanda rahaturi nefolositoare de BF. Si culmea e ca toate astea nici nu sunt garantate din carta drepturilor omului. Asa ca atunci cand s-or termina astea iti garantez ca linia o sa se traga deasupra ta/mea/radu.
Boris(Citează)
29/08/2022 la 10:54 AM
Ba, inteleg ca pastilele astea sunt ca o “plasa de siguranta” pentru populatie. Dar plm, daca se va intampla ceva, cineva chiar crede ca aceste pastile ar ajuta la ceva in afara unui comfort psihologic?
In primul rand aceasta pastila blocheaza doar iodul radioactiv sa fie absorbit de tiroida.
Cu celelalte elemente radioactive ce facem? Facem o cruce si speram ca e radiatie din aia buna de ne creste a treia mana?
Apoi, daca o eventuala explozie nucleara va fi atat de puternica incat sa ne puna si noua probleme cred ca vor exista probleme mai mari pentru oameni decat sa isi ia pastila de iod.
lrpx(Citează)
29/08/2022 la 11:24 AM
Poate fi si un scenariu gen Fukushima. Ca in amonte, in orasul Zaporoje, e un baraj care daca e distrus, vine tsunami-ul pe Nipru, peste centrala. Barajul a mai fost distrus in WW2 de sovietici, ca sa opreasca inaintarea nemtilor. Dar atunci nu era nucleara, bineinteles, doar au murit 30-100 mii de oameni, inclusiv soldati sovietici neanuntati.
Probabil de aia se poarta cu manusi cu orasul Zaporoje, nu-l prea bombardeaza si nici nu prea par dornici sa avanseze inspre el, au ramas la 30 km de 4-5 luni. La Mariupol nu erau capcane din astea.
S(Citează)
29/08/2022 la 10:57 AM
Faci hedging. Iei o doza un pic mai mica si speri sa fie de ajuns ca sa te protejeze si nu suficient de mare ca sa iti cauzeze probleme mari de la suprasaturatie / otravire.
Cat de mica? Dupa gust, ca sarea.
Vorbind serios, studiile la care am avut eu acces, nu specifica in clar, dar indica, privind cantitatile necesare de iod, o tranzitie pana pe la 50 de ani, de fapt.
Catalinx(Citează)
29/08/2022 la 11:09 AM
Ca numai Bucuresti conteaza…Constanta, Tulcea, Galati…
S(Citează)
29/08/2022 la 11:09 AM
1 < 146.780.700
Ady94(Citează)
29/08/2022 la 11:26 AM
Pune si pe belarusi, sa para mai mult
S(Citează)
29/08/2022 la 11:25 AM
În Franța se dau gratuit la farmacie celor care locuiesc la mai puțin de 30km de centralele nucleare; am primit o hârtie în posta cu care am ridicat pastilele de la farmacie. https://imgur.com/a/08JKUNq
kllaus(Citează)
29/08/2022 la 2:50 PM
Iti scriem aici ca esti disperat/tampitel/nerealist sau preferi alte locuri?
Gabriel(Citează)
29/08/2022 la 5:05 PM
Domnule, pari a fi un labagiu sinistru.
Ion(Citează)
30/08/2022 la 12:51 PM
@Gabriel: sunteți mai mulți sau de ce folosești pluralul?
dumy(Citează)
29/08/2022 la 3:23 PM
E Franta…
S(Citează)
29/08/2022 la 3:36 PM
Ești cumva doctor?
Daca pui la îndoială niște informații oficiale, poate vii și cu argumente calificate.
Marius(Citează)
29/08/2022 la 5:19 PM
Nu sunt doctor, șefu, dar am acces la internet
https://www.cdc.gov/nceh/radiation/emergencies/ki.htm
“[…]Adults over 40 years old have a much lower risk of developing thyroid cancer and are more likely to have health conditions[…]”
Ion(Citează)
29/08/2022 la 6:06 PM
Eram intr-a doispea. De 1 Mai ne-am vanturat pe afara toata familia, Apoi am auzit de Cernobil, apoi intr-o zi, la Liceu ne-au chemat pe rand fiecare clasa la cabinetul medical si ne-au dat pastilele de iod.
Deci, nu, nu e prima oara pentru cei trecuti de-o varsta.
Acum sunt in categoria care nu mai conteaza statistic.
Iar aici unde sunt, Ucraina putea fi la fel de bine si intr-o alta galaxie, la fel de prezent/important este acest subiect.
Tom(Citează)
30/08/2022 la 12:35 PM
Ciudat, cele eliberate de farmacia Tei sunt capsule și sunt fabricate de alții.
dumy(Citează)
30/08/2022 la 2:00 PM
Sigur se va găsi cineva să le vândă pe OLX.. pastile de potență :)
Relu(Citează)