►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
5 Aug 2022 ·
Sistemul de prize de apartament este prost gândit. Mă refer la faptul că de obicei se pun prize cu câte 2 posturi sau socluri sau cum vreți să le ziceți.
Asta o fi fost o idee bună în anii 70, când băgai televizorul în priză pentru 2 ore seara și atât, dar în zilele noastre este insuficient. De exemplu, în zona televizorului poate că aveți nevoie de alimentare pentru televizor, un soundbar, o consolă de jocuri. Eu în particular mai alimentez și două lămpi din acea priză, atunci când filmez.
Pe hol am în același loc routerul, media convertorul, un Google Nest Hub care rotește fotografii și ascultă conversații comenzi, o cameră video, hub-ul Philips Hue. Sunt deci 5 aparate într-un loc care nu avea deloc prevăzute din construcție prize.
În jurul unui birou ai nevoie de mult mai multe. Desktop plus monitor plus imprimantă, la mine. Poate doar laptop, dar tot mai adaugi măcar un încărcător de telefon, eu am chiar două pentru că încarc mai multe gadgeturi.
Într-o bucătărie ai acum nevoie de priză pentru hotă, plită (cea pe gaz are aprindere electronică), cuptor, poate niște lumini la blat, prize pentru vreun blender sau mixer și un cuptor cu microunde, poate un aparat de cafea. Aspiratorul acum stă și el permanent într-o priză, că-i robot cu bază de încărcare.
Am mai adăugat prin casă camere video pe tavan, baby monitorul consumă de fapt 2 prize (cameră plus receptor), mai avem și lumini ambientale, aer condiționat. Îți mai trebuie și prize libere, că doar nu scoți din priză mixerul ca să pui un uscător de păr.
Ce vreau să zic este că în anumite locuri din casă este nevoie de multe prize. Două sau chiar patru posturi pe un singur perete nu sunt suficiente deloc.
Nici măcar apartamentele noi nu stau mai bine. Acolo sunt mai multe prize prevăzute din construcție decât în apartamentele vechi, dar eu am văzut tot 4, maxim 6 posturi pe un singur perete.
Soluția pe care o folosesc majoritatea oamenilor este să întindă prelungitoare, ceea ce mi se pare foarte inestetic. Am stat majoritatea vieții cu prelungitoare prin casă și m-am săturat de ele. Stai cu cabluri pe jos de parcă ar fi o improvizație, o situație temporară, nu ceva de durată. Pune un prelungitor de 5-6 posturi și garantat aduni în jurul său câțiva colaci de cablu de la diversele aparate care se alimentează de acolo.
Majoritatea prelungitoarelor sunt oricum prost gândite, având toate prizele orientate pe aceeași direcție și cu puțin spațiu între ele. Uneori într-un prelungitor cu 6 posturi poți înfige doar vreo 4 ștechere, că sunt voluminoase și n-au loc mai multe.
O altă soluție des întâlnită este cea cu triplu-ștechere înfipte în prizele de perete. Am văzut uneori triplu-ștecher în triplu-ștecher. Problema este că se formează un soi de guguloi în jurul prizei, de parcă ar fi un stup sălbatic, ceea ce iarăși mi se pare că arată urât.
Prelungitoare mai bine gândite, dacă nu se poate altfel. De exemplu, un powercube cu prize (I has this) pe toate părțile ocupă spațiu mai mic. Există prelungitoare cu posturile orientate pe direcții diferite sau rotative (Dedeman), ca să le poți folosi pe toate și în practică.
Alteori poți monta un prelungitor sub blatul biroului, prins acolo cu bandă dublu-adezivă sau arici sau șoricei. Asta înseamnă că ai un singur cablu de la priză până la birou, apoi toate gadgeturile de pe birou se alimentează de acolo, fără alte cabluri întinse pe jos prin cameră.
Încărcătoare cu mai multe ieșiri. De exemplu, poți încărca un telefon și niște căști de la un încărcător cu două ieșiri USB. Există soluții și cu trei ieșiri, de la chestii ieftine și până la acest Samsung de 65W. Este scump, eu am un model Duo mai ieftin, este foarte util în călătorii când trebuie încărcate multe aparate peste noapte.
Am trecut recent la un încărcător wireless cu două zone, un model Samsung Duo Wireless. Un singur cablu, dar încărcăm amândoi pe el telefoane, căști și ceasul meu.
Nu prea mai sunt alte lucruri de făcut pentru optimizat cablurile, însă. Urăsc prelungitoarele, am însă trei în casă și sunt montate doar unde le-am putut ascunde, unul în sufragerie (tv, consolă, soundbar, lumini ambientale, lumini filmare, google home), altul pe hol (am zis mai sus ce) și altul în bucătărie (microunde, espressor, google home, cameră video, lumini ambientale, iar până recent inclusiv un sterilizator).
Așa că ce voi face în continuare este să înlocuiesc câteva prize cu modele de perete cu mai multe posturi/socluri. Mai exact, voi investiga dacă cele de mai jos pot fi montate într-un bloc vechi, adică prinse în beton cu gheare laterale, fără doză, cum am eu:
Trebuie să existe pe undeva și prize clasice cu mai multe posturi, zic eu, poate prin magazine mai obscure sau chiar la import. O am pe aceasta de ceva vreme, o voi monta prima:
O soluție accesibilă la renovări este să montați mai multe prize, apropo. Dacă este un bloc făcut pe rigips, puteți înlocui o priză dublă cu una mult mai mare, operațiune ușor de realizat și simplu de reparat apoi în jurul ei. Prin rigips este foarte ușor și de tras priză într-un loc nou pe perete.
Dacă este un bloc vechi, tot ar merita încercat la o renovare să faceți un șanț prin beton, de exemplu de la o priză până într-un alt loc pe același perete. Prin șanț trageți un cablu de alimentare. Șanțul se astupă cu ipsos/tencuială/glet/whatever, iar acolo unde vreți priza nouă puteți monta una aparentă cu câte posturi vă sunt necesare.
Mi se pare foarte ușor să montați prize în plus și pe hol, la nevoie. Trageți cablu printr-un canal de cablu și conectați-l la o priză aparentă. Uneori o astfel de soluție poate fi ascunsă undeva sus, de exemplu pe cuier, pentru a alimenta routere și alte hub-uri. A doua cameră în care este ușor să montați prize noi este bucătăria. Puteți veni cu un cablu electric pe deasupra corpurilor superioare, apoi dați găuri printr-unul din acestea și coborâți cablul până sub corpurile superioare, unde îl conectați la o multipriză de calitate. Puteți alimenta apoi de acolo electrocasnice pe blat sau vreo lampă. V
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
37 comentarii
05/08/2022 la 7:31 AM
Prize modulare…
Ai pana la 8 posturi(8x Schuko, dar poți schimba și 1x schuko cu 2x simple pt ca încă se mai folosesc și cabluri de alimentare non-schuko) in același soclu, inclusiv ieșire directa de USB( si multe alte mufe ), inclusiv quick charge.(bine doar 15-20 w) dar totuși.
Andrei(Citează)
05/08/2022 la 9:55 AM
caut de mult prize modulare aplicate nu încastrabile
știe cineva?
crawlerp(Citează)
05/08/2022 la 10:46 AM
@crawlerp cauti doar doza aplicata, in rest modulele sunt aceleasi; cam toti producatorii au asa ceva, uite un exemplu sa sti dupa ce sa te uiti: https://www.vonmag.ro/produse/info/gw27004-pret-doza-aplicata-4-module-ip-40-gewiss-system.
root(Citează)
05/08/2022 la 2:00 PM
Eu nu cred în prize USB, încarcă prea lent ca să fie utile și mai intervin și toate standardele de încărcare ce au nevoie de microcontroller în încărcător pentru a negocia puteri mai mari.
În rest, însă, nu-i rea ideea.
nwradu(Citează)
05/08/2022 la 8:22 AM
Suprasolicitarea circuitelor este o cauza des întâlnită in statisticile incendiilor. Prea mulți consumatori in aceeași priza, nu este o idee prea buna.
Trebuie ca un electrician sa evalueze calitatea – grosimea conductorului care vine din tabloul electric, dar si calibrarea siguranței.
Triplu stecherele sunt de evitat, sursa majora de risc, in special dacă sunt și consumatori “sensibili”: aeroterme, calorifere electrice, aparate de aer condiționat etc.
@sebastian(Citează)
09/08/2022 la 10:19 PM
Cei mai bun comentariu la cei mai slab articol. Te apuci sa adaugi prize și consumatori fără inspecția instalației electrice.
Pavel(Citează)
05/08/2022 la 8:51 AM
Powercubes am si eu vreo 3, foarte practice, si au costat cam 25-30lei bucata. Unele au si usb-uri, even better.
Swagolas(Citează)
05/08/2022 la 9:07 AM
Apartamentele se mai renoveaza, la fel si instalatiile electrice din apartamentele vechi se mai schimba. Așa ca iti pui prize peste tot pe unde ai nevoie si scapi de probleme (eu am prelungitor doar sub birou pentru ca nu eram nebun sa pun 8 prize si la TV unde sunt vreo 5 deviceuri)
SirNeo(Citează)
06/08/2022 la 9:18 AM
Da, da, neaparat se schimba instalatia electrica, am auzit si eu ca metalul se toceste in timp de la curentul electric. Uneori se mai si colmateaza, clar trebuie schimbat tot.
Schimbi cabluri daca au luat foc, daca ai consumatori mari pe undeva (e.g. plita cu inductie) sau ai de gand sa te incalzesti electric cu radiatoare in fiecare camera, nu daca pui mobila noua.
Altfel e absolut degeaba sa schimbi o sarma doar ca sa bagi in celalalt caoat acelati tv led sau incarcator de telefon
Add(Citează)
05/08/2022 la 9:13 AM
Radu, daca nu stii exact ce fel de cablu ai in perete si cate alte prize sunt conectate pe el nu te apuci sa adaugi prize sau prelungitoare (de cele mai multe ori de o calitate indoielnica). Exact cum spune si Sebastian, suprasolicitarea e cea mai intalnita cauza in incendiile de la instalatii electrice. Pe langa cabluri – esti convins ca ai in tablou ceea ce trebuie? Am vazut mult prea multe circuite protejate cu sigurante de 25A in conditiile in care conductorii sunt de 2,5mmp (maxim permis este 16A).
Lucian(Citează)
05/08/2022 la 2:01 PM
Păi cine nu știe ce cablu are va apela la un electrician care îi va lămuri legat de ce se poate face și ce nu.
nwradu(Citează)
05/08/2022 la 9:49 PM
Și maxim 8 prize (simple) pe circuit.
marinel(Citează)
05/08/2022 la 9:20 AM
Nu inteleg cu ce-s mai bune prizele cu mai multe posturi decat un triplu stecher. Avantajul la triplu e ca poti sa il scoti daca nu mai e nevoie de el. Prizele cu mai multe posturi insa vor arata urat tot timpul. Si oricum, la ce ajuta 3 posturi in loc de 2?
Daca pui o priza cu 6 posturi, da, poate ajuta. Dar e garantat ca nici o sotie nu va accepta asta in casa pt ca arata oribil.
Iar prelungitoarele au rolul de a prelungi in primul rand, adica ai nevoie sa bagi in priza in alta parte decat e priza, si de obicei e spre mijlocul camerei, unde nu ai alta solutie.
Daca ai nevoie sa prelungesti pe langa perete, atunci nu mai deranjeaza firele, le poti pune in canal de cablu etc
De altfel tot articolul nu prea are sens, e scremut – e reclama cumva?
Exemplu
“Mi se pare foarte ușor să montați prize în plus și pe hol, la nevoie. Trageți cablu printr-un canal de cablu și conectați-l la o priză aparentă”
Pai de ce sa pun prize in hol in perete cand pot sa folosesc un prelungitor cu canalul ala de cablu? Nu mai tb sa dau gauri in perete, am si mai multe posturi si e si reversibila toata treaba.
Cred ca imi deschid blog de DIY la cate aiureli diy citesc pe bloguri :-))
Marean(Citează)
05/08/2022 la 2:05 PM
Eh na, arată mai bine o priză dublu cu triplu ștecher în ea sau prelungitor lângă?
Orice este pus direct în perete arată mai bine decât cabluri sau ștechere suplimentare ieșite din perete.
“Prelungitor” este doar un nume. Majoritatea au prelungitoare puse lângă priza la care sunt conectate din simplul motiv că au nevoie de mai multe posturi acolo. Sau cel puțin eu despre situația asta vorbeam. Daca ai nevoie de o priză în mijlocul camerei, e altă discuție.
nwradu(Citează)
05/08/2022 la 9:32 AM
Erau acum ceva timp niste discutii pe un alt blog despre cum toate electrocasnicele noi vin acum cu cabluri foarte scurte. Se intampla asta pentru ca atunci cand renoveaza o casa (sau construiesc o casa anoua) oamenii se cam gandesc ca electrocasnice vor folosi si monteaza prize peste tot unde este nevoie.
Cand am auzit prima data de la un coleg care si-a renovat bucataria ca a montat 14 prize, am zis ca exagereaza. Dar eu acum am 10 prize si tot mi se par insuficiente. Asta in conditiile in care aragazul/cuptorul si plita sunt legate pe circuite directe.
Andrei G(Citează)
05/08/2022 la 9:38 AM
Da, sunt sigur ca motivul pt care firele sunt scurte este ca producatorii au studiat ei piata si au vazut ca oamenii isi planifica mai bine prizele fixe :-))
Come on man, e doar cost cutting.
Marean(Citează)
05/08/2022 la 9:51 AM
@Marean, sigur ca pentru o companie conteaza si reducerea costurilor. Dar nici cumparatorii nu mai cauta electrocasnice cu cabluri lungi si atunci nu este nevoie de acestea.
Uite de exemplu pe mine m-ar incurca un espressor cu cablu mai lung de 1 metru (ar trebui sa gasesc o metoda sa il ascund). Sau un mixer cu un cablu mai lung de 1-1,5 metri (ma incurc in cabluri cand sunt prea lungi).
Sau haide sa luam in calcul o masina de spalat. Ce faci cu un cablu de 3 metri daca ai priza chiar in spatele acesteia? Nu poti sa-l infasori colac pentru ca exista riscul sa se topeasca.
Andrei G(Citează)
05/08/2022 la 10:05 AM
La masinile de spalat de acum 20 de ani cablul nu era mai lung decat in prezent. La mixer la fel nu era mai lung, ca mixerul e folosit in bucatarie, unde toata lumea avea prize si acum 20 de ani. La espressor nu stiu, ca nu am avut.
Deci as zice ca nu s-au scurtat cablurile tuturor device-urilor.
In general s-au scurtat cablurile la aparatura audio-video. De asemenea, device-urile care acum 20 de ani nu existau au in general cabluri scurte (ex device-uri smart).
Marean(Citează)
05/08/2022 la 12:00 PM
Cablul se poate scurta simplu. Tai, pui stecher nou si aia e. Simplu. Am facut asa la un espressor si un mixer. La fel de bine se poate lungi. Tai, adaugi cablu nou si gata. Evident nu lipite cu scoci sau alte mizerii. Acum se gasesc tot felul de elemente de imbinare. Iar bucata adaugata sa fie cu aceleasi caracteristici. Oleaca de pricepere sa ai, ca-n rest gasesti tot ce vrei la magazin.
P.s cea mai importanta este instalatia. Sa fie ok. Degeaba iti iei prelungitoare cu cablu de 2.5 mm sectiune, daca instalatia e d-aia veche cu aluminiu de 1.5mm.
O instalatie țapană trebuie in primul rand.
Blackskull(Citează)
05/08/2022 la 12:27 PM
@Marean, si care este scopul pentru care device-urile smart au cabluri scurte? Ca sa scada 1 lei din costul produsului sau pentru ca daca tot iti faci o casa “smart” nu prea ai nevoie de cabluri inestetice care sa traverseze toata camera?
Andrei G(Citează)
05/08/2022 la 1:29 PM
da, majoritatea covarsitoare a device-urile smart sunt facute la calitate minima, pentru a economisi.
nu conteaza atat de mult pt cumparator, dar pentru producator se aduna economii semnificative.
e acelasi motiv pt care telefoanele noi nu mai au incarcatoare sau casti
dar nu e vorba doar de costul cablului in sine.
un cablu mai lung are rezistenta mai mare, deci consuma si el ceva curent. Chestia e ca inteleg ca exista praguri de consum de la care costul intregului circuit creste din cauza consumului mai mare
“They use a shorter cable, that’s less money spent on a particular part. But it might also bring the total consumption down below a particular breakpoint just by a tiny fraction, so they can use thinner gauge wire, a lower rated fuse, thinner or less comprehensively applied insulation, not have to get certain certifications, not have to supply an earthed connection, etc. All of which makes things cheaper still.”
Marean(Citează)
05/08/2022 la 2:07 PM
Aș spune mai degrabă că lungimea cablului nu influențează deloc decizia de achiziție.
Noul apartament, de ex, a venit cu multe prize puse strategic pe perete. Este priză la înălțime pentru centrală și senzor de gaze, altă priză pentru hotă, tot la înălțime, priza pentru mașină de spălat vase, prize pentru cuptor și plită.
Pe partea cu mobila a fost bine. Din păcate, n-am pus frigiderul unde se așteptau ei să-l pun, dar noroc că era o priză și pe partea aceea.
nwradu(Citează)
05/08/2022 la 8:57 PM
de fapt, mai important decat cost cutting e faptul ca un cablu mai scurt respecta normele de siguranta care in unele tari cu apa calda sunt destul de drastice si se mai si respecta / aplica.
una e sa ai o plita cu un cablu de juma de metru si alta e sa ai aceeasi plita (consum mare) cu un cablu de 5 m.
altul e riscul, altele sunt normele si alta e fizica din spate.
john2381(Citează)
09/08/2022 la 10:40 AM
@john2381, intreb si eu de curiozitate: de ce ai vrea o plita cu cablu de 5 metri? Presupun ca atunci cand iti faci mobila de bucatarie decizi de la inceput unde vei monta plita si poti trage o priza pana acolo. Iar apoi probabil ca urmatoarea modificare o vei face peste minim 5 ani cand schimbi toata mobila.
Nu vad un motiv pentru care ai muta plita in alta zona in care nu ai priza.
Andrei G(Citează)
05/08/2022 la 9:50 AM
eu am mai pus d-astea euro in modulele “dummy” pe care le mai aveam. Apoi mai pot pune 2 euro in loc de un schuko. which reminds me: pe blat la bucatarie am un modul cu 2 schuko (clearly not enough), sa ma uit ce tot bag in ele poate pot pune 2 euro
add(Citează)
05/08/2022 la 9:57 AM
came here to say this^^^
inaintea solutiilor tampite de genul “prelungitoare mai frumoase” , exista prize modulare.
device-urile “mici” au majoritatea mufe inguste fara impamantare, deci poti baga fara grija 6 prize mici si una mare pe un modul de 8.
plus le poti inlocui usor daca-mi mai trebe o priza cu impamantare, scoti 2 simple.
matthers(Citează)
05/08/2022 la 2:07 PM
Da, e bună soluția.
nwradu(Citează)
05/08/2022 la 9:58 AM
Ultima oară când am renovat major apartamentul, am început suplimentarea prizelor prin înlocuirea firelor de la contor la tabloul electric din apartament și înlocuirea acestuia. Este o prostie imensă doar să adaugi consumatori pe circuitul vechi, care nu a fost gândit pentru așa capacitate. Acum mi-am făcut casă, gândit fiecare priză după nevoi, inclusiv în curte, și am ajuns la peste 100 cu tot cu cele RJ45 și CATV.
Adrian(Citează)
05/08/2022 la 10:11 AM
In spatele biroului am un UPS care are 8 prize, alea imi ajung pt. desktop, laptop, monitor, imprimanta, router si altele.
In unele prize aflate in spatele mobilei am pus prelungitoare cu stecher plat, asa nu sta mobila departat de perete. Cautati de exemplu “Bachmann Smart Schuko”.
alunelu(Citează)
05/08/2022 la 2:08 PM
Și eu am pus recent un ștecher plat, foarte util https://www.nwradu.ro/2021/10/priza-stecher-plat/
nwradu(Citează)
05/08/2022 la 11:17 AM
Sugestie de prelungitor: Legrand Multimedia L694515. Destul de scump, dar senzational gandit, face inclusiv cable management
Bogdan(Citează)
05/08/2022 la 2:10 PM
Adică acesta: https://www.emag.ro/prelungitor-pentru-tv-legrand-multimedia-cu-intrerupator-iluminat-8-prize-protectie-supratensiune-sectiune-cablu-3×1-5mm-cordon-1-5m-negru-l694515/pd/D72L9HMBM/
Interesant, dar foarte scump. Poate fi o soluție mai bună o cutie de organizat cabluri de la IKEA https://www.ikea.com/ro/ro/p/romma-cutie-cabluri-cu-capac-alb-90289836/ și o multipriză standard în ea.
nwradu(Citează)
05/08/2022 la 1:11 PM
Foarte buna priza cu 3 posturi din Dedeman. Are o prindere foarte buna in perete. Recomand la ea si o rama de plastic ce va astupa urma de la priza veche
Vio(Citează)
05/08/2022 la 2:11 PM
Link?
nwradu(Citează)
05/08/2022 la 5:30 PM
Corect, insa ceea ce spui tu in articol suna mai mult a DIY ceea ce nu este de dorit.
Lucian(Citează)
06/08/2022 la 11:45 PM
@nwradu Au scos astia de la ikea niste prelungitoare modulare.
Eu deja folosesc cateva montate prin casa, iar unele din ele le-am prins de perete
https://www.ikea.com/ro/ro/cat/prelungitoare-modulare-cabluri-48969/
Mihail(Citează)
09/08/2022 la 9:39 AM
Cand am renovat apartamentul cumparat am refacut circuitul electric si am pus in total 26 de prize (in ap de 3 cam). Toata lumea radea si ma credea nebun…
5 ani mai tarziu, inca nu am nici un prelungitor in casa si nici cabluri la vedere (singurele cabluri sunt de la 2 Google Nest prinse pe perete).
Catalin(Citează)