►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Am avut din nou un moment de apreciere pentru tehnologia de fotografiere pe Night Mode când mi-am dat seama că senzorul micuț de pe telefon vede mult mai bine decât mine. Adică știam că tehnologia este bună, că doar o folosesc de câțiva ani, dar acum am depus efort ca să văd ce am în jur și apoi, când am văzut acasă fotografia, mi-am dat seama ce diferență mare a apărut cu această tehnologie.
Exemplu concret: fotografia de mai jos este realizată pe Night Mode cu Samsung Fold4, noul lor telefon pliabil (probabil pun review-ul azi pe YT și in curând pe blog, apropo). N-a fost editată. Toate cele de mai jos sunt needitate, de altfel.
Este realizată la cafeneaua Origo, la ora 21:30, la programul lor de cocktailuri. Nu știu dacă ați fost pe strada aceea noaptea, dar este beznă. Sunt câteva lumini stradale ascunse prin coroana copacilor, iar la Origo oricum stai sub umbrelele terasei de abia vezi om cu om.
Mie fotografia mi se pare excelentă, este o imagine aproape ca ziua. Eu nu vedeam deloc cu ochii asemenea detalii precum spuma băuturii, nervurile de pe micuța ei frunzuliță sau faptul că șervețelul avea un mic model pe el. În realitate, scena arăta ochilor mei ca mai jos:
Asta este o captură dintr-un video filmat tot atunci cu telefonul, că am vrut să fac și un scurt clip despre cocktailurile de la Origo, dar era atât de întuneric încât am abandonat ideea. Eu așa vedeam în jur, adică mai nimic. Fotografia pe night mode zici că-i pe night vision.
Alt exemplu:
Camera folosită este cea principală de pe Fold4, 50 megapixeli cu deschidere f/1,8. În practică, nu-i doar meritul senzorului, care-i micuț, cât al procesorului de imagine și al software-ului din telefon. Fold4 ia de fapt mai multe cadre și folosește un multi-frame noise reduction pentru a elimina zgomotul de imagine din ele prin analiza diferenței de la un cadru la altul. Mai folosește și toate acele tehnologii numite generic inteligență artificială pentru a detecta contururi și forme, adică își dă seama ce am fotografiat și clarifică și iluminează diferit fiecare zonă în parte.
Este o procesare complexă, inclusiv telefonul muncește vreo 2 secunde la ea după realizarea fotografiei, dar rezultatul este cel de mai sus.
Fotografierea a durat 3 secunde. În acest timp a trebuit să țin telefonul cât mai fix posibil, dar în practică asta nu-i vreo regulă draconică. Adică nu-mi țin respirația, nu iau vreo poziție specială în care să rezem coatele de ceva precum făceam la fotografierea cu aparate foto în condiții similare. Modul Night Mode, cel puțin pe Samsung, compensează oricum pentru micile mișcări ale mâinii în acele 2-3 secunde.
Alte imagini de prin zonă, tot pe Night Mode. Îmi place una în care se văd picăturile de ploaie, detalii pe care acum câțiva ani un telefon mobil nu le-ar fi putut surprinde noaptea:
Cândva aparatele foto clasice au pierdut această cursă pentru Night Mode și asta se vede parțial și în cifrele lor de vânzări. De fapt, n-au investit în procesare de imagine în acest scop. Cu mirrorless-ul meu și cel mai deschis obiectiv al meu, un f/1,8, probabil ar fi fost nevoie de câteva secunde de expunere pentru o fotografie similară și cu siguranță ar fi fost mișcată, știu asta din experiența multor încercări de-a lungul anilor.
Cu un aparat foto clasic nu poți fotografia mai mult de o secundă fără trepied. Nu este stabilizarea optică cea care face minuni pe telefonul mobil, ci procesarea multi-frame și interpolarea imaginilor multiple. AI-ul mai adaugă un element nou precum “am detectat frunze, deci probabil că nu sunt gri închis, ci un verde închis” în procesarea automată. Camerele foto nu au investit niciodată în astfel de procesoare de imagine.
Aici se duce de fapt lupta între telefoanele mobile. Pe timp de zi multe fotografiază excelent, îmi dau seama de asta la review-uri când nu mai am ce zice ca pe vremuri. Diferențele pe timp de zi sunt minore, modelele flagship excelează acum mai degrabă la corectat balansul de alb sau la reglajul corect al nuanțelor, acolo apar diferențe față de mid-range-uri. Fotografierea pe timp de noapte a rămas singurul câmp de bătălie între modele.
Eu unul nu știu ce să-mi doresc mai mult de la night mode. Față de acum câțiva ani oricum a scăzut timpul de așteptare de la vreo 6 secunde la 3 secunde. Nu mai am ce cere. Știți ce vreau pentru viitor? Să văd această tehnologie dusă și în filmare, desigur. Probabil că este posibil, dar necesită o putere de procesare mult mai mare. Îi dau câțiva ani înainte să apară. Este inevitabilă.
Se vede apropo o îmbunătățire și între generații. Mai jos vedeți fotografia pe care Matilda a făcut-o cocktailului ei cu Samsung S20 pe night mode, apoi i-am dat S22 Ultra-ul meu pentru o fotografie mai bună. Diferențele se văd clar, o fotografie este mișcată, cealaltă nu.
Uitați altă imagine neașteptat de bună de pe strada Lipscani, lângă magazinul Victoria. Again, acolo este beznă noaptea, nu vezi în ce calci pe jos. Nici nu-mi dădeam seama prea bine de unde se încarcă acel Prius. Fotografia pe night mode arată însă de parcă aș fi fotografiat ziua, nu noaptea.
În caz că vă întrebați ce se întâmplă, cineva și-a tras un cablu de alimentare de la etajul 1 către un stâlp din zonă și pe el în jos. Pe stâlp a prins o cutie metalică. Probabil înăuntru conectează cablul care ajunge la mașină și îl deconectează când pleacă din parcare, ca să nu-l lase în stradă. Un fel de stație stradală do it yourself.
Am fotografiat o grămadă cu Fold4 și la Summer Well. Rezultatele au fost de asemenea excelente, mi se pare că pot arăta cuiva acel festival așa cum îl vedeau ochii mei în noapte.
O imagine care-mi place mult este cea de mai jos. Persoanele de pe pod se mișcau, dar apar înghețate în imaginea finală deși a durat vreo 2-3 secunde realizarea ei. Nu știu dacă știți acea zonă, dar este și acolo foarte întuneric, sunt doar câteva lumini ambientale pe la baza podului. Proiecția aceea cu Summer Well este făcută pe un jet de apă dintr-o arteziană de lângă pod.
Oameni nemișcați pe timp de noapte? Da. Și partea și mai tare este că am făcut fotografia de la vreo 30 de metri distanță folosind camera cu zoom optic, cea de 10 megapixeli cu f/2,4 și senzor și mai mic, nu principala de 50 megapixeli. Am fost foarte surprins acasă de acest rezultat.
Ce mi-a plăcut și mai mult este că o mulțime de lumini puternice și punctuale au fost surprinse bine pe night mode. Era plin acolo de firme foarte luminoase, unele la care nu te puteai uita, erau LED-uri colorate sau tuburi de gaze spectrale și alte asemenea surse. Toate au ieșit în imagine clare, fără halouri, fără bleeding deranjant.
Uitați-vă la standul Martini de mai jos, este plin de lumini, mie îmi place cum l-am surprins și cum se reflectă totul și din sticlele de băutură.
În rest sunt luminițe mici care își păstrează detaliile, sunt texturi pe jos, sunt frunze vizibile individual, culorile reale de la fața locului șamd.
Încă o fotografie remarcabilă: mai jos vedeți niște panouri negre. Am trecut pe lângă ele și abia vedeam ce-i pe acolo, mai ales că îmi luceau în ochi acele tuburi colorate. Acasă, în fotografie, am observat că se reflectă în ele copacii din jur și că se depusese și destul de mult praf pe ele, de se văd niște mesaje de dragoste pe acolo.
Singura fotografie care n-a ieșit bine este cea de mai jos. Scaunele acelea circulare ce par albăstrui de fapt aveau iluminat interior și erau bleu destul de puternic. În imagine n-au ieșit ca în realitate, dar măcar rămâne o fotografie utilizabilă.
Am căutat fotografii de la Summer Well mai vechi, prin articolele mele, ca să văd diferența. Nu am fotografii de noapte cu excepția celor de mai jos. În ele este multă beznă, nu se văd detalii în locurile cu shadows puternice, sursele de lumină au bleeding vertical puternic. S-a îmbunătățit situația în ultimii ani.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
10 comentarii
19/08/2022 la 7:56 AM
Petrecere de batrani. Cum sa fie piscina aia acolo si nimeni nu sare in ea?
Anda(Citează)
19/08/2022 la 8:43 AM
Unii oameni s-au dus cu copiii dupa ei acolo…. Si cam asta zice totul.
Niles(Citează)
19/08/2022 la 9:11 AM
nimic nu mai e real, totul e AI
frunza nu mai e verde, iti spune AI ca e verde. tu nu ai voie sa o vezi verde inchis ca NU AI LUMINA, tu trebuie sa o vezi colorata de la AI
mihnea(Citează)
19/08/2022 la 10:51 AM
In cazul night mode, “AI”-ul ala nu face decat sa corecteze fotografia miscata care ti-ar iesi daca ai poza din mana cu un timp de expunere de cateva secunde. Plus un fel de HDR pentru a normaliza firmele alea luminoase, care altfel la o expunere indelungata ti-ar exploda in tot cadrul.
Daca ai face aceeasi fotografie cu un DSLR pus pe trepied si cu un timp de expunere similar (si fara vant ca sa stea frunza nemiscata) ai vedea ca frunza aia chiar iese verde (daca are totusi cat de putina lumina alba care sa se reflecte din ea)
Sorin(Citează)
19/08/2022 la 11:31 AM
incep sa-i duc doru’ lu’ gelex de cand a aparut prostanu de mihnea
GabrielG(Citează)
19/08/2022 la 12:34 PM
@Sorin: AI-ul ăla face mult mai multe. În lumină slabă culorile pot fi departe de realitate în fotografia digitală, așa că de multe ori le reface el în funcție de subiect sau de alte expuneri. De asta tonurile fețelor sunt un subiect sensibil, pentru că se ajustează culorile cu totul, prin filtre.
Practic telefonul folosește mai multe cadre cu expunere mai mică decât ar fi necesar pentru a avea toate detaliile și compensează digital. Așa apare zgomotul de imagine care diferă de la un cadru la altul și care poate fi eliminat prin suprapunere. E puțin probabil ca la așa o prelucrare agresivă să n-ai culori diferite de realitate.
dam167(Citează)
19/08/2022 la 10:40 AM
Deși înțeleg ideea articolului – cum că poți folosi telefonul în lumină slabă pentru cadre decente -, comparația cu aparatele foto e greșită. Te asigur că ce ai tu aici în articol scot și cu DSLR-ul meu din 2009 (fără trepied, evident), asta înseamnă că un mirrorless bun de generație nouă va produce rezultate mult mai bune. Nu e vreo mare filozofie, lentile de calitate și ISO mare. Dacă un DSLR mai vechi începe să piardă din calitate pe la ISO 3200, acum poți merge mult mai departe și, apropo de prelucrare, vei obține rezultate mai bune cu mai puține corecții decât fac telefoanele.
Telefoanele fac un stacking de cadre pentru a elimina zgomotul de imagine (că aia e singura problemă de fapt), lucru posibil datorită noilor procesoare. Mi se pare o ironie tristă să spui că asemenea cadre nu sunt prelucrate, când de fapt ele sunt un montaj cu tot felul de filtre digitale aplicate. E bine că te poți duce în vacanță sau la un eveniment și să nu simți că ai nevoie de un aparat de 3 kg pe umăr, dara sta nu înseamnă că rezultatele sunt la fel de bune.
Vreau doar să spun că materialele 8K care sunt demo pentru TV-uri sunt realizate cu aparate foto cu senzori sub 50 mpx, nu tu telefoane care filmează 8K.
dam167(Citează)
19/08/2022 la 11:39 AM
@dam167, cred ca Radu spune mai degraba ca fotografiile nu necesita prelucrare manuala ulterioara. Pentru un amator sau pentru o persoana care nu vrea sa investeasca timp ulterior in prelucrarea pozelor e o solutie comoda, rapida si suficient de buna.
Am remarcat si eu ca procesarea foto din generatiile noi de telefoane a ajuns la un alt nivel reusind partial sa recupereze diferenta de calitate dintre o poza facuta cu DSLR si una facuta de telefon.
Catalin(Citează)
19/08/2022 la 2:25 PM
Night mode-ul de pe Samsung s-a dus un pic prea mult in extrem: Daca vrei sa faci o poza care sa fie foarte aproape de ceea ce vezi tu in realitate, nu poti, ca intra night mode-ul si face poza de zici ca e zi afara, cu detalii si culori fortate.
Tot la samsung am observat ca nu poti face poze in parcuri si sa scoti verdele pe care-l vezi in realitate – iese un verde prea strident, exagerat.
C(Citează)
20/08/2022 la 12:02 AM
De când am descoperit Google Pixel acum vreo 5 ani cu Night Sight nu mi-am mai pus problema de poze noaptea.
Din ce vad competiția încă se chinuie sa ajungă din urma, pozele din articol sun bunicele însă nu se ridica la nivelul unui Pixel, fie el chiar și mid-range.
Doar ce am returnat un S22 Ultra de la care aveam așteptări foarte mari și probabil o sa trec la un Pixel 6 Pro pana la urma.
razorsbk(Citează)