un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► Ofertele continuă la: eMAGFashion DaysFinestoreDysonFlip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄

asus s5507

Două funcții din Office care pot fi îmbunătățite

15 Aug 2022  ·

TEHNOLOGIE  ·

23 comentarii

Îmi place Office, dar are de câțiva ani niște probleme pe care mă mir că nu le rezolvă. De fapt nu probleme, ci funcții gândite greșit și sunt sigur că nu sunt singurul care consideră asta (am I?). Probabil că au feedback-ul de mai jos, dar din motive neștiute de ani de zile nu s-a schimbat nimic.

AUTOSAVE

Programele Office au autosave de ceva vreme. Practic, fișierul la care lucrezi se salvează automat imediat ce schimbi ceva.

Problema mea este că treaba asta intră în conflict cu workflow-ul meu. Să zicem că trebuie să fac Anexa 5 la un contract. De obicei deschid Anexa 4, modific titlul din 4 în 5, modific datele de prin ea și apoi salvez fișierul cu numele Anexa 5.docx.

Ce să vezi? Și Anexa 4.docx s-a salvat între timp cu tot ce-am modificat pe acolo. Practic, Anexa 4.docx și Anexa 5.docx sunt acum identice.

Poți dezactiva Autosave-ul acesta, ceea ce am și făcut. Problema este că unii nu știu să facă această modificare sau nici nu-și dau seama de salvările pe care le face Office pe fundal și faptul că le modifică și alte fișiere.

UNDO GLOBAL, NU RAPORTAT LA FIȘIER

Problema aceasta este și mai greu de observat, dar este cea mai gravă și enervantă dintre cele două.

Să zicem că ai vreo trei fișiere Excel deschise simultan și faci modificări în toate trei. Poate au legătură între ele, de exemplu unul este un centralizator cu cifrele principale ale mai multor luni din an, iar în rest ai fișiere separate pentru fiecare lună din an cu calcule amănunțite.

Și să zicem că faci modificări și calcule în fiecare, modifici text, copiezi valori dintr-o parte în alta șamd. Iar apoi trebuie să dai Undo din diverse motive.

Problema este că acea comandă Undo nu se aplică doar în fereastra în care tu apeși butonul sau apeși ctrl+z, ci pur și simplu șterge la rând modificările făcute în programul Excel, indiferent de fereastra în care au fost făcute.

Să zicem că ai făcut următoarele acțiuni:

  1. acțiunea 1 în fisierul A
  2. acțiunea 2 în fișierul A
  3. acțiunea 3 în fișierul B
  4. acțiunea 4 în fișierul A
  5. acțiunea 5 în fișierul B

Și tu zici “oh noes, aici în fișierul B nu trebuia să fac deloc modificări, dar am făcut două. Ia să apăs Undo de două ori”.

Ce face Excel? Păi șterge acțiunea 5 din fișierul B, că asta este ultima. La încă o comandă Undo, te aștepți să șteargă acțiunea 3 din fișierul B, dar de fapt șterge acțiunea 4 din fișierul A. Și face asta într-o fereastră care nu este activă pe ecran și fără ca tu să-ți dai seama de această schimbare. Abia o a treia comandă Undo ar șterge acțiunea 3 din fișierul B.

Dacă nu știi de acest modus operandi, te poți trezi că apeși Undo până observi că ți-au fost inversate cele două schimbări din fișierul B, dar nu-ți dai seama că ai schimbat ceva și în fișierul A. Iar cum autosave-ul se bagă singur în discuție, ți-a și salvat modificările și poate nu-ți dai seama de asta.

Sau vouă vă plac așa? Poate sunt eu prea tradiționalist.

Eu aș mai schimba ceva și la copy-paste, aș păstra mai multă vreme pe ecran opțiunea aceea mică din care poți alege Paste as text. Uneori dispare pentru că apeși din greșeală ceva, deși dorești să o folosești.

În rest, însă… Office. Na, merge bine. Mi-am dat seama că sunt în al 10-lea an de când plătesc abonamentul lunar Office 365 și sunt mândru de asta.

asus s5507

    23 comentarii

  1. Sau ar putea sa facă o varianta cu o plata unica, fără abonament – ca la Windows, plătești o data și îl ai toată viats – ca functile de baza oricum sunt aceleași de 10-20 de ani, cel puțin la Word.

      (Citează)

  2. Referitor la functia de auto-save, iti recomand sa activezi File History in Windows 10/11 care iti va permite versionarea fisierelor si revenirea la o stare anterioara, pe o perioada selectata de tine (1 luna, 1 an, nelimitat etc).
    Poate te ajuta…

      (Citează)

  3. Copy file anexa4.doc. Rename anexa4.doc copy in anexa5.doc si faci modificarile de rigoare.

      (Citează)

  4. Mirel:
    Sau ar putea sa facă o varianta cu o plata unica, fără abonament – ca la Windows, plătești o data și îl ai toată viats – ca functile de baza oricum sunt aceleași de 10-20 de ani, cel puțin la Word.

    Unii au nevoie functii precum:
    1. 1TB Stocare cloud (Extrem de util)
    2. Acces la ultimele versiuni ale MS Office (2016, 2019, 2022 etc), fara a cumpara fiecare licenta perpetua.
    3. Posibilitatea rapida de a lucra online si a partaja documente cu altii (OneDrive + MS Office), mai ales daca lucrezi cu altii sau trebuie sa partajezi documente, fara a trimite inainte si inapoi prin email.

    Pentru toate astea (daca se aplica si ai nevoie de ele), eu cred ca merita 250 Lei / an. (Sau 20 Lei / luna, adica 1 pachet de tigari).

    Overall, subscriptiile pot fi nasoale, mai ales cand se aduna Adobe (30 Euro/luna), Google Workspace (15 Euro/Luna), Office (5 Euro/luna) si tot asa, dar atat timp cat iti produc bani sau iti scutesc timp, merita.

      (Citează)

    • Care au nevoie de toate funcțiile alea pot sa plătească abonament anual – eu vorbeam de cei care NU AU nevoie de acele funcțiile, vor sa folosească word-ul doar pentru funcțiile de baza

      Iar asta cu 20 lei pe luna este pur și simplu vrăjeală. Fiica mea face ECDL și plătesc 49 lei/luna – da, ar putea fi partajat pe 6 calculatoare doar ca eu am nevoie doar pe un calculator – și nu am găsit nicăieri vreo varianta cu 20 lei pe luna cum spui tu – Nici la abonament pe un an nu iese asa

        (Citează)

    • @Mihai, serios daca va inteleg vreodata pe voi astia care calculati totul in pachete de tigari. Suntem la puscarie sau de ce asta este “moneda” de referinta?
      De ce nu calculezi in paini de exemplu? Si atunci 20 de lei/luna ar fi echivalentul a 10 paini.

        (Citează)

    • Andrei G, probabil pentru ca pretul la “paine” difera mai mult decat la tigari. De exemplu eu habar nu am daca exista macar paine la 2 lei, sub 6-7 lei nu cred ca am dat vreodata.

        (Citează)

  5. Tu vorbești de Autosave pe OneDrive. Eu mă gândeam la autosave-ul “clasic”, hă hăăă, de pe vremuri.

    La fel e și pe Google Docs, între timp am învățat să dau un “Save As” sau “Save a Copy” și apoi să mă apuc de modificat.

      (Citează)

    • Exact, nu intelegeam despre ce e primul punct, mai ales ca nu folosesc onedrive, iar in desktop, te intreaba daca vrei sa salvezi modificarile. In onedrive, banuiesc ca e cum e si in google docs, si cumva ma astept la comportamentul descris asa ca save as/duplicate inainte.

        (Citează)

  6. Serios man, nu poti da un Save As inainte sa modifici?

      (Citează)

    • Si in plus, cum ai vrea sa functioneze auto save ul altfel decat functioneaza?
      Ar trebui sa ghiceasca cand utilizatorul vrea intr-adevar sa modifice documentul si cand vrea sa faca un alt document cu modificarile?
      :-)

        (Citează)

  7. Prima problema nu am observat-o, fisierele mi s-au salvat corect in orice ordine am facut operatiunile de modificare si redenumire, in schimb a doua am patit chiar destul de recent.

    Este logic ce fac cu acel undo, dar nu este deloc rational sa anulezi modificari in fisiere care nu sunt in prim plan.

    O problema cu adevarat serioasa este prostia epica a versiunilor recente de Office de a nu permite auto-save decat daca este activat si permis back-up-ul in OneDrive.

      (Citează)

    • Este posibil sa fie gandit asa pentru cazurile in care muti informatii dintr-un fisier in altul.

      Exemplu:
      1. Dai cut la un tabel in fisierul A
      2. Apoi dai paste in fisierul B

      Daca functia Undo nu ar lucra la nivel global, cand dai Undo in fisierul B se sterge tabelul, dar nu se adauga inapoi in fisierul A. Si atunci ai pierdut datele respective.

        (Citează)

    • @Andrei G

      nu nu nu.
      Daca am chef sa dau undo in fisierul A, ma duc acolo si dau undo.
      Astea sunt prostii de oameni prea plictisiti ca merge tot.

        (Citează)

  8. Ai același undo stack pentru că deschizi fișierele în aceeași instanță de Excel.

      (Citează)

  9. Bug enervant: cu tastatura pe română activă în Excel, dai Ctrl+F să cauți ceva, apeși 2,5 pe tastatura numerică să cauți o valoare, și te trezești că ai scris 2.,5.
    Da, doi punct virgulă cinci. Oribil.

      (Citează)

  10. Soluția mea la Undo-ul global e să am un clipboard manager.

    Așadar, să zicem că sunt 3 fișiere în care lucrez și vreau să dau undo în unul din ele.

    Merg în cele 2 în care nu am nevoie de Undo, dau copy (se salvează automat în Clipboard Manager).

    Dau undo succesiv până se rezolvă cu al 3-lea fișier.

    Merg în celelalte două și dau Paste.

    Nu e plăcut, dar funcționează la mine.

    Cred că în Windows-urile mai recente e inclus un clipboard manager, dar mie mi se pare mai bun:
    https://ditto-cp.sourceforge.io/

    Tot așa, am înlocuit Search-ul de Windows cu Locate32 și Start-ul cu Launchy (două programe antice pentru care nu găsesc alternative moderne, dar care funcționează foarte bine pentru nevoile mele).

      (Citează)

    • Searchul de Windows s-a înlocuit de ani buni cu Everithing Search..
      Start-ul cu cel asemănător Start8..
      Nu am găsit soluție la Reader-ul PDF scos de la windows8 încoace.. și băgat în Edge.
      Daca-l includ în office plătim și subscripție anuala..

        (Citează)

  11. N-am probleme cu autosave-ul pentru ca, inainte sa existe, aveam problema ca uitam sa dau save as dupa ce faceam modificarile si dadeam save, busind fisierul original. Asa ca m-am invatat de mult ca prima actiune sa fie save as.

      (Citează)

  12. Pentru autosave mai ai o varianta simpla. Ai Anexa 4 – in loc sa o deschizi si sa ii dai save as, selectezi fisierul cu Anexa 4, click dreapta, new si iti creeaza un document nou cu continutul anexei 4, pe care il modifici cum vrei si il salvezi cu ce nume iti doresti.

      (Citează)

  13. Eu am o problemă cu Visual Studio. Tooltipurile apar instant când poziționezi mouseul pe ceva. Consecința? Vrei să adaugi cod undeva, dai clic lângă o variabilă și clicul îl ia tooltipul variabilei pentru că ai trecut cu cursorul mouseului peste variabilă și între momentul intenției de clic și momentul când s-a dus degetul în jos cu butonul mouseului a apărut tooltipul!

      (Citează)

  14. poate sunt eu prea vechi.. dar inainte de autosave si save as.. ctrl+s era baza.
    si pentru a functiona ctrl+s.. era nevoie sa ai preagatit documentul de lucru.

    asa ca am ramas cu un “tic” util de atunci:
    cand am de lucrat un doc nou plecand de la unul existent..
    mai intai folosesc ctrl+c si ctrl+v (in file manager, unde oricum trebuie sa fiu pentru a deschide fisierul sursa)..
    si toata problema de la pct 1 e inexistenta in fluxul asta.

    bine, fac asta cand e chiar nevoie sa folosesc office 365 si nu google docs (sau cum se mai numeste acum) pentru ca.. linux

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus