►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・PC Garage・Flip・Secom・Altex. 📺YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
« One giant waste of time for robotkind vor spune cândva AI-urile adevărate despre ce le punem să facă
12 Aug 2022 ·
Și nu mă refer la faptul că unii pierd ore întregi pe TikTok.
Sunt de acord cu conceptul mobile-first, care spune că site-urile și serviciile trebuie gândite întâi pentru utilizare direct de pe mobil. Asta este situația din prezent, majoritatea oamenilor rezolvă lucruri de pe telefonul mobil, nu de la un computer. 70% dintre vizitele pe acest blog se fac de pe mobile. eMAG raporta că tot vreo 70% din comenzi se dau de pe mobil. Muzica și YouTube de acolo se accesează predominant.
Foarte bine, go mobile-first! Ce urăsc eu este ideea de mobile-mandatory, de site sau serviciu care nu funcționează deloc dacă nu ai telefonul mobil în mână. Nu îmi place dependența aceasta.
Într-o zi mi-am lăsat telefonul mobil în camera în care dormea Alice. Aveam însă laptopul în cealaltă cameră, așa că simțeam că lumea este scoica mea, pot face orice de la un computer, nu-i așa? Nu-i așa?! Nu. S-a dovedit că nu poți.
De exemplu, nu poți comanda mâncare pe Bolt Food. Tazz și Glovo au site desktop, dar asta este o dezvoltare oricum mai recentă. Bolt Food nu are, comanzi de pe mobil sau deloc.
Nici un site de bancă nu funcționează fără mobil în mână! Nu ai telefon, nu ai acces la servicii bancare! Unele vor să-ți trimită SMS pentru autentificarea 2FA, altele au un program care generează o parolă temporară. Ai intrat cumva fără să ai nevoie de telefon? Nu-i nimic, ai nevoie de el dacă încerci să faci vreo plată.
Am vrut să intru pe eToro ca să-mi văd acțiunile. Teapă, a fost una din zilele când nu m-a mai logat direct, ci a trebuit să introduc și un cod primit prin SMS. Eh, îl introduc peste câteva ore…
Uneori nu te poți loga pe Google sau pe Facebook decât dacă apeși pe Yes, it’s me în notificarea care apare doar pe telefon.
Vrei să dai vreo comandă online? Doarme fata și poate este un moment bun să comanzi de toate cele necesare prin casă? N-am putut. Un site îmi cerea 3D Secure, care de fapt este tot pe telefonul mobil, validare cu amprentă.
Am încercat, apropo, să-mi accesez SMS-urile din computer pe messages.google.com după cum vă spuneam aici. Nu făcusem asta de ceva vreme pe laptop, însă, așa că site-ul mi-a cerut întâi să deschid mobilul și să scanez cu el un cod QR de validare. This defeats the purpose, cum s-ar zice, dar asta este viața. Ah, iar pe Windows este de multe ori inutil să bifezi opțiuni de “remember me on this computer”. După câteva update-uri de Windows sau chiar și de Chrome, le apare acelor servicii ca și cum te-ai conecta de pe un dispozitiv total nou, așa că o iei de la capăt cu înrolările.
Nici nu știți cât de mult am început să apreciez câteva site-uri care nu mai cer 3D Secure când lansezi o comandă sau plătești o factură. Nu mai am nevoie de mobil ca să-mi plătesc curentul!
Înțeleg că, dovedind că ai și telefonul personal în mână, dovedești de fapt că ești chiar tu și nu vrei să furi sau să accesezi ilegal ceva. Ar trebui însă să fie o măsură opțională de securitate, nu una obligatorie.
Mai mult, computerele au ajuns la fel de performante ca și mobilele în astfel de aspecte. Locația mea poate fi detectată din browser. Poți avea laptop cu senzor de amprente sau cu face id. Trimiterea unui cod de securitate prin email, când SMS-ul nu este disponibil, ar trebui să fie o metodă uzuală de backup, nu “te putem suna dacă vrei”. Nu vreau să mă sunați, nu am mobilul în mână! Ce faci dacă ești în străinătate, în pustiu, și nu-ți permiți roamingul de date care costă câte 3000 de euro per GB?
Ah, noroc cu smart watch-ul. Mai degrabă văd acolo un cod SMS decât să mă întind ca să iau mobilul de pe birou. Și noroc și cu aplicația Link To Windows, care-ți leagă total telefonul la Windows de poți face și remote desktop pe el, doar că pe laptop nu o am configurată. Asta însă doar permite accesarea telefonului mobil de la distanță. Eu aș vrea să nu mai fim legați atât de tare de telefonul mobil, atunci când suntem în casă.
« One giant waste of time for robotkind vor spune cândva AI-urile adevărate despre ce le punem să facă
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
37 comentarii
12/08/2022 la 6:49 AM
Nu știu de unde naiba s-a trezit Vodafone să îmi bage pe gat autentificare cu 2 factori, asa ca e un chin sa plătesc factura pentru alt număr de telefon decât cel folosit de mine.
Gaelex(Citează)
12/08/2022 la 6:58 AM
Pune sa iți trimită factura pe email si după scanezi codul de bare cu Pago (avea si sincronizare cu Vodafone dar mai nou vad ca nu mai merge)
Ady94(Citează)
12/08/2022 la 9:43 AM
Cred ca intre timp s-a reparat sincronizarea cu Vodafone. Nici la mine nu a functionat o perioada, dar acum imi apar in Pago si facturile acestea.
Andrei G(Citează)
12/08/2022 la 9:56 AM
S-a “reaparat” in sensul ca pago o tot repara si vodafone face orice sa o blocheze, ca in loc sa ofere APi-uri de integrare, ei pun captcha la roboti, intelgientia romaneasca de la marea firma de IT vomafone.
In rest 100% de acord cu ce zice radu, mai ales despre plata cu cardul si 3ds, si mai ales decand suntem “beneficiarii” mizeriei de 3d2. Inca imi si aduc aminte cum acum vreun an apareau toate piarizdele de la banci sa ne explice ce bine o sa fie pentru noi cu 3ds2, rupe-le-as …comunicatele in franjuri.
Boris(Citează)
12/08/2022 la 7:00 AM
Morala?
Nu vă mai uitați telefoanele in camera copilului 🤣🤣🤣
Bogdan(Citează)
12/08/2022 la 12:44 PM
morala?
nu faceti copii
GabrielG(Citează)
12/08/2022 la 7:48 AM
Pe tine te enerveaza 2factors authentication 😅 care e de fapt o masura de securitate destul de buna (folosita excesiv). Mai ales la plati, ea transfera riscul de frauda de la banca/procesator la client (“e vina ta ca ai bagat cardul aiurea si ai autorizat plata”).
In rest, in afara de noapte, tin telefonul doar pe silent, sa nu bingane ca nebunul prin casa.
F.(Citează)
12/08/2022 la 9:59 AM
F. pai da, fix aasta au facut, au mutat responsabilitatea la utlizator stricand si partea de user-experience. Desi, intial asta era sell pointul cardurilor de credit (cand au aparut ele ca si linii de creditare), ca ai protectie oferita de banca pentru fraude, ca d-aia le platesc comisioane de ultilizare. Uite d-asta, numai cash la livrare si card la easybox de atunci.
Boris(Citează)
12/08/2022 la 8:36 AM
In plus, hotzMag are de multe ori reduceri doar in aplicație. Eu pun produsele in cos pe calculator și finalizez comanda din aplicație.
Te forțează sa folosești aplicația.
Dan(Citează)
12/08/2022 la 9:28 AM
Old man yells at cloud.
Giani Mucea(Citează)
12/08/2022 la 2:32 PM
Asa credeam si eu pana mi s-a stricat telefonul recent si m-am trezit blocat.
plati, transport, autentificare la banca, mail etc – toate aveau nevoie de telefon. Fuck, pana si becurile si aspiratorul tot din telefon le controlam. Prea s-au concentrat toate intr-un single point of failure
C(Citează)
12/08/2022 la 2:46 PM
e foarte neplacut sa ramai fara telefon in ziua de azi, nici nu e nevoie sa iti fie furat ca sa fie foarte neplacut, e de ajuns sa se strice cumva.
ce e intr-adevar enervant este ca in multe cazuri nu este nevoie ca telefonul sa fie indispensabil pt o activitate, dar asa s-au gandit companiile ca e mai bine, sa ne lege tot mai mult de telefon
de ex faptul ca nu mai pot face plati sau in unele cazuri nici macar accesa platforma bancara fara telefon ma deranjeaza f tare
Marean(Citează)
12/08/2022 la 4:08 PM
Pai problema e cum iti aranjezi tu lucrurile. Da, sunt unele chestii la care nu am nici eu acces decat cu telefonul, ca am vrut eu sa folosesc MS Authenticator. Dar s-ar putea si cu sms daca as vrea, iar asta simplifica lucrurile. Adica tot de telefon ai nevoie, dar poate fi orice telefon cu sim-ul corect.
La banca cred ca inca se poate cu token fizic, nu? Nu l-am mai folosit de cateva luni ce-i drept, dar parca inca am optiunea asta cand vreau sa intru in cont.
Pentru restul, nu stiu ce ar fi exclusiv pe telefon. Totul merge si de pe calculator. Poate controlul Deco, parca ala era doar prin aplicatie.
Giani Mucea(Citează)
12/08/2022 la 4:27 PM
– banca pe care o foloseam in Ro a renuntat la token fizic acum niste ani.
– in NL am conturi la 2 banci, una are token si alta nu.
– etoro, revolut nu (mai) merg fara telefon
– am 28 de aplicatii de smarthome pe telefon, si doar 2 pot fi accesate si din browser
poftim, de pe site-ul guvernului olandez
“From January 5, 2023, you can only log in to MijnOverheid with the DigiD app or SMS check. This means that from now on you will always need your phone…”
Marean(Citează)
12/08/2022 la 4:40 PM
Da, in Ro cred ca nici banca mea nu mai are token fizic. In NL sunt la ABN si inca mai am. Pentru investit am cateva aplicatii si am verificat acum, nici una nu are web login. La smart home cam jumatate sunt accesibile din browser.
Yep, depind de telefon atat de mult incat nu mi-am dat seama ca depind de telefon.
Giani Mucea(Citează)
12/08/2022 la 5:58 PM
ABN inca mai are tokenul ala, da. Si Rabo are unul. Insa ING nu are, doar telefonul.
Cum zicea si Marean mai sus, toate locurile unde te autentifici cu DigiD necesita telefon. Si SMS tot telefon necesita.
Singura parte oarecum buna in prezent e ca telefoanele nu se mai fura cum se furau acum 10 ani – nu prea ai ce sa faci cu un telefon furat, nici pentru piese mai nou nu poti sa il folosesti.
C(Citează)
12/08/2022 la 10:03 AM
nu prea inteleg faza asta cu doarme copilul deci nu poti sa iei ceva din camera respectiva, de parca se declanseaza mina antipersonal daca calci pe acolo
Ender(Citează)
12/08/2022 la 10:36 AM
Parintii trebuie sa poarte sosete din lana groasa sau papuci din pasla cand merg prin casa, si sa-si tina pe cat posibil respiratia cand copilul doarme, pentru a nu-i deranja dezvoltarea armonioasa.
Kopa_Kopan(Citează)
13/08/2022 la 9:40 AM
Da, si pe mine ma enerveaza cand aud pe astia – au facut un copil si gata, totul pe silent, nu mai raspund la telefoane, nimic ca ….am copil domne. Eu dadeam cu aspiratorul langa fiimiu si el dormea.
the_real_blue(Citează)
12/08/2022 la 10:17 AM
nu doar eMagarii o fac! foarte multe servicii care s-ar putea accesa bine-mersi pe web (inclusiv Youtube si Fb, avantajul fiind ca Firefox4Android suporta uBlock) devin aplicatii, deci incep sa capete drepturi asupra datelor tale DIN AFARA interactiunii directe cu ele. miza in acest joc murdar este accesul la datele utilizatorului – locatie, fisiere, poate chiar senzori si de-asta toti vor sa intri in nenorocitul de cont chiar si doar sa te uiti pe-acolo, daca se poate.
Intra in cont, instaleaza aplicatia, fa ORICE doar sa putem sa te supraveghem mai bine. Conspiratie? neah, doar dorinta de a tinti mai bine reclamele si de a-si maximiza profitul. Ma ingrozesc de ziua cand aplicatia eMagar va vedea ca treci des pe langa niste magazine si va incepe sa te sacaie sa comanzi la ei ce vand aia…
WhiteLion(Citează)
12/08/2022 la 10:37 AM
Plus aplicatia Lidl, Kaufland, Carrefour, aplicatia CityiLove pentru parcare la mall, aplicație dacă vrei să mergi la Therme, aplicație la lanțul de cafenele. Și de multe ori sunt doar un wrapper pentru site-ul de mobil dar cu mult mai multe permisiuni.
Em(Citează)
12/08/2022 la 11:24 AM
De ce ai avut nevoie sa instalezi aplicatia celor de la Therme? Ti-a adus vreun beneficiu in plus fata de varianta in care te duci direct la receptie si platesti biletul?
Andrei G(Citează)
12/08/2022 la 11:00 AM
Parintii au dus prea departe ideea de a face liniste cand doarme copilul. Mai ales un copil de ~1 an care doarme si pe zgomot de bormasina.
Nu gasesc expresia in romana, dar ai “to sleep like a baby” care se refera tocmai la somnul ala adanc si odihnitor pe care il au bebelusii/toddlerii si din care nu ii poti trezi daca intri la ei in camera sa iei telefonul cand il uiti acolo.
Costin(Citează)
12/08/2022 la 12:29 PM
hehe, nu, common misconception.
bebelusii < 1 an au de fapt somnul foarte agitat, pentru ca ei dorm in cicluri de aprox. 40 minute.
copiii mai marisori/ toddlers, intr-adevar dorm adanc si poti sa faci lucruri in jurul lor fara sa se trezeasca.
la origine, expresia "to sleep like a baby" se referea la a dormi fara sa fii afectat de griji sau de o constiinta incarcata.
"Anyone with newborn baby will find irony in this phrase. After Bob Dole was defeated in the presidential campaign of 1996, he famously said, “I slept like a baby. I woke up every three hours and cried.” While babies don’t sleep deeply, they do sleep peacefully and untroubled, something we all wish for."
Marean(Citează)
12/08/2022 la 3:47 PM
Stii tu ceva, dar nu ce trebuie.
TL;DR somnul la bebelusi si toddlers este mai odihnitor si sunt mai greu de trezit. Mai ales in jurul varstei de 1 an.
REM sleep (rapid eye movement sleep) -> cea mai importanta parte a somnului pentru creier, care are aceeasi activitate ca atunci cand nu dormi.
Adultii au undeva la 20-25% REM sleep (rapid eye movement sleep) pe noapte, si asta se intampla cu cat ai un somn mai lung. In primele ore de somn, REM sleep (cand muschii se relaxeaza total si mai functioneaza doar ca sa respiri si sa misti ochii) ocupa putin spre deloc dintr-un ciclu de somn. Eee, bebelusii incep ciclurile de somn cu REM sleep si dureaza jumatate dintr-un ciclu intreg care are 40-60 de minute. Par agitati pentru ca muschii lor nu se relaxeaza asa cum se intampla cu adultii.
In ambele cazuri, adulti si bebelusi, corpul este intr-o stare de alerta (survival mode) si raspunde la stimuli externi. De exemplu, daca e prea cald sau prea frig, te trezesti. Problema este ca somnul in etapa REM este afectat si de grijile de zi cu zi. Daca ai probleme in afara somnului, esti foarte usor de trezit in etapa asta a somnului. Daca esti bebelus, somnul este mai bun si mai odihnitor in REM sleep.
NREM sleep (non-rapid eye movement sleep) -> impartit in light sleep (stage 1 & 2) si deep sleep (stage 3 & 4) la adulti
Etapa 4 este cea mai importanta pentru corp, fiind asociata cu cresterea. La bebelusi, pentru ca incepe dupa REM sleep, nu mai e nevoie de light sleep (etapele 1 si 2), si ajung foarte repede in etapele 3 si 4. Din cauza asta e nevoie ca bebelusii sa doarma cel putin 30 de minute la un somn, ca sa ajunga la etapa care ii ajuta sa creasca.
La adulti, ciclurile de somn incep cu NREM sleep stage 1 si pana ajungi la un deep sleep (stage 3) dureaza cam 20 de minute. D-asta poti fi trezit foarte usor ca adult imediat dupa ce ai adormit.
In jurul varstei de 1 an, ciclurile de somn incep sa fie NREM-REM si la bebelusi/toddlers si sa fie mai lungi (60+ minute), doar ca inca nu sunt formate cele 4 etape si intra foarte repede intr-un somn adanc. D-asta daca a adormit un copil, in cateva minute il poti lua in brate si muta in alta parte fara sa-l trezesti, pentru ca este intr-un deep sleep. Asta este si varsta la care poti sa dai cu bormasina langa ei.
Apoi, cam pe la 4-5 ani, copiii ajung sa aiba aceleasi cicluri de somn ca adultii. Ala e si momentul in care somnul la pranz nu mai ajuta la memorie pentru ca nu se ajunge in REM sleep si copiii care dorm la pranz nu sunt mai destepti :) Doar ca le cresc oasele mai bine.
Costin(Citează)
12/08/2022 la 11:17 AM
Eu ma intreb fetele de la sala ce or butona pe telefon. 30 secunde exercitii, 5 minute pe telefon.
Cipper(Citează)
12/08/2022 la 1:45 PM
Culmea e că pe situri intru mai des cu laptopul cuplat la hotspotul telefonului (juma de an sînt plecat la muncă), iar acasă pe router. Fără feisbuci, tik, insta, etc. Și acasa pot trăi liniștit și fără tazz, mazz, panda sau mamba, iar pentru cumpărături am 2 marketuri peste drum…
marinel(Citează)
12/08/2022 la 2:59 PM
Recunosc ca sunt speriat de ideea de a ramane fara telefon cand sunt plecat din tara, efectiv esti teleportat in “pierduti printre straini” ( pentru cei batrani care au prins Discovery ), mai ales ca obisnuiesc sa nu tin pe card-ul curent toti banii, ci sa mut acolo doar periodic dintr-un cont separat fara card atasat pentru extra securitate.
Cred ca acea confirmare by email este tricky, daca ai pierdut telefonul si sa spunem ca vrei sa intrii pe Gmail de pe un laptop nou imprumutat de la cineva iti trimite notificare pe telefon sa confirmi ca esti tu.
Am ajuns sa imi pun in bagaj un telefon mai vechi de back-up ce il am deja legat la contul de google pentru zile negre.
Stefan J.(Citează)
12/08/2022 la 6:32 PM
Exista si varianta cu un Yubikey
Ady94(Citează)
12/08/2022 la 3:18 PM
Citeste strategic addiction
https://blueoceanthinking.substack.com/p/strategic-addiction-opium-war
Andu(Citează)
12/08/2022 la 3:25 PM
Cel mai aiurea este ca unii involueaza.
Emag cere de vreun an 3d secure pentru plati cu cardul salvat, ceea ce e o tampenie.. ca atunci cand l-ai salvat ai avut un 3dsecure pentru salvare.
Cel mai cool e ca doar de Black Friday a mers automat…
Serj K(Citează)
12/08/2022 la 3:32 PM
Noi pe mac primim SMS-urile tot in Messages, nu ai nevoie de telefon langa tine. Nu aveti ceva similar pe Windows?
Andu(Citează)
13/08/2022 la 12:39 AM
A scris in articol ca are si pe Windows o optiune similara, doar ca nu o are configurata pe laptop.
Andrei G(Citează)
12/08/2022 la 9:12 PM
Ti se va rezolva problema, Radu!! ING a trimis informare chiar azi în ziua postării, despre autentificarea operatiunilor cu amprenta / recunoastere faciala. Noiembrie 2022.
Cosmin(Citează)
16/08/2022 la 11:39 AM
Aprob pozitiv, vorba lu’ nenea Iancu. Esti cam legat de maini si de picioare daca nu ai si telefonul langa laptop, in special in ce priveste gestionarea Internet banking-ului.
Un mare plus pentru WhatsApp, a caror aplicatie web merge ok. Mai nou, chiar si cu telefonul oprit.
silicon_v(Citează)
17/08/2022 la 3:48 PM
Am patit asta in concediu, mi-am pierdut telefonul, aveam telefon de rezerca, am avut toate datele in jumatate de ora, inca aplicatiile bancare nu le-am mai putut folosi pana la intaorcerea in tara.
Problema a fost ca a trebuit sa cumapar un bilet de avion de urgenta si nu puteam sa fac plata. A trebuit sa ma rog in aeroport de cineva sa plateasca pentru mine si sa inapoiez banii cand ajung in Romania, Cu greu am gasit pe cineva care sa plateasca 700 euro unui necunoscut!
mihai(Citează)
17/08/2022 la 4:45 PM
De ce n-ai folosit cardul de credit sa faci plata? Sunt sigur ca nu ai nevoie de telefon sa platesti cu cardul, daca ai un card fizic.
Giani Mucea(Citează)