►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Ieri am dat o fugă la Visualfest, conferința despre comunicare vizuală. Dimineața m-am uitat online, dar apoi am trecut pe la Marriott ca să mai schimb o vorbă cu cumetrii și alți oameni. Am ajuns pe sfârșite, dar am apucat să-i spun Andreei Retinschi că-mi plac fotografiile ei. Mi-ar fi plăcut să pot spune acelasi lucru în persoană și Andreei Balaban, dar a fost în sesiunea de dimineață, am văzut-o online.
Am mai auzit într-o prezentare și de BeReal, o aplicație a cărei idee mi-a plăcut: la un moment random al zilei, îți trimite o notificare și apoi ai două minute să faci o fotografie bună și să o uploadezi în aplicație. Prietenii tăi primesc notificarea în același timp cu tine, așa că vezi ce fac și alții în același moment.
Îmi place ideea, mă gândesc să o instalez și eu. Problema este că, având în vedere că n-am o viață prea aventuroasă, probabil ar fi ca în meme-ul de mai jos, o poză cu tastatura.
Am avut din nou senzația că blogurile au rămas cumva la coada clasamentului în termeni de orice. De exemplu, Marian și Georgiana au spus în panelul lor că ei sunt creatori de conținut de nivel mediu, ca număr de urmăritori, și mă gândeam “cum mediu boss? Ai 179.000 de subscriberi pe YouTube și alte zeci sau sute de mii pe alte platforme vizuale (Insta, TikTok etc), în condițiile în care este foarte greu să câștigi încă un subscribe”.
Și totuși, după ei a urcat pe scenă Mimi, care are un milion de subscriberi pe YouTube. Înțeleg că s-a lăsat de YouTube (n-a mai postat nimic acolo de un an), dar are 1,1 milioane de fani pe Instagram și 760.000 pe TikTok. Mă uitam în paralel că Andra Gogan are 10 milioane(!) de urmăritori pe TikTok, 1 milion pe Instagram (eu acolo o urmăresc) și 1,32 milioane pe YouTube. Este deja un domeniu în care milioanele sunt ceva uzual.
Blogurile? Ne bucurăm la mii sau zeci de mii de unici pe zi. Și sigur că se poate spune că un articol bun pe un blog rămâne pe vecie și este indexat și poartă mult mai multă informație în plus față de o fotografie sau un clip video. Sunt de acord cu asta, deși în curând YouTube va indexa și transcrie cuvintele din orice limbă. Și se mai poate zice și că numărul acela de fani arată doar că, la un moment dat, o persoană a trecut pe acel canal și a zis “mi-a plăcut ceva” apăsând un buton, pe când pe bloguri nu există această posibilitate. Asta este o idee auzită prima oară la Hoinaru și în principiu are dreptate.
Problema este că toate aceste platforme (Instagram, TikTok, YouTube etc) fac o treabă din ce în ce mai bună pentru a scoate în atenția fanilor conținutul nou de la creatorii pe care-i urmăresc aceștia. Un buton simplu de “am trecut pe aici și mi-a plăcut” permite apoi platformelor să îți readucă în atenție conținutul nou de la cei urmăriți. Nu există un astfel de mecanism pentru bloguri.
Sistemul centralizat este în avantajul popularității creatorului de conținut, chit că se tot spune “dar platforma deține tot conținutul tău și poate face oricând ce vrea cu el”, pe când bloggerii s-au lăudat mereu cu independența lor, cu faptul că articolele lor sunt doar în serverul lor și fac ce vor cu ele. Asta e viața, sunt medii diferite cu caracteristici diferite și moduri diferite de funcționare, dar diferența la care s-a ajuns între ele este fantastic de mare.
M-am simțit cum probabil s-au simțit Nokia sau Kodak văzând cifrele brandurilor mai moderne.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
24 comentarii
06/07/2022 la 7:28 AM
Serios, milioane de urmăritori? Și câți sunt din România? Ca să ne facem o idee câți sunt cumpărați.
Câte vizualizări în medie, câte comentarii text? Inimioare și alte tâmpenii nu sunt comentarii.
Balaban e cumva cea cu silicoanele pe barter și 0 comentarii la fiecare articol din blog?
Gaelex(Citează)
06/07/2022 la 9:45 AM
Tocmai aia e șmecheria . Cum faci să ai urmăritori și din afara României, că la monetizare și plată vizualizărilor mai contează și cine te vede.
E drept că e mult mai ușor să faci asta cu poze pe insta ( care nu au nevoie de traducere și sunt mai multiculturale decât un text de blog).
Sigur, degradant, dar ia încearcă și tu să obții o operație estetică sau orice alt tratament medical pe un barter de felul asta – adică să scrii un articol undeva, sau să pui o poză, sau un comentariu; vezi dacă merge.
Catalinx(Citează)
06/07/2022 la 10:58 AM
@Catalinx, nu stiu cat de mult poti monetiza urmaritorii din India sau Pakistan.
Andrei G(Citează)
06/07/2022 la 4:07 PM
Nu, altă Balaban. Poți da click și aflai direct.
@Gaelex: la fel poți întreba pentru un blog câți sunt boți sau din alte țări. Mai contează de unde intră cineva pe Insta sau Tiktok? Eu vorbesc despre urmăritori, nu eficiența unor campanii.
nwradu(Citează)
06/07/2022 la 6:19 PM
Daca tu ai boti care iti comenteaza in Romana pe blog, CHAPEAU! UiPath sa vina sa ti se inchine :)
Traficul si abonatii sunt irelevanti daca nu rezulta in vanzari pentru sponsorul postarii.
Nu stiu care Balaban e care, amandoua m-au blocat – le e greu cu pareri contrare cand au zeci de cicisbei care isi varsa adulatia.
Gaelex(Citează)
06/07/2022 la 7:41 AM
Cateva vloguri si bloguri au informatie utila sau interesanta. Ma refer la astea romanesti. Restu’ sint maimutareli penibile care fac banuti pe carca prostanilor.
Blackskull(Citează)
06/07/2022 la 8:26 AM
Am inteles, iti plac roscatele :P
M Andrei D(Citează)
06/07/2022 la 9:30 AM
Sunt curios care este raportul dintre urmaritori si nr de views pe platformele astea vizuale.
Ca lumea da un like/follow si uita sa si-l mai ia inapoi. Dar cine face asta o face cu multe alti creatori. Deci ipoteza mea este ca o mare parte din followers unui astfel de canal mai urmaresc zeci daca nu sute de alte pagini, pana in punctul in care devine imposibil sa vada tot ce produc creatorii pe care ii urmaresc.
De aia nr de followers conteaza mai putin.
Marean(Citează)
06/07/2022 la 4:09 PM
Heh, așa este :))
nwradu(Citează)
06/07/2022 la 4:11 PM
@Marean: în lipsa accesului la analytics, nu poți ști nimic. Totuși, te mai prinzi din nr de comments sau views.
Views vs subs este o metrică bună pe youtube. Pe tech as zice între 1 și 3%. Pe alte domenii gen travel, podcast, educație, poate fi mult mai mult.
nwradu(Citează)
06/07/2022 la 8:40 AM
Oare cat timp mai trece pana creatorii de continut, Marian & Georgiana, apar in analizele de “asa nu!”…
Zooropa(Citează)
06/07/2022 la 8:47 AM
Boss. ce conteaza cati sunt din Romania? Pana mea brand international de acum..
eBogdan(Citează)
06/07/2022 la 8:53 AM
“creatori de conținut” 😂😂
Costin(Citează)
06/07/2022 la 10:32 AM
Râzi tu, dar e de departe cea mai ok descriere. Când produci doar fotografii e simplu, ești fotograf. Când produci media în general nu ai un singur cuvânt/profesie. Sunt unii care produc interviuri sau podcasturi sau material media pentru diverși clienți, iar ponderea mare a banilor încasați acolo e, nu în vlogurile postate pe YT.
dam167(Citează)
06/07/2022 la 4:12 PM
Este termen generic. Poți sa le zici fotografi, podcasteri sau altele, dar când vorbești în general, cum să le zici altfel?
nwradu(Citează)
06/07/2022 la 10:20 AM
Majoritatea acelor fani / subscriberii aia sunt cumparati. Exista tot felul de servicii de cumparare fani/subscriberi/likeuri si cam orice. Sa nu-mi spuneti mie ca exista in Romania cineva care are 1 milion de fani REALI. Ca nu exista.
Kopa_Kopan(Citează)
06/07/2022 la 11:07 AM
În general sunt copii din zona 6-12 ani care dau like și subscribe la orice. Mă uit la fiică-mea cum sare dintr-o infatuare în alta, e obsedată de câte ceva diferit la câteva luni, iar like-urile și subscribe-urile rămân acolo, chiar dacă o mai interesează subiectul. E un efort prea mare “să-ți iei like-ul înapoi”.
Andrei(Citează)
06/07/2022 la 4:17 PM
Nu paria că sunt cumpărați. Doar pentru că ți se pare greu de crezut ceva despre care nu ai nici o informație, nu înseamnă că sunt cumpărați. Poate sunt reali, poate nu, dar în final nu contează pentru discuție.
nwradu(Citează)
06/07/2022 la 11:48 AM
Totusi pe afara s-a trecut mai mult spre newslettere specifice sau subsciptii catre articole platite faine (substack, memberfull etc).
Continul scris de calitate nu e mort ba din contra. Eu sunt abonamet la cateva chestii free / platite.
Morning brew newsletter, cateva substacks etc.
andreiexe(Citează)
06/07/2022 la 12:28 PM
Doamne atât de superficial e tratată problema. Orice om de marketing cât de cât decent ar trebui să nu fie autist și să nu cadă în capcana asta a numerelor, dar majoritatea oamenilor din agenții sunt și ei niște influenkeri wanna be care visează doar popularitate și nu vânzări reale.
Nu contează absolut deloc ce numere au pt. că pot fi cumpărați ușor, sunt o grămadă de copii care dau like la orice și se plictisesc repede.
Majoritatea creatorilor de conținut creează doar manele și telenovele și nu ar accepta în veci campanii cu coduri de tracking și cu procent din vânzări. Ei vând awareness.
Mi se pare că unii dintre ei sunt buni doar în a crea un coolness in legătură cu lucruri care sunt deja cool (festivaluri, sucuri, diverse locații etc.), în rest foarte greu.
De asemenea blog-urile au cam ieșit total din peisaj. Nu cred că sunt 20 de bloguri în România care să creeze măcar 200-300 euro pe lună pentru proprietar, dar la tine pe site vin din google oameni ca taică-miu care cumpără whiskey de 500 euro odată, deci total alt public.
1000 de unici nu sunt deloc egal cu 1000 de abonați, 1000 de like-uri. Poate cu 1000 de comentarii.
Razvan(Citează)
06/07/2022 la 1:33 PM
Cred că tu (ca și mulți alții) cazi într-o altă capcană – crezi că influencerii ăia sunt oameni de vânzări. Rolul lor e fix ăla de a crea coolness, iar avantajul e că sunt ieftini, în comparație cu canalele clasice. Oamenii de vânzări sunt scumpi în general și trebuie să aibă o pregătire – influencerul e un individ cool și aia e.
Creatorii de conținut, care nu prea vor să fie influenceri, creează conținutul, nu-ți vând produsul.
Era o teorie cum că blogurile au cititori fideli și care respectă părerile ăluia care scrie, deci sunt șanse mai mari să cumpere un produs. Șansele sunt mari raportate la numărul cititorilor, dar numărul de vânzări e mic pentru că cititorii sunt puțini.
Acum, dacă vrei să-ți pui reclama fix în ochii care trebuie, ai de plătit, că nu degeaba datele personale sunt așa valoroase. Dacă în schimb n-ai mulți bani de dat, mergi la influenceri. Nu degeaba nu-și permit ăia, cum speră unii pe aici, să rămână fideli unor mărci.
dam167(Citează)
06/07/2022 la 6:22 PM
@Razvan, nu stiu daca blogurile au iesit din peisaj. Adica eu nu am vazut blogger care sa fie serios si sa scrie macar cateva articole pe saptamana care sa se planga de faptul ca i-a scazut traficul sau ca nu mai produce la fel de multi bani ca inainte.
In schimb am vazut destui bloggeri care au spus ca 2020/2021 au fost ani cu incasari record (asta si din cauza pandemiei care a facut ca bugetele de publicitate sa se mute preponderent in online).
Andrei G(Citează)
06/07/2022 la 4:54 PM
Acum inteleg de ce nashu_mare nu mai comenteaza la fel de mult pe aici. Nu e si nasul lui Alice.
Alex(Citează)
07/07/2022 la 2:01 AM
Uita-te si la engadgement, o parte a celor pe care i-ai dat examplu sunt zero cu zeci de mii de fani. Mimi sau cum o cheama pe fata aia cu 1,1M followeri pe instagram are o medie de 3-4k de like-uri pe poza. adica sub 0,5% din numarul de followeri. Compara-o cu Andreea Balaban, data tot ca exemplu, care la 250k followeri are media la 10-13k like-uri pe poza.
E plin instagramul de ”relevante” care, daca nu isi arata fundul sau sanii prin poze, nu trec de 1%, intr-un mediu in care media de like-uri este de 2-3% pe postare (uita-te la Cristiano Ronaldo sau Driati Meladze – random luati)
Petre(Citează)