►► Black Friday la: Fashion Days・Finestore・PC Garage・evoMAG・Altex・Flanco・Vodafone・Orange・ Sevensins ◄◄
8 Jul 2022 ·
GÂNDURI ·
O știre de pe la final de iunie spune că doi bărbați au fost arestați în București după ce ar fi tăiat frânele unei mașini pentru a provoca un accident. Adică s-au dus într-o noapte la mașina unui bărbat cu care aveau beef, o autoutilitară marca VW, și “folosind un instrument tăietor” i-au secționat conductele de frână, cu scopul “de a-i suprima viaţa prin provocarea unui accident de circulaţie”.
Acest ultim citat este chiar din comunicatul Parchetului. Cei doi bărbați au fost arestați pentru tentativă de omor calificat.
Am văzut cu toții nenumărate filme în care cineva taie frânele de la mașina altei persoane. Acea persoană merge apoi cu viteză mare pe curbe și, fix când are nevoie mai mare de frână, apasă pedala și aceasta se duce în gol, este moartă, n-are presiune în instalație. În funcție de importanța sa în film, personajul principal se prăbușește în prăpastie cu mașina și explodează dramatic sau reușește să o oprească în parapet sau altceva.
Bineînțeles că în timp ce ia curbă după curbă cu viteză tot mai mare nu se gândește să oprească motorul sau să tragă frâna de mână sau să folosească frână de motor.
Dar na, este un film, iar frânele tăiate sunt un trope des folosit.
N-am înțeles niciodată cum o astfel de situație ar putea funcționa în realitate, încât să fie considerată tentativă de omor calificat. Te urci în mașină și aceasta nu are frâne, da? Care ar fi locul în care descoperi asta? Că după socoteala mea, descoperi lipsa frânelor atunci când scoți mașina din parcare. Te înfigi în Clio-ul vecinului de la etajul 3, cu o viteză de 6 km/h, în timp ce manevrezi să îți părăsești locul de parcare. Sau pleci și, la prima cotitură pe străduța pe care stai, descoperi că nu ai frână și lovești o altă mașină parcată, dar cu 18 km/h, nu ceva periculos pentru viață.
Îmi scapă mie ceva?
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
46 comentarii
08/07/2022 la 12:16 PM
Am ras și eu la știrea asta.
Mă gândesc că poate exista o varianta prin care poți să tai doar un pic, sa scadă treptat presiunea în instalație la fiecare frana și să apuci sa iei viteză?
Nu e cazul aici, înțeleg că s-a oprit într-un gărduleț.
Andrei(Citează)
08/07/2022 la 12:19 PM
Si daca in fata ti-ar iesi vecina cu copilul in carucior?! … just saying…
Victor S.(Citează)
08/07/2022 la 12:20 PM
E pentru aia care stau la casa. Ii dai talpa pana iesi in bulevard, pui frana, vezi ca n-ai si uite asa intra camionul cu paine in tine.
Partea buna e ca vecinii or sa zica ca erai baiat bun , salutai cand ii vedeai pe strada.
Si nici nu fumai.
dny(Citează)
08/07/2022 la 12:26 PM
Nu s-ar aprinde un ditamai martor rosu instant in bord cand pornesti masina si nu e presiune in instalatia de frane?
Walter White(Citează)
08/07/2022 la 12:38 PM
Ba da, inclusiv Dacia 1300 avea un bec care se aprindea cand nu mai aveai lichid de frana.
MihaiDB(Citează)
08/07/2022 la 1:23 PM
Bo$$, dai 5 bete si nu ti se aprinde nici un beculet in bord nici daca e craciun afara. Cat despre intrebarea din articol, doar fraierii calca frana (creste consumul), maxim frana de motor cand e nevoie pana sa apuci sa te bagi, poate prin provincie pe undeva e folosita frana activ, nu la bucuresti.
Boris(Citează)
08/07/2022 la 12:30 PM
Te urci în mașină care este parcata la strada principala și pleci rapid ca ai un pic de spațiu liber pana vine următoarea mașina, apoi accelerezi și ajungi la 50 -60 km/h apoi mergi puțin și urmează o intersecție sau o trecere de pietoni sau e o mașină oprita pe banda ta sau sunt alte situații- iar tu nu poți sa frânezi ca nu ai frână- și atunci poți sa mori sau sa omori pe altcineva.
Mirel(Citează)
08/07/2022 la 12:34 PM
Asta daca ai cutie manuala, ca daca e automata nici nu porneste …
George(Citează)
08/07/2022 la 12:53 PM
Cred ca porneste si masina automata, ca senzorul verifica daca s-a apasat pedala, nu presiunea in conducta de lichid de frana.
Andrei G(Citează)
08/07/2022 la 1:04 PM
De ce sa nu pornească? Pornește ca doar o ai in “P” când pornești…apoi o sa poți sa o pui in D, N sau R pt ca mașina se bazează(adică cutia de viteze) pe senzorul de la pedala care aprinde și stopurile de frâna de pe spate…mai departe când ridici piciorul de pe pedala de frâna, mașina va pleca de pe loc fara nici o problema…dacă mașina se afla in panta sau rampa, o sa plece de le loc imediat ce este scoasă din P chiar dacă stai încă cu piciorul pe frâna…in schimb sunt multe mașini care au senzor de nivel la lichidul de frâna, deci o sa ai un indicator roșu un bord imediat ce pui contactul…
Dan(Citează)
08/07/2022 la 12:51 PM
Nu vreau să fiu cârcotaș, dar sunt curios cu ce ar ajuta oprirea motorului într-o curbă atunci când îți dai seama că nu mai ai frâne :D Adică e fix opusul frânei de motor, deci… ? :D
Ciuby(Citează)
08/07/2022 la 1:11 PM
Dacă opresti motorul unei mașini echipata cu, cutie manuala introdusă intr-o treapta destul de inferioară, o sa facă frâna de motor mult mai eficient…fiind oprit, motorul nu se mai învârte deloc, deci turația 0rpm fata de ~800rpm cât ar avea pornit la relanti…dacă mașina este automata e alta poveste…
Dan(Citează)
08/07/2022 la 2:08 PM
În timpul frânei de motor injectoarele oricum nu mai primesc combustibil, așa că se produce același efect ca atunci când ai opri efectiv motorul. De fapt nu e indicat ca în astfel de situații să oprești motorul, că poți rămâne și fară alte sisteme.
Am făcut un curs de conducere defensivă în care ne-au învățat că un obicei bun e să calci pedala de frână fără ambreiaj (acesta trebuie decuplat abia când turația a coborât spre 1000). Contrar părerilor, în acele momente nu uzezi nici motorul și nici frânele, deoarece motorul nu mai produce cuplu, piciorul e pe frână, nu pe accelerație, ba chiar ajută la frânare, dând stabilitate. Dar cel mai important, te înveți cu obiceiul de a face frână de motor combinat cu cea de serviciu, iar asta e foarte folositor în situații în care apar probleme în care ar trebui să reacționezi rapid, cum ar fi pierderea frânelor sau alunecare pe zăpadă.
Și mai e un avantaj în mediul urban: tipul ăsta de frânare, împreună cu anticiparea traficului reduce consumul. Așa am reușit să obțin consum apropiat de cel oficial, atât cu motoare mici, cât și cu motoare mari
Cătălin Tănase(Citează)
08/07/2022 la 2:28 PM
daca opresti motorul in mers, frana de motor e relativ redusa daca nu schimbi intr-o treapta inferioara, aici e mult de povestit, poate sari distributia daca treci din 5 in 2 de exemplu, iar in rest o sa ramai fara servo directie, servo frana, si se va bloca si volanul,
xixache(Citează)
10/07/2022 la 11:20 AM
Catalin ai testat vreodată frâna de motor cu motorul pornit și cu el oprit? E pura fizica și nu are nici o legătura cu injectoarele, ba mai mult, sunt mașini cu carburator care nu au deloc injectoare. Nimeni niciodată nu o sa îți recomande vreodată sa opresti motorul in mers, e stupid, dar dacă îl vei opri, o sa constantati ca oprirea completa a mașini se va întâmpla mai repede cu motorul oprit.
Dan(Citează)
10/07/2022 la 7:56 PM
Nu prea mai există mașini cu carburator iar la cele cu injecție, nu doar că nu se opresc mai repede cu motorul oprit, dar e și periculos, deoarece poți rămâne și fără direcție, de exemplu. Când iei piciorul de pe accelerație, injectoarele nu mai primesc combustibil, motorul fiind angrenat de inerția mașinii, prin intermediul transmisiei
Cătălin Tănase(Citează)
08/07/2022 la 12:52 PM
He he, mi-am adus aminte de momentul in care mi-au picat franele fix cand voiam sa intru intr-o intersectie cu un drum de centura, pe care circulau cu prioritate camioane. Bine ca aveam pantalonii maro in ziua aia.
Giani Mucea(Citează)
09/07/2022 la 2:58 AM
Pai are sens atunci cand nu sari de viteza a 2a cum merg majoritatea instructorilor cu elevii.
Dar la mers normal cand esti a3a sau mai sus ori lasi frana de motor si apesi ambreiajul ca sa retrogradezi treptat (nu sari din a4a in pct mort), ori apesi frana si retrogradezi treptat identic.
Idem la franarea de urgenta, folosesti tot ce contribuie la franarea, incl forta opusa de motor. Masina nu trebuie lasata sa niciodata sa faca “coasting” adica deplasare din inertie, cu tractiunea decuplata. Este periculos ca naiba mai ales pe drumuri de munte cu gradient sau in conditii de iarna pe orice tip de drum. Dar cand iti intra in obisnuinta, o faci si pe calea victoriei.
De fapt asta ttebuie sa faca scolile de soferi sa educe atentia si sa puna bazele unor rutine si reflexe standard.
Tom(Citează)
08/07/2022 la 12:57 PM
Pai daca gaurica e mica, mai ramane lichid in pompa si mai merge la 2, 3 frane pana se goleste . Depinde unde si ce tai.
CatalinM(Citează)
08/07/2022 la 1:05 PM
“Îmi scapă mie ceva?”
Da, iti scapa o intelegere minima a codului penal :-)
cf cod penal
“Este tentativă când hotărîrea, de a comite o crimă sau un delict a fost manifestată prin începerea unui act de executare a crimei sau delictului şi când acel act a fost întrerupt, sau nu şi-a produs efectul.”
se vede imediat din textul de mai sus ca tot ce este relevant pentru a fi infractiunea de tentativa de omor este intentia + actiunea
nu se face exceptie pentru situatia in care esti atat de prost incat nu-ti dai seama ca nu ai cum sa-l omori pe ala (de exemplu taind franele)
Si este normal sa nu se faca, pentru ca “”tentativa” inseamna prin definitie ca omorul nu s-a intamplat, iar motivul exact pentru care nu s-a intamplat nu are cum sa fie relevant. Poate fi vorba de noroc, de interventia cuiva sau de prostia celui care atenteaza.
Daca s-ar tine cont de aceste aspecte, nu ar mai exista infractiunea de “tentativa”. Ceea ce ar insemna ca ala ar incerca sa te omoare pana ar reusi. Which is not good, adica is bad.
Marean(Citează)
08/07/2022 la 1:32 PM
de altfel, scrie in clar tot in CP
“Este tentativă şi în cazul când consumarea infracţiunii intenţionate nu a fost posibilă, fie din cauza defectuozităţii sau insuficienţii mijloacelor întrebuinţate, fie din cauza lipsei de prevedere a autorului, cu privire la timpul şi locul unde trebuia să se găsească obiectul.”
side note: este f interesant de studiat dreptul penal si civil dpdv al intrebarii “de ce e asa si nu e altfel” – legatura cu logica si filosofia/ etica poate fi observata de cele mai multe ori
Marean(Citează)
08/07/2022 la 11:45 PM
Cred ca radu intreaba cum se stabileste ca a fost tentativa de crima si nu “tentativa de altceva”.
Daca eu iti las un cap de porc taiat in fata usei, e tentativa ca crima ca am crezut ca o sa te sperii si faci infarct, sau nu?
Daca in loc sa ii taie franele ii spargea parbrizul puteai sa zici ca e tentativa de crima ca pleca ala cu masina fara sa vada nimic si intra sub primul tir?
Boris(Citează)
09/07/2022 la 9:27 AM
Tentativa de ce altceva?
Deocamdata vorbim de e o acuzatie – un procuror va trebui sa dovedeasca intentia.
La fel si in cazurile descrise de tine, daca se poate dovedi intentia atunci va fi probabil tentativa de omor.
Gandeste-te logic: daca tu vrei sa-l omori pe ala si ii pui un cap de porc, inseamna ca tu ai gandit ca asta e calea sa il omori, deci esti vinovat, corect?
Gandeste-te si invers: sa zicem ca cineva vrea sa te omoare si face ceva care nu are cum sa te omoare, desi el nu stie asta.
Nu ai vrea ca legea sa te protejeze? Ai vrea ca legea sa zica “pai nu era nici o sansa sa te omoare”, deci nu ii facem nimic. Pai nu e clar ca ala va incerca sa te omoare in continuare pana va reusi?
La noi in tara pana acum niste ani exista urmatoarea situatie: venea o femeie la politie si reclama ca barba-su i-a zis ca o omoara (amenintare). Politia nu avea ce sa faca, ca nu exista actiune (remember intentie + actiune). Si-apoi peste 1 saptamana chiar o omoara.
Din acest motiv, s-a introdus ordinul de protectie si la noi. Tot nu functioneaza bine, dar macar acum avem o cale legala de a proteja cat de cat o potentiala victima.
Marean(Citează)
09/07/2022 la 10:55 AM
Eu inteleg ce zici tu, dar toata cheia e in cum stabileste justitia ca “eu am vrut sa il omor pe ala”.
Adica daca aia nu sunt prosti sa declare ca asta doreau si de fapt zic: “bai i-am taiat franele ca sa ii facem o gluma, doar nu suntem prosti sa credem ca taiatul franelor chiar l-ar omori pe ala, ganditi si voi logic” atunci cumva trebuie relationata fapta cu riscul real de il omori pe ala.
Si sa ii taie franele unuia la masina nu pare sa induca un risc de crima asa mare pe cat suna initial. Asta zice Radu. Ca ma pot duce in justitie si sa zic ca i-am taiat franele, dar eram convins ca nu o sa pateasca mai mult de o tamponare cu vecinul de parcare si am toate argumentele logice (pe care le-a prezentat si radu) ca maxim la asta putea duce.
Boris(Citează)
09/07/2022 la 11:42 AM
Pt a dovedi intentia trebuie sa dovedesti motivul si planificarea. Asta e treaba procurorului la proces.
Marean(Citează)
09/07/2022 la 12:50 PM
Uite in articol scrie ca exista probe care dovedesc intentia. Exista si motiv (conflict pre existent).
A.se nota ca fapta s-a intamplat in mai iar arestarea in iunie, deci nu i-au arestat imediat, fara o cercetare prealabila.
Din probele administrate până în prezent, a rezultat faptul că în noaptea de 08/09.05.2022, în jurul orei 00,19, pe fondul unei relaţii conflictuale dintre inculpatul C.O. şi persoana vătămată N.G., inculpatul D.C. s-a deplasat cu autoturismul marca Mercedes S Klasse, condus de celălalt inculpat, la imobilul din Sectorul 5, unde locuia persoana vătămată şi, folosind un instrument tăietor, a secţionat cu intenţie racordurile de frână de la sistemul frânare faţă al autoutilitarei marca VW, utilizată de aceasta, cu scopul de a-i suprima viaţa prin provocarea unui accident de circulaţie”, se precizează în comunicatul Parchetului de pe lângă Tribunalul Bucureşti, citat de Agerpres.
Marean(Citează)
08/07/2022 la 1:12 PM
Când nu ai dat 3 rânduri de pedale la Dacie doar ca să amorsezi frâna în mers, e greu sa înțelegi surprinderea că nu te ascultă mașina..
[Prea îi creditați cu inteligență pe toți posesorii de permis…]
theSame(Citează)
08/07/2022 la 1:13 PM
Eu am ramas fara frane in Bucuresti, s-a rupt un furtun pe fata la Volvo, a fost neplacuta senzatia sa te duci cu pedala moale pana in capat si sa nu prea franeze, dar circuitele sunt separate fata/spate, deci am oprit in timp util. A fost haios ca nu am reusit sa mai bag in viteza dupa aceea, Volvo s-a gandit ca ar fi bine ca ambreiajul sa aiba circuit comun cu frana, ca sa nu poti pleca de pe loc cu avarie pe ele.
Ma intreb cum naiba faceam frana de motor, daca n-aveam ambreiaj. P-asta n-am deslusit-o. S40 B418S
ipo(Citează)
08/07/2022 la 1:26 PM
Și alte masini ( americane de ex ) au acelasi sistem. Nu e chiar circuit comun cu frânele, pompa de ambreiaj se alimenteaza cu lichid ( tot de frana ) din acelasi rezervor cu cel al frânelor, deci daca s.a rupt furtrunul de frana ai rămas fără lichid si la pompa de ambreiaj.
E ca si cum s.ar rupe fulia de la compresorul de AC si fiind pe acceasi curea nu se mai invarte nici pompa de apa. Nu se consideră dependență defectul de AC la pompa
de apa.
Se poate schimba treapta si in mers fara ambreiaj,dar trebuie sa ai cam de 20 de ani de soferie pe clasice
Dan(Citează)
08/07/2022 la 1:29 PM
Cred ca de fapt majoritatea masinilor au interdependenta aceasta. Adica circuitul pentru lichid de frana este acelasi cu circuitul pentru ambreiaj.
Andrei G(Citează)
09/07/2022 la 7:59 AM
Pot să confirm că la Ford e la fel, ambreiajul e hidraulic și împarte același sistem cu cel de frânare. Când îmi pierdea lichid pompa de ambreiaj constant mi se aprindea alerta de lichid de frână insuficient.
ov1d1u(Citează)
08/07/2022 la 1:31 PM
Cam asa, pompa de ambreiaj era pe circuitul de frana, dar as vrea sa pot sa dau 3-2-1 [era manuala], ca sa pot face frana de motor. Nu sa ma infig in pedala si sa sper ca nu se rupe circuitul spate. Inteleg cumva sistemul, dar sper ca s-a imbunatatit de atunci. Oricum, ca orice sofer normal, cand am vazut ca nu ma opresc cum trebuie, am pus mana pe maneta de frana.
Apropo, la Volvo nu aveam AC-ul pe aceeasi curea cu accesoriile.
ipo(Citează)
08/07/2022 la 1:32 PM
patit saptamana trecuta, mi s-a spart un cilindru de pe circuitul de ambreiaj de la skoda octavia si mi-a curs lichidul de frana (ca e acelasi circuit)
asa am invatat si eu ca by design circuitul e facut sa ramai intai fara ambreiaj si apoi fara frane daca ramai fara lichid ca daca nu poti sa bagi in viteza sigur nici nu mori ca te-au lasat franele.
vlad(Citează)
08/07/2022 la 1:37 PM
ce bine ca unele lucruri, inclusiv justitia nu functioneaza pe baza de “DACA”.
daca nu mergea tare, daca mergea cu 180
daca murea sau daca doar se julea la deget
boss, nu e cu “DACA”.
mihnea(Citează)
08/07/2022 la 2:19 PM
Frana de mana cum functioneaza de merge folosita cand cea de pedala nu are lichid in furtune?
Gaelex(Citează)
08/07/2022 la 2:29 PM
e pe cablu sau electrica, alt sistem, tocmai asta e ideea
xixache(Citează)
08/07/2022 la 6:05 PM
De obicei e pe cablu frana de mana. La Octavia 2, frana de mana e pe etrier, dar la Nubira 2 e pe sabot.
Pompiliu-Ion Popescu(Citează)
08/07/2022 la 3:10 PM
i-a pedepsit pentru intentie. trebuia sa le dea si spor de pedeapsa ca-s prosti.
add(Citează)
08/07/2022 la 5:12 PM
Pai si era nevoie de un curs pentru asta?!
Dar cum conduceai altfel, apasai ambreiajul odata cu frana (sau inainte, doamne feri!) si cand masina era in viteza mai mare decat a 3a?
Ce mai predau astia de la conducere defensiva, sunt curios? Businessul asta is like shooting fish in a barrel.
Se explica spectacolul de pe sosele…
Tom(Citează)
08/07/2022 la 7:43 PM
Ai fi surprins cat de multa lume a invatat la scoala de soferi sa apese si ambreiajul de fiecare data cand apasa frana. Cred ca este din cauza ca instructorii vor sa evite sa li se opreasca motorul elevilor. Nu stiu cum este acum dar pana acum vreo 10 ani asa era
Eu asa am invatat, mi-a luat vreo 2-3 ani sa imi dau seama ca nu are sens si de atunci apas ambreiajul doar inainte de a schimba viteza.
Marean(Citează)
08/07/2022 la 11:42 PM
Cred ca depinde si de viteza pe care o ai si situatia in care te afli. De exemplu, eu daca ma apropii de semafor si vad ca este rosu, ridic piciorul de pe acceleratie din timp. Si atunci cand este nevoie sa apas pedala de frana, deja am o turatie destul de mica si este trebuie sa apas in acelasi timp sau inainte si ambreiajul.
In schimb in situatii de urgenta, apesi direct frana pentru ca nu te intereseaza motorul. Vrei doar sa te opresti cat mai repede.
Andrei G(Citează)
10/07/2022 la 7:02 PM
La fiecare franre, m-a invatat o cunostinta, campion la VTM, calci ambreiajul, ca nu stii cand trebuie sa adaugi un pic de frana de motor, chiar daca radarul iti spune cand exact trebuie sa sari din pedala si sa apesi acceleratia. Plus ca, inainte sa deschizi, in apex, pe carburatie, dar si pe injectie, e util sa dai un spritz in gol, inainte sa deschizi cat trebuie. Acum, ca toata lumea conduce automate, cred ca si heel and toe e desuet.
ipo(Citează)
11/07/2022 la 6:32 PM
Da, fix așa făceam, pentru că asta învățasem la școala de șoferi. Așa fac cei mai mulți.
Și nu, nu a fost degeaba acel curs, pentru că m-a făcut să conștientizez obiceiuri proaste pe care le aveam, de care nu-mi dădeam seama. Ți-ar prinde bine și ție, crede-mă
Cătălin Tănase(Citează)
08/07/2022 la 6:35 PM
Pentru genul asta de gluma ( tăiat frânele ) ar trebui minim 10ani de pușcărie și 100 lovituri de bici peste testicule. Plus 2 degete tăiate de la fiecare mână ca sa nu mai poți face priza buna cu niciun obiect care poate tăia.
kllaus(Citează)
08/07/2022 la 11:10 PM
Da, exact asa m-au invatat
Kat(Citează)
11/07/2022 la 3:54 PM
Cum nu uzezi franele, daca le folosesti ?
mArius(Citează)