►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
La noi lockdown-ul în covid a fost cu stat acasă și aveai voie să ieși prin cartier doar în timpul zilei, iar în rest îți trebuie un motiv bun pentru a vizita alte zone ale orașului. Asta a dus la mulți nervi, că ne limitează statul, “unde este libertatea noastră?” și alte asemenea.
Meanwhile, in China…
Vreau doar să zic că se putea și mai rău. În China acum au multe cazuri de covid și statul bagă lockdown sever, limitări foarte mari pentru libertatea de mișcare. Cum împaci asta cu munca? Păi merge pe un sistem numit closed-loop, în care ești în lockdown… dar la locul de muncă. Te muți în fabrică, dormi și mănânci acolo, te duci la muncă în clădirea de lângă cea în care ai dormit, că trebuie asamblate iPhone-urile, apoi te întorci la somn, într-o cameră aglomerată.
Treaba asta nu are legătură cu cazurile din acea fabrică, ci cu cele din zona respectivă. Există covid în acea zonă, iar fabrica trebuie să producă, așa că muncitorii au fost mutați în fabrică, practic ținuți în izolare acolo, ca să poată munci cu spor vreo 10 ore pe zi.
Cumva societatea chineză a fost modelată pentru a suporta astfel de condiții. Nu știu care-i explicația pentru asta. Mie mi se pare revoltător. Chinezii sunt însă dispuși să accepte astfel de condiții și pot fi mai multe motive aici. Poate au nevoie mare de bani și nu-și permit să piardă jobul. Poate că au o mentalitate work-first, or fi mândri de ce fac, o fi datoria pentru șef și patrie. Poate se tem de șef, patrie și securitate.
Pentru mine, ideea în sine de a trăi în interiorul fabricii mi se pare ceva SF. Nu mai ești om cu job, ești o vită în staul, mulsă din când în când pentru “produs”.
Pentru ei, este ceva acceptabil. Și nu vorbim doar de muncitorii cei mai nevoiași, cei care ar accepta orice pentru salariul lor micuț, ci și de corporatiști. Cu mult înainte de pandemie, în China era o problemă cu împământenirea unui sistem de muncă numit “996”, adică muncești de la 9 dimineața până la 9 seara, timp de 6 săptămâni. Poate sunt prea mulți oameni, mereu este alt chinez gata să te înlocuiască la job și tragi de un 996 ca să avansezi în muncă. Statele vestice au mers pe cifre mai mici, uneori e suficient un 69 pentru asta…
Apar și probleme, desigur. Recent, muncitorii unei fabrici Quanta Computers (care asamblează MacBooks) s-au bătut cu paznicii și au dărâmat barierele puse pe acolo pentru că voiau să plece acasă, s-au săturat de closed loop.
În altă parte, fabrica Tesla din Shanghai a intrat în closed-loop pe la final de aprilie. Angajații au primit sac de dormit și o saltea, s-au făcut zone de somn și de duș, trei mese gratuite pe zi și un salariu de 63 de dolari pe zi, ceea ce probabil este imens la ei. De asta îl și acceptă mulți. Și apoi vine Musk, care este pe val în această perioadă cu declarații proaste, și laudă sistemul chinez și puterea de muncă a celor de acolo, pe când “în vest nimeni nu are chef de muncă”
Acum, na… ce să zică și Musk? Era normal să laude și autoritățile chineze pentru măsurile lor iscusite. Dar printre rânduri trebuie văzut altceva: de asta se mută atâtea fabrici in China. 996, closed-loop în caz de forță majoră, salarii mici, oameni cât cuprinde, autorități care demonstrează că sunt dispuse să ia orice măsură în favoarea fabricilor, nu a angajaților.
Este greu de concurat, la nivel mondial, cu așa ceva. De asta toți produc în China. Sunt curios cât sunt salariile pe acolo, dacă în Mexic angajații unei fabrici GM au obținut o mărire a salariilor la 3,25 dolari/oră. Asta înseamnă, pentru 8 ore pe zi, 26 de dolari sau 122 lei. Pentru o lună, înseamnă 2.560 lei salariu.
Hundreds of MacBook Pro workers break through COVID barriers, battle guards
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
23 comentarii
17/05/2022 la 11:43 AM
996 e program de la 9 dimineata la 9 seara timp de 6 zile pe saptamana. Ziua a 7 e libera.
Malin(Citează)
17/05/2022 la 11:56 AM
Depinde in ce zona din China lucrezi. Sunt regiuni intregi unde se castiga 1 USD per zi ca muncitor necalificat. Sau 4-5.000 USD / luna in vanzari internationale (ASM, RSM).
China e o tara a unor inegalitati absolute, e mai mult decat dezvoltarea si luxul stralucitor din marile orase de pe coasta estica.
Oliver(Citează)
17/05/2022 la 12:00 PM
Ce se intampla acum in China e un dezastru social. Fiecare politai care taraste un om din propria lui casa, pe motiv ca e suspect de coronavirus, eu l-as castra. Nu omorat, dar sa nu mai faca altii ca el. Nu este normal sa iei un om din casa lui pe motiv ca… ce? Ca e racit? Pe bune? Pana si in Europa au fost masurile prea drastice, parerea mea, pentru un virus care oricum s-a raspandit in 100% din tarile de pe continent. Ce am protejat? Si cu ce pret?
Gabriel(Citează)
17/05/2022 la 2:45 PM
Care a fost pretul in Europa? Chiar sunt curios care este limita dincolo de care nu ar trebui sa mai conteze vietile a catorva milioane de oameni?
Sau care a fost pretul pentru tine personal? Ai suferit de foame, ai ramas fara casa? Sau pur si simplu a fost doar disconfortul de a nu iesi cateva luni la restaurant si asta a depasit limita pana la care esti dispus sa te sacrifici?
Andrei G(Citează)
17/05/2022 la 12:13 PM
De-asta toți produc în China? Nu, de-asta încep încet-încet să plece din China. Că closed-loop e o soluție stupidă care nu poate fi menținută pe termen lung, la o problemă artificială generată de statul chinez, printr-o abordare la care nu dă semn că ar avea de gând să renunțe.
Producția se va întoarce încet-încet în Europa și US, plus alte țări din Asia (și eventual America de Sud și Africa), pentru că ultimii ani ne-au demonstrat că e periculos să te bazezi pe unele țări.
Bne, Huawei și Xiaomi vor plăti promovare în România în continuare, nu are sens să ne stresăm prematur.
Giani Mucea(Citează)
17/05/2022 la 12:32 PM
996 – nu e 6 saptamani, e 6 zile, s-a mai zis si mai sus.
Gaelex(Citează)
17/05/2022 la 12:46 PM
Vaaai cat de buna a fost asta: “Statele vestice au mers pe cifre mai mici, uneori e suficient un 69 pentru asta…”
corny(Citează)
17/05/2022 la 12:47 PM
@Gabriel: încă mai repeta cineva prostia cu “doar o răceală “? După atât timp în care s-a dovedit că nu e așa? Omicron da, a fost mai lejer, dar Delta aia d-inainte era cruntă.
Andrei Serbanescu(Citează)
17/05/2022 la 1:46 PM
Ok, nu e doar o raceala, hai sa inchidem 28 de milioane de oameni in casa, ca e mai mult decat o raceala. Sigur, that should work just fine.
Gabriel(Citează)
17/05/2022 la 10:11 PM
Nu se putea mai rau, ca noi avem alta Constitutie si legi, ar fi fost o limita sub ce face China
Nu suntem iobagi, vorba aia: cetateni europeni si avem drepturi.
In rest, poate e cam gata pentru mult timp cu acea China care face si drege. Poate in 5-10 ani nu o sa mai importam nimic de acolo si o sa fie plin aici de fabrici de mult disparute.
S(Citează)
17/05/2022 la 1:00 PM
Nu stiu cum poti insinua ca respectivii chinezi ar lucra de bunavoie si cu mandrie chiar, fiind inchisi acolo si paziti de paznici: “poate că au o mentalitate work-first, or fi mândri de ce fac” apoi “s-au bătut cu paznicii și au dărâmat barierele”. Mandria asta nu exista NICAIERI la nivel de corporatie sau fabrica gigant. Sa fii mandru ca asamblezi telefoane sau masini de spalat?! Poate exista eventual la o firma mica, un atelier, ceva artizanal, unde chiar faci ceva deosebit.
Nici macar chinezii nu rezista la un astfel de lagar, de aceea vedem in ultima vreme revolte. Au inceput sa-i inchida si acasa si la munca. Sper sa iasa o scanteie, ceva, care sa schimbe putin atmosfera in China.
Kopa_Kopan(Citează)
17/05/2022 la 3:23 PM
Corect, dilema asta de “oare cum accepta chinezii asta” e cam woke asa. Parintii tai cum acceptau sau manace carne o data la 2 saptamani, sa faca dusuri cu apa rece si sa stea fara curent si in frig?
Boris(Citează)
17/05/2022 la 1:14 PM
Radu, la modul cel mai serios.
Daca ai fi nevoit sa te angajezi, ce salariu minim ai accepta?
Alex(Citează)
17/05/2022 la 2:00 PM
Cand mai apare cate un tanar nascut dupa ’90 cu texte de genul: era mai bine pe vremea lui Ceausescu — sa ii cumparati un bilet doar dus spre China – acolo e raiul comunist acum.
Astia, chinezii, vor coloniza spatiul cat ai zice “muciinceai”, se antreneaza de pe acum.
enzo(Citează)
17/05/2022 la 10:32 PM
Atata ca la noi se muncea degeaba, la astia a crescut nivelul de trai. Nu pe cat ar merita pentru cat de mult lucreaza, dar simtitor, oricum. La noi era munca in zadar.
S(Citează)
17/05/2022 la 2:08 PM
poate gasesc vreo zgarietura pe noul meu MacBook Pro, ca dracu ii ia.
Anda(Citează)
17/05/2022 la 5:03 PM
Dad jokes…
Sol(Citează)
17/05/2022 la 7:32 PM
Musk care nu a muncit o zi în viața lui spune ca nimeni nu mai are chef să muncească.
Em(Citează)
17/05/2022 la 10:29 PM
De unde ai scos-o pe asta :) muncit la tine inseamna muncit ca mediocrul, fara sa te imbogatesti sau macar sa avansezi?
S(Citează)
17/05/2022 la 10:25 PM
Inflatia de acum e din cauza masurilor de atunci. Plus ca probabil s-a lovit si in intemeierea de familii, in natalitate…pentru niste batrani si bolnavu anterior care ar fi putut si protejati fara sa deranjeze tineretul si cei sanatosi. Care tineret e tot mai rar in Europa si ar trebui tratat mai cu manusi, ca nu mai suntem in era copiilor pe banda rulanta. Din pacate suntem o gerontocratie, unde batranii sunt mai importanti decat copiii. Plus problemele psihologice care au aparut, de la singuratare si izolare. Gandeste-te ca nimeni nu stia cat va tine. Plus diviziunile sociale aparute. Tu poti sa te bosumfli ca sa accepte aia viziunea ta si gata, dar realitatea e ca nu o vor accepta si rupturile se vor adanci. Daca asta vrei… A fost atacata tesatura sociala cum nu a fost atacata niciodata la scara asta pentru o boala atat de putin grava pentru imensa majoritate. Si era clar de la inceput ca cazurile grave nu sunt aleatorii, erau din anumite grupe de varsta si probleme de sanatate. Da, da marii fani ai restrictiilor intotdeauna auzisera de unul sanatos care o patise. Ei bine, statistica e altceva decat cazurile anecdotice. De care auzeau tocmai pentru ca erau rare, exceptii (sau , de fapt, nici respectivii nu erau atat de sanatosi)
S(Citează)
17/05/2022 la 10:43 PM
De aia trebuie sa facem scandal monstru de fiecare data cand statul vireaza spre a ne pune in carca salvarea lui. In pandemie, voiau sa para ca controleaza situatia. Li se parea mai ok sa fie acuzati de dictatura decat ca ar lasa virusul liber, asa ca luau masuri dure dar inutile, ca sa nu se zica ca nu au incercat si ca sa poata da vina pe populatie ca nu le respecta, daca e ceva.
Acum , dupa ce statele au luat masuri expansioniste (in timp ce distrugeau lanturi de aprovizionare) ca sa ne salveze de efectele restrictiilor lor, tot noi vom fi saraciti din 2 directii: inflatie si fiscalitate mai mare. Sa va fie de bine, ne vedem din nou la revolutie in cativa ani, probabil. Si va fi continentala de data asta. Salvarea ar fi sa se prabuseasca China si sa ne reindustrializam cap -coada. Ramane de vazut si cu ce energie. O mai fi destul carbune in pamant pe aici…
S(Citează)
18/05/2022 la 3:15 AM
Da.. nush e f amestecat totul.
Spune “Pentru ei, este ceva acceptabil”, dar cateva paragrafe mai jos da exemplu de cum nu e asa. Si sunt multe exemple de razvratiri. E o incalcare a drepturilor si Radu spune, eh, don’t mind the chinese, it’s normal for them. ?!?!
Andrei(Citează)
18/05/2022 la 6:52 AM
In China exista conceptul de “pat cald” de multa vreme – nu e de ieri, de azi. “Pat cald” inseamna ca langa fabrica exista un “hotel” in camerele caruia dorm pana in 10 oameni. Camera respectiva e mereu ocupata – la 5, maxim 10 minute dupa ce au plecat la fabrica vin altii care au iesit din tura de 12 ore si o duc asa aproape constant fara zi de pauza sau cu foarte putine. In plus, nici concediu nu-ti poti lua ca exista posibilitatea ca postul tau sa fie ocupat de altul.
Radu-Mihai(Citează)