►► Black Friday la: Fashion Days・Finestore・PC Garage・evoMAG・Altex・Flanco・Vodafone・Orange・ Sevensins ◄◄
21 Apr 2022 ·
GÂNDURI ·
Am fost să declarăm apartamentul la impozite sector 3. Vă spuneam că trebuie mers la ghișeu, nu-i ca în sectorul 4. Orice interacțiune cu administrația este amuzantă, dacă măcar îți rezolvi treaba, și probabil generatoare de AVC-uri dacă nu o rezolvi.
Am intrat acolo. Noi aveam programare făcută online pentru ora 9:30, așa că am fost poftiți imediat la biroul pentru programări online. Bineînțeles că a început scandal în sală (erau 4 birouri și în fața lor vreo 10 scaune cu oameni care își așteptau rândul), cineva ne-a acuzat rapid că ne băgăm în față. A fost lămurit de angajații biroului că noi avem programare online. “-Eh… onliiiine, păi bine că intrați direct cu programare!”
Apoi, noi am predat actele și a început analiza contractului de cumpărare, ca să fie clar ce cote de teren avem în proprietate, valori șamd. Matilda a stat la birou, eu în zona de așteptare, așa că am observat toată operațiunea.
La un alt birou, un bărbat făcea scandal pentru că i se cerea să plătească impozitul pe întreg anul în curs pe un automobil pe care-l vindea. “-Nu, se poate și pe un semestru!”, insista acesta. I-a explicat chiar șefa serviciului, care auzise discuția de la biroul vecin, că începând cu 2016 Codul Fiscal prevede că vânzătorul plătește impozitul pe întreg anul în curs, iar cumpărătorul plătește începând cu anul calendaristic următor. Nu contează când se face vânzarea-cumpărarea. “-Nu-i adevărat, se poate și pe jumătate de an!” “-Ba nu se poate, legea este lege, dacă nu plătiți pe tot anul nu vă dăm radierea!” “-Ba da, mi-o dați pentru că se poate plăti și pe jumătate de an!” Și tot așa, cu voci din ce în ce mai puternice, până când omul a fost poftit afară cu mesajul că, atunci când va plăti pe totul anul, va primi radierea.
În apărarea lui, nu i-a explicat nimeni că da, se poate plăti impozitul doar pe un semestru, dar în ideea că îl plătești în rate. Un semestru acum, altul peste câteva luni. Dacă vrei radiere, trebuie plătit pe totul anul înainte de asta.
Cineva și-a uitat un card bancar la casierie. Următorul plătitor iese din casierie cu cardul bancar în mână și țipă: “-Cineva a uitat un card din ăsta… cu bani aici. Scrie ing pe el”. Și a pronunțat ING pe litere în română, i-n-g, ca prescurtarea de la inginer. Banca aceea este de o mie de ani în România, cum să nu știi că se pronunță ai-en-gii?
Alt bărbat se satură de așteptat, se ridică brusc și se duce direct la un birou care era liber de public și unde o domnișoară lucra ceva în actele ei. Sare în apărarea domnișoarei o altă colegă, care îi spune bărbatului că domnișoara respectivă este nouă și momentan emite doar certificate fiscale, nu rezolvă și alte probleme. Este întrebat bărbatul dacă are bon de ordine. Are. Ce număr? 17. “-Eh, suntem la 15 momentan, când vă vine rândul veniți la biroul meu”, spune colega mai experimentată.
Bărbatul respectiv, care purta o geacă cu trei numere mai mari decât avea nevoie, purta și mască, dar sub bărbie. Având în vedere că masca nu mai este obligatorie, de ce să o porți sub bărbie? Fie o porți pe mutră, dacă așa vrei, fie nu o mai porți deloc, nu?
Bărbatul se mută direct la biroul colegei experimentate. Aceasta îi spune iar “-Suntem la numărul 15 acum, așteptați să apară numărul 17!” “-Eeeei numărul 17, e cu numere acum și din astea…”, mormăie respectivul. Se întoarce la locul lui. Românii și bonurile de ordine, chiar ideea de bon de ordine, sunt ca baba și mitraliera.
Între timp, inspectorul fiscal la care era Matilda lucra pe repede-înainte. Știți cum e când ai biroul plin de hârtii și trebuie de urgență să rezolvi ceva și răscolești prin toate și cauți disperat? Așa era acolo, se mișca la o viteză de părea că are 4 mâini, karatiștii ar fi fost invidioși. Ne-a spus de mai multe ori că avem slot de doar 15 minute, așa că trebuie rezolvat totul în 15 minute!
A citit cu mare atenție contractul de vânzare-cumpărare, că scrie pe acolo detalii importante despre suprafețe. A întrebat ce-i cu locul de parcare, care este 1/4 dintr-un lot aflat la -1 nivelul, dar -1 este totuși la suprafață deși se numește -1, chiar dacă există și subsol -1.
Apoi a instruit-o pe Matilda cum să completeze un formular prin care cere înscrierea apartamentului la impozite. Noi am venit cu el semi-completat de acasă, dar sunt multe câmpuri misterioase în care nu știam ce să scriem, așa că am așteptat acolo instrucțiuni. S-a citit contractul, s-a completat unde era cazul. Doamna respectivă și-a cerut din nou scuze că durează atâta, dar trebuie făcute cu atenție toate. Matilda a spus că nu-i nici o problemă, nu ne grăbim nicăieri, se poate face pe îndelete. “-Nu, nu, avem doar 15 minute, apoi vine altă programare!”
Apoi m-a chemat și pe mine să semnez niște acte, în calitate de coproprietar. Am semnat câteva și apoi am văzut că era greșit prenumele meu în ele. Am semnalat asta și “fuuuuck!”, o grămadă de acte de refăcut și printat din nou. Și-a cerut scuze pentru neatenție. Noi am zis “-Nu-i nimic, se întâmplă oricui!”. S-au refăcut actele.
Mă uitam la biroul acela în întregimea sa. Destul de old school ca mobilier, se vedea că nu fusese renovat recent. 4 birouri simple și 4 scaune în fața lor. Am apreciat că măcar nu erau ghișee la care să stai aplecat ciudat. Încă 10 scaune pentru așteptare. Periodic câte un om făcea scandal, că politețea nu-i punctul forte al românilor, deși o vorbă bună rezolvă atât de multe lucruri. I se răspundea tot cu scandal, desigur. Din când în când intra câte un alt client cu întrebări ce aveau răspuns clar pe diversele afișe din cameră, precum “-Aici e casieria?” sau “-Ce acte îmi trebuie ca să radiez o mașină?”. Nu-i deloc un mediu plăcut de muncă. Totul se face în regim de urgență, aproape orice om vine cu capsa deja pusă, e gălăgie, e lumină rece ca de morgă, dacă te duci la toaletă se uită 10 oameni urât la tine că de ce faci asta și nu muncești non-stop. Este stres în fiecare moment al zilei și probabil volum mare de muncă, la câte mașini și apartamente și alte lucruri se tranzactionează și impozitează zilnic.
Ah, și am uitat să zic elementul care a pus capac experienței, de m-a făcut să pufnesc în râs. La vreo 5 minute după ce am intrat noi acolo, a început cineva să dea cu o bormașină. Zgomot din acela românesc de bormașină în bloc. Întreaga clădire este îmbrăcată în schele pe afară, nu știu dacă se renovează sau reabilitează, dar a început o bormașină de nu se mai auzea om cu om.
Ne-am felicitat apoi că nu am venit și cu Alice acolo. Am lăsat-o acasă cu bunicii, să le urle lor în cap. Dacă o duceam acolo și pe lângă scandal și bormașină mai urla și un copil, cred că cineva scotea un AR-15 sau macgyverea pe loc unul și făcea un mass shooting. Era genul acela de atmosferă.
Dar v-am spus, politețea rezolvă multe. Matilda și cu mine suntem mereu zâmbitori și politicoși, ne cerem scuze dacă greșim ceva, suntem orientați pe depășirea problemei, nu pe cramponat în a cui este vina. Și mereu funcționarii ne răspund cumva cu aceeași monedă, că se adaptează probabil instinctual la cum sunt tratați de fiecare om în parte. Ne-am despărțit cu apartamentul pus la impozite, urări de sărbători fericite, mulțumiri că s-a rezolvat, “servici ușor” și multe zâmbete de ambele părți. Omul care s-a așezat imediat după noi în scaun, de nici nu apucase Matilda să se ridice, nici măcar un “bună ziua” nu a zis. A început direct pe un ton răstit cu “am primit decizia asta de impunere…” de parcă i-ar fi trimis-o personal femeia din fața lui.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
30 comentarii
21/04/2022 la 7:05 AM
Interactionez destul de des cu administrațiile financiare din sectorul 5 și 6.
Pentru fiecare problema avuta m-am informat din timp asupra actelor necesare, le-am prezentat asa cum au fost solicitate și am rezolvat problemele din o singura încercare.
Și ai dreptate, politețea face diferența. Dacă vii cu o atitudine pozitiva, saluți și arati respect, cumva persoana de la ghișeu se setează direct pe un alt vibe, lucrurile se rezolva mai repede și mai ușor.
Acum am văzut și persoane care vin sa ridice un document și refuza sa arate cartea de identitate, sau persoane care vor sa ia pe cineva în spațiu dar nu vor sa arate documentul de dobândire a proprietății, nici original nici copie , ca să nu ii fure cei de la fisc casa.
Sunt tot felul de nebuni pe lumea asta. Nu vreau sa ma gândesc cum e sa interacționezi cu astfel de oameni la fiecare 30 minute.
Când ai timp liber mergi la un sediu al vodafone, digi, enel din centrul comercial Drumul Taberelor. Sa vezi acolo distracție cu toți pensionarii, în special foste cadre militare, care au de fiecare data probleme de raportat pe lângă plata facturii. Ultima data la Vodafone am schimbat niște contracte și am stat vreo ora în sediu lor la unul din cele 4 ghișee – a venit o tanti la vreo 50 de ani sa întrebe de ce plateste ea tva , când a aflat despre ce e vorba a vrut sa negocieze , sa îl scadă măcar la 10%, ca ea a lucrat în Germania și acolo nu era asa jefuita domle. A mai venit un pensionar, genul șef de scara comunist- nu știu ce se întâmplase anterior dar șeful de magazin a început sa îl implora sa nu mai vina la ei în magazin, sa ii lase în pace – terorist ceva. A, și toți aveau o problema cu mine ca stau prea mult la ghișeu. Sper sa nu ajung asa la bătrânețe.
Ion marius(Citează)
21/04/2022 la 10:33 AM
Cum mai este pe Popa Tatu? Tot așa ghișee mici și joase, de trebuie sa te cocoșezi sa poți să vorbești pe vizor?
Rox(Citează)
21/04/2022 la 4:40 PM
Nu toti pensionarii sunt la fel ! Si da, politețea lipseste multora , din toate categoriile. Stiti proverbul ” cum e bună ziua asa e si multamul ” .
Paula(Citează)
21/04/2022 la 7:56 AM
Vorba dulce mult aduce.
Referitor la ING, asta e banca olandeza iar in limba olandeza nu se spune cum crezi tu ‘ai en gi’.
Se zice ‘i end hey’ sau ceva de genul.
Eu ii zic ‘i n ge’, pe românește. Ca la ONG.
Okochea(Citează)
21/04/2022 la 8:13 AM
Exact, este “i en he”.
Costin(Citează)
21/04/2022 la 9:23 AM
Cum isi spun ei in reclamele de la TV, asa le spun si eu.
ai-en-gii!
Florin(Citează)
21/04/2022 la 9:26 AM
Chiar m-am simtit un pic penibil cand am zis deunazi aiengii casieritei de la dedeman cand m-a intrebat de unde e cardul. Desi tot timpul zic asa. Dar pana la urma nu e vorba de engleza ci de faptul ca suna mai armonios in cazul asta decat in romana.
S(Citează)
21/04/2022 la 1:37 PM
Eu ii zic “aienjii”
Robert(Citează)
21/04/2022 la 3:45 PM
La Daewoo inca mai sunt destui care spun Daevo. :))
Pompiliu-Ion Popescu(Citează)
21/04/2022 la 6:33 PM
”Monseur se scrie, monseur se citește”…
https://www.youtube.com/watch?v=QjI_YfryFy8
Bine măcar că vorbește pe românește, nu cu romglezo-franco-iberică…
marinel(Citează)
21/04/2022 la 8:36 AM
am avut recent de interacționat cu un DITL de sector în București. m-am dus cu documentele frumos aranjate într-un dosar ce trebuia depus în numele mamei mele ce nu se poate deplasa
doamna care a preluat dosarul și l-a analizat vizual, mi-a comunicat politicos că îmi trebuie împuternicire de la mamă
i-am spus că tocmai vin de la primăria de sector unde depusesem cu două ore înainte dosare similare și nu îmi ceruse nimeni nicio împuternicire
în acel moment vorba dulce s-a transformat, doamna menționând că ei cer și că nu trebuie să fie certificată la notar; am întrebat atunci ce valoare juridică are documentul și a tăcut
am ieșit din instituție și așezat pe o bancă am scris pe genunchi o împuternicire de mână pe care am semnat-o
când am revenit și am fost preluat de aceeași persoană privirea dânsei mi-a reflectat incompetența și neputința în fața propriilor cerințe complet idioate; evident, am înmânat dosarul cu zâmbetul pe buze
cu o apucătură apoteotică de a încerca să fie mai presus, mi-a spus că termenul de răspuns este 30 zile lucrătoare, că legea nu spune 30 zile calendaristice sau lucrătoare și ei decid să fie lucrătoare, adică 45 zile calendaristice; am spus mulțumesc
răspunsul a venit după 15 zile; doamna atunci probabil că realizase penibilul cererii de împuternicire și a zis să fie nițel orgolioasă și mai presus
deci nu, dacă la “ghișeu” te prezinți politicos, ești tratat ca un sclav de către micii dumnezei din DITL-uri
crawlerp(Citează)
21/04/2022 la 8:50 AM
Noi am fost 3 persoane la facut pasapoartele noi, nu ne ajung cipurile de la Pfizer, vrem si de la pasaport. Programat frumos la ParkLake, intrat chiar un pic mai devreme fata de programare.
In afara de faptul ca aparatul de scanat amprentele nu functiona decat daca apasai sa spargi sticla, procesul a fost foarte rapid, elegant. Banui ca daca ar mai curata sticla aceea cu un alcool isopropilic din cand in cand, ar scana mai bine.
Gaelex(Citează)
21/04/2022 la 9:41 AM
probabil si cu lichid de curatat geamuri de-ar fi spalat si tot ar fi un mare plus…
un om(Citează)
21/04/2022 la 9:23 AM
Ehee, la ultima fraza e ca cu sanctiunile fata de Rusia, tre sa suferecat de cat si omu obisnuit, ca e in Rusia, deci cumva tot ajuta sistemul. Asa si cu urlatul la angajatii statului, tre sa sufere si ei, ca au legatura indepartata cu cine a trimis decizia :)
Iar cu romanii in sus, romanii in jos…si voi sunteti, dar nu faceti asa. Ma gandesc ca si in alte tari e la fel cu unii oameni, daca sunt indeplinite conditiile de la noi sau ceva asemanator.
S(Citează)
21/04/2022 la 9:25 AM
Scene desprinse din Kafka. Popor nevrotic și agresiv, cu funcționari pe măsură, interacționând într-un mediu opresiv. Ăștia suntem și așa vom fi și peste 50 de ani. Suntem la ani-lumină de civilizație și bun-simț, ne place să colcăim în ghiorlănie, regulile nu sunt pentru noi. Prea puțini sunt ca voi doi, ca să se observe vreo diferență.
Deea(Citează)
21/04/2022 la 11:35 AM
Parca plecai, renunta si la cetatenie, te rog. Uita si limba.
Emil C(Citează)
21/04/2022 la 9:29 AM
Da, dar cum ai subliniat, doar in mediul opresiv e atata agresivitate. La banca, de exemplu, e lumea mai calma.
S(Citează)
21/04/2022 la 9:33 AM
Am avut treaba de mai multe ori cu cei de la DITL S3 (sediul din Sf. Vineri) si de feicare data a fost foarte ok. Sistemul de bonuri de ordine sau programari a functionat, oamenii erau amabili si pareau ca stiu ce au de facut.
Am observat si ca aveau mult mai multa rabdare cu cei care veneau nepregatiti (dosare incomplete, cereri) sau aveau o atitudine necivilizata. Eu cred ca n-as fi rezistat sa vad ca vin oameni la ghiseu si se fac a nu vedea ca scrie mare ce acte trebuie sa aiba pregatite, ba sa mai si urle ca de ce li se cer?!, de parca functionarul de la birou ar putea face exceptii pentru ei.
Altfel, procedurile sunt destul de anevoioase si dosarele stufoase. Nu inteleg de ce nu poti completa toate formularele online, sa atasezi documentele scanate/pozate, sa le preverifice si apoi sa treci 2 minute pe la ghiseu cu originalele (unde e cazul, la unele ar trebui sa aiba ei acces ca sunt emise de ei) sa le valideze si sa finalizeze “lucrarea”.
Vlad(Citează)
21/04/2022 la 9:36 AM
Nu funcționează mereu politețea. Oamenii vin acolo cu capsa pusă pentru că anticipează o interacțiune nasoala cu reprezentanții statului.
Eu m-am mutat de la un sector la altul acum câțiva ani și nu m-au mai primit sa plătesc dările la ANAF-ul din sectorul din care mă mutasem. Mi-au zis de acolo sa fac o cerere de mutare a “rolului fiscal” și să mă duc să îmi plătesc impozitul la ANAF-ul din sectorul de către țineam. Ei bine, când m-am dus la celălalt sector, nu m-au găsit înregistrată cu datorii. Nu-i nimic, zic eu, că mi-au zis de la primul sector că se va muta rolul meu fiscal la acest ANAF, you just shut up and take my money. I-au luat, că nu îi costa nimic. Și după câțiva ani primesc decizie de impunere cu datorii și penalități de la ANAF, că nu am mai plătit la sectorul din care mă mutasem și la care nu mi s-au mai primit banii cu ani în urmă. Adunaseră banii “datorați”, adăugaseră penalități până la data curentă, apoi la suma aia datorată au adăugat suma cu eram ‘pe plus’ plătită la sectorul in care mă mutasem. Am incercat sa rezolv contestând (stres, adunat hârtii, dovezi, “voi incompetenților mi-ați refuzat banii acolo”). A mai trecut un an de radio silence. Apoi altă decizie de impunere cu alte penalități, nimic din ce am trimis eu in contestația inițiala nu părea recepționat. Altă contestație. De atunci, radio silence și au mai trecut de atunci vreo 3 ani. Încearcă să îți rezolvi vreo problema de genul ăsta si te vei lovi de un zid de nepăsare de la doamnele de ghisee, oricât de drăguțe par.
Rox(Citează)
21/04/2022 la 1:08 PM
Simplul motiv ca esti pus pe drumuri de unii pe care-i platesti te face sa fii cu capsa pusa.
S(Citează)
21/04/2022 la 10:45 PM
Foarte enervanta situația! Și eu am pățit ceva similar odată, de apărea și cu datorii și pe plus în același timp. Nici nu mai știu cum s-a rezolvat, dar la tine pare mai complicat.
Matilda(Citează)
21/04/2022 la 10:08 AM
Experimentat in ultimii zece ani in sectorul 3 cu ANAF si DITL (atat in Lucretiu Patrascanu cat si in Campia Libertatii) : ANAF: atitudine aroganta, de stapani pe plantatie, functionari care apar la munca cu 30 minute mai tarziu decat inceperea programului si nici macar nu binevoiesc sa isi ceara scuze samd. DITL S3: in ambele locatii proactivi, amabili, profi. In sediul din Patrascanu aveau un functionar care se plimba printre contribuabili si isi oferea ajutorul si sfatul, usurand atat viata acestora cat si a colegilor lui. O surpriza placuta, avand in vedere ca nu il simpatizez prea tare pe Negoita.
Bipbip(Citează)
21/04/2022 la 12:28 PM
Atitudinea anti functionari vine de la faptul ca sunt considerati lipitori ce-si fac treaba in lehamite. Scuza ca “au de-a face cu zeci de oameni suparati pe zi”, nu tine – sa-si caute alt job daca stresul ii face atat de irascibili.
Poate o sa mai apucam si noi ziua cand o sa se rezolve totul online, sa nu mai fie nevoie de mers la gusterii astia, sa nu mai ceara o mie de hartii, sa nu mai poata gasi nimic inutil de cerut.
Kopa_Kopan(Citează)
21/04/2022 la 10:50 PM
Cine crezi ca rezolva solicitarile online? Aceeași oameni sunt. Și ca in orice servicii, sunt oameni și oameni.
Eu cred ca toată lumea are dreptul la un loc de munca decent și condiții bune. Asta i-ar face mai eficienti, mai relaxați și mai plăcuți în lucrul cu noi.
Matilda(Citează)
21/04/2022 la 2:31 PM
remarca aia cu cardul ing e de tot rahatul!
sa-ti explic?
duma cu ”slot-ul” e aproape la acelasi nivel.
cumva, vrei sa pari intelectual.
daddy(Citează)
21/04/2022 la 11:07 PM
@Matilda, da, încurcată. Practic nu mi-am putut plăti dările la sectorul 6 pentru că CIul meu nou avea adresa pe S5. Apoi tot ei s-au luat de mine că de ce nu am dat banii.
Un lucru bun au făcut cu spv-ul ăla, macar nu mai trebuie să mă înființez acolo, că loc mai deprimant decât sediile ANAF S5 și S6, mai greu.
Rox(Citează)
22/04/2022 la 11:32 AM
Ah da, ceva ce nu știam e ca atunci când schimb buletinul/ adresa trebuie sa înștiințez și ANAFul. Nu știu de ce aveam impresia ca au și ei o baza de date care comunica între instituții.
Matilda(Citează)
22/04/2022 la 8:27 AM
La Sectorul 2 am făcut totul online (mașina, apartamentul, locul de parcare). Nu știu cum e la alte sectoare dar aici a fost perfect, cum de fapt ar trebui sa fie.
Gabi(Citează)
22/04/2022 la 9:40 AM
Concluzia: functionarii si romanii aia tafnosi se merita din plin unul pe altul
D4n(Citează)
22/04/2022 la 8:38 PM
Eu am făcut asta printr-o cerere la ANAFul sectorului din care mă mutasem și care îmi refuza banii. Degeaba… Nu știe stânga de dreapta (un sector de altul de ANAFul “general”). Altă problemă – ANAFul este ca un zid. Te izbești în el, nu reacționează. Cum zisesem in primul comentariu, am contestat două. Zero feedback.
Rox(Citează)