►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
25 Mar 2022 ·
AUTO ·
FIA a publicat raportul oficial al investigației despre ultima cursă de Formula 1 din 2021, când Hamilton a pierdut titlul mondial cu câteva viraje înainte de final.
Dacă nu mai știți ce s-a întâmplat atunci, situația a fost următoarea. Hamilton și Verstappen au pornit în ultima cursă cu egalitate de puncte, deci câștigătorul lua și titlul mondial. Hamilton a condus toată cursa și putem spune că ar fi meritat victoria, descurcându-se mai bine.
Apoi, cu câteva tururi înainte de final, cineva are un accident, intră safety car-ul și plutonul de compactează. Hamilton este pe primul loc, dar cu pneuri vechi, Verstappen pe doi, cu pneuri noi. Între ei, 5 mașini întârziate.
Și aici apar deciziile controversate ale directorului de cursă. Întâi a lăsat safety car-ul să iasă de pe circuit cu doar un tur rămas din cursă. S-ar fi putut încheia așa și toată lumea ar fi fost mulțumită, că înainte de safety car Verstappen era atât de mult în spate încât nu avea nici o șansă reală. Apoi, înainte de ieșirea safety car-ului, directorul de cursă le permite celor 5 mașini întârziate cu un tur aflate pe circuit între Hamilton și Verstappen să depășească și să se ducă la treaba lor.
Așa că, la ieșirea safety car-ului pentru încă un singur tur de cursă reală, Verstappen a fost adus de aceste decizii fix în spatele lui Hamilton. Cu pneuri noi, l-a depășit imediat și a luat titlul. Rezumat video aici.
Acum, ce a găsit raportul oficial:
Scoaterea safety car-ului de pe traseu cu un tur înainte de final este posibil să nu fi respectat la literă regulamentul, dar textul acestuia este interpretabil în această privință. Mai degrabă, directorul de cursă (Michael Masi îl cheamă) a ținut cont de altă recomandare a Formula 1 de a nu încheia cursele sub safety car, că nu pare spectaculos, ci în condiții normale de întrecere. Așa că, regulamentul fiind interpretabil, a eliminat mașina de siguranță mai repede decât s-ar fi întâmplat în alte situații (de obicei se mai stă un tur pentru a se asigura că pista este curățată și piloții atenți la ce se întâmplă), dar ca să fie un finish frumos, sub steaguri de cursă.
Faptul că doar anumite mașini au fost lăsate să depășească safety car-ul a fost “human error”.
Rezultatul final nu mai poate fi însă modificat, contestațiile sunt respinse, Verstappen ia titlul.
Atât.
Human error care l-a costat pe Hamilton un titlu foarte muncit, dar asta e viața. Tot felul de greșeli de arbitraj au fost la pierderi de meciuri și în fotbal și alte sporturi, inclusiv la cel mai înalt nivel. I s-a zis un fel de “da… ghinion, asta e”.
FIA a recomandat niște schimbări, iar majoritatea au fost implementate pentru 2022. Un software va determina ce mașini sunt întârziate și pot depăși safety car-ul înainte de retragerea acestuia, ca să nu mai apară greșeli umane. Michael Masi s-a mutat pe alt post în FIA, iar acum există doi directori de cursă, care fac alternativ cu rândul în acest post. Există o cameră virtuală de arbitraj, ca în fotbal cu VAR, pentru anumite decizii. Comunicațiile radio dintre șefii echipelor și directorii de cursă vor fi reduse, ca să nu mai apară o presiune suplimentară din partea lor.
surse: știre, rezumat, alt raport.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
38 comentarii
25/03/2022 la 7:16 AM
Hai sa îți spun eu ce s-a întâmplat de fapt. Cineva cu mulți bani a pariat pe jegul acela mic de Verstappen, că va câștiga, și a pariat pe mulți bani, milioane.
Asa ca sub safety car s-au dat telefoane, lanțul slăbiciunilor de “trebuie sa poți, nu se poate sa nu poți, mă omori dacă nu poți”.
Uite cum brusc avem un lanț neverosimil de decizii greșite care erau evident greșite de atunci.
Hamilton și Mercedes sigur au ce face. Pot da în judecată FIA, circuitul, directorul de cursă pentru banii pierduți. Dacă și câștigă procesele e altceva, dar pot face asta. Pot de asemenea sa se retragă din F1, nu au nimic de dovedit.
Concluzia este că Verstappen nu a câștigat nici un titlu, a primit un titlu și la sfârșitul fiecărei zile va știi până la sfârșitul vieții că nu este campion și nu a meritat să fie campion.
Gaelex(Citează)
25/03/2022 la 7:28 AM
Astea-s fabule ce spui tu. Nu cred ca poți da in judecată competiția. Ar însemna sa dai in judecată pt orice. Doar la TAS sa se ducă, dacă n-au fost deja.
La fotbal e la fel. Dacă meciul s-a încheiat, sănătate, ala e rezultatul final indiferent ce greșeli de arbitraj au fost.
PS. Nu înțeleg cu poate sa fie cineva fan Hamilton.
Okochea(Citează)
25/03/2022 la 7:38 AM
Am auzit că același cineva cu multi bani l-a băgat și pe ăla in parapet că sa fie safety car, incredibil la ce nivel s-a ajuns
CP3(Citează)
25/03/2022 la 8:29 AM
@Okochea
Nu-i usor sa fii fanul lui Hamilton, nici eu nu sunt. Trebuie sa fii capabil sa compartimentalizezi: sa ii recunosti sportivului valoarea si sa faci complet abstractie de personalitatea omului.
Pentru @Gaelex sigur e usor, el este de multe ori Gica Contra. Dar hei! Poate ca e doar un exercitiu de argumentare si dezbatere pentru el.
Andrei(Citează)
25/03/2022 la 9:17 AM
Poate ca Hamilton nu are cea mai buna personalitate in afara pistei, dar mi se pare peste Verstappen ca atitudine.
Andrei G(Citează)
25/03/2022 la 9:34 AM
Greu să citești și să înțelegi 2 vorbe, hai 3. FIA, circuitul, directorul de cursă sunt competiția?
Unde am zis eu de dat în judecată altă echipă?
Gaelex(Citează)
25/03/2022 la 7:34 AM
Adanc in sufletu lui, verstapen stie cine e adevaratu campion. Si asta o sa-l macine mereu. Restu e deja istorie.
Blackskull(Citează)
25/03/2022 la 7:36 AM
Puteai sa scrii de la început că e un articol părtinitor, să știm și noi la ce ne “înhămăm”
CP3(Citează)
25/03/2022 la 8:00 AM
Unde este apare concluzia ca nu Verstappen a câștigat competiția?
BogdanP(Citează)
25/03/2022 la 3:41 PM
Nicăieri?
nwradu(Citează)
25/03/2022 la 8:00 AM
Mai citeste o data ce ai scris si vezi ca nu are logica. Greseala directorului de cursa a fost ca a lasat doar ANUMITE masini sa depaseasca safety carul. Adica greseala nu a fost ca a lasat masinile sa depaseasca safety carul, ci ca nu le-a lasat pe toate cele intarziate cu un tur.
Deci si daca ar fi luat decizia corecta de a permite tuturor masinilor intarziate sa depaseasca safety carul, tot nu mai ramanea nici masina intre verstappen si hamilton si tot l-ar fi depasit.
Daca greseala ar fi fost ca a lasat masinile sa depaseasca safety carul, atunci da…ar fi insemnat ca in mod normal dupa iesirea safety carului ar fi trebuit sa fie inca masini intre cei 2. Dar nu asta ar fi fost decizia corecta, conform investigatiei. Deci in ce fel a afectat castigatorul?
Inclusiv in prima cursa din sezonul asta au fost lasate masinile intarziate sa depaseasca safety carul.
John(Citează)
25/03/2022 la 8:36 AM
Nu ramanea nicio masina in Verstappen si Hamilton, dar nu mai ramanea nicio masina nici intre Verstappen si Sainz care avea si el anvelope schimbate si poate l-ar fi depasit el pe Verstappen. Rezultatul a fost viciat, Verstappen nu poate fi considerat campion.
MihaiDB(Citează)
25/03/2022 la 9:10 AM
Asta e o logica absurda. Deci sainz l-ar fi putut depasi pe verstappen si hamilton sa fi ramas, totusi pe locul 1? Parca mai degraba ar fi fost depasit hamilton de ambii, decat exact el cu pneuri mai lente sa fi ramas inaintea lor.
Vad ca nu mai zice nimeni de “penalizarea” fictiva din timpul cursei in care in loc sa fie dat hamilton o pozitie in spate dupa ce a taiat o curba, i s-a impus doar “sa piarda avantajul”. O tampenie, practic. Bine a si intrebat in timpul cursei tipul de la redbull “cand s-a intamplat pierderea aia de avantaj?”, ca nu a parut sa fi incetinit vreodata hamilton. Dar e bine ca despre asta nu se vorbeste, ceva care chiar putea influenta cu adevarat.
John(Citează)
25/03/2022 la 9:58 AM
@MihaiDB, Sainz a facut un singur schimb in turul 19. Nu avea anvelope noi.
Andrei G(Citează)
25/03/2022 la 11:29 AM
Problema (si incalcarea regulamentului) a fost ca nu au depasit TOATE masinile intirziate. La o asemenea procedura trebuia asteptat sa se compacteze plutonul, ceea ce ar fi insemnat ca se termina cursa sub SC.
Cea mai buna (dpdv sportiv si al competitiei) solutie ar fi fost oprirea cursei cu steag rosu, toata lumea cu pingele noi, si atunci care pe care.
In alta ordine de idei, dupa parerea mea Verstappen trebuia descalificat la cursa anterioara. Disperarea l-a determinat sa faca niste gesturi total nesportive acolo.
Dar acum e tirziu, s-a scris in registru, s-a inchis. Unii considera ca titlul a fost nemeritat, dar e acolo si gata.
Emil C(Citează)
25/03/2022 la 8:13 AM
Faptul ca a lasat masinile sa depaseasca nu este o greseala deloc. Asa se face de fiecare data. A fost super ciudat mesajul care zicea ca lapped cars may not overtake.
Singura chestie care a fost ciudata la decizia lui Masi (si singura chestie care ii se poate reprosa) e ca a lasat doar 5 masini sa depaseasca si nu toate. Atat. Si asta mi s-a parut si mie dubios cand m-am uitat live. Iar FIA asta zice si ea in raport si da vina pe faptul cu Masi nu are un soft care sa ii zica exact care sunt acele masini care de fapt sunt depsite cu un tur. Ceea ce e cam vrajeala ca sigur stia Masi.
Masi putea sa le lase pe toate sa depaseasca si nu mai iesea scandalul atat de mare iar rezultatul ar fi fost acelasi.
Deci overall Hamilton a pierdut titlul nu pentru ca i l-a dat Masi lui Max cum ai inteles tu gresit. Max l-ar fi luat oricum. Hamilton l-a pierdut din ghinion. Se mai intampla, la fel cum zici si tu si in fotbal. Iar per total, pe tot sezonul, a avut si Hamilton putin ghinion. Nasol ca a fost in ultima cursa
Gabon(Citează)
25/03/2022 la 9:22 AM
Per total, regulamentul a fost respectat. Dar sefii Formula 1 nu puteau sa recunoasca faptul ca sunt niste lacune in regulament, asa ca au “sanctionat” si directorul de cursa.
Andrei G(Citează)
25/03/2022 la 9:36 AM
Greșit, practica generală a fost în situații similare să nu lase mașinile să treacă. De asta stătea Mercedes liniștită și nu a schimbat pneurile o dată cu redbull.
Gaelex(Citează)
25/03/2022 la 9:53 AM
@Gaelex, nu conteaza care a fost practica generala. Conteaza doar regulamentul si daca acesta a fost respectat. Formula 1 este un sport in care spectacolul are prioritate si nu ar fi normal ca o cursa sa se termine sub safety-car (mai ales cand discutam de cursa care decide campionul mondial).
Ar fi meritat Hamilton sa castige campionatul? – probabil ca da
A castigat Verstappen legal campionatul? – din nou raspunsul este da
Chiar daca ar fi fost lasate toate masinile intarziate sa treaca, Verstappen tot in spatele lui Hamilton ar fi fost si tot cu pneuri noi.
Andrei G(Citează)
25/03/2022 la 9:54 AM
Daca lasa toate masinile intarziate sa depaseasca safety car, nu ar mai fi ramas timp pentru racing. Cursa s-ar fi incheiat sub safety car, iar campionul ar fi fost Hamilton.
Despre asta e vorba.
Plus bâlbâiala ‘lapped cars may not overtake’ – apoi ‘may overtake’ (dar valabil doar pentru unele).
Dan(Citează)
25/03/2022 la 3:42 PM
Exact. Dacă nu lăsa să treacă mașinile lapped, Verstappen n-ar fi avut timp într-un tur de cursă să depășească 5 mașini și pe Hamilton. Iar Hamilton a muncit ca să-i pună pe ăia 5 între el și Verstappen. El a trebuit să-i depășească în condiții de cursă, cu pierderea de timp de rigoare, pe fiecare dintre ei. Verstappen nu.
nwradu(Citează)
25/03/2022 la 4:39 PM
@radu, din cate inteleg (si vad ca ai scris si tu), greseala nu este ca i-a lasat pe aia 5 sa treaca. Greseala a fost ca nu i-a mai lasat si pe ceilalti 3.
Dar, situatia este urmatoarea:
– din momentul in care cei 5 intarziati au depasit safety car-ul, au mai trecut aproximativ 50 de secunde pana s-a reluat cursa;
– cred ca alea 50 de secunde erau mai mult decat suficient ca sa poata trece si celelalte 3 masini intarziate.
In concluzie, se ajungea la aceeasi situatie cu Verstappen in spatele lui Hamilton.
Pur si simplu a fost ghinion pentru Hamilton care s-a bazat pe o strategie ce s-a dovedit pierzatoare.
Andrei G(Citează)
25/03/2022 la 5:01 PM
In concluzie, daca directorul de cursa nu crea conditiile necesare si suficiente, in vecii vecilor amin nu il mai prindea Verstappen pe Hamilton din urma.
Pentru ca a facut o magarie si o prostie a si fost destituit din pozitia ocupata.
Gaelex(Citează)
25/03/2022 la 8:15 AM
Daca judecati cursa, si mai ales tot campionatul, dupa ultimile 5 minute de la Abu Dhabi, atunci ati zice ca Hamilton e indreptatit. Daca luati in considerare ca Hamilton a taiat virajul ala la inceputul cursei la Abu Dhabi, Verstapen a condus mai multe tururi in 2021 mai mult decat Hamilton si restul pilotilor tot anul, atunci as zice a castigat campionatul indreptatit.
Apoi, sunt mai multe de discutat, nu degeaba Hamilton a fost huiduit la fiecare sfarsit de cursa dupa incidentul din marea Britanie; Iar decizia lui Michael Masi sunt convins ca a venit datorita arogantei lui Toto si Hamilton, care tot sezonul au avut ceva de obiecat, vociferat si jelit la adresa acestuia. Cred ca in ultima cursa Masi s-a saturat de cacaturile si plangaselile astora doi si le-a servit-o cum meritau.
Anyway, nimeni nu l-a oprit pe Hamilton si Toto sa schimbe hard-urile alea mai vechi de jumatate de cursa. Verstapen a schimbat de doua ori. Aia e, cand iei o decizie, poate fi buna sau proasta, ti-o asumi, nu dai vina pe altii.
Cat despre titlu, “Raport oficial: Hamilton a pierdut titlul în 2021 dintr-o eroare umană a directorului de cursă”, titlul e partinitor, Masi a gresit in ultimile 5 minute, dar tiltul s-a pierdut sau castigat din cauza mai multor factori. Ex. daca Hamilton nu dadea de pereti cu Verstapen in MB, venea spectator la Abu Dhabi.
Silviu(Citează)
25/03/2022 la 9:22 AM
Spune-mi că “știi” F1 de la Drive to survive fără să-mi spui că știi F1 de la Drive to survive…
Faptul că a condus mai multe tururi e ca și cum ai spune la fotbal că trebuie să câștige echipa care are posesie mai bună.
Într-adevăr Hamilton ar fi trebuit să cedeze poziția când A FOST FORȚAT să iasă, dar diferența de ritm a fost atât de mare pe parcursul cursei încât cel mai probabil nu ar fi contat.
Hamilton nu a schimbat cauciucurile pentru că de fiecare dată deciziile au foat luate după ce el era trecut de intrarea la boxe și (convenabil) max nu.
Cât despre obiecții și jelit, cât timp Horner e în sportul ăsta e cel puțin jenant să te plângi că jelesc alții.
Adrian(Citează)
25/03/2022 la 9:38 AM
Anul și circuitul, vă rugăm, altfel sunt vorbe din aer.
Marian(Citează)
25/03/2022 la 5:02 PM
Nu-i nevoie, inclusiv in aceasta cursa a fost intai traditionalul “lapped cars may not overtake” ca sa se trezeasca dupa niste telefoane ca ia te uita, pot overtake.
Gaelex(Citează)
25/03/2022 la 9:37 PM
Doar că tradițional e ca “lapped cars can overtake”. Desigur, dacă nu ești tâmpit.
Costin(Citează)
26/03/2022 la 9:36 AM
@Gaelex, cand spui “practica generala” trebuie sa dai macar 1-2 exemple, nu poti sa te bazezi pe ceva ce nu s-ar fi putut intampla in cursa aceea.
In plus, ai folosit termenul “traditionalul”, dar din nou fara sa dai nici un exemplu.
Si faci asta pentru ca nu exista nici un exemplu care sa-ti sustina ideea. Pana si analiza FIA spune ca masinile intarziate trebuiau lasate sa depaseasca in situatia respectiva.
Repet, singura greseala este ca nu i-a lasat si pe ceilalti 3 intarziati sa treaca, adica ar mai fi fost inca 10-15 secunde in plus. Si asta nu o spun eu, o spune analiza FIA.
Andrei G(Citează)
25/03/2022 la 9:40 AM
Daca lasa mai multe masini intarziate sa depaseasca si nu doar pe cele dintre cei 2 finalisti, s-ar fi produs un deranjament mai mare in pluton, trecea mai mult timp in defavoarea finalului cursei care era foarte aproape.
Eu vad decizia de a lasa competitia intre cei 2 sa inceapa cat mai repede ca fiind cea corecta tehnic.
Hamilton a avut pur si simplu ghinion pe final de cursa, astrele au fost potrivnice.
Dar firea umana asa functioneaza, trebuie sa gaseasca un vinovat.
vladutz(Citează)
25/03/2022 la 9:47 AM
RedBull au jucat perfect oportunitatea de SC care li s-a oferit, oricine ar fi facut asta. Si Hamilton a castigat foarte multe curse asa. Deznodamantul ar fi fost considerat unfair daca cursa s-ar fi terminat sub SC.
Cel mai corect era ca Masi sa impuna un ritm “de pas” SC-ului si sa lase toate masinile sa depaseasca. Saiz nu l-ar fi atacat pe Max; nici un pilot nu vrea sa ramana in istorie asa. Vezi si Abu Dhabi 2016 cand Vettel a refuzat sa faca jocul lui Hamilton, iar Rosberg a castigat campionatul pe care il merita.
Sol(Citează)
25/03/2022 la 9:49 AM
Tot anul a fost mai bun Max decat Lewis, in ultima cursa a fost mai bun Lewis. Pe departe.
A ajuns la egalitate de puncte pt ca Max a avut ghinion si Lewis nu(Bahrain pana cand era pe primul loc, Silverstone stos afara cand era pe primul loc – poate nu castiga cursele dar cu punctele de acolo….)
In ultimile curse regulamentul a fost indoit doar ca sa nu se lase cu penalizari pentru cei doi(in practiceuri au avut ambii incidente care la inceputul anului erau penalizate fara ezitare). Se voia sa fie show maxim. Pe FIA n-a interesat nicio clipa cine castiga a vrut doar SHOW. Sa se bata pana in ulitma cursa, pana in ultima tura de circuit pana in ultimul viraj daca se poate.
Lewis a castigat un titlu in ultimul tur, de data asta l-a pierdut.
Alex(Citează)
25/03/2022 la 5:05 PM
Au ajuns la egalitate pentru ca Verstappen conduce inconstient si a iesit in decor de multe ori si chiar reusind sa nu termine cursa. Deci 0 puncte pentru el si oricate o fi luat Hamilton atunci, reducand serios diferenta.
Gaelex(Citează)
25/03/2022 la 9:53 AM
Rahatul ala de fishface a castigat pe nedrept pentru ca i-au pus covorul rosu peste tot si i s-au permis nenumarate atentii si treceri cu vederea , constant si continuu mai ales in sezonul 2021 . Un JEG .
Nu sunt fan HAM , dar Max nu merita titlul . Acum se comporta ca fiind mai bun ca oricine in lume … nu e drept … trebuie pus la punct . I-a aratat Leclerc , sper sa o tina asa pana la final .
Liviu(Citează)
25/03/2022 la 10:22 AM
Creca asta e cea mai romaneasca chestie posibila dupa “cine v-a lucrat aici”.
add(Citează)
25/03/2022 la 12:34 PM
Si in plus comunicatiile dintre echipe si comisarii de cursa nu vor mai fi transmise catre public pentru a nu mai exista si presiune din partea aceasta. Decizia aceasta pare luata exclusiv pentru a nu ajunge in public detalii de genul celor intamplate anul trecut.
2peu77(Citează)
25/03/2022 la 3:42 PM
Da, ce să zic… eu nu simțeam că fac așa mare presiune din sufrageria mea :P
nwradu(Citează)
26/03/2022 la 12:21 AM
Verstapen a fost norocos și a beneficiat de un titlu nemeritat. Ma bucur totuși ca Hamilton nu a luat 8 la rând. Cu toate astea titlul trebuia sa fi fost câștigat de Hamilton care a fost mult superior in a 2-a parte a campionatului. Comportamentul și aroganta lui Verstapen îmi provoacă scârbă. Singurul motiv pt care eu cred ca a fost atât de susținut, este faptul ca lumea era sătulă de dominația Mercedes. Anul acesta îl susțin pe Sainz si ma bucur ca RB a început anul așa bine(karma bitch). Sper ca RB sa o țină tot așa și sa vedem echipe precum Alfa pe podium.
Dan(Citează)