un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

asus s5507

Care sunt componentele prețului benzinei și cât ia statul din TVA și accize

10 Mar 2022  ·

FOOD & LIFESTYLE  ·

18 comentarii

Litrul de benzină costa 7,6 lei ieri la benzinăria MOL de lângă mine. Astăzi nu m-ar mira să fie deja peste 8,3 lei.

Dacă vă întrebați din ce este format acest preț plătit la pompă, păi avem așa:

  • 16% din el este TVA-ul colectat de stat*.
  • Din prețul fără TVA, 1,892 lei sunt accizele statului pe benzină (respectiv 1,734 lei pentru motorină). Accizele acestea se stabilesc la începutul anului.
  • restul este prețul net al carburantului, influențat de prețul țițeiului, transportul său, costul de rafinare, procesare, transportul produs finit la benzinărie și ceva marjă de profit pentru rafinărie și pentru benzinar.

Pentru 7,6 lei per litru, rezultă graficul de mai jos din care se vede că statul colectează 41% din fiecare litru de benzină plătit la pompă.

În general se zice că prețul țițeiului influențează cam 30% din prețul final de la pompă. Când barilul costă mai puțin, și costul carburantului este mai mic, dar accizele sunt fixe, de asta se ajunge uneori ca statul să ia chiar și 50%. Tot din acest motiv, proporțiile de mai sus sunt valabile doar pentru prețul de 7,6 lei din exemplul meu.

Sunt de acord cu toți cei care au spus în comentarii că statul ar trebui să reducă TVA-ul sau accizele măcar pentru transportatorii de marfă, că altfel vor crește toate prețurile produselor din magazine. Dar n-ai cu cine, la putere sunt melci. În plus, statul se finanțează serios din vânzările de carburant. Statul nu-i în stare să oprească evaziunea fiscală, dar chiar și evazioniștii bagă carburant în mașină, așa că îi taxează acolo. Asta dacă nu și-au luat electrice, desigur.

Puteți cerceta prețul carburanților pe Monitorul Prețurilor, dar nu știu la câte minute este actualizat.

Întreba ieri theSame cât or fi taxele în Germania. La fel ca la noi. Cu gri închis este prețul brut al carburantului (și ceva taxă de carbon), restul sunt TVA (gri deschis) și accize (galben):

 

*În caz că dă cu virgulă matematica și vă mirați de ce TVA-ul este de 16% din ponderea totală, explicația este următoarea: TVA-ul de 19% se adaugă la prețul brut, crescându-l cu 19%. Calculul invers spune că, în prețul cu TVA (net, adică), ponderea TVA-ului este de 16%. Altfel spus, un produs de 100 de lei trebuie vândut cu 19% mai mult, adică cu 119 lei. Cei 19 lei adăugați astfel reprezintă acum 16% din prețul final de 119 lei de la raft. Și de fapt nu-i 16%, ci 15,96638655462185%, dar să nu despicăm firul în prea multe părți.

asus s5507

    18 comentarii

  1. Citind articolul chiar mă întrebam dacă va remarca cineva chestia cu proporția tva-ului in prețul final, că pe la noi matematica nu e, vorba lui Giani din Las Fierbinți, chiar fixă … așea. Cred că o proporție covârșitoare din români nu înțeleg chestia asta.

      (Citează)

  2. De acord cu precizarile tale, Radu, dar….
    Spre deosebire de toate celelalte tari din UE, OMV isi asigura 60%-70% din necesarul de petrol din extractia interna. Deci, OMV are un cost operational de 1$ pentru extractia de baril si ni-l incarca noua la pompa ca si cum l-ar cumpara cu +130$/baril. Inteleg ca italianul sa plateasca 2 euro la pompa, nu are resurse interne de hidrocarburi. Dar de ce o companie care extrage din Ro, cu niste redevente absolut ridicole, isi permite sa actioneze ca si cum ar fi un importator net de petrol cand, de fapt, e taman invers? Aici e problema – statul cretin care in loc sa apere cetateanul si mediul economic sta si admira cum preturile la pompa explodeaza. Vorbim despre o situatie de criza in care statul nu doar ca trebuie, ci e obligat sa ia masuri. Cu institutii slabe nu vom ajunge departe si tare ma tem ca aceasta criza, care se profileaza a fi una de lunga durata, ne va afecta major.

      (Citează)

    • Din acelasi motiv pentru care DACIA vinde in vest la preturi asemanatoare cu cele din RO, ba chiar sensibil mai mici in unele locuri. Nu are absolut nicio logica. Dar hei, daca merge asa de ce nu?! Cam asta e principiul romanesc.

        (Citează)

    • Oricât de ieftin ar fi de extras, aici e o piață liberă și dacă prețul devine prea mic comparat cu vecinii atunci devine profitabil pentru toți din afară României să vină aici să facă plinul și atunci scad stocurile, crește prețul și tot acolo ajungi. Să discriminezi și să vinzi doar la români nu ar fi posibil în uniunea europeană. Zi mersi că în România e totuși 20-30% mai ieftin ca în afară și asta e.

        (Citează)

    • Serioux:
      Spre deosebire de toate celelalte tari din UE, OMV isi asigura 60%-70% din necesarul de petrol din extractia interna. Deci, OMV are un cost operational de 1$ pentru extractia de baril si ni-l incarca noua la pompa ca si cum l-ar cumpara cu +130$/baril. Inteleg ca italianul sa plateasca 2 euro la pompa, nu are resurse interne de hidrocarburi. Dar de ce o companie care extrage din Ro, cu niste redevente absolut ridicole, isi permite sa actioneze ca si cum ar fi un importator net de petrol cand, de fapt, e taman invers?

      De unde ai scos-o ca omv (probabil te referi la petrom de fapt) scoate barilul cu cost operational de 1 dolar? Ai vreo dovada pentru afirmatia asta? Nu zic ca n-ar face profit, pentru ca face profit destul de mare, din care jumatate il da la stat, pentru ca e actionar. Vezi ca isi anunta rezultatele financiare in fiecare an si poti incerca sa calculezi care este profitul per litru de combustibil vandut.

        (Citează)

    • Paul Zapodeanu

      10/03/2022 la 4:35 PM

      Pentru ca treaba OMV-ului si a oricarei companii in general e sa faca profit, nu pomana.
      OMV ar putea la fel de bine sa exporte si fix asta ar face daca i-ai forta sa vanda aici ieftin – n-ar mai vinde aici de loc.
      A fost o situatie similara cand a impus statul niste preturi la medicamente. Rezultatul a fost ca medicamentele alea au disparut din farmacii, ca nimeni nu e prost sa vanda mai ieftin decat poate.

        (Citează)

  3. Empire: De unde ai scos-o ca omv (probabil te referi la petrom de fapt) scoate barilul cu cost operational de 1 dolar? Ai vreo dovada pentru afirmatia asta? Nu zic ca n-ar face profit, pentru ca face profit destul de mare, din care jumatate il da la stat, pentru ca e actionar. Vezi ca isi anunta rezultatele financiare in fiecare an si poti incerca sa calculezi care este profitul per litru de combustibil vandut.

    E foarte simplu – ei raportau un cost de productie de 10-11$/baril in apr.2020. Atentie, productie nu extractie, in acest cost, extractia are costul cel mai mic. Intervin apoi costuri de procesare, transport, rafinare etc.
    Cum adica OMV? Petrom a fost cumparata de OMV, Petrom exista doar ca marketing.

      (Citează)

  4. nea_caisă:
    Oricât de ieftin ar fi de extras, aici e o piață liberă și dacă prețul devine prea mic comparat cu vecinii atunci devine profitabil pentru toți din afară României să vină aici să facă plinul și atunci scad stocurile, crește prețul și tot acolo ajungi. Să discriminezi și să vinzi doar la români nu ar fi posibil în uniunea europeană. Zi mersi că în România e totuși 20-30% mai ieftin ca în afară și asta e.

    Asta e cea mai mare intoxicare la care vad ca toti mai mult pun botul. Bun, hai sa te intreb altfel. Italia imparte profitul pe mozzarella cu celelalte state UE? Spania distribuie si catre alte tari incasarile din turism? Franta pe ale ei din vin? Da, e o piata libera, dar cu specificul ei. Noi avem avantajul de a avea hidrocarburi. In context de criza, mecanismele europene de concurenta si piata libera nu mai sunt functionale, e suficient sa te uiti la ce se intampla acum in UE ca sa-ti dai seama. Dupa ce timp de 10 ani vorbim de Green Deal, Germania reporneste centralele nucleare, Polonia pe cele de carbune. Adica fuck off cu tot ce am vorbit in anii astia. Asa e si pe piata de carburanti – daca avem acest avantaj, sa-l folosim in interesul romanilor si al mediului de afaceri de aici. Nu e normal ca daca pretul de productie al carburantilor e mic si Ro sa aiba tarife mai mici? Aici nu merg teorile cu piata libera. Da, daca OMV importa titeiul, de acord cu preturile mari. Dar cum noi producem 60-70% din necesarul intern ceea ce face OMV este jecmaneala. Revin la ce spuneam mai sus – institutii slabe, cetatenii sunt cei mai afectati.

      (Citează)

    • N-ai înțeles. Nu e vorba de împărțit nimic aici că nu e cutia milei. Dacă o firmă din Sicilia să zicem vinde mozzarella cu 1 cent pe kg atunci cumpără toată planeta de acolo pentru că merită transportul. Dar firma aia nu are resurse nelimitate așa că ori vinde rapid tot ce are la primul venit (nu neapărat sicilieni) ori crește prețul destul cât să facă profit maxim. De vândut doar la localnici nu ar putea pentru că ar fi anticoncurențial și i-ar da afară din UE. Și să ieși din UE pentru așa ceva ar fi stupid pentru că beneficiile sunt mult mai mari decât 5 lei în minus la benzină pe cap furajat.
      Apropo dacă tu poți să extragi cu 1$ pe baril mergi repede la OMV că te pun ăia director, plm te fac ăia Rege nu director.

        (Citează)

    • E OK. Tu nu prea intelegi niste notiuni tehnice, n-are sens sa-mi bat capul cu unul care nici nu stie cat inseamna un baril fara google in fata.
      Ignorance is bliss…keep walling.

      nea_caisă:
      N-ai înțeles. Nu e vorba de împărțit nimic aici că nu e cutia milei. Dacă o firmă din Sicilia să zicem vinde mozzarella cu 1 cent pe kg atunci cumpără toată planeta de acolo pentru că merită transportul. Dar firma aia nu are resurse nelimitate așa că ori vinde rapid tot ce are la primul venit (nu neapărat sicilieni) ori crește prețul destul cât să facă profit maxim. De vândut doar la localnici nu ar putea pentru că ar fi anticoncurențial și i-ar da afară din UE. Și să ieși din UE pentru așa ceva ar fi stupid pentru că beneficiile sunt mult mai mari decât 5 lei în minus la benzină pe cap furajat.
      Apropo dacă tu poți să extragi cu 1$ pe baril mergi repede la OMV că te pun ăia director, plm te fac ăia Rege nu director.

      nea_caisă:
      N-ai înțeles. Nu e vorba de împărțit nimic aici că nu e cutia milei. Dacă o firmă din Sicilia să zicem vinde mozzarella cu 1 cent pe kg atunci cumpără toată planeta de acolo pentru că merită transportul. Dar firma aia nu are resurse nelimitate așa că ori vinde rapid tot ce are la primul venit (nu neapărat sicilieni) ori crește prețul destul cât să facă profit maxim. De vândut doar la localnici nu ar putea pentru că ar fi anticoncurențial și i-ar da afară din UE. Și să ieși din UE pentru așa ceva ar fi stupid pentru că beneficiile sunt mult mai mari decât 5 lei în minus la benzină pe cap furajat.
      Apropo dacă tu poți să extragi cu 1$ pe baril mergi repede la OMV că te pun ăia director, plm te fac ăia Rege nu director.

        (Citează)

  5. nu stiam ca tva a fost redusa de la 19% la 16%.
    mai observ ca nemtalaii inca persista in prostie, au accizele cu 40% mai mari la benzina decat la motorina. inca li se pare ca motorina = eco?

      (Citează)

  6. Ieri seara dnu ministru al energiei se jura ca a vb el cu producatorii si ca doar unu din ei pune 15 bani la litru. Adica se duce benzina de 95 la un 7.6 – 7.7.Azi pe unde am umblat, prin bucale, nu mai era sub 8 lei litru. Doar la lukoil e un 7,9….
    Numai de japite incompetente avem parte.

      (Citează)

  7. Domnule Nea Caisă,

    Cu asta a câștigat Dragnea ”public”: o să vină americanii dă la Exxon și, pă banii lor, o să scoată gaz dă la Marea Neagră, pe care o să ni-l dea nouă, la Români, dă pomană, cu lumânarea aferentă pomenilor tradiționele.
    Asta, deși singura posibilitate rațională era ca redevența să fie plătită în gaze (dacă se convenea contractual așa), dar chiar și atunci asta s-ar fi făcut la preț de bursă, nu la preț de cost.

    Azi dă dimineață aud că un alt ”𝙥𝙪𝙡𝙞𝙩𝙞𝙘𝙞𝙖𝙣”, de data asta dă hAUR, cerea naționalizarea resurselor (care sunt oricum ale României, da analfabetismu-i altă poveste) și a companiilor din sectoarele energetic și petrochimic.
    Și, ce să vezi?!?! Sunt destui toloboni care-l aplaudă….

    nea_caisă:
    Oricât de ieftin ar fi de extras, aici e o piață liberă și dacă prețul devine prea mic comparat cu vecinii atunci devine profitabil pentru toți din afară României să vină aici să facă plinul și atunci scad stocurile, crește prețul și tot acolo ajungi. Să discriminezi și să vinzi doar la români nu ar fi posibil în uniunea europeană. Zi mersi că în România e totuși 20-30% mai ieftin ca în afară și asta e.

      (Citează)

  8. Am bagat ieri (dupa seara de panica) si intr-adevar s-a scumpit, am bagat benzina 95 cu 8.1 lei. Probabil in saptamanile urmatoare tot va creste pretul, indiferent de pretul barilului.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus