un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► Ofertele continuă la: eMAGFashion DaysFinestoreDysonFlip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄

asus s5507

Cum au evoluat tehnologia și utilizarea telefonului mobil în ultimii 20 de ani

22 Feb 2022  ·

PUBLICITATE, TEHNOLOGIE  ·

29 comentarii

Ce făceați prin 2002? Eu eram în primul an de facultate, acest blog încă nu era creat, Brazilia învingea Germania în finala Campionatul Mondial de Fotbal și, pe final de an, George Bush vizita România. Nu că pare o eternitate de la acele momente?

Și tot în 2002 se lansa oficial în România brandul Orange. 20 de ani împlinește brandul Orange în acest an și face o mare sărbătoare cu această ocazie, așa cum trebuie pentru această vârstă. Tort de ciocolată pentru mine, dacă vine ocazia…

20 de ani pentru brand (și 25 de ani în total pentru companie) este o perioadă foarte lungă. Am scris mai jos o istorie a brandului în România, a momentelor sale importante. Cel mai plăcut a fost, scriind-o, să realizez din nou cât de mult a evoluat tehnologia în acești 20 de ani și odată cu ea și viața noastră. De altfel, pun pariu că inclusiv dacă nu ați fost niciodată clienți ai Orange tot veți descoperi din lista de mai jos că v-a influențat într-un moment sau altul viața.

Povestea începe de fapt mai înainte, în 1997. Atunci a intrat pe piață Dialog, operatorul telecom care a avut o siglă foarte mișto, acel alo scris mai îngroșat și l-ul avea forma unui telefon mobil. ALO era numele serviciului prepay, de altfel, lansat tot în 1997. Au fost apoi câțiva ani de evoluție mult peste orice așteptări pentru telefonia mobilă, dar ca tehnologie probabil acum pare incredibil că abia în 1999 s-a lansat serviciul de SMS-uri, iar în 2001 cel de date mobile prin GPRS, o tehnologie 2G. Un alt moment important din 1999 este lansarea unui abonament numit Dialog Inedit, care în acel moment era cel mai ieftin din piață, costând doar 4 dolari. Țin minte că a avut mare succes.

5 aprilie 2002: Dialog și ALO devin Orange.

Cu această ocazie se lansează și Orange Thank You, programul lor de loializare. Orange Thank You acorda minute gratuite, minute aniversare și puncte Thank You care puteau fi folosite pentru plata facturilor sau a produselor din magazine. Thank You este funcțional și astăzi, de altfel.

În acea perioadă eram și eu client Dialog/Orange, aveam un Alcatel OneTouch Easy căruia nu-i mai ținea foarte mult bateria, dar își făcea treaba. Afișaj monocrom, vreo 3 cm grosime, ditamai antena care te înțepa în buzunar, bip-uri date altora și SMS-uri scrise cu prescurtări, ca să încapă mai multe cuvinte în limita de 160 de caractere. Unii oameni nu vor ști niciodată că așa a fost cândva telefonia mobilă, că de acolo s-a plecat spre afișaje AMOLED, camere foto pe telefon și trenduri pe TikTok.

iunie 2002: are loc schimbarea numerotației.

Se împlinesc 20 de ani și de când numerele de mobil au 10 cifre, nu 9 cifre. Orange folosea anterior prefix 090, 094 și 095, care au devenit apoi 0740, 0744 și 0745.

12 noiembrie 2002: lansarea serviciului MMS.

Din nou, acum apeși pe agrafă și atașezi chat-ului o fotografie sau document sau ce vrei tu. Pe vremuri, să trimiți o fotografie era o adevărată aventură finalizată cu o rezoluție foarte mică!

2 aprilie 2004: reîncărcare electronică pentru cartele.

Știu că pare incredibil acum, dar înainte de acest moment trebuia să mergi la o casierie și să mai plătești ceva pentru reîncărcarea cartelei prepay. Cu reîncărcare electronică, procedura devine mai simplă.

septembrie 2004: Orange devine leader de piață în România, poziție pe care a ocupat-o permanent de atunci. Inclusiv în prezent se află pe primul loc ca număr de clienți.

15 octombrie 2004: lansarea EDGE în România.

EDGE = Enhanced Data Rates for GSM Evolution, o rețea de date mobile ce poate fi considerată 2,5G. Viteza maximă teoretică era de vreo 256 kbps, ceea ce acum ar fi considerat “băi, cred că s-a defectat ceva”. Pentru mine, EDGE a fost prima rețea reală de date mobile, că GPRS era foarte lent chiar și în acele vremuri în care nu prea aveai ce face cu Internet pe telefon precum în zilele noastre.

România a fost prima țară cu EDGE din grupul Orange, apropo. De altfel, în anii următori România a fost deseori prima țară sau în primul val de implementare al unor noi tehnologii, uneori la concurență cu Republica Moldova în acest sens.

ianuarie 2005: Orange anunță că are 5 milioane de clienți.

27 septembrie 2005: lansarea Orange Film.

Mâna sus cine a folosit oferta Orange pentru a vedea filme! Orange Film presupunea că, în fiecare miercuri, clienții Orange pot cumpăra 2 bilete la preț de unul în cinematografele partenere.

Prin București, Hollywood Multiplex și altele mari erau în program. Cred că în total s-au vândut milioane de bilete la film prin această funcție. Țin minte că făceam în grup calculul cu cine are Orange Film și deci câte bilete putem cumpăra în total pentru cei mai puțini bani. Cred că acest program a contribuit enorm la a duce românii în cinematografe.

Un infografic făcut de Orange 10 ani mai târziu vorbea de 3 milioane de bilete oferite gratuit prin acest program.

3 octombrie 2005: Orange lansează serviciile Blackberry.

Nu știam eu pe vremea aceea ce face special Blackberry, dar am folosit ulterior telefoanele lor (un 9720, dacă țin bine minte?) și erau excelente pentru muncă în acea perioadă. Apoi a venit iPhone-ul și lucrurile n-au mai mers bine pentru Blackberry.

februarie 2006: Orange atinge cifra de 7 milioane de clienți. Va încheia anul cu mai mult de 8 milioane.

Tot în februarie, Orange oferă clienților posibilitatea de a viziona un concert  în direct pe telefonul mobil, ceva cu Voltaj de Valentine’s Day. Știu că acum pare ceva banal să te uiți inclusiv în direct pe mobil la conținut video (eventual HDR 4K), dar lucrurile nu au stat mereu așa.

aprilie 2006: se lansează acest blog.

N-are vreo legătură cu Orange, dar pun lucrurile în context.

6 iunie 2006: lansarea serviciilor 3G Orange.

Unul dintre cele mai importante milestone-uri din lista aceasta. 3G-ul a fost de fapt rețeaua care a adus “Internet pe mobil” în accepțiunea sa modernă. Orange a fost primul operator care a lansat 3G inclusiv pe prepay.

Peste 25.000 de clienți au trecut la 3G în primele 3 zile de la lansare, zice un comunicat de atunci. Rețeaua 3G+, cu viteze de până la 3,6 Mbps, urma să fie lansată în 10 orașe după un an, în iunie 2007.

20 septembrie 2006: se deschide Orange Concept Store.

Am iubit acel magazin. Se găsea în locul magazinului Muzica de pe Calea Victoriei și era uimitor pentru acea perioadă. Era un magazin unde puteai butona o mulțime de telefoane de ultimă oră, pe când prin alte magazine găseai de obicei machete. Aveau un proiector care anima podeaua atunci când călcai pe ea, ceea ce pe vremea aceea era wow, aveau spații de relaxare și design interior șmecher și, pe scurt, era o plăcere să intri în el.

Tot în acea perioadă au apărut Millidge și Doig, cele două personaje Orange care joacă inclusiv în prezent în reclamele Orange. Prima lor apariție a fost cea de mai jos, o reclamă la cartele prepay:

A fost memorabilă, mi-am adus-o aminte încă din thumbnail-ul de YouTube.

Fun facts: poartă numele animatorilor care au lucrat pentru agenția de creație a acestor personaje, mai exact Reece Millidge și Stuart Doig. Nu știu ce vârstă au aceștia, dar mascotele în sine împlinesc acum în 2022 câte 16 ani.

Tot în 2006: Orange aduce Placebo la Arenele Romane. SIM+ este o cartelă cu memorie flash de 128 MB. Traficul de pe DN1 poate fi urmărit de pe mobil.

13 septembrie 2007: abonamentele Orange pot fi cumpărate și prin Internet.

Orange a fost prima companie care a oferit posibilitatea de a te abona prin Internet, pe webshop-ul pe care-l aveau atunci pe site.

Țin minte acel moment. Mi-am spus că cine ar încheia abonament online în loc să meargă la magazin și să facă acolo totul? Fast forward la 2021, când mi-am pus abonament eSIM pe telefon în 10 minute, de acasă, și îmi spuneam că așa ar trebui să fie orice abonament nou de telefonie.

Tot în 2007: Orange aduce Muse la București. Se lansează Orange Young, un abonament ce putea fi configurat după dorința utilizatorului, precursor pentru YOXO. Se deschide un centru de training în Facultatea de Electronică; eu nu l-am prins, terminasem în 2006.

10 martie 2008: Orange anunță că are 10 milioane de clienți.

22 august 2008: Orange lansează oficial iPhone în România.

Este vorba de iPhone 3G, adică al doilea din serie. Primul iPhone n-a fost adus oficial în România. Pe al doilea l-a adus Orange, care a avut exclusivitate cu Apple în acea perioadă în multe țări europene.

Lansarea a avut loc la Orange Concept Store, pe Calea Victoriei, cu o coadă lungă precum vedeam pe la străini. Anunțul a fost făcut în luna mai. Vânzarea efectivă a început pe 22 august, ora 0, în șase magazine Orange din țară.

18 septembrie 2009: începe era animalelor.

Adică Orange lansează abonamentele Delfin, Panteră și Fluture. Au urmat mai mulți ani în care abonamentele Orange aveau nume de animale, adăugându-se Pinguin, Cangur, Colibri, Tigru și Flamingo.

Tot în 2009: parteneriate cu eMAG și Google. În vară, Orange a avut o ofertă continuată în anii următori: cu cât temperatura era mai mare, cu atât creștea și discount-ul oferit online.

martie 2010: lansarea telefoniei fixe cu acoperire națională.

Tot în 2010: Orange Summer Party pe plaja H2O din Mamaia. Lansarea unui telefon special pentru seniori. Balonul Orange călătorește prin țară și oferă locuitorilor din câteva orașe șansa de a vedea de sus orașul.

1 martie 2011: rețeaua urcă la HSDPA, adică 21,6 Mbps prin 3G, oferită inițial în 8 localități. Apoi, în octombrie, Bucureștiul urcă la 43,2 Mbps.

13-14 august 2011: are loc prima ediție a festivalului Summer Well.

Abonamentul costa 99 de lei, iar Plan B și Interpol erau headlineri. Festivalul a avut loc încă de la prima ediție la Domeniul Știrbey din Buftea, ca și în prezent.

Tot în 2011: Orange lansează HD Voice; țin minte prima oară când am testat serviciul, erau două cabine speciale ce demonstrau deosebirile față de convorbirea clasică. Orange a lansat și Extra Signal, o soluție femtocell de îmbunătățire a semnalului în clădiri. Noul moto este “today changes with Orange”.

30 ianuarie 2012: parteneriat cu Metrorex.

Soluția de plată presupunea că trimiți SMS la numărul 1700, apoi apropiat telefonul mobil de un receptor special, instalat pe validatoarele din stații. Telefonul emitea un semnal sonor care confirma validatorului că ai plătit călătoria cu metroul și deci te poate lăsa în stație.

Nu am folosit niciodată această soluție. Chiar sunt curios dacă a folosit-o cineva dintre voi.

26 aprilie 2012: parteneriat cu RATB.

Puteai plăti abonament de o zi prin SMS la 7456, o soluție continuată mulți ani sub diverse forme. Ca să fim corecți, soluția a fost inițial testată în 2010 în Alba Iulia.

7 iunie 2012: un nou homepage Orange.

Site-urile companiilor se schimbă des. Remarcabil la schimbarea de acum a fost adăugarea de știri și alte informații de interes din lumea largă în homepage, ceea ce nu vedeai de obicei la alte companii.

28 noiembrie 2012: apare programul Orange Smartphone Tester.

Bloggeri și clienți Orange pot testa în premieră diverse smartphone-uri de top în acest program. Am participat de câteva ori la OST, Orange dădea uneori telefoanele la test în același timp cu anunțul internațional de lansare a lor, un mare avantaj.

12 decembrie 2012: Orange lansează servicii 4G.

Licitația a avut loc prin septembrie, iar Orange a plătit atunci 227 de milioane de euro pentru licența de a emite în 60 MHz de blocuri cumpărate în diverse frecvențe, folosite și astăzi în rețeaua 4G. Lansarea aceasta, însă, s-a făcut pe spectrul deja deținut de Orange, cel vechi urmând să fie pus la dispoziție de ANCOM prin 2014.

Vitezele 4G în acel moment erau de 75 Mbps down și 37,5 Mbps up. Serviciile erau disponibile în anumite zone din capitală, plus stațiunile din Valea Prahovei și Bran și Poiana Brașov.

Câteva teste făcut de mine în Predeal:

Iar acesta de mai jos a fost un camion folosit pentru promovare.

camion orange camion orange

Tot în 2012: Orange oferă muzică nelimitată prin Deezer. Lansează Clever Taxi în colaborare cu Clever Tech. Lansează transferuri internaționale de bani prin MoneyGram. Rovinieta se poate plăti prin SMS.

În acest 2012 s-a lansat în Fundația Orange, care avea să investească mai multe milioane de euro în perioada următoare în diverse programe de dezvoltare a comunităților, a persoanelor cu dizabilități, Digitaliada pentru învățământ și altele.

Și tot în 2012, Orange s-a jucat cu realitate augmentată cu diverse ocazii, de la scris pe cer la finalul anului anterior și până la holograme în stațiile de metrou și la Antipa.

mai 2013: are loc finala primei ediții Innovation Labs. Câștigător a fost proiectul Wyliodrin, care permite programarea plăcilor de dezvoltare direct din browser.

Am asistat la mai multe ediții Innovation Labs de-a lungul anilor, că-mi place să văd pitch-uri și idei propuse de tineri antreprenori. Unele au fost apoi transpuse în aplicații și soluții de succes, multe implementate de Orange în diverse soluții business complexe precum smart city-ul din Alba Iulia sau managementul unor spații comerciale mari și altele.

11 iunie 2013: lansarea Orange TV.

Un pas imens în față pentru servicii triple și quad-play. Orange TV oferea acces la posturi TV prin satelit și prin Internet, cu multe canale HD incluse.

Tot în 2013: aplicația Info Ski spune starea pârtiilor din România. Orange și Vodafone anunță un parteneriat pentru partajarea infrastructurii de rețea.

7 aprilie 2014: 4G în 1.000 de localități din țară.

Cu noul spectru pus la dispoziție de ANCOM și investiții masive în dezvoltarea rețelei, acoperirea 4G crește constant. Pe 6 iunie, aceasta este extinsă pe întreg litoralul.

15 octombrie 2014: are loc prima ediție SuperCoders. Continuat apoi anual, programul a ajutat sute de copii să învețe să programeze.

noiembrie 2014: Orange lansează reclama Dansează ca Millidge și Doig, care a devenit cea mai urmărită reclamă pe YouTube în acel an și a câștigat diverse premii internaționale.

ianuarie 2015: Orange mută o parte din angajați în clădirea Skanska de la Aurel Vlaicu, un sediu foarte modern construit și decorat în acea perioadă.

martie 2015: primul Smart Shop se deschide în Cluj-Napoca.

Nu l-am vizitat niciodată pe acesta, dar Orange a deschis apoi smart shop-uri în multe orașe.

11 noiembrie 2015: lansarea Smart Home.

Am fost abonat vreo 3 ani la serviciul Smart Home. Oferta Smart Home a fost retrasă după un timp din portofoliul Orange.

16 decembrie 2015: lansarea apelului Wi-Fi.

Apel Wi-Fi permite rutarea comunicației de voce prin rețeaua wifi locală. Este genul de funcție de care nu-ți pasă până ce nu ai semnal de telefonie prin interiorul vreunei clădiri sau în vreo pensiune și totuși primești apeluri prin rețeaua ta locală.

16 februarie 2016: colaborarea cu Telekom.

Cele două companii anunță un parteneriat. Orange primește acces la rețeaua fixă Telekom România, ceea ce permite companiei să ofere servicii fixe de voce, Internet și televiziune folosind rețeaua de fibră optică a Telekom.

A fost un pas important pentru dezvoltarea serviciilor Orange și probabil un prim pas pentru achiziția serviciilor fixe Telekom, câțiva ani mai târziu.

10 noiembrie 2016: lansarea Orange Money.

Serviciul avea o formă diferită de cea de astăzi, fiind axat pe încărcarea contului cu bani și controlul lor din telefon. 2019 a adus ulterior o schimbare majoră de strategie.

Tot în 2016: viteza 4G+ crește la 375 Mbps. Într-un test din iulie, Orange demonstrează viteze de 1 Gbps prin carrier aggregation masiv. Începe implementarea proiectului pilot Alba Iulia Smart City.

22 mai 2017: acoperirea 4G crește la 100% la nivel urban.

La 20 de ani de prezență în România ca Dialog și apoi sub numele Orange, compania anunță acoperirea cu 4G a tuturor orașelor din România și prezența rețelei în total în 7.585 de localități.

Tot cu această ocazia au spus că traficul de date 4G a crescut de 128 de ori în perioada 2014-2017, cu 2,4 milioane de clienți ce utilizează aceste servicii.

26 septembrie 2017: apare Orange Love.

Love sunt pachetele de servicii complete pentru întreaga familie, adică Internet prin fibră, televiziune și mobil. Le găsiți aici.

11 septembrie 2017: Orange Fab anunță primele start-up-uri incluse în program.

Orange Fab este programul de accelerare al grupului, care identifică startup-uri cu potențial și le “accelerează” evoluția spre produs viabil și lansare comercială. Alături de Innovation Labs, Orange Fab a ajutat o mulțime de startup-uri să crească sau măcar să înțeleagă mai bine ce fac bine, ce nu, cum se face un business plan și dacă au sau nu potențial pe piață.

23 octombrie 2017: prima etapă a smart city Alba Iulia este finalizată.

Orașul are hotspot-uri Wifi în cetate și în mijloace de transport în comun, sute de senzori de iluminat și apă, infrastructură digitală pentru turism, cataloage digitale pentru școli, aplicația Civic Alert pentru interacțiunea cu autorităților și city analytics pentru acestea.

2 iulie 2018: Orange testează 5G Fixed Wireless Access.

Am fost acolo, citiți aici despre asta. 5G FWA înseamnă că primești prin 5G servicii de Internet, telefonie, televiziune și altele fixe, eliminând nevoia de cabluri. Testul a avut loc în Florești, Cluj, folosind echipamente Samsung și Cisco.

 

Tot în 2018: Orange aduce oficial brandul Xiaomi. Utilizatorii iOS și MacOS pot cumpăra aplicații din AppStore direct pe factura Orange. 4G+ ajunge în peste o sută de orașe.

5 martie 2019: Orange Money emite carduri Visa.

Serviciul se schimbă destul de mult, acum se emit carduri Visa, se poate plăti contactless, se intră în lounge-ul din aeroport. Orange Money are și alte beneficii în ce privește comisioanele (practic zero) și securitatea banilor.

5 noiembrie 2019: România este prima țară din grupul Orange care lansează servicii 5G.

După diverse teste și demonstrații tehnice, serviciile 5G sunt lansate comercial în câteva orașe. Odată cu ele vin și Number Share și eSIM pe dispozitive compatibile.

Tot în 2019: Orange Money suportă Apple Pay. Orange a fost partener principal la cele mai mari festivaluri: Untold, Neversea, Summer Well, Afterhills și Electric Castle.

26 martie 2020: lansarea abonamentului YOXO.

Yoxo este primul abonament digital din piață. Se administrează de pe mobil, se activează la fel, se poate opri sau modifica oricând. A fost modificat în 2020 cu noi reguli (primeai banii înapoi pe traficul neconsumat, de exemplu) și un nou branding, cel actual, iar în 2021 s-a adăugat opțiunea de eSIM.

9 noiembrie 2020: Orange preia pachetul majoritar la Telekom Romania Communications.

Cumpără astfel toată rețeaua fixă a Telekom și abonații acesteia, devenind cel mai mare operator telecom din România.

Tot în 2020: Bucureștiul este acoperit complet 5G, dar și LoRaWAN.

20 aprilie 2021: Politehnica are un laborator 5G.

Construit de Orange, desigur, în cadrul campusului UPB. Sunt acolo dotări ce permit studenților să cerceteze diversele aspecte ale serviciilor 5G actuale și moderne.

1 iulie 2021: YOXO este disponibil pe eSIM.

L-am activat și eu pe eSIM, a durat 10 minute de la nimic la abonament funcțional cu 100 GB date și minute nelimitate pe lună pentru 19 lei. Am scris aici despre asta.

30 iulie 2021: Orange este cea mai bună rețea conform Speedtest.net

Conform Ookla, mai bine spus, care operează Speedtest. Orange România ia premiul pentru cea mai rapidă rețea fixă, cea mai rapidă rețea mobilă, cea mai mare acoperire mobilă și cea mai bună rețea mobilă. Obținuse premii similare și în 2020 și 2019, de altfel.

Tot în 2021: Orange Money devine accesibil clienților din orice rețea, lansează și card de credit și poate fi înrolat în Google Pay. Orange și ProTV realizează prima transmisiune live prin 5G. Tranzacția Orange-Telekom este finalizată oficial.

Și cam acestea au fost momentele importante din ultimii 20 de ani pentru Orange. Multe la număr, nu? Și am sărit eu peste și mai multe, mult mai multe, când am făcut lista. Chiar și cele minore au avut însă în spate o mulțime de oameni ce au lucrat la punerea lor în practică și la partea pe care am “văzut-o” noi din public, adică lansări, reclame TV, modificări de oferte șamd. Vă dați seama câte zeci de mii de oameni au lucrat în total la cele de mai sus? Sau că fiecare propoziție din articol înseamnă de fapt munca a măcar câteva zeci sau sute de persoane? Mă întreb dacă există angajați care au participat la toate, în acești 20 de ani.

Anul acesta Orange a anunțat în principal două lucruri, ambele recent. Pe 16 februarie, un apel de date de tip uRLLC, adică Ultra-Reliable Low Latency Communications pe o rețea 5G Standalone. Practic, înseamnă că au testat componenta de latență foarte mică pe care o poate oferi 5G-ul, unul dintre avantajele noii generații de comunicații.

O zi mai târziu au anunțat rezultatele financiare la nivelul 31 decembrie 2021. Anul acesta brandul Orange împlinește 20 de ani în România, iar compania Orange România sărbătorește 25 de ani de când a intrat pe piața locală – dublă aniversare deci. 2022 găsește compania cu 10,6 milioane de clienți pe mobil, 1,4 milioane de clienți de servicii fixe și 1,5 milioane de clienți de televiziune pe cablu și satelit. Orange Money are 300.000 de clienți, o creștere cu 15% de la an la an, iar despre YOXO s-a spus doar că a crescut de 4 ori mai mult decât în perioada similară din 2020 (probabil datorită articolului meu). Acum 20 de ani, rețea de date însemna cei câțiva kilobiți pe secundă disponibili prin GPRS, o soluție 2G. Astăzi, 4G acoperă 98,31% din populație, iar rețeaua 5G este disponibilă în 17 orașe.


Știu că este un articol foarte lung, dar mi se pare imposibil să rezum mai concis de atât 20 de ani de evoluție într-un domeniu atât de variat și de variabil precum cel al comunicațiilor mobile.

Odată ce am finalizat istoricul și l-am recitit cap-coadă, mi s-a părut că reiese de fapt și modul în care aceste tehnologii au schimbat felul în care oamenii interacționează zilnic unul cu altul în particular sau pentru munca lor.

Am plecat în 2002 de la un moment în care minutul de apel de voce costa vreo 40 de cenți (sau cât o fi fost atunci, scump oricum) și am ajuns în 2022 la minute nelimitate și practic gratuite—și culmea, acestea nici nu mai contează! Cât de des mai vorbiți la telefon? Comunicația s-a mutat pe chat sau pe apeluri video, entertainmentul s-a mutat de la joculețe Java la TikTok.

Mai țineți minte snake pe Nokia 5110? Nu l-ar mai juca nimeni în prezent. Acum este ceva normal să te uiți la filme pe mobil, orice muzică este disponibilă în cloud, iar jocurile sunt la nivelul celor de PC de acum câțiva ani. Poate că nu toți fac asta, dar au posibilitatea la doar o apăsare sau două distanță.

Operatorii telecom, Orange included, au fost nevoiți să se adapteze rapid la mai multe tipuri de nevoi. Pe de o parte se adaptează la noile tendințe din piața business mică sau mare (de la soluții machine-to-machine pentru clienții mari și pâna la mPOS pentru cei mici, management de SIM-uri, soluții digital adiționale precum city analytics sau securitate), dar și din cele ale consumatorilor uzuali, care într-o zi vor să le meargă netul la festival, iar în următoarea să descuie mașina folosind mobilul.

Industria telecom este cea în care oamenii cu putere de decizie trebuie nu doar să intuiască aceste nevoi ale consumatorilor de diverse tipuri, dar și să o facă din timp, că adaptarea durează ani de zile. Când TikTok devine dintr-o dată mai accesat decât Google, trebuie să te prindă cu rețeaua adaptată pentru consumul de video. Nu pare deloc un job simplu, ba chiar mă întreb dacă există echipa de “vizionari” care toată ziua fac doar scenarii pentru cum vor evolua lucrurile.

Acesta este clipul oficial 20 de ani de Orange, apropo:

Orange are pe YouTube un playlist întreg cu reclame cu Millidge și Doig, apropo.

asus s5507

    29 comentarii

  1. Poate mai resetează restricțiile puse ca răzbunare clienților care îi critica pe bune la gglplaystore, respectiv întârziere sms.uri și skip la prelungire automata opțiune cartelă, deși creditul e în cont…

      (Citează)

    • Wait, au ciudă pe tine și îți trimit mai târziu SMS-urile din cauza asta?

        (Citează)

    • Nu știu ce au, dar am constatat întârzierea în legătură cu orice mesaj de la telefoanele sotiei+copil (+către, de ordinul 1-2 ore), și rahatul cu neactivarea automată a opțiunii, după ce le-am reproșat niște chestii de management (opțiuni, nu aplicația) de 2 bani oranj în anii trecuți.
      Eu sunt în altă rețea..

        (Citează)

  2. Ia sa imi aduc aminte ce facea Dialog cand eram in facultate si aveam primul abonament si telefon mobil.

    Paaai in primul rand ca ma fura la bani si taxa in plus fata de ce vorbeam, ma chinuiam sa tin totul la minim si intotdeauna era de platit in plus. Si chiar era usor de observat, nu gluma.

    In al doilea rand ca Germanos, si alte reprezentante Dialog de altfel, m-au mintit cu nerusinare si dus cu presuletzul. Ca veniti in 6 luni si mai puteti lua un telefon la pret redus. Se fac 6 luni, nu, nu, veniti la un an si atunci puteti lua. Trece anul, nu, nu, veniti la 18 luni. Vin din nou la 18 luni, nope, nici atunci, la 2 ani.

    La 2 ani am inchis abonamentul pentru ca expira perioada de obligativitate si treceam la Connex unde sunt si acum, 20 de ani mai tarziu aproape.

    Stiu ca ma plang si injur Vodafone, si am motive, dar nu m-au scarbit cum au facut-o cei de la Dialog si Orange.

      (Citează)

  3. Uimitor ca mai exista Wyliodrin, dupa 9 ani.
    Civic Alert a fost un mare flop. Acum primaria Alba-Iulia are aplicatie proprie pentru sesizari.
    *Millidge

      (Citează)

  4. theSame:
    Poate mai resetează restricțiile puse ca răzbunare clienților care îi critica pe bune la gglplaystore, respectiv întârziere sms.uri și skip la prelungire automata opțiune cartelă, deși creditul e în cont…

    Ai vazut si tu asta? Vezi ca mi-a zis cineva din interior de la ei ca au o echipa de peste 500 de oameni care asta fac….saboteaza manual clientii care zic ceva de rau de ei. Eu imi asum acum ce zic si e posibil sa nu imi mearga telefonul in urmatoarele zile, dar aia e, risc….orice pentru adevar.

      (Citează)

    • Silviu: Ai vazut si tu asta? Vezi ca mi-a zis cineva din interior de la ei ca au o echipa de peste 500 de oameni care asta fac….saboteaza manual clientii care zic ceva de rau de ei. Eu imi asum acum ce zic si e posibil sa nu imi mearga telefonul in urmatoarele zile, dar aia e, risc….orice pentru adevar.

      Mai exact, cum fac asta? Sunt curios.

      Nu imi dau seama: 1) cum identifica ce client a lasat acel comentariu (Orange nu are acces la mail sau nr de telefon al unui comentator din PlayStore). 2) cum pedepsesc clientii? Ce le fac, mai exact?

        (Citează)

    • @BogdanM

      Cel putin in cazul meu nu poate fi greu: m-am plans (detaliat de politica lor pe mail, chat, in magazin fizic), inclusiv la orange.ro pe forum-ul lor cu acelasi nickname si adresa de mail de aici;

      Cand am trecut de la abonament la cartela am ramas cu acelasi numar de telefon iar incarcarea o fac din contul MyOrange unde am absolut toate datele de contact de pe vremea cand aveam abonament.

      Deci ce poate fi atat de greu ca un sms trimis catre numarul meu sa fie intarziat cu cateva ore sau zi/zile. (Nu am stat sa vad si sa numar exact pentru ca, cei care m-au contactat prin sms daca nu am reactionat suficient de repede m-au cautat pe WhatsApp sau sunat ulterior direct). Dar acum ca stiu cum e treaba voi fi mai atent sau pur si simplu voi informa si pe altii legat de trimiterea de SMS.

      Altfel, sms-uri venit de la banca sau furnizori de utilitati, comercianti au venit fara intarziere

        (Citează)

    • Echipa de 500 de oameni? Voi va dati seama cat de mult inseamna asta?

      Nu stiu despre ce vorbiti cu sabotarea clientilor si alte prostii de genul acesta. Poate este adevarat, poate nu, dar in niciun caz nu poate exista o echipa atat de mare:
      1. Costurile salariale s-ar ridica la peste 500.000 euro pe luna, adica 6 milioane de euro pe an. Adauga costurile cu echipamente, sedii si ajungem la minim 7 milioane de euro.
      2. Din 500 de angajati platiti cu un salariu mediocru, cu siguranta ar fi cativa zeci de nemultumiti care ar pleca din firma in fiecare an si care ar povesti exact cum functioneaza acest sistem. S-ar umple forumurile si site-urile de stiri de marturisiri de la fosti angajati.

      Din punct de vedere business, nu inteleg ce ar avea de castigat facand asta:
      1. Ai un client nemultumit si, in loc sa il ajuti sa isi rezolve problema, tu preferi sa ii oferi servicii si mai proaste. Asta nu il determina sa scrie si mai multe comentarii negative la adresa companiei?
      2. In loc sa cheltui cei 7 milioane de euro pe razbunari, nu mai bine ii investesti in campanii de promovare pe toate blogurile si forumurile posibile, astfel incat sa contrabalansezi tot feedback-ul negativ?

        (Citează)

    • Silviu: Vezi ca mi-a zis cineva din interior de la ei ca au o echipa de peste 500 de oameni care asta fac….saboteaza manual clientii care zic ceva de rau de ei

      Și tu l-ai crezut? Adică nu ți s-a părut ciudat că o companie ar angaja 500 de oameni care să se răzbune pe clienții care se plâng de ceva și să le întârzie SMS-urile?

      Tu, dacă ai fi șef, asta ai face?

        (Citează)

  5. Facut abonament (la Dialog, ulterior Orange) de la inceptul lui 2001;
    -platit intodeauna si la timp tip de cca. 18 ani (cu o singura exceptie cand am intarziat o saptamana fiind plecat in strainatate, motiv sa primesc mesaje de deconectare pe motiv de neplata)
    -acceptat toate maririle de abonament unilaterale venite din partea lor pana cand au devenit mult prea frecvente (si procentual, vorbind, mari) si mai ales ca ce aduceau in plus era (net) inferior ofertei de pe cartela. Am incercat toate variantele de “negociere” legate de resurse compatibile cu cele pentru cartela. Au esuat, am trecut pe cartela. Daca nu erau parintii mei in aceeasi retea (si alte persoane la care tin) probabil as fi mers la alt operator.

      (Citează)

    • Si inca ceva.
      Se pot lauda cu 5G si ce mai vreti. La 13 km de un oras mare, resedinta de judet, semnalul este extrem de prost, efectiv dupa cum “bate vantul”, singurul sigur este SMS. Da, 5G, my a??

        (Citează)

    • E cu dus și întors. Eu știu zone unde doar Orange are semnal. De asta există mulți operatori pe piață și fiecare se abonează unde îi este mai bine.

      pipzn: Au esuat, am trecut pe cartela.

      Cred că asta este o strategie la toți operatorii. Gândește-te la modul următor: dacă începi să tai din preț la abonamente, ajungi la un ARPU foarte mic pe toate planurile. Așa ții abonamentele pentru cei cărora nu le pasă de 2-3 euro în plus, ci vor avantajele abonamentelor, iar pentru toți ceilalți există cartelă și portare și toată flexibilitatea acestora. Iar acum și calea de mijloc cu YOXO.

        (Citează)

  6. theSame:
    Poate mai resetează restricțiile puse ca răzbunare clienților care îi critica pe bune la gglplaystore, respectiv întârziere sms.uri și skip la prelungire automata opțiune cartelă, deși creditul e în cont…

    Wow. Deci exista si o explicatie pentru sms-uri ajunse cu intarziere. M-am gandit la niste explicatii dar asa ceva nu mi-a trecut prin cap. Oricum e bine de retinut si cautat alternativa. Multumesc pentru informatie

      (Citează)

  7. Ar trebui putin schimbat titlul: Cum a evoluat tehnologia și utilizarea telefonului mobil in reteaua ORANGE în ultimii 20 de ani
    Dupa titlu ma asteptam la un articol tehnic despre telefonia mobila, in general, nu doar ce a facut Orange in Romania.

      (Citează)

    • Păi dacă citești printre rânduri poți vedea evoluția de care zici tu. De asta am pus din când în când vitezele maxime de net pe diversele tehnologii șamd. Și Vodafone a trecut cam prin același lucru și prin perioade similară, că astfel de dezvoltări depind și de permisiunile și licitațiile ANCOM, iar de Cosmote nu știu prea multe, dar îmi închipui în mare o evoluție similară.

        (Citează)

  8. Isi mai aduce aminte cineva cum credeam ca 3G inseamna apeluri cu video. Ca n-aveam ce altceva sa facem cu telefoanele.

      (Citează)

    • Eram foarte incantat cand mi-am luat de la Vodafone Nokia N70 cu abonament care includea si 30 de minute de apeluri video lunar. In afara de primele 2 luni cand am mai sunat doar de test, nu le-am folosit niciodata.

        (Citează)

    • Andrei:
      Isi mai aduce aminte cineva cum credeam ca 3G inseamna apeluri cu video. Ca n-aveam ce altceva sa facem cu telefoanele.

      Țin minte când am văzut primul apel 3G între doi colegi cu telefoane mobile compatibile. Camerele video erau de 640 sau 320 pixeli, apelul a mers slab, frame rate mic șamd. Niște ani mai târziu, vorbeam pe video de pe plajă din Thailanda, de la un hotel unde se ajunge doar cu barca.

        (Citează)

  9. Andrei G:
    Echipa de 500 de oameni? Voi va dati seama cat de mult inseamna asta?

    Nu stiu despre ce vorbiti cu sabotarea clientilor si alte prostii de genul acesta. Poate este adevarat, poate nu, dar in niciun caz nu poate exista o echipa atat de mare:
    1. Costurile salariale s-ar ridica la peste 500.000 euro pe luna, adica 6 milioane de euro pe an. Adauga costurile cu echipamente, sedii si ajungem la minim 7 milioane de euro.
    2. Din 500 de angajati platiti cu un salariu mediocru, cu siguranta ar fi cativa zeci de nemultumiti care ar pleca din firma in fiecare an si care ar povesti exact cum functioneaza acest sistem. S-ar umple forumurile si site-urile de stiri de marturisiri de la fosti angajati.

    Din punct de vedere business, nu inteleg ce ar avea de castigat facand asta:
    1. Ai un client nemultumit si, in loc sa il ajuti sa isi rezolve problema, tu preferi sa ii oferi servicii si mai proaste. Asta nu il determina sa scrie si mai multe comentarii negative la adresa companiei?
    2. In loc sa cheltui cei 7 milioane de euro pe razbunari, nu mai bine ii investesti in campanii de promovare pe toate blogurile si forumurile posibile, astfel incat sa contrabalansezi tot feedback-ul negativ?

    Ai mult prea mult timp liber, e evident ca trolleaza, nu trebuie sa ii dai apa la moara

      (Citează)

  10. Bucuresti toamna 2020, zona oarecum centrala, aproape de intersectie: ma portasem la Orange ca sa trec pe Yoxo.
    Din cele 4 linii de semnal Digi ajunsesem la abia 1 pe Orange. Efectiv ma sunau oameni, colegi de munca si imi spuneau ca apar ca avand telefonul inchis. Suportul Orange a fost deplorabil, asa ca am incercat sa ma portez inapoi dupa cateva zile de insistare. Ce sa vezi, exista probleme si cu portarea de pe Yoxo: primisem mesaj ca se finalizase portarea inapoi, dar nu era asa. A necesitat trecerea pe prepay, apoi o noua cerere de portare si inca 3 zile lucratoare de asteptare ca sa ajung inapoi pe Digi.
    O experienta de kk-maka.

      (Citează)

  11. nwradu:
    E cu dus și întors. Eu știu zone unde doar Orange are semnal. De asta există mulți operatori pe piață și fiecare se abonează unde îi este mai bine.

    Cred că asta este o strategie la toți operatorii. Gândește-te la modul următor: dacă începi să tai din preț la abonamente, ajungi la un ARPU foarte mic pe toate planurile. Așa ții abonamentele pentru cei cărora nu le pasă de 2-3 euro în plus, ci vor avantajele abonamentelor, iar pentru toți ceilalți există cartelă și portare și toată flexibilitatea acestora. Iar acum și calea de mijloc cu YOXO.

    Pai dupa acelasi criteriu (acoperire) am ales si eu Orange in 2001. Pe de alta parte, in zona despre care spuneam (si unde au ai mei casa la tara) e semnal prost spre inexistent. Si nu e un loc nici pe departe izolat.

    In ciuda poate a aparentelor, nu sunt un “hevy user”. Pentru mine abonamentul a insemnat doar lipsa grijii cu ramasul fara servicii daca intarzii plata (preventiv spun, ca nu a fost cazul) si posibilitatea de redirectionare apel. Pentru atat nu merita diferenta de pret.

    Fiecare isi face politica cum vrea. Sincer, cel mai deranjant a fost ca aveam un contract in derulare, mai aveam cateva luni pana la terminare si nu au avut bunul simt sa astepte si apoi sa schimbe preturile (caz in care poate as fi acceptat sa raman abonat). (Asta in opozitie cu situatia in care eu as fi vrut sa reziliez inainte de termen, caz in care ar fi trebuit sa le platesc despagubiri). In fine.

      (Citează)

  12. nwradu: Și tu l-ai crezut? Adică nu ți s-a părut ciudat că o companie ar angaja 500 de oameni care să se răzbune pe clienții care se plâng de ceva și să le întârzie SMS-urile?

    Tu, dacă ai fi șef, asta ai face?

    Folosesc acelasi număr Orange din 2004 ( cu o pauza de vreun an când l-am portat în altă rețea- prin 2007), acum vreo 10 ani am sunat intr-un an cam în fiecare lună la serviciu clienți cu diverse probleme legate de taxare/ bonus de râdea o prietena ca sigur cei de la Orange m-au pus intr-o “blacklist”. :))))))))))
    Cred ca nu am mai sunat de vreo 7-8 ani la serviciu clienți.

      (Citează)

  13. nwradu: Și tu l-ai crezut? Adică nu ți s-a părut ciudat că o companie ar angaja 500 de oameni care să se răzbune pe clienții care se plâng de ceva și să le întârzie SMS-urile?

    Tu, dacă ai fi șef, asta ai face?

    Nu s-a prins nimeni ca eram ironic cu comentariul de mai sus? Jesus….nu stiu ce ma inspaimanta mai tare…

      (Citează)

    • Mda, suntem putin aiuriti. Dar trebuie sa ne intelegi oarecum, pentru ca la cate specimene sunt pe internet, nu ar fi exclus sa existe cativa care sa creada cu adevarat ce ai spus tu.

        (Citează)

  14. “Multumim pentru timpul petrecut la Orange:
    20 ani si 6 luni”

    nu am avut nici o problema in acest timp.
    ce imi lipseste este un serviciu de tip “leasing operational” .. sa am un telefon pe care sa il schimb anual sau la 2 ani, eu platind o taxa lunara – ca la masina. (stiu nu detin telefonul dar nu imi pasa, il folosesc 2 ani si mereu am “ultimul model” )

    astfel ar fi compania perfecta pt mine :D

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus