►► Black Friday la: Fashion Days・Finestore・PC Garage・evoMAG・Altex・Flanco・Vodafone・Orange・ Sevensins ◄◄
Sisteme multiparking = lifturi de autovehicule care parchează mai multe mașini pe amprenta unui singur loc de parcare. De obicei o mașină coboară în groapă și mai parchează una deasupra ei, pe o altă platformă. Când se dorește acces la mașina de jos, elevatorul urcă mașina din poziția de sus spre tavan. Avantajul sistemului este că necesită o înălțime de vreo 3,5 metri pentru a parca două mașini în același loc, pe când altfel ar fi fost nevoie de două niveluri separate de parcare, ambele cu rampe, spațiu pentru oameni (deci minim 2,2 metri înălțime), electrică, ventilație șamd
Mă interesează cât de fiabile sunt din experiența voastră, dacă aveți așa ceva pe la muncă sau în ansamblul rezidențial. Se strică des motoarele? Dau eroare senzorii care blochează mișcarea? Chemați des intervenția? Dacă da, cum se desfășoară, cât durează ea? Dacă sunt mai multe mașini parcate în angrenaj, se împarte costul intervenției la toți sau unii zic “mașina mea este în locul de la suprafață, o pot accesa chiar și în defecțiune!”.
Mă refer la sisteme multiparking de dimensiuni mici, angrenaje de 2, 4 sau 9 mașini, nu cele de mare amploare pe multe nivele. Este vreun avantaj major în a cumpăra locul de sus față de cel “din groapă”, ca să zic așa?
sursa foto: Klaus.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
36 comentarii
21/02/2022 la 7:11 AM
Am avut la lucru, erau ceva modele mai inguste. Daca nu erai atent la urcare pe elevator iti avariai lejer masina.
Todeauna trebuie sa te intelegi cu persoana care parcheaza sub.
Si cel mai important! Sa nu parchezr deasipra ta o masina din grupul VAG ca o sa te inunde cu uleiul care curge din motor ;)
HeavyD(Citează)
21/02/2022 la 11:59 AM
Nu m-am gândit niciodată la asta cu cursul de ulei. Într-adevăr, bun avantaj pentru a parca deasupra.
nwradu(Citează)
21/02/2022 la 7:36 AM
Cum faci cand vrei sa scoti masina de sus si jos e ocupat?
add(Citează)
21/02/2022 la 8:45 AM
Masina de jos coboara in “groapa”.
Alin(Citează)
21/02/2022 la 7:59 AM
Am avut sisteme supraetajate la birou cativa ani, nu-mi aduc aminte sa fi fost ceva probleme tehnice. Dar erau noi si bine intretinute. Iar pe noi ne instruiau de doua ori pe an pe partea de siguranta.
Erau module 1+1 si 2+2, locul de jos cobora intr-o groapa si puteai scoate masinile de sus chiar daca era ocupat. Configuratia insa era cu o panta de 25-30 de grade la intrarea in locul de jos si era un pic dubios sa te “lasi” cu masina in groapa si sa iesi, asa ca majoritatea colegilor le preferau pe cele de sus. Fine for me!
https://www.flickr.com/photos/bitsofreality/115236913/
Vlad(Citează)
21/02/2022 la 8:28 AM
Arata ca si cum mi-as rupe antena radio la prima iesire cu spatele, asta daca ma lasa sa intru barele transversale.
alunelu(Citează)
21/02/2022 la 9:32 AM
Mai exista antene asa lungi?
Andrei I(Citează)
21/02/2022 la 9:33 AM
Am folosit mulți ani aceeași parcare ;). Da, erau bine întreținute, oamenii care administrau clădirea erau serioși și stricți din punctul ăsta de vedere. Aspect foarte important de altfel, nu se jucau cu siguranța și drept rezultat nu am auzit de vreun incident tehnic acolo. Mi-am coborât o dată mașina pe unul din locurile de jos, asa de test, am avut o senzație dubioasă de claustrofobie (eu nefiind claustrofob :D) și am ales unul din locurile de sus. Spațiul de manevră în schimb era infim, trebuia să miști mașina la centimetri sau chiar milimetri de stâlp/perete/altă mașină, după caz. S-a întâmplat ca un coleg să-mi lovească mașina încercând să parcheze dar a fost eveniment singular, cel puțin pentru mine. De asemenea, odată parcat rămânea foarte puțin loc pentru deschis ușa și mă gândeam că n-ar strica să slăbesc câteva kilograme (asta nu s-a întâmplat :D).
Din experiența unui prieten din Germania care are sistem similar de parcare la blocul unde locuiește: platforma orizontală mai mare, spațiu de manevră generos, reguli stricte de operare, dacă nu le respecți ești dat afară din parcare fără comentarii indiferent dacă ai plătit chiria sau nu (și nu e deloc ieftin). A avut probleme cu vecinul reclamagiu care are loc pe platforma inferioară pe motiv că mașina prietenului are în acte cu doar 300 sau 400 de grame (!) sub limita maximă admisă pentru platforma de sus.
Bogdan(Citează)
21/02/2022 la 10:22 AM
@Andrei I: exista, inainte sa parchezi prima oara acolo https://www.ultimatespecs.com/wallpaper.php?id=2174
alunelu(Citează)
21/02/2022 la 12:01 PM
Da, le știu pe cele ușor înclinate, mai câștigi câțiva cm la construcția lor.
nwradu(Citează)
21/02/2022 la 8:44 AM
Haha
Daca cineva parcheaza cu fundu prea afara si nu mai poate cobora locul de jos ?
Ionut(Citează)
21/02/2022 la 12:02 PM
E o limită de lungime acolo. Iar dacă parchează așa, blochează locul până pleacă.
nwradu(Citează)
21/02/2022 la 8:47 AM
Eu cred ca in Romania cel mai potrivite ar fi cele fara groapa la care trebuie sa scoti intai masina de jos ca sa poti sa iesi cu cea parcata sus. Acestea ar fi bune pt familii care au doua masini si daca cei doi soti nu tin neaparat sa mearga cu o anume masina, atunci nu ar exista deloc manevre suplimentare de scos si bagat masina. Aceste sisteme pot fi utilizate si in parcarile subterane la blocuri foarte mari, dar daca nu au fost gandite de la inceput de catre constructor, autorizarea lor ulterioara vine la pachet cu un cost prohibitiv, la fel de mare cu cel al instalarii unei statii de incarcare masina electrica in parcarea subterana. Tinand cont de faptul ca primaria nu inchiriaza locurile de parcare pe durate mari de timp, aceasta metoda nu poate fi folosita la exterior, decat daca primaria face investitia. Sunt putine locuri de parcare exterioare proprietate privata care sa respecte si regula de 5 m fata de ferestrele locuintelor. Oricum, cele de la exterior s-ar putea sa necesite autorizatie de constructie.
Ion(Citează)
21/02/2022 la 9:17 AM
Poti sa elaborezi pe tema statiei de incarcare la subteran?
Eu sunt in situatia asta si nu stiu cum sa fac.Am obtinut dreptul de la asociatie (verbal) sa imi conectez un cablu de la contorul meu, dar administratorul nu imi arata cum vine traseul si nu se baga nimeni sa traga cablul de la parter la subteran.
Exista situatii fericit ein Buc unde s a facut asa ceva dupa si din faza de constructie?
Majoritatea vecinilor cu bani tot dieselache mari isi iau si nu prea exista interes.
florin(Citează)
21/02/2022 la 12:08 PM
Poate se referea că o stație electrică te costă, indiferent cum o pui.
Există multiparking gândit și pentru electrice, dar nu știu dacă poate fi adaptat unul existent așa ușor. Trebuie niște cabluri flexibile pe acolo și grijă la tragerea lor, bănuiesc.
@florin: pentru problema ta, aș zice să vorbești cu un inginer proiectant de electrică, sigur știe dacă există nevoia de avize. Depinde ce putere tragi acolo. Firma care-ți vinde stația de încărcare ar trebui să aibă astfel de oameni.
Soluția simplă mi se pare să tragi cablu din racordul clădirii până la parcarea ta și să pui acolo contor, plătești ce scrie pe el. Sper că nu te gândești să tragi din contorul tău de apartament, nu? Sau tragi o priză simplă și încarci la putere foarte mică, de fapt?
nwradu(Citează)
21/02/2022 la 1:16 PM
Problemele sunt urmatoarele:
– aviz de la pompieri (sper sa nu-ti spuna ca bateriile masinii insea.na risc crescut de incendiu si trebuie sa iei nu stiu ce masuri SF)
– spor de putere de la compania de electricitate. Daca nu exista rezerva de putere, montare post trafo pe banii tai
– de regula cablurile nu sunt dimensionate sa suporte sarcina suplimentara, asa ca trebuie sa inlocuiesti si cabluri si sigurante
– trebuie sa faci proiect pt instalatiile electrice si este posibil sa fie nevoie sa-l refaci pe tot nu doar pt aceasta instalatie
– daca ai noroc de vecini fraieri care iti vor da acordul fara sa se gandeasca la faptul ca poate isi vor lua si ei electrica peste cativa ani si vor trebui sa monteze post trafo suplimentar pe banii lor
Ion(Citează)
21/02/2022 la 9:22 AM
As lua asa ceva daca ambele masini ar fi ale mele, dar sa impart o platforma d-asta cu un roman, sub nici o forma.
Shack(Citează)
21/02/2022 la 9:57 AM
Eu vizitasem o parcare de asta la New Town cand ma uitam de apartament. Partea cea mai nasoala e ca-s inguste. Daca ai masina mare tre sa fii meserias la parcat si un pic contorsionist. Cred ca dauneaza un pic la confortul zilnic. Dar nu cat dauneaza sa trebuiasca sa cauti zinic loc pe strada.
add(Citează)
21/02/2022 la 10:58 AM
Sunt foarte enervante. Aveam parcare 1+1, cu cel de jos in groapa. Eu aveam locul de parcare in groapa. De fiecare data cand voiam sa parchez, trebuia sa fac urmatorii pasi:
1. Intra cu masina in parcare, opreste-o de tot (ca esti in parcare, nu poti sa stai cu motorul pornit) in fata rampei.
2. Iesi din masina, cauta-te de chei, ridica rampa.
3. Asteapta sa se ridice rampa,
4. Intra in masina si incepi o mie de manevre ca s-o bagi in loc, ca e super ingust si super scurt, si daca nu atingi cu masina bara din spatele platformei, atunci n-o sa ramana suficient spatiu in fata, sa poti cobori platforma.
5. Iesi din masina, dar merge doar daca esti slab. Daca esti gras ramai acolo, ca n-ai loc sa deschizi usa.
6. Coboara rampa.
Total: 10 min. Doar ca sa parchezi.
iisus(Citează)
21/02/2022 la 12:12 PM
Era la voi înțelegerea că elevatorul este mereu coborât sau de ce? Că din ce aud la alții, sistemul rămâne în ultima poziție în care a fost utilizat. Ai parcat mașina în poziția de jos , dar o lași la nivelul stradal și cel care parchează sus va coborî elevatorul când are nevoie.
nwradu(Citează)
21/02/2022 la 10:59 AM
Avem la serviciu, nu au fost probleme grave niciodată, uneori nu mergea butonul pt cel de jos. Eu mereu am avut mașina în locația de sus, jos se bagă mai greu puțin.
Tano(Citează)
21/02/2022 la 11:10 AM
hahah, daca vrei sa cumperi apartament in bloc care iti ofera astfel de parcare, RUN
MAI ALES daca dezvoltatorul e atat de smecher incat sa vanda catre clienti separati locul de sus vs. locul de jos.
dragos(Citează)
21/02/2022 la 12:04 PM
Da, nici sa nu te gandesti…exemplul meu am luat intr-un bloc nou (in București) la care teparul de investitor le-a abandonat in fata blocului, in niste gropi betonate…probabil a dat spaga la politie si primarie la receptia la finalizarea lucrarilor, a vandut apartamente mintind ca le va pune in functiune (unii au dat si avans pt ele) si dus a fost..iar cumparatorii, fiind romani, deci mai pampalai, nu vor sa il dam in judecata sa si le ia si sa faca locuri de parcare, ci parcheaza pe unde apuca pe domeniul public sau se duc la licitatii de parcari la primaria de sector…
car(Citează)
21/02/2022 la 12:13 PM
Să presupunem că locurile sunt funcționale deja. Eram interesat doar de fiabilitatea lor și care poziție este mai bună.
nwradu(Citează)
21/02/2022 la 12:18 PM
No offense, dar sună a românism, teama că toți sunt mârlani sau ceva așa. Ar fi ridicol ca locurile să se vândă doar pereche, din perspectiva mea.
nwradu(Citează)
21/02/2022 la 1:12 PM
Eu nu inteleg cum se cadastreaza locurile astea, ca daca ai un singur nivel de parcare subterana in acte ar aparea pe schita acelasi loc cu 2 proprietari. Primeste fiecare jumatate din terenul aferent, sau cum?
Sorin(Citează)
21/02/2022 la 11:40 AM
Personal am o exprienta extrem de neplacuta cu un anumit gen de sistem – cu platforma hidraulic (SingleVario 2061) . Din pacate constructorul a avut cele mai bune intentii cand l-a instalat numai ca nu inteleg cum a primit avizul de montare/ functionare cand efectiv nu poti sa il folosesti pt ca spatiul este atat de ingust si e un chin sa iesi din masina ca sofer, iar ca pasager trebuie sa te dai jos inainte … Din 14 montate cred ca jumatate au fost scoase cu forta si date la “fier vechi” de catre vecinii cu masini un pic mai mari sau satui sa se loveasca la picioare in fiecare zi . Sper ca anul asta sa reusesc sa scap si eu de el , asa ca mare atentie la spatiul in care au fost montate, latimea / inaltimea masinii si daca este posibil sa faci un test inainte de a cumpara un astfel de loc . Ca si costuri sau mentenanta nu am info daca nu a fost folosit , e o ditamai cutia a sistemului in garaj cu o priza trifazica legata (cred) ca la un contor comun .
Diana(Citează)
21/02/2022 la 12:20 PM
Da, sunt înguste toate. Am parcat în străinătate în niște locuri unde trebuia să rabatez oglinzile ca să intru acolo și deschiderea ușii venea cu aventura ei.
Pe de altă parte, parcarea în subteran este avantajoasă din alte puncte: ai loc garantat, găsești mașina mai caldă iarna etc.
nwradu(Citează)
21/02/2022 la 1:45 PM
No worries, nu am auzit de vanzarea locurilor in pereche decat daca chiar ai nevoie de 2 locuri de parcare si constructorul are ramas cu locuri nevandute si e de acord sa-ti vanda doua.
Am utilizat ani de zile parcare pe lift marca Klaus dar la nivelul pardoselei, nu in groapa. Intr-o cladire de birouri.
Daca ai masina mare, esti ‘condamnat la locul de jos pt ca liftul are o limita de greutate si inaltime pe care cu un SUV mare le cam depasesti.
Se mai strica, am avut colegi cu loc sus care au plecat acasa cu taxiul in vreo 2-3 ocazii in 5 ani.
Platforma liftului era tip tavita, ingusta, cam 25 cm dr/stg fata de latimea unei masini normale, cu margini inalte de vreo 20 cm pe lateral si in spate, lucru care limita deschiderea usilor la masinile prea joase. Parcarea in ‘tavita’ era o manevra relativ simpla dar prea de finete pt toate colegele si pt unii colegi. Multe manevre, mult timp. Si da, dureaza mult urcatul/coboratul.
Am fost apoi in situatia de a cumpara un apt in centru care avea parcarea tot cu lift dar cu groapa. Atunci am realizat ca ce aveam la birou era lux, la cat de largi erau totusi spatiile (latime tavite/inaltime lift, spatiu de manevra in general). M-a bufnit rasul si l-am lasat pe dezvoltator in parcare sa inteleaga ce a gresit si am plecat. Mai vroia si 25,000 eur/loc…
Eu unul nu voi cumpara niciodata proprietate a carei spatiu de parcare ma limiteaza la dimensiunile masinii, si chiar nu am pretentia sa parchez un X7 sau o Toyota Tundra sau Sequoia.
Deci atentie, astea nu-s pentru oricine mai ales ca dezvoltatorii cumpara cele mai mici/ieftine/proaste lifturi iar depanarea in caz de ceva, nu vine ca SMURD’u.
Tom(Citează)
21/02/2022 la 1:51 PM
Da.
Tom(Citează)
21/02/2022 la 1:58 PM
Mi se pare o bataie de cap destul de mare in timp: e un lift ce trebuie intretinut, facut ISCIR(verificari periodice), se strica, se unge, ce faci cand nu e curent, etc. Mai bine faci mai multe etaje si investesti in infrastructura parcarii mai ales ca nu ai cine stie ce finisaje.
Ciocanul(Citează)
21/02/2022 la 2:00 PM
Sistemele astea sint pe dimensiuni. Si calitatea variaza. Că majoritatea cumpara ce-i mai ieftin si mai mic, nu inseamna ca nu-s ok.
In spania am avut ocazia sa testez asa ceva, intr-o parcare subterana clasica, unde aveau si vreo cateva zeci de astfel de sisteme. Erau 2 tipuri, unele mai mari unde incapeau masini mai mari, pe unul era chiar un duster parcat si parea ok ca spatiu. Si unele inghesuite. Aveam un fiat panda si am parcat cu frica. Ingust de tot. Abia am iesit din masina.
Sistemul e fain daca stai la casa sa-ti faci ptr tine. In blocuri sau alte locuri unde se sta la comun cu siguranta se va monta ce-i mai ieftin, mai mic si mai prost.
Blackskull(Citează)
21/02/2022 la 3:25 PM
Sunt posesor de parcare subterana clasica. O mare problema o reprezinta jegul (noroi plus apa rezultata in urma topirii zapezii) adus de catre masini. Din fericire se curata parcarea o data pe luna cu o masinarie de spalat pardoseli. In urma tot ramane jeg. Sunt curios cum se curata un astfel de lift mai ales daca podeaua are striatii.
Liftul fiind comun cu altcineva, ma gandesc ca in caz ca se strica trebuie sa pui bani cu respectivul. Practic esti co proprietar. Traiesc in Romania si nu m-as lega la cap cu asa ceva.
Random(Citează)
21/02/2022 la 4:30 PM
Eu ma intreb cat este de convenabil un astfel de sistem pe termen lung. Pentru masina de jos trebuie sa lasi “in groapa” aproximativ 1,5 metri. Adaugand asta minim 2 metri cat trebuie sa ai inaltimea normala, ajungi pe la 3,5 metri pe nivel.
Deci in spatiul in care construiesti 2 niveluri din astea cu sisteme multiparking, ai putea sa construiesti 3 niveluri de parcare clasica.
Avantaj pentru dezvoltator:
– ai 4 locuri de parcare pe aceeasi suprafata pe care ai avea 3 locuri (desi sunt ceva mai inghesuite) -> automat costul/loc de parcare va scadea;
Acum pentru cumparator este vreun avantaj pe o perioada medie de 10-15 ani?
– adica platesti mai putin la inceput (asta considerand ca dezvoltatorul nu a pastrat el economia rezultata de mai sus), dar va trebui sa platesti si mentenanta anuala a sistemului;
– lasand la o parte timpul pierdut cu manevrarea liftului si contorsiunile necesare pentru a iesi din masina, costurile de mentenanta nu vor fi mai mari decat daca ai fi cumparat un loc normal de parcare?
Andrei G(Citează)
21/02/2022 la 8:15 PM
Eu vad o astfel de investitie ca fiind rentabila doar daca ai nevoie de un loc de parcare suplimentar pentru masina cu care circuli mai rar. Sistem cu lift doar pentru locul de sus unde parchezi masina pe care o folosesti mai rar si deci folosesti putin sistemul.
ion(Citează)
23/02/2022 la 9:44 AM
Unde locuiam înainte aveam loc de parcare din acesta cu lift, în total 2 locuri. Eu îl aveam pe cel de jos. Se făcea revizia anuală și cam atât. Nu a existat niciodată nicio problemă în cei 3 ani locuiți acolo.
La muncă am la fel, din 2015 până în prezent. Presupun că revizia se face la fel, anual, dar nu știu nici aici să fi existat probleme, cel puțin eu nu am auzit. Sunt lifturi a câte 4 locuri – 2 sus și 2 jos.
Singura problemă pe care o văd la astfel de sisteme, în afară de cea în cazul în care ai SUV care nu se încadrează ca dimensiuni, ar fi antena. Și anume, dacă este prea lungă n-are loc. That’s what she said.
dumy(Citează)