►► Black Friday la: Fashion Days, Finestore, PC Garage, evoMAG, Altex, Flanco ◄◄
24 Feb 2022 ·
GÂNDURI ·
Din când în când autoritățile române au idei foarte crețe. De obicei au multe idei crețe, dar unele sunt foarte crețe. Nu sunt adeptul conspirațiilor, ci mai degrabă cred în incompetență pentru multe probleme din țară. În unele cazuri, însă, chiar ajung să cred că sunt interese mari la mijloc pentru a da diverse contracte în stânga și dreapta, chit că pe lucruri inutile.
Cel mai bun exemplu recent este ideea unui ministru de a face un proiect de țară din producerea unui avion românesc. Asta este cea mai proastă idee pe care am auzit-o în ultima vreme.
Realist vorbind, de ce ar avea România nevoie de un avion proiectat și produs în România? Cui îi folosește?
Dacă ne uităm în lume, doar țările cu adevărat mari au producători de avioane de pasageri. Mari = țară cu populație numeroasă și suprafață întinsă, adică nevoie crescută de zboruri și deci de avioane pentru a le opera.
Boeing vine din SUA, unde zborurile sunt mai uzuale decât trenurile. Airbus puteam spune că este al Uniunii Europene. Embraer a apărut în Brazilia. Bombardier este companie canadiană. Mai nou China, care-i una dintre țările cu cele mai multe zboruri și companii aeriene de mare amploare, a început să dezvolte propriul avion de pasageri (Comac), iar Rusia face același lucru (Irkut), că are tradiție lungă în această industrie. Și trebuie remarcat că nu tuturor le merge bine. Embraer a cochetat mereu cu falimentul, iar proiectul Bombardier a fost cumpărat de Airbus.
Chinezii, care au cumpărat mii de avioane Airbus și Boeing, s-au prins că ar putea produce singuri unele. De ce? Pentru că doar folosite intern, pe piața lor, și proiectul ar fi deja rentabil pe termen lung, iar China le poate exporta apoi și altor state-client din jur. Al rușilor? Nu știu, mult noroc să-l cumpere alții, poate ia Belarus vreo două.
Dar România? Ce să facă apoi cu un avion propriu? Să-l ia TAROM, care are o flotă de 22 de avioane în total și pierderi de aproape o sută de milioane de euro anual? Care-i piața pentru un avion românesc, în special când în această industrie nu contează doar prețul de vânzare, ci și costul per pasager-milă în utilizare, plus instruirea mecanicilor pentru mentenanță?
Și dacă ministrul nostru nu vrea unul de pasageri, ci vreun avion militar sau utilitar… de ce? Cui? Orice astfel de program costă zeci de milioane de euro, iar țări cu mari tradiție în domeniu au probleme în a-l duce la capăt pe cerințele lumii moderne, vezi aventurile programului F-35. Noi ce-am face? Am cheltui enorm ca să producem un Șoim 2022 și apoi s-ar construi vreo 30 pentru Aviație și… gata? Sau vreun echivalent de Cessna 172 pentru stropit câmpuri?
E ca și cum n-am avea autostrăzi, dar am anunța că vrem să trimitem rachete pe Lună. România e țara în care se construiesc terenul de fotbal în pantă și unde se sparge asfaltul nou turnat pentru a schimba o țeavă. N-am rezolvat încă probleme din acestea, dar țintim la avioane?
Miniștrii au spus mereu lucruri trăsnite, dar asta mi se pare mai gravă decât ceva legat de cormorani sau altele. Ministrul Economiei arată că visează la cai verzi pe pereți în loc să înțeleagă nevoile și problemele reale alte țării.
Al doilea exemplu este știrea despre cum CNAIR vrea să facă un soi de aplicație în care românii să raporteze problemele de pe drumuri. Un fel de Waze românesc, cum ar fi.
Două probleme mari aici: întâi, există Waze! Are și hartă live pe desktop, sunt raportate acolo probleme! Există comunități care anterior chiar au făcut hărți cu diverse probleme de durată și le-au înaintat autorităților.
A doua problemă este una de fond. Mai țineți minte că la un moment dat a fost un boom în lansat aplicații prin care cetățenii puteau să raporteze probleme primăriilor, iar acestea urmau să intervină prompt și rapid pentru rezolvarea lor? Știți de ce n-au mers? Printre altele, și pentru că cetățenii raportau o mulțime de probleme, iar primarii nu rezolvau niciuna. Iar când ai 22.486 de probleme semnalate într-un an și doar 17 rezolvate, incompetența autorităților devine vizibilă foarte clar, în cifre seci și disponibile digital, iar asta nu dădea bine. Așa că treptat autoritățile s-au dezis de astfel de aplicații. Dacă vrei să semnalezi o problemă, o poți trimite prin poștă sau depune în urna de la etajul 2, dar pe program de la 14 la 15 luni și joi.
O aplicație de acest tip ar fi doar un contract dat din bani publici vreunui dezvoltator de aplicații. Zero utilizatori pe termen lung, deci zero utilitate. Dar na, s-ar putea zice “s-a făcut ceva” și “uite ce moderni suntem și încercăm să rezolvăm problemele!”
Poate apoi ar putea face și o aplicație în care să fie aproape toată muzica planetei și să o poți asculta de oriunde. Sau o aplicație în care să poți trimite mesaje text și imagini sau emoji altor utilizatori, asta ar rupe!
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
19 comentarii
24/02/2022 la 6:50 AM
Nu sunt de acord cu tine! Trebuie salutata orice idee/încercare de a produce ORICE in România. Eu nu sunt cu AUR și nici un simpatizant al comunismului întrucât am prins ultimi si cei mai de cacat ani din acea perioada, dar cred ca, România ar fi trebuit sa își păstreze fabricile și uzinele(ex CUG Iasi) comuniste și doar sa investească in aducerea lor la noi standarde…Acum, legat de producția de aeronautice nu suntem chiar amatori, IAR produce aeronave din 1925 pana in prezent(cred).
Dan(Citează)
24/02/2022 la 7:19 AM
Realist vorbind, crezi ca mai ai vreun specialist din cei care construiau avioane acum niste zeci de ani, ramas in tara? Mai ai know how-ul ala? Unde? Specialistii aia au stat in tara, asteptand ca va veni cineva sa le dea de lucru din nou, sau au plecat in tarile calde?
Bipbip(Citează)
24/02/2022 la 7:24 AM
Sa salutăm ideile, da, dar această idee e pe o listă pe poziția 173.
Se face ceva simțitor in educație și marea corupție ? Că din cauza asta avem astfel de emanații.
Dacă zicea ceva de proiecte energetice, mai dădea dovadă că nu e ultimul prost, asa…
dan(Citează)
24/02/2022 la 8:08 AM
Corect. Ar trebui sa producem chestii aici. Dar hai sa lasam avioanele mai la urma si sa producem intai chestii mai simple. Ca noi cam importam totul. Pana si mancarea e majoritar din import.
Blackskull(Citează)
24/02/2022 la 8:16 AM
Păi tocmai… importam mult, ne trebuie avioane cu care sa aducem marfă 😁
Adrian(Citează)
26/02/2022 la 10:28 PM
Realist vorbind, ai călători cu un avion produs în România?
aurel(Citează)
24/02/2022 la 8:29 AM
Daca ne apucam sa facem o fabrica pe bani publici acele persoane angajate trebuie platite din bani publici si la noi in tara legea nu permite o salarizare discretionara intre angajatii statului. Cercetatorii si inginerii care ar l;ucra la astfel de proiecte ar trebui platiti regeste si noi nu ne permitem astfel de salarii, Plus ca asa cum s-a mai spus mai sus noi avem multe alte probleme nerezolvate in principal educatia total lipsita de finantare si de personal calificat cu viziune spre viitor. Educatia e baza oricarei tari care se respecta si vrea o resursa umana calificata si bine pregatita.
ovidiu(Citează)
24/02/2022 la 10:01 AM
Confunzi “angajat la stat” cu “angajat la o firma unde statul este actionar”. Verifica, te rog, salariile de la Eximbank.
alunelu(Citează)
24/02/2022 la 8:36 AM
Normal că-s cu gîndul la avioane dacă ei sînt total ”aerieni”…
marinel(Citează)
24/02/2022 la 9:04 AM
rombat 2030!
conspicuous(Citează)
24/02/2022 la 9:28 AM
Ba tovaroasi aveti cumva 4000 de rachete de croaziera capabile sa loveasca la 1000 de km si sa fie o carte de jucat?
Faceti-le prima data pe alea si apoi mai vorbim.
A … Credeti ca copii vostrii o sa o duca mai bine ca voi ati furat si ei au de unde si o sa faca la fel ? Am o veste proasta pentru voi: NU, uitati-va la cei care au facut inaintea voastra la fel. Nici ei nu sunt nici copii lor. Baronii s-au sters. Nici tortionari nu au lasat in urma lor altceva decat sila …
nuIO(Citează)
24/02/2022 la 10:08 AM
Lucrez ca reglor in fosta urbis din București . Acum incepe să apară efectul desființării școlilor de meserii : strungari,frezori,lăcătuși mecanici . Foarte multi oameni vechi ies la pensie . Vin la angajare oameni cu calificări diverse . Lucrează 3-4 luni și pleacă . Bani putini și mulți nu se descurca sa lucreze la prese , mașini de găurit ,nituit . Nu știu să măsoare piesele cu un șubler. Cu ce meseriași construim acele avioane ?
Costy(Citează)
24/02/2022 la 10:08 AM
Facem arme la Cugir, dar asa de bine a ajuns fabrica aia de îți vine greață. In 30 de ani nu au făcut nimic acolo, o investiție ceva… Produs România. Au pus directori pe pile, salarii uriașe și angajatul cu minimul pe economie, tipic romanesc. Acuma vor sa facem și avioane? Poate și ceva rachete sa concuram cu SpaceX. Este doar populism de doi bani… Am auzit mai nou și cu gazul “UE este de vina ca nu folosim gazul România, nu ne lasă că este ieftin” Tot altcineva este de vina dar nu ei 🙄 Doar încearcă sa mai atragă ceva voturi, doar se știe romanul este mare patriot 😅
Ady94(Citează)
24/02/2022 la 10:23 AM
In Cluj avem aplicatia my-cluj care functioneaza foarte bine. Si se rezolva favorabil marea majoritate a incidentelor.
Dorin(Citează)
24/02/2022 la 10:29 AM
Pentru paragraful de la final, sa stii ca exista deja Spoti…..
Gata, ies singur, stiu unde e usa!
BogdanM(Citează)
24/02/2022 la 10:40 AM
Păi mai sunt destui habarniști , proști ,curve și golani PCR, iești ( pile, relații și cunoștințe ) care trebuie angajați la stat pe banii fraierilor care plătesc taxe iar aici au loc destui.Și lui Ceașcă i-a fătat mintea lui de analfabet așa ceva, s-a scremut și a eșit tentativa ăia de avion numită Rombac 1-11.Am terminat de făcut spitale și școli și ne apucăm de avioane ⁉️
Doc(Citează)
24/02/2022 la 11:27 AM
Nu a zis despre ce tip de avion e vorba. Daca e un avion de antrenament pentru armata, gen IAR-99, ar putea fi fezabil. Capabilitate de testare si proiectare exista si e cat de cat moderna, chiar daca in ultima vreme a studiat structuri pentru altii. O decizie politica in directia asta ar presupune modernizarea unor mijloace de productie deja existente prin diverse companii ale statului, care astfel ar putea fi folosite si pentru altceva, similar cu cele de testare.
nashu_mare(Citează)
24/02/2022 la 1:22 PM
Incerc doar de cateva zile sa prind alinierea planetelor care o sa faca sa mi se incarce si mie datele din formul ala simplut de reclamatii de pe site-ul ADP sector 6. Am trimis si direct, pe adresa de contact, insa probabil nu se face sa te bagi cu ei asa in seama (aka nu a raspuns nimeni).
Aia e, un mic efort dar o sa ne prezentam si in persoana la ghiseu, pe stilul vechi, fix cum le place.
Maria(Citează)
24/02/2022 la 3:55 PM
Nu prea. Altfel, probabil ca ar trebui desfiintata facultatea de aeronautica de la politehnica, nu? E o idee buna fie si doar din punctul de vedere al cercetarii si stiintei produse, nu conteaza la ce e folosit avionul.
Waze e o aplicatie comerciala facuta in scopul de a incasa profit pe baza de reclama si, pe langa ca e un gunoi din cauza mentionata mai sus, face si tracking utilizatorilor.
Catalinx(Citează)