►► Black Friday la: Fashion Days, Finestore, PC Garage, evoMAG, Altex, Flanco ◄◄
4 Jan 2022 ·
AUTO ·
Mercedes a arătat prototipul VISION EQXX în această direcție, dar mai este mult până departe.
Vision EQXX ajunge la 1.000 km autonomie pentru că are un consum foarte redus, în jur de 10 kWh per suta de kilometri în timp ce mașinile electrice din prezent consumă în jur de 15-18 kWh/sută. Un banc de baterii de 100 kWh va fi deci suficient, iar Mercedes spune că a dezvoltat unul care ocupă cu 50% mai puțin volum și cântărește cu 30% mai puțin decât cele din prezent.
Se poate 1.000? Sigur, modelul EQS, limuzina lor electrică, are autonomie de 784 km WLTP.
Mercedes spune, de fapt, că aceste noi baterii ar putea da autonomie foarte mare și mașinilor compacte. Mai sunt și alte reușite tehnologice pe acolo. Sistemul electric lucrează la mai mult de 900 de volți. Fibra de carbon este utilizată în mai multe locuri. Coeficientul aerodinamic scade la 0,17, o valoare remarcabil de mică, dar na… Mercedes se pricepe, dovadă modelul EQS.
Vision EQXX este doar un prototip, dar diverse tehnologii ale sale vor intra pe viitoare mașini Mercedes. Nemții n-au spus clar când vor oferi o mașină cu autonomie de 1000 km, ci doar că cercetarea lor arată că este posibilă.
De ce nu oferă atunci o mașină cu 1000 km? Inclusiv ei spun că vor studia cam ce autonomie cer de fapt cumpărătorii de mașini electrice. Aici este de fapt și întrebarea mea: de ce 1.000 km? Sigur că este o cifră frumoasă, aproape la fel de rotundă precum 1.024, dar ai nevoie de o astfel de autonomie la o singură încărcare? Pleci la drum lung și parcuri 1000 km fără pauză? Când, cine și de ce face asta?
O astfel de autonomie este utilă inclusiv dacă mergi 20 de kilometri pe zi, că o pui la priză mult mai rar. Nu neg asta. Dar totuși, dincolo de un anumit prag, de câtă autonomie ai nevoie? E ca și cum mi-ai spune că o mașină cu benzină are rezervor de 200 de litri, nu clasicul 50 litri. Sigur, e ok și așa, dar nu mă deranjează să trec din când în când pe la benzinărie.
Rezervorul este un recipient, până la urmă. La electrice, însă, creșterea de autonomie înseamnă cheltuieli suplimentare cu baterii mai multe sau componente high-tech cu consum redus. S-ar putea ca inclusiv Mercedes să descopere că vreo 600 de kilometri sunt suficienți pentru clienții lor, mai importante fiind viteza și disponibilitatea stațiilor de încărcare. Plus că clienții lor poate au și garaj unde încarcă noaptea mașina.
Vision EQXX arată ca o mașină de supererou, apropo. Sau de erou negativ, un soi de limuzină modernă, dar și old school în același timp. Pare un soi de Porsche de curse combinat cu spatele de la noul Range Rover. Nu va face Mercedes o mașină care să arate așa, dar de asta se numește prototip.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
48 comentarii
04/01/2022 la 6:44 AM
Realist vorbind un 400 maxim 500km sunt suficienti la un EV, iar la un PHEV 100-130km la fel sunt suficienti.
Cei care vor mai mult de atat mai bine si-ar dori o incarcare mai rapida decat avem acum. Da eu consider ca este acceptabil sa stai 1h atat timp cat incarci minim 80% din baterie, dar este trist sa pierzi 5-6h pentru o incarcare completa. Incarcarea lenta ramane singurul inconvenient in a ajunge cu EV la distante care depasesc 600km
Ce avantaj mare aduc tehnologiile noi este reducerea greutatii pentru o baterie ce ajunge cei ~400km. Daca aceasta va fi doar 150kg ar fi perfect. Dar suntem inca departe de aceasta realizare. Sper sa o prindem totusi noi cei care comentam acum aici
Dragos(Citează)
04/01/2022 la 10:56 AM
În practică nu stai niciodată la încărcare completă. Aia o faci doar acasă la tine, noaptea.
În rest, mașinile electrice se conduc în intervalul 10%-80%. Și la stații rapide nu stai o oră să îi dai 80%, ci poate chiar 30 de minute. În Germania așa stăteam.
Ar fi mișto, dar nu știu dacă e posibil cu tehnologia actuală.
nwradu(Citează)
04/01/2022 la 2:06 PM
500km nu sunt suficienți pentru mine. Pana când nu voi putea sa parcurg 800km sau 10ore in ORICE conditie meteo sau rutieră(viscol -20grade înzăpezit sau canicula de +40grade cu mașina full de bagaje) și apoi sa incarc într-un timp de maxim o ora pana la măcar 80% in orice punct al Europei așa cum o faci cu combustibili fosili, nu o sa iau in cosiderare sa trec la un vehicul electric. Și nu o sa trec nici măcar dacă prețul la motorina va fi x10 și curentul gratis… Si da, vb din experiența pt ca am tot închiriat electrice si am rămas in pana prostului inclusiv cu Tesla închiriată in Germania pe autostrada in apropiere de Köln pt ca mașina mi-a estimat greșit iar eu ma grăbeam la o întâlnire…mai aveam 5km pana la destinație… momentan mașinile electrice sunt pt heapsterri si vlogări ca sa se plimbe prin oraș cu ele… nu poți cu nici o mașina electrica sa te urci in ea si sa pleci unde ai chef fără sa îți pese de incarcare nici măcar in Olanda sau Germania…de cele mai multe ori vei gasi încărcătoare defecte sau ocupate…
Dan(Citează)
04/01/2022 la 7:06 PM
De câte ori conduci 10 ore fără pauză și câți crezi că fac asta? Adică sigur, poate că mașinile electrice nu sunt pentru tine, dar câți au nevoi precum cele zise de tine?
nwradu(Citează)
05/01/2022 la 1:00 AM
@Radu eu o fac destul de des dar poate ca nu sunt mulți ca mine…dar eu cred ca nu cer imposibilul…defapt cer mai puțin decât oferă o mașina cu ICE…și ca sa fiu convins de vreun producător sa ii cumpăr marfa, trebuie sa îmi ofere măcar același lucru cu care sunt obișnuit…pana atunci mașinile electrice pt mine sunt doar jucării de oraș pt cei care stau la casa si au încărcare peste noapte…experiența extraurbana pe distante lungi este complet dezamăgitoare pt orice mașina full electrica…
PS: 10 ore nu e chiar mult in condițiile in care sapt trecută s-au făcut 8,5 de la Buc la BV…10 ore/800km poate însemna si Constanta/Galați/Iasi – Craiova/Timisoara/Oradea, deci o traversare a țării noastre cu super infrastructura…
Dan(Citează)
04/01/2022 la 8:10 AM
“E ca și cum mi-ai spune că o mașină cu benzină are rezervor de 200 de litri, nu clasicul 50 litri. Sigur, e ok și așa, dar nu mă deranjează să trec din când în când pe la benzinărie”.
Doar ca benzina bagi in cateva minute si-ai plecat. La curent, poate ma insel, dar cred ca dureaza ceva mai mult.
Blackskull(Citează)
04/01/2022 la 8:39 AM
Diferența e că acasă nu ai pompă. Și dacă locuiești la casă o electrică merită. Dacă ești toată ziua pe drumuri prin țară, nu.
Cipper(Citează)
04/01/2022 la 10:57 AM
La o stație rapidă de încărcare, durează 30 de minute. Dacă faci o astfel de pauză la fiecare 5-6 ore de condus, nu-i mare problemă.
Eu am mers așa prin Germania. Minutele alea erau suficiente să mergi la toaletă, să te uiți ce se vinde prin magazinul stației, să iei un suc și un sandviș și să le consumi.
nwradu(Citează)
04/01/2022 la 12:03 PM
@nwradu, asta presupunand ca ajungi la statia de incarcare si este libera. Pentru ca daca trebuie sa astepti inca 30 de minute ca sa termine de incarcat cei din fata ta, nu mai este atat de frumos. Si poate 1-2 dintre ei aleg sa si manance ceva si sa lase masina la incarcat 1 ora pana ajunge la 100%.
Desigur ca pe viitor incarcarea va deveni din ce in ce mai rapida si nu acesta nu va mai fi un impediment atat de mare. Dar mai avem ceva pana ajungem acolo.
Andrei G(Citează)
04/01/2022 la 7:08 PM
Treburile acestea se reglează prin cerere și ofertă.
Presupunând însă că vor fi astfel de probleme, aș zice că acum este perioada de aur a electricelor în România. Stațiile sunt aproape goale, iar curentul este ieftin. Un motiv în plus să ai una.
nwradu(Citează)
04/01/2022 la 8:53 AM
1000 km ar ajuta pentru drumuri dus-intors. Sa zicem ca ai de mers de la București la Cluj. Pe autostrada(haha) ai face 3-4 ore. E fezabil sa pleci dimineata, te duci unde ai treaba (la client/partener de afaceri/amanta) si unde sa zicem ca nu ai statie de incarcare. La 18:00 te urci in masina, la 22:00 esti acasa. Masina la incarcat, a doua zi e bateria full.
Ca sa nu mai zic ca un plin de baterie de 100kWh costa azi, la statiile comerciale, vreo 200 de lei. Cand va fi 100 de euro, s-ar putea sa te intereseze sa incarci de la panoul tau solar de acasa.
Sorin(Citează)
04/01/2022 la 10:22 AM
Dpdv costuri, ieși în avantaj doar daca încarci aproape gratis acasă (de ex sa ai panouri solare). Diferența la 100 km parcurși față de un HEV e cam de 4 euro (+- 2 euro, in functie de țara din Europa în care stai) daca incarci acasa din rețeaua publică. La 100k km asta înseamnă doar 5000 euro economisiți. Mai pui încă 1000 să zicem cheltuiți în plus pt mentenanță la HEV pe 5 ani și tot nu ajungi la costul inițial mult mai mare al electricei.
Daca incarci și prin “deplasare” ajungi sa ai un cost de exploatare oarecum asemănător cu un HEV decent, nu pocnitorile alea mild hybrid.
Sa vedem cum evoluează hidrogenul în următorii ani, poate asta e salvarea.
Costin(Citează)
04/01/2022 la 10:58 AM
Nici nu cred că vor fi vreodată electricele în avantaj de costuri. Se va scumpi treptat și electricitatea, în fond.
Vin însă cu alte avantaje: silențiozitate, accelerație, poluare mai mică etc.
nwradu(Citează)
04/01/2022 la 9:07 AM
deci vo 500 iarna daca te dai putin la ea. optim.
Eu am o retinere sa trec la electrica pt masina principala pt ca nu pot sa ma si intorc cu aceeasi baterie daca plec undeva un pic mai departe. Nu e confortabil sa stau sa caut statie ca sa ma pot intoarce acasa, sau sa aleg doar destinatii cu charger.
add(Citează)
04/01/2022 la 9:28 AM
Corect. Autonomiile cu care se mandresc se intampla doar in conditii optime. Plecand de la temperatura si ajungand la viteza maxima cu care poti merge. Aspecte greu spre imposibil de bifat in lumea reala.
D-asta e importanta o autonomie garantata de 1000 km, nu ca faci 1000 de km dintr-o data, ci pt ca aia 1000 de km cand afara sunt -5 grade si mergi cu 135 km/h pe autostrada se transforma in maxim 600 km. Si daca mergi pana in locatia X 300 km si nu vrei sa stai stresat ca nu ai unde incarca, e ideal sa stii ca mai ai baterie si de intors.
Chiar si cand conduci putin in conditii optime, beneficiul unei autonomii de 1000 km e ca incarci mai rar, deci mai putine cicluri pt baterie deci viata mai lunga.
Ionel(Citează)
04/01/2022 la 10:52 AM
WLTP, nu condiții optime. Ăla e un test bine făcut, dacă te uiți pe specificațiile lui.
nwradu(Citează)
04/01/2022 la 9:54 AM
Exact. 1000 km WLTP înseamnă cel mult 500 km iarna și probabil spre 300 iarna pe autostradă la 130 kmh. Parcă nu mai sună așa bine.
Bogg(Citează)
04/01/2022 la 10:52 AM
De ce ai tăiat deja 50% pentru iarnă? Scăderea este mult mai mică, poate 10-15% în iarnă. În plus, ai avantajul că mașina se încălzește de la distanță folosind pompa de căldură, nu trebuie întâi să pornești motorul pentru asta.
Treaba cu Chargerele trebuie să ajungă așa cum am văzut-o în Germania: pleci și nu faci planuri de încărcare, pur și simplu sunt destule încărcătoare încât să te orientezi la nevoie. Acolo toate benzinăriile de pe autostradă aveau așa ceva, iar în orașe erau destule parcări cu încărcare.
nwradu(Citează)
04/01/2022 la 11:00 AM
De obicei obții cât zice WLTP. Unele mașini scot chiar mai mult, vezi testele cu Hyundai Kona. În general te poți aștepta să fii cu 10% sub WLTP, dar nu la jumătate. Au gândit mai bine testul acela.
nwradu(Citează)
04/01/2022 la 1:02 PM
De fapt iarna pierzi cel putin 20-25% din autonomie. Chiar sunt review-uri ale posesorilor de Tesla care arata o scadere de 40% a autonomiei la temperaturi intre -5 si -10 grade Celsius. In plus, cand mergi la viteze de autostrada autonomia mai scade cu vreo 10% fata de WLTP.
Asadar, iarna, pe autostrada, o autonomie declarata de 1000 km se traduce in maxim 650 km daca bateria este incarcata la maxim.
Andrei G(Citează)
04/01/2022 la 7:18 PM
Ceea ce pare în continuare foarte bine. Sunt curios dacă la drumuri lungi mai există o astfel de pierdere. Teoretic bateria se încălzește rapid și funcționează în parametri normali, iar odată ce încălzești habitaclul îi scade suplimentar consumul.
Dacă faci un drum scurt dimineața și unul scurt seara, s-ar putea să ai autonomie redusă, dar dacă ar fi să conduci până la epuizarea bateriei să observi de fapt că ai parcurs mai mult decât era estimat.
nwradu(Citează)
04/01/2022 la 10:03 AM
1000Km daca incarci bateria 0-100% si mergi cu viteza optima. De obicei fabricantii recomanda 20-80% si cand ajunge la 30% incepi sa cauti statie. Ar fi undeva la 500km daca ai grija de baterie. Iar daca mergi iarna sau cu viteza o sa obtii mult mai putin in jur de 300KM poate.
CM(Citează)
04/01/2022 la 10:54 AM
1000 km WLTP. Sunt și mașini care depășesc valorile din testul WLTP pe anumite drumuri tocmai pentru că testul este mai complex decât cel folosit înainte. În general, cât zice WLTP, cam atât scoți la regim mixt, iar pentru oraș ai testul WLTP City.
nwradu(Citează)
04/01/2022 la 10:06 AM
au, nu mov!
casnica(Citează)
04/01/2022 la 10:22 AM
Momentan autonomiile sunt in limita a 600 km …pe timp de iarna scad..deci un drum Arad Vienna la limita îl faci.(asta cu mașini de 100k Euro, nu cu mainstream EV cars)
Iar aia cu oprirea ..hai sa nu fim snobi că și Buhnici…eu când merg la drum, rar mă opresc, si unde mă opresc(la granița) nu o fac să mă încarc…
Scopul nu e sa faci o mașină de 100 k cu o autonomie de 1000 km și alta de 20 k cu autonomie de 300 km, ci ca autonomiile mari sa fie ceva normal…altfel lumea nu va cumpăra in grabă EV
Dave(Citează)
04/01/2022 la 11:05 AM
EQS are 780 km autonomie. Mă îndoiesc că cineva conduce sute de kilometri fără o pauză. Mai iei o cafea, mai mergi la toaletă în alt loc decât sticla de aqua carpatica din mașină :P
Vezi că Hyundai Kona EV are 500 km autonomie și nu-i departe de acel preț.
nwradu(Citează)
04/01/2022 la 12:51 PM
Când conduci 700 de km, nu prea mai ai chef să faci pauze de cafele sau alte cele…cel puțin eu..Da, oprești la o baie dar îți ia 10-15 min…nu e că și cum îți umpli bateria..
Max 500 km are (bine …eu zic că vreo 400 iarna) Hyundai…și mașina costa 33 k (cheala, dar ce e drept că la Hyundai îs bine echipate și cele chele)
Dave(Citează)
04/01/2022 la 10:53 AM
Atâta timp cât cu o mașină pe combustie faci cam 800 km cu un rezervor, atâta trebuie să faci minim și cu o electrică. Nu să ne explice ei ca de fapt clienții vor doar 350 că e suficient.
Unde mai pui că la cea cu combustie faci plinul în 5 min iar la una electrică în 30 de minute ajungi în cazuri fericite la 80%.
Iulian(Citează)
04/01/2022 la 11:06 AM
Nu, chiar nu trebuie. Nu merge nimeni 800 km fără oprire și în general lumea nu are dieseluri cu astfel de autonomii, Europa are cam alt tip de mașini.
Mergi 400 km, faci o pauză de cafea, pleci mai departe. Între timp ai o mașină cu accelerație instantanee și puternică, zgomot redus și o călătorie mult mai liniștită. Fac cu plăcere pauze de încărcare pentru așa ceva, că nu-s șofer de TIR ca să trăiesc în cockpit fără pauză.
nwradu(Citează)
04/01/2022 la 11:13 AM
Cineva mai sus baga exemplu de germania. In Berlin, unde am locuit anul trecut o vreme,ziua era coada mereu la punctele de incarcare electrica. Pe drumul Luxembourg – Berlin pe o autostrada cu 4 benzi pe sens, am oprit intr-o parcare unde era coada la incarcarea electrica(luna august). Asta se traduce in 3 ore de asteptat degeaba.p.s. Am observat insa ca superchargerele tesla erau libere.
Alin(Citează)
04/01/2022 la 11:17 AM
Din cate observ, din comentariile tale, totul este gandit din perspectiva home user, persoana cu treburi ce necesita masina.
Sunt curios ce procent sunt masini comerciale (pe firma) pentru ca acolo este alt regim de utilizare.
Comercialul este o felie destul de mare, pentru acelasi model de masina.
Valentin(Citează)
04/01/2022 la 11:57 AM
Pe partea comercială treaba e și mai relaxată. Sedan-uri electrice de peste 40k nu sunt folosite de Gigel de la vânzări sau distribuție, care trebuie să se plimbe prin județ să livreze o ladă de Brifcor la cârciuma din sat.
Pe aici a explodat modelul 3 pentru că taxe pe leasing operațional. Sunt folosite de angajați care nu circulă mai mult de 150km într-o direcție (și 150km e cam la limită).
Giani Mucea(Citează)
04/01/2022 la 1:07 PM
Plus ca pe partea comerciala masinile electrice ar putea fi folosite pentru curierat sau trasport de persoane in interiorul orasului. Situatie in care o autonomie de 200-300 km este suficienta pentru o zi de munca.
Andrei G(Citează)
04/01/2022 la 7:22 PM
Păi sunt deja mașini electrice operaționale. eMAG/Sameday au niște dube Nissan, parcă și FAN Courier investise în așa ceva.
Dacia Spring este gândită pentru curierat mărunt și car sharing. Uber are mașini electrice în flotă. Poliția din NY și-a comandat Mustang Mach-E și testează Tesla Model 3.
Dacă ai 400 km autonomie în oraș și garaj unde să încarci mașina, nu e problemă. Sau chiar și fără garaj, o pauză se poate lua. Compania probabil câștigă mai mult prin trecerea la mașini electrice decât din faptul că trebuia luată o pauză de încărcare în mijlocul zilei.
nwradu(Citează)
04/01/2022 la 11:26 AM
30-40 minute la o pauza e mult, mai ales daca drumul e mai lungut si ai copii. La masinile cu combustie ai avantajul ca daca te grabesti si ii dai mai tare, nu scade range-ul atat de tare ca si la una electrica + alimentezi rapid si ai plecat.
Da, mi-ar placea o electrica cu autonomie decenta daca mi-as permite, dar tare cred ca daca vor fi atat de multe maisni electrice pe drumuri, nu vei gasi loc de incarcare (vezi America) si daca aia nu au statii de incarcare…+ e bine sa ai alternative + se scumpeste si curentul.
Vom pati si cu electricele cum am patit cu sistemele de incalzire, hai sa trecem toti de la lemn/peleti etc la gaz, fain cativa ani, zbang dublu pretul direct. Nici curentul nu e mult in urma.
Andrei M.(Citează)
04/01/2022 la 11:40 AM
Depinde mult de șofer și de ce stil de viață sau program are. Din ce oameni cunosc eu aș zice chiar că majoritatea nu sunt ca tine. Dimpotriva, la un drum de 400 km în RO, fără autostradă (Iași-Buc. de ex.), pe care îl faci într-o perioadă de trafic normal în aprox. 5 ore jumate (chiar mai mult dacă e aglomerat), nu mai vrei sa adaugi 30 de min. să ți se încarce EV-ul. De obicei ai treabă unde te duci, nu ? Că nu mergem toți doar în vacanțe iar în rest lucrăm de acasă din fața calculatorului. Iar pentru alea câteva drumuri pe an pe care le faci așa (poate chiar mai lungi de 400 km), aspectele astea chiar contează, că de obicei o persoană
( atenție, nu am zis o familie) are o singură mașină și cu aia se fâțâie și în oraș și merge și în afară. Prin urmare, o autonomie WLTP de 1000 km, ca să pot fi sigur de măcar 600 km în orice condiții, e chiar ceea ce trebuie și m-ar ajuta să trec peste timpul de încărcare mult prea lung. Dar nu e suficient ca să mă pot gândi la un EV ca la un autovehicul pentru mine, adică util pentru ce am eu de făcut, și la job și în afara lui. Mai e nevoie de o infrastructură de încărcare mult, mult mai dezvoltată decât ce avem acum în RO, iar aici eu văd un bottleneck real. Asta cu UE care o să ne oblige, cu PNRR-ul, cu povești… Cunoscând cu toții specificul din RO, o să fie greu. Nu zic că nu o să se facă, dar o să ia muuuult timp. Așa că pentru viitorul previzibil, și cu părere de rău pentru aerul mai curat pe care l-am putea respira, cel puțin în RO EV-urile vor rămâne fezabile doar ca mașini de oraș și doar pentru orașele mari, dezvoltate economic. Oricum, e un succes pentru calitatea vieții din aceste orașe că electricele au prins ceva avânt acolo, și ar trebui să fim mulțumiți de asta.
Khal Drogo(Citează)
04/01/2022 la 7:23 PM
Păi nu adaugi, cam orice electrică modernă are 400 km. Aș zice că e minimul de la care să cumperi una.
E suficient să te uiți în țările dezvoltate, cu multe autostrăzi. Acolo e vânzarea serioasă de mașini electrice, nu invers.
nwradu(Citează)
04/01/2022 la 1:08 PM
autonomia mare este necesara pt linistea sufleteasca, pt a elimina “range anxiety”
nu conduci masina si ai atacuri de panica ca esti in mijlocul pustietatii si mai ai 10% baterie.
si in romania, te afli des in “mijlocul pustietatii”
gabi(Citează)
04/01/2022 la 2:22 PM
Si mie inca mi se pare mult 30min o incarcare + asteptatul pentru o statie libera. Pentru acasa e perfect, pentru drumuri lungi contracronometru nu. Sa lasam povestile deoparte cu mancatul de sandwich si uitatul prin natura, eu nu imi amintesc vreodata sa fi plecat spre mare sau oriunde altundeva si sa stau 1 ora sa o frec pe drum.
Wc+ alimentat, 10 min, plecat, oprit altundeva, 5-10 min o tigara, o gustare. Mai ales la noi in tara, cum zicea cineva mai sus, 1 ora e enorm, ca nu stii ce mai prinzi pe drum si o excursie de 6 ore se poate transforma in 9, iar acolo apare oboseala si alti factori de risc.
In anumite perioade iti vine sa-ti scoti ochii pentru 3 masini in fata ta la peco, unde dureaza 1 minut un plin, nu vreau sa ma gandesc cum e sa ajungi undeva sa trebuiasca sa asptelti o ora iar dupa eventual sa ai de parcurs inca 400km.
Mai avem putin pana la baterii mai performante sper eu, sa nu ne imbatam cu apa rece. Acum 10 ani sa incarci telefonul in 15 minute era de neconceput, acum e posibil. Sigur se va intampla asta si cu bateriile masinilor. Sper cat mai repede. Pana atunci hibride, gpl, euro 6 sunt win win in toate situatiile. Pentru drumuri in oras spring&co pentru cine sta la casa.
Ps: pentru colegul de mai sus care se bucura de liniste in masina la electrice, nu stiu daca a condus o masina pe benzina mai noua de 2015, dar sunt destul de silentioase si comode. Ia un a4 2016+ si e cu siguranta mult mai cuminte sonor fata de un spring.
Robert(Citează)
04/01/2022 la 7:24 PM
10 minute de încărcare îți bagă 30% sau mai mult, dacă prinzi o stație bună. Iar cum România este înapoiată, are șanse mari să bage direct stații rapide.
nwradu(Citează)
04/01/2022 la 5:58 PM
E clar ca masina electrica nu e potrivita pentru oricine, e clar ca infrastructura de incarcare are nevoie sa se dezvolte mult mai mult. Mie unul mi-ar fi suficient un range de 500km, dar cu incarcare de 500km/ora. Rar conduc peste 500km, iar atunci cu siguranta iau si pauza. Daca ai drum de 600km, iei o apuza de 15 minute si ai adaugat 125km range, suficient cat sa ajungi la destinatie. Daca esti genul care baga 1000km intr-o zi atunci iti vei lua una cu autonomie 800km si ai rezolvat. Se va rezolva si cu statiile electrice, sunt sigur ca se vor construi intr-o veselie pe masura ce creste numarul de masini electrice.
Asa a fost si la inceputul smartphone-urilor. Aveau toti nokia cu 2 saptamani autonomie si au ajuns pe smartphone unde abia ii tine o zi. S-a rezolvat prin fast charging. Inca imi amintesc pe unii cum ziceau ca ei nu vor renunta niciodata la dumb phone pana nu se vor inventa baterii care sa-i tina o saptamana. Toti aia rup whatsapp-ul si facebook-ul pe un telefon cu o zi autonomie.
Empire(Citează)
04/01/2022 la 6:58 PM
Când a dat frigul, consumul în București mi-a crescut de la o medie de 22kwh la 41 kwh dimineața și vreo 36kwh pe toată ziua. Poate pierderea nu e chiar 50%, dar un 30-40% la regim de oraș este. Am văzut medii la Tesla și de 50 kwh, postate de posesori. Dacă la benzină am crescut iarna de la 10-12% la 14-15%, la electrice diferența este mult mai mare.
Problema reală nu este capacitatea bateriei, deși cu una 40 kw e riscant să depășești Ploieștii iarna, ci viteza de încărcare. Media stațiilor de la noi este de 22 kw, adică trifazate simple. Cele mai mari sunt puține și destul de folosite. Sigur că poți face cu o electrică un București-Cluj sau București-Timișoara, dar cu 2-3 ore mai mult decât cu ICE, asta în cazul fericit că prinzi toate stațiile de pe traseu libere.
Cristian Banu(Citează)
04/01/2022 la 7:26 PM
Da, dar în oraș nu contează așa mult. Eu sunt curios cu cât scade autonomia totală dacă ai merge până la epuizarea bateriei. Pe măsură ce ea se încălzește și se încălzește și habitaclul, consumul nu mai este la fel de mare.
E ca la benzină, consumul mare îl ai la plecarea de pe loc.
nwradu(Citează)
04/01/2022 la 9:45 PM
Nu prea se incalzeste atat de mult, pentru ca spre deosebire de motoarele cu ardere interna, aici ai foarte putina caldura reziduala. Inclusiv pentru incalzirea habitaclului este nevoie sa folosesti constant curent din baterie, inertia termica fiind extrem de scazuta.
Andrei G(Citează)
04/01/2022 la 8:05 PM
Nu, mersi ! 400 km autonomie e la limită pe drumurile din RO. Range anxiety de toata frumusețea. De asta spuneam că o autonomie declarată de 1000 km, ca sa am 500-600 km reali, e ce trebuie.
Plus, de ce sa mă uit la țările “dezvoltate” când eu trăiesc și muncesc în RO (și o voi face pentru viitorul previzibil) ?!?
Khal Drogo(Citează)
04/01/2022 la 8:14 PM
Mai nou ma amuz cand trec pe langa kaufland pallady si mai mereu vad electrice la incarcat la alea 2-3 statii. Culmea, de cele mai multe ori cu soferi in ele. Stau si ingheata in masini ptr o cana de curent. Butoneaza saracii telefoanele in spatele geamurilor aburite de te apuca mila.
Electrica merge daca ai casa. La oras, in romanistan, e greu. Poate p-afara o fi altfel.
Mai era unu pe youtube care invata lumea cum sa incarce electrica cand stai la bloc. El avand o zoe. Spunea omu ca el se ducea seara cand nu mai era lume in afi si statea acolo la incarcat etc. Omu locuind la bloc in zona, din ce zicea. Ca mai gasea ocupat si era nasol ca era pe rosu deja…etc. Hai frate ma lasi cu aventuri d-astea. Stau sa-mi sfaraie fundu ca raman in pana de curent.
Cat despre autonomie, la electrica variaza grav functie de diferiti factori. Da’ grav de tot. Poti sa faci 200 km in oras si doar 50 afara. Atat de mare e diferenta.
Blackskull(Citează)
04/01/2022 la 9:48 PM
Da’ bani aveți, domnilor, de Mercedes cu autonomie 1000km?
A nu se înțelege că sunt critic.
Mașina e pentru genul de consumator care cumpără Bentley sau Aston Martin sau Merc AMG , in trecut cu motoare de 5-6 litri care acum au taxe prea mari. Mașina asta vine cu performanțe asemănătoare sau mai bune după unele criterii. In acest sens la consumurile respective mașinile cu pricina nu prea aveau autonomie de 1000 de km.
Asta poate are.
Vă văd pe toți că explicați cum aveți voi autonomii de 800 km , la ce rable numai voi știți. O mașină din ăsta mai nouă cu motor de elastic de chiloți , cu rezervor de 50 de litri, trebuie sa consume ceva de genul 6 la sută pentru autonomie 800 km. Dieselurile se încadrează mai degrabă ( nu toate și nu în orice condiții ) , benzinarele doar cele compacte și în unele condiții. Cele mai mari doar in carte sau la drum lung fără autostradă.
Catalinx(Citează)
06/01/2022 la 9:10 AM
O mare parte dintre masinile diesel se incadreaza la autonomii de genul asta. Dar nu conteaza neaparat daca o masina pe benzina sau diesel are autonomie de 800 km, poate avea si numai 400 km. Asta fiindca spre deosebire de cele electrice unde trebuie sa astepti sa se incarce bateria, un plin de rezervor il faci in maxim 5 minute.
PS: si da, sunt de acord ca sunt unele masini care se incarca pana la 80% in 30-40 de minute, dar nu toate si nu la orice fel de statie de incarcare. Trebuie sa gasesti o statie de minim 100 kW DC. Daca incarci la statii de putere mai mica sau chiar la statii de tip AC, atunci viteza de incarcare este mult mai mica.
Andrei G(Citează)