►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Cum vedeți treaba asta cu Rusia și Ucraina? Credeți că îi invadează rușii, măcar în teritoriile “separatiste”?
Mi se pare că acest potențial conflict trece cam sub radar în această perioadă de omicron, însă semnele nu sunt încurajatoare. L-am auzit astăzi pe Geoană spunând că mai este o șansă de rezolvare pașnică prin negocieri. “O șansă”, nu “șanse”.
Alte interviuri cu diverși înalți demnitari erau la fel de pesimiste. Tonul era rezervat, declarațiile erau de genul “există posibilitatea unui conflict armat”. În general când se spune așa ceva, înseamnă că șansele sunt mai degrabă mari, nu nesemnificative. Declarațiile pesimiste înseamnă că de fapt lucrurile stau chiar mai rău decât încearcă să te facă să crezi cei implicați direct în negocieri.
Putin are nevoie de noi victorii pentru a sta mult și bine la puterea țării. Cum să ascunzi mai bine problemele economice și eșecul măsurilor anti-covid (Rusia este pe locul doi în lume la decese zilnice de covid, deși au de 10-15 ori mai puține cazuri decât țările vestice, și pe locul 4 la decese totale) decât prin reîntregirea patriei mamă?
Istoric au precedente multe. Rusia a invadat diverse țări din jurul ei în ultimii 30 de ani și n-au mai plecat de pe acolo, iar prietenia actuală cu China le dă curaj să-și mute atenția spre alte zone. Măcar în perioada Războiului Rece, URSS a fost la cuțite și cu China, dar acum sunt alte vremuri.
O întrebare mai bună: ce facem dacă devenim și mai vecini cu rușii decât suntem deja? Deja Crimeea, anexată de ruși în 2014, este la 300 de kilometri de țărmul nostru peste Marea Neagră. Cealaltă regiune separatistă, Donbas, este în estul Ucrainei, practic în zona cea mai îndepărtată de noi.
Rusia are mobilizate câteva zeci de mii de trupe la granița Ucrainei, în diverse zone, estimările SUA fiind că 175.000 de soldați pot fi mobilizați în zonă. Situația în decembrie era cea de mai jos:
By U.S. intelligence agencies (unclassified) – Link
Rusia are niște cerințe destul de dure pentru negocieri, inclusiv se vorbește despre retragerea sistemului anti-rachetă din România, iar mulți cred că de fapt va începe o incursiune dincolo de granițele zonei separatiste spre centrul Ucrainei sau că zonele separatiste vor fi preluate oficial de Rusia. Personal cred că, dacă nu acum, atunci în următorii ani, exceptând situația în care Putin pierde influența și Rusia se îndreaptă spre o democrație adevărată sau trece printr-o criză din care să nu le mai ardă de astfel de conflicte.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
51 comentarii
14/01/2022 la 6:51 AM
Daca ingheata bocna pamantul, sa poata trece cu tancurile si blindatele, vor invada. Nu au mai testat de mult timp ce capacitati militare are NATO, e momentul sa afle pe pielea lor ce pot face cateva drone.
Istoric vorbind Rusia a fost intotdeauna un bully care nu s-a oprit decat cand i s-a dat urat peste bot.
Germania are o industrie de armament foarte avansata, si ei vor fi curiosi sa vada ce pot face echipamentele lor, chit ca din cauza gazului sunt foarte prieteni cu rusii.
Pe langa asta, Germania foloseste orice conflict pentru a trimite mici contingente ca sa invete din nou lumea cu ideea de armata germana.
La sfarsitul zilei ce ar trebui sa fie foarte clar pentru toata lumea este ca Romania si de fapt nimeni din afara Rusiei nu este avantajata de un Putin puternic. Nici macar China.
Gaelex(Citează)
14/01/2022 la 7:35 PM
NATO nu va face nimic, Ucraina nu este parte a NATO. O să-și exprime îngrijorarea și vor condamna în termeni duri agresiunea și aia e tot.
nwradu(Citează)
14/01/2022 la 7:18 AM
Domnul Radu, pregătește valiza si la gara!
Okochea(Citează)
14/01/2022 la 8:00 AM
Deja subiectul covid s-a perimat. E nevoie de ceva nou. Asa ca o batalie e bine venita. Dincolo de asta rusii au ce au cu teritoriile care tineau de fosta uniune sovietica. Noi sintem safe, chiar daca o sa ajungem vecini cu ei.
Blackskull(Citează)
14/01/2022 la 8:08 AM
E bagata bigfarma si aici, nu? Plus ca, cand am avut noi vreodata vreo problema cu rusii,mereu am fost safe cu ei…
Ion(Citează)
14/01/2022 la 7:36 PM
Da, rușii s-au purtat mereu bine cu România :))
nwradu(Citează)
14/01/2022 la 8:05 AM
Mi se pare incredibil ca vorbim despre asta, dar da, cred ca va invada.
Mai mult decat atat, cred ca Nato si US vor ceda pana la urma in urmatorii ani si vor accepta de facto refacerea unei versiuni a sferelor de influenta de pe vremea razboiului rece, ca n-are nimeni chef de razboi pe vremurile astea. Adica vesticii vor accepta orice numai sa nu fie razboi.
Va las sa ghiciti in a cui sfera de influents va pica Romania. Oricum noi romanii avem prea putin de a face cu Europa si cu valorile pe care a fost cladita – modelul nostru mental e mai apropiat de cel rusesc, deci probabil ca acolo ne e locul.
O sa vedeti cat de tare va creste Georgica Simion in anii urmatori, urmariti cu atentie.
Proximitatea de Rusia este unul din multele motivele pt care am vrut sa emigrez.
Marean(Citează)
14/01/2022 la 3:24 PM
Mi se pare destul de sumbra previziua asta. Suntem în NATO totuși și dacă ar ceda ceva din România, ar însemna efectiv înfrângerea alianței. Nu e îmbucurătoare însă nici perspectiva unui conflict la granița. Avem noroc cu acel scut anti-rachetă la noi în tara. Și avem mare noroc și ca suntem un UE. Eram la fel de neajutorați ca ucrainienii altfel, probabil mai rău.
Matilda(Citează)
14/01/2022 la 7:37 PM
Și eu cred că România este ușor de îndepărtat din NATO sau UE. Nu pe față, nu că ne dau afară, dar nu cât să vină americanii să moară pentru români aici.
nwradu(Citează)
14/01/2022 la 7:41 PM
Din UE, poate. Din NATO, greu de tot. Mai ales dacă face ceva Rusia în Ucraina
nashu_mare(Citează)
14/01/2022 la 8:07 AM
Mai era unul prin anii 30 care după ce și-a consolidat puterea și a devenit lider de facto la el in ogradă a început să ciupească de pe la vecini teritorii iar Europa preocupată de problemele ei interne i-a tot tolerat escapadele până a înțeles că in ritmul ăla i se duc pe p… imperiile și că niciun lider nu s-a oprit din cuceriri la granițe istorice ci a luat cu japca cât s-a putut întinde. Rămâne de văzut dacă avem memoria unui caras auriu.
Doru Vlad(Citează)
14/01/2022 la 8:13 AM
Ma doare la bascheti, n-au decat sa-i pise rusii pe toti ucrainenii.
Romania are memorie scurta si uita cand prin ’96-2000 Ucrain era tare in clanta fata de noi.
Daca n-ar fi astia de la guvernare prosti facuti balot, ar trebui sa inceapa sa construiasca niste ziduri la granita cu Ucraina. Ca nu stii cati viteji de acolo o sa vrea sa fuga in Romania in caz ca se duce Putin peste ei.
sin(Citează)
14/01/2022 la 8:32 AM
Nu cred ca ai mai pus mana pe o harta de mult. Daca Ucraina va fi invadata, uita-te si vezi care este urmatoarea zona tampon intre Rusia si vest.
Probabil tu esti unul din cei care nu are habar ca Finlanda, de exemplu, nu este in NATO… Intreaba-te de ce.
Marean(Citează)
14/01/2022 la 11:17 AM
Am mai fost vecini cu rusii, n-ar fi prima oara. Si rahatul asta cu zona tampon… tampon la ce? Nimeni nu are de castigat daca o sa se ajunga sa si-o dea americanii si rusii. Nu vezi ca americanii negociaza cu rusii viitorul Europei fara sa-i invite pe europeni la discutii? Si aia chitatie pe laturi ca vor si si sa zica ceva?
lol.
sin(Citează)
14/01/2022 la 7:38 PM
Și scopul tău este să trăiești ca în comunism? Sau mai rău, ca în comunismul de după război?
nwradu(Citează)
14/01/2022 la 8:30 AM
Ucraina tare in clanta de atunci era proxy rusesc 100%. Intre timp s-au mai schimbat niste chestii, asta daca pana acu ai trait intr-o vizuina.
2Du(Citează)
14/01/2022 la 11:13 AM
Nu s-a schimbat nimic in Ucraina, tot are jumate etnici rusi sau cati or mai fi. Asta cu vrem in EU/NATO e de fatada. La fel cum incearca sa-i forteze pe rusi sa exporte gaz pe la ei prin tara in loc de noile conducte. Ucraina s-a prins ca nu mai poate lua taxa de tranzit prea mult de la rusi si acu fac scandal.
N-am trait in canal sau unde ziceai, dar am fi mult mai bine fara ucraineni vecini. Parerea mea.
sin(Citează)
14/01/2022 la 11:32 AM
Da, sigur. Nu se schimba nimic. Dupa ce au murit zeci de mii de tineri ucrainieni in razboiul cu rusii, nu s-a schimbat nimic.
Crezi ca ucrainienii sunt prosti? In decembrie 2021 un sondaj spunea ca mai mult de 50% ar vota sa intre in NATO, in timp ce doar un sfert ar vota impotriva.
LoL, deci fac scandal ca nu mai pot lua bani, nu ca aia le-au luat din teritoriu.
nashu_mare(Citează)
14/01/2022 la 8:37 AM
In primul rand relatia Rusiei cu China este una de context. Ei nu sunt prieteni decat in masura in care amandoi au un dusman comun, respectiv America. China a luat un avans considerabil fata de acum 30 de ani si detine suprematia economica la momentul de fata. Au investit mult in infrastructura si echipament militar terestru si spatial. Deci China din punctul meu de vedere isi va lua o punga de pocorn si ochelarii 3D sa fie spectatoare la aceste conflicte in caz ca ele vor deveni realitate.
Rusia pe de alta parte e pe duca si are nevoie sa isi umfle muschii nitel si sa faca ce stie ea sa faca, sa cucereasca inca o tarisoara.
Cum era vorba aia?
Cu cine se invecineaza Rusia?
Cu cine vrea ea :)
Pentru Rusia Nato este o amenintare clara la adresa securitatii lor.
In functie de cat de pregatiti militar sunt ei vor ataca Ucraina sau vor ceda.
Rusii nu au prea mai avut bani sa investeasca atat de mult in echipamente militare ca ceilalti contracandidati. Prea multe sanctiuni economice la adresa lor, prea multi bani de dat tarilor din jurul lor pentru ai face loiali Rusiei.
Poate va fi o ultima fortare a lui Putin, desi nu prea cred.
ovidiu(Citează)
14/01/2022 la 7:53 PM
Mi se pare că tocmai au testat rachete hipersonice de mai multe tipuri în timp ce americanii n-au reușit asta, își construiesc propriul avion invizibil, au tancuri noi, le merge. Mai mult decât orice, au soldați foarte mulți.
nwradu(Citează)
14/01/2022 la 8:56 AM
NU.
Am impresia ca toata lumea supraestimeaza forta rusilor si subestimeaza capacitatea Ucrainei de riposta si sicane. Nu ar fi o Crimeea 2.
Pana si Putin intelege ca nu are nimic de castigat daca ia teritoriile alea. Mai degraba o tensionare precum cea actuala ajuta la parghii de negociere mai bune ( comunicatele media ca negocieriile nu au avut nicio finalitate sunt praf in ochi pentru publicul larg)
Au destule de negociat si de vorbit.
Si Europa si SUA au tot interesul sa nu rupa toate puntile, mai ales gandind o Rusie viitoare fara Putin. Nimeni nu vrea un stat imens, cu 150m oameni cazut in anarhie si disolutie.
Morrissey(Citează)
16/01/2022 la 11:12 PM
De acord in principiu.
1. La cat de inflexibil raspunde nato la nesimtirile lui putin, daca nu are nimic in maneca ar fi jale pt viitorul aliantei si a imaginii pe care o propaga democratia occientala la nivel mondial. Deci cred ca nato va juca un rol activ in apararea ucrainei, cel putin asa cum a jucat turcia in victoria azera asupra armeniei. Miza nu e ucraina ci insasi supravietuirea aliantei.
2. Al doilea scop este reducerea la tacere a Rusiei pt a se putea concentra la inamicul care conteaza cu adevarat, China.
3. Reducerea la tacere a Rusiei e posibila prin inventarea unei revolutii “portocalii” care sa provoace un cutremur intern ducand la o schimbare de regim si la aprinderea a zeci de conflicte locale, prin republici si raioane instabile.
China e interesata sa lase cainele Rusia sa latre si sa muste ocazional la pantofii aliantei pentru a-si tine dusmanul preocupat. Pentru ei Rusia e doar un vecin schizoid de care se pot ocupa mai tarziu.
Deci da, cred ca Putin va ataca, probabil va si castiga intr-o prima faza, aparent. Nu mai are din ce sa stoarca % pentru a sta la putere. Dar asta va accelera debarcarea puterii actuale de la Kremlin si intrarea Rusiei in colaps.
Pe tabla mea de Risk asa se vede :-)
PS: Ucraina nu cred ca va intra niciodata in nato. Nu doar rusii considera ca un buffer zone este necesar. Doar ca nato doreste sa stabileasca el buffer zones, nu rusia sau altcineva.
Tom(Citează)
14/01/2022 la 9:13 AM
s-a trecut cu vederea prea usor anexarea crimeei. de aia are putin ouale mari acu. plus ca e iarna si gaz, daca o fac, o fac acuma.
add(Citează)
14/01/2022 la 7:54 PM
Plus că UE este în covid, plus că americanii vin după dezbinarea produsă de Trump, plus că le face China probleme pe alte meleaguri șamd.
nwradu(Citează)
14/01/2022 la 9:55 AM
Probabil că va invada Ucraina. Și nu e vorba neapărat de faptul că Putin ar dori să ascundă problemele Rusiei, ci că omul dorește de mult o întoarcere la sferele de influență din perioada războiului rece. Iar acum a găsit o ocazie.
US se întoarce la izolaționism încet-încet, plus că Trump a făcut treabă bună să o dea jos din statutul de superputere dominantă. China a crescut mult și începe să facă scandal cu Taiwan, iar US își dă seama că trebuie să se concentreze pe zona aia. E o ocazie bună pentru Putin și dacă invadează ar trebui să ne așteptăm să profite și China de ocazie cu niște mișcări pe la ei prin baltă.
Din punctul meu de vedere EU nu se mai poate baza pe susținerea necondiționată a US multă vreme. Deci federalizarea și formarea unei armate EU sunt singurele soluții și ar trebui să fie văzute ca soluții pe termen mediu, nu lung.
Giani Mucea(Citează)
14/01/2022 la 7:57 PM
Da, în 4 ani de Trump a avut ocazia Rusia să se pregătească pentru din astea. Trump doar a băgat bețe în roate NATO și a dat apă la moară lui Putin.
Problema unei armate UE este aceeași ca a NATO acum: de ce să moară spaniolul sau francezul pentru granița României? O să condamne dur o agresiune, o să trimită 3 avioane, dar s-ar putea să nu fie suficient.
nwradu(Citează)
14/01/2022 la 9:15 PM
Armata ar urma federalizării și ar fi controlată de autoritatea federală. Job-ul ăleia nu e să aibă grijă de Franța sau Spania ci de UE (sau FE, plm). Bine, mai e până acolo, dar ideea e că asta e necesar.
Giani Mucea(Citează)
14/01/2022 la 9:59 AM
Eh, ce teapa si-a luat Ucraina in ’94 cand a renuntat la arsenalul nuclear? “Hai, lasa ca iti garantam noi securitatea”.
add(Citează)
14/01/2022 la 7:58 PM
Nu le-ar fi folosit oricum. Nu va folosi nimeni arme nucleare prea curând.
nwradu(Citează)
14/01/2022 la 10:06 AM
Cred ca Rusia daca isi dorea, anexa teritoriile separatiste de mult pe modelul Crimeea, dar nu au facut-o: probabil ca nu le aduce un beneficiu geopolitic sau ii costa prea mult integrarea economica. Comasarea masiva la granita Ucrainei este mai degraba o fortare a unor negocieri directe de orice fel cu SUA (Nato este SUA plus aliati) prin care Putin isi doreste sa arate poporului ca inca conteaza, ca inca este intre granzi, negociere obtinuta. Acum e randul sa faca poze pentru PR si sa le atarne pe pereti. La urma ce a reusit in Crimeea? accesul la o mare mica sa plimbe portavionul Kuznetov cu fum de carbune pana in Siria? Cu ce cost? Nu stiu daca s-au calculat pierderile pe care le-au suferit in urma sanctiunilor economice din 2014 incoace.
Din 1492 incoace, politica si economia s-a desfasurat pe oceane: Atlantic, Indian si, de la WW2 incoace, Pacific. Viitorul va fi intre China si sateliti versus Sua plus aliati (Canada, Australia – vezi achizitionarea submarinelor nucleare, NZ, UK, Japonia) Unde este Rusia aici? Ei au acces doar la Oceanul Inghetat si se cearta pe trei insule mici cu Japonia.
In caz de invazie pot urma alte sanctiuni, de la eliminarea din codul bancar Swift pana la oprirea de cumparare a gazului – pot trimite americanii gaz lichefiat, se poate da drumul la centrale atomice sau se poate subventiona masiv energia electrica, etc. Va dati seama ce ar insemna inghetarea unor conturi din strainatate ale oligarhiei ruse sau tergiversarea unor vize? La ce bun sa fi bogat daca ii cheltui doar in frigul din Moscova? Ce sa faca cu Ucraina? mai mult pamant, de parca nu au destul.
Ronnie(Citează)
14/01/2022 la 10:39 AM
Da. Un răspuns solid la tupeul lui Putin ar fi fost trimiterea (sau măcar fluturarea pe la nas, ca o contrapropunere la cererile rusești formulate în bătaie de joc) unor forțe serioase în Polonia, România și țările baltice. Pentru că în caz de ceva ar trebui să reprezinte echivalentul RFG de acum câteva decenii. N-am văzut așa ceva încă, din păcate acum Occidentul are lideri șovăielnici (când nu sunt dezaxați ce s-ar visa dictatori). Iar când o jigodie simte ezitarea, capătă curaj.
Peredhil(Citează)
14/01/2022 la 10:59 AM
Pai deja sint forte serioase in tarile de care vorbesti. Americane. La 12 mii de km de tara lor. Si baterii de rachete. Si avioane.
Rusia are trupe la granita cu Ucraina, pe propriul teritoriu,
Emil C(Citează)
14/01/2022 la 12:14 PM
@emil c
Americanii au o prezență permanentă minoră în Europa de Est. Vorbesc de o relocare / suplimentare la nivelul trupelor ce-i țineau pe ruși în frâu în RFG, când Moscova avea vise umede legate de Atlantic. Trupe care ar avea tot dreptul să stea aici, fiindcă Polonia, România și țările baltice sunt și ele parte a NATO.
Spre deosebire de un stat care-și ține armata în enclave aflate pe teritoriul altor țări, nerecunoscute decât de el, nealiate, și cu care nici măcar nu se află în război deschis. Gen Moldova, Ucraina sau Georgia. Și care, din când în când, se mai laudă cât de repede ar cuceri alte state membre NATO, numai de-ar vrea, că doar e taiga fără câini pe acolo.
Sesizezi diferența, sau e nevoie să-ți fac un desen, товарищ?
Peredhil(Citează)
14/01/2022 la 5:25 PM
Specialistule, asa ti se pare tie.
Doar ca tot ce se intimpla acum referitor la Ucraina (si probabil si revoltele din Kazahstan) e de fapt batul batut prin gard ca sa enerveze Rusia.
La ce nivel trebuie sa fie semnificativa prezenta trupelor americane in tara? Oricum le construim garnizoana… In ce scop? nu-mi amintesc sa fi fost amenintati de vreo forta straina in ultimii 50 de ani.
Moldova? Transnistria nu prea a fost Moldova (cel putin nu cea romaneasca). Cu Georgia ai dreptate, dar in Ucraina a fost o operatiune din afara cu tot maidanul lor si restul. Ucrainienii – oricit ar zice unii – sint in principiu tot rusi. Nu vad de ce vi se par mai “de treaba” ca rusii. Unii zic ca romanii din Ucraina nu au o viata stralucita.
“NATO” e doar SUA, Canada si MB, tarile europene nu mai sint atit de dornice de participare la diversele conflicte pe care le-ar dori americanii.
Emil C(Citează)
14/01/2022 la 8:01 PM
Ce ziceți de fapt este că urmează un alt război rece. Dacă la primul au fost zeci de mii de trupe în Germania, acum vor fi în România, că aici se mută linia de demarcație.
nwradu(Citează)
14/01/2022 la 10:47 AM
In primul rand, NATO e alianta militara si trebuie sa negocieze ca atare, de pe pozitie de forta. De aia zice Geoana ca “mai exista o sansa”. Citeste: “daca nu, noi oricum avem in spate ditai armata”. Cum ar fi sa negocieze cu “hai, ma putine, nu e frumos la razboi. Oameni suntem…”
Eu ma intreb, in logica zonelor de influenta, de ce si-ar dori Rusia cucerirea unor zone mai apropiate de NATO. In momentul de fata, inclusiv Romania are capabiltatea de a trimite rachete lansate din Doborgea care sa atinga tinte din Crimeea.
nashu_mare(Citează)
14/01/2022 la 11:14 AM
Nu pretind ca stiu eu care este end game-ul din capul lui Putin, dar ideea e ca zonele de influenta sunt negociabile.
Iar cum Rusia sustine ca NATO este o amenintare la adresa securitatii ei, atunci din punctul lor de vedere este justificat sa impinga zona de influenta a NATO cat mai departe de granitele proprii. Pot sa ceara deci ca RO sa fie zona tampon in virtutea dreptului lor la securitate blablabla, stiti cum e.
Da, astazi Romanica este in NATO, dar nu o tine nimeni cu forta acolo – de asta am pomenit de Georgica Simion in primul post. Este un foarte bun politician, acum de exemplu e in turneu prin tara, vorbeste cu oamenii si merge cu ei pe la casele ministrilor, in buna tactica de intimidare pe filiatie fascista. Eu cred ca va avea o evolutie frumoasa spre o candidatura la presedintie in 2024 sau cand o fi.
Sper ca nu e nimeni atat de naiv pe aici incat sa nu stie ca Simionica e omul rusilor.
Sper de asemenea ca nu e nimeni pe aici atat de naiv incat sa creada ca o iesire a Romaniei din UE/ NATO este exclusa. Oricum, nici nu e nevoie sa iasa in mod explicit, e suficient sa fie membra doar cu numele, ca noi suntem experti la chestii din astea iar Rusia iubeste situatiile astea ambigue in care nimeni nu stie cum stau lucrurile, gen “nu stim cine sunt soldatii aia verzi din Ucraina, nu sunt ai nostri”
Marean(Citează)
14/01/2022 la 8:06 PM
NATO este alianță defensivă, nu prea poate negocia ceva legat de Ucraina. Negocierile lor cu Rusia sunt mai degrabă de genul “dacă voi invadați Ucraina, noi va trebui să mobilizăm trupe în România și Polonia, voi va trebui să mobilizați trupe în Ucraina, cheltuim amândoi bani în loc să ne vedem de următorul iPhone”.
Nu cred că au așa multe de pierdut în Crimeea încât să le pese de asta.
Au mai avut americanii rachete în Turcia cândva și le-au retras în secret după blocada Cubei. Nu m-ar mira să negocieze și retragerea celor defensive din România și interdicția de a ne vinde sisteme ofensive prea capabile.
nwradu(Citează)
14/01/2022 la 9:38 PM
Rachetele sunt dotarea României, cumpărate, nu sunt staționate aici.
nashu_mare(Citează)
14/01/2022 la 11:10 AM
Asta daca Romania nu isi mai doreste sa existe dupa ce loveste tinte rusesti :))
sin(Citează)
14/01/2022 la 11:28 AM
România este parte a NATO. Nu ar actiona singura.
Ideea este ca echipamentele României, nu a altor state stationate temporar aici, sunt capabile de a lovi tinte din Crimeea. De altfel, Romania are separat mai nou capabilitati de ultima generatie pentru a lovi si tinte marine aflate in apele teritoriale rusesti.
nashu_mare(Citează)
14/01/2022 la 11:18 AM
Putin e un grandoman si un nostalgic dupa fosta URSS. De fapt, el a fost in depresie pe vremea cand era in DDR si URSS se destrama. Visul lui este sa refaca URSS, daca nu macar la forma din 1990, macar la una care sa includa Ucraina, tarile -stan prietene, Georgia. Si, desigur, baleste la tarile baltice de nu mai poate.
Asa ca, da, daca nu i se da peste bot, va ataca Ucraina fara nicio problema. Probabil ca Biden l-a speriat nu cu represaliile armate ci cu alea economice (izolarea de sistemul bancar international, banarea apropiatilor etc.).
Octav(Citează)
14/01/2022 la 11:52 AM
Dacă va ataca, eu cred că Rusia nu va viza decât zonele separatiștilor. Un război pentru a cuceri toată Ucraina ar fi greu de susținut financiar și tactic. În plus, nici o țară nu ar putea să spună că e ok ce face Rusia. Așa, Putin ar putea prezenta o scuză, că și-au luat zonele populate cu ruși oprimați de ucraineni, adică Donbas-ul.
motanes(Citează)
14/01/2022 la 12:18 PM
Cel mai probabil va ataca, nu vad sa aiba ceva de pierdut. In cel mai rau caz mii sau zeci de mii de militari care la urma toata nu inseamna nimic pentru putere. Are toate legaturile puse la punct in tara ca in caz de esec sa para ca e vina altora, ca nato, ca bla bla, ca uite ce s-a intamplat, ca noi am fost ok.
In cazul crimeei nu s-a miscat un deget. Nici daca ataca toata ucraina nu se va misca vreun deget, maxim ceva mobilizari de trupe sau amenintari economice. Amenintari economice care s-ar reduce in secunda 2 daca fac X pretul la gaze.
Oricum daca nu acum, 100% in viitor va porni ceva grav, nu doar impotriva unei singure tari. Nu a existat 1 lider de genul lui care sa nu provoace in final ceva “maret”.
Robert(Citează)
14/01/2022 la 4:41 PM
Mi-ar placea sa nu se intample o invazie sau un razboi Ucraina – Rusia. Cu atat mai putin implicarea NATO in toata povestea.
Da, Ucraina nu este in NATO, dar inteleg ca sunt ceva oameni / echipamente pe-acolo…
Ca sa raspund la intrebare: cred ca sunt sanse foarte mari sa asistam la ceva mai intensiv decat ceea ce a fost in 2014, cand “separatistii” au preluat controlul…
Andrei(Citează)
14/01/2022 la 8:08 PM
Da, probabil regiunile separatiste vor deveni parte oficială a Rusiei. Iar 10 ani mai târziu există riscul să se repete totul cu Transnistria.
nwradu(Citează)
14/01/2022 la 7:03 PM
stai sa le taie platile SWIFT, gazoductul si sa le blocheze toate activele si conturile oligarhilor rusi, sa vezi ce bucurie va fi la Kremsnit. il vor arunca pe pitic in sus ca la nunta.
Anda(Citează)
14/01/2022 la 10:26 PM
Chiar nu, imi place in capitalism. Cred insa de asemenea ca nu e bine sa-ti bagi nasul unde-ti fierbe oala, asa ca tara.
sin(Citează)
14/01/2022 la 10:29 PM
Teritorii pe care Ucraina l-a primit de la Stalin. Gen rusii si-au luat cadoul inapoi si tot ucraineni sunt suparati? :))
Vor in NATO cand s-au prins ca nu-s asa jmecheri pe cat sunt tari in clanta.
sin(Citează)
14/01/2022 la 10:43 PM
Asta îți place ție să crezi ca să justifici că ai făcut o alegere bună în a emigra. Mie mi se pare total nerealist ce spui.
Sorin(Citează)
14/01/2022 la 10:47 PM
Nu, eu chiar nu am nevoie sa imi justific decizia de a emigra. La mine e invers, am nevoie sa imi justific faptul ca nu am emigrat pana acum.
Dar lasand asta la o parte, ca nu e relevant pt discutie, mai bine imi spui unde gresesc.
Marean(Citează)