►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
« Matilda: prima lună și jumătate cu Alice
Review: televizor Philips 8536 “The One” cu Android TV și Ambilight »
8 Dec 2021 ·
AUTO ·
Uitați ce combinație bună a făcut Elon Musk cu acțiunile Tesla. Deși a vândut 10 milioane de acțiuni în ultima perioadă, are acum mai multe decât înainte de vânzare pentru că în paralel a cumpărat extrem de ieftin acțiuni la companie.
Calculul este cam așa: a vândut vreo 10,1 milioane de acțiuni în ultima lună. La aproximativ 1.000 de dolari/acțiuni, înseamnă cam 10 miliarde de dolari, bani pe care-i va folosi pentru a-și plăti taxele sau cumpăra rachete sau whatever.
În același timp, Musk a cumpărat acțiuni noi la Tesla, dar a făcut-o la prețul de 6,24 dolari per acțiune, deși valoarea de piață a unei acțiuni este de 1.000 de dolari! Mișto combinație, nu?
Treaba asta se numește options în engleză. În română, înseamnă cam același lucru. Musk avea opțiunea de a cumpăra acțiuni la un preț simbolic. Procedura este destul de uzuală, de fapt, în marile companii. Options înseamnă că o persoană are posibilitatea, dar nu și obligația, ca la o anumită dată să cumpere (sau să vândă, merge both ways) o anumită cantitate de acțiuni la un preț stabilit dinainte.
Metoda asta este folosită uneori ca bonus pentru CEO și alți șefi ai companiei. Compania îi spune practic CEO-ului: “fii atent, peste 3 ani îți oferim șansa de a cumpăra acțiuni direct de la companie, dar la prețul de astăzi. Altfel spus, dacă tu lucrezi bine în postul tău și peste 3 ani compania este șmecheră și acțiunile valorează foarte mult, noi îți vom vinde la preț mic niște acțiuni și tu vei fi bogat, îți iei vilă ca în Selling Sunset.”
Ca analogie, este ca și cum în 2016 v-ați fi înțeles cu cineva ca în 2021 acea persoană să vă vândă euro cu 2 lei. Voi luați euro cu 2 lei acum și îi puteți vinde imediat cu 4,94 lei sau cât este astăzi valoarea de piață a unui euro. Bună combinație.
Combinația lui Musk n-a fost bună, ci excelentă. A cumpărat recent 10,7 milioane de acțiuni Tesla la prețul unitar de 6,24 dolari, deci a plătit vreo 67 de milioane de dolari pe ele. Valoarea lor reală pe piață este de 10,8 miliarde de dolari!
Este posibil ca prin același contract de options să nu poată să le vândă imediat, ci abia după o vreme. Dar na, nu e ca și cum o să scadă Tesla enorm și va fi pe pagubă, nu?
Încă o metodă prin care top managementul unei companii se poate îmbogăți masiv, câtă vreme compania merge bine. Conform sursei, mai are opțiuni de cumpărare pentru încă 22 de milioane de acțiuni până la mijlocul lui 2022, iar apoi alte 50 de milioane de acțiuni până prin 2028.
« Matilda: prima lună și jumătate cu Alice
Review: televizor Philips 8536 “The One” cu Android TV și Ambilight »
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
31 comentarii
08/12/2021 la 2:26 PM
Daca valoarea actiunilor era acum 1 cent, el era obligat sa cumpere la 6,24 ?
Alin(Citează)
08/12/2021 la 2:32 PM
Scrie in articol ca nu esti obligat.
Sorin(Citează)
08/12/2021 la 2:33 PM
“Options înseamnă că o persoană are posibilitatea, dar nu și obligația, ca la o anumită dată să cumpere (sau să vândă, merge both ways) o anumită cantitate de acțiuni la un preț stabilit dinainte”
Care parte nu ai inteles-o?
corny(Citează)
08/12/2021 la 2:34 PM
nu era obligat, dar daca voia sa le cumpere da, ar fi platit 6.24. Options sunt un produs financiar. Poti alege sa le executi, sa le vinzi sau sa astepti sa expire.
alex(Citează)
08/12/2021 la 2:36 PM
Si voi credeti orice scrie nwradu ?:))
Alin(Citează)
08/12/2021 la 2:43 PM
Alin, mergi la culcare daca nu stii despre ce e vorba.
Pyro(Citează)
08/12/2021 la 9:53 PM
Nu știu dacă s-a zis deja, dar nu era obligat, ci doar avea posibilitatea să o facă.
De asemenea, nu știu cum a fost determinat acel 6,24 din prezent. Probabil e valoare fixă. Alteori poate fi “la 50% din valoarea din prezent” șamd.
nwradu(Citează)
09/12/2021 la 9:09 AM
In 2012, cand a semnat contractul pentru pachetele de optiuni actuale, valoarea actiunilor Tesla era de 6,24 dolari. Asa a fost determinat acel pret.
Andrei G(Citează)
08/12/2021 la 2:38 PM
cum ar functiona sell options?
add(Citează)
08/12/2021 la 4:46 PM
“sell options”: ai dreptul (dar nu si obligatia) de a vinde la un pret prestabilit – acestea se numesc PUT options (de la put to sell), alea ale lui Musk au fost CALL options (call to purchase).
in mod normal pt a cumpara optiuni se plateste o prima.
adica platesti prima si cumperi dreptul de a cumpara sau vinde in viitor la un pret prestabilit; daca te astepti sa creasca pretul actiunilor, cumperi CALLS, daca te astepti sa scada cumperi PUTS
evident, prima pe care o platesti ia in considerare mai multi factori, printre care si traiectoria viitoare a pretului actiunilor, ca nu esti tu singurul destept din piata, si ala care vinde optiunile isi face niste calcule.
sunt zeci, poate sute de variante de optiuni, scopul lor este de a lua o pozitie lunga sau scurta pe un instrument fara sa investesti direct in acel instrument
asta daca esti cumparator de optiuni, ca poti sa fii si vanzator, caz in care lucurile devin un pic confuze: poti sa si vinzi optiuni CALL sau PUT, nu doar sa cumperi :-)
evaluarea lor (adica cat este prima) face uz de modele matematice complicate pana la foarte complicate, care se bazeaza pe o ecuatie diferentiala partiala de grad 2 care initial a fost descoperita pentru a caracteriza propagarea caldurii in materiale (cautati Black-Scholes daca va intereseaza)
Musk le-a primit gratis pe alea lui, ca e parte din pachetul lui de stimul.
Exista numeroase probleme cu acest gen de incentives, de exemplu favorizeaza window dressing si rezultate pe termen scurt (de aia nu pot fi exercitate imediat)
etc
Marean(Citează)
08/12/2021 la 2:46 PM
A fost fain ca i-a intrebat pe oameni pe Twitter daca sa-si vanda actiunile pentru a-si plati taxele. Ceea ce a si facut :)
Iulian(Citează)
08/12/2021 la 3:03 PM
Musk a trebuit sa-si vand o parte din actiuni ca sa faca rost de bani pentru a cumpara alte actiuni (mai multe).
Pentru actiunile pe care le-a cumparat prin exercitarea dreptului de “options” el trebuia sa plateasca niste taxe. Asa ca variantele erau:
1. Vand niste actiuni existente si cumpar un numar mai mare de actiuni pe care le platesc sub pretul pietei si raman cu niste bani in plus dupa plata taxelor.
SAU
2. Nu vand din actiunile existente, dar nu imi mai permit sa cumpar altele noi si raman cu acelasi numar de actiuni si niciun ban suplimentar in conturi.
Sondajul de pe Twitter a fost doar o actiune de PR pentru o decizie care era deja luata.
Andrei G(Citează)
08/12/2021 la 5:53 PM
De fapt mesajul aala de pe twitter a fost cu manta la biden si la cei care considera ca poate miliardarii astia ar face bine daca ar plati si taxe din cand in cand. Cu manta a fost transmis asta: “sunteti siguri ca vreti ca toti banii tipariti de voi care au alimentat bula asta si implicit compania mea de 2 parale, care momentan sunt blocati in actiuni, ii deblochez eu brusc si maresc money velocity si o data cu ea dau drumul ultimului stavilar impotriva inflatiei”.
Ia sa vezi ce frumos o sa fie daca si musk si bezos si toti restul isi lichdeaza averea in fiat si se apuca sa arunce cu banii miliardele tiparite in piata.
in rest, articolul lui radu pe fond e corect, a uitat sa mentioneze ca orice CEO care se repecta trebuie sa isi puna si salariu la 1 usd/luna ca sa vada prostimea ce rau o duce el, trainind numa pe options si alte bonusuri de tipul asta.
Boris(Citează)
08/12/2021 la 9:55 PM
Da, le vindea oricum, că probabil nu avea cash pentru a plăti taxele. În plus, știa că poate cumpăra de 3 ori mai multe având aceste options care probabil expiră la final de 2021.
nwradu(Citează)
09/12/2021 la 11:46 AM
Pai daca ei isi lichideaza “averea”, nu inseamna ca altii ar trebui sa le cumpere actiunile alea ca sa primeasca banii respectivi? Ce s-ar schimba? In loc sa detina Musk 1 miliard de dolari in actiuni (exemplu) o sa detina 1 milion de oameni actiuni de 1000 de dolari fiecare.
lrpx(Citează)
09/12/2021 la 1:55 PM
lrpx, pai se schimba ca banii aia nu mai sunt blocati. Asa azi Musk are 300 de milarde, maine are 350 de miliarde, dar aia extra 50 de milarde aparuti peste noapte sunt blocati, nu pot genera inflatie. Nu e ca si cum se duce Musk si isi face piata de ei ca sa creasca preturile ca genereaza musk cerere mare.
Dar in momentul in care vinde:
1. tre sa plateasca taxe catre stat de miliarde..deci banii aia intra in circuit, ex. se apuca statul sa faca investitii cu ei, doar ca ei fiind doar hartie igienica tiparita cu semnul $ automat o sa genereaze inflatie
2. chiar si musk ii poate pune in circulatie, se duce si cumpara alte bule de sapun din IT cu ‘jde miliarde nemeritate, si banii aia se duc la alti oameni care le dau drumul pe piata.Ca isi cumpara o vila, ca isi cumapra o vacnata, ca dau bonus la angajati pentru exit reusit, imediat banii aia ajung in piata.
Boris(Citează)
09/12/2021 la 1:59 PM
Sau mai simplu, ca musk are 300 de 350 de milarde tot aia e…. dar da-le 1000 de dolari la 1 milion de oameni si 99% din aia se duc cu banii aia sa isi cumpere varza din piata, si deci creste pretul verzii, ca inflatie. Pentru ca banii aia cand s-au tiparit din nimic, nu a crescut si productia de varza ca sa fie acoperiti de valoare reala.
Boris(Citează)
09/12/2021 la 2:49 PM
O completare la comentariu lui @Andrei G, decizia a fost luata undeva prin septembrie 2021 daca imi amintesc bine. Sondajul pe Twitter a fost furaj pentru ovine.
N(Citează)
08/12/2021 la 3:41 PM
Ce nu e mentionat pentru aceasta afacere el plateste cam 5 miliarde catrea Statul American ca impozit
Petru(Citează)
08/12/2021 la 9:51 PM
Plătește pentru veniturile sale în general, nu pentru operațiunea asta.
nwradu(Citează)
08/12/2021 la 3:42 PM
acuma depinde…depinde cand vom ajunge in punctul in care infrastructura nu mai face fata la numarul de electrice sau in punctul in care energia electrica va deveni atat de scumpa incat nu va mai renta sa mergi pe electrice. chiar sunt curioasa care va fi primul.
Anda(Citează)
08/12/2021 la 3:56 PM
Cred ca vor aparea ambele probleme in acelasi timp, pentru ca sunt interconectate.
Andrei G(Citează)
08/12/2021 la 4:13 PM
yeah, oferta vine cu cererea, piata libera. daca se scumpeste curentul o sa fie rentabil sa faca careva lobby sa puna eoliene pe mare. sau o sa cumparam curent de la bulgari. sau terminam reactoarele alea. sau mai punem un panou. sau subventionam panouri sa puna toata lumea pe case. sau. sau.
add(Citează)
08/12/2021 la 9:56 PM
Sau se va ajunge la un punct de echilibru între electrice și benzină, că nici benzina nu poate dispărea prea curând din viața noastră. Sunt prea multe rafinării și prea mare este industria ei.
nwradu(Citează)
08/12/2021 la 7:21 PM
Nu inteleg cum poti sa cumperi actiuni la 5 euro cand ele sunt 1000.
Sa inteleg ca pe piata sunt un numar de actiuni la 1000 si compania si-a pastrat un anumit numar de actiuni pe care le vinde la ce pret vrea. Eu asa vad treaba asta dar nu m-am interesat prea mult.
Deci Musk a castigat insa compania a pierdut 10 miliare pentru ca le-a vandut la 6 euro. Mai da Musk un tweek cu ceva info si cresc iar actiunile.
De cand cu day traderii si toate aplicatiile unde orice agarici poate sa cumpere si sa vanda actiuni personal mi se pare foarta volatila treaba mai ales in sectorul tech si auto (EV) , ultimile avand valatilitate de crypto. Cel mai bun exemplu e Rivian sau Lucid care cu 0 masini vandute au capitalizare mai mare decat marile companii auto care au profit de miliarde si asta datorita volatilitatii si instinctului de turma, turma avand un mare FOMO.
L!nuX(Citează)
08/12/2021 la 9:58 PM
Da, cam așa funcționează. Când te listezi la bursă, de exemplu, nu înseamnă că TOATE acțiunile sunt disponibile public. Compania în sine poate păstra cât dorește din ele și listează doar o parte. Sau se pot emite noi acțiuni, sunt diverse proceduri.
Poți zice că Tesla a pierdut 10 miliarde dându-i practic gratis acele acțiuni, da. În același timp, Musk a dus compania la o valoare de piață de o mie de miliarde în acest moment, așa că nu-i mare pierderea. E fix ca atunci când dai un bonus unui angajat: teoretic ai pierdut banii ăia, practic angajatul ți-a adus venituri mari.
nwradu(Citează)
08/12/2021 la 8:12 PM
TLDR: fmm de viață. :)
Cosmin(Citează)
08/12/2021 la 9:58 PM
Pe scurt, da.
nwradu(Citează)
09/12/2021 la 2:53 PM
Are idee cineva actiunile respective de unde apar ? s-a apelat la stock dilution sau de unde le-a cumparat ?
N(Citează)
09/12/2021 la 5:50 PM
Pai zice ca sunt actiuni nou emise. Deci evident a fost stock dilution, dar compania este obligata sa “disclose” catre SEC care este suma optiunilor pe care le-a scris si cand pot fi ele exercitate, deci efectul dilutiei este “priced in”.
Vezi aici
https://www-forbes-com.cdn.ampproject.org/v/s/www.forbes.com/sites/johntobey/2021/04/27/teslas-hidden-shareholder-risk-executive-options-pushed-to-the-limit
Marean(Citează)
10/12/2021 la 2:36 AM
@Marean mersi pentru link. Maine o sa il citesc pe indelete, dar acum rasfoind pe diagonala pare ca inca o data scamatorul asta a mai facut o schema, iar focile de pe twitter il aplauda in loc sa il injure.
N(Citează)