►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Pe 30 iulie 2021, statul român a început să recomande și femeilor gravide să se vaccineze anti-covid, dar o face pe ocolite. Se oprește fix la a spune cuvintele necesare de tipul “da, recomandăm femeilor gravide să se vaccineze”.
Mă refer la un articol tip întrebări și răspunsuri publicat pe site-ul oficial de vaccinare, pe subiectul sarcinii, fertilității și alăptării după vaccinare. Citatul cheie:
Sunt însărcinată. Ar trebui să mă vaccinez? Care sunt riscurile dacă fac COVID-19 în timpul sarcinii?
Există riscuri asociate cu COVID-19 în special în a doua jumătate a sarcinii. Pacientele însărcinate care fac COVID-19 sunt mai susceptibile de a avea nevoie de terapie intensivă comparativ cu persoanele infectate care nu sunt însărcinate. Conform articolului care a studiat evoluția persoanelor însărcinate în intervalul martie – octombrie 2020 ( când nu erau încă circulante variantele de acum, care se dovedesc a fi mai infectioase), femeile însărcinate infectate cu COVID-19 prezintă un risc mai crescut de complicații severe ale sarcinii: preeclampsie, eclampsie, sindrom HELLP, terapie intensivă, naștere prematură. Riscul de mortalitate maternă a fost calculat la 1,6%, de 22 de ori mai mare în grupul de femei însărcinate și infectate cu virusul SARS-CoV-2. În rândul femeilor însărcinate cu COVID-19, asimptomatice, aceste riscuri sunt mai scăzute, mai puțin riscul de preeclampsie care rămâne destul de ridicat.
Nașterea prematură și pierderea sarcinii sunt mai frecvente decât în mod normal la pacientele însărcinate care se infectează cu virusul SARS-CoV-2, iar bebelușii lor sunt mai predispuși să fie internați în unitățile de terapie intensiva neonatală.
Sunt multe alte informații acolo, cu linkuri la studiile respective. Arată ce s-a observat despre ducerea sarcinilor la termen (pe scurt, vaccinul nu influențează evoluția sarcinii), despre alăptare (nici un risc) etc. Poate la fel de important, după vaccinare s-a demonstrat că anticorpii mamei traversează placenta și imunizează și copilul. Anticorpi se transmit apoi și prin lapte matern copilului.
Din păcate, statul nu răspunde clar fix la întrebarea din titlu: “Ar trebui să mă vaccinez?”. Lasă gravidele să-și dea seama, pe baza studiilor indicate acolo, că da, ar fi bine să se vaccineze. Eu aș fi preferat să văd concluzia scrisă mură-n gură, nu să se bazeze pe capacitatea fiecăreia de a absorbi și înțelege informația din studii și statistici publicate de străini, în engleză.
Acum câteva luni citeam că CDC-ul american recomandă vaccinarea gravidelor. Uitați chiar pagina lor, scrie mare acolo “COVID-19 vaccination is recommended for all people 12 years and older, including people who are pregnant, breastfeeding, trying to get pregnant now, or might become pregnant in the future.” Cuvinte simple, ușor de înțeles.
Apoi am aflat că Germania recomandă vaccinarea gravidelor. De fapt, majoritatea țărilor recomandă asta pentru că au apărut tot mai multe studii care demonstrează că n-au existat pericole pentru sarcină, ba chiar s-a redus pericolul pentru femeile gravide de a face boala.
Dacă vreți exemplul personal, Matilda s-a vaccinat cu Pfizer la început de aprilie, în săptămâna 12 de sarcină. N-a fost o decizie ușoară, am vorbit atunci despre asta cu toți medicii pe care i-am putut găsi și am citit toate studiile disponibile de la străini.
Motivele care au stat în aprilie în spatele deciziei de a se vaccina au fost:
Așa că am citit și noi atunci tot ce se putea în domeniu, am vorbit cu diverși doctori, am cântărit toate opiniile avute la dispoziție și Matilda s-a dus și s-a vaccinat cu Pfizer. M-am bucurat că a făcut asta pentru că era o perioadă în care o duceam măcar săptămânal prin spitale la diverse teste, analize, ecografii și altele și mă speria și mai tare gândul că nu riscă doar să ia covid, ci să facă și o formă mai gravă a bolii sau să piardă sarcina.
De ce în săptămâna 12 de sarcină? Pentru că un medic ginecolog ne-a spus că atunci s-ar încheia o etapă de dezvoltare a embrionului. N-am reușit să confirm asta, poate chiar am reținut noi greșit. Totuși, discuția avea loc în săptămâna 10 de sarcină, așa că n-a fost mare problemă să așteptăm până în săptămâna 12.
Matilda a avut reacții adverse foarte ușoare, practic doar durere de mână la locul injecției. La rapel a durut-o chiar mai puțin. Ne pregătisem cu paracetamol în caz că face vreo ușoară febră, dar n-a fost cazul. Și-a făcut apoi un test spike, a avut rezultate bune.
Nu-i singura gravidă vaccinată din jurul meu, apropo. Câteva prietene de-ale ei s-au vaccinat în sarcină, inclusiv cu AstraZeneca, fără vreo problemă ulterioară. În “bula” noastră, vaccinul este ceva uzual.
Din păcate, nu o putem testa pe baby Alice pentru anticorpi. Am vrut asta, am întrebat la naștere dacă se poate, că tot i s-au făcut niște analize de sânge în maternitate. Ni s-a spus că nu se poate pentru că testul spike este calibrat pentru un flacon întreg de sânge și n-are rost să-i scoată așa o cantitate unui nou-născut pentru o curiozitate. Site-ul românesc despre care vorbesc mai sus are linkuri la câteva studii ce arată că anticorpii mamei oferă și copilului imunitate, deci probabil are anticorpi.
Așadar, dacă sunteți gravidă nevaccinată, gândiți-vă la vaccinare. Citiți site-ul românesc, are linkuri bune la studii serioase, luați o decizie pe baza unor informații medicale din diverse surse. Covidul făcut în sarcină poate fi periculos pentru făt și pentru mamă, iar toată lumea civilizată recomandă femeilor gravide să se vaccineze. Vorbiți cu medici, dar cu mai mulți, analizați mai multe opinii. Din păcate am auzit de medici care nu recomandă nici măcar femeilor în general să se vaccineze, că poate rămân infertile; oameni potriviți în secolul 12 există acum în secolul 21, din păcate.
Matilda a făcut acum două săptămâni și doza 3.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
42 comentarii
03/11/2021 la 6:57 AM
“…including people who are pregnant, breastfeeding, trying to get pregnant now, or might become pregnant in the future.”
Ce-i aia “people who are pregnant” ?
Pe ei ii interesează mai mult promovarea LGBT dacat încurajarea vaccinarii.
Ce frumoasa era Mass-media înainte, când nu erau băgați in seama.
Okochea(Citează)
03/11/2021 la 7:25 AM
Mizeria asta care implică că și altcineva decât femeile pot rămâne însărcinate este motiv destul pentru exterminat toată societatea umană.
Asemenea nivel de noapte a minții și disperare cu politically correctness arată că specia nu merită să își continue existența.
Gaelex(Citează)
03/11/2021 la 7:29 AM
Let’s go Brandon!
alex(Citează)
03/11/2021 la 7:53 AM
Pe mine nu inceteaza sa ma uimeasca reactii cum sunt cele ale voastre, mai baieti.
Ma intreb daca voi ati stat si v-ati gandit cu adevarat ce anume va deranjeaza in mod specific la faptul ca s-a zis “persoane” in loc de “femei”? Ca pare greu de inteles de ce te-ar afecta un cuvant – un cuvant, ffs! – scris pe un site de pe un alt continent.
As fi recunoscator de un raspuns sincer si gandit, sa inteleg si eu.
De ce anume va e teama? Eu am mai multe teorii (reactia voastra seamana foarte bine cu “o sa ne ia homosexualii copiii”) dar sunt curios in primul rand de ce aveti voi in minte. Va e teama ca o sa va forteze cineva sa faceti sex cu o femeie cu barba/ penis sau care e problema de fapt?
Marean(Citează)
03/11/2021 la 9:17 AM
1. asta nu raspunde la intrebare Gaelex, come on, poti mai mult de atat
ti-a ajuns… de ce?
2. aproape toata lumea e mai mult sau mai putin defecta… eu cand ma uit in jurul meu nu vad aproape pe nimeni care sa nu aiba probleme mai mari sau mai mici la mansarda, as putea sa scriu un eseu despre asta
Marean(Citează)
03/11/2021 la 10:00 AM
Da, obișnuiește-te cu ideea că trăiești într-o lume cu oameni care se identifică în diverse moduri și au libertatea să facă asta. Exprimarea se adaptează.
Altfel, există și acum babe care se minunează pe stradă că oamenii portă blugi rupți sau au cercei în nas. Cu 50 de ani înainte erau unii care se minunau că femeile ieșeau singure pe stradă. Întotdeauna vor fi și oameni care vor rămâne blocați în generația lor de a privi lucrurile sau vor aloca prea mult timp cugetărilor pe acest subiect, în loc să treacă mai departe și să vadă că societatea este într-o continuă evoluție.
nwradu(Citează)
03/11/2021 la 10:53 AM
@Marean: pe mine, personal, nu mă deranjează că au zis “people” în loc de “women”. Mă deranjează puțin că (1) una sau mai multe persoane au consumat efort să se asigure că scrie “people” în loc de “women”, (2) dacă nu ar fi consumat acel efort, probabil că ar trebui să consume efort, în urma unei media shitstorm, să scrie un comunicat de presă în care să-și ceară scuze că au fost violenți cu o parte din oameni și/sau cineva ar fi concediat și (3) că, având în vedere premisa și regulile jocului, în curând “people” va fi insuficient pentru a evita acea media shitstorm.
Giani Mucea(Citează)
03/11/2021 la 11:09 AM
Problema e ca biologic sunt 2 sexe, si eventual anomalii genetice. Pot naste doar femeile biologice! Doar pentru ca te identifici cu ceva, nu inseamna ca si poti fi acel lucru. Daca te identifici cu o pasare, ar fi bine sa nu sari de la balcon sa zbori, ca nu vei putea.
Ni se tot spune pe buna drepate sa credem in stiinta, sa ne vaccinam. Dar media care acum spune asta dupa cateva minute prezinta niste nascociri ale unora ca pe un adevar stiintific. Si le protejeaza ca pe ceva sfant.
Asta cu LGBT-ul a devenit o religie, momentan inca nu au un CEO ca Danut, dar sunt sigur ca se rezolva si asta in scurt timp.
Gata, ma intorc la munca, am incercat sa ma indentific cu un om bogat care nu trebuie sa munceasca, dar nu mi-a iesit.
alex(Citează)
03/11/2021 la 12:20 PM
@Giani, da, si eu sunt destul de sigur ca au scris “persoana” ca sa nu fie probleme;
de asteptat, avand in vedere ca sunt o autoritate/ institutie a statului, care prin constitutie trebuie sa nu discrimineze intre persoane
ref la pct 3 – slippery slope :-))
@alex
biologic sunt 2 sexe (in general vorbind :-), nu neaga nimeni asta.
problema e ca oamenii, atunci cand au un alt om in fata, nu ii vad nici organele genitale, nici cromozomii
de aceea, atunci cand noi spunem despre cineva ca e “femeie” sau “barbat”, nu vorbim despre sexul biologic de fapt (pentru ca ne este necunoscut), ci despre identitatea lui de gen – adica felul in care arata, in care se poarta, in care vorbeste etc
sunt sigur ca ai intalnit si tu in viata ta persoane despre care nu ai fost capabil sa spui daca sunt femeie sau barbat – iar acest lucru dovedeste ca sexul biologic este una, iar genul este alta.
nu e nici o ideologie aici, este doar realitate concreta
la fel cum este posibil sa intalnesti femei despre care sa juri ca sunt femei dar sa aiba penis in pantaloni – astea sunt cele de care ii e frica lui Gaelex, de exemplu
ii e frica nu ca l-ar forta cineva sa faca sex cu ele, ci ca s-ar putea sa-i placa :-)
Marean(Citează)
03/11/2021 la 12:33 PM
Sau explicația doi: nu cunoaștem noi diverse subtilități ale limbii engleze și poate “people” este exprimarea uzuală pentru stilul acestor mesaje medicale. Există multe stiluri de a scrie: stilul jurnalistic, stilul administrativ etc, sunt menționate pe scurt la română în liceu. Unele limbi sunt mai complexe decât traducerea mot a mot pe care o face de obicei un străin.
nwradu(Citează)
03/11/2021 la 12:47 PM
Mai vreau sa zic ceva, tot pentru alex: de cand si-a lasat par lung, fi-miu, care are 7 ani, este confundat in peste 50% din cazuri cu o fetita de catre persoanele straine.
De asemenea, cand fetita mea era foarte mica, sub 2 ani, mi se intampla extrem de des ca lumea sa zica in parc ca e baiat doar pentru ca nu era imbracata in culori gen roz si asta, atentie, in conditiile in care avea cercei in urechi!!
Ideea e ca felul in care clasificam un om in barbat sau femeie se bazeaza exclusiv pe aspecte exterioare, si nici alea privite cu o minima atentie de multe ori.
De aia e necesar sa vorbim si de gen, nu doar de sex biologic. Repet, nici o urma de ideologie aici, doar fapte de viata.
Marean(Citează)
03/11/2021 la 1:09 PM
@Marean: de acord că ar putea fi un slippery slope fallacy și de-aia am fost destul de rezervat pănâ recent. Dar, pe de-o parte, am văzut că nu e un fallacy – chiar se aplică treaba asta. Așa funcționează mecanismul: vocile extreme sunt amplificate, iar o parte din oameni le acceptă fără să le analizeze și creează presiune. E un lucru real, care duce la probleme reale. Asta e problema principală a political correctness – se împinge mai mult decât ar fi suficient pentru a rezolva problemele, tocmai pentru că nu există o metodă de a bloca extremele.
Problema cu sexul biologic vs gen e că genul e o construcție socială, făcută pentru simplificare. De acord că asta duce la probleme pentru oamenii care nu cad în categoriile respective și de acord că problemele alea ar trebui rezolvate prin includerea lor atât cât se poate. Mă deranjează în schimb încercarea de a elimina complet simplificarea asta.
Giani Mucea(Citează)
03/11/2021 la 1:18 PM
Marean, totusi vorbim despre un comunicat legat de ceva medical. Medical, persoanele care pot fi insarcinate, sunt femeile. Nu se lua nimeni dupa cum arata acele persoane. Iar daca o femeie este insarcinata, si se simte ofensata ca e identificata cu o femeie atunci are o problema la mansarda. Ok se identifica cu un barbat, nu am o problema cu asta, dar de ce e insarcinata? Eu sunt barbat, nu vreau, nu imi doresc si nici nu pot sa raman insarcinat.
Radu, nu e o subtilitate a limbii engleze, pur si simplu asa li s-a recomandat agentiilor guvernamentale sa comunice pentru a nu ofensa pe unele care vor sa faca ceva specific femeilor, dar se cred altceva.
Alex(Citează)
03/11/2021 la 1:22 PM
@Alex, ideea e că femeie e un cuvant care descrie un gen. Genul nu e egal cu sexul biologic. În 95% din cazuri e, dar mai și diferă.
Din punctul meu de vedere ar fi ușor să se folosească, în situațiile de genul ăsta, cuvinte care definesc sexul biologic în loc de gen, dar am senzația că nu ar fi suficient.
Giani Mucea(Citează)
03/11/2021 la 2:09 PM
@Giani
Ar trebuie sa zici “persoanele de sex feminim care sunt insarcinate” :-)))
Marean(Citează)
03/11/2021 la 2:41 PM
Păi mă gândesc că putem inventa un cuvânt pentru persoanele de sex feminin, nu? Dar tocmai asta e problema, că mulțimea persoanelor de sex feminin se suprapune aproape complet cu mulțimea femeilor, deci noul cuvânt va ajunge încet-încet să preia și celălalt sens.
Asta nu e o luptă împotriva bullying-ului și împotriva excluderii, e o luptă împotriva tendinței oamenilor de a-și simplifica viața.
Giani Mucea(Citează)
03/11/2021 la 8:52 PM
Cred că n-ai înțeles care-i treaba cu identificatul și discuția modernă despre aceste aspecte. Biologic vorbind, pot naște doar persoanele dotate cu uter și restul organelor necesare.
Unele dintre acele persoane, însă, se identifică cu alt sex sau o combinație. Așa le este cablat creierul, indiferent de felul organelor reproductive din partea de jos a corpului. Prin urmare, un transexual care se consideră bărbat, de exemplu, poate naște foarte bine. Dacă-l întrebi, este bărbat. Așa că e mai simplu să fie evitată toată discuția și să zici “people”, adică oricine poate naște.
Este vorba de a-i da fiecărui om libertatea de a se prezenta în felul în care dorește, nu să-i spună altul “tu ești femeie”, “tu ai părul prea lung”, “tu n-ai voie să-ți faci tatuaj” șamd. Societatea modernă tinde spre libertăți mai multe, nu mai puține. Mai ales că nu-ți deranjează ție viața cu nimic.
nwradu(Citează)
03/11/2021 la 10:10 PM
Lunatecii de stanga din mass-media lovesc din nou.
mac gregor(Citează)
04/11/2021 la 8:55 PM
@Radu
Atunci modifica si tu titlul in “…persoanelor gravide…” :)
Vijan(Citează)
04/11/2021 la 9:36 PM
Prefer o exprimare mai simplă aici, nu sunt mare corporație ca să am grijă la fiecare aspect de acest tip.
nwradu(Citează)
03/11/2021 la 7:44 AM
Soția e vaccinată cu dozele 1-2, dar dr i-a recomandat să amâne doza 3 până după naștere. Motivul a fost un studiu mai recent care arată că fătul poate fi afectat de acest vaccin. Nu cunosc detalii…
dumy(Citează)
03/11/2021 la 8:02 AM
Acelasi context si la noi, insa i-a fost recomandata doza 3 incepand cu saptamana 24…
Cosmin(Citează)
03/11/2021 la 8:59 AM
link la studiu.
add(Citează)
03/11/2021 la 10:02 AM
Vezi studiul lui Dr. Richard Fleming, în colaborare cu Dr. Kevin W. McCairn. Totul pleaca de la cheagurile de sange. Nu vei auzi de efecte adverse renale, pulmonare, etc de la vaccin. Toul este vascular/cardiac, de aici si miocardita, pericardita, tromboze ca efecte adverse. Orice insuficienta, chiar si temporara poate afecta copilul in sarcina.
cata(Citează)
03/11/2021 la 9:00 PM
@cata: Richard Fleming este doctorul ăla nebun care zicea că provoacă și boala vacii nebune? Ăla arestat de FBI pentru fraudă acum niște ani și căruia autoritățile americane i-au interzis să mai practice? Ăla este modelul tău de încredere?
Cum ajungi să-i crezi pe ăștia?
nwradu(Citează)
04/11/2021 la 9:06 AM
Îmi pare rău dar nu am așa ceva, noi doar am ales să-l credem pe cuvânt, fiind recomandat de rude apropiate.
A nu se înțelege greșit, recomandarea de a nu se vaccina din nou a venit având în vedere că soția e deja vaccinată cu primele 2 doze inițiale. Riscul de a face forme grave de COVID-19 ca persoană complet nevaccinată întotdeauna e mai mare decât riscul fătului de a păți ceva în cazul vaccinării mamei.
dumy(Citează)
04/11/2021 la 9:08 AM
Vi s-a oferit și o explicație pentru recomandarea făcută? Întreb de curiozitate.
dumy(Citează)
03/11/2021 la 8:42 AM
Sarcina nu este o comorbiditate! Comorbiditatile sunt niște afecțiuni, sarcina nu este o afectiune. Jezus…
Costin(Citează)
03/11/2021 la 10:02 AM
De unde și folosirea verbului “considerată” în propoziție.
nwradu(Citează)
03/11/2021 la 4:13 PM
Deci nu este, dar este considerată 🤔 nu prea inteleg cum vine asta
Costin(Citează)
03/11/2021 la 9:02 PM
Adică prezență ei complică niște lucruri pentru sănătatea femeii gravide. “Este similară unei comorbidități”, dacă vrei.
nwradu(Citează)
03/11/2021 la 9:24 AM
Noi suntem prea destepti pentru explicatii simple. Stiu si eu 2 cazuri in care viitoarele mamice au primit recomandarea sa amane vaccinarea si sa se protejeze pe cat se poate de boala si factori externi, aka stat in casa.
Ii spui tu romanului ca e recomandata in SUA, ii dai paragraf scris si el se leaga de identitatea de gen. Unde dai si unde crapa :)
Robert(Citează)
03/11/2021 la 10:02 AM
Și iată-ne astăzi. Mor 2000 de români pe săptămână, dar cu mândrie că se trag doar din bărbați și femei de origine dacă.
nwradu(Citează)
03/11/2021 la 9:24 AM
una dintre intrebarile formularului pe care il completezi inainte de a te vaccina este daca femeia este gravida sau daca doreste sa ramana gravida in urmatoarea luna. Intrebarea naste suspiciuni ca vaccinul ar dauna acestora. sincer, nici statul roman nu e 100% convins de ce e bine si ce e rau. norocul unora dintre noi este apartenenta la UE.
CatalinR(Citează)
03/11/2021 la 10:04 AM
Te întreabă în formular și dacă ai epilepsie, parcă, dar nu înseamnă că-i interzis.
Matilda a bifat toate alea la vaccinare. S-au uitat medicii pe ea, i-au pus câteva întrebări suplimentare, au discutat un pic despre vaccinare și motivele ei. La final i-au zis “ok, dacă ai efecte adverse după vaccinare ia doar paracetamol, altceva nu este testat” și aia e.
nwradu(Citează)
03/11/2021 la 9:42 AM
Exact. Dar in Ro sarcina este vazuta ca o afectiune
Gabon(Citează)
03/11/2021 la 11:18 AM
Nici n-am zis ca ar fi interzis. Am spus ca naste suspiciuni. Vorbim de tara in care oamenii refuza sa fie tratati de frica ca se vor face experimente pe ei.
CatalinR(Citează)
03/11/2021 la 11:24 AM
Vezi pe pagina RoVaccinare, sunt mai multe postări în care încurajează vaccinarea gravidelor, după ce, pe la mijlocul lunii octombrie, Societatea română de obstetrica și ginecologie a recomandat acest lucru. Până la acel moment, într-adevăr, nu existau informații clare în România – deși USA , UK, Italia și alții recomandau și chiar prioritizau gravidele la vaccinare de mai mult timp.
Vladou(Citează)
03/11/2021 la 11:28 AM
Aici cea mai recentă postare https://www.facebook.com/101845835162501/posts/282666987080384/
Aici prima postare
https://www.facebook.com/101845835162501/posts/275000934513656/
Vladou(Citează)
03/11/2021 la 9:03 PM
Te cred, dar… octombrie… Puteau recomanda asta din primăvară, așa cum au făcut străinii. Câteva sarcini ar fi fost salvate, câteva femei în plus ar fi trăit și astăzi.
nwradu(Citează)
04/11/2021 la 2:08 PM
Asta am zis și eu, cam târziu. Toți apropiații mei s au uitat ciudat când soția mea, însărcinată în 30 săptămâni, s a dus să și facă doza 3. Și imediat după, a apărut și recomandarea despre care am scris mai sus și s au mai liniștit.
Vladou(Citează)
04/11/2021 la 9:48 AM
Foarte bine face statul. Responsabilitatea si-o asuma fiecare in parte.
Laur(Citează)