un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► Ofertele continuă la: eMAGFashion DaysFinestorePC GarageFlipSecomAltex. 📺YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄

asus s5507

Președintele ANPC a fost eliberat din funcție zilele trecute de premierul Cîțu

25 Nov 2021  ·

FOOD & LIFESTYLE  ·

27 comentarii

Nu știu dacă ați mai urmărit controalele ANPC și diversele scandaluri care au țintit magazine în perioada de dinainte și după Black Friday.

Pe 18 noiembrie, premierul Florin Cîțu l-a eliberat din funcție pe președintele ANPC, Claudiu Dolot. Fusese numit în funcție în februarie. Conform paginii de Facebook ANPC, el a înființat acel Comandament Special Black Friday, un nume prea cheesy, dar care a dat amenzi de vreun milion de lei într-o săptămână diverselor magazine. Unele pe merit, unele doar pentru că nu era respectată la milimetru litera legii (vezi treaba cu SMS-urile BRD-ului), dar na… legea este lege, s-a aplicat.

Ca să ne uităm un pic în urmă, cam toate magazinele online cunoscute au primit amendă în perioada 8-14 noiembrie pentru probleme cu promoțiile de Black Friday. De obicei s-a împărțit standardul 25.000 de lei amendă pe la fiecare.

Pe 16 noiembrie, ANPC anunța un nou val de amenzi date pe la diverse magazine offline Altex, Flanco, JYSK, DM și altele. Pe 17 noiembrie s-a făcut chiar un control în Dragonul Roșu, coordonat de vicepreședintele instituției, cu amenzi de 191.000 de lei (mult noroc cu încasarea lor, apropo). Aș spune că acestea sunt mai importante decât 30 de controale la magazine online. Evaziunea fiscală se face în Dragon, nu pe un site care vinde cu evidență digitală și care ia amenzi pentru că n-a scris mare sub fiecare reducere în parte până la ce dată este valabilă ea (asta fiind cea mai des amendată problemă).

Pe 18 noiembrie, președintele ANPC spune pe Facebook că a aflat că a aflat că a fost eliberat din funcție și dă un mesaj de mulțumire personalului și de încredere în viitor. Vicepreședintele Mihai Culeafa devine președinte interimar și probabil culeafa mărită (îmi cer deja scuze pentru nivelul acestei glume).

Înainte să ziceți că prea bate la ochi că vechiul președinte a deranjat pe cineva, sunt de acord și eu, cam bate la ochi. Culmea este că, dacă eram în locul lui Cîțu, eu mai așteptam vreo lună sau două cu execuția asta, nu o făceam așa, la 5 zile după Black Friday, că doar produce bătaie la ochi.

ANPC a continuat controalele, dar în altă direcție. Luni s-a anunțat suspendarea activității Pieței Berceni și a operatorilor economici din ea, plus a magazinului Mega Image din Piața Reșița, retragerea unei tone de carne, amenzi date pentru condiții insalubre. Marți, în alt control, au fost închise temporar Halele Obor. Nu Piața Obor, clădirea nouă, ci cea veche și de groază din spatele ei. Asta nu mă miră, acolo mergi la sigur dacă vrei să dai amenzi sau să închizi ceva.

Nu-mi displace această direcție. Magazinele alimentare chiar pun în pericol sănătatea clienților, pe când cele care vând pantofi online nu. Dar totuși, dacă ANPC făcea controale pe bandă rulantă și înainte, de ce a fost înlocuit din funcție președintele Claudiu Dolot? Marii amendați din ultima vreme au fost Mega Image și Altex. Mega Image și-a luat-o în vreo 10 magazine diferite, dar chiar și acele amenzi nu sunt semnificative față de cifra lor de afaceri (nu știu dacă s-a dispus și închiderea activității, ceea ce ar fi o problemă mai mare, dar nu insurmontabilă). De obicei magazinele online sau offline văd controlul ANPC ca pe un cost of doing business. Știu că n-ai cum să te ferești de el, știu că din când în când le va bate la ușă, știu că vor plăti o amendă, înjură și merg mai departe.

asus s5507

    27 comentarii

  1. De vreo 2 ani se zile s-a construit si functioneaza in oras un Dragon, in zona de vad maxim, in care am intrat de vreo 3 ori , la deschidere, cu o ocazie si zilele trecute. Se sta la rand la casa (2-3 casieri), dar cred ca au probleme cu casele de marcat, ca nu am vazut sa elibereze 1 (un) bon macar.
    La #anaf e bani destui, pare-se, ca au stopat si concursul cu bonurile fiscale….

      (Citează)

  2. Am descoperit finestore acum foarte multi ani, cam prin 2013, abia aparuseea, nu era trambitat online prin reclame sau la bloggeri, in primul and in care au facut si ei BF, a fost foarte ok reducerile chiar erau bune.
    Eh dupa aceea, cand s au prins cum sta treaba, culminand cu anul acesta cand a fost…o mare gramada cu moț, reducerile erau de genul, gin tanquerai rangpur 170+ lei redus la 107, pret la care era mai tot timpul, daca stiai asta pt ca ii urmareai, bine, daca nu, te mirai ce mare reducere ai prins, si asta e doar un exemplu.
    Asadar, las o si tu mai moale cu “tot ceea ce faceau era ca nu scria mare…etc” era pe față prosteala, nu poti sa o arzi cu pret umflat cu 30% si pretul real acelasi ca intotdeauna sau redus cu cativa lei, asta nu e BF, e gainarie.
    Plus ca, intre timp au aparut multe alte magazine online de bauturi alcoolice, cu preturi mai bune sau la fel, printre ele si king care are macar un site mai decent, nu de acum 5 ani.

      (Citează)

    • Nu stiu, eu sunt de acord ca legea e lege etc dar pe undeva smiorcaiala asta a publicului referitor la reducerile fake de BF e ridicola.

      Adica, in esenta, ne simtim furati pt ca magazinele ar trebui sa ne faca o favoare, dar de fapt nu ne-o fac – ceea ce e bizar.

      Cum ar fi ca o cunoatinta sa-ti zica ca iti face cadou 100 de lei dar sa nu ti-o mai faca – te-ai duce la usa la el sa te smiorcai ca nu ti-a mai dat niste bani pentru care nu ai facut nimic? Nu cred.

      In al doilea rand, trebuie sa fii imbecil ca sa te intereseze un produs si sa pui botul la pacaleala de BF. Adica vrei sa iti cumperi masina de spalat etc si tu nu stii cat costa in mod normal masina de spalat, asa ca pici de fraier de BF? Esti idiot.

        (Citează)

    • Cand se vorbea de lupii tineri din politica, dornici de ascensiune si acumulare rapida, care ar f*te-o si pe ma-sa ca sa isi atinga scopul… well… Catu asta mic a intrecut orice asteptare.

        (Citează)

    • Marean: Nu stiu, eu sunt de acord ca legea e lege etc dar pe undeva smiorcaiala asta a publicului referitor la reducerile fake de BF e ridicola.

      Mai amuzanti sunt cei care spun ca nu cumpara de Black Friday pentru ca reducerile sunt false (sau ceva asemanator). Dar nu zice nimeni ca de fapt in 99% dintre cazuri, chiar daca ar fi false sau raportate la un pret mai mare, pretul de Black Friday chiar este cel mai bun din an, chiar daca a mai fost asa bun si inainte, la un moment dat.

      Bine, acum cu problemele cu semiconductoarele si lanturile de aprovizionare globale, chiar ar putea ca unele echipamente electronice chiar sa fi fost mai ieftine inainte. Dar asta nu inseamna ca vor mai fi asa ieftine in viitorul apropiat.

        (Citează)

    • Voi spuneti ca nu este o problema ca se afiseaza reduceri false. Ca doar nu cumperi iun produs neaparat in baza reducerii.

      Dar daca te duci sa cumperi o masina second hand este o problema daca are kilometrajul dat inapoi? Ca doar nu cumperi masina in baza kilometrajului, o cumperi in baza aspectului exterior si a starii tehnice a acesteia.
      Chiar daca nu te pricepi sa verifici tu starea tehnica, te poti duce la orice service si pentru 2-300 de lei ti se face o constatare completa.

      Stim foarte bine ca “refucerile” conteaza si influenteze decizia clientului de a cumpara un produs. Daca nu ar conta, nu ar mai folosi nimeni strategia asta.

        (Citează)

    • Influențează mult, mai ales la impulse buying. Poate că nu ai nevoie de un parfum nou, dar uite că are 50% reducere, hai să-ți faci o bucurie cu așa reducere!

      Analogia cu kilometrajul însă nu este foarte bună, acela este legat direct de starea tehnică a mașinii, care de altfel este mai greu de inspectat.

        (Citează)

  3. Referitor la afirmatia ta “legea este lege”, nu pot sa zic ca ANPC respecta legea la sange ci ca e o interpretate a persoanei care face controlul bazata pe cum s-a simtit la cafeluta de dimineata si/sau ce ordine are in dimineata respectiva, de aici si amenzile stupide – valoare egala indiferent de tipul de abatere la unele magazine.

      (Citează)

    • Nu are legatura cu interpretarea legii de catre un inspector al ANPC. Peste tot s-a dat amenda minima si atentionare de a renunta la practicile incorecte.

        (Citează)

  4. deceptive advertising .. (care btw se pedepseste in vest)

    de ex un hamburger normal pozat pe o farfurie mai mica ca sa para mai mare ..

    asa si cu preturile de BF .. cum sa pui un pret umflat care nu a fost niciodata atit si sa il tai si sa zici ca acum e reducere?
    asta e chestie de nas mare de pinochio

      (Citează)

    • Când n-a fost advertising-ul deceptive? Da-i ok, cică fără ăla nu putem trăi și de-aia costă mai mult decât produsele în sine, iar noi vrem să se trateze efectul, nu cauza.

      Lasă că nu farfuria e problema. Dacă te documentezi puțin ai să vezi că destul rar se pozează produsul pe care-l cumperi tu, perspectiva e ultima problemă.

        (Citează)

  5. Articolul asta ma deprima. Este dureros de adevarat, avem o tara corupta pana in maduva oaselor.

      (Citează)

  6. “Bai Florine, pai noi te sustinem in toate cacaturile si tu ii lasi pe astia sa vina peste noi?! Trimite-i ba in piete si in hale, la tarani ba, ca aia oricum voteaza psd! Asta daca nu vrei sa se intoarca roata”

      (Citează)

  7. cand esti numit intr-o functie nu vad drama cand esti schimbat. daca ajungeai in functie prin concurs era alta treaba

      (Citează)

  8. Marean:
    In al doilea rand, trebuie sa fii imbecil ca sa te intereseze un produs si sa pui botul la pacaleala de BF. Adica vrei sa iti cumperi masina de spalat etc si tu nu stii cat costa in mod normal masina de spalat, asa ca pici de fraier de BF? Esti idiot.

    Daca urmaresti un anume produs e usor sa iti dai seama daca a fost redus pe bune sau nu, ca ii urmaresti pretul in timpul anului. Daca insa cauti doar o oferta buna la masina de spalat, nu un model sau o marca anume (cum cred ca fac majoritatea), e imposibil sa urmaresti si sa memorezi preturile tuturor produselor, ca sa vezi daca intr-adevar a fost redusa cu 40% de BF si e intr-adevar o oferta buna, sau daca de fapt asta e pretul ei in mod normal. De asta afisarea celui mai mic pret din ultimele 30 de zile e f utila, avand in vedere ca exista si interdictia de a mari preturile in ultimele 30 de zile.

      (Citează)

    • Lăsând la o parte legile, care trebuie aplicate sau date amenzi în caz contrar, e vorba de comportamentul consumatorului. Trebuie să ai idee cât e o mașină de spălat sau cât vrei tu să dai pe ea și e o problemă dacă pe tine ca individ te face să cumperi eticheta aia cu procentele. Tu nu cauți un obiect anume la un preț bun, ci cumperi un obiect doar pentru că e la preț bun – aici e problema. An de an se spune că reducerile la noi n-au cum să fie mari pentru că se bazează doar pe volum, dar nu, cineva ne strică nouă conceptul de BF. Ideea că trebuie să știi ce vrei și ce să cauți – că dacă și când sunt amendate magaiznele nu e treaba noastră.

      Adică dacă tu vrei să cumperi o mașină de spălat și vrei să dai 2 mii de lei, e posibil să mărești bugetul la 2500 doar pentru că apare că e redusă de la 3500? Magazinul poate face o măgărie, dar poate nici tu n-ar trebui să gândești așa. De asta un preț bun e pur și simplu un preț bun, chiar dacă e BF și chiar dacă a mai fost în timpul anului – pentru că s-ar putea să nu-l mai găsești sau chiar să fie mai scump pe viitor.

        (Citează)

    • @dam167
      exact, e o lipsa de control la consumator care denota un comportament infantil.

      grow the fuck up, controleaza-ti impulsurile, rezolva-ti problemele din viata ta, vorbeste cu un psiholog, vorbeste chiar si cu nevasta/ sotul etc etc si nu o sa te mai simti tradat sau chiar ranit ca Emag te-a tepuit de BF si ti-a diminuat in felul asta placerea infantila de a cumpara cacaturi pentru a compensa faptul ca nu esti capabil sa iti rezolvi problemele emotionale sau macar sa recunosti ca le ai.

        (Citează)

    • Dar nu e vorba doar de cumparaturi de impuls, acum vb de o masina de spalat. Sa zicem ca ai buget 1500 lei iar de banii astia de BF poti sa iti iei o masina care a fost redusa de la 2500 pret recomandat de producator, si alta de la 2300 sa zicem, daca au specificatii similare o sa o iei pe prima, ca ti se pare oferta mai buna. Daca vezi insa ca in ultima luna prima fusese deja redusa la 1700, ca pretul recomandat de producator se aplica acum 4 ani cand a fost lansat produsul, iar a doua a fost mereu la 2300 si doar azi e redusa, parca pare o oferta mai buna a doua. Majoritatea oamenilor nu au un model anume in minte, ci pur si simplu vor ce e mai bun de banii pe care ii au, si se folosesc de pretul de referinta pentru a stabili care e mai bun, pt ca majoritatea nu inteleg specificatiile tehnice sa poata face diferent intre produse.

        (Citează)

    • @A: vânzătorul o să încerce tot timpul să-ți vândă mai mult sau ceva mai scump ambalat ca o ofertă de nerefuzat. Dar în exemplul tău el profită fix de faptul că a) nu știi exact ce vrei și b) dacă e mai scumpă mult timp automat o percepi ca fiind mai bună.

      Poate par arogant (deși nu e asta intenția), dar obsesia de cel mai bun în banii tăi e o idee păguboasă – nu există așa ceva, la echipament în general plătești mai mult pentru anumite funcții de care nu toată lumea are nevoie – cel mai scump aparat foto nu e niciodată obiectiv cel mai bun. În plus, toată argumentația aia pentru o mașină de spălat (și energia pe care o folosești la căutare) mi se pare efectiv risipă – dai 1500 de lei pe ea și o folosești câțiva ani buni, ce mare lovitură vrei să dai?

      Magazinele o să facă tot timpul măgării, că ăia sunt comercianții, dar noi, consumatorii, ne putem educa. Mă irită anumite reglementări care apar pentru a proteja lipsa de educație pentru că scopul nu e ca oamenii să rămână proști dar protejați, ci să învețe să nu-i mai prostească oricine.

        (Citează)

    • Nu o sa pot sa inteleg niciodata cum unii oameni, din postura de clienti, sustin ca este in regula ca un comerciant sa incerce sa te pacaleasca, si ca este de datoria ta sa urmaresti luni intregi preturile la orice produs.
      In loc sa apreciem o institutie a statului care si-a facut datoria (pentru o perioada scurta) si sa il injuram pe boul ala care l-a concediat pe directorul care si-a facut datoria, noi spunem ca oricum nu conteaza si ca trebuie sa se protejeze singur consumatorul.
      Pai atunci pentru ce mai exista ANPC-ul? Haide sa il desfiintam.

        (Citează)

    • Andrei G: Nu o sa pot sa inteleg niciodata cum unii oameni, din postura de clienti, sustin ca este in regula ca un comerciant sa incerce sa te pacaleasca, si ca este de datoria ta sa urmaresti luni intregi preturile la orice produs.

      Pentru ca interventia statului in economie este nesanatoasa atunci cand este atat de excesiva. Sunt introduse multe reguli care pana la urma duc la limitarea accesului unor noi jucatori pe piata sau a unor metode noi de vanzare. Unele dintre reguli devin absurde. emag a fost sanctionat pentru ca nu a spus ora de incepere a promotiei. In ce fel protejeaza asta cumparatorul? Inceputul aleatoriu al promotiei la emag este de fapt unul dintre motivele pentru care BF a devenit un succes. Este de fapt o forma de interactivitate intr-un comert digital altfel impersonal. Ce protejezi daca blochezi asta?

        (Citează)

    • @nashu_mare, interpretezi realitatea ca sa-ti sustina argumentele :))
      De fapt Emag nu a primit amenda pentru ca nu a spus cand va incepe Black Friday. A fost amendata pentru ca dupa inceperea promotiei, nu a specificat perioada de desfasurarea a acesteia (nu a spus pana cand este valabila).

        (Citează)

    • Eu asa am inteles din comunicatul foarte ambiguu al ANPC care spune printre altele “neexistând nicio altă informație care să prezinte durata promoției (reducerii), respectiv data de început a acesteia”. Eu nu pot intelege de aici ca nu a zis emag in ce zi e BF, atat timp cat acest lucru este megacunoscut si 99% dintre celelalte magazine isi iau lumina de la emag cu privire la cand se desfasoara BF si la ei.

      Dar, daca e ceea ce spui tu, e fix acelasi lucru.

        (Citează)

    • @nashu_mare, nu prea este acelasi lucru.
      Tu argumentai ca interventia ANPC este de natura sa distruga interactiunea dintre Emag si clienti, interactiune care are loc inclusiv prin “hint-uri” legate de inceperea campaniei.
      Dar argumentarea ANPC nu s-a legat deloc de faptul ca nu au anuntat din timp ora exacta pentru Black Friday, s-a legat doar de faptul ca dupa inceperea campaniei nu au prezentat perioada in care produsele sunt la reducere.

      PS: asta a fost primul Black Friday cu reduceri reale, unde puteam sa ma uit si sa stiu ca aia 10% care apar la un produs reprezinta discountul adevarat. Nu am mai fost bombardati cu “discounturi” de 50-60% la produse ude cu totii stim ca marjele de adaos nu sunt mai mari de 15-20%.
      Si cu toate astea, volumul de vanzari a fost cel mai mare din toate timpurile.

        (Citează)

    • Argumentarea anpc a fost zero. Anpc a zis fix ce am spus eu mai sus, fie e absurdă total, fie doar 90 % absurdă.

      Cum sa nu știi când se termină vineri? Sau produsele.

        (Citează)

  9. Văd că totuși controalele continuă…

    https://m.hotnews.ro/stire/25205759

      (Citează)

  10. Probabil ca a fost dat afara politic si pentru ca a dat amenzi cui n-o fi trebuit. Dar de unde ma uit eu, legat de ce spui tu
    mi se pare ca ar fi trebuit dat afara pentru amenzi date la misto de mici.
    Ce e vrajeala aia cu i-am amendat, cand amenda nu e nici profitul pe perioada campaniei care a fost definita cu incalcari ale legii?

    E ca si cand merg eu cu 99 la ora in localitate si as primi o amenda la misto de 400-500 de lei. Oh wait…

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus