►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
17 Nov 2021 ·
Site-ul chinezesc JD.com a vândut de 48,5 miliarde de dolari de Singles’s Day. Alibaba, la rândul său, a vândut de 90,5 miliarde de dolari cu aceeaÈ™i ocazie. ÃŽn total, 119 miliarde de dolari vânzări.
Asta nu mă miră, China fiind o È›ară mare È™i deci cu cifre pe măsură. Și nici nu È™tiu dacă vânzările se referă la ziua de Singles Day, uzual 11 noiembrie, sau la o perioadă mai largă. La fel cum la noi Sfântul Black Friday n-a mai fost o singură zi decât la eMAG È™i Fashion Days, la fel nici la chinezi Singles Day nu mai este o singură zi. JD.com a avut aceste promoÈ›ii în perioada 31 octombrie – 11 noiembrie.
Nu asta este important. Ce mi se pare foarte interesant este că a fost prima ocazie în care yuan-ul digital a fost folosit pe scară largă.
Yuan-ul digital este un soi de alternativă oficială a statului chinez la criptomonede, pe care de altfel le-a interzis recent. Yuan-ul digital, abreviat eCNY sau DCEP, a fost creat acum vreo 8 ani și, după o perioadă lungă de testare, a fost lansat oficial în piață în aprilie 2021. În China este o monedă oficială.
Sistemul este oarecum similar cu cel al criptomonedelor. eCNY-ul este o monedă digitală și deci ai nevoie de un wallet digital pentru ele, wallet criptat și protejat de acces. Un articol de la final de septembrie spune că există peste 20 de milioane de portofele digitale. Puțin pentru o populație de 1,4 miliarde de oameni, dar procentual înseamnă totuși 1,4%, ceea ce mi se pare o rată bună de adopție pentru un concept foarte nou, foarte nișat, într-o țară în care foarte multe dintre acele sute de milioane de persoane trăiesc în mediu rural și nu departe de pragul sărăciei. Mă îndoiesc că 1,4% dintre români au wallet digital și criptomonede, de exemplu. Asta ar însemna cam 250.000 de români.
La final de septembrie, volumul de tranzacții cu yuan digital depășise 5 miliarde de dolari. Mult? Puțin? Nu știu, nu avem o referință similară pentru comparație. O să spun că, pentru perioada aprilie-septembrie la care se referă acea cifră, arată bine.
De Singles Day atât JD.com cât și Alibaba au acceptat plata în eCNY. Se pare că peste 100.000 de oameni au plătit folosind monede digitale.
De ce a făcut China această monedă digitală? Un citat din Wikipedia atribuit guvernatorului băncii centrale spune “the conditions are ripe for digital currencies, which can reduce operating costs, increase efficiency and enable a wide range of new applications“. Aoleu, adică monedele digitale au o utilitate È™i scenarii de utilizare È™i chiar cea mai mare economie a lumii zice asta prin vocea unui oficial de top? Șocant!
Bine, eu nu cred că de asta a făcut China propria monedă digitală. Adică sigur că explicația este, în esență, cea de mai sus: monedele digitale sunt mai eficiente în utilizare și noile tehnologii sunt un disruptor inclusiv în acest domeniu. China este o țară atât de mare încât orice economie, orice eficientizare a sistemului de plăți se propagă în cascadă spre niște cifre foarte mari.
eCNY-ul este eficient. Se poate plăti rapid scanând un cod QR în orice magazin participant la sistem. Mai mult, nu necesită rețea de date pentru un anumit tip de tranzacții. Doi oameni pot face schimb de eCNY atingându-și între ei telefoanele și atât, iar telefoane mobile sunt cam peste tot acum. eCNY-ul încă nu-i deschis turiștilor, dar închipuiți-vă ce avantaj ar fi dacă tu, ca turist, nu ajungi acolo căutând o casă de schimb valutar, ci ai convertit de acasă niște monede de-ale tale în eCNY în portofelul tău electronic pe care-l poți folosi în majoritatea magazinelor. China are potențialul de a primi zeci de milioane de turiști anual. Moneda asta digitală chiar ar face lucrurile simple.
În practică, însă, cred că motivul autorităților a fost și altul. Controlezi mai bine populația dacă îi poți intra în casă să verifici câți bani au în portofel, dacă îi poți vedea banii din bancă și bloca acele conturi și dacă le interzici să iasă din țară cu multă valută. Nu poate nimeni să fugă cu banii, ca să zic așa. Cu Bitcoin, însă, unde tranzacțiile sunt anonime? Orice nea Caisă chinez poate avea 200 de bitcoini despre care nimeni nu știe nimic și pe care-i poate accesa oricând din altă țară.
China a interzis criptomonedele clasice pentru că nu putea fi controlate. Yuan-ul digital poate fi controlat. Este făcut de banca statului, inițial este legat de un cont bancar real, sunt sigur că tehnologia pe care este bazat (no idea ce tehnologie au ales, poate tot un fel de blockchain) este sub controlul autorităților și și-au rezervat suficiente căi de acces pentru a vedea circulația monedei.
By 30000lightyears CC BY-SA 4.0, Link
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
9 comentarii
17/11/2021 la 7:43 AM
Dacă am înțeles eu bine esența articolului este că o țară vrea să își controleze propria monedă și nu are încredere în ceva ce nu poate controla. WoW cine ar fi crezut!
Doru Vlad(Citează)
17/11/2021 la 10:23 AM
Da, dar acum în digital.
Și asta este diferența. Dacă chinezii voiau doar control asupra monedei proprii, o păstrau pe cea clasică și atât, că au deja control asupra ei. Nu i-a forțat nimeni să vină și cu una digitală. Faptul că i-au văzut nevoia sau avantajele mi se pare remarcabil pentru viitorul acestor tehnologii.
nwradu(Citează)
17/11/2021 la 7:46 AM
Asta îmi pare a plata cu cardul în mai mulți pasi. Ok nu ai card fizic, dar în esență și bani de pe card sunt niște bani digitali
Cineva(Citează)
17/11/2021 la 10:25 AM
Da, pentru utilizatorul de rând poate că nu este un mare avantaj. Avantajele sunt în costurile de operare. Monedele clasice au niște costuri (casierie, tranzacții bancare, securitate bancară, funcționari etc), pe când cele digitale au costuri mai mici. La o țară de mărimea Chinei, costurile acestea se adună. Probabil contează și pentru utilizatorul de rând, că are comisioane mai mici.
nwradu(Citează)
17/11/2021 la 8:48 AM
Se mineaza si ăștia sau sunt doar o monedă virtuala, curs fix etc? In ideea ca poate mai scad preturile la placi video daca s-au lasat chinejii de minerit6.
Coco(Citează)
17/11/2021 la 10:27 AM
Nu știu pe ce este bazată.
Dar am citit acum câteva luni un articol bun despre criptominerit și plăci video. Concluzia era că niciodată nu vor scădea prețurile pentru că întotdeauna se va găsi cineva pe piață care să facă minerit.
Nu mai cumpără chinezii atât de multe plăci video pentru că li s-a interzis? Nu contează, o să le ia locul pakistanezii sau americanii sau columbienii, că oriunde se găsește cineva care vrea să facă bani.
Limitează NVIDIA rata de hash pe ethereum pe noile plăci video? Nu contează, atunci plăcile vor fi utilizate pentru a mineri alte monede, dacă acelea se dovedesc mai bănoase per unitatea de timp.
Soluția este în creșterea producție de plăci video. Criptominingul probabil va rămâne pe aici o vreme lungă.
nwradu(Citează)
17/11/2021 la 8:54 AM
După mine să le interzică peste tot. În forma lor actuală consumă o grămadă de curent într-un context în care in multe țări sunt problemele cu producerea si cu alimentarea cu electricitate. Folding ul de pe vremuri pentru aminoacizi și alte chestiiera altceva.
Să se treacă la prof of stake sau alta metodă dar nu prof of work.
Tehnologia din spate, blockchainul e bun, dar coin-urile nu mulțumesc, pot să fie cât de profitabile vreți nu mă bag din principiu fiindcă nu cred în ele.
Tom(Citează)
17/11/2021 la 10:27 AM
Da, de acord, e scăpat de sub control consumul. Probabil se va rezolva cu PoS.
nwradu(Citează)
17/11/2021 la 12:20 PM
China nu are banci private, statul trebuie sa dea de munca oamenilor: casieri, functionari, paznici, si ce ai mai enumerat tu, asa ca nu optimizarea de costuri sta la baza deciziei lor. Daca nu le asigura loc de munca, apar razmerite.
Motivul evident este controlul total asupra cetatenilor: in cateva minute te blocheaza complet, nici macar o paine nu mai poti sa cumperi, daramite sa-ti mai vina alte idei. Este completarea la sistemul chinezesc de “recompense si pedepse”, parca ai scris si tu despre el – cine calca pe bec intra la index, i se refuza niste lucruri elementare: inclusiv inscrierea la scoala, le confisca animalele de companie, etc
Kopa_Kopan(Citează)