►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
« Mâine dimineață începe Samsung Black
Imobiliare: blocuri în jurul unei lagune cu apă turcoaz și plajă »
Dacă mergeți cu autobuzul pe linia 336 sau îl vedeți pe cel de mai jos prin trafic, să știți că este unul alimentat cu hidrogen. Va fi testat în capitală până pe 2 decembrie.
Este produs de Solaris Bus & Coach, modelul Urbino 12, și va fi alimentat cu hidrogen de către Linde Gaz, companie care are un font de mereu mi se pare că scrie de ciocolata Lindt de fapt. Rezervoarele de hidrogen sunt pe plafon. Hidrogenul este folosit pentru a genera electricitate pentru motoarele electrice ale autobuzului, iar tehnologia este nepoluantă. Are pe undeva și o baterie pentru înmagazinarea energiei suplimentare și probabil pentru recuperarea celei generate prin frânare.
Nu intru acum în detalii privind tehnologia mașinilor cu hidrogen. Știu că mulți o văd ca fiind de viitor în locul celei electrice “de la priză” din diverse motive, principalul fiind că hidrogenul este ușor de produs prin hidroliza apei, dar eu nu. Cred că viitorul stă în alimentarea mașinilor în fața blocului sau în garajul casei sau în parcarea de la mall, nu tot la stații punctuale de alimentare, doar cu hidrogen în loc de benzină. Toyota nu crede la fel și insistă pe mașinile cu hidrogen, iar alți producători au și ei câte un model de test pe acolo (există chiar și BMW X5 pe hidrogen), așa că poate îmi vor dovedi că mă înșel.
Pentru autobuze, însă, și la fel de bine și pentru camioane, TIR-uri, basculante și alte asemenea mașinării specializate, hidrogenul ar trebui să aibă un viitor sigur. Este ieftin de produs și mai ales de stocat atât în mașină, cât și la stații de alimentare. Teste se fac în multe zone ale Europei, ba cred că nemții au deja o zonă în care sunt servicii comerciale disponibile cu așa ceva. Autobuzul din București este un test, dar ar fi interesant de calculat cât costă exploatarea per kilometru a unei astfel de mașini față de cele din prezent și un total cost of ownership pe termen lung.
Solaris, producător polonez, are ceva intrare prin România. În primăvară au anunțat că primăria Suceava va cumpăra 15 autobuze electrice de la ei.
M-am uitat pe site-ul lor. Urbino 12 are autonomie de 350 km cu rezervoarele proprii de hidrogen și se alimentează în câteva minute la bază. Nu face zgomot, nu emite noxe, nu vibrează, nu troncăne. Are 5 rezervoare de 312 litri fiecare, două motoare electrice, aer condiționat.
Sunt curios dacă se și leagă ceva de tot felul de astfel de teste. Mi se pare că Bucureștiul este orașul testelor. Testăm autobuze, testăm smart city, testăm tot felul de lucruri, apoi le dăm înapoi și zicem “da, bun, frumos, dar nu avem bani acum. Poate prin 2034!”. Realitatea din teren arată un oraș tot mai învechit, unde doar bordurile sunt noi. Până și decorul în care a fost fotografiat autobuzul de mai sus mi se pare deprimant. În acest timp, pe la străini zumzăie autobuze electrice, mașini autonome, taxiuri aeriene, smart city adevărat, tuneluri noi șamd.
« Mâine dimineață începe Samsung Black
Imobiliare: blocuri în jurul unei lagune cu apă turcoaz și plajă »
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
15 comentarii
25/11/2021 la 3:12 PM
o sa fie totul bine dupa analize
Ender(Citează)
25/11/2021 la 3:20 PM
Pai nu ziceai tu ca e bine in Romania? Nu mai inteleg nimic.
Louis(Citează)
25/11/2021 la 3:48 PM
daca mai era duamna Fiirea primar, acum se testa autobuzul cu baclavale.
Anda(Citează)
26/11/2021 la 8:18 AM
Se testa autobuzul cu carbuni
kilroy(Citează)
25/11/2021 la 4:42 PM
Eu cred ca o solutie “verde” ar fi extinderea liniilor de troleibize si modernizarea celor in folosinta. Stiu ca au anumite dezavantaje, ca traseele sunt complicat de facut, capetele de linie idem, dar e ieftin si verificat in practica.
ipo(Citează)
25/11/2021 la 4:46 PM
Nu doar in Bucuresti testeaza, acelasi autobuz s-a plimbat si prin Iasi luna trecuta aproape o saptamana
https://www.ziaruldeiasi.ro/stiri/premiera-la-iasi-un-autobuz-cu-hidrogen-circula-pe-strazile-orasului–305150.html
cineva(Citează)
25/11/2021 la 8:13 PM
O româncă șoferiță pe camion propulsat cu lng pe naveta Spania-Suedia… https://youtu.be/PvRdpSi_P7o?t=1172
marinel(Citează)
25/11/2021 la 7:21 PM
Nu e chiar asa de ieftin sa produci hidrogen.
https://www.contributors.ro/ce-nu-ti-a-spus-mama-ta-despre-hidrogen-si-clima/
Daniel(Citează)
25/11/2021 la 8:08 PM
“principalul fiind că hidrogenul este ușor de produs prin hidroliza apei”
Te inseli, hidrogenul de obtine din gaz metan (CH4) la peste 800C , pentru obtinerea acestor temeperaturi se arde tot metan, practic acest autobuz merge tot pe combustibil fosil.
jimmy(Citează)
25/11/2021 la 10:18 PM
In Bucuresti traseele autobuzelor sunt lungi, de aceea s-au refuzat multe din autobuzele aflate in teste. Nu aveau autonomia necesara. In orase mai mici pot fi potrivite. Asta polonez, care se lauda cu autonomie de 350 km (cat o fi real?) ar putea fi o solutie.
Ce mi se pare mai interesant e ca tari precum Polonia si Turcia produc autobuze, troleibuze, tramvaie, etc, moderne, si le si vand la greu. Cumva, nu-mi inchipuiam ca aceste tari ar putea fi atat de avansate in domeniul acesta. Nu mai spun de dronele militare turcesti, care sunt laudate (si cumparate) de tot mai multe tari.
Kopa_Kopan(Citează)
25/11/2021 la 10:28 PM
Păi nu cred că trebuie să fii avansat ca să faci autobuze. Este chiar o mașină destul de grosieră. Trebuie doar să fie relativ ieftin în exploatare.
nwradu(Citează)
26/11/2021 la 6:54 AM
Nu inteleg ce anume testeaza – probabil in cat timp distrug calatorii scaunele si ce mai e prin el, corect?
Va fi un test scurt.
Marean(Citează)
26/11/2021 la 10:10 AM
Daca evolueaza tehnologia bateriilor atat de mult incat sa aiba capactiate de incarcare rapida, densitate mare a energiei si o greutate mai mica ,toate cuplate cu un pret accesibil, poate ar fi o varianta.
Dar nu exista atatea materii prime pentru atatea baterii din pacate.
Cred ca o sa ramana varianta pile de hidrogen pentru transport -camioane,autobuze,trenuri etc. iar masinile de oras cel putin, alimentate prin inductie , cabluri sub sosea
Silvanus(Citează)
26/11/2021 la 10:46 AM
Poate nu mai sunt la curent cu tehnologia noua, dar cand ma uitam la draciile astea alimentarea prin inductie are un randament infiorator de prost.
Baltha Zerus(Citează)
26/11/2021 la 11:40 AM
A fost si la Iasi in teste autobuzul asta: https://www.iasi4u.ro/premiera-la-iasi-pe-strazi-circula-pentru-o-saptamana-un-autobuz-cu-hidrogen/
Si de testat ii testeaza eficienta si e ca orice produs trimis in probe.. sa mearga, sa starneasca curiozitate, sa se faca calcule si intr-un final poate se achizitioneaza.
eBogdan(Citează)