►► Black Friday la: Fashion Days・Finestore・PC Garage・evoMAG・Altex・Flanco・Vodafone・Orange・ Sevensins ◄◄
« Știri despre tehnologie – 11 octombrie 2021
Dacă vreți să vedeți ce înseamnă un spital plin de covid, uitați-vă la cel mai recent clip Recorder »
Așa zic cei care au condus-o, în SUA. Puteți citi pe Autoblog, Digital Trends, TechCrunch, The Verge.
Rivian este o companie americană care lucrează de mulți ani la mașini electrice. Printre cei mai mari investitori sunt Amazon, care a și precomandat niște dube electrice de la Rivian, și Ford. Ambele companii au băgat sute de milioane de dolari în Rivian. Iar acum Rivian începe să arate mai multe decât imagini.
Camioneta lor, numită R1T, are 4 motoare electrice care produc peste 800 de CP în total. Arată suficient de SF pentru a fi clar că-i parte din noul val de vehicule electrice. Trage 5 tone, pare să se ducă bine pe offroad, are autonomie de minim 500 km.
Se vede că Ford are mai multă experiență în domeniu, F-150 Lightning are mai multe functii, mai multe dotări, este mai util fix în domeniul în care activează, adică o mașină de muncă. Rivian, însă, e la început. Momentan arată că există potențial.
Rivian lucrează și la un SUV construit pe aceeași platformă și numit R1S.
Și Lucid Air a anunțat că va livra primele mașini în octombrie. Lucid Air este un sedan de lux, dar s-ar putea să vină prea târziu pe o piață unde concurează nu doar cu Tesla Model S, dar și cu Mercedes EQS. Lucid Air ar putea ajunge la 800 km autonomie.
Mi se pare uimitor ce rapid au devenit mașinile electrice ceva uzual. Acum 3-4 ani era știre mare de câte ori un constructor anunța că lucrează la primul lor vehicul electric, se analiza și ce fel de magneți folosește rotorul. Acum o nouă mașină electrică este tratată la modul simplu: “uite cum arată, câți CP are, ce autonomie și la cât se încarcă”. Business as usual.
« Știri despre tehnologie – 11 octombrie 2021
Dacă vreți să vedeți ce înseamnă un spital plin de covid, uitați-vă la cel mai recent clip Recorder »
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
15 comentarii
11/10/2021 la 3:01 PM
A fost testata in 2019 ca vehicul de suport pentru cateva luni, in America de Sud , dar nu avea finisaje interioare.
conspicuous(Citează)
11/10/2021 la 3:54 PM
Acum suntem frustrați ca nu putem merge pe trotuar din cauza masinilor, o să fie interesant cand din cauza cererii de electricitate o să ne arda la buzunare factura curentului pentru apartamente.
Valentinul(Citează)
11/10/2021 la 4:00 PM
Hai măi Radu, sa nu spui tu nimic despre faptul ca aceasta companie este acuzată ca a furat , la propriu, tehnologie, idei, programe de la Tesla?
Chiar nu stii ca este un proces în America?
Nu știai ca aceasta companie are în conducere oameni luați de la Tesla care , se pare, au luat cu ei și secrete de la Tesla?
Adi(Citează)
11/10/2021 la 6:44 PM
Asta e ceva normal. I-au luat in conducere tocmai pentru ca veneau cu ceva util de la fosta firma.
Kopa_Kopan(Citează)
11/10/2021 la 7:04 PM
Ca la firma Fisker.
conspicuous(Citează)
12/10/2021 la 12:45 AM
“Tesla claimed in its lawsuit, filed in July, that Rivian had hired at least 178 of its former employees”
Tesla nu ii poate tine cu forta mai ales ca sunt in California care e stat “at will”
At-will means that an employer can terminate an employee at any time for any reason, without incurring legal liability. Likewise, an employee is free to leave a job at any time for any or no reason with no adverse legal consequences.
Deci procesul Tesla impotriva Rivian e doar asa ca se plictisesc avocatii si da bine la PR.
wd(Citează)
11/10/2021 la 9:24 PM
fyi: https://www.ancom.ro/ancom-lanseaza-licitatia-pentru-noi-licen539e-de-spectru-destinat-serviciilor-de-comunica539ii-mobile_6378
john(Citează)
11/10/2021 la 10:54 PM
Eu am ramas fara combustibil in pădure din motive de estimare greșită a consumului. Eu nu stiu ce fel de ouă sa ai sa ramai fara curent in offroad la doar 100km de civilizație. Gen zice 500km autonomie, dar in offroad poti ajunge la 150km ceea ce e la limită, că nu poti avea 2 canistre de electroni in portbagaj. Alta e cand mergi pe sosea estimarea e +_ 10%, dar in offroad, daca vine o ploaie si te troliezi, accelerezi sa descarci, nu mai stii cât consumi.
Altfel, nu stiu cine nu ar dori asemenea jucarii in curte.
Bine ca exista concurență, se dezvolta tech in directia asta, ca poate peste 10 ani avem si altfel de baterii.
In concluzie luati.va rivianul dar nu mergeți in offroad :))
Dan(Citează)
12/10/2021 la 2:23 AM
Teoretic în offroad asta va avea range mai mare, în mod total neintuitiv, știu.
Mașinile electrice și range-urile lor sunt în special afectate la viteze mari când ajungi să te lovești de problema aerodinamicii și folosești puterea, adică KW.
În schimb la mers încet, e chiar ok, asta dacă nu o încarci maxim cu greutate.
Un motor clasic trebuie turat bine de tot pe offroad ca să scoți cuplu din el, ceea ce se traduce în consum, mai ales că trece prin transmisie, eventual cuplaje de diferențiale, și mai ai și derapaje.
Motorul electric având cuplul maxim de la zero, consumă mult mai puțină energie aiurea, nu trebuie turat, și aici în special având 4 motoare când una derapează se poate opri imediat și conserva energie.
Sincer chiar sunt curios care ar fi rezultatul unui test off-road serios în care nu viteza e importantă ci să ajungi la destinație, să facă o medie la fiecare mașină cât a consumat pentru a ajunge acolo pe același traseu. Am avea o surpriză.
manu144x(Citează)
12/10/2021 la 9:44 AM
Problema principala a oricarui offroader/expedition vehicle este greutatea si abia apoi range-ul.
In general trebuie sa eviti sa te apropii sau sa depasesti Gross Vehicle Mass pentru ca atragi probleme ale trenului de rulare, suspensiei, directiei, etc precum si bineinteles, un consum marit care in anumite situatii face diferenta intre a ajunge cu bine la civilizatie si a ramane pe gol in the middle of nowhere.
Offroadul/overlandingul nu solicita nici pe departe sistemul de propulsie asa cum solicita transmisia, suspensia, directia, imbinarile sasiu-caroserie. Astea make/break o masina de teren, nu propulsia.
Habar n-am cum arata aceste electric trucks din aceasta perspectiva (esentiala). Nimeni nu vorbeste despre asta ci despre range, ceea ce este profund inutil.
Masinile electrice au (goale!) o greutate proprie prea mare pentru a putea fi folosite eficient ca masini de expeditie/offroad.
Cand incepi sa pui pe ele suspensii, anvelope, protectii, portbagaje, cort, acareturi descoperi ca obtii un monstru cu 30-50% mai greu decat un offroader normal incarcat.
La greutatea asta nu prea e loc de offroad ca cedeaza susoensii, transmisii, rulmenti, etc. Si bineinteles, consumul se duce la cer chiar daca ai rula doar asfalt.
Si abia din acest moment ajungem la discutia despre consum/range. Pentru un offroader de incredere autonomia trebuie sa fie macar 800km indiferent de tipul terenului pe care ruleaza (fara sa te preocupe consumul mediu). La offroadere ICE asta se obtine din rezervor + 1-2 canistre. La electrice inca nu se poate obtine.
De apreciat efortul dar pana cand greutatea totala si range-ul unui truck electric nu vor fi egale cu ale unui truck conventional, e doar image stunt pentru producator.
Tom(Citează)
12/10/2021 la 10:01 AM
“Un motor clasic trebuie turat bine de tot pe offroad ca să scoți cuplu din el, ceea ce se traduce în consum, mai ales că trece prin transmisie, eventual cuplaje de diferențiale, și mai ai și derapaje.”
Hm, depinde de motor. Majoritatea offroaderelor de succes sunt diesel pentru ca ofera cuplu mare (in general cu litraje mari si CP putini).
Eu nu depasesc niciodata 2000-2200 rpm in offroad pentru ca pana in limita asta am cuplu suficient cam pentru orice situatie. Iar cu reductoare si diff blocate turez chiar mai putin.
Dar consumul creste pentru ca motorul e mult timp in sarcina mare.
Posibil ca la electrice astfel de evolutie sa se faca cu mai putin efort/consum dar depinde de greutatea totala a fierului pe care-l propulseaza.
Tom(Citează)
12/10/2021 la 1:17 PM
Problema nu e nicidecum că au plecat angajații de la Tesla. Ci ca au plecat cu tot ce aveau prin calculatoare. E, niste secrete, niste invenții,nimicuri din astea.
Adi(Citează)
12/10/2021 la 8:50 PM
Ca sa miști X kg cu viteza Y ai nevoie de Z kw, fie ca vin din ardere benzen/motorina/gpl sau din baterie.
Hai sa lăsăm lucrurile simple fara rpm si cuplu.
Dan(Citează)
13/10/2021 la 1:53 AM
Ecuatia la care te referi nu este atat de simpla.
Tipul transmisiei si cutiei, numarul diferentialelor, lungimea cardanului/amplasamentul motorului, tipul anvelopelor, etc toate induc un coeficient de frecare mai mic sau mai mare care haleste din puterea (Kw) trimisa de motor pe traseul dintre placa de presiune a ambreiajului si punctul de contact al rotii cu solul.
Asta naste o diferenta inerenta de eficienta intre masina electrica si cea ICE, in favoarea electricei. Nici electricele nu-s scutite de o pierdere de eficienta pe traseu dar mult mai mica.
Apoi puterea motorului se poate transforma preponderent in cuplu (ex masini de strada) sau in viteza (ex offroadere, tractoare) tipul transmisiei determinand modul in care e folosita puterea.
Nu poti sa compari corect ICE cu electrica fara sa iei asta in calcul.
Tom(Citează)
18/10/2021 la 12:41 PM
Camioneta e bună, dar fac și un SUV care e și mai fain (nu-s fan camionete). Am văzut recent ce face Rivian și sincer îmi place mult SUV-ul. La 7 locuri e foarte faină și prețul e pe măsură (un R1S pleacă de la 75.000 la care eu am adăugat opțiuni de vreo 3500 USD). Sper ca următoarea mașină să fie electrică și ceva gen Rivian R1S. R1S face 316 mile (aproximativ 508 km) și în viitor va fi și mai bine (ori vor mai scade prețurile). Din păcate Rivian se vinde doar în SUA și Canada.
Mihai(Citează)