►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Niște prieteni de familie ai părinților au făcut covid. Erau vaccinați cu Pfizer. Cred că s-au vaccinat chiar odată cu ai mei, în ianuarie și februarie, în aceeași zi sau +/- una, nu mai țin minte.
Au simptome, dar sunt acasă. Tuse, dureri musculare, din astea pe care le treci fără spitalizare, dacă nu se înrăutățesc. Au luat în Bulgaria și nu se știe dacă de la personalul hotelului sau de la românii cazați acolo au primit cadoul.
Faptul că Delta se propagă rapid și că și cei vaccinați sunt vulnerabili era ceva știut, dar nu mă așteptam să văd atât de rapid un exemplu în jurul meu. Un studiu făcut acum vreo lună la americani zicea că Pfizer și Moderna oferă o protecție de doar 66% la Delta, adică 1 din 3 vaccinați poate face covid dacă este expus virusului. Proporția este foarte mare față de 1 din 10 sau 1 din 20, cât era la variantele anterioare, deci aveți grijă în jurul vostru.
În România stăm ceva mai bine. Datele INSP pentru săptămâna 30 august – 5 septembrie spun următoarele:
Este și un grafic în raport care arată că, deși cele mai multe cazuri se înregistrează în rândul celor de vârstă medie, cele mai multe decese sunt în rândul bătrânilor. Chiar și vaccinați, tot aceștia sunt cei mai vulnerabili din cauza fragilității aduse de vârstă.
Sunt curios câți dintre cei vaccinați ce fac boala erau vaccinați cu AstraZeneca, care are eficiență mai mică.
Un alt articol de la străini explică de ce persoanele vaccinate fac totuși boala, dar și ce diferă în cazul ei. Pe scurt, protecția vaccinului nu este veșnică, cum s-a zis chiar de la început. În timp se pot găsi vaccinuri mai eficiente, dar momentan protecția scade treptat, însă forma bolii nu este de obicei gravă.
Masca rămâne sfântă. Din păcate, am senzația că doar un sfert dintre oameni o poartă bine. Jumătate o țin sub nas, un alt sfert sub bărbie. Era zilele trecute într-un Mega. Mi-a luat paznicul temperatura la intrarea. 5 minute mai târziu era lângă mine la casă, cu masca sub bărbie, stând la coadă cu un sandviș și o cola. Păi ce faci nene, pui lupul paznic la oi?
Nu le înțeleg dificultatea. În ultimul an și jumătate, nu am purtat o singură dată masca altfel decât corect. Nu-i nimic dificil în asta. A fost un pic de chin pe caniculă, dar asta e viața, e un mic efort pentru a anula un risc mare.
Eu mă așteptam la 2.000 de cazuri abia pe vineri, dar le-am atins de marți. Cele 5.000 zilnice la început de octombrie par tot mai verosimile, ba poate fi chiar și mai rău. La ATI sunt deja 470 de oameni internați. Câte paturi erau în primăvară, vreo 1.300? Oare și acest val va prinde autoritățile nepregătite? Cu o rată a vaccinări de vreo 30% (față de 70-80% în Europa de Vest), cred că Delta va fi de durată în România.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
99 comentarii
09/09/2021 la 6:44 AM
Radu, uită-te cât minori sunt la ATI. Ieri a murit un copil. Școlile încep în câteva zile și se vor muta online doar când vom ajunge la R 6 (enorm!). Eu aștept a treia doză pentru cei cu boli cronice din familia mea. In jur, oamenii sunt delăsători și miserupiști. Sâmbăta organizez o pomană restrânsă și i-am rugat pe cei care vin să-mi spună dacă sunt vaccinați. 3/4 nu sunt. Unii au fost ofensați de întrebare. Ăștia sunt oamenii, cu ăștia defilăm. Și nu, nu mai am dram de empatie (pentru că ai avut un articol despre asta). Mi s-au epuizat resursele de empatie și acceptare. Mulți din ei se vor duce încolonați la ATI, după aia la cimitir. Pagubă-n ciuperci. Noi ne vom păzi pielea ca și până acum.
Deea(Citează)
09/09/2021 la 8:25 PM
Da, cred că școlile au contribuit și la valul imens de anul trecut, care a început prin octombrie.
Nu am o opinie clară. Văd că mulți părinți sunt anti școală online pentru că nu au loc de copil pe acasă sau nu vor să-l țină toată ziua.
nwradu(Citează)
09/09/2021 la 8:50 PM
Apropo, eu merg la o nuntă de vreo 40 și la un botez de vreo 40. O singură persoană nevaccinată la ambele, mi s-a spus. Să sperăm că ieșim bine.
nwradu(Citează)
09/09/2021 la 7:34 AM
Pe 25 august, sotia vaccinata cu Astra si fata, au inceput sa aiba febra si durere in gat.
Nu ne-am panicat ca in Brasov erau 20 cazuri noi pe zi si oricum noi purtam masca si afara si ne ferim de aglomeratie. cred ca l-a luat fetita de la Parc Aventura sau Dino Parc, ca era plin de daci liberi, fara masca.
Pe 28 august, testul rapid pozitiv, au sunat la medicul de familie, test PCR pozitiv, carantina pana pe 10 septembrie. (doar ele, a zis DSP-ul ca eu nu trebuie sa ma izolez)
Eu, vaccinat cu Pfizer in februarie, pe 30 august, primele simptome, am avut 5 zile de muci, dureri musculare si dureri de cap. Pe 3 septembrie m-am trezit super fresh, durerile de cap au disparut, am facut o cafea buna si am inceput lucrul.
Dupa 30 minute, adio gust si miros, zero. Am mancat usturoi, zero gust si miros.
Si azi, la aproape o saptamana, mai am doar nasul infundat si lipsa gust si miros. Ori ca beau o bere, ori ca beau o cola, pentru mine e la fel.
Medicul de la Spitalul de Infectioase a zis ca dintre toti cei vaccinati, pozitivi, nu a vazut nici unul cu vreo urma de afectare la plamani. Din ce am mai discutat, la mine lipsa mirosului inseamna ca sistemul imunitar s-a batut cu virusul in nas, nu a intrat cantitate mare in corp, de aceea nu am avut nici un pic de febra.
La sotie, avand febra 3 zile, a actionat altfel virusul, ea nu si-a pierdut gustul si mirosul.
In concluzie, ma felicit ca m-am vaccinat, a meritat drumul din Brasov in Covasna.
Mai am de stat in carantina pana pe 16 septembrie, AMR8, hai liberare !!!
Costi(Citează)
09/09/2021 la 8:26 PM
Însănătoșire rapidă!
Era să zic grabnică, dar cine mai folosește cuvântul acesta?
nwradu(Citează)
09/09/2021 la 9:34 PM
Felicitari ca te-ai vaccinat! Se pare ca suntem o bula foarte mica. Bine ca ai trecut cu bine prin Covid, acum si cu vaccin si cu anticorpi de Delta, cred ca ai super-imunitate :D
Matilda(Citează)
10/09/2021 la 9:20 AM
Pai in ianuarie cand a pornit vaccinarea, nici nu ma asteptam sa nu se inghesuie lumea la vaccin. Ma gandeam ca o sa fie omor.
De frica sa nu raman nevaccinat m-am programat in Covasna :)
Da, am scapat usor, datorita vaccinului, a fost ca o raceala. Dar nu am gust si miros de o saptamana. Nu pot sa ma bucur de noul cuptor, nu pot sa ma bucur de o cafea, de o bere.
Costi(Citează)
09/09/2021 la 7:42 AM
Raportat la faptul că și persoanele vaccinate pot face Covid pe care evident că îl pot transmite eu chiar sunt curios care este justificarea pentru ca la diverse evenimente gen Untold cei vaccinați sa intre pur și simplu iar cei nevaccinați sa prezinte test negativ.
Mirel(Citează)
09/09/2021 la 8:10 AM
Mirel, pentru ca, așa cum a zis și Radu, șansele ca cineva vaccinat sa facă boala sunt mult mai mici.
Problema la festivalul asta nu este vaccinarea/testarea ci faptul ca vor fi foarte mulți oameni pe o suprafața mică și nimeni nu va purta masca.
Cred ca nu are rost sa mai vorbim și de calitatea testelor și de faptul ca in România, dacă ‘te chinui’ puțin , testele vor fi mereu negative.
Însă, după cele 2 evenimente, de la Cluj și București, incidența va creste și vom avea din nou restricții.
Este clar ca nu au fost puse restricții pana acum pentru ca interesele și banii care sunt in joc sunt foarte mari: Cluj și București au primari PNL și mulți bani vor intra in bugetul lor, banii de ‘protocol’ pentru ca acestea sa aibe loc, hoteluri pline ale căror proprietari sunt tot din clasa politica.
Poate sunt eu prea paranoia dar nimeni din politica/sănătate nu zice nimic despre ele. După ce va creste incidența, se va da vina pe începerea școlii dar este clar ca nu e singurul motiv.
Niles(Citează)
09/09/2021 la 8:52 AM
Cred ca este necesar sa facem si astfel de compromisuri pentru a pastra economia functionala.
Scorpy(Citează)
09/09/2021 la 9:29 AM
Da, si eu sunt de parere ca, la chestiile astea complet neesentiale, ar trebui sa aiba acces doar cei vaccinati pentru care boala este doar o raceala dar se pare ca e discriminare, asa ca ii arunca in gura leului pe prostii care nu s-au vaccinat aratand doar testul ca nu au fost bolnavi inainte.
nashu_mare(Citează)
09/09/2021 la 10:52 AM
Pentru @nashu_mare
Eu zic sa mai terminam cu ideea că pentru cei vaccinați Covid este doar că o răceală, că nu e chiar așa.
Uite de exemplu un articol privind faptul că sunt decese și printre cei vaccinați.
https://m.hotnews.ro/stire/24687959
Mirel(Citează)
09/09/2021 la 11:03 AM
@Mirel,
Iti dau dreptate. Nu am vrut sa spun ca “e doar o gripa”, pentru ca e ceva ce spuneau covidioții la inceputul pandemiei. De abia acum, cu vaccin, e doar o gripa. Si da, se moare si de gripa.
nashu_mare(Citează)
09/09/2021 la 8:28 PM
@Mirel: din ce am înțeles eu, intervalul de timp în care cei vaccinați pot transmite altora boala este mic. Este clar că astfel de evenimente vor duce la infectări suplimentare, dar este un risc pe care statul și-l asumă pentru a ține economia în mișcare.
Statul, de fapt, își asumă riscuri cam până la momentul când se umple ATI-ul. Anul trecut a fost aceeași discuție, un fel de “mai avem sute de paturi libere, deci ne permitem câteva riscuri în plus”.
nwradu(Citează)
09/09/2021 la 9:37 PM
Acum cu versiunea Delta eu as fi de acord cu testarea pentru toti. In acelasi timp, trebuie sa oferi niste beneficii si celor vaccinati, altfel cei nevaccinati nu mai vad nici un motiv sa se vaccineze. [de vreme ce propria supravietuire nu a fost motiv suficient]
Matilda(Citează)
10/09/2021 la 11:16 AM
mai bine mort decat vaccinat,
mai bine-n cimitir decat discriminat!
daddy(Citează)
09/09/2021 la 7:47 AM
Citeam pe undeva că practic, pentru persoane 70+ vaccinate riscul este asemănător cu cel al unei persoane 50+ nevaccinate, așa că da, trebuie atenție mare, mai ales la persoane în vârstă.
Înțeleg de ce e mai greu cu purtatul mastii pentru angajații care lucrează cu publicul. Să stau cu masca pe față mai mult de 8 ore pe zi e obositor. Tot e riscant si ar trebui să o poarte corect, dar e mai de înțeles decât la clienții care intră și stau câte 10 minute și nu sunt in stare să o ridice pe nas.
Em(Citează)
09/09/2021 la 9:32 AM
Oricine lucreaza in spatiu inchis cu mai mult de 10 persoane au obligatia, legal, sa poarte masca tot timpul. Poate pe la firmele mici de apartament nu se respecta regula asta, dar prin corporatii chiar toata lumea sta cu masca tot timpul.
A.(Citează)
09/09/2021 la 8:30 PM
Este greu, dar teoretic au ventilație care îi ajută.
Eu înțeleg când câte un shaormar nu poate sta cu masca pe față în căldura din bucătărie. N-aș face scandal văzând așa ceva, ci doar aș spera să ies bine din toată povestea de acolo.
Acum dacă ești casier la Mega și ții masca sub bărbie cu sute de oameni în fața ta zilnic… e un risc cam mare. Țin minte povestea unei farmaciste din Brașov care pe la începuturile pandemiei a murit infectată probabil de un client.
nwradu(Citează)
09/09/2021 la 8:07 AM
Pentru populatie in ansamblu, e bine ca Delta e mai agresiva. Cu cat un virus e mai agresiv cu gazda, cu atat scad sansele de extindere in masa.
Anda(Citează)
09/09/2021 la 9:39 PM
Asa e, doar ca versiunea asta e si ultra-contagioasa, la un R mult mai mare decat originala.
Matilda(Citează)
09/09/2021 la 9:42 PM
Asta e valabila la virusuri care omoara gazda prea repede ca sa poata fi retransmis. Covid nu a ajuns (si nu va ajunge) acolo.
Nici macar Ebola care are 50% rata de mortalitate (desi in tari cu sisteme medicale precare s-a dus in 80-90%) nu e considerat rapid, esti contagios 20-40 zile dar doar dupa aparitia simptomelor (la covid poti transmite inainte de simptome sau sa nu ai deloc simptome), desi de obicei mori in 6-16 zile. Si se transmite prin atingere, nu aer. Sa-i vad pe antivaccinisti ce ar zice de vaccinul contra Ebola aparut prin 2016 cu rata de protectie 98% (impotriva transmiterii ca asta au putut numara).
Chiar daca o sa zici ca Delta e agresiva si infecteaza mai repede si ajungi la imunitate de turma mai repede, faptul ca il poti lua iar dupa vindecare si ca boala nu iti asigura asa multi anticorpi ca un vaccin tot nu asigura stingerea epidemiei “de la sine”.
cris(Citează)
09/09/2021 la 8:16 AM
Paturi la ATI sunt acum 850, jumătate ocupate, cu preocupări din partea autorităților în a le suplimenta.
Adică stăm mai rău decât în iarnă, se pare.
Vali(Citează)
09/09/2021 la 8:32 AM
Nu neaparat, asa sunt alocate acum, dar se schimba zilnic. De exemplu pana ieri la Spitalul de boli infectioase din Iasi primeau si pacienti non-covid, de ieri a devenit spital 100% covid.
Alex(Citează)
09/09/2021 la 9:37 AM
asta cu paturile alocate e ca si cum ti-ai cumpara autobus pentru ca o data sau de doua ori pe an trebuie sa cari cu tine 20 de oameni. Ce faci cu el restul zilelor il parchezi in fata blocului si platesti impozitul si taxele aferente?
Pentru un sistem nu este rentabil sa blochezi niste paturi cu aparatura aferenta si personalul medical calificat pentru eventualitatea ca. O sa se faca alocari dinamice in functi de prioritati. Clar nu va fi bine si vor suferi (si muri) oameni este inca o rasplata a libertatii de a nu se vaccina si de a nu urma niste reguli de bun simt.
un om(Citează)
09/09/2021 la 8:31 PM
Nu zici rău, dar în acest caz se cam știa că pe final de 2021 ai nevoie din nou de autobuz, iar în primăvară ai avut o criză puternică din lipsa lui.
Personal cred că fără vaccinare era deja dublu numărul celor din ATI. Vaccinul îi ține pe mulți acasă cu simptome minime.
nwradu(Citează)
09/09/2021 la 8:30 AM
Cand ziceam ca imunitatea dobandita prin boala tine mai mult decat cea oferita de vaccin eram facut nebun. Un studiu din Israel arata ca o persoana care s-a imbolnavit in primele luni ale pandemiei (martie – mai 2020) are sanse de 7 ori mai mici sa se imbolnaveasca cu delta decat o persoana vaccinata complet. Ehh, acum au sansa sa dobandeasca imunitate si cei care aveau impresia ca au devenit nemuritori odata vaccinati.
alex(Citează)
09/09/2021 la 9:22 AM
stai, ce?! de unde ai dedus tu aberatiile astea? Ai citit doar titlul si ai venit sa mananci cu lingurita?
Andrei(Citează)
09/09/2021 la 10:44 AM
Eu personal nu am dedus nimic, am citit o statistica facuta de unii care au date suficiente:
– dosar electronic al pacientilor
– testare masiva pe toata perioada pandemiei
– vaccinare mare
Sunt state care au procentual mai multi vaccinati dar in felul asta le este mai usor sa faca astfel de statistici.
Alex(Citează)
09/09/2021 la 10:51 AM
Diferenta e ca ai sanse mai mari sa mori nevaccinat decat vaccinat.
Acum fiecare face cum vrea, isi testeaza imunitatea si se risca sa crape sau nu.
Ciprian(Citează)
09/09/2021 la 8:32 PM
Scopul este să nu faci boala, nu să te bucuri că ai făcut-o pentru că ai șanse mai mici să faci Delta. Știu destui oameni care au făcut de două ori covid până acum. Pot face și a treia oară, cu Delta.
nwradu(Citează)
09/09/2021 la 8:31 AM
Mi îmi spui 😏. Fiică-mea a fost descoperită luni cu Covid și e vaccinată cu Pfeizer de vreo 4 luni ⁉️
Doc(Citează)
09/09/2021 la 9:42 PM
Auch, imi pare rau! Sper ca nu are simptome prea grele si ca ii trece repede.
Matilda(Citează)
09/09/2021 la 8:32 AM
Poate as avea înțelege și tu și alții și o să terminați cu prostiile pe care le susțineți in “orb”.
Un vaccinat daca se duce în Bulgaria (zona galbenă) când se întoarce e liber. Contactează boala (se infectează)și are câteva zile în care o împrăștie.
Un nevaccinat, ori sta în carantină ori e obligat să se testeze.
Acum înțelegi cine împrăștie virusul?
bughy(Citează)
09/09/2021 la 8:58 AM
Gândești cumva înainte de a comenta???
Doc(Citează)
09/09/2021 la 8:36 PM
@bughy: dacă zici că ar trebui ca și cei vaccinați să fie testați la diverse evenimente (intrarea în țară, intrarea la festival etc), sure, why not?
Momentan, însă, celor vaccinați li se oferă niște avantaje pentru că așa se încurajează vaccinarea, care protejează în primul rând persoana în cauză.
Ceva îmi spune că dacă la festival ar intra doar oameni vaccinați, dintre care unii și bolnavi fără simptome, transmiterea ar fi foarte mică. Intră însă și oameni nevaccinați, cu test negativ la intrare, și probabil ies de acolo pozitivi și dau și altora.
Așa că per total, matematic vorbind, tot cei vaccinați ies în avantaj. Statul român nu și-a asumat însă până la capăt o decizie controversată. Cum zicea nashu_mare mai sus, poate ar fi fost discriminare dacă zicea “vaccinați only”, așa că bagă și cu teste.
nwradu(Citează)
10/09/2021 la 8:21 AM
Din fericire are simptome ușoare,dar un coleg nevaccinat care s-a infectat tot atunci a ajuns în spital direct.
Doc(Citează)
09/09/2021 la 8:32 AM
Voi naste la final de octombrie si ma bucur ca am reusit saptamana aceasta sa fac rapelul de la Pfizer, astfel inca si eu si bebelusul sa avem anticorpi, chiar ma simt mai linistita din punctul asta de vedere.
Vicky(Citează)
09/09/2021 la 8:54 PM
Și Matilda la fel.
nwradu(Citează)
09/09/2021 la 9:46 PM
Felicitari si nastere usoara :D Chiar am intrebat azi daca putem face test spike si la copil si ne-a spus ca e prea mic totusi la nastere sa ii luam atata sange, ca s-ar recolta o fiola ca pt un adult. Insa ne-a asigurat ca daca tu ca mama ai anticorpi, ei trec si la copil. Deci daca esti curioasa, poti sa iti faci mai degraba tu un test spike inainte :)
Matilda(Citează)
09/09/2021 la 8:34 AM
Sunt studii in UK care arată că după ce treci prin boală ai șanse infime sa te reinfectezi. Prin covid, nu prin gripa diagnosticată ca fiind covid.
Dar deh, in ultimul timp este o avalanșă de prostie și demagogie legata de vaccinare
Bughy(Citează)
09/09/2021 la 8:41 AM
Cum e diagnosticată gripa că fiind covid? Dacă iese PCR pozitiv, e covid. Fals pozitiv? Sau din ochi dă medicul diagnostic?
Ești sigur că nu e la tine problema de înțelegere?
Cipper(Citează)
09/09/2021 la 8:37 PM
Am râs la “infime”. Spune-i și lui nashu_mare asta.
nwradu(Citează)
09/09/2021 la 8:36 AM
Nu. Israel spune că cei vaccinați au 40% protecție față de infectare și dezvoltare forma simptomatică. Nu mi se pare mult mai mici….
bughy(Citează)
09/09/2021 la 8:56 AM
:)))
E clar:))(
Vezi comunicatul cdc prin care retrage kit-urile PCR pentru că nu prea face diferența între gripa și covid sau pentru că tot felul de rămășițe arn sunt amplificate la infinit și iese test pozitiv covid.
Poate nu la mine e problema….
Bughy(Citează)
09/09/2021 la 9:02 AM
Da, fix la tine e. Expertul de Facebook
https://www.reuters.com/article/factcheck-covid19-pcr-test-idUSL1N2P42U5
Cipper(Citează)
09/09/2021 la 9:34 AM
@Cipper
Spune-i pe românește, că poate nu stie sa citeasca in engleza: CDC zice ca vor trece la tip nou de teste care pot arata simultan daca ai gripa sau covid, nu ca alea dinainte nu faceau diferenta.
nashu_mare(Citează)
09/09/2021 la 9:07 AM
Eu lucrez într-un magazin telecom unde am o echipa de 5 oameni ce lucrează cu publicul. Sa știi ca din partea noastră nu mai e asa greu de purtat masca 8h mai ales ca de la începutul pandemiei am stabilit clar ca fiecare sa iasă la max. 1h afara la aer. Ce as vrea eu sa subliniez este faptul ca:
1. anul trecut când a început pandemia veneau oameni fara masca și păreau surprinși( cu unii ne mai și certam) ca le spunem să-și pună masca dacă vor sa intre( nu de puține ori am refuzat clienți și le-am zis sa se întoarcă cu masca).
2. După câteva luni când deja începuseră restricțiile, erau din ce în ce mai multe cazuri etc, nu am mai avut probleme – aceeași gigei care veneau fără masca și se certau cu noi, acum stăteau și își așteptau rândul afara cu masca pusă( evident ca nu au lipsit nici atunci cei cu masca pusa la mișto)
3. Acum.. Abia acum e problema cea mai mare. Din cauza relaxării și inducerea ideii ca pandemia s-a terminat (multă lume am auzit ca spune asta), foaaaarte mulți intra fără masca și se cearta cu noi – este mai rău decât la începutul pandemiei. Daar, în continuare nu intra niciunul fără masca.
De multe ori, pe la benzinării sau alte magazine am auzit faptul ca “nu poți sa ii obligi sa poarte masca, te cerți cu ei, mai bine ii lași în pace” – Fals!
De când e masca obligatorie în interior la mine în magazin nu ai intrat nici măcar 1 fără mască! Da! Vocifereaza, stai la negocieri cu ei dar în final dacă vad ca nu exista loc de tocmeala( marea noastră problema!) se conformează
Vlad(Citează)
09/09/2021 la 9:19 AM
Bravo!
Asta m-a enervat si pe mine pe unde m-am plimbat in vara aceasta. Indolenta oamenilor incurajata de totala neimplicare a staffului.
De ce dreq pui afise peste tot cu masca si distantare, de ce ma obligi sa semnez documente cum ca-mi asum cacaturi si apoi te faci ca nu-i vezi pe cocalarii nesimtiti care se plimba fara masca sau cu ea pe barbie?
Inclusiv la Hyatt Regency, lant de renume, aceeasi durere-n fund ca la Baile Felix.
Cipper(Citează)
09/09/2021 la 12:06 PM
Wow. Este ca te simteai super bine cand imparteai tu dreptatea mastii. Se vede dupa cum scrii. Asta se intmpla cand dai autoritate unor persoane asupra altor persoane. Tu esti genu care si dupa ce nu o sa mai fie obligatorie masca, tot o sa fii tiranul mastii. Pun pariu ca porti masca si in aer liber singur pe strada =))
Rami(Citează)
09/09/2021 la 4:53 PM
@Vlad, nici eu nu sunt de acord cu ce se intampla in benzinarii, dar in general explicatia angajatilor este ca majoritatea clientilor deja au alimentat cu benzina/motorina si daca nu le permiti sa intre fara masca nu poti sa incasezi contravaloarea combustibilului.
@Rami, calmeaza-te. Nu imparte nimeni dreptatea mastii, dar atata timp cat legea spune ca este obligatorie mi se pare normal sa fie respectata. Nu iti convin conditiile astea, te duci in audienta la Ministrul Sanatatii sau la Presedinte si iti prezinti nemultumirile. Dar nu este normal sa te superi pe un comerciant pentru faptul ca iti cere sa respecti legea.
Andrei G(Citează)
09/09/2021 la 8:39 PM
@Vlad: felicitări pentru acțiune.
Eu am văzut și varianta inversă, angajați care stăteau fără mască și o puneau când intra clientul. Cam târziu pentru ei, de fapt, dacă stau și respiră aerosolii deja prezenți.
nwradu(Citează)
09/09/2021 la 9:51 PM
Si ai mei fac la fel, prefera sa “goneasca” clientii fara masca, decat sa riste sa ia ceva de la ei. Lasand la o parte ca oricum asa e legea si trebuie respectata, efectiv nu merita sa risti sa iei tu ceva de la ei.
Matilda(Citează)
09/09/2021 la 9:20 AM
boss, de ce crezi ca americanii scapa de pcr?
PENTRU CA SUNT DEGEABA
pcr nu face diferenta dintre gripa si covit
dar cata vreme pharma s-a imbogatit din teste pcr inutile a fost bine, ciocu mic si joc de glezne
mircea(Citează)
09/09/2021 la 9:37 AM
Fake news. Schimba doar testele cu unele duale, pentru covid si gripa.
nashu_mare(Citează)
09/09/2021 la 4:54 PM
@mircea, a pus cineva mai sus link-ul acesta unde se explica de ce sunt inlocuite testele PCR:
https://www.reuters.com/article/factcheck-covid19-pcr-test-idUSL1N2P42U5
Andrei G(Citează)
09/09/2021 la 9:32 AM
Poate daca simteau si dacii nevoia de a se vaccina.
un om(Citează)
09/09/2021 la 9:40 AM
A sunat la numarul verde sa ii toarni pe bulgari pentru zadarnicirea vaccinului? :(
ice4you(Citează)
09/09/2021 la 9:56 AM
Pe cuvântul tău?
Ai citit comunicatul cdc?!
Bughy(Citează)
09/09/2021 la 10:11 AM
E mai sus explicatia.
nashu_mare(Citează)
09/09/2021 la 9:57 AM
Nu e adevărat. Citește.
Bughy(Citează)
09/09/2021 la 10:13 AM
Nu mai citi toate fake news-urile!
Acum logic, daca ce spui tu ar fi adevarat, cum de testele vechi vor fi retrase doar de la 31 decembrie?
Nu mai răspândi prostii!
nashu_mare(Citează)
09/09/2021 la 10:14 AM
Altfel, comunicatul e aici https://www.cdc.gov/csels/dls/locs/2021/07-21-2021-lab-alert-Changes_CDC_RT-PCR_SARS-CoV-2_Testing_1.html
In preparation for this change, CDC recommends clinical laboratories and testing sites that have been using the CDC 2019-nCoV RT-PCR assay select and begin their transition to another FDA-authorized COVID-19 test. CDC encourages laboratories to consider adoption of a multiplexed method that can facilitate detection and differentiation of SARS-CoV-2 and influenza viruses. Such assays can facilitate continued testing for both influenza and SARS-CoV-2 and can save both time and resources as we head into influenza season. Laboratories and testing sites should validate and verify their selected assay within their facility before beginning clinical testing.
nashu_mare(Citează)
09/09/2021 la 10:16 AM
Si, ca sa nu ajung in spam, pun in alt comentariu fake news-ul original:
https://www.facebook.com/zack.ory.14/posts/591514788504201
Se vede diferenta fata de comunicatul real.
nashu_mare(Citează)
09/09/2021 la 4:57 PM
@Bughy, ce-mi plac mie astia ca tine care le recomanda altora sa citeasca, dar ei se bazeaza doar pe ceva ce au auzit la prieteni sau au citit intr-un comentariu de pe Facebook.
Andrei G(Citează)
09/09/2021 la 8:42 PM
@Bughy: scrie clar acolo că CDC-ul vrea teste care să identifice și gripa, că vine sezonul de așa ceva. Dacă tot îi iei pacientului mostră, să-i poți detecta cât mai multe.
Nu mai crede tot ce zic rușii pe Facebook.
nwradu(Citează)
09/09/2021 la 10:50 AM
Vaccinat cu pfizer, ambele doze, din mai. Autoizolat impreuna cu copiii de o saptamana pentru ca intrasera in contact cu cineva care a avut. Amandoi test PCR pozitiv. Ei reactii minore (doar unul si-a pierdut mirosul), eu cu gripa de zici ca a trecut trenul peste mine, plus alte simptome. Ma gandesc cum ar fi fost daca nu as fi fost vaccinat. Eu purtand masca si pe strada in 90% din cazuri. In metrou min 25% dintr-un vagon poarta masca aiurea. In autobuze 75%. Copii care au fost cu ai mei in acelasi loc unde au intrat in contact cu cel de la care au luat covid au fost scosi de parinti in parcuri si in mall. Desi erau supecti-contacti. De ce ne mai miram? Da, Delta se transmite incredibil de rapid. Da, exista Covid.
Bogdan(Citează)
09/09/2021 la 10:55 AM
Și da…vaccinul maxim îl protejează pe cel care îl face de deces. Maxim. Nu vad de ce ar trebui sa fie obligatoriu sau sa se facă acest tam-tam. Vrei sa te protejezi de deces, te vaccinezi.
În schimb te apreciez, sincer, pt că deși ești vaccinat ai continuat să te protejezi. Am n prieteni care se cred semizei.
Bughy(Citează)
09/09/2021 la 11:08 AM
Pentru ca am in fata devizul de decontare a cheltuielilor spitalicesti pentru un individ care nu s-a vaccinat, nu credea in covid, alea-alea. A stat la terapie intensiva, fara sa fie intubat. 60 de mii de lei. Toti platim asta.
nashu_mare(Citează)
09/09/2021 la 12:12 PM
Devizul ala e umflat mult, estimez ca de vreo 5 ori. Asa se fura in sistemul medical condus de eroii nostri platiti cu 5000 de euro pe luna.
Emil C(Citează)
09/09/2021 la 12:20 PM
Deci tu zici ca munca oamenilor sa te tina in viata pentru 3 saptamani, consumabile, uzura echipamentelor, cheltuieli de regie etc fac mai putin decat un sejur de o saptamana la Mamaia. Mhm!
nashu_mare(Citează)
09/09/2021 la 12:25 PM
Si, chiar daca ar fi umflate preturile, alternativa e un cost cuprins intre 3 si 20 de euro si lasati profitorii aia de “eroi” fara obiectul muncii.
nashu_mare(Citează)
09/09/2021 la 8:43 PM
Sistemul medical românesc mai degrabă are costuri de listă prea mici decât prea mari.
nwradu(Citează)
09/09/2021 la 10:54 AM
Eu stiu cel putin 2 corporatii in care da, e obligatoriu teoretic sa stai cu masca, practic am lucrat la ambele in timpul pandemiei si se purta masca doar cand vendea cineva in control. Altfel mesajul erau “suntem toti vaccinati, nu are rost sa mai purtam”. Da, ai o siguranta, dar… Sa nu mai zicem ca toata lumea sta cu masca pe fata ca nu e asa…
Bogdan(Citează)
09/09/2021 la 8:44 PM
Pe măsură ce lumea vede că se ia virusul și cu vaccin își va mai schimba obiceiul sau va risca suplimentar.
nwradu(Citează)
09/09/2021 la 10:57 AM
Nu răspândesc prostii. Dar te vad destul de complicat spre extrem într-o anumita tabără și nu vreau sa deschid polemici.
In fine, fiecare intelege ce vrea și cât poate din acel comunicat
Bughy(Citează)
09/09/2021 la 11:04 AM
Bughy, imi doresc sa imi cresc copiii, imi doresc sa imi traiesc pensia cu bucurie. M-am certat cu multi “semizei”, e alegerea lor si la un moment dat problema lor. De la DSP mi-au zis ca legal nu trebuie sa stau izolat cu copiii, dar imi recomanda sa stau acasa daca pot si imi multumesc pentru ca o fac. Da, te scapa in principiu de spital vaccinarea, ceea ce ar trebui sa isi doreasca toti si macar pentru asta sa se vaccineze
Bogdan(Citează)
09/09/2021 la 11:18 AM
Chiar te apreciez.
Mă enervează la culme tot felul de inepții care circula prin spațiul public: “valul 4 e valul nevacciantilor”. Pai oameni buni, cei nevaccinați au n situații în care le este necesara testatea și au tot felul de limitări in timp ce pentru vaccinați sunt doar libertăți, inclusiv daca se infectează iar studiile spun că în cazul delta se produc cantități virale similare cu un nevaccinat.
La fel ca și prostiile cu obligativitatea doctorilor sau profesorilor sa se vaccineze. Pai sa îmi fie cu iertare, un doctor nevaccinat este testat cel puțin o dată pe săptămână în timp ce un doctor vaccinat nu este testat..care e mai sigur?
De asta zic că toate mesajele astea care sfidează orice brumă de logică venite din partea clasei politice conduc la o tot mai mare neîncredere în rândul populației (sa nu uitam de prea deșteapta Moldovan care recomandă că meciurile de fotbal sa se joace cu mască).
Trebuie făcute toate eforturile că s anu se ajungă la internare/spital. Pt că acolo nu mori de la covid ci de la nozocomiale. Aaaa, am uitat de ele. Vă spun eu că așa e (cel putin 90% dintre decese se datorează nozocomialelor).
Bughy(Citează)
09/09/2021 la 8:55 PM
Valul 4 chiar este al nevaccinaților. Pe fondul lipsei de vaccinuri în anumite țări ale lumii, virusul s-a răspândit acolo, a făcut mutații, a apărut Delta, s-a răspândit Delta suficient de mult încât să ajungă pe toată planeta. Dacă erau vaccinați acolo, poate situația era sub control.
Este teoria clasică a vaccinurilor asta. Dacă virusul nu are gazde în care să se multiplice și propage, dispare.
nwradu(Citează)
09/09/2021 la 11:11 AM
“Oare și acest val va prinde autoritățile nepregătite?”
Autoritatile sunt luate prin surprindere in fiecare an de venirea iernii si tu te intrebi daca vor fi prinse nepregatite de un nou val pandemic? :)
Oricum la acest moment politicienii sunt preocupati de alte lucruri si nu de agravarea situatiei epidemiologice. Iar cand se termina circul lor politicianist situatia ar putea fi mai grava tocmai datorita lipsei lor de actiune la momentul prielnic.
Bogdan(Citează)
09/09/2021 la 8:44 PM
:)
nwradu(Citează)
09/09/2021 la 11:48 AM
pe aceasi idee ar trebui sa nu mai platim spitalizarea grasilor, fumatorilor, alcoolicilor etc
Hai sa mai discriminam putin, de ce sa ne oprim la nevaccinati, ce conteaza ca toti cotizeaza la sistemul medical de kkt, eu zic sa-i discriminam.
monciu(Citează)
09/09/2021 la 12:02 PM
Comparația e cel puțin Cretină ,nu amesteca mere cu pere.
Doc(Citează)
09/09/2021 la 5:01 PM
@monciu, nu a zis nimeni ca oamenii care au ajuns in spitale trebuie discriminati. @nashu_mare a spus doar de ce este bine sa incurajam oamenii sa se vaccineze si sa incercam sa limitam raspandirea acestui virus.
Este la fel cum multi recomanda renuntarea la fumat sau dieta pentru persoanele cu obezitate morbida. Nu inseamna ca ii discrimineaza.
Andrei G(Citează)
09/09/2021 la 9:59 PM
Si eu zic sa-i discriminam pe antivaxerii care nu au un motiv medical la mana de la un medic specialist. Da, bine de tot, nu asa de forma!
In cazul asta, un lucru sanatos si de bun simt care care trebuie facut.
Hai sa nu o mai dam pe dupa cires, politically corect!
Este vina nevaccinatilor ca am ajuns aici la valul 4 si vom ajunge si la 5 si la 6…
Sunt datori macar cu scuze restului societatii responsabile.
Tom(Citează)
09/09/2021 la 12:37 PM
da, am cam exagerat putin, grasii mananca porcarii constient ca nu le fac bine, alcoolicii stiu ca-si fac praf ficatul si fumatorii au chiar pe pachet mesaje care le arata ca fumatul duce la cancer si alte boli grave, si totusi le platim tratamentul, spitalizarea, etc
Pe cand un nevaccinat merita sa moara acasa netratat, sa nu cumva sa ocupe locul din spital al unui vaccinat care a facut o forma grava, desi e vaccinat.
Nu stiu cum se face ca in general cei care nu-si fac vaccinul nu au nici o treaba cu cei care si-au facut (desi la fel raspandesc ambele cazuri), dar zeii vaccinati ii considera pe ceilalti idioti care merita sa moara.
monciu(Citează)
09/09/2021 la 1:08 PM
Nu am zis niciodata ca merita sa moara. In schimb, am zis ca toaca banii de la buget aiurea, atat timp cat exista solutii care costa intre 2 si 20 de euro ca sa nu mai toace banii de la buget.
In plus, blocheaza brusc spitalele de nu mai au alti bolnavi acces la sanatate. Unii cu cancere, altii cu alte boli cronice, grasii aia si acoolicii pentru care nu exista vaccin. Si, da, poate si a unui vaccinat care a avut ghinionul ca vaccinul sa nu ii fie suficient.
nashu_mare(Citează)
09/09/2021 la 8:46 PM
Plus că fumatul dă dependentă, e mai greu să scapi de el. Vaccinul este gratuit, se face în câteva minute, aia e tot.
Nu au rost comparațiile. Astea cu “dar cum rămâne cu fumatul, dar să interzicem și zahărul” șamd intră deja la whataboutism.
nwradu(Citează)
09/09/2021 la 12:54 PM
In alta ordine de idei colonelul Gheorghita a anuntat deunazi ca doza 3 va fi distribuita mai intai celor imunocompromisi si batranilor.
Sotia mea lucreaza pe ATI la copii, vaccinata in ianuarie (eu in martie-aprilie cu Astra Zeneca), toate studiile (din Israel, SUA, UK samd) indica scaderea reducerea considerabila a eficacitatii vaccinurilor mRNA la 8 luni de la schema initiala , respectiv la 6 luni pentru cei vaccinati cu AZ.
Autoritatile “joaca” o “ruleta ruseasca” idioata cu personalul medical, ce nu e avut in vedere la vaccinarea cu doza 3 “booster” in prima faza, am inteles de la sotie ca are deja 2 colege vaccinate ce s-au infectat si nu de la cei mici internati …
George(Citează)
09/09/2021 la 5:03 PM
La cat de scazuta este dorinta de vaccinare in Romania, nu cred ca va fi o problema pentru personalul medical sa aiba acces la doza booster. Cu siguranta majoritatea vor fi imunizati destul de devreme.
Andrei G(Citează)
09/09/2021 la 8:47 PM
Și eu zic că vaccinuri ar trebui să avem destule, nu cred că va fi o problemă să găsească doza 3 cei care o vor.
Sunt sigur că sunt mulți vaccinați care nu vor dori doza 3, de altfel.
nwradu(Citează)
09/09/2021 la 1:08 PM
Daca n-ai avea “un dram de empatie”, le-ai retrage invitatia acelor 3/4 nevaccinati. Asa cum merita de fapt, izolare sociala ca urmare a lipsei de empatie pe care o dovedesc prin nevaccinare.
BGDN(Citează)
09/09/2021 la 2:38 PM
Ce eveniment e la Bucuresti? La Cluj stiu ca e Untold, dar la Bucuresti nu mai stiu ce e.
speedy gonzales(Citează)
09/09/2021 la 8:47 PM
SAGA?
nwradu(Citează)
09/09/2021 la 4:21 PM
Știi.. masca te mai scapă un pic și de poluare, in orașe ca Bucuresti.
Razvan1(Citează)
09/09/2021 la 8:55 PM
Ține si de cald când e răcoare.
nwradu(Citează)
09/09/2021 la 10:16 PM
daca erau vaccinati, puteau alege si alte destinatii.
daddy(Citează)
10/09/2021 la 3:12 PM
In mai a fost nebunie – am prins funcțional site-ul pentru “generaliști” cu o zi înainte cu o zi înainte de lansarea sa oficială, m-am înscris și mi-am atenționat prietenii. Toți și-au făcut unde au apucat, mulți la zeci de kilometri de orașul de reședință.
Danutz(Citează)
14/09/2021 la 3:16 PM
4.000 de cazuri azi, multi minori internati, vreo 10 la ATI.
Pastrand ritmul exponential de infectare, vom ajunge garantat la 15.000 de cazuri/zi.
Guvernul tace, nimeni nu zice nimic.
Deea(Citează)