un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► Black Friday la: Fashion Days, Finestore, PC Garage, evoMAG, Altex, Flanco ◄◄

asus s5507

Am condus câteva zile o mașină electrică. I’m sold!

9 Aug 2021  ·

AUTO, TURISM  ·

55 comentarii

Am stat o săptămână în Munchen, la un prieten, și ne-a dat și mașina lui electrică să o conducem pe acolo. A fost prima oară când am condus o electrică pe distanțe mari și trasee combinate, că am dat mai multe ture prin împrejurimi.

A fost super totul. Eram dinainte convins de avantajele unei mașini electrice. Acum am trecut la etapa shut up and take my money.

Și nici măcar nu era vreun super-car, ci un BMW i3 mai vechi (no offense :P) cu autonomie maximă de vreo 140 km. i3-ul, pe care l-am condus de câteva ori și pe aici, este însă o mașină foarte spațioasă și confortabilă și bine făcută, așa că totul a mers bine.

MAȘINA

Sunt mai multe elemente care, puse la un loc, fac experiența cu o electrică mult mai plăcută decât cu un automobil ICE.

Primul ar fi silențiozitatea. Mașina este mult mai silențioasă și auzi mai bine muzica sau persoana de lângă tine. Vorbești normal în ea, pe un ton natural. În cele câteva ocazii când am condus singur și fără muzică, auzi un zumzet plăcut de la motorul electric și doar zgomot de rulaj pe asfalt.

Știu că nu pare mult pentru că mașinile moderne oricum sunt silențioase, dar diferența este importantă. Trebuie să o trăiești ca să o conștientizezi.

Apoi mi-a plăcut confortul la rulare. Accelerația este foarte bună, suta în vreo 6 secunde, ceea ce înseamnă că pleci primul la semafor dacă vrei asta. Mai important este că această accelerație este liniară. Nu simți un motor ICE turându-se sub tine, nu simți schimburi de viteze (și vorbesc ca posesor de automată care oricum nu face nimic pentru a schimba vitezele), nu zvâcnește nimic, nu auzi pe fundal cum turația motorului scade când trece în altă treaptă și nici cum mașina reacționează diferit în funcție de viteza în care se află.

Doar mergi, lin și silențios. Mașina curge pe asfalt și îți dă impresia că așa ar trebui să fie orice automobil, iar până acum a fost doar un drum anevoios spre BEV-uri.

Viteza maximă atinsă: 156 km/h. Cam atât duce un i3 oricum, plus că dincolo de astfel de viteze te-ai simți instabil din cauza roților foarte înguste. eTron-urile, Taycan-urile, Tesla și EQC-urile zburdă însă pe acolo.

Ce nu mi-a plăcut la i3 este că reacționează urât în vânt lateral. Am prins pe autostradă o furtună de zile mari, cu crengi care zburau în diverse direcții, și trebuia să compensez destul de des pentru vânt lateral, inclusiv la rafale. i3-ul este mai dulăpior la formă și asta se cunoaște.

CUM A FOST CU ÎNCĂRCAREA

Acest BMW i3 se încarcă până la 80% cam în 20 de minute la o stație de 50 kW, iar acestea sunt destul de dese prin Germania. De exemplu, stația de mai jos l-a dus de la 20 la 74% în 15 minute:

Pe autostradă nemții sunt deja la alt nivel. Am oprit la o benzinărie Shell ce avea acolo câteva Tesla Superchargere, iar pentru alte tipuri de mașini avea 4 posturi de încărcare de 140/320 kW în curent continuu cu tensiune 800 de volți! Din câte știu, doar Porsche Taycan suportă în acest moment încărcarea la 800 de volți. Mi-a plăcut să descopăr că astfel de stații de încărcare sunt însă reale, nu ceva ce va fi făcut în viitor. Acelea încarcă vreo 400 km autonomie în 15-20 de minute în mașinile compatibile.

Lângă acestea mai erau două posturi de încărcare “de săraci”, de 50/150 kW dacă țin bine minte. Am încărcat acolo. Scenă tipică de autostradă germană:

Veți spune că 20 de minute e mult, dar cu mers la toaletă și cumpărat un Dr Pepper de la magazin și uitat peste ce-i de mâncare acolo a trecut imediat acest timp.

În altă zi am încărcat la un centru comercial, tot la 50 kW. Teoretic urma să dureze tot 20 de minute până la 80% (dincolo de asta durează mult mai mult și am impresia că nimeni nu așteaptă și pentru trickle charge). Practic ne-am uitat la flori (zona de flori din Brico Depot-urile lor este super, că nemții au cultura florilor) și apoi am intrat într-un magazin Nike tot de acolo și apoi într-unul Adidas și au trecut 40 de minute în total. Sigur că poate fi nasol când te grăbești undeva, dar de obicei încărcările la drumuri lungi nu sunt un inconvenient pentru că oricum oprești după 300-400 km pentru o pauză.

Per total pe distanțe lungi nu mi s-au părut a fi probleme, găsești mereu o stație de încărcare pe autostradă sau, dacă nu acolo, ieși de pe autostradă și mergi încă 5 km până într-un orășel de pe lângă, unde sunt stații. Am mers Munchen-Nurnberg (170 km) și înapoi fără probleme. Am mers Munchen-Neuschwanstein-Linderhof-Munchen, un drum combinat de autostradă cu munți, total 263 km, fără probleme, oprind din când în când pentru încărcare și pauze de toalete, suc, sandviș.

Sau un covrig mare cât un volan:

În oraș, în Munchen, lucrurile stau din nou bine. Stații de încărcare sunt multe și distribuite prin tot orașul, inclusiv în parcări publice. De obicei nu sunt rapide, cam 22 kW, dar ideea este că parchezi și lași mașina la încărcare în timp ce-ți vezi de treabă. În multe locuri parcarea este gratuită pentru electrice în limita a 1 sau 2 ore, indiferent dacă încarci sau nu acolo.

Încărcarea se pornește din aplicație de telefon sau cu un card contactless cu care dai pe stația de încărcare la început și la final. Cardurile acestea sunt compatibile între stații de diverse tipuri, iar în practică nu mi-a păsat niciodată de la stația cărei companii încarc. Bănuiesc că pot fi tarife preferențiale șamd.

Prețul pe autostradă a fost de 0,52 € per kWh. Cam 2,5 lei, să zicem. Prin comparație, în România un kWh la priză (adică putere mică) este cam 0,7 lei. La 50 kW pe aici costă între 1 și 2 lei, în funcție de stația cui o folosești. Încărcare la 150 kW, cât avea stația din Germania, mi se pare rezonabilă la 2,5 lei/kWh, mai ales pe autostradă.

Mașinile electrice sunt foarte populare în Munchen. Nu ca în Norvegia, dar oriunde te uiți vezi totuși Tesla, Audi e-Tron, Mercedes EQC, BMW i3, Volkswagen ID.3 și Porsche Taycan. Mai au și Renault Zoe, am văzut chiar și câteva BMW iX cu dinți de castor.

Am parcat într-o zi în fața unui Taycan și, cât încuiam eu mașina, a venit proprietara lui, o femeie de vreo 40 de ani care își cumpărase o pizza dintr-un local și acum pleca acasă cu ea în mână. În altă zi, o femeie de probabil 100 kg și 60 de ani conducea o Tesla Model S. În Germania astfel de mașini nu sunt pentru pasionați sau antreprenori, ci oameni de toate tipurile fac tranziția spre ele atunci când consideră că sunt mai avantajoase.

De fapt, mi-am dat seama că discuția despre infrastructură, nevoia de electricitate, câte mașini pot fi încărcate, “dar de unde atâția MW”, “vai dar are doar 400 de km autonomie și eu conduc 1000 km fără pauză!” este inutilă. Vremea întrebărilor a trecut. Mașinile electrice sunt aici, sunt tot mai multe, circulă și se încarcă fără probleme și proprietarii sunt mulțumiți. O să ziceți că în România este mai greu, dar de fapt totul este posibil și aici (au demonstrat-o mulți posesori) și oricum România este în urmă la orice și oricum cererea va crea oferta și infrastructura necesară.

Singura discuție care va trebui purtată este cea despre momentul când vor fi prea multe mașini electrice. Atunci pot apărea probleme, deși soluții există încă de acum și în cei 15-25 de ani până se va ajunge la o astfel de masă critică se pot rezolva toate.

Am văzut un Hyundai Ioniq 5, care arată foarte bine și pare un concurent serios pentru VW ID.3. Nu știu dacă a ajuns și a noi, dar asiaticii vin tare pe electrice.

asus s5507

    55 comentarii

  1. Cu cat incarci un acumulator mai repede cu atat il strici mai repede, asa ca intrebarea este cum vor merge si ce autonomie vor avea masinile electrice dupa 3 ani de folosire.

    Sunt foarte misto masinile electrice, foarte bune in oras, foarte economice si polueaza mai deloc in folosire daca nu arunca nimeni ceva ambalaj pe geam.

    In Romania infrastructura de incarcare este la inceput, dar exista deja posibilitatea sa strabati tara prin orasele mari folosind o masina electrica.

      (Citează)

    • Si cu toate astea nu e plin de masini electrice sh la care nu tine bateria.

        (Citează)

    • Trebuie sa fi dilau sa faci distante gen București Cluj cu o jucărie de asta electrica. DILAU
      Și în oraș sa mergi la Starbucks nu impresionezi nici o gagica sau macar o musca cu electrificata ta.
      Buhnici mergea cu tot alaiul pana la Viena și era varza 3 zile, dar cine salva planeta și ursii panda? Cine??

        (Citează)

    • depinde, sa incarci o baterie de tesla de 77-82kwh la supercharger de 150kw nu este un capat e lume. 2C pentru o baterie serioasa care duce 4C nu ar fi o problema. chiar si la 4C dupa 4000 de cicluri o sa ai uzura undeva la sub 20%.
      sa transpui 4k cicluri in km cu o medie de 300km per incarcare, te duci undeva la 1.000.000km.

        (Citează)

    • Si… cum ai vrea sa o vinzi cand la test drive moare bateria? Sau se vede ca e cam terminata?

        (Citează)

  2. Munchen, Europa, figuri.
    Apoi îți aduci aminte ca stai în București, în bloc comunist, ca nu ai stație de încărcare. Ca îți place la aprozar și market urile sunt rele, dar la mâna lor ajungi sa încarci.
    Și apoi iese conflict ca îți plac roșiile cu gust de la aprozar dar intri și pana în kauflidl până se incarca bateria.

      (Citează)

  3. De fapt toata discutia ( si incrancenarea, in special din online) pe tema ICE vs electrice mi se pare ridicola. Sa va spun cum ma raportez eu la subiectul asta, si probabil mai sunt multi ca mine. Pe motive de inconveniente practice, nu o sa imi cumpar prea curand electrica, pentru ca pur si simplu nu vreau sa fiu nevoit sa imi adaptez viata si rutina zilnica la inconvenientele clare aduse de lipsa infrastructurii si de limitarile tehnologice ale BEV-urilor. Cand aceste doua probleme vor disparea, vom face cu totii trecerea naturala spre electrice, fara alte discutii inutile. Pe scurt, atunci cand progresele tehnologice, infrastructura si cererea de pe piata pentru electrice se vor intalni, termicele vor deveni istorie. Poate sa fie peste doi-trei ani sau poate peste zece, insa in mod cert, in Romania si in partea asta de Europa unde ne ducem traiul de zi cu zi, momentul nu a venit. Nu neg avantajele pentru mediu aduse de electrice in orasele noastre, acolo unde traim cel mai mult, dar, cu tot respectul pentru tine, Radu, e mare “distanta” intre Munchen si oricare oras din RO. Si mi-e teama ca nici macar imboldul consistent dat de UE in materie de finantare pentru infrastructura nu ne va fi suficient sa recuperam acest decalaj, pentru ca, pur si simplu, exista diferente structurale. Uita- te numai la proportia de oameni care locuiesc in blocuri si au masini, pentru ca transportul in comun nu a fost niciodata o alternativa de incredere pentru ei. Asta va fi realitatea in RO multa vreme de aici incolo, din pacate. Stiu argumentele cu schimbarea care trebuie sa vina de la fiecare dintre noi fara a mai astepta autoritatile sa se miste, si cu egoismul de care dam dovada nedorind sa facem efortul de a ne adapta la viata cotidiana cu un BEV. Dar am si eu o varsta, cu problemele de viata aferente, ceea ce ma obliga sa fiu nu comod ci pragmatic: sa fiu early adopter in RO numai ca sa aduc o insignifianta contributie la inradacinarea acestei tehnologii imi creeaza mai multe dificultati decat avantaje.
    P.S. : Punctul doi de la avantajele electricelor (“confortul la rulare”) e pentru mine un dezavantaj. Si am condus electrice deci pot sa compar. Mie imi place sa aud motorul si sa simt schimbarile de viteza. Dar asta e o preferinta personala, others’ mileage may vary…

      (Citează)

    • E ok ce zici khal. As mai adauga ca sunt încă multi care au probleme cu mașinile cu cutii automate, ca lor le place sa dea la facalet.
      Ce sa mai vorbim de electrice.

        (Citează)

    • le place ”sa simta masina si sa auda motorul”!

        (Citează)

  4. Pai si deci iti iei electrica?
    Sau zici doar asa?
    :-))

      (Citează)

  5. Se poate folosi electrica si la bloc. Poti merge cu electrica si in grecia, turcia, poti ajunge si pana in Olanda. Daca o poti incarca la munca sau acasa e suficient. Gasiti toate detaliile pe aici https://electromobilitate.com/ .

      (Citează)

    • Doar daca vrei sa iti faci concediul cam muci. Ia uite cum a decurs vacanta in Grecia, luat chiar de pe site.

      “Primul pas înainte de plecare a fost să luăm legatura cu gazda noastră cu rugămintea de a ne pune la dispoziție o priză de 230V pentru a putea încărca mașina la destinație, având în vedere faptul că pe brațul Sithonia, în apropierea locului nostru de cazare nu există nicio stație publică de încărcare”

      “Prima pauză de încărcare am făcut-o după 200 km și 3 ore de condus, la o stație de încărcare din rețeaua Virta. Nu vă bazați pe această stație de încărcare pe traseul de întoarcere spre România, deoarece nu este accesibilă decât de pe sensul de mers spre Nis!!”

      “Următoarea oprire de încărcare a fost o stație tot din rețeaua Virta aflată într-o parcare de pe autostradă în apropierea orașului Nis. Partea mai puțin plăcută este că în parcarea respectivă nu există toaletă, cafenea sau orice alt serviciu de acest gen”

      “Odată ajunși la reprezentanța Porsche din Skopje am intrat în showroom pentru că deocamdată stația este accesibilă doar în intervalul orar de funcționare al locației”

      Si asa mai departe. Cumva devine cam iritanta toata propaganda asta, care vrea musai sa coloreze orice gri in roz.

        (Citează)

  6. “oprind din când în când pentru încărcare și pauze de toalete, suc, sandviș”
    Din cand in cand=din ora in ora sau mai repede, pe autostrada, cand ai autonomie maxima 140 km, ai incarcat pana la 80% si mergi la viteza normala de autostrada.

      (Citează)

  7. De-acord că mașinile electrice sunt „the next best thing”.

    Atâta doar că Germania, care face un push puternic pe treaba asta, mai are de lămurit care e logica să facem curent pentru mașinile electrice arzând combustibili fosili. Că practic mutăm poluarea dintr-o parte într-alta.

    Și e valabil pentru toți. Eu aș zice să sărim obligatoriu în barca electrică atunci când, cel puțin în țara noastră – oricare ar fi ea, 90% din curent provine din surse nepoluante/regenerabile.

      (Citează)

    • Nu e la 90, dar e binișor peste 50% la noi, dacă am înțeles eu bine din grafic https://www.anre.ro/ro/energie-electrica/rapoarte/puterea-instalata-in-capacitatiile-de-productie-energie-electrica

        (Citează)

    • Păi faptul că acum ardem combustibili fosili nu e atât de relevant, nu? Mai relevant e câți combustibili fosili am ars ieri și câți vorm arde mâine, nu?

      Dar să zicem că nu există nici o schimbare. Să zicem că nu mai fabrică chinezii panouri solare, că nu se mai închide nici o centrală pe cărbune etc. Ia să vedem lanțul la termice vs electrice.

      Termice:
      – extragi petrol (din ocean, cu consum de energie ridicat, sau de la arabi)
      – transporți petrol la rafinărie (cu consum de energie)
      – rafinezi petrolul să faci benzină, evident cu consum de energie.
      – transporți benzina la benzinării, nu pe jos sau pe bicicletă.
      – meleoane de motoare transformă benzina aia în mișcare, cu un randament de 20%.

      Electrice:
      – extragi gaz din Rusia, cu consum de energie.
      – transporți gazul la centrală, cu consum de energie.
      – transformi gazul în curent, cu consum de energie.
      – transferi curentul la statiile de incarcare, cu pierderi
      – motoarele transformă curentul în mișcare cu un randament de 60% (incluzând pierderile la reîncărcare).

        (Citează)

    • @giani

      Desigur, e important cât ardem. De-aia, dacă ne uităm la date, Germania are un trend descendent în folosirea energiei regenerabile (în ultima vreme) în timp ce este cel mai mare poluator din UE. Și a fost sancționată recent pentru că a tot încălcat niște prevederi din zona asta.

      Pe de altă parte, Norvegia se apropie de procentul ăla de 90%, ba chiar îl depășește uneori.

      Deci, mașini electrice în Norvegia acum, mașini electrice în Germania mai târziu când măcar ajunge din urmă România la energie regenerabilă și poluare.

        (Citează)

    • Ideea era că, indiferent de cât ardem, tot e mai bine să folosești mașini electrice decât termice. Pentru că lanțul de producție și distribuție a benzinei, plus ineficiența transformării ei în mișcare de multe motoare mici, e mult mai poluant decât lanțul de generare și distribuție a curentului prin arderea gazului. Că pe ăla îl arzi în centrale mari, deci mai eficiente.

      Deci, zic eu, mașini electrice peste tot, inclusiv în Germania, că oricum poluează mai puțin decât un 320d.

        (Citează)

    • asa si?

      Care ar fi problema daca in prima faza facem fix asta?

      Eliminam noxele din oras 1. Pui instalatii de filtrare moderne si macar produci doar co2, nu si noxe si la periferie.
      Ramai cu 1 singur poluator mare in loc de multi si mici, nu poti sa mai zici ca e greu sa prinzi 10000 de masini care circula fara ITP.

        (Citează)

    • Văd că tot o dați cu eficiența motorului electric care e superioară celui termic. Corect până la un punct.

      Ca să obții curentul ăla electric folosești cărbune cu eficiență de 33% și ăla îl bagi într-o mașină cu eficiență de conversie de 80%, să zicem.

      Practic eficiența reală a motorului electric este sub celui termic, dacă folosești combustibili fosili să-ți alimentezi mașina. În realitate e poluare cu extra steps.

        (Citează)

    • @eftimie: eficiența reală nu e sub, pentru că e mai eficient să arzi chestii în cazane mari decât în multe cazane mici, asta incluzând și distribuția. Și, dacă te gândești că și benzina se face cumva și se transportă cumva, ieși pe minus la termice.

        (Citează)

    • eftimie a fost olimpic la matematica, altfel nu-mi explic!

        (Citează)

  8. O sa imi iau masina electrica cand voi putea parcurge 500km la viteza de autostrada. In momentul asta daca mergi cu 130-140 km/h nu ajungi prea departe pana sa trebuiasca sa o incarci din nou indiferent de model.

      (Citează)

    • tu nu auzi mai ca iti zic baietii cum e cu pauza de sandish, de te uitat la flori si sa faci shushu la fiecare 100km.

        (Citează)

    • explica si mie unde ai tu 500 km legati de autostrada in romania.

        (Citează)

    • E plin netul de eroi care merg 1000 km fără oprire. Mă simt inferior ca șofer, că dacă merg 200km simt nevoia de un pipi, o cafea, o măslină ceva. La 300, deja trebuie neapărat să mă opresc. Și fără o pauză de masă, minim 30 min în mijlocul unui drum de o zi, ajung la destinație rupt de oboseală.

      Probabil de-aia nu au succes mașinile electrice, că sunt mai mulți ca ei decât ca mine.

        (Citează)

    • daca sunt fresh, pot face Bucuresti – Iasi cu o singura oprire, de pipi, altfel pot sa bag dintr-o tura.
      luni: Bucuresti – Campulung Muscel, fara oprire (opream desigur pt pipi, dar nu a fost cazul)

      de multe ori fac A2 fara oprire, opresc direct la cazare in Mamaia sau Vama.

      da, sunt multi care conduc fara a se opri la fiecare 100km.

        (Citează)

  9. 20 de minute nu e mult daca cand ajungi in statie si poti sa lasi masina la incarcat direct. Dar daca fiecare masina dureaza 20 de minute sa se incarce (vs. sa zicem 2 minute la benzina sau disel) inseamna ca iti trebuie de cel putin 10 ori mai multe “prize” decat pompe pentru a obtine cat de cat cam acelasi grad de incarcare per punct de incarcare (in momentul in care sunt suficiente electrice). Daca ai doar 2 masini in fata, s-a facut ora de asteptat pana pleci.

    Scalabilitatea pe termen lung probabil nu o sa fie cu te duci si o bagi in priza, nici daca reduc timpul de incarcare la 10 minute, ci cu te duci, lasi acumulatorul tau si il iei pe urmatoarul plin.

      (Citează)

  10. Treaba e cam asa: poti trai si in romania cu o electrica, sa o folosesti la drumuri lungi, mai ales daca e o Tesla. Da’ mai devreme sau mai tarziu, te chinui putin, mai ales daca mergi des si lung, si vrei 150 pe autostrada.

    Pentru oras si imprejurimi, there’s no discussion.

    i3. o sa fie o jucarie ieftina si foarte practica in vreo 2 ani, imbatabil in oras, daca n-ai copii. Mie mi-a placut mult si probabil mi-as fi luat daca n-avea usile alea ‘antikids’ in spate.

      (Citează)

    • eu as lua i3 daca nu ar arata ca un catel de masina sau ca un cotet.
      si pana iti iei tu i3 peste 2 ani, vezi ca deja e discontinued. dar csf, suntem tara de lumea a 3a, ne place sa importam rebuturile europei, asa e cu cojile de pe strada, asa o sa fie cu electrice.

        (Citează)

    • tocmai ca e discontinued, autonomie mica, arata dubios, de aia zic ca o sa fie ieftin sh, si el e o masina buna.

        (Citează)

  11. Deci noroc cu electrica să poți vorbi cu pisi în mașină. Nu te supara că te-ntreb, dar ai Ferrari cu V12 turat la maxim ca să nu-ți poți auzi gagica fără să urli? Că și-n Dacia 1100 poți vorbi normal.
    🤣🤣🤣🤣

      (Citează)

  12. Esti in urma la incarcarea pe 800v. Mai sunt si altele care suporta Ioniq 5, EV6 etc.

      (Citează)

    • Ioniq 5 e concurent pentru ID4, nu pentru 3. Bine, mult spus concurent, Ioniq 5 e peste la mai toate capitolele importante.

        (Citează)

  13. Avantajul incarcatoarelor electrice este ca pot fi instalate in mai multe locatii: la bloc, parcarile supermarketurilor, parcari stradale, deci va scadea numarul persoanelor care vor fi veni in statie sa-si incarce masina.
    Am 4 colegi la munca cu masina electrica si toti le incarca acasa.

      (Citează)

  14. Giani Mucea:

    – meleoane de motoare transformă benzina aia în mișcare, cu un randament de 20%

    E puțin altfel. Benzina are randament la ardere 26%, iar motorina 72%.

      (Citează)

  15. alxzen:
    explica si mie unde ai tu 500 km legati de autostrada in romania.

    Pai merge si pe contrasens si face de un 500km pe autostrada.

      (Citează)

  16. Toata lumea se uita la avantajele eklctricelor fara de combustie insa nimeni nu vede ca sunt cu 25% mai scumpe. Personal cred ca sunt foarte scumpe si desi sunt numiti “early addopters” defapt sunt niste cobai ale unor masini care sunt la primele generatii, pline de bug-uri si fara un istoric de rulare mai mult de 1 an.
    Am o hibrida de 1.5 ani si singurul cost pana acum e 50 E pe luna, atat. Oare se merita sa ma mult la o electrica ? Raspunsul e nu.

    Singurele masini care au rulaj si nu fara probleme care au fost rezolvate in timp, sunt Tesla si i3 , restul toate niste petarde pline de bug-uri. Toti producatorii au scos in ultimii 1-2 ani modele elctrice, desi nici unu nu are pregatire si experianta unei masini electrice serioase. Nu zic ca si cele clasice nu au probleme de noi % e mic fata de numarul de productie plus ca masina in sine e neschimbata de zeci de ani iar thnologia adusa in ani nu a fost ceva major ca schimbarea de la combustie la electric.

    Personal cred ca se incerca prea mult impingerea masinilor electrice intr-un mod nesustenabil cand poate era mai bine sa se faca push pe hibride pe petrol si electrice cu interzicerea diesel. Era o tranzitie mai usoara.

      (Citează)

    • da

        (Citează)

    • Reno are zoe din 2013 parca..toyota face hybrid uri de mai mult timp, etc. La cati bani sunt la mijloc cred ca marii producatori pot recupera repede decalajul tehnologic. Majoritatea oamenilornu fac sute de km zilnic, daca poti incarca electrica la munca/acasa e suficient. Daca chiar vrei sa mergi de 2 ori pe an mii de km poti inchiria lejer o masina cu motor termic.

        (Citează)

    • Era o tranziție mai ușoară, dar mai lungă și mai scumpă.

      Electricele sunt clar superioare IC-urilor. Considerând un efort de dezvoltare similar, electricele vor bate IC-urile mereu. Singura diferență e că IC-urile au deja efortul de dezvoltare (al mașinii și rețelei de distribuție) consumat în ultima sută de ani.

      Problema IC-urilor nu e încălzirea globală, e capitalismul și legea evoluției produselor. Capitalismul și sistemul concurențial împinge producătorii să facă ceva mai bun, iar legea evoluției produselor, care plasează motorul termic la capătul curbei S proprii, spune că orice dezvoltare a lui va aduce beneficii din ce în ce mai mici. Deci motorul termic e la sfârșit oricum ai da-o, chiar dacă Greta își cumpără un Hummer mâine.

      Hibridele sunt o soluție intermediară, după cum zici și tu. Și, ca soluție de tranziție, funcționează foarte bine. Adică există, pot fi cumpărate de oameni, circulă pe stradă etc. Nu le pune nimeni piedică, ba chiar au facilități de taxe în multe țări. Care e problema? De ce nu e asta suficient din punctul tău de vedere?

        (Citează)

  17. Radu si eu sunt incantat de tehnologie dupa ce am testat VW e Golf, Kia e Niro si ID3. Probabil noile modele Kia ev6 sau Ioniq 5 cu accumulatorii de ultima generatie vor fi si mai atractive. Desi sunt pasionat de automobile si vad automobilul electric ca pe solutia clara pt viitor eu am o problema simpla. Bugetul meu pt masina e 16.000 euro. Probabil mi as permite o masina de 25 k eur insa nu vreau sa dau suma asta. Prefer sa investesc banii. Cele mai accessible modele ar fi Renault Zoe (pretabil strict traficului urban), Hyundai KONA electric (23k eur pret excelent pt dotari si autonomie) sau Hyubdai IONIQ Electric (24 k eur practic autonomie OK si pt extra urban). Deci pt mine diferenta aia de 7000 este mare iar daca ma duc la ID3 sau ceva cu autonomie comparabila cu ce am acum, merg spre 35 k eur cu subventie. E aberant de scump for now. Eu as merge pe un hybrid SH (Toyota, Honda si Hyundai fac modele excelente insa Honda e prea scumpa chiar si SH deocamdata sau un Plug in (risc mai mare ca SH si f scump nou). Asa ca ii inteleg pe cei care avand un hibrid azi fie clasic sau plug in, ar spune pass unei electrice. De asemenea, viziunea ta asupra accesibilitatii la incarcare rapida sau normala in Romania e profund optimista. E o opinie personala ca adoptarea mobilitatii electrice pe scara larga nu poate fi singura solutie atata timp cat nu s au gasit solutii clare pt probleme fundamentale, pret se achizitie, valoare reziduala (apar modele noi de baterii aproape lunar cu autonomii tot mai mari, ce model iti iei azi Maine poate fi poate fi outdated), ce se intampla cu bateriile vechi cand ajung la finalul ciclului de viata, cum le reciclam, cata energie utilizata e din surse regenerabile.. truly regenrabile. As tinde sa fiu acord cu Ceo ul Stellantis Tavares care sustine ca adoptarea fortata a mobilitatii electrice ar putea face mai mult rau decat bine. Viitorul o va spune. For now, da e al naibii de bine sa calci o electrica dar e la fel de bine sa mergi cu o hibrida care consuma si polueaza f putin si in care nu ti tremura fundul iarna pt ca iti opreste din climatizare si dezaburire ca sa poti ajunge de la Comarnic la Busteni (pt ca la statia unde planuiai sa opresti era plin sau masina nu a recunoscut conectorul la incarcare).

      (Citează)

  18. Astept review-ul pentru un traseu Bucuresti – Satu Mare. Sau sa nu exageram, Bucuresti – Iasi si/sau Bucuresti Timisoara. Poate chiar Timisoara – Iasi…

      (Citează)

    • daa, cu locuri unde sa faci shushu, in functie de dimensiunea vezicii/vezicei, si a bateriei.

        (Citează)

    • Marius:
      Astept review-ul pentru un traseu Bucuresti – Satu Mare. Sau sa nu exageram, Bucuresti – Iasi si/sau Bucuresti Timisoara. Poate chiar Timisoara – Iasi…

      poate o sa il fac eu, am calculat deja tre sa oprest la RM valcea, au un kaufland unde poti sa bagi un mic si curent. Mai nou ca toate portiunile inclusiv ce termina acum la Aiud vor avea statii de incarcare pe toate standardele.

        (Citează)

  19. Din perspectiva unui om care nu are nici mașină nici permis de condus, înverșunarea unora din frații comentatori de mai sus mi se pare extrem de amuzantă.
    PS: sper că discuțiile de acum in vreo 10 ani sa fie electrică vs. hidrogen

      (Citează)

    • din perspectiva unui decretel ca tine care nu a facut scoala de soferie decat tarziu in viata, iti ofer un sut in posterior sa te apuci.
      se merita, crede-ma

        (Citează)

    • @bogdan: nu prea stii sa citesti dar vad ca folosesti “se merita” deci e de inteles.
      sau presupun ca vrei sa spui “ca mine”…

      in fine, fiecare face ce doreste in viata, presupun ca daca traiesti in Bucuresit masina este o necesitate (desi stiu bucurestenei fara permis), in cazul meu nu este, nu a fost, nu este, nu va fi.

      totul este o chestie de necesitate, eu nu am nevoie, altii poate au.
      ca sa iti dau un exemplu, lucrez intr-un birou cu vreo 45 de oameni. din astia 45 poate 2 (doi) au masina, si peste jumate nu au permis. media de varsta e pe la 30 de ani. te las sa tragi concluzia.

        (Citează)

  20. Asa vor fi, dar cel mai probabil nu in Romania. Din pacate.

      (Citează)

  21. Apropo de mad macsii de mai sus eu conduc relativ de 2/4 ori pe luna cam 650 km intinsi pana la parinti.

    Am calculat ca daca as avea un model 3 long range sau Ionique 5 ma opresc la ramnicu valcea la kaufland bag un mic si curent si imi vad de drum fluierand.

      (Citează)

  22. Legat de zgomotul din mașină, multi cred că mașinile electrice sunt mai silențioase dar e total fals. Eu sunt f sensibil la zgomot și sunt căutarea unei mașini silențioase, in sensul că călătoresc f des cu Uber și umblu cu decibelmetru după mine.

    Majoritatea zgomotului este dat de gropi și de cauciucuri, de aia ți s-a părut la Munchen mai silentios. Merg f des cu Renault Zoe și e la fel de zgomotoasa ca un Logan pt că nu e antifonata bine.

    Care sunt cele mai silențioase mașini? Cele scumpe, bine antifonate. Am mers cu 2 BMW-uri noi și niciuna nu a sărit de 70db, pe când restul mașinilor se duc lejer in 75-85db.

    Scara decibelilor e logaritmica, deci 80db înseamnă de 2 ori mai zgomotos decât 70db.

      (Citează)

  23. MarioC:
    Avantajul incarcatoarelor electrice este ca pot fi instalate in mai multe locatii: la bloc, parcarile supermarketurilor, parcari stradale, deci va scadea numarul persoanelor care vor fi veni in statie sa-si incarce masina.
    Am 4 colegi la munca cu masina electrica si toti le incarca acasa.

    In tarile cu totul pe curent ( incalzire , cuptoare , plite ) si cu 380v ar merge cu incarcatul acasa. in Romania, sa fie cateva case cu cate un Ioniq 5 care trage 350kW , explodeaza transformatoarele .

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus