►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
23 Jul 2021 ·
GÂNDURI ·
Eurostat estimează cum va arăta repartiția pe județe a populației României în 2050. Bineînțeles că urmează o depopulare masivă în toată țara, cu excepția Ilfov.
Estimarea Eurostat este că vom fi 18,5 milioane în țară în 2025, 17,2 milioane în 2035, 16 milioane în 2045 și 15,5 milioane în 2050. Nu-i ceva nou, inclusiv ONU face astfel de studii de ceva vreme, dar este de observat că în urmă cu 3 ani Eurostat avea o estimare mai mare pentru anul 2050 în România, de 16,7 milioane.
Cred că așteptarea este că, după covid, va urma o nouă migrație. Înțeleg de ce, sunt alte studii care spun că în pandemie mulți oameni au decis să se reprofileze sau să facă schimbări majore cu viața lor. Probabil că unii dintre ei au decis să plece în străinătate. Vorbim altă dată despre acest studiu.
Bun, estimarea pentru județele României este cea de mai jos. Graficul arată cu cât va scădea sau crește populația fiecăruia, în procente, față de anul 2020.
Ilfov este singurul care crește, probabil pe fondul mutării oamenilor spre localitățile satelit din jurul Bucureștiului. Eu aș pune-o ca pe o creștere a Bucureștiului, de fapt, care altfel apare în grafic cu scădere de 23%.
Putem vorbi altădată, de altfel, despre cum Ilfov ar trebui să dispară ca unitate administrativă sau județ în favoarea unui București metropolitan. Mutarea e greu de făcut, că toți vor un prefect, 28 de primari și multe bugete pe care aceștia să le controleze în locul primarului Bucureștiului.
Oricum, declinul populației va fi masiv în sudul României. Declinul va fi mai mic în județele dezvoltate, unde sunt locuri de muncă mai bine plătite, și în județele sărace, culmea, unde natalitatea este mai mare.
Articolul respectiv mai spune două lucruri deștepte. Primul:
În fața acestor perspective întrebarea firească este dacă se mai poate face ceva. Nimeni nu poate avea un răspuns pozitiv fundamentat realist, situația fiind mult prea gravă după 32 de ani de acumulări negative și construirea unor mecanisme determinante extrem de solide și rigide. Clasa politică nu a abordat niciodată viitorul populației țării cu voință autentică, competență, responsabilitate și viziune pe termen lung.
Bineînțeles că nu, erau ocupați să fure și să scape de închisoare și să dea contract prietenilor politici.
Al doilea este că nu s-au făcut niciodată studii pe eșantioane mari pentru a înțelege exact de ce apare depopularea sau scăderea natalității. Ce determină mai precis, nu doar “e mai bine dincolo”, emigrația către alte țări? Ce determină cuplurile să nu aibă copii sau să facă unul singur? Cât de important este fiecare factor pe care-l intuim în ecuația respectivă?
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
29 comentarii
23/07/2021 la 7:34 AM
Localitățile limitrofe (Chiajna, Bragadiru, Popești-Leordeni, Voluntari etc.) ar trebui să fie parte integrantă din București. Și asta ar veni la pachet cu ceva avantaje pentru puhoiului de lume mutat acolo.
Deea(Citează)
23/07/2021 la 9:46 AM
Ar fi unele avantaje pentru oamenii care locuiesc deja acolo, dar ar fi si ceva dezavantaje. Mai ales pentru dezvoltatorii imobiliari care ar trebui sa inceapa sa obtine autorizatii respectand cat de cat niste norme de constructie.
Andrei G(Citează)
23/07/2021 la 10:50 AM
Da, dar primarii respectivi nu vor asta și nici partidele lor. Mai bine fruntaș la sat, cum e vorba aia. Mai ai un buget mic acolo de dat unei firme prietene pentru asfaltat 2 străzi etc.
Cred că inclusiv locuitorii preferă să fie independenți cu o primărie mică decât să fie nevoiți să vină din Bragadiru în București pentru a depune vreun dosar cu șină la primăria mare din București.
În plus, cum s-ar face extinderea asta? Cresc sectoarele spre localitățile limitrofe? Că eu n-aș vrea asta.
nwradu(Citează)
23/07/2021 la 10:59 AM
Așa ar fi singura variantă logică, să se extindă sectoarele către localitățile limitrofe. Altfel ar trebui inventate niste sectoare noi, care sa cuprindă fiecare o parte din periferie.
Andrei G(Citează)
23/07/2021 la 12:45 PM
Exact.
Nu locuiesc in Ilfov, n-am treaba, dar daca as locui, daca satul meu ar fi in Ilfov – nici eu nu as vrea ca satul meu sa dispara si sa fie condus “de la centru”, de primarul Bucurestiului. Mai bine descentralizat, fiecare cum se gospodareste.
Catalinx(Citează)
23/07/2021 la 8:21 AM
La Iasi și in Ilfov primarii ar trebui sa facă mai multe creșe, grădinițe și scoli.
Motivele pentru natalitate scăzute sunt foarte diverse:
– lumea mult mai comoda, vor la festival, city-break, PS5, cafenea, etc.
– lipsa infrastructurii pentru copii mici, creșe, Grădinițe, spitale de copii
– mulți fac primul copil cand deja au par alb in cap sau nu mai au deloc
– instabilitate financiară
– locuințe scumpe
Depopularea este in general datorită clasei politice care nu are planuri pe termen lung, nu investește cu cap.
Okochea(Citează)
23/07/2021 la 10:54 AM
Nu știu ce să zic legat de ultima afirmație. Foarte mulți oameni nu sunt interesați de clasa politică deoarece simt că nu le influențează viața.
În plus, România are niște legi foarte bune privind asistența socială și concediul maternal, iar asta încurajează natalitatea. Îmi spunea ceva recent că în Elveția ai 3 luni și atât. În SUA nu ai nimic. Nu zic, nici ei nu stau bine la natalitate, dar uite că nu e musai legat de asta.
În general natalitatea scade în țările dezvoltate. Oamenii vor să se distreze mai mult, sunt foarte preocupați de carieră, vor festivaluri și PS5 cum spui și tu. Și o altă problemă este că nu-i suficient un singur copil. Populația crește dacă o familie face în medie 2,1 copii.
nwradu(Citează)
23/07/2021 la 7:46 PM
@nwradu, da in Romania e foarte incurajator concediul de maternitate ca e de 2 ani, dar cam aici se opresc avantajele. Cea mai mare problema e ca dupa cei doi ani nu prea ai unde lasa copilul. In Germania sau Danemarca e un an, dar dupa acel an copilul poate fi dus la o cresa, in zona. La noi daca nu ai pile nu prinzi loc.
Bine aici mai e si o problema ca vin unii in orasele mari si nu isi schimba buletinul unde stau, raman cu el la ma-sa acasa, si orasele mari nu au asa multi copii inregistrati. Am prieteni care stau in Iasi, au copii dar buletinul in Suceava sau Bacau.
Alex(Citează)
23/07/2021 la 8:25 AM
Eu as mai adauga o cauza a migrarii populatiei din sudul tarii: deșertificarea Romaniei. Oltenia se afla deja in plin proces de desertificare. Imaginati-va cum o sa arate sudul peste 20-30 de ani. Afganistanul de acum.
ionut(Citează)
23/07/2021 la 10:56 AM
Crezi că altfel ar munci toți în agricultură? Mai degrabă speranța pentru astfel de zone este în industria auto, în servicii, depozite, transport. Pe acolo ar trebui să treacă marele coridor european de transport.
nwradu(Citează)
23/07/2021 la 8:57 AM
Nu stiu, intreb si eu ca Pacala: e rau ca se depopuleaza Romania?
Sunt mai multi ani de cand eu cred ca cel mai bine pt noi ar fi sa desfiintam tara, de ex sa o facem colonie germana sau elvetiana etc
Marean(Citează)
23/07/2021 la 9:04 AM
Auzisem de la tatal meu o gluma: “Ar trebui sa-i atacam pe nemti ca sa ne cucereasca si sa organizeze ei tara.”
SGT(Citează)
23/07/2021 la 11:00 AM
În practică nu putem desființa țara.
Trebuie găsite soluții la problemele curente. Pe noi ne cam ocolesc și imigranții. Și alte țări s-au depopulat, dar au emigrat alții acolo ca să le culeagă cartofii sau să le fie medici. La noi nu vine nimeni, niște asiatici pe la shaorma și Therme, dar nu cred că au intenția să devină cetățeni full time ai României.
nwradu(Citează)
23/07/2021 la 11:00 AM
Da’ du-te tu tare în Germania ta sau în Elveția… că tare mișto e p-acolo.
Emil C(Citează)
23/07/2021 la 11:10 AM
E ok să se depopuleze țara. Nu se ajunge la desființare, dar devine mai ieftină, deci mai atractivă pentru vestici. Ăia vin cu bani și fără năravuri românești și, dacă ating o masă critică destul de rapid, nici nu apucă să fie convertiți în mioritici. Sunt destule zone mișto, în care românii nu au apucat să verse rahat.
Giani Mucea(Citează)
23/07/2021 la 11:32 AM
Sau ne invadează rușii, că ei sunt mulți. Migrația de obicei se face din spre est spre vest. Când țări precum Pakistan, Nigeria, Bangladesh șamd au o natalitate de peste 3 și sute de milioane de locuitori, vor veni și aici. Momentan aleg Suedia și Franța, dar se va umple acolo.
nwradu(Citează)
23/07/2021 la 11:40 AM
Bun și dacă se umple acolo înseamnă că pun presiune pe piața imobiliară și prețuri în general, deci devine mai scump pentru pensionari spre exemplu, care se orientează către locuri mai ieftine.
Giani Mucea(Citează)
23/07/2021 la 12:19 PM
evident ca faza cu desfiintarea tarii nu e fezabila, dar un om poate sa viseze, nu? :-)
ideea e ca daca va fi liber pe aici, pana la urma vor veni niste oameni carora le convine ca e liber pe aici, de aia nu vad neaparat o problema ca se depopuleaza romania – se depopuleaza de romani, nu de oameni :-))
ar putea fi vestici mai pe final de viata, care au ceva bani si vor peisaj frumos, de exemplu – problema e ca s-ar putea sa nu mai avem peisaj frumos in 10-20-30 de ani ca distrugem totul ca termitele si mai e problema ca suntem cam aproape de Rusia
deci cel mai probabil vor veni oameni din partile sarace ale lumii – asiatici, africani, cine stie, ideea e ca va fi interesant de trait pe aici daca se va intampla asta, va fi haios de vazut cum vor convietui cu ultimii daci urmasi ai lui Zalmoxes ramasi pe aici :-)
Marean(Citează)
23/07/2021 la 12:31 PM
Mă gândeam la asta. Oare discuții din acestea au avut dintotdeauna oamenii, la fiecare val de migrație?
Mă întreb cum se simteau romanii după ce, stăpânind jumătate din Europa, au văzut cum imperiul lor scade și vin valurile migratoare care în cele din urmă au ajuns la Atlantic. Sau apoi cu otomanii.
nwradu(Citează)
23/07/2021 la 3:55 PM
“Mă gândeam la asta. Oare discuții din acestea au avut dintotdeauna oamenii, la fiecare val de migrație? Mă întreb cum se simteau romanii ”
Pai pot sa-ti spun ca nu a depins deloc de discutii, ci de lupta.
Aia care au stat la discutii, ca bizantinii, au fost stersi din cartea de imobil.
Aia care s-au batut mai bine, indiferent daca erau invadatori sau aparatori, au castigat o tara.
mac gregor(Citează)
23/07/2021 la 9:51 AM
Declinul populației va fi global – dacă nu intervine vreun eveniment dubios – si dacă Asia își continuă traiectoria nu vom avea imigranți competitivi – mă refer aici la nivel UE. Eh, vedem in 10 ani.
Danutz(Citează)
23/07/2021 la 10:17 AM
Am citit “decalotare”
Vali(Citează)
23/07/2021 la 11:01 AM
Merge și decalotare, dacă te referi la stratul superficial de oameni de pe suprafața județelor.
nwradu(Citează)
23/07/2021 la 10:26 AM
Oamenii au vrut din totdeauna mai mult de la viata, nu s-a schimbat aici nimic. Ceea ce s-a schimbat la 180 de grade, a fost modul in care poti optine mai mult de la viata.
Pana acum sub 100 de ani, cand majoritatea populatiei era agrara si subdezvoltata, aveai mai mult de la viata cu cat aveai mai multi copii care te puteau ajuta in gospodarie si la munca gratuit, doar pe o farfurie de mancare. Puteai astfel sa cultivi mai mult pamant, sa cresti mai multe animale etc.
De cand agricultura asta care folosea omul pe post de bou de munca a incetat sa mai fie sursa numarul unu de venit a tarii(lor) si a aparut industrializarea accelerata, interesul strict economic de a avea copii a disparut aproape complet. Ba din contra, cum spuneam, paradigma s-a intors cu 180 de grade, un copil a devenit un cost:
– Datorita cresterii anterioare accelerate a populatiei, spatiul s-a restrans si a inceput o competitie pentru a avea terenuri/case. Oamenii au trebuit din activitate preponderent industriala sau intelectuala sa castige mai mult pentru a putea sa liciteze mai mult pe o piata mereu in crestere a costurilor cu locuitul. Astfel acum, cu cat ai mai multi copii, cu atat e mai scump pentru ca iti trebuie o casa cat mai mare. Iti trebuie sa ii duci la scoli cat mai bune, sa faca meditatii etc. Un copil acum aduce cu sine o tona de costuri care nu existau, pe langa costul cu locuitul: haine, meditatii, excursii si concedii, jucarii, alimentatie, tratamente medicale etc. Deci pe de-o parte trebuie sa muncesti pana pici lat pentru a obtine banii necesari, pe de alta parte iti trebuie timp pentru a ingriji copiii. Nimic in societatea actuala, mai ales romaneasca, nu sprijina familiile, societatea are pretentia sa te descurci aproximativ singur, pentru ca la final sa obtina niste roboti buni de pusi la munca si la taxat cu impozite.
Cred ca problema numarul 1 peste tot in lume unde scade natalitatea ramane costul cu locuitul raportat la puterea de cumparare a populatiei, se suprapune perfect harta locuintelor scumpe cu harta scaderii natalitatii. Oamenii sunt teleghidati si fortati economic de totul in jurul lor sa aleaga o viata in 1 sau 2, intr-o casa mica, astfel ramanandu-le si ceva bani pentru a-si satisface niste nevoi ceva mai sus pe piramida lui Maslow decat acoperis, apa, mancare si caldura.
Ion(Citează)
23/07/2021 la 12:07 PM
Ce nu se zice acolo e ca pana in 2050 vor sosii si in Romania migranti, in marea parte din tari mai sarace care se vor muta pentru conditii mai bune ca in tara lor. Vor pleca repede cand vor vedea cat de rasisti suntem. Cat vor fii ei la numar, nu stim. E un proces normal, s-a intamplat peste tot in vest unde cei ce au plecat au fost inlocuiti cu Romani, Polonezi, Bulgari etc . Nu e nimic rau in a importa forta de munca, ajuta sistemul social, piata muncii are angajati, diversitate (asta nu prea merge la mentalitatea de dac liber din Ro)
Ca raspuns la intreabarea ta, de ce pleaca lumea si mai ales de ce nu se intorc, raspunsul e 50 de ani de mentalitate comunista inradacinata si alti 30 de tranzitie si reforme ratate.
Anul e 2050 si Romania tot o tara puternic corupta o sa fie, unde fiecare lucrare, investitie e facut pentru interesul politic si al cunostintelor, nu al cetateanului. De la primarie pana la guvern. Angajarile tot fictive si pe pile, profesionisti lispsa, speranta de viata evident tot mai mica.
Scolile sunt praf, afara si innauntru, se arunca bani pe renovari scumpe si proaste. Factorul uman din scoli e slab pregatit si nemotivat.
Spitalele sunt infecte de la bacterii pana la factorul uman, inclusiv cele private uneori ai impresia ca esti la stat la cum esti tratat, e greu sa schimbi metalitatiile astea.
Politie si securitate, in Romania e un sentiment fals de protectie, asta pana ajungi sa ai nevoie de ea, colcaie clanurile mafiote iar violenta e la mama ei acasa daca “superi” pe cine nu trebuie.
Asa cum am zis, coruptia se vede si se simte, iar cand esti in vest si vezi cum arata o viata unde statul se implica pentru cetatean nu iti mai trebuie sa te intorci in Romania, poate doar in concediu.
Pana atunci tot o sa fii sufocat de betoane, banul public tocat pe contracte paguboase, profesorii or sa fie si mai slabi, sistemul sanitar posibil ok la privat varza in public. Lumea pe langa tine tot agresiva si pusa mereu pe scandal, la putere tot PSD si PNL cu promisiuni de noi culmi atinse de poporul roman stapan pe pamanturile lui dar hartuit de UE si SUA.
Ne auzim in 2050 si vedem cum sta treaba
L!nuX(Citează)
23/07/2021 la 12:12 PM
Intrebarea de un milion de puncte. Nu am inteles niciodata problema cu depopularea. Cel mai bine ar fi sa devenim o colonie….nu germana…as vrea italiana daca se poate.
Dar avand in vedere vecinii nostrii…..cred ca vom fi sub influenta ruseasca, un fel de transnistria dar mai mare.
azorel(Citează)
23/07/2021 la 12:24 PM
@azorel: Păi și atunci mai vrem să fim colonie sau ai prefera să nu ne depopulăm?
nwradu(Citează)
23/07/2021 la 1:49 PM
Eu cred ca motivul pentru care se emigreaza masiv – este saracia.
Salariile din Romania sunt mizere, nimeni nu poate trai cu 300 de euro pe luna, si exista milioane de salariati platiti asa (chiar daca o parte mai iau ceva extra la negru, sumele sunt neglijabile si se aplica doar unora).
Da, e usor si cumva steril sa dai vina pe lipsa infrastructurii, spitalelor, coruptie, etc. – dar “in strada” 90% din cei plecati afara vor raspunde ca au plecat pentru niste castiguri mai consistente si ca in Romania faceau foamea.
Dragos(Citează)
24/07/2021 la 10:55 PM
Păi e normal ca mulți să-și ia lumea în cap și să se care unde or vedea cu ochii.De ce ar sta aici? Că să-le ia statul aproape jumătate din cât câștigă că să-și plătească liota de bugetari incompetenți și nesimțiți și pensionari speciali ? Căt timp specimeme ca analfabeta de Dancilă ajung să conducă guverne e logic să te cari de aici .
Doc(Citează)