►► Black Friday la: Fashion Days, Finestore, PC Garage, evoMAG, Altex, Flanco ◄◄
Dacă vreți încă o dovadă că aviația viitorului va fi bazată pe drone teleghidate de la distanță, iată aici: Marina SUA a testat o dronă de realimentare cu combustibil a avioanelor.
Până acum venea un avion mare, un tanker, și avioanele de vânătoare se cuplau la acesta. Noua dronă, numită MQ-25 Stingray, preia acest rol. Drona a fost testată zilele trecute în mai multe situații, cu transfer de combustibil la altitudine mare și viteze uzuale pentru operațiune, apoi la altitudine mai mică șamd. A mers totul bine.
Drona nu este complet autonomă, ci controlată de la distanță de un operator uman. Chiar și așa, însă, le era teamă ca lag-ul mai mare în comunicație și alte posibile probleme aerodinamice să nu facă periculoasă operațiunea. So far so good.
Din ce zice Marina, chiar aveau nevoie de o astfel de dronă. Realimentări în aer se făceau și utilizând alte avioane de vânătoare, adică F/A-18 SuperHornet realimentau alte F/A-18 pentru ca acestea din urmă să nu mai piardă timpul cu aterizarea pe portavion.
Fueling the future: The #Navy made history June 4 conducting the first ever refueling operation between the MQ-25 T1 unmanned tanker and the F/A-18 Super Hornet.
📰: https://t.co/Nk2N3H1W0T pic.twitter.com/lleKEaTjgD
— NAVAIR (@NAVAIRNews) June 7, 2021
Treaba asta este importantă pentru că, zice sursa, o treime din timpul de zbor al avioanelor de pe portavion era ocupat de misiuni de realimentare. Fiecare aterizare și decolare costă mult (în mentenanță și consumabile), așa că mai degrabă preferi să trimiți drone de realimentare, nu avioane scumpe cu piloți reali la bord. Pe acestea din urmă le ții pentru bombardamente.
sursa: Navy.mil și Defense News.
Iată un clip video cu avioane și portavioane, de când am vizitat Intrepid-ul.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
9 comentarii
09/06/2021 la 11:37 AM
Următorul pas este o dronă-cisternă care să alimenteze o dronă, astfel ca să cîştige o autonomie cvasi-nelimitată. Uau!
Sorin(Citează)
09/06/2021 la 1:22 PM
Interestant, dar nu neasteptat avand in veder costurile mari de exploatare pentru aeronavele de tipul KC 135 Strato tanker. Ce ma sperie pe mine mai mult sunt testele cu aeronave fara pilot pentru utilizare comerciala. Costuri mici pt operatori, robotii nu se plang de bani si oboseala ca pilotii iar companiile pot invoca motive tehnice cand pica pasarea. Viitorul nu suna bine pt un nervous flyer ca mine. 😂😬
Cosmin T.(Citează)
09/06/2021 la 1:39 PM
nu si pentru un programator :))
add(Citează)
09/06/2021 la 2:25 PM
Discutabila realizarea.
Evident ca sa folosesti alte avioane F/A-18 ca sa faci realimentare in zbor este stupid. Dar nu era nevoie de asa ceva.
Pe portavioane gasesti si alte avioane care nu sunt F/A-18. E-2 de supraveghere (AWACS cu farfurie deasupra) si pana nu demult S-3 pentru patrulare antisubmarin (existand si variante de transport si realimentare in zbor). Avioane mai mari si mai lente dar utile prin ceea ce fac.
Un succesor “clasic” a lui S-3, adica cu pilot la bord, ar fi facut acelasi lucru care il face si noua drona. Care nu aduce nici un avantaj real pentru beneficiar ci doar pentru Boeing (producator). Pentru ca desigur pretul de vanzare al noi drone este de cel putin 2-3 ori mai mari decat a versiunii precedente de realimentare in zbor.
stefan(Citează)
09/06/2021 la 2:54 PM
Asa, Stefane, ia baga-le mintile in cap prostilor de americani, nu se poate sa aiba ei mai multa experienta in armata si avioane si portavioane si calculare de costuri si eficientza decat gigi din Romania :))))
Ion(Citează)
09/06/2021 la 4:11 PM
Da, experienÈ›a ne zice că dezvoltarea unui avion cu pilot ar fi fost mai rapidă, ieftină È™i fără probleme decât o dronă. Trebuie doar să ne uităm la F35 È™i KC46 – practic au fost livrate moca È™i cu 3 ani mai devreme. ÃŽn plus, dronele sunt mai scumpe de operat È™i cu riscuri mai mari decât avioanele cu pilot. Că piloÈ›ii cresc pe toate gardurile È™i se antrenează repede È™i ieftin.
Giani Mucea(Citează)
09/06/2021 la 5:05 PM
MQ_25 Stingeay are semnătura radar mult mai mică decât orice avion clasic de realimentare. În cazul unui conflict în Marea Chinei de Sud, forțele aeriene americane sunt vulnerabile în special la avioanele de realimentare și la AWACS-uri
Kilroy(Citează)
09/06/2021 la 10:44 PM
Interesant dpdv tehnologic dar nu inteleg prima parte a titlului, vine din pasiune pentru tehnica militara sau e ceva ce ar trebui sa ne incante?
Bogdan(Citează)
10/06/2021 la 12:18 PM
Da, probabil ca este vorba de pasiune pentru tehnica militara si pentru tehnologie si aviatie in general.
Andrei G(Citează)