►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Nu reușesc să fiu interesat de Clubhouse.
Probabil este un semn de bătrânețe. Nu mă interesează rețelele sociale noi, ci rămân la cele clasice, “de pe vremea mea”. Sau poate Clubhouse chiar este o idee neinteresantă. Juriul meu intern încă deliberează.
Citeam că mai nou Clubhouse este în beta pe Android, momentan doar în SUA. Va fi extins treptat și în alte țări vorbitoare de engleză, iar apoi în lumea întreagă. Altfel spus, mai sunt câteva luni până va fi disponibil și din România pe Play Store.
Știrea asta nu m-a făcut deloc să mă simt warm and fuzzy. N-am înțeles niciodată de ce aș vrea un sistem audio-only într-o lume profund vizuală și de ce este nevoie de o rețea socială nouă pentru asta.
N-am înțeles nici de ce multe companii din România au sărit rapid să facă ceva conținut pe Clubhouse. Am tot văzut de chat-uri, discuții despre una sau alta. Care e rostul? Prima Directivă spune că te promovezi acolo unde sunt clienții tăi. Câți dintre clienții tăi sunt pe o rețea socială nouă?
Nu foarte mulți, având în vedere că este disponibilă doar pe iOS. Probabil mai puțin de jumătate din potențialul de early-adopters care sunt și interesați de mesajul tău.
Lăsând însă aceste nedumeriri personale (până la urmă sunt inginer, nu specialist în comunicare), văd însă alte două probleme mari pe care le are Clubhouse.
Prima este că rețeaua, prin natura ei, se adresează celor care sunt interesați de ce au de spus persoane mai celebre sau mai influente sau mai pricepute decât ei. Ideea Clubhouse este să asiști și poate să și intervii în discuții dintre câțiva oameni interesanți, care au ceva de zis. E ca și cum ai asista la o conferință bună, la un panel cu invitați de top.
Câți oameni sunt însă interesați de așa ceva? Adică uitați-vă la Facebook. Acolo poți ține legătura cu mătușa ta, vezi ce flori mai are în balcon și ce salată de boeuf a făcut de Paști. Mai dai câte un like la un coleg de muncă, mai stalkărești pe cineva.
95% dintre oameni probabil nu sunt interesați de modelul de lucru al Clubhouse. Asta nu înseamnă că Clubhouse n-ar putea trăi bine mersi în continuare, că poate nu țintesc amploarea Facebook, ci se mulțumesc să fie un spațiu ceva mai exclusivist de “întâlnire”. Aici însă ajungem la a doua problemă.
A doua: toate celelalte rețele lucrează deja la competitori pentru Clubhouse. Iar cum Clubhouse abia testează pe Android în SUA, având o întârziere serioasă în acest sistem de operare, este foarte posibil ca alții să le ia fața pe segmentul lor. Facebook lansează Live Audio Rooms și Soundbites. Spotify a cumpărat Locker Room. Instagram poate opri camera video în live-uri. Twitter Spaces. LinkedIn face asta. Slack face același lucru. Și, desigur, cei mai în măsură să facă audio chat-rooms, Discord are un plan similar.
Altfel spus, dacă oamenii vor să intre în chat-room-uri audio ca într-o sală de conferințe și să asculte de vorbesc cei de acolo, asta primesc de la companii cu foarte mulți bani și cu o bază instalată de utilizatori deja mare. Asta va duce și la o diluare a fenomenului. Fiecare va asculta pe ce dorește sau poate. Per total partea audio va ajunge la categoria “și altele”, iar Clubhouse în mulțimea “și alții”.
Din toate mediile disponibile, cel audio este cel mai dificil de explorat rapid în lumea lipsită de răbdare de astăzi. Un text poate fi ușor scanat cu privirea. Într-un clip video faci scrub rapid și vezi dintr-o privire cam ce se mai întâmplă în fiecare moment. La audio, însă, trebuie să asculți vreo 20 de secunde ca să înțelegi pe unde a ajuns discuția și dacă este de interes pentru tine. Greu de crezut că viitorul va fi audio-only. Greu de crezut inclusiv că va avea o pondere care să conteze.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
23 comentarii
12/05/2021 la 7:28 AM
Inseamna ca eu si mai batran. De exemplu cu materialele video pe bloguri, ma enerveaza cand n-au si transcript. De citit pot sa citesc mai repede decat vorbeste omul ala si sa sar mult mai usor peste pasajele ce nu ma intereseaza.
E cumva ironic cum se vorbeste despre toate chestiile ce vor inlocui Facebook… pe Facebook :)
Iulian(Citează)
12/05/2021 la 8:08 AM
Unul din motivele pentru care urasc sa vorbesc la telefon. Ba, scrie ce vrei si rezolv. Vorbitul la telefon mi se pare pierdere de timp, as putea face orice altceva in timpul ala.
Dorin(Citează)
12/05/2021 la 9:30 AM
Subscriu. Inclusiv aici pe blog, nu vreau sa ma uit la filmulete cu radu/matilda/pisici, dar de obicei as vrea sa citesc un articol pe subjectul din video.
Alin(Citează)
12/05/2021 la 10:50 AM
@Dorin, uneori poate fi mai rapid sa-ti explice cineva ce are nevoie printr-o conversatie telefonica. Daca stau sa scriu pe WhatsApp sau pe mail, la lucrurile complicate dureaza mai mult pana se lamureste interlocutorul.
Din cauza asta inca exista sedintele live si in perioada pandemiei au crescut ca Fat-Frumos aplicatiile de genul Zoom si Google Meets.
Daca era la fel de simplu de discutat in scris, se facea un alias de mail sau un grup de WhatsApp si nu se mai pierdea timpul cu teleconferinte.
Andrei G(Citează)
13/05/2021 la 9:53 PM
Și mie. Din fericire pentru noi, telefoanele sunt folosite tot mai puțin pentru vorbit.
nwradu(Citează)
13/05/2021 la 9:54 PM
Mi se pare normal, oamenii adunați aici au în comun preferința pentru text. Video este pentru alte categorii sau pentru cei care vor și altceva.
nwradu(Citează)
12/05/2021 la 8:00 AM
Clubhouse e mai mult un feature decat un produs standalone. Trebuia sa accepte oferta de achizitie de 4mld din partea lui Twitter. Nu au nimic unic, feature-urile pot fi copiate foarte usor.
Spre deosebire de Tik Tok unde algoritmul lor de recomandare e peste toti.
andreiexe(Citează)
12/05/2021 la 9:51 AM
Cred ca o sa planga in curand dupa miliardele alea, daca intr-adevar a fost o oferta pe bune.
Kopa_Kopan(Citează)
12/05/2021 la 8:00 AM
probabil va fi reteaua nevazatorilor.
Anda(Citează)
12/05/2021 la 8:41 AM
Deci e ca un fel de rețea de live podcasts? Idk, sunt și eu bătrână :P
Matilda(Citează)
12/05/2021 la 10:55 AM
E ceva gen radio: https://en.wikipedia.org/wiki/Radio f. interesant ce faceau oamenii pe vremuri :))
Boris(Citează)
12/05/2021 la 8:53 AM
dar cum il testezi ? eu l-am instalat si mi-a zis ca imi trebuie invitatie. au trecut 5 luni deja.
acadea(Citează)
12/05/2021 la 9:17 AM
Nu de aia nu esti interesat, ci pentru ca nu e ceva util si interesant. Vedem in 6 luni cate clone o sa apara si ce succes o sa aiba. A fost un boom prin februarie dar de atunci tot pe scadere sunt cu userii. Sanatate si ne vedem pe tiktok unde duduie treaba si engagementul.
Mofo(Citează)
12/05/2021 la 9:32 AM
No, chiar e neinteresanta. Incerc si eu sa-i gasesc rostul, mai un follow, mai un search, dar nimic nu e de ascultat.
De cele mai multe ori se discuta random pe o anumita tema, se aude prost, oamenii intra unii peste altii, ideile sunt imprastiate, e ca o discutie in spatele blocului la seminte. Dar fara seminte si fara prieteni. In plus prefer un articol sau un video ca sa aflu ceva anume, nu sa stau minute in sir sa vad ce au unii de spus pe un subiect.
Robert(Citează)
13/05/2021 la 9:57 PM
Acum că zici asta, înțeleg însă de ce unora le place.
nwradu(Citează)
12/05/2021 la 9:38 AM
Sincer, eu n-am inteles de la inceput care e faza cu Clubhouse avand in vedere deciziile pe care eu consider ca le-au luat doar de imagine, dar fara logica:
– 1, doar audio in 2021? Adica ascultam podcast-uri mp3 pe un Huawei cu jack de casti din 2007 si azi, cu 5G la usa, ne gandim la revenire radio-ului?!
– 2, doar cu invitatie?! adica, e un club elitist (FoMo ieftin, daca era un loc unde greii planetei ar fi avut ceva de comunicat, mai ziceam). daca vrei sa cresti, nu pornesti asa
– 3, doar iOS?! adica te limitezi din start la un userbase mult mai mic ca sa ce? sa arati ca esti elitist, nu te adresezi sarakilor cu Android?
– 4, stai asa, nici macar nu poti sa consumi continut inregistrat?!?!? Adica e doar live, ca la radio, daca esti pe frecventa cand canta Mirabela Dauer, bine daca nu, ceri o dedicatie?
– 5, ce valoare in plus aduce fata de Yt sau podcasturi clasice?! bine, sincer, eu n-am inteles niciodata componenta sociala a Yt (personal, ma uit doar la materialele care ma intereseaza, dar nu citesc niciodata comentarii, nu dau like/dislike, mi se pare o interactiune anonima si fara sens, e ca si cum ai vedea un produs in vitrina magazinului si strigi la vitrina ca iti place sau ti se pare o procarie), dupa cum n-am inteles rostul Insta, avand in vedere ca pe Fb poti avea cate poze vrei, primi aprecieri si comentarii, adica ce-ti lipseste? dar Insta a avut succes, pe YT lumea comenteaza la greu, asa ca na, probabil tre sa-mi iau baston…
WhiteLion(Citează)
12/05/2021 la 10:26 AM
@WhiteLion, care-i diferenta dintre interactiunea anonima de pe Youtube si interactiunea anonima de pe blogul acesta sa spunem?
Ba chiar as putea motiva ca pe Youtube sunt mult mai multi utilizatori care comenteaza cu numele real.
De multe ori din comentarii poti afla informatii suplimentare, acestea aduc plus-valoare clipului. Exact ca si la aceste articole de pe bloguri.
Andrei G(Citează)
13/05/2021 la 10:02 PM
@WhiteLion: hai să zicem că partea de audio-only este necesară pentru format. Intra ca într-o sală unde niște oameni vorbesc pe scenă și asculți si tu discuția.
Ar putea discuta și pe video respectivii, dar e mai simplu de făcut pe audio, că nu le trebuie cameră și lumini. Pe Clubhouse vorbești direct din airpods.
Invitație: să zicem că este metoda lor de a adăuga lent utilizatori, că altfel nu pot scala.
Doar iOS: să zicem că publicul lor țintă are iPhone, este mai elitist, deși și eu credeam că s-au dus vremurile iPhone-first la lansări de aplicații.
Înregistrare: pe asta nu am înțeles-o nici eu. Pare o limitare fără sens.
Valoare suplimentară: e mai ușor pentru cineva să intre și să vorbească, adică o poate face și din mașină, din tren, din pat. Pe video e nevoie de lumini și camere și stat la punct fix.
Asta zice Clubhouse. Eu zic că aș prefera să fie și un video acolo, să văd omul respectiv gesticulând și să-l văd făcând efortul de a-și pune o cameră video, dacă vrea să fie ascultat.
nwradu(Citează)
12/05/2021 la 9:44 AM
Eu de cand am citit niste carti pe subiect am inceput sa ma raportez la fenomenul social media (si la internet in general) in termeni de “competitie pt atentia utilizatorului”.
Textul si video cer atentie 100% si nu mai e loc de altceva. Audio insa nu cere atentie 100%, pt ca utilizatorul poate face si altceva in timp ce asculta sau spune rahaturi (spala vase sau, eu stiu, conduce masina :-))
Deci din pct asta de vedere Clubhouse incearca sa ocupe o nisa care in prezent e libera de social media, fiind ocupata de muzica sau podcasturi. Sau de convorbiri interminabile la telefon, ca exista multi oameni care inca stau mult pe telefon cu prieteni.
Nu stiu daca va avea sau nu succes, dar e clar ca exista bani suficienti ca sa fie explorata.
Partea nasoala dupa cum vedeti e ca social media incearca sa ne acapareze nu doar timpul liber, dar chiar si timpul semi-ocupat, ceea ce chiar e sinistru.
Marean(Citează)
12/05/2021 la 10:01 AM
Ce cărți bune ai citit pe subiect? Aș fi interesat. Mulțumesc.
Alin(Citează)
12/05/2021 la 10:10 AM
in ultimul an am citit The Age of Surveillance Capitalism de Shoshana Zuboff, e f buna chiar daca un pic grea
acu vreo 2 ani am citit ceva cu 10 motive ca sa iti stergi conturile social media, stai sa vad de cine e scrisa… jason larnier
Marean(Citează)
12/05/2021 la 10:59 AM
F. corect. Audio este singurul mediu in care atentia nu iti este solicitata 100%. De aceea si monetizarea este infinit mai grea (mai ales ca nu ai un CTA masurabil, ca nu are lumea unde “sa dea click”).
Boris(Citează)
13/05/2021 la 10:03 PM
Așa să fie? Eu devin rapid neatent la audio, pe când la ceva pe video mai arunc câte un ochi în timp ce fac altceva.
Mi se întâmplă de foarte multe ori să derulez în urmă un clip youtube pentru că aveam impresia că e suficient să ascult sunetul său, în timp ce fac și altceva, și îmi dau seama că au trecut 10 minute si n-am fost atent la nimic.
nwradu(Citează)