►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
O știre de acum câteva zile spunea că Enel și Monsson vor dezvolta în România încă 1.000 MW de energie verde, din care 500 MW în eoliene și 500 MW în panouri solare. Asta ar trebui să se întâmple în următorii trei ani și va transforma Enel în liderul energie regenerabile.
Monsson face, printre altele, și astfel de proiecte de generare de energie. Tot ei au dezvoltat parcul eolian de la Fântânele-Cogealac, cel mai mare din țară la 600 MW, vândut apoi către CEZ dacă țin bine minte.
Nu e clar dacă eolienele din acest proiect anunțat Enel+Monsson sunt de fapt cele pe care Enel le “moștenește” pentru că va cumpăra doi operatori de energie din Banat, operatori care aveau deja aprobările legale pentru a construit parcuri de 200 MW și respectiv 220 MW. Poate că pe acestea le va construi Monsson pentru Enel și încă ceva până la 500 MW.
Enel Green Power deține deja în România 500 MW în eoliene din totalul de vreo 3.000 MW putere instalată în eoliene. Dacă mai adaugă încă 500 MW, va deveni principalul jucător din domeniu.
Asta-i ca introducere. Partea mai interesantă a știrii mi s-a părut următoarea:
acordul prevede şi dezvoltarea a mai bine de 300 MW în baterii de stocare
Dacă nu mă înșel, este primul proiect de stocare de putere mare în România și abia aștept să-l văd, considerând că va fi într-un sigur loc, nu distribuit în centre mai mici. Nu că m-ar deranja asta, abia aștept să văd orice baterie de stocare de astfel de dimensiuni.
Poate vă amintiți un articol de-al meu din 2019 în care spuneam că astfel de baterii sunt viitorul energiei, permițând înmagazinarea ei atunci când este produsă din belșug și apoi utilizarea energiei stocate când apare un consum mai mare decât se poate produce pe loc în generatoare. Astfel de baterii pot suplini ineficiența panourilor solare pe timpul nopții (ca să zic așa) sau diverse crize energetice și avarii.
Exemplu concret: site-ul Transelectrica spune că pe 29 martie, în mijlocul zilei, România producea 8.700 MW și consuma 7.800 MW. Producția a fost la un maxim al săptămânii pentru că eolienele băgau 2.500 MW în sistem și chiar și fotovoltaicele dădeau 700 MW.
Ce s-a întâmplat cu excesul de 900 MW produs? În cel mai bun caz a fost vândut pe bursa de energie către altă țară, dar poate a fost irosit, nu știu. Dacă ar fi fost înmagazinat în baterii, însă, în ziua următoare poate că ar fi putut fi redusă cantitatea de cărbune arsă în termocentrale, adică poluare mai puțină, sau folosită într-o zi fără soare.
O mulțime de țări construiesc BESS-uri acum (Battery Energy Storage System). Australienii au fost printre primii cu una construită de Tesla și se pare că sunt așa de mulțumiți încât fac mai multe.
Altceva decât fraza citată mai sus n-am găsit. Nu-i clar dacă vorbim de stocare de 300 MWh de energie și redactorul n-a știu că energia se măsoară în watt-oră sau despre faptul că acel sistem de baterii ar putea scoate o putere de 300 MW. În ambele situații, însă, ar fi unul dintre cele mai mari din lume, conform Wikipedia, deși sunt planificate în viitor unele gigantice de 2.500 și chiar 4.800 MWh.
Diferența între MWh și MW este cam așa: dacă ai 300 MWh de energie înmagazinată în baterie, o poți da afară ca 100 MW timp de 3 ore sau 150 MW timp de 2 ore sau 1 MW timp de 300 de ore sau… ați înțeles. Din câte știu, sistemul se dimensionează de la început cu o putere de ieșire în minte, nu e ceva ce poți varia după dorință.
Asta face BESS-urile în principal o soluție de backup. Pică ceva, poate că se oprește o parte din rețeaua națională – bateriile pot injecta 150 MW timp de 2 ore. Nu-i mult, dar este un început.
Rămâne de văzut unde, când, cum și cu ce parametri se va construi așa ceva.
Și apoi poate că va veni viitorul acela în care casele vor avea mici baterii rezidențiale în care să înmagazineze energia produsă de propriile panouri solare și neconsumată, ca să-ți reduci consumul de la rețeaua pe bani în timp ce scapi și de complicațiile cu introdus curentul produs în rețea.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
28 comentarii
02/04/2021 la 8:25 AM
De o reducere a preturilor la electricitate nu vorbim?
Ca de plătit suntem buni la toate.
Sau ca și la plastic, tot noi consumatorul final trebuie sa plătim costurile?
Bogdan(Citează)
02/04/2021 la 10:42 AM
Devii obositor când te plângi de orice. Tocmai ai avut niște reduceri prin liberalizarea pieței. Alege cel mai ieftin furnizor din lista ANRE-ului, man up și nu te mai văita.
nwradu(Citează)
02/04/2021 la 11:38 AM
Aici te inseli. Tocmai am avut parte de o crestere considerabila a pretului la energie electrica dupa liberalizarea pietei.
Poate nu liberalizarea pietei a fost motivul pentru aceasta scumpire, dar tariful la energie a crescut substantial fata de aceeasi perioada din anul trecut.
Andrei G(Citează)
02/04/2021 la 12:04 PM
Doamne iar insiști cu minciuna ca au scăzut preturile la curent? Da la benzina au scăzut? De ce e mai scumpa benzina acum ca atunci când era 130$ un baril?
De ce minți Radu, ia arata-ne facturile tale de curent sa vedem ce preț pe kv overall îți dădea îngăduite inainte de liberalizare vs de cât îți dă acum.
Pmk(Citează)
02/04/2021 la 8:46 AM
Este o tehnologie pe care mi-as dori sa o vad aplicata cat mai des. In felul acesta, ar creste gradul de folosire a energiei regenerabile
kilroy(Citează)
02/04/2021 la 9:17 AM
Care viitor, exista deja Power Wall de la Tesla si daca nu ma insel pana si Fortron are ceva similar pentru uz casnic.
Gaelex(Citează)
02/04/2021 la 10:44 AM
Toți au, că nu-i vreo tehnologie uimitoare, iar prețurile scad constant. Problema este mai degrabă de legislație, plus că o baterie este utilă în colaborare cu panouri solare sau eoliene puse pe casa ta.
nwradu(Citează)
02/04/2021 la 9:22 AM
Dar ăștia de la distribuție nu mai evoluează și ei? Pică curentul când ți-e lumea mai dragă, așa, pentru 3 secunde cât să-ți pice tot, să-ți întrerupă meetingul și să mai întrerupă și un commit pe git.
Alx Max(Citează)
02/04/2021 la 10:49 AM
E dificil domeniul. Rețeaua a fost dimensionată de Ceaușescu, care dădea curent câteva ore seara. Ai mei aveau un bec legat la o baterie auto, pentru momentele când se tăia curentul.
Rețeaua este gândită pentru consumatorii din 1990. Între timp a apărut aerul condiționat peste tot, plita cu inducție, toate casele au mașină de spălat, televizor șamd. Sigur, a scăzut și consumul prin echipamente mai eficiente, dar per total crește, zic eu, și o să încerc să văd pe transelectrica dacă există date istorice.
La fel ca la “rețeaua radet este prea veche și subdimensionată”, ne apropiem de probleme tot mai mari și cu cea electrică. Știrile acelea din străinătate despre cum un județ întreg n-are curent vor fi și la noi.
Australienii, de exemplu, au pus bateria aceea pentru că în Western Queensland le pica în draci curentul, aveau în total câteva zile de downtime pe an. Au rezolvat problema cu bateria Tesla.
nwradu(Citează)
02/04/2021 la 10:57 AM
sa zici mersi ca ti a facut infrastructura ceausescu.
altfel acum in anul de gratie 2021 ai fi avut sate intregi fara curent.
uitate cum e acum, faci o casa in camp, trebuie tu sa pui stalpi si sa cumperi fire. si sa le dai si bani.
bogdan(Citează)
02/04/2021 la 11:15 AM
Lui Ceaușescu nu trebuie să-i mulțumești pentru nimic. A făcut infrastructura aia pentru că slavii din fabrici trebuie să aibă din ce trăi, ca să revină la muncă. Nu la binele oamenilor se gândea.
nwradu(Citează)
02/04/2021 la 11:45 AM
“Sigur, a scăzut și consumul prin echipamente mai eficiente, dar per total crește”
Dovada este cresterea tensiunii de la 220V la 230V acum cativa ani, fix din motivul asta – sa poti creste consumul fara sa re-dimensionezi reteaua
C(Citează)
02/04/2021 la 12:09 PM
Deci nu contează faptul ca ceașcă totuși a constituit tara și hidrocentralele din care ne dau străinii curent acum, faptul ca motivul a fost ca să aibe unde trai aia din fabrici neaga tot, se știe ca aia erau niște subumani care puteau trai și în șanț și dacă se fundație face ceva pentru ei trebuie sa aruncăm cu rahat.
Trăiți in tara lu ceașcă, aveți curent și apa și locuri de locuit datorita lui bai astia care neagă realitatea. Vai, nu ne place ceașcă hai sa negam faptul ca trăim din infrastructura făcută de el sau ca oamenii o duceau și bine în vremea aia.
Pmk(Citează)
02/04/2021 la 1:12 PM
Nu a construit el personal nimic. Parintii si bunicii nostri sunt cei care au construit cu eforturi si sacrificii considerabile in timp ce Ceausescu si acolitii traiau in lux.
Tu esti exemplul perfect ca viata era mai grea in perioada respectiva si ca am evoluat cu totii. Ai libertatea sa comentezi si sa injuri regimul in public, fara ca in miezul noptii sa apara baietii cu ochi albastri si sa te “invite” la discutii.
Andrei G(Citează)
02/04/2021 la 9:29 AM
Ce bine ar fi daca ar exista echipamente care sa inmagazineze curent si sa ti-l dea cand pica reteaua. As denumi aceste echipamente “Unde Puterea Staruieste” !
thundermar(Citează)
02/04/2021 la 1:13 PM
Si daca pe langa aceste echipamente de stocare a energiei ar mai exista si routere cu back-up prin sim de date 3G/4G, ar fi totul perfect.
Andrei G(Citează)
02/04/2021 la 10:25 AM
zice undeva ce turbine or sa foloseasca?
pt consumatorii casnici cel ami la indemana ar fi sa foloseasca bateria masinii, o descarci de la 7 cand vii acasa pana la 10 cand te culci si o incarci peste noapte la pret mic.
add(Citează)
02/04/2021 la 10:45 AM
Ăsta e un scenariu util pentru orice. Noaptea încarci bateria casei la preț mic de la rețea, ziua folosești de acolo curent pentru plita electrică, aerul condiționat sau televizor.
Am însă impresia că în România nu există așa o diferență mare între tariful de zi și cel de noapte, acolo unde sunt astfel de abonament.
Turbine = ce utilizează de obicei Monsson, probabil ca la Fântânele?
nwradu(Citează)
02/04/2021 la 11:01 AM
era un articol pe ceva site de la noi care chiar a facut calculul asta cu dif de tarif zi/noapte, si gen daca nu ai 2 tesle, nu se merita.
salvezi bani de o shaorma at best.
bogdan(Citează)
02/04/2021 la 12:22 PM
Dacă treci de la un preț subvenționat la un preț de piață libera este scumpire pentru ca ghici ce: prețul subvenționat era
… subvenționat. D’oh.. Și sa vezi creșteri de acum încolo. Dintr-un motiv foarte simplu : capacitatea de producție este mai mica decât consumul. În plus, producătorul marginal (cel care închide piața și efectiv dictează prețul) este cel mai scump în mare parte datorita costurilor obligatorii cu CO2. Deci fără investitii in domeniu (regenerabile si baterii) peste câțiva ani te vei uita la factura și vei zice ca bine mai era în 2021.
CristiX(Citează)
02/04/2021 la 1:30 PM
In primul rand nu discutam despre un tarif subventionat, discutam despre un tarif reglementat. Este o diferenta importanta aici.
Enel, Cez si ce furnizori mai sunt aveau profit si inainte de liberalizarea pietei fara sa primeasca vreo subventie de la stat. Doar ca li se impunea sa nu depaseasca un anumit tarif stabilit de obicei la inceputul anului bazat pe preturile din anii trecuti (se calcula pretul mediu la care se adauga o marja de profit).
Nu stiu cat era marja asta pe partea de furnizare, fiindca nu s-au facut publice datele. In schimb pe partea de distributie marja de adaos a fost de pana la 30% si apoi a scazut pana la 12%. Ma gandesc ca nici pe furnizare nu putea fi mai mica de 10-12%.
Andrei G(Citează)
02/04/2021 la 12:29 PM
Nu discuti de tarife de zi si noapte existente azi in oferta furnizorilor. Discutia trebuie purtata pe tarife dinamice de piata si in cativa ani va fi obligatoriu pentru furnizori sa ofere si tarife indexate la piata spot (dinamice). Acolo exista diferente semnificative intre zi si noapte si un algoritm inteligent poate lua decizia de schimbare a alimentarii de la o sursa la alta (retea vs baterie), de la un sens la altul (consum din retea si de ce nu, injectie iin retea contra pret mare).
Cristix(Citează)
02/04/2021 la 12:33 PM
Terminati cu bateriile. Inca e o tehnologie scumpa. Trebuie facuta hidrocentrala prin pompaj de la Tarnita.
ionut(Citează)
02/04/2021 la 12:38 PM
WOW. Doar WOW.
Oamenii care au trait bine atunci traiesc bine si acum (ca sunt aceiasi) iar din cei care au trait prost atunci unii traiesc bine acum. Cei care traiesc prost acum sunt sanse mari sa fi trait prost si daca ceasca traia inca.
“ceasca a constituit tara”??!?! WTF ?!?!
Cristix(Citează)
02/04/2021 la 2:49 PM
Dar cine a construit-o?
Gaelex(Citează)
05/04/2021 la 12:20 PM
Ai voie sa injuri regimul? Dar sa exprimi alte păreri legate de pandemie ai voie? E ok ca ai voie acum sa zbieri singur și sa nu te audă nimeni pentru ca exista cancel culture.
Zici ca nu a construit ceașcă nimic și ca au făcut-o părinții noștrii. Și ce dacă ? Cu ce schimba asta faptul ca atunci părinții noștrii au avut ce sa construiască și acum nu mai au?
Negi ca primești electricitate din infrastructura făcută pe vremea lu ceasca? Se fura de 30 de ani ce s-a făcut pe vremea aia și încă nu e gata tot furat. Nu ai cum sa evoluezi în bine ca tara când exista aberanti din ăștia ca voi care neagă realitatea. Oricât de buni v-ati vedea voi tot niște reality deniers bolovani sunteți
Pmk(Citează)
05/04/2021 la 3:21 PM
@Pmk, tu chiar nu constientizezi ca aberezi incontinuu in spatiul public si nu te-a arestat nimeni pana acum?
Asta ce inseamna? Ca ai dreptul de a-ti exprima orice parere, indiferent de domeniu.
Dar nu inseamna si ca eu sau altii suntem obligati sa fim de acord cu tine. Avem dreptul la parerile noastre si avem dreptul sa te contrazicem atunci cand ni se pare ca aberezi prea tare.
Te macina zi de zi ca traiesti intr-o tara de rahat, ai vrea sa faci ceva, dar stii ca nu esti capabil, ca nu te-ai descurca intr-o alta tara cu un mediu concurential mai puternic (vezi China) sau cu un nivel de civilizatie mai ridicat (vezi tarile din vestul Europei).
Asa ca singura ta refulare este sa injuri guvernarea, Uniunea Europeana, Statele Unite, etc.
Andrei G(Citează)
02/04/2021 la 10:02 PM
Am cumpărat și UPS. Dar e slăbuț ca și construcție. Ori dai niște bani grămadă pe unul bun, ori te împaci cu căderile de tensiune. Eu m-am cam zgârcit.
Alx Max(Citează)