►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
5 Apr 2021 ·
Am citit două articole despre impactul blocării canalului Suez asupra comerțului în general și a omului de rând, în cele din urmă.
Mi se pare fascinant cu omenirea a crescut atât de mult încât unele valori sunt întotdeauna mari, în special cele legate de consum și transporturi. Mii de avioane simultan în aer. Milioane de containere în tranzit pe diverse vapoare. Câte un automobil nou produs la fiecare 50 de secunde la Mioveni. 50.000 de colete pleacă în fiecare zi de la eMAG.
Prin canalul Suez au trecut în medie câte 50 de nave în fiecare zi din 2020. Acum canalul a stat blocat timp de 6 zile și cică se formase un backlog de 422 de vapoare care așteptau să tranziteze dintr-o parte în alta.
După deblocarea canalului, tranzitarea s-a reluat în ritm alert și cei de acolo spun că situația va reveni la normal peste 3-4 zile. Pentru unele porturi de destinație, însă, estimarea este că urmează câteva luni de suprasolicitări și backlogs.
Adică, în loc să le vină un port-container pe zi la descărcat, acum vin dintr-o dată 5, că s-au întâlnit toate la gura Suez-ului. Este echivalentul mersului în coloană după ce se stă la vreo barieră pe șosea. Și bănuiesc că probleme au apărut și invers, adică marfa ce trebuia încărcată pe un vapor a mai stat în port încă 6 zile în plus, a venit alta în spatele ei și sunt zeci de mii de containere în plus în porturile mari ale lumii pentru că vapoarele ce trebuiau să le încarce au prins un accident pe autostradă.
Un vapor blochează canalul pentru câteva zile. Urmează luni de zile de probleme de logistică, aglomerații la încărcare și macaragii extenuați.
Nava Ever Given, apropo, este în acest moment la ancoră în Marele Lac Amar, care-i un nume foarte poetic pentru lacul aflat la mijlocul canalului Suez, folosit ca loc de popas și așteptare de vapoare cât timp zonele mult mai înguste ale canalului sunt tranzitate de alte nave. E ca la circulație pe străzile foarte înguste.
Al doilea articol citit spunea însă că nu va exista un impact sesizabil în prețuri sau în disponibilitatea la raft a unor mărfuri diverse.
În ciuda numărului mare de vapoare de acolo, canalul Suez este utilizat pentru 12% din comerțul global. Un procent important, dar nu crucial.
1 milion de barili de țiței și alte produse petroliere trec zilnic prin Suez, probabil aduse dinspre Arabia Saudită spre Europa și nordul Africii. Ar putea fi resimțită o ușoară scumpire a carburanților în următoarele zile, zice autorul, dar eu cred că nu în România. Din câte știu, OMV Petrom scoate țiței din pământ, iar Rompetrol îl importă pe cel necesar lor (adică sulfuros) de pe malul celălalt al Mării Negre, de unde vine prin niște conducte din Kazahstan sau alte surse.
Petrolierele trag la Midia Marine Terminal, dacă vreți să vedeți cum intră acest țiței în rafinărie.
Probabil că se mai importă țiței și din alte surse, că în fond există o bursă de așa ceva și traderii cumpără de unde găsesc ieftin. Vapoarele care ajung la Oil Terminal în Constanța nu știu de unde vin, de exemplu, dar n-ar trebui să fie oricum cantități semnificative.
(Oricum, s-a scumpit benzina și fără problemele din Suez. Anul trecut ajunsese la 4,2 lei/litru, dacă mai țineți minte.)
Iar pentru restul produselor, nu-i mare bai. O să întârzie un transport de mașini de spălat sau de Toyota? Nu-i nimic, sunt destule în stoc sau vor apărea acolo după încă o săptămână. Materii prime diverse? Tot așa, producția se va relua și există suficiente alternative cât să nu lipsească nimic. Telefoane mobile? Probabil vin oricum cu avionul, nu pe vapor.
Cred că și-au luat-o nasol cei ce transportau animale vii, că 6 zile de întârziere sunt o problemă. Aș fi curios să văd, peste vreun an, ce sume au avut de plătit asiguratorii sau ce despăgubiri au fost cerute armatorului japonez al Ever Given.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
18 comentarii
05/04/2021 la 1:21 PM
Cine naiba i-a declarat experti in preturi pe cretinii aia care nu stiu cea mai elementara lege de functionare a pietei?
Nu e marfa, cererea creste, pretul creste.
Gaelex(Citează)
05/04/2021 la 2:42 PM
Exista intotdeuna niste stocuri de marfa si este posibil ca intreruperea asta minora sa nu fi dus la epuizarea acestor stocuri.
Daca tu nu ai ramas inca fara produse, nu ai niciun interes sa te grabesti sa cumperi din alta parte la preturi crescute.
In plus si importatorul care va primi in acelasi timp marfa care in acelasi timp ar fi venit sa spunem cu 2 transporturi, va vrea sa o plaseze rapid, pentru a nu plati costuri de inmagazinare suplimentare.
Andrei G(Citează)
05/04/2021 la 1:43 PM
nimic despre cretineii de pe internet care ziceau de o femeie ca ar fi fost sefa la nava, cand aia era in alt capat de lume?
bogdan(Citează)
05/04/2021 la 5:50 PM
Cretineii de pe internet trebuie ignorați, că sunt atât de mulți încât n-ai putea să le spui oricum tuturor opinia ta despre ei.
nwradu(Citează)
05/04/2021 la 2:13 PM
Bai Gaelex – esti naiv , ce naiba . Pai cum sa creasca , sunt stocuri in Ro pentru uz normal pentru cel putin 2 ani , si pana la x10 in tarile cu apa calda . Deci o fluctuatie de 10 zile in alimentarea cu marfuri consideri tu dupa expertiza de “roman” ca aduce cresteri de pret ? Ridici pretul ca ai interes , nu ca nu exista marfa pe piata .
Citeste despre ambuteiajele-fantoma. Producatorii de cafea au zis ca ridica preturile din cauza blocajului evergreen – given – dar astia ameninta de zeci de ani , si nu ii baga nimeni in seama , ca e din ce in ce mai ieftina (in functie de ce vrea lumea) iar aia de fite e si proasta si scumpa (Nespresso arunca 5g de cafea intr-o capsula pe cand orice producator se respecta iti pune 8-9g iar un barista iti recomanda tot pe acolo macinand fix cantitatea aia si presand-o cu un tampe)
Deci … ce se scumpeste ? Pentru ce ? Pentru o intarziere de 10 zile – poate medicamentele sau produsele perisabile , restul e o mare tampenie . Iar alea se cara altfel nu cu vaporul .
Liviu(Citează)
05/04/2021 la 2:22 PM
OK, sunt stocuri.
Cumpara-mi si mie un monitror Dell U2720Q, buget 2699 lei cat l-am luat eu anul trecut.
Sau o memorie Crucial BLS16G4D32AESE, ca si asta e in favorite.
Gaelex(Citează)
05/04/2021 la 2:57 PM
@Gaelex, vrei sa spui ca monitorul asta se gasea la toate magazinele cu pret pana in 2699 lei pana acum vreo 2 saptamani? Si din cauza blocajului de la canalul Suez nu mai este pe stoc?
Daca nu asta ai vrut sa spui, atunci ce legatura are cu comentariul lui @Liviu?
Andrei G(Citează)
05/04/2021 la 5:54 PM
@Gaelex: știu că te pricepi la transporturi, dar astfel de lipsuri probabil sunt generate de capacitatea de fabricație a chipurilor, nu de blocarea canalului.
Memoria nu vine cu avionul?
nwradu(Citează)
05/04/2021 la 7:01 PM
Am dat 2 exemple de produse pe care le tin sub supraveghere ca sa demontez ineptia aia cu “sunt stocuri pentru 2 ani”. Nici o marfa nu este neperisabila 2 ani, poate baton de uraniu pentru centrala.
Da, multe lipsesc din cauza ca nu se produce. Altele lipsesc pentru ca nu sunt containere, nu sunt nave. Si colac peste pupaza inca 2 saptamani intarziere din cauza blocarii in canalul de Suez.
Gaelex(Citează)
05/04/2021 la 7:50 PM
Uite ca sunt si eu de acord cu Gaelex odata :)
Da, incidentul in sine mu e de ajuns pentru cresteri de pret, dar este im acelasi timp bomboana pe coliva.
Este fix ce “lipsea” in contextul actual ( stiut, nu mai detaliem) si cat de curand se va varsa paharul.
Ca sa dau doar un exemplu, mai la indemana, asteptati-va la cresteri consistente de preturi la PC-uri. Mult peste ce ati vazut pana acum.
Nu amanati, cumparati la orice pret gasiti acum ce va place (daca gasiti).
P.S: apropo de containere. Au ajuns sa coste asa, cam cat o garsoniera in…Buhusi.
Morrissey(Citează)
05/04/2021 la 4:48 PM
Ce e cu “noua” denumire a navei? parca era Ever Green, asa scria si pe ea. Acum este “Ever Given”?
https://imgur.com/FqAiNp0
Kopa_Kopan(Citează)
05/04/2021 la 5:03 PM
După deblocare i-au schimbat numele să nu fie recunoscută și făcută de râs.
Adrian(Citează)
05/04/2021 la 5:23 PM
Evergreen e companie, Evergiven e numele vasului.
Legat de preturi, sunt sanse sa nu creasca pentru ca oricum pentru multe produse erau deja stocuri lipsa si preturile crescusera destul din cauza crizei covid. Iar 10 zile pauza nu e asa mult precum se crede. Asta se intampla des iarna cand transportul si operatiunile portuare sunt afectate din cauza vremii, furtunilor samd.
Empire(Citează)
05/04/2021 la 5:52 PM
Numele e scris pe pupă.
Evergreen este compania care a închiriat vaporul, e o chestie de branding, la fel cum pe multe scrie Maersk.
nwradu(Citează)
05/04/2021 la 5:52 PM
Pana cresc preturile de la canal uite de ce avem preturi mari la electronice
https://m.adevarul.ro/economie/stiri-economice/flanco-altex-emag-samsung-electronics-suspectate-fixat-preturile-electronicelor-1_606afedb5163ec4271a33695/index.html
Pmk(Citează)
05/04/2021 la 9:34 PM
Nu-i nicio problema. Se duce Ostahie in vizita pe la primul ministru si dispar subit toate aceste suspiciuni.
Andrei G(Citează)
06/04/2021 la 2:16 PM
Ne referim la stocuri pentru produse uzuale neperisabile si echipamente uzuale (Tehnica IT nu are stocuri mai mult de 6-8 luni ca apare o alta generatie) . Daaa , placile video si monitorul tau fix din cauza canalului Suez s-au scumpit . La fel si laptopurile . Nu din cauza pandemiei , penuriei de chipuri si cererii mari . Nu am zis ca nu se scumpesc … se intampla , dar nu veni cu motivatia asta . Ca e bullshit . Sincer .
Zi-mi ca vrei mai multi bani ca ai avut cheltuieli in crestere (sa zicem) , si as accepta , insa ca sa-mi zici tu ca se vor scumpi produsele de tip monitor cum zici tu .
Firma mi-a luat acum cateva luni (in penuria de echipamente) de la evomag daca am voie sa zic cu 1599lei S2721QS (monitor la care ma uit in momentul asta) . Deci cum era aia … cu lipsa stocuri ? preturi mari mon cher … lasati . Au alte motive pentru care cresc , iar adaosurile pe la noi sunt umflate de toti pe linie (furnizori , intermediari , retaileri) care castiga mai mult decat producatorul pe produs.
Daaaa … canalul Suez si cele 5 zile de intarziere
Liviu(Citează)
06/04/2021 la 3:58 PM
Normal ca este o vrajeala asta pentru ca stocurile de produse IT nu sunt afectate atat de grav de o intarziere medie de 3 zile.
Majoritatea celor care vor un monitor sau o placa video nu au nicio problema sa o cumpere dupa 3-4 zile. Sunt foarte putin care se razgandesc si nu mai cumpara daca nu primesc produsul in aceeasi zi.
Andrei G(Citează)