►► Black Friday la: Fashion Days・Finestore・PC Garage・evoMAG・Altex・Flanco・Vodafone・Orange・ Sevensins ◄◄
Intel a declanșat atacul la Apple și noile lor procesoare M1, semn că sunt speriați. Mi se pare remarcabil că împotriva AMD n-au desfășurat o astfel de campanie de amploare, deși Ryzen sunt pe ascensiune puternic de câțiva ani.
Acum câteva zile au lansat niște reclame cu Justin Long, care acum vreo 15 ani era Mac Guy în reclamele cu I’m a Mac, I’m a PC. Acelea erau făcute de Apple pentru a face mișto de Microsoft Windows. Intel n-a avut miză, procesoarele lor erau pe ambele platforme.
Acum Intel l-a luat pe Justin Long ca să arate că a revenit la Intel și Windows. Nu-mi pasă prea tare, până la urmă.
Au lansat însă un site care arată avantajele procesoarelor Intel față de primul procesor Apple. Sigur, consider că este chiar datoria lor să încerce. Au și câteva teste bune acolo, de exemplu arată că autonomia unui Acer Swift 5 este aceeași cu a unui MacBook Air dacă rulezi Netflix în browser, 10 ore și 6 minute pentru PC versus 10 ore și 12 minute pentru Apple.
Mai au și teste benchmark ce arată că exportul în Premiere Pro este cu 36% mai rapid pe Intel, în anumite situații, sau un merge HDR în Lightroom sau un export de PDF. Or fi.
Problema este că, dacă te uiți mai în detaliu, unele comparații încep să scârțâie. De exemplu, site-ul începe prin a spune că poți avea un PC în orice form factor (laptop, 2-în-1 etc) și cu ecran tactil real și stylus, în timp ce singurul element tactil disponibil la Apple este un Touch Bar care nici nu s-a dovedit popular. OK, dar asta este ca și cum Mercedes ar spune că BMW-urile sunt inferioare pentru că Mercedes face, la o adică, inclusiv TIR-uri și basculante, pe când BMW doar limuzine.
True story, dar comparația pare un fel de whataboutism care n-ar rezista într-o dezbatere reală despre avantaje și dezavantaje.
O altă comparație zice că un PC poate controla până la 3 monitoare externe de rezoluție 4K, în timp ce un Macbook cu M1 doar un singur monitor extern. Ce să zic, toți cei 15 potențiali clienți din lume care vor să conecteze 3 monitoare 4K la un laptop vor cumpăra Intel, e clar.
Intel face de fapt niște comparații pentru neavizați. Sunt bune pentru oamenii care intră într-un magazin fără să știe mare lucru despre laptopuri și nu sunt deciși ce să aleagă. Este un număr mare de astfel de potențiali clienți și deci campania lor este bună în acest sens.
Cei care se pricep un pic pe acolo văd însă imediat problemele. Intel nu reușește să controleze tehnologia de producție, iar procesoarele lor se încălzesc puternic și intră în throttling după câteva minute de muncă intensă, ceea ce noile AMD nu fac și nici noile Apple. Site-ul nu zice dacă acea comparație în Premiere Pro a fost făcută pe un clip de 30 de secunde sau pe unul de 25 de minute, că în ultimul caz s-ar putea ca Apple să iasă în față.
O consecință a tehnologiei de fabricație mult mai mică a Apple este și eficiența energetică. OK, un Core i7-1165G7 are aceeași autonomie dacă te uiți la Netflix în browser ca un Macbook Air. Personal cred că, dacă aceasta este singura activitate care te interesează, tot ieși mai bine cumpărând un Macbook Air decât un Acer Swift 5. Prețul este același, dar brand-ul Apple este superior și asta se traduce inclusiv în rezistența pe termen lung și valoarea de revânzare după 2-3 ani.
Netflix este trivial, un stream de biți decodat în procesor. Care o fi autonomia celor două laptopuri dacă ai de muncit o zi întreagă în Office? Sau dacă trebuie să editezi un video despre vacanță și muncești 5 ore la asta? Sau dacă stai în Zoom, Trello, Office, Spotify și Facebok Messenger o zi întreagă? Nu știm încă, dar nu m-ar mira ca în curând să apară comparații fix între modelele indicate de Intel. Compania a dat de fapt idei foarte bune pentru teste unor vloggeri din domeniu.
Apoi este vorba de compatibilitate. Apple nu stă să se compare cu Intel la exportul de PDF-uri. Ei vin și zic “poți rula pe laptop orice aplicație de iPhone sau iPad”, iar asta deschide un orizont imens de posibilități, în special pentru clienții cu iPhone. Intel și Microsoft nu au nici un răspuns la ceea ce în viitor va deveni principalul avantaj al Apple în sistemul de hardware fix și mobil.
Intel spune “hei, avem aceeași autonomie în Netflix în browser”, ignorând total restul avantajelor pe care le-a adus Apple dintr-o dată pe masa de joc. “Hei, basculanta noastră are același consum la suta de kilometri precum limuzina ta!”
One more thing, ca să zic așa. Intel este la a 11-a generație de procesoare Core. Apple este la prima! Prima, și deja majoritatea aplicațiilor mari sunt portate pe ARM. Startul este bun. Cred că Intel tremură cu gândul la a doua, când încep “finisajele”, și deja a intrat în damage limitation mode.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
32 comentarii
19/03/2021 la 12:34 PM
Au pierdut-o deja înainte să înceapă ei cu mizeriile astea de reclame.
ionică(Citează)
19/03/2021 la 12:41 PM
Apple a anunțat că tranziția durează 2 ani, în acest timp pot exista incompatibilități datorită software-ului dar după 2022, cu Apple M3 + macOS + toate aplicațiile rulate nativ, o să aibă un avans uriaș în fața celorlați. Pe lângă asta, procesul de fabricație în 2022 o să fie de 3nm.
Adobe Premiere Pro nu rulează nativ pe M1, momentan. Doar Photoshop & Lightroom. Comparația este făcută doar să fie făcută…
Toată lumea râde de aceste reclame.
Claudiu(Citează)
19/03/2021 la 12:45 PM
@Claudiu singura diferență o văd pe Final Cut Pro, unde acum pe M1 îmi exportă un clip de 15-20 min durată în doar 10 minute. Înainte îmi lua cam 30-40 minute exportul. În schimb cu Rosetta 2 pentru restul aplicațiilor nici nu simți că rulează pe ARM sau X86. Da, anul acesta toți își vor actualiza aplicațiile (majoritatea dintre ei au făcut-o deja). Aici ai o listă completă https://www.isay.ro/ce-aplicatii-sunt-deja-compatibile-cu-apple-m1/
ionică(Citează)
19/03/2021 la 12:55 PM
Da, Intel sunt în damage control, și pe bună dreptate.
Dar, 15 oameni care folosesc mai mult de un monitor extern? Serios, go out, talk to ppl.
Cireasa(Citează)
19/03/2021 la 1:39 PM
@cireasa iti recomand un search pe Youtube dupa “multiple monitors M1”
https://www.youtube.com/results?sp=mAEA&search_query=Multiple+monitors+m1
ionică(Citează)
19/03/2021 la 3:28 PM
Daca ai de conectat mai multe monitoare la un laptop de obicei ai si o forma de docking station, ca sa nu stai sa te freci cu 100 de cabluri. Moment in care esti cel mai probabil limitat de capabilitatile docking station-ului, nu de ale laptopului. Cel putin pe PC, nu stiu pe Mac.
Sorin(Citează)
19/03/2021 la 1:20 PM
Comparatia trebuie sa inceapa de la pretul final, iar periculos o sa fie doar atunci cand Apple devine competitiv la acel capitol. Deocamdata doar la tablete se intampla asta, iar iPad-urile sunt no-brainer daca iti cauti un astfel de produs.
Sol(Citează)
19/03/2021 la 4:20 PM
Păi e competitiv prețul, dacă iei în calcul întregul pachet. Un MacBook Air ajunge și la 5 mii de lei în campanii de reducere, dar hai să zicem 5500. La banii ăia ai un procesor cu 7 nuclee pe un ultrabook din aluminiu, ecran de calitate, trackpad super și 2 porturi TB3. Ce alte variante mai sunt la un preț mult mai mic care să aibă aceeași calitate?
dam167(Citează)
19/03/2021 la 5:46 PM
Scrie și în articol că au același preț. Acer Swift 5 ăla din comparație este 1300 de dolari. Macbook Air începe de la 900, parcă, dar la 1300 de dolari îl iei cam la fel. Acum tu decizi despre care crezi că e făcut mai bine.
Sunt part-number-urile scrise în footerul paginii.
nwradu(Citează)
19/03/2021 la 5:56 PM
Uff, my bad. Am citit pe diagonala si am sarit peste. Atunci, da e un real pericol pentru Intel. As fi curios si cum se comporta acel Mac ruland aplicatii sub Windows 10. (Pentru cei care depind de ecosistemul de development de la Micsosoft)
Sol(Citează)
19/03/2021 la 8:28 PM
@Sol: aia-i problema, că nu merge Windows momentan pe M1. Există o variantă de Windows ARM prin insider program (sau cum se numește), dar nu te poți baza pe aia pentru lucru; nici măcar nu se pot cumpăra licențe Windows ARM, sunt doar pentru OEM. Pentru cei ce avem nevoie (și) de Windows 10 M1 încă nu e o opțiune.
dam167(Citează)
19/03/2021 la 4:12 PM
Aha, deci a venit și un articol separat. M1 are TDP de 15W, deci consumă mult mai puțin sub sarcină, deci autonomia e semnificativ mai mare. Nu intră procesoarele în throttling chiar așa, hai să nu exagerăm. MacBook Pro-ul meu (2016) 15” rula puțin peste viteza de bază (2.4 GHz), undeva pe la 2.6 GHz susținut, dar la peste 90 de grade – la un workload de 30-40 min. În jocuri ajungea cam la 70-80 de grade sub workload variabil, dar folosea și placa video.
Cred că în laptopurile mai noi, alea de 16”, i9 e răcit ceva mai agresiv și cred că stă în majoritatea cazurilor puțin sub 90 de grade. Dar i9 are TDP de 95W, ceea ce e mult.
Eu n-aș cânta încă prohodul lui Intel sau AMD, chiar dacă Apple o să câștige teren pe piața laptopurilor, mai ales dacă Microsoft nu progresează cu Windows pentru ARM. O să fie probabil ca și cu iPad-ul, un produs net superior concurenței, dar care n-o să elimine restul laptopurilor sau a hibridelor laptop-tabletă.
dam167(Citează)
23/03/2021 la 2:52 PM
Am eu Mac 16′ 2019 cu i9 si mi se pare ca se incalzeste in ultimul hal si cand doar ma uit pe net in safari, nu mai spun in Intelij.
Cu siguranta o sa il schimb cu un mac cu procesor M, poate doar si pentru lipsa acestei supraincalziri. Pana cand il schimb, o sa fie deja M si pe mac pro-ul mare.
Daniel G(Citează)
19/03/2021 la 6:05 PM
Nu ma intereseaza un search pt. M1 multiple monitors. Problema era ca nenea Radu considera ca ai laptop, gata monitoare externe.
Am avut pana curand acasa 2 monitoare externe (schimbat cu un ultrawide), am la munca 2 monitoare externe. Exista oameni care lucreaza wfh in IT si nu au dual monitor setup acasa la laptop-ul de munca?
cireasa(Citează)
19/03/2021 la 7:13 PM
Da, eu. Aveam un singur monitor, pe care l-am cedat sotiei cand a inceput sa lucreze si ea de acasa. Nu am fizic loc de un monitor pentru mine, muncesc pe o masa foarte ingusta, nu am unde sa inghesui un al doilea birou.
Sorin(Citează)
19/03/2021 la 8:30 PM
Mai rău, eu credeam că există și oameni care nu lucrează în IT…
dam167(Citează)
19/03/2021 la 8:47 PM
Aia nu sunt oameni
Sorin(Citează)
19/03/2021 la 7:37 PM
M1 fără răcire activă intră la fel de bine în throttling, și se putea rezolva și preveni simplu cu niște paduri termice. Nu vor detrona Intel, dar nici nu sunt scutiți de problemă.
Cei care fac producție au nevoie de mai multe monitoare, sunt destule panarame pe instagram care își editează fesele pe Mac înainte să posteze pe instagram.
Intel se agită pentru că nu vor să scoată acum procesoarele pregătite pentru peste 5 ani, vor să mai mulgă arhitectura curentă și piața câțiva ani.
Nu realizează ca deja AMD i-a băgat în corzi, dacă până și eu am făcut sistem cu AMD iar laptopul este tot cu AMD.
Gaelex(Citează)
19/03/2021 la 9:15 PM
Părerea mea este că Intel fac acest lucru pentru că Apple prezentase M1 și implicit laptopurile cu M1 ca fiind mult mai bune decât laptopurile cu Intel – acum Intel spun că procesoarele lor sunt mai bune.
Adică eu vad situația cam așa – când vorbim de laptopuri de la 5000 lei in sus vorbim de oameni care au ceva bani, iar oamenii aceia, in general, au mai multe laptopuri/calculatoare. De ex., in familia mea se folosesc, in total, acasă și la serviciu, vreo 5 laptopuri sau calculatoare desktop, toate cu Windows, procesoare Intel sau AMD.
Acum, când va fi cazul sa îmi schimb un laptop – dacă eu voi crede că la preturi similare laptopurile Apple cu procesor M1 sunt mult mai bune decât alte laptopuri cu procesoare Intel/AMD, îmi voi cumpăra Apple, deși ar fi mai complicat, că deja m-am învățat cu Windows – dar să zicem că s-ar merita dacă diferența de performanță e așa mare.
Dacă însă eu voi crede că procesoarele sunt similare, voi rămâne pe Intel/AMD și implicit Windows, deoarece îmi este mai simplu.
Deci cred că totul ține de cum vede consumatorul final produsul – și acesta este scopul Intel, să arate că și produsul lor e bun.
Mirel(Citează)
19/03/2021 la 10:20 PM
Suna ca un titlu de tabloid :)))
Altfel vorbind, eu sunt fan boy Intel. Ai mai avut un articol unde sustineam asta si ca n-o sa trec la AMD prea curand . As fi trecut la la Apple M1, din pacate e cam peste mana sistemul astora de operare pentru munca mea, desi cred ca gasesc o solutie cu masina virtuala pe server ceva. In fine. Mi-am comandat acum un laptop cu AMD, pentru ca imbatranesc asteptandu-i.
Astept de fix 2 ani dupa ei sa scoata un procesor mai ca lumea. Sunt pur si simplu handicapati, procesoarele lor de laptop cele mai bune din generatia 11 ( alea pe 10 nanometri) sunt mai proaste decat cele mai bune din generatia 10 ( max 4 cores vs. max 8 cores). Procesoarele lor din generatia 11, alea cu 4 cores , sunt cu un pic mai bune decat al meu din generatia 6 ( aparute in 2015/2016). Procesoarele lor de desktop din gen 11, astea ultimele lansate, sunt de fapt un back port la 14 nm al tehnologiei noi de pe alea de laptop pe 10nm.
Linia de final e ca n-au declansat niciun atac. Au declansat mahalageala si barfe media. Cand declansezi atacuri vii cu ceva evolutie pe masa, nu spalat cadavrele unor procesoare.
Eu tot sper sa isi revina , ca sa revin si eu la ei, dar anul asta absolut nicio sansa. Rad si Apple si AMD de ei din toate pozitiile. Cum si Microsoft se lauda ca vrea sa isi produca propriile procesoare ARM, n-ar fi de mirare sa-i ia pana si aia la misto in 2-3 ani.
Catalinx(Citează)
19/03/2021 la 10:59 PM
Corect, dar am 2 precizari:
1. Procesoarele de laptop din gen 10 Tiger Lake au doar maxim 4 core-uri deoarece momentan au fost lansate doar cele cu TDP de pana la 35 W. Cele de 8 core-uri cu TDP de 45W (acelasi TDP ce il avea si Ice Lake (gen10) cu 8 cores) urmeaza sa fie lansate mai tarziu.
2. Teoretic Rocket Lake e doar o generatie de sacrificiu pana in toamna sau iarna cand se lanseaza Alder Lake ce ar trebui sa aduca mari noutati: arhitectura bigLITTLE, DDR5, PCIe 5.0 .
Dar in rest da, trebuie sa bage repede carbuni pe foc ca raman in urma si nu e bine.
VechiulBogdan(Citează)
20/03/2021 la 3:32 PM
Știi că poți pune lejer și windows pe mac nu? Dacă te forțează împrejurările și-ți dorești cu adevărat să-ți iei unul. Altfel n-are rost să-ți complici existența.
varucu(Citează)
20/03/2021 la 10:18 AM
Acasa am macbook pro 16 2020 cu Intel si un macbook pro 13 cu M1. Pot sa zic ca stau 8 ore cu M1 in brate, meetings + code si nu se aude niciun ventilator nimic. Ala de 16 in schimb decoleaza doar cand deschid Chrome. Intel sunt speriati si pe buna dreptate, M1 mi se pare extraordinar.
Codrin(Citează)
20/03/2021 la 10:22 AM
Tu folosești chrome pe mac? :)
varucu(Citează)
20/03/2021 la 3:32 PM
@Codrin, nu cumva si diferenta de performanta dintre Macbook Pro 16 si Macbook Pro 13 cu M1 este semnificativa?
Adica nu poti sa compari un procesor de nivel mediu cu unul de top si sa te astepti sa aiba acelasi comportament din punct de vedere termic.
Andrei G(Citează)
20/03/2021 la 6:39 PM
@Andrei G: diferența e semnificativă dacă e cel cu i9, în rest placa video dedicată face diferența. Adică teoretic i7 și i9 de pe 16” sunt mai puternice, dar în practică, pentru majoritatea cazurilor, uite că poți avea o experiență mai bună pe M1 overall. E ceva ce au constatat și alții și s-ar putea ca mulți să renunțe la câteva minute la o randare (sau export de video) dacă restul aplicațiilor merg la fel, dar cu consum de energie mult mai mic.
Mai ales că vorbim de un laptop de 2 ori mai scump doar pentru placa video dedicată.
dam167(Citează)
20/03/2021 la 11:34 AM
In general Firefox Dev dar da, guilty pleasure :)
Codrin(Citează)
20/03/2021 la 6:06 PM
Sincer, nu stiu ce sa zic. M1 se simte la fel de puternic in utilizare. Eu tin 2-3 VS Code cu react, 4 terminale deschise, teams, slack, browsers and stuff. Si merge foarte fin totul, pe baterie. Posibil ca in jocuri nu duce, dar pt asta am un HP de gaming de 17 inch care si ala face mai putin zgomot ca MBP 16.
Codrin(Citează)
20/03/2021 la 6:35 PM
Cum stai cu RAM-ul pe M1 cand ai atatea pornite?
Eu am un Mac Mini M1 cu 16GB RAM. Si in unele scenarii e ingrijorator in raport cu un ultrabook de 16GB pe care il am cu Windows. Mac-ul ajunge sa faca swap destul de des si are consum mai mare de RAM in exact acelasi scenariu de utilizare ca ultrabook-ul. Si asta ruland aplicatii compatibile M1, nimic prin Rosetta. Nu sunt panicat de SSD wear, ci doar intrigat de consumul mai mare de RAM pe M1.
zetanu(Citează)
20/03/2021 la 8:45 PM
Și eu folosesc chrome pe Mac. Chrome si Firefox, de fapt.
Ambele sunt superioare Safari pentru ce-mi trebuie mie.
ZuLu(Citează)
22/03/2021 la 2:56 PM
Intel sunt niste mizerabili . Au stat closca pe oua si au fost zen pana a venit RyZEN . Atunci au inceput sa-i atace pe aia . Acum la Ryzen 5xxx practic au CPU-uri inferioare pe linie in toata gama , dar si mai scumpe .
Cand i-au pierdut pe Apple din portofoliu, in loc sa zica ca vor face unul mai bun si mai capabil decat concurenta ARM sau x86 si vor reveni , au zis , ce Apple avea doar 4% din cifra noastra de afaceri , nu e mare lucru . Practic asta a fost ca Ponta care zicea ca 43$ pierdere datorata de intarziere pentru fiecare Dacia produsa de Renault in Romani nu reprezinta mare lucru ca nu au autostrada . Mizerie .
Iar acum , clipul ala arata mizeria . Au mai multe dislike-uri decat like-uri . Lumea intelege faptul ca au tot fortat schimbarea de platforme la 2 generatii , chiar daca nu era necesar , doar pentru profit , si nu au imbunatatit nimic 10 ani . De la SandyBridge , tot arhitectura core cu un bonus dat de litografierea mai buna (tick) si rearanjarea / optimizarea pe die (tock) . Si scoti tu laptopuri quad core in 2021 ? si le zici ca sunt high performance , dar sunt sub hexa-urile de acum 3 ani proprii .
Si scoti 8core despre care zici ca sunt mult mai capabile decat concurenta M1 / R7 , dar ca nu sunt aplicatii care sa le puna in valoare . JEG PE LINIE .
Liviu(Citează)
26/03/2021 la 7:35 AM
Sunt persoane ( eu printre ei) care nu o sa folosească produse Apple ever. Fie din rațiuni personale , necesitatea obisnuirii cu un nou soft , preț , designul de hipsteri etc. In fond , mac os e insignifiant ca market share, au sub 10% cred in acest moment ..lucrul asta nu o sa fie schimbat de niciun procesor sau poate o sa fie dar sensibil.
Un joc pe care îl joc constant tocmai a anunțat că scoate suportul pentru mac.
Din punctul meu de vedere, furtuna în pahar cu apă. Hipsterii din IT sau design se pot umezi though..
Romanul(Citează)