►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
E ceva scandal la liceul Șincai, aici lângă mine, legat de oprirea cursurilor și reconsolidarea clădirii. Primăria vrea să mute elevii și profesorii în altă parte pentru o vreme, ca să bage clădirea în reconsolidare. Părinții și profesorii se opun.
Clădirea liceului este construită în 1928 și încadrată în Clasa 2 de risc seismic. Altfel spus, în caz de un cutremur de amploare, mai mult ca sigur se prăbușește peste elevii surprinși în timpul orelor.
Împotrivirea părinților în această situație îmi este greu de înțeles. Argumentele cu care se opun mutării sunt de genul “de fapt există interese mari la mijloc” și “să ni se arate și nouă crăpăturile din fiecare perete, să vedem cu ochii noștri”. În practică, probabil se împotrivesc pentru că tuturor celor implicați, elevi, familii, profesori, le este foarte peste mână să se mute cu școala tocmai în Bd Metalurgiei, la capătul Bucureștiului, pentru o perioadă de probabil vreo doi ani.
Adică nici eu n-aș fi fericit sa fiu mutat la mama naibii. Dar, dacă alternativa este riscul de a muri îngropat în liceu în caz de cutremur, până la urmă aș accepta-o bombănind că fix mie mi se întâmplă asta.
Și nu zic nici că n-ar fi câteva interese la mijloc, că întotdeauna sunt când e vorba de bani. Băluță are un istoric de atribuit contracte pe 29 decembrie prietenilor politici, Poliția Locală în subordinea sa este acum a mafioților, a făcut prin sector doar lucrări care să placă oamenilor ce dau cu votul, pe principiul “a furat, dar a pus și gazon”. Mie însă mi se pare că tocmai inventivitatea primarului arată că ar putea găsi contracte mai bune de atribuit cui este cazul, dacă așa vrea; sunt multe clădiri de reconsolidat, nu s-ar crampona nimeni cu una atât de vizibilă.
Nu se va dezvolta niciodată nimic dacă, la orice decizie controversată, apar imediat declarațiile crizate de forma “sunt interese mari”, “așa se vrea” și “de fapt n-are nimic, știu eu…”. Unii chiar vor muri din cauza lor. V-am mai spus despre o clădire cu bulină roșie, atât de roșie încât vedeai cum tavanul face burtă în jos, dar locatarii refuzau ideea de consolidare pe banii primăriei, zicând “n-are nimic blocul, a fost o manevră când s-a dat bulina roșie, știu eu…”. Bă ești nebun, nu vezi că dai cu o daltă în perete și faci gaură în el (a făcut meșterul cu care eram, ne-am speriat toți de starea cărămizii)?
Știți care-i treaba cu liceele? Multe clădiri sunt vechi. Și noi, ca cetățeni, trebuie să decidem dacă vrem să le păstrăm pentru toate secolele viitoare prin reconsolidări succesive, dar condamnând elevii lor să învețe în clase friguroase, cu puțină lumină, în interior cu arhitectură veche și dotări antice, sau vrem să le asigurăm elevilor condiții cât mai bune pentru a învăța?
Sunt multe clădiri vechi și foarte mișto în București. Am arătat multe pe bloc, aplaud reconsolidarea și renovarea vilelor sau a altor blocuri emblematice. Colegiul Național Gheorghe Șincai, însă, nu-i cine știe ce. Adică are o fațadă frumoasă, arată aproape ca o fortăreață dacă-l vezi din spre sud-vest, dar pe toate celelalte părți arată a spital obosit, a clădire banală, chiar dezvoltată fără vreun plan clar.
Așa se vede venind dinspre Unirii:
Iar asta este fațada frumoasă, care de fapt e vizibilă doar iarna. Culmea este că acel design vechi se continuă pe aripa aflată pe o stradă lăturalnică, spre clădirea nouă de sticlă, în timp ce pe marele bulevard de acum vedem “aspectul de spital”. Probabil zona era gândită altfel în 1928.
Se învecinează cu o hală părăsită, cu o zonă de depozite industriale și cu o clădire nouă de sticlă, iar apoi urmează blocuri vopsite în verde. The ship has sailed în ceea ce privește arhitectura zonei.
Voi merge chiar mai departe cu ideea, un fel de reducere la absurd.
Nu le putem salva pe toate. Nu orice clădire veche trebuie ținută pe vecie doar pentru că este veche. Cred că elevii ar fi mai câștigați să învețe într-o clădire modernă, cu multă lumină naturală, cu încălzire performantă, cu sistem electric modernizat, proiectoare în tavan, culoare și scări late, amfiteatru adaptat la cerințele moderne, toalete și vestiare șamd. La fel ar trebui să avem și spitale sau clădiri administrative moderne, că omul lucrează și învață mai cu spor dacă i se oferă un mediu plăcut în care să facă asta.
Eu aș reconstrui de la zero liceul. Să-i păstreze fațada, dacă aia este de interes, că n-ar fi prima clădire de acest tip. Și sigur, să se facă alocarea banilor și a contractelor cu toată transparența posibilă și cinstită (adică cu alt primar la butoane), că și asta e important.
Zic asta ca absolvent de Gheorghe Lazăr. Clădire frumoasă, se potrivește bine acolo în centru. Să-i păstreze fațada și în spatele ei să facă un liceu modern, dacă este nevoie, că nu-i normal să forțezi oamenii să muncească în clădiri ce au o sută de ani sau mai mult și arhitectura interioară și limitările tehnice din acea perioadă.
Ah, iar dacă cineva chiar vrea să salveze aspectul instituțiilor de învățământ vechi, păi să înceapă cu Universitatea. E în centrul orașului, fix în piață, printre cele mai vizibile clădiri din oraș, și e plină de mâzgălituri și graffiti.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
31 comentarii
15/03/2021 la 7:16 AM
Universitatea chiar se reface, deocamdata sunt in faza de licitatie
https://www.agendaconstructiilor.ro/files/info-santiere/cni-licitatie-de-aproape-300-milioane-lei-pentru-restaurarea-palatului-universitatii.html
Problema cu scandalul liceului cred ca tine de predictibilitate. Daca le zicea cineva “Bai, vedeti ca in 2-3 ani incepem consolidarea”, probabil ar fi ales alt liceu din start. Acum, dupa ce l-au ales pe asta, normal ca nu le vine sa se mute la dracu.
Altii care se opun sunt profesorii. Poate unii vin din Militari sau din Pantelimon, fac un efort dar macar au metrou la Tineretului si ajung intr-un timp semi-decent. Metalurgiei e practic in alt judet pentru ei. Si ei, daca stiau cu 2 ani inainte, ar fi avut timp sa-si caute alt post.
Deci cred ca opozitia tine si de finetea abordării primariei. Dar n-ai ce finete sa astepti de la clanul sportivilor.
Sorin(Citează)
15/03/2021 la 7:46 AM
Ca de obicei, noi vrem așa dar să răspundă alții. Să-i pună pe cei în cauză să semneze că-și asumă raspunderea, dacă rămîn, iar în caz de (orice fel de) deces, dacă se întîmplă… aveți o problemă ca părinți.
marinel(Citează)
15/03/2021 la 8:06 AM
Nu înțeleg de unde și când a început trendul asta ca orice lucru e blocat de părerile oricărui dilau și tot timpul e o dezbatere.
Renovarea trebuie făcută, lucrările încep din data x, mulțumim la revedere.
Dar când fiecare are o opinie gratuita, nu iese nimic frumos.
Bogdan(Citează)
15/03/2021 la 10:51 AM
Daca tu ti-ai fi inscris copilul la un liceu din centrul orasului, nu ai vrea ca in urmatorii 2-3 ani sa invete undeva la periferie, in fosta zona industriala.
Si daca ai avea o fata de 15 ani, poate ca ai prefera sa nu se plimbe noaptea prin zonele dubioase de la Metalurgiei.
Solutia ideala ar fi sa gaseasca o cladire mai aproape de sediul actual. Si cred ca nu ar fi o problema foarte mare in contextul actual. Tinand cont ca sunt o multime de spatii de birouri libere, s-ar putea negocia un pret bun pentru urmatorii 5 ani sa spunem. Si dupa ce termini cu Sincai, muti acolo elevii de la urmatorul liceu pe care il renovezi (ca doar nu este singurul in aceasta stare).
Andrei G(Citează)
15/03/2021 la 8:07 AM
Salut!
La Budapesta au un program național de a reda clădirilor vechi gloria de altă dată.
Zilele astea au circulat niște articole cu un templu grecesc care a existat undeva prin centru. Foarte bine, pe baza planurilor vechi refă-l de la 0%.
Dresda era o ruină după război, acum are același parfum dantan.
Numai la noi e mereu tocmeală când cade tencuiala sau ornamentele în drum că nu sunt bani, că nu mă poate obliga nimeni, că dracu’ să-i pieptene pe toți.
Honorius(Citează)
15/03/2021 la 8:08 AM
Mda, ciudata abordarea parintilor. Probabil cei din anii mari isi baga picioarelele, vor sa se mai amane pana termina copilul. Problema e ca nu realizeaza sau nu le pasa ca si cei care vor fi la anul in locul lor vor gandi la fel si uite asa niciodata nu va fi un moment bun consolidare in ce-i priveste pe parinti.
Pe de alta parte, normal era sa ii mute undeva mai aproape, o chestie ca asta iti da toata viata peste cap in orasul asta sinistru de aglomerat.
Anuntatul cu mult timp inainte nu ar fi rezolvat problema, ca probabil nu ar mai fi dat lumea la acest liceu…
Marean(Citează)
15/03/2021 la 8:21 AM
De fapt nu inteleg de ce ii muta pe toti in acelasi loc in loc sa mute cate 2-3 clase la mai multe licee – in felul asta le-ar fi dat poate si optiuni parintilor sa aleaga zona care le convine cel mai mult.
Marean(Citează)
15/03/2021 la 8:54 AM
Esti dastept ba Mareane, pacat ca ai facut liceul la ff, fm si alte unde radio.
Uite si un mic exercitiu: daca profu de istorie se lanseaza cu viteza vantului turbat din locatia A unde invata clasa XII catre locatia B unde invata clasa X si in acelasi interval de pauza de 10 minute se lanseaza si profa de mate pe traseul invers cu viteza luminii in mediu subcuantic, unde se ciocanesc (pentru 3 puncte) si ce rezulta din ciocanire (pentru 5 puncte). 1 punct e din oficiu si 1 punct daca iti dai seama ca toate greselile gramaticale sunt de fapt ironii.
cris(Citează)
15/03/2021 la 9:06 AM
@cris
in primul rand ca vorbim doar de profii de la materii care se studiaza 1-2 ori pe saptamana, deci nu de toti, ca aia de mate au ore in fiecare zi, deci se pot muta de exemplu 1 prof de mate cu 3 clase si tine toate orele de mate la acele 3 clase, in acelasi liceu
in al doilea rand, se pot grupa orele de istorie sau alta materie care nu e frecventa asa incat un profesor sa tina intr-o zi ore la toate clasele din acelasi liceu si eventual in alta zi se muta in alta parte
da, e deranj pentru el, dar nu e exclus sa accepte, mai ales pentru un spor
si oricum e mai in regula sa deranjezi mai rau 1-2 profi de istorie decat sa deranjezi grav 200 de elevi + 200 de parinti, nu? oricum ei sunt la fel de deranjati de mutarea in metalurgiei, poate era chiar mai simplu pentru ei sa mearga in fiecare zi la alt liceu daca acele licee sunt mai apropiate de Sincai, nu?
la mutarea in metalurgiei deranjezi grav sute de elevi + profesori si mai si trebuie sa organizezi de la zero o cladire… parca nu se compara cu situatie in care 10 profi de istorie/ biologie etc trebuie sa mearga in fiecare zi la munca in alta parte
Marean(Citează)
15/03/2021 la 10:18 AM
@Marean, nu este chiar asa. Nu stiu cum a fost la tine, dat la mine in liceu profesorii erau destul de amestecati intre clase.
In plus, in afara de matematica si romana la majoritatea materiilor se fac cate 1-2 ore pe saptamana, nu numai la istorie/biologie. Mai sunt geografie, chimie, sport, informatica, economie, limbi straine.
Ca sa nu mai spunem nimic legat de diriginti, care ar trebui sa fie gasiti mai des de 1 zi pe saptamana.
Colagiul National “Gheorghe Sincai” are in total 32 de clase.
Daca incerci sa ii imparti la mai multe licee si apoi sa faci aranjamentele pentru profesori, o sa-ti prinzi urechile cu programul.
Apoi, pe langa disponibilitatea profesorilor, trebuie sa mai iei in calcul si disponibilitatea laboratoarelor din liceele in care ii muti (informatica, chimie, fizica).
Mi se pare aproape imposibil sa reusesti asta.
Andrei G(Citează)
15/03/2021 la 8:24 AM
Referitor la clădirile vechi și eu sunt de aceeași părere – nu orice clădire merita salvată.
Adică periodic vad tot felul de articole prin mass-media despre demolarea sau intenția de demolare a unor case vechi și mereu ideea generală a articolului și a celor care comentează este că nu trebuie demolate, trebuie păstrate, reconsolidate și alte idei în tonul asta.
In articolele respective exista însă și un punct de blocaj, iar ăla este partea cu banii, adică toți sunt aproape unanim de acord că statul trebuie sa dea bani sa cumpere clădiri vechi, să le consolideze etc. – adică nimeni nu ar să un leu de la el.
Pe de altă parte cred că este și o legislație complicata, pentru că citeam un articol și se spunea că în Timișoara sunt câteva mii de imobile cu valoare istorică sau in zone istorice,iar pentru astfel de clădiri este o procedura specială de demolare, reparație sau reconstruire, care face ca operațiunile să fie mai scumpe.
La modul realist nu poți să ai mii de clădiri (inclusiv case) cu valoare istorică într-un oraș.
Mirel(Citează)
15/03/2021 la 8:43 AM
Eu am terminat Dimitrie Cantemir, cel de la piața gemenii, iar prin clasa a 10-a au consolidat și modernizat clădirea.
Consolidarea s-a făcut pe bucăți.
Timp de un an, clasele a 10-a și a 11-a au fost mutate la Scoala 23, la vreo 10-15 minute de mers pe jos. Nu ne-a convenit, dar mi se pare o solutie de bun simț, comparativ cu mutarea tuturor la mama naibii.
Andrei(Citează)
15/03/2021 la 9:23 AM
Problema la Șincai e că nu există nici un proiect de consolidare încă. Sau nu unul public. Și atunci normal că părinții și elevii se întreabă cât durează de fapt operațiunea și în ce condiții se face.
Și clădirile vechi pot fi consolidate și adaptate la nevoi moderne fără a strica valoare arhitecturală. Deja s-au demodat mult prea multe clădiri istorice în București pentru a fi înlocuite monoliți de sticlă.
Em(Citează)
15/03/2021 la 10:01 AM
Oricum se va dărâma de la sine cand încep lucrările pentru pasarela pietonală care leagă cartierul Tineretului de Europa de Vest, sau ceva de genul.
Andi(Citează)
15/03/2021 la 10:08 AM
uite melteanu!
el sa aiba intotdeauna optiuni, sa ii fie mai bine, nu cumva sa aiba de suferit cu nimic. mai bine risca sa moara copiluso in cutremur decat sa stea mai mult cu bucile in masina. asa ceva………..
bogdan(Citează)
15/03/2021 la 10:54 AM
nu esti foarte ager tu, asa-i?
Marean(Citează)
15/03/2021 la 10:08 AM
Dacă tot îl recondiționează, eu zic că n-au nevoie de terenul ăla de sport și ar putea să facă o parcare în locul lui. Win-win.
Giani Mucea(Citează)
15/03/2021 la 10:49 AM
E simplu, protestează pentru că e primar pe-se-de.
Dacă era Clotilde imediat se mutau, oriunde ar fi zis ea.
La asta s-a ajuns.
Emil C(Citează)
15/03/2021 la 11:17 AM
@Emil C, parintii protesteaza din mai multe motive:
1. nu exista un plan clar de consolidare si nu se stie cat va dura acest proiect este doar o estimare de 22 de luni);
2. multi dintre elevi au ales acest liceu tocmai pentru zona centrala in care se afla;
3. spatiul propus pentru relocare este intr-o zona periferica a orasului, la o distanta de vreo 7 km de spatiul actual;
4. este posibil ca in cazul mutarii in zona respectiva o parte dintre profesorii buni sa opteze pentru transferul la alte licee, astfle scazand nivelul educational;
5. este foarte probabil ca in cazul mutarii in zona respectiva, in urmatorii 2-3 ani sa existe o reticenta a elevilor buni pentru a se inscrie la aceasta unitate de invatamant, astfel scazand nivelul general al liceului.
Nu spun ca aceasta cladire nu trebuie renovata, dar solutia oferita pentru elevi/profesori nu este foarte usor de acceptat.
Andrei G(Citează)
15/03/2021 la 12:57 PM
@Andrei G: sint de acord cu tine ca au ceva argumente. Spuneam doar ca orice argumente de felul asta nu conteaza decit atunci cind contestam decizia unui primar de care “nu ne place”. Daca venea N. Dan sau C. Armand cu propunerea, intelegeam ca trebuie facut si asta era, ne chinuiam un pic, dar “o sa fie bine”.
Emil C(Citează)
15/03/2021 la 1:50 PM
@Emil C, ca sa arati ca nu esti doar un postac PSD, poti sa ne dai vreun exemplu de decizie luata de Clotilde sau Nicusor care nu a fost contestata?
Ma refer la decizii de amploare similara care afecteaza direct viata a peste 1000 de persoane.
Din ce am vazut eu la stiri, cam toate deciziile de genul asta au fost contestate la vremea lor.
Andrei G(Citează)
15/03/2021 la 3:52 PM
Proteste cu strigaturi, cu adunare? nu-mi amintesc sa fi fost vreunul la deciziile Clotildei. Nici macar cind a lasat o luna de zile gunoiul neridicat…
Daca or fi fost contestate de politicienii adversi, e altceva.
Emil C(Citează)
15/03/2021 la 11:08 AM
Cum sa strici tu monumente istorice unde au suferit si altii inaintea astora de sufera acum de frig si de igrasie si de mai stiu eu ce? Ai inebunit? Vrei sa sa faca infarct Nicu Shordan?
sin(Citează)
15/03/2021 la 12:25 PM
Am auzit ca parintii, profesorii sunt nemultumiti pentru ca in zona aia se vor construi niste cladiri de birouri si / sau alte chestii pe acolo.
Plus ca vor sa faca si niste pasarele, prostii suspendate tot pe acolo.
azorel(Citează)
15/03/2021 la 12:50 PM
Am fata acolo in clasa a 10-a. La momentul insrierii aveam 3 criterii pentru alegerea liceului: sa fie un liceu in care se invata carte, sa se invete numai dimineata, sa fie oarecum in drumul nostru spre munca ca sa o putem duce pana acolo. Aceste criterii fiind indeplinite atunci, Sincai a fost prima optiune si a intrat din prima. La momentul respectiv nimeni nu zicea nimic de consolidare sau risc seismic. Anul trecut au aparut zvonuri, exista si un proces pe rol, asa cum a scris si razvanbb si instanta a trimis la plimbare de 2 ori pana acum primaria si a zis ca nu au voie sa faca relocarea liceului. In rest sunt zvonuri, nimic concret, nu isi asuma nimeni oficial proiect, locatia exacta a relocarii, durata consolidarii/relocarii, nimic. De aici protestele. Restul sunt speculatii si pareri.
cartus(Citează)
15/03/2021 la 1:09 PM
Cei care ziceți ca mutând pentru doi trei ani liceul o sa scadă nivelul si o sa plece elevii și profesorii uitați-vă la liceul de informatică al turcilor de la lumina, ăla e la capătul orașului si am profesori si elevi. Bine cei drept stația de metrou e la 400 metri aici nu știu cât o sa fie. Nu locația sau cărămizile fac un liceu bun.
Dar nici cu dărâmarea nu sunt de acord si într-o clădire veche poți pune proiectoare încălzire si ce mai vrea Radu. Nu e o clădire urâtă sau proastă. Dacă vreți să demolați ceva duceți-vă într-o zonă cu case vagon, acolo începeți
Tom(Citează)
15/03/2021 la 2:32 PM
Acolo vorbim de un liceu privat, este cu totul alta situatie. Chiar daca este departe de centru, este o cladire moderna, gandita special pentru a oferi si alte facilitati elevilor. Ofera transport, cazare, masa la cantina, etc.
Cand discutam licee de stat, conteaza foarte mult pozitionarea. Daca arunci o privire in topul celor mai bune scoli din Bucuresti, vei observa ca sunt foarte putine cazurile in care vreuna este pozitionata la periferie.
Andrei G(Citează)
15/03/2021 la 7:57 PM
Eu tot nu sunt de acord ca daca de exemplu vianu se muta pentru trei ani in București noi dintr-o data o sa se strice calitatea predatului.
Și mai lăsați-mă cu liceele de top. Fata unei cunoștințe e la Sava, școală plină de fițe și aprox toată lumea merge la meditații din tot felul de materii.
Tom(Citează)
16/03/2021 la 12:19 PM
@Tom, da-mi te rog exemplu de un liceu din top care sa fie la periferie. Oricum aici nu este vorba de Bucurestii Noi, discutam despre Metalurgiei.
Andrei G(Citează)
15/03/2021 la 1:39 PM
Cand sa faca reparatii si consolidari, acum cand nu sunt elevii iar salile sunt goale? Glumesti, nu?
Asta ar insemna o bruma de organizare si profitat de o situatie nashpa ca sa faca ceva bun.
Nu trebuie sa se duca nici un elev la dracu’ in praznic, trebuie doar sa faca scoala online ca si pana acum.
Gaelex(Citează)
15/03/2021 la 1:47 PM
Olandezii au profitat de pandemie sa refaca infrastructura. Pe aici au reconditionat linia si statiile de tramvai. Acum deja sunt gata.
Giani Mucea(Citează)