►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Forțele armate chineze au anunțat recent că automobilele Tesla nu au voie în interiorul bazelor militare și a altor zone speciale de teamă că ar putea fi utilizate pentru spionaj.
În teorie, ar putea fi utilizate pentru spionaj. Majoritatea automobilelor produse în ultimii ani au măcar o cameră video la bord, dar majoritatea acestor automobile nu stochează aceste imagini, ci sunt utilizate doar de șofer atunci când dă în marșarier sau de automobile pentru a detecta semne de circulație și alte obstacole. Chiar dacă imaginile ar fi înregistrate, nu pot fi transmise ușor mai departe. Majoritatea automobilelor nu au conexiune de date permanentă la bord.
Enter Tesla, care are de toate. Mai multe camere, spațiu de stocare, radare, software complex. În diverse accidente ce-au ajuns în mass-media, s-a dovedit că Tesla avea telemetria acelor automobile, deci o comunicație de date către serverele producătorului există. În teorie, ar putea fi folosite pentru spionaj. În practică, doar Musk știe ce se întâmplă și ce date sunt transmise.
Musk spune că mașinile Tesla nu spionează pe nimeni. Na, ce să zică…
Dar dacă este doar începutul unei acțiuni mai complexe?
Uitați un alt unghi pentru toată treaba asta. Mereu m-am întrebat cu ce ar putea chinezii să le-o plătească americanilor pentru problemele cauzate de aceștia companiilor Huawei, WeChat, TikTok, Xiaomi și multe altele.
Guvernul american a pus bețe în roate serioase unor companii chinezești motivând că ar putea fi utilizate pentru a obține date despre cetățenii americani. Un telefon mobil știe pe unde umbli, de exemplu, iar din analiza acestor date ar putea fi extrase informații private despre obiceiurile tale. Dacă cineva descoperă că “telefonul” vreunui oficial face săptămânal un drum la o amantă, respectivul om ar putea fi șantajat, nu?
Genul acesta de chestii. Nu se știe ce ar putea arăta datele respective, dar serviciile chineze ar putea avea interesul să le obțină și să le analizeze oricum, iar companiile private nu pot refuza să le dea statului.
Bun. SUA le-a tras-o chinezilor în special economic țintind câteva companii, sub pretextul securității și spionajului. Cum ar putea China să întoarcă lovitura?
Mă gândeam că o țintă bună ar putea fi Apple, care produce și în China. Livrări reținute în fabrici, telefoane confiscate sub cine știe ce pretexte etc. Aceleași măsuri ar putea fi aplicate oricărei companii care produce masiv în China.
Problema este că în această situație ar fi afectați la fel de mult și muncitorii chinezi, cei care fac de fapt asamblările respective. În plus, ar îndepărta mediul privat străin și mai mult de China, care se poziționează acum ca țara în care este avantajos să-ți muți producția de… orice. Dacă încep să confiște produse, însă, se strică această imagine.
S-ar putea ca ținta să fie Tesla. Asta ar putea să fie o lovitură dată americanilor într-un domeniu nou, de top, și afectând compania Tesla, care are o valoare foarte mare pe piață.
Cum ar fi mâine o lege care să spună “nu mai acceptăm vânzarea de mașini Tesla în China pentru că ar putea fi folosite de guvernul american pentru a ne spiona”?
Ar fi o lovitură similară? Ar fi. Ar avea succes? Probabil.
Acțiunile Tesla au scăzut într-o lună de pe la 800 USD la 650 USD. Dacă primesc interdicție pe cea mai mare piață de automobile electrice din această perioadă, mai ales după investiția de amploare în fabrica din Shangai, probabil acțiunile companiei se vor prăbuși cu adevărat. Guvernul Chinei s-ar putea răzbuna pe guvernul SUA cu aceeași monedă.
O astfel de măsură nu ar putea fi justificată în fața restului planetei, desigur. Companiile private chinezești nu pot refuza cererile de informații venite de la autoritățile statului, că așa e legea acolo. Companiile vestice nu au însă astfel de obligații față de guvernele lor mamă, cum s-a și dovedit de câteva ori. În SUA și alte țări “vestice” există o decuplare mult mai clară și bine fundamentată legal între privat și stat.
Dar chinezilor nu le-ar păsa de ce zice restul lumii. Ei pot interzice Tesla oricând în China și n-ar avea nimic de pierdut. Mai mult, există o mulțime de producători chinezi de automobile electrice care sunt deja bine poziționați în piață. Nio face valuri cu niște mașini cool, dar Byd, Baid, Saic, Wuling fac de fapt volume mari, fiind în top 10 producători mondiali de electrice, deși vând de fapt doar în China.
Chinezii ar putea păstra și fabrica Tesla din Shanghai, la o adică. Vedem ce va urma, până acum doar s-au mârâit un pic unul la altul, fără ceva mai serios la mijloc.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
22 comentarii
24/03/2021 la 11:21 AM
Eu zic ca nu-i asa si se termina instant pe restul globului smecheria cu nio si xpeng, daca se intampla ceva cu Tesla in china.
Bogdan(Citează)
24/03/2021 la 12:02 PM
da, instant. e foarte simplu, mai ales dupa ce toti si-au mutat productia acolo.
Anda(Citează)
25/03/2021 la 10:47 PM
@Anda, daca prin absurd China ar confisca o fabrica a vreunui producator american (indiferent ca este Tesla sau orice alta companie) ar insemna un fel de sinucidere economica pe termen mediu si lung. Probabil ca toti ceilalti ar cauta sa-si mute cat mai repede productia in alte parti.
Andrei G(Citează)
24/03/2021 la 11:28 AM
E de asteptat. Ar fi o palma destul de dura pentru SUA si probabil momentul in care ar realiza ca nu-i de jucat cu China. Vanzarile Tesla in Europa sunt inca mici si probabil vor ramane asa in continuare, europenii preferand marci cu traditie, in india sunt putini care isi permit masini 50k+ raportat la nr de locuitori, in america merge bine dar nu poti sa te bazezi doar pe un continent, iar china aka cea mai mare piata de desfacere actuala oricum rupe pe electrice, dar cu marci proprii.
Elon, do something man, ca parca erai cel mai bun pe negocieri si business.
Robert(Citează)
25/03/2021 la 1:37 AM
Să vezi ce tesle gen Erdogan își vor trage chinezii cînd își va muta Musk producția prin Vietnam…
marinel(Citează)
24/03/2021 la 11:48 AM
China a oferit concesii destul de serioase Tesla pentru a-i convinge să facă o fabrică acolo. Nu știu dacă e în interesul lor să îi îndepărteze.
Cât despre păstrarea fabricii, cred că ar fi cel mai scurt drum către un embargo.
Giani Mucea(Citează)
24/03/2021 la 12:03 PM
Doar atât am de spus: chinezul ne cumpără că suntem ieftini. Cine are puțină inteligență în capșorul lui, n-ar cumpărat niciodată un Xiaomi, Huawei și / sau alte produse de genul de la chinezi.
A apărut Tesla? Au clonat deja mașina, că atât îi duce…
În China au interzis tot ce ține de Google, YouTube, Facebook și nu numai dar au pretenția ca ei să vândă în Europa / SUA fără vreo problemă.
M*i*
Claudiu(Citează)
25/03/2021 la 1:39 AM
Mașina aia o poate produce oricine (fieroaica), cu softul e mai dificil.
marinel(Citează)
24/03/2021 la 12:04 PM
China deja interzice Facebook, Google si alte produse americane de ani de zile, deci analogia ta cu ce s-ar intampla daca ar interzice China produse americane, raspunsul e nimic intrucat acele nu sunt produse acolo.
Ce s-ar intampla daca china ar bloca exportul de iphone si alte produse facute acolo in baza unor contracte serioase ar fii ca imediat marea majoritate a producatorilor isi vor muta sandramaua in alte tari e suficient sa o faca apple si inca vreo 2-3 giganti si aia mici vor urma.
Eu nu vad o problema sa blochezi tehnologie straina in bazele militare, orice smart nu isi are locul de la telefon la ceas la masina la frigider etc. Vorbim de China pana la urma. Sunt sigur ca nici un Rusia nu ai voie cu iphone in bazele militare alea secure din aceleasi motive.
L!nuX(Citează)
25/03/2021 la 10:51 PM
@marinel, nu este chiar asa de simplu.
Daca la toate tehnologiile s-ar putea face reverse egineering peste noapte China ar fi avut de mult unele dintre cele mai performante masini.
Autonomia unul autovehicul electric este dictata in proportie foarte mare de capacitatea bateriei si de eficienta motorului, nu doar de soft.
Chinezii au mari probleme cu bateriile, mai ales pe timp de iarna unde autonomia scade chiar si cu 50% in anumite cazuri.
Andrei G(Citează)
24/03/2021 la 12:06 PM
Mie mi-ar placea mai multe cafturi din astea care sa mute putin productiile din China spre India, Viet Nam, Corea si mai ales inapoi spre vest. Asta ar costa probabil ceva bani si ar lua ceva timp, insa cu siguranta ar slabi pozitia Chinei pe termen lung si n-ar fi rau deloc.
un om(Citează)
24/03/2021 la 12:48 PM
Nu confisca nimeni nimic. Între a interzice și a confisca e o diferență mare. Plus de ce ar confisca chinezii ceva ce se produce la ei? :)
Până și comuniștii când au naționalizat fabrica Ford nu au produs tot Ford acolo mai departe. Și pentru ce au avut nevoie au cerut licențe, vezi Dacia și Oltcit.
Cât despre spionaj, mă uit cum aspiratoare e astea de la Xiaomi cu lidarul lor știu cred și ce bibelouri au vecinii de peste drum în casă :) nu camerele sunt problema ci restul radarelor de pe acolo.
Iulian(Citează)
24/03/2021 la 12:50 PM
Nu o sa se intample nimic.
zetanu(Citează)
24/03/2021 la 1:11 PM
Boeing. Boeing.Boeing…
Bine, si Tesla, ca aia vand de $6mld+ in China.
22% din piata Boeing e in China. Valoarea e in jurul a 10 miliarde de dolari pe an. Probabil mai putin in perioada asta.
Catalinx(Citează)
24/03/2021 la 1:18 PM
E scump să dea în Boeing, vor folosi măsura asta cu grijă. China e foarte atentă să distribuie comenzile cât mai egal între Airbus și Boeing.
Giani Mucea(Citează)
25/03/2021 la 1:43 AM
Pe iranieni i-au pus în genunchi doar că nu le-au mai furnizat piese de schimb pentru motoarele de avion. Au căzut alea ca muștele..
marinel(Citează)
25/03/2021 la 10:54 PM
@Catalinx, daca interzici Boeing cu ce mai zbori? Transporturile aeriene sunt in plina dezvoltare in China, asa ca sunt dependenti de livrarile de avioane.
Andrei G(Citează)
24/03/2021 la 2:00 PM
pai chinezii au firmele lor de electrice, foarte bine sa le o da la banana la tesla.
bogdan(Citează)
24/03/2021 la 5:53 PM
Actiunile Tesla au urcat intr-un an de la 100$ la 900$, dar acuma ca au scazut la 650$ e sfarsitul lumii?
wd(Citează)
24/03/2021 la 7:27 PM
Au un program pentru a controla companiile ce detin diverse resurse naturale si bani pt asta.
KMean(Citează)
25/03/2021 la 12:28 AM
byd or livrat 246 de autobuze electrice in tarile de jos, vreo 400+ sau 800+ in columbia, etc. cu baterii LFP (LiFePO4) deci nu doar in china .. (vezi pushevs dot com)
.. bine .. in beijing parca au 13000 (da, mii) autobuze electrice byd
dan(Citează)
25/03/2021 la 7:16 PM
titlul trebuia sa fie .. China începe să-i lovească pe americani cu Tesla (bine .. nu in oo)
dan(Citează)