►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Părinții mei s-au vaccinat ieri cu a doua doză Pfizer, conform programărilor inițiale. All good.
Eu m-am obișnuit un pic cu ideea că sunt șanse tot mai mari să fac covid. Văd în jur cum oameni care se protejează la fel de bine ca și mine mai “pică”, unul câte unul, pozitivi la virus. Nu pentru că ar fi nepăsători sau neglijenți în comportament, dar pur și simplu… se întâmplă. Uneori o clipă de neîncredere sau, din contră, de încredere prea multă se poate întoarce împotriva ta.
Acum măcar stau mai lipsit de grijă cu gândul că nu-i voi putea îmbolnăvi pe părinți. Conform studiilor, peste vreo 7 zile ar trebui să aibă anticorpi suficienți pentru a da petrecere.
Mi se pare însă miraculos ce s-a întâmplat. La mai puțin de un an de la primul caz de coronavirus în România (26 februarie 2020), amândoi sunt vaccinați cu un vaccin germano-american făcut pe un principiu total nou, cel al ARN-ului mesager, dezvoltat în ritm alert, testat, aprobat și, iată, vaccinat în câte două doze.
Asta este remarcabil. Pentru mine este o dovadă în plus pentru efectul benefic al științei în viața noastră. Cercetători, biologi, specialiști în genetică, ingineri, aviatori și un întreg lanț de oameni și specializările lor în științe exacte au contribuit la cele de mai sus. Acestea sunt elementele care schimbă anul 2021 în bine și soarta pandemiei.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
60 comentarii
10/02/2021 la 7:00 AM
Si nimeni nu gaseste suspect faptul ca au dezvoltat vaccinul mai repede decat se intampla in filmele de la Holly wood.
Gaelex(Citează)
10/02/2021 la 7:37 AM
Nup. Si ti-as argumenta de ce nu, dar hey, nu-s aici pe internet ca sa-ti recuperez accesul la educatia de care poate n-ai avut parte si nici sa te invat sa folosesti google spre un research corect
Stefan Dumitru(Citează)
10/02/2021 la 8:00 AM
Pai într-un film îl făceau mai repede.
bogdan(Citează)
10/02/2021 la 8:27 AM
cu adevarat suspect este faptul ca imediat ce au aparut vaccinurile, exista o criza mondiala de microcipuri.
Anda(Citează)
10/02/2021 la 8:29 AM
Gaelex, la tine la muncă te pune cineva să faci un lucru pe care-l studiezi și implementezi de ani de zile crezi că-l faci mai repede decât unul pe care abia acum începi să-l studiezi?
Ciuby(Citează)
10/02/2021 la 8:59 AM
Metoda cu ARN mesager este noua si pana acum ne-utilizata. Virusul asta este nou si era necunoscut, daca este sa ii credem pe cercetători.
Dar in 3 zile de cand s-au pus pe treaba aveau vaccinul, mai repede decat Dustin Hoffman in Outbreak. A, stai, ca el avea si prototipul de tratament facut de armata americana ca sa trișeze si sa îl facă mai repede.
Viata bate filmul, nu?
Gaelex(Citează)
10/02/2021 la 9:25 AM
Virusul e nou dar familia din care face parte nu, si a fost studiata destul de bine inainte. Nici ideea vaccinurilor mARN nu e noua chiar daca nu au existat vaccinuri aprobate care sa o foloseasca.
Ce a facut diferenta de data asta au fost banii investiti masiv pentru dezvoltarea unui vaccin, bani care de obicei veneau foarte greu. Tot greu se gaseasu si voluntari pentru studii dar si asta s-a rezolvat rapid acum.
https://www.statnews.com/2020/11/10/the-story-of-mrna-how-a-once-dismissed-idea-became-a-leading-technology-in-the-covid-vaccine-race/
etk(Citează)
10/02/2021 la 11:55 AM
In plus, daca nu e pandemie, nici bolnavi la discretie nu poti gasi, ca sa iti iasa numarul de teste.
Da, vaccinul il aveau. Ce nu aveau era secventa virusului spre care sa fie tintit.
nashu_mare(Citează)
10/02/2021 la 8:17 PM
Excelent!
nwradu(Citează)
10/02/2021 la 7:00 AM
Ce să fac dacă părinții nu vor să se vaccineze ?
Nu sunt singurul caz. Eu am 40 ani, părinții 67 dar ei nu vor… idei ?
Am cam renunțat să lupt să-i conving.
Nu înțeleg că riscurile sunt mai mari dacă NU fac vaccinul.
Bogdan(Citează)
10/02/2021 la 7:06 AM
Nu au prieteni sau rude care să se fi vaccinat deja? Am observat că cei care sunt cam scheptici au devenit mult receptivi la ideea de vaccinare după ce au văzut că persoane apropiate nu au pățit nimic.
Em(Citează)
10/02/2021 la 8:01 AM
Se numește ca ii lași în pace. Gândește te dacă fac ceva reacții adverse, cat de mult o sa te iubească. Și lasă figurile ca sunt rare reacțiile, ca nu e asa
bogdan(Citează)
10/02/2021 la 8:30 AM
@bogdan, pe ce te bazezi când spui că „reacțiile adverse” (nu cunoști termenul, dar trecem peste) nu sunt rare?
Ciuby(Citează)
10/02/2021 la 8:48 AM
Nu vor sa se vaccineze, nu mai vad nepotii. Simplu.
add(Citează)
10/02/2021 la 8:51 AM
Îi lași în plm în pace…? Nu e ca și cum ar fi adulți responsabili, capabili să ia propriile decizii. Apostolii ăștia ai vaccinului sunteți la fel de bătuți în cap ca cei “controlați cu cipuri 5g”
Adrian(Citează)
10/02/2021 la 8:52 AM
Eu nu vad nici un motiv sa nu faci vaccinul la 67 de ani.
Chiar si daca teoriile conspirationiste sunt adevarate – sa zicem ca, eu stiu, in 10 ani iti cresc coarne de la vaccin sau te teleghideaza bill gheitz prin casa – oricum nu mai ai mult de trait dupa aia, nu? Nu e aceeasi situatie ca la unul care face vaccinul la 30-40 de ani, nu?
Ref la efecte adverse: eu nu inteleg problema asta – ok, pot sa fie efecte adverse, dar sunt temporare si nu moare nimeni de le ele, deci care e de fapt problema?
Maica-mea de exemplu a avut simptome usoare de covid 2 zile dupa prima doza, dar au trecut evident.
Iar efecte adverse pe termen lung nu se cunosc pentru nici un vaccin administrat vreodata, oricare ar fi el, deci 99.99% nu vor fi nici la asta.
Marean(Citează)
10/02/2021 la 9:29 AM
coliva.
Boris(Citează)
10/02/2021 la 12:56 PM
@Bogdan, daca parintii tai sunt speriati, nu ai ce sa le faci.
Le-ai explicat care sunt riscurile, dar decizia finala este la ei. Cum au mai spus si altii, nu este foarte bine sa insisti prea mult fiiindca exista oricum riscul (infim) sa aiba o complicatie nefericita si atunci ai avea destule mustrari de constiinta.
Andrei G(Citează)
10/02/2021 la 7:44 AM
Am vazut undeva un articol legat de asta. Diferenta o face faptul ca acum toata planeta a bagat bani in asta.
Si de aici marea diferenta.
Cu siguranta nu baga nimeni bani in research de vaccin antigripal, cand mor cateva mii din asta si nu face nimeni lockdown.
SYAOnline(Citează)
10/02/2021 la 8:33 AM
Cum nu baga bani, cand exista vaccinul in fiecare an? Ca nu il face populatia (de lene presupun) e alta problema, dar cum sa nu existe vaccin antigripal?
A.(Citează)
10/02/2021 la 7:55 AM
Vaccinurile de tip arn mesager sunt studiate de vreo 10 ani. Pana anul trecut nu au fost testate pe oameni. vaccinare-covid.gov.ro gasesti pe site ul asta informatiile de genul. Hai sa nu lasam impresia ca suntem intr un film si astia au facut de la zero un vaccin in cateva luni.
Alin(Citează)
10/02/2021 la 8:53 AM
Si motoarele warp se studiaza de zeci de ani, unde este nava Enterprise sa ne duca unde nu a fost nimeni pana acum?
Este o diferenta intre teorie si aplicare practica.
Gaelex(Citează)
10/02/2021 la 9:20 AM
Si teleportarea se studiaza si multe altele. Se studiaza pentru ca intr o situatie ca acum, cu practic resurse nelimitate sa poti pune in practica teoria.
Alin(Citează)
10/02/2021 la 12:42 PM
@Gaelex, si energia atomica se studia de zeci de ani, dar a fost nevoie de “motivatia” unui razboi mondial ca sa fie produsa prima bomba nucleara.
Andrei G(Citează)
10/02/2021 la 8:15 AM
Eu le-as da cadou cartea:”Despre Imunitate” de Eula Biss.
Ovi(Citează)
10/02/2021 la 8:29 AM
Eu am fost in situatia asta. Taica-miu vroia sa-l faca, maica-mea nu. Auzise pe la munca tot felul de “specialisti” care spuneau ca e periculos samd. I-am dat cateva argumente, dar unul din ele a fost cel mai puternic. Sa sune la medicul de familie si sa-i ceara parerea. Cand ti se strica masina te duci la mecanic, cand se sparge o teava te duci la instalator, dar cand e o problema medicala vorbesti cu un medic. I-a trimis un sms si a primit raspunsul “Chiar va recomand sa-l faceti, si eu il fac.”.
Empire(Citează)
10/02/2021 la 8:41 AM
A fost nevoie de formulare completate si inainte de rapel? Cum au fost cele folosite la triaj pentru prima doza. M-ar ajuta sa stiu pentru a le printa parintilor din timp hartiile. Mersi pentru raspuns!
Adrian(Citează)
10/02/2021 la 10:56 AM
Da, sunt aceleași formulare.
M.(Citează)
10/02/2021 la 8:16 PM
Da, dar nu le descărca de pe Internet. Îți dă acolo, undele sunt particularizate cu unitatea respectivă.
nwradu(Citează)
10/02/2021 la 8:48 PM
După vaccin, noi am întrebat dacă sunt aceleași formulare și pentru rapel. După răspunsul afirmativ am solicitat și primit un set complet pentru fiecare (pe care o să le completăm de acasă).
Mihai(Citează)
10/02/2021 la 8:58 AM
Ai mei ai făcut “reacții adverse” după vaccinare: pe taică-meu(are astm) la durut foarte tare brațul 3 zile(e genul care sparge lemne cu toporul zilnic și nu se plânge de la orice nimic) dar el a vrut insistent prima doza și a convins-o și pe maică-mea care nu vroia…maică-mea a făcut febra 39 timp de ~30h și a avut dureri puternice de cap…nimic grav dar clar au avut ceva reacții ale vaccinului Pfizer…acum așteaptă doza nr2…
Daniel(Citează)
10/02/2021 la 9:13 AM
E normal să te doară brațul, că-ți bagă un ac în mușchi, deci na. Treaba cu febra e destul de rară după prima doză, din vreo 40 de oameni pe care-i știu că s-au vaccinat n-am auzit la niciunul că s-a simțit rău, deci nu e chiar un simptom așa comun.
Pe de altă parte eu mă aștept să fie mai multe simptome deranjante după rapel, dar asta e. :D
Ciuby(Citează)
10/02/2021 la 9:01 AM
Am vrut sa comentez ceva, dar dupa asta nu imi ramane decat sa imi scot palaria.
ipo(Citează)
10/02/2021 la 9:28 AM
Metoda ARN mesager a fost încercată și studiată de mult timp, nu e complet nouă, mai documentează-te puțin, nu e greu deloc.
Gabriel(Citează)
10/02/2021 la 9:45 AM
Să ne bucurăm și că suntem cetățeni ai unei țări care și-a permis să facă rost de vaccin repede. Eu încă sunt surprinsă, aveam senzația că suntem, totuși, la coada Europeni, dar iată că ne vaccinăm la timp. Frumos. Tot spun că aderarea la UE e cel mai bun lucru care ni s-a putut întâmpla în ultimii 30 de ani.
Denisa Bârgău(Citează)
10/02/2021 la 1:18 PM
Faptul ca-ti permiti sau nu n-are nici o treaba. Faptul ca suntem in UE si ca astia au decis sa le comande si sa le imparta echitabil e.
PS: daca aduni la astia 30 de ani si anii de cumunism dau vreo 80.
add(Citează)
10/02/2021 la 1:40 PM
@add, si bulgarii sunt in ue, si au vaccinat sub 1% pana acum. De fapt din UE cred ca suntem pe locurile 4-5 (e adevarat cam al egalitate multi altii). dar totusi e si un mic + pentru organizarea de la noi, avand in vedere ca se lucreaza “cu materialul clientului” – infrastructura, spitale, spatii de depozitare, asistente, etc
Boris(Citează)
10/02/2021 la 9:47 AM
O mica obvservatie. Virusul ( sau mai exact familia de coronavirus) nu este deloc nou.
In 2002 a fost SARS, in 2012 a fost MERS. Idee e ca erau “pregati” pentru un alt virus din aceasta familie. Prin urmare, odata ce a fost realizata
secvențierea genomului virusului procesul a fost relativ “usor”.
P.S. In cazul in care nu sti in 4 ani au fost realizat vaccinul Ervebo pentru Ebola, unde nu a existat nici o “graba”.
Emil(Citează)
11/02/2021 la 12:33 PM
Cat dureaza sa actualizeze in fiecare an vaccinul clasic de gripa?
Pare ca este mai greu si dureaza mai mult sa actualizeze un vaccin clasic si vechi de ani si ani pentru un virus banal de gripa decat sa faca un vaccin nou noutz cu o metoda nou noutza pentru un virous nou noutz si nemaintalnit pana acum.
Gaelex(Citează)
10/02/2021 la 10:00 AM
pai parca era voluntar ? tu ce faci..
victor(Citează)
10/02/2021 la 10:34 AM
Ne vaccinăm la timp, frumos, fiindcă sîntem undeva mai aproape ca mentalitate de dictatură (vezi disciplina din China) decît vestul Europei. Spre deosebire de occidentali, la noi nu au fost manifestații de stradă masive contra restricțiilor, cu bătaie cu poliția ș.a.m.d.
Din același motiv avem și mai puține cazuri (în afară de faptul că testăm mai puțin…) la noi măsurile cu mască, distanțare, stingere la 11 se cam respectă. In vest e mult mai relax.
Emil C(Citează)
10/02/2021 la 12:01 PM
De fapt, ne vaccinam mai mult decat vesticii pentru ca nu o facem cu cap. In timp ce restul Europei face vaccinarea tintita pe grupurile de risc(batrani si cei cu boli), la noi se face la gramada si intra tot felul de esentiali.
nashu_mare(Citează)
10/02/2021 la 11:55 AM
Necunoscut boss? De aia ești tu cercetător ca știi mai bine.
Necunoscut ,nu. Ca toată lumea urla Corona care e un tip de virus. Nou, da.
Valente detalii prea grele pentru matali
A rimat măcar?
Dar doamne ferește ca umanitatea sa folosească tehnologia la dispoziție pentru viteza de dezvoltare in loc sa o folosească sa posteze comentarii stupide pe internet
Nico(Citează)
10/02/2021 la 12:54 PM
Legat de vaccinul Pfizer-Biontech, avem asa:
– vaccin produs in Europa de catre o companie farmaceutica cu sediu in Statele Unite in baza colaborarii cu un institut de cercetare German, infiintat de un medic/cercetator originar din Turcia.
Andrei G(Citează)
10/02/2021 la 2:06 PM
de pe wikipedia:
Nasdaq IPO (2019)
Since 10 October 2019, BioNTech, with its newly founded North American headquarters in Cambridge, Massachusetts, has been publicly traded as American Depository Shares (ADS) on the Nasdaq Global Select Market under the ticker symbol, BNTX.[20] BioNTech was able to generate total gross proceeds of 150 million dollars from the IPO.
Now that’s what I call a lucky coincidence ;)
Bogdan(Citează)
10/02/2021 la 12:38 PM
Cine a inventat categoria “esentiali” a fost genial. Nu poti opri raspandirea doar prin vaccinarea peste 65 ani. Ei oricum au o mobilitate mica. Faptul ca in esentiali intra categoriile active ( mobilitate mare – probabilitate mare de raspandire ) ajuta mult mai mult. Bandajarea ciotului care sustine piciorului de lemn este ok dar poate ar fi fost mai bine sa previi taierea piciorului!
wing(Citează)
10/02/2021 la 3:07 PM
Nu stiu ce sa zic, cand deschizi ochii vezi ca mor aia batrani si bolnavi, daca te uiti pe statistici. Si nu pentru ca au intrat in contact cu “esentiali”. Credeam ca am ajuns deja in situatia in care nu ne intereseaza neaparat statistica celor infectati ci, in primul rand, a celor din ATI sau cimitire.
Pentru unii e vorba de o raceala mai puternica, pentru batrani si cei bolnavi e vorba de viata si de moarte. Daca ai putine vaccinuri, ii vaccinezi pe aia care o pot pati grav nu secretare esentiale de prin ministere sau angajatii BNR
nashu_mare(Citează)
10/02/2021 la 4:55 PM
Exact ce zice nashu_mare, daca vaccinăm pe cei bătrîni și bolnavi scade dramatic numărul de morți și internați la terapie intensivă.
Aia “esențiali” inventați de ai noștri sînt în proporție covîrșitoare bugetari care nu au nici o treabă, abia au băgat acolo pe vînzătorii din supermarketuri care au fost cei mai expuși (după personalul medical, desigur).
Oricum, românul e disciplinat, mie asta mi se pare clar. Și “descurcăreț” desigur, că știu mulți oameni tineri din categoria fără riscuri majore care s-au vaccinat.
Emil C(Citează)
10/02/2021 la 5:55 PM
Daca ai avea posibilitatea, ai alege vaccinul cu tehnologie clasica de la Astra Zeneca in locul celor noi cu ARN mesager?
Sol(Citează)
10/02/2021 la 6:33 PM
Intreaba-i pe sudafricani! :)
Vaccinul de la Astra Zeneca este acum doar o solutie rapida, sa limiteze ce circula pe aici deja, insa cand ajunge (si va ajunge) tulpina din Africa de Sud, va fi apa de ploaie. Probabil trebuie facut un rapel cu ceva vaccin adecvat ulterior.
nashu_mare(Citează)
10/02/2021 la 8:09 PM
Metoda cu ARN mesager nu e deloc nouă, se studiază de dinainte de anul 2000 (chiar 1990). Când ne informăm din “filme” sau scrierile îndoielnice ale altora evident că viața bate filmul
gabi(Citează)
11/02/2021 la 12:35 PM
I-auzi, deci toate posturile TV cu Digi24 in frunte, toate ziarele mancau cacat ca metoda ARN este noua. Formidabil.
Gaelex(Citează)
10/02/2021 la 8:25 PM
Daca nu baga “iulica securica” vaccin de BF sa-mi spuneti mie pe nume.
Boris(Citează)
10/02/2021 la 8:44 PM
mda, e misto cand functioneaza sistemul, de altfel e f bine ca pt ai tai a functionat.
la ai mei, de cacao, taica-miu nu a reusit sa se vaccineze iar maica-mea (care o sa faca 65 de abia la vara) desi are acte care in principiu ii dau dreptul sa se vaccineze (boli cronice) nu poate sa se programeze pt ca sistemul nu o recunoaste …
si oricum, chiar daca ar lasa-o, acum nu mai sunt vaccinuri so la revedere.
in alta ordine de idei, nu va mai plangeti ca e nasol in Romania, in Franta se vaccineaza de la 75 in sus si penuria e aceeasi ca in Romania.
stefan(Citează)
10/02/2021 la 11:14 PM
Din cate am inteles rapelul se face deoarece cipurile functioneaza mai bine cate 2, ca memoriile dual ram.
Adrian(Citează)
11/02/2021 la 8:55 AM
Am făcut si rapelul (pfizer). Daca la prima doză am avut doar o durere la locul injecției de data asta a fost mai nașpa. A doua zi am cam zăcut la pat cu dureri musculare si de oase. Cam ca la o raceala puternica sau cam canla o gripa. Imi ardeau ocheanele-n cap si eram fără vlagă. 3/4 dintre colegii care au făcut rapelul au avut reacții cel puțin la fel de “rele” ca ale mele. Ziua următoare am fost in formă maximă de parcă nu avusesem nimic. Nu am raportat si probabil ca cei mai mulți nu o fac. Mai bine, s-ar panica si mai tare oamenii.
Coco(Citează)
11/02/2021 la 10:37 AM
Nu inteleg de ce nu ai raporta simptomele. Daca medicii nu cunosc aceste efecte secundare nici nu au cum sa ia masuri pentru a le limita/preveni pe viitor.
Andrei G(Citează)
12/02/2021 la 8:30 AM
@Andrei G, se cunosc aceste efecte adverse. Se tin ascunse, nu se face valva. Cunosc pe cineva la unitatea militara de la institutul Cantacuzino care se ocupă de raportarea efectelor adverse. Pentru a nu compromite campania de vaccinare se minimizează totul la durere la locul înțepăturii Bla-bla. Si cred ca este mai bine asa.
Coco(Citează)
12/02/2021 la 8:47 AM
Pot sa confirm si eu ce zice Coco. 38 de ani, cronic. Am facut ieri la pranz rapelul cu Pfizer, aseara pe la 11 am inceput sa fac frisoane, imi tremurau dintii in gura si cred ca probabil aveam si febra, dar nu mi-am luat temperatura. Am luat un Paracetamol si m-am invelit cu 2 paturi si am reusit sa adorm. Azi dimineata am avut 37,9, am mai luat un Paracetamol, senzati ca la o gripa usoara, cu dureri mici de cap, iritatie in gat /tuse rara si stare generala de astenie.
Ieri l-am ascultat pe Damian de la Asociatia Medicamentelor ca recomanda o zi libera dupa rapel si cred ca are dreptate.
Oricum, daca astea sunt toate efectele secundare la mine, nu pot sa ma plang, un discomfort de o zi/doua merita pentru protectie.
Tyrion(Citează)
12/02/2021 la 2:44 PM
La mine a fost mai domol totusi. Dupa vreo 2 pastile de paracetamol la 6 ore a fost mult mai bine. Partea buna e ca, cică, asta e semnul ca vaccinul “isi face efectul” asta fiind răspunsul sistemului imunitar. Ma rog, pana isi face cipul loc… 😂
Coco(Citează)